[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:08

Dit is ook wat ze nu krijgt, eerder had ze onbeperkt in een slowfeeder. Dat werkt voor haar dus niet.

6x per dag lukt hier niet, ik huur een stuk land en daar moet ik met de auto 10 a 15 minuten voor rijden (en ik werk)

Dat weken en dat graszaad hooi zijn een goed idee. Even kijken of ik dat hoor hier in de buurt kan krijgen en anders even weken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 15:13

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:17

Xenos heeft wel unsters, heb ik de mijne ook vandaan ,Ideaal en niet duur. :j

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:40

ik heb er nog wel een liggen zelfs, ik ga het vandaag en morgen even wegen om te zien wat ze daadwerkelijk krijgt.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:42

Hebben jullie paarden ook gehad dat na 8 weken het hoefbeen verder gezakt is en de zool bol is geworden ?
En hebben jullie paarden het gered ?
Ik zelf heb er een hard hoofd in.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:02

Ik had er ook zo eentje Marjoleinft. Helaas op 11 juli in moeten laten slapen. Hoefbeen was bijna door de zool heen en dat is voor een paard extreem pijnlijk. Ondanks de 3 zakjes buut waar hij op stond had hij nog zichtbaar pijn. Vandaar de keuze hem te laten gaan....Sterkte met je strijd

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:59

Oké , de hoefsmid is nog steeds positief,
Het hoefbeen komt nog niet door de zool heen, hij kon mij vertellen dat de zool nog niet week en beurs is.
Hij denkt ook dat de ontsteking er uit is, de hoef is niet meer warm en voelen ook geen hoge pols meer in de Koot.
Het is nog even afwachten hoe het gaat.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:12

@ marjolein.

Ik heb geen ervaring met een paard die een zoolbreuk heeft door een gekanteld hoefbeen.

Maar mijn haf zit ertegenaan. ik moet dit regelmatig controleren door de kleur van de zool in de gaten te houden.
Deze wordt vaak rood /bruin, althans op de plek waar het paard het meeste last heeft.

Mijn hoefsmid stelde voor om, mocht dit gebeuren een balk tussen het break over ijzer te zetten.
Hij zegt dat dat dit in enkele gevallen een zoolbreuk voorkomt en de pijn aanzienlijk verlicht.
Als hij klets, klets ik ook want ik heb er geen ervaring mee.

Sterkte de komende tijd!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 10:16

Hij heeft nog geen zoolbreuk, alleen de zool is bol en is ook niet verkleurt.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 10:27

Als ik jou was zou ik een nieuwe foto laten maken. Bij mijn paard was de hoef ook niet warm en ook geen pulsatie te voelen. Alleen na het bekappen zagen we een dun plekje onder de zool waar wat vocht uit kwam. Na de foto wisten we het zeker.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:33

Oké , volgens onze smid heeft dat voor nu geen nut.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:48

Wat je evt ook zou kunnen doen is een mail sturen naar hoofcare, dhr.J.R van Nassau en vragen om een advies.
Ik vind hem erg kundig op het gebied van bevangenheid en beslag ect.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:17

Volgens mij is marjolein gewoon tevreden over haar eigen DA en HS. Toch? Je hebt deze weg gekozen, je HS is positief. Geef het tijd. Moeilijk, dat weet ik, maar als de ontsteking weg is dan heb je volgens mij het ergste gehad en gaat het vanaf nu alleen maar beter.

Mijn pony had wel een kanteling en zijn hoefbeen was gezakt, in hoeverre weet ik niet, want ik ben op mijn HS afgegaan. Zijn zool leek even wat boller, maar hij had cytek ijzers, dus ik kon t alleen goed zien als de hoefsmid er was. Ook had hij een duidelijke kneuzing in z'n zool (omdat t hoefbeen was gezakt). Volgens mij kwam de verkleuring later, maar dat weet ik niet heel zeker (is zo'n 4jaar geleden nu).

Verder was hij helemaal wat opgeblazen en ook zijn koker opgezet. Dit trok uiteindelijk vanzelf bij. Je paard z'n lichaam is nu ook heel hard aan het werk. Je doet volgens mij alles wat je kunt om hem te helpen en hoe moeilijk het ook is, meer kun je op een gegeven moment niet doen, behalve tijd geven. Dat bleef mijn HS ook zeggen, geef t tijd, het duurt even (en voor je gevoel heeeel lang) voor de ontsteking weg is en daarna duurt het herstel ook lang..

