[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:20

In mijn hooi is calcium laag en magnesium net op het randje, omdat calcium laag is dan is ook calcium fosforverhouding weer niet helemaal lekker. Ik heb het helemaal uit laten puzzelen door een deskundige om de verhoudingen naar de behoefte van mijn paarden recht te trekken, chocola en noten en sojabonen zal ik ze maar niet voeren ;-)
De mineralen in je hooi hebben ook weer met grondsoort en bemesting te maken, ik heb zelf weer hoog mangaan en dat belemmert ook weer de opname van een ander mineraal of sporenelement maar weet zo niet even uit mijn hoofd welke dat ook weer was.

Edit, dit is wel eenaardige link over mineralen etc. http://www.mensport.nl/pg_hooianalyze.html
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 20-01-11 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:20

Buitenzinnig schreef:
Dan gaan wij voor de reep chocola ;)

hihi, ik houd alleen van melkchocola :(
dan maar een broodje tarwe met nootjes! ;(

geeft de paarden nog een tarwebroodje :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:03

Magnesium Chelaat kan je oplossen in water, dat staat iig bij de aanwijzingen! Ook de menselijke vorm wordt ingenomen met water. Don't worry.

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 16:06

Eh ja, maar mengde jij het niet met nog andere medicijnen en spulletjes erbij?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:31

Ja, volgens de DA was dat geen probleem hoor. Kon allemaal bij elkaar. Misschien dat ik nu, met de kennis van nu, eerst een dagje zou investeren in navragen bij een chemicus of dat allemaal wel kán, maar toen, in de acute fase ben ik afgegaan op het advies van de DA. En het heeft allemaal goed uitgepakt (misschien juist wel dáárom ;-) ). Was een behoorlijke mix idd....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:07

Marcella schreef:
Nee. Hij dacht dat het niet van het voer kwam.

Maar ik ben dus wel bang dat het daaraan lig.

Het was toch jouw paard die al heel lang aan de dunne was ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:09

Ik heb problemen om graszaadhooi te krijgen, maar wil niet "cold turkey" terug naar weidehooi. Graszaadhooi is bijna nog duurder dan gewoon hooi :o? Ik kon nog bij een boer 2 pakjes van 250kg/stuk overnemen voor € 100 #) Ik wilde sowieso de paarden weer langzaam wat weidehooi gaan bijvoeren, maar waar kan ik dat dan het beste mee mengen? Gerstestro?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:14

lolclub schreef:
Marcella schreef:
Nee. Hij dacht dat het niet van het voer kwam.

Maar ik ben dus wel bang dat het daaraan lig.

Het was toch jouw paard die al heel lang aan de dunne was ?

Zodra het een pak natter voordroog is is hij inderdaad aan de dunne, maar het is de ene keer wat natter en nu bv. weer het mooie droge spul. Dus gisteren hadden we nat voordroog en bolletje had weer zo natte stront streep tussen zijn billen. Maar morgen zal dat weer gewoon normaal zijn en ook mooie drollen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:15

Leuk filmpje BZ en die hond...wat een energie heeft dat dier ;)

Heb je voor graszaadhooi al de boeren uit de buurt gebeld ?
Hier is het bij alle melkveehouderijen wel te vinden en je weet maar nooit of ze een baal kunnen missen

je zult dan wel roodzwenk krijgen en geen Engels raai meer, Engels raai vindt je bijna bijna niet bij de melkveehouders.
Roodzwenk is qua energiewaarde nog wat armer als Engels Raai

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:17

Marcella schreef:
Zodra het een pak natter voordroog is is hij inderdaad aan de dunne, maar het is de ene keer wat natter en nu bv. weer het mooie droge spul. Dus gisteren hadden we nat voordroog en bolletje had weer zo natte stront streep tussen zijn billen. Maar morgen zal dat weer gewoon normaal zijn en ook mooie drollen.

Lastig dit hoor :(:)
het is wel duidelijk dat je bolletje moeite heeft met de vertering van het natte voordroog (kuil).
heb je al overlegd of je het hooi mocht gaan voeren ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:27

@lolclub
dankje ...de hond is pas 10 maanden en "iemand" stopt er steeds een nieuw batterijtje in en dan rent ze als een gek rondjes, zo leuk! :j

Ja, een koeienboer had nog die pakjes en was inderdaad roodzwenk... ik vind het veel geld... betaalde een maand geleden nog € 60 voor 500 kilo. Maar ook bij die koeienboer houdt het een keer op, dus wat dan???