Met mijn pony is alles goed gekomen. Heel veel sterkte voor jouw paardje!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:44

Heb vandaag mijn haflinger maar op stal gezet omdat ik het niet vertrouwde. Ze loopt op het harde wat voorzichtig in de bak en in de wei is er niks te zien. Manekam is slap, hoeven zijn niet warm en ze is niet te dik. 3week geleden da nog geweest en die vindt haar de goed uitzien en 2 week is de hoefsmid geweest omdat haar hoeven wat brokkelden. Morgen maar kijken hoe ze dan loopt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:33

Yoobs overbelaste en daarmee ernstig bevangen voet, heeft na zoveel tijd ook een uitgezakte zool gekregen die zo bol werd dat hij onder de hoefwand uitkwam. Gelukkig geen doorbraak.
Heb geen foto's laten maken van de hoef, want alle aandacht ging toen naar het andere been uit waar het grootste probleem zat. Dat moest ik op zien te lossen, zodat hij dat been weer gewoon kon belasten en zijn bevangen voet kon ontlasten.

Alles bij elkaar zag het er ernstig uit voor hem, maar uiteindelijk is het goed gekomen.
Toen de pijn afzakte en hij zijn voet weer kon belasten, brak eerst een heel stuk van de wand af, en toen aan de andere kant.
Ben biotine bij gaan voeren op advies van de HS om de hoef sneller te laten groeien en dat gebeurde ook, waardoor correcties makkelijker werden.
Ben nu 1,5 jaar verder, knik in de hoef is nog duidelijk te zien, de verbrede witte lijn ook en de hoefzool is minder bol geworden (maar nog boller dan de andere hoef).
Zelfs al is de pijn weg, het is en blijft een langdurige zaak voordat het weer helemaal goed is, maar het kan zeker wel.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:38

Vanmorgen de hele ochtend in de kliniek in Utrecht doorgebracht.
Charly heeft aan beide voorbenen een gekanteld hoefbeen en rechtsvoor is ook gezakt.
De prognose is slecht. We gaan het een paar weken aankijken met metacam en eventueel iets sterkers en moeten iedere dag de hoeven controleren......

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:45

:(:) heel veel sterkte Margee met Charly: we duimen, bidden en hopen met je mee dat het lukt om hem hierdoor heen te krijgen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 07:15

Heeft iemand ervaring of hoefschoenen verlichting geven bij hoefbevangenheid?
De DA in Utrecht noemde de optie van speciaal beslag maar gaf aan dat dat een probleem kon zijn omdat de pony nooit eerder beslagen was (11 jaar). Bovendien geven de nagels meer pijn en zit ik niet te wachten op nog meer beschadigingen in haar hoeven. Ze loopt nu wel op zand de hele dag en zo te zien slaat de Metacam al aan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 07:18

Geen ervaring met hoefschoenen, wel met speciaal beslag, dat gaf meteen verlichting. Mijn paard heeft een fors gekanteld hoefbeen en kan zonder speciaal beslag niet pijnloos lopen.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:56

Hier wel ervaring met hoefschoenen. Mijn paard had een gekanteld en gedraaid hoefbeen. Met de hoefschoenen liep hij een stuk minder gevoelig en een stuk gemakkelijker. Ik had ze aangeschaft omdat een hoefbevangen paard beslaan erg pijnlijk kan zijn en mijn paard ook niet gewend was beslagen te worden. Helaas heeft mijn paard het niet gehaald ( hoefbeen was teveel gekanteld). Ik heb de hoefschoenen nu te koop staan want ze zijn erg prijzig. De hoefschoenen die ik had zijn speciaal voor hoefbevangen paarden. http://www.bokt.nl/markt/ad/277739/hoef ... syboots-rx

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:43

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:36

piecon schreef:
Nog een interessant artikel. Alle paarden aan het bier dus...
http://www.horsecollaborative.com/beer- ... laminitis/

Het is wel in het Engels maar heel interessant

Had het artikel al onlangs gelezen, vraag me alleen af hoe je dit zou kunnen geven?
Daar kan ik op internet niks over vinden.
Wel over biergist maar niet over hop, bedoeld men misschien hetzelfde?

Ik ben niet zo thuis in bier, sorry.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:44

piecon schreef:
Nog een interessant artikel. Alle paarden aan het bier dus...
http://www.horsecollaborative.com/beer- ... laminitis/

Het is wel in het Engels maar heel interessant

Hier in mijn wilde tuin groeit de hop weelderig tussen de bruidsluier :D Misschien kan ik ze gewoon de vruchtjes gaan geven en hopen dat ze niet te dronken worden .... :')

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:58

Margee schreef:
Vanmorgen de hele ochtend in de kliniek in Utrecht doorgebracht.
Charly heeft aan beide voorbenen een gekanteld hoefbeen en rechtsvoor is ook gezakt.
De prognose is slecht. We gaan het een paar weken aankijken met metacam en eventueel iets sterkers en moeten iedere dag de hoeven controleren......

Sterkte de komende periode, hopelijk knapt je paardje voldoende op van de medicatie!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:41

Heeft iemand van jullie ervaring wat de prognose is als de hoef door de zool breekt?

Ze loopt heel vrolijk rond, zeker als er hooi aan komt, dus de pijn is duidelijke minder maar het is ook een hele taaie.....