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:34

Hier zijn de nieuwe zakken Safe&Sound binnengekomen.

even een korte eerste indruk ;) :

De zakken zelf zijn even groot en zien of voelen van de buitenkant niet anders als de oude
de voorkant heeft een gekleurde plaat en de informatie staat nu op de zijkant.
Bij het open maken viel me meteen de geur op, deze is anders (meer aroma, zoeter ?) als bij de oude zakken.
Ook zitten er nu in verhouding vrij veel brokjes in en het ruwvoer zelf voelt wat zachter aan als voorheen.
Het lijkt dus dat er wat meer olie of vocht gebruikt is, niet dat het plakt maar het is duidelijk wel iets vochtiger als voorheen.
Ik heb dus sterk het idee dat er nu meer brokjes per volume in verwerkt zijn en niet dat de brokjes op zichzelf geconcentreerder zijn geworden.
verder is de geur dus veranderd en het voelt wat zachter en vochtiger aan.

voeradvies is nu 1 1/2 kilo per 500 kg paard op voorheen 2 1/2 kilo per 500 kg paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:37

@LC: kun je zien of er ook meer suiker/zetmeel in zit ??

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:48

Buitenzinnig schreef:
@lolclub
dankje ...de hond is pas 10 maanden en "iemand" stopt er steeds een nieuw batterijtje in en dan rent ze als een gek rondjes, zo leuk! :j

Ja, een koeienboer had nog die pakjes en was inderdaad roodzwenk... ik vind het veel geld... betaalde een maand geleden nog € 60 voor 500 kilo. Maar ook bij die koeienboer houdt het een keer op, dus wat dan???

Ja, dat is ook veel geld, ik betaal nog steeds 60 euro voor 450 kilo roodzwenk,

Hoeveel pakken kun je in één keer kwijt op de kar of in je hooivak ?

deze adverteerd nog op de marktplaats, is wel een stukkie rijden maar hij heeft wel veldbeemd in 20 of 600 kg balen:
http://link.marktplaats.nl/411850815

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:54

DubbelDun schreef:
@LC: kun je zien of er ook meer suiker/zetmeel in zit ??

Dit is niks veranderd met voorheen.

komt ie:
Crude protein 8%
Crude Fibre 23 %
Crude oils and Fats 4%
Crude ash 10 %
Sodium 0,5%
Starch 5%
Sugar 5%
Lysine 3g/kg
Copper 55mg/kg
Biotin 10mg/kg

dan komt er nog een heel lijstje in kleine letters met de gehaltes aan vitaminen, antioxidanten, mineralen en gisten...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:59

lolclub schreef:
[Ja, dat is ook veel geld, ik betaal nog steeds 60 euro voor 450 kilo roodzwenk,

Hoeveel pakken kun je in één keer kwijt op de kar of in je hooivak ?

deze adverteerd nog op de marktplaats, is wel een stukkie rijden maar hij heeft wel veldbeemd in 20 of 600 kg balen:
http://link.marktplaats.nl/411850815

Ik kan 2-3 grote balen kwijt. Met meer balen kunnen we de deur niet meer door Ik heb geen kar...we hebben een Smart, daar trek je geen kar mee :P
Ik heb nu snel iets nodig, mijn gzh is bijna op..nog een paar dagen. :oo bedankt voor de link!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:09

BZ over het muziekkie, ja ik ben wel wat ouder, mijn zoon vraagt wel is van voor welke oorlog ik ben :D ( dat is iets na de tweede wereldoorlog dus, en gelukkig nog niet van die eerste)

Over dat hele dure hooi, ik ben geen rekenwonder, dat kan door de leeftijd komen natuurlijk, maar hoe zou het zitten als je compactgras aanschaft?
Zitten er in Bladel niet veel koeienboeren of is het daar veel varkenshouderij en kippenhouderij?
Zijn er daar eigenlijk veel paardenhouders in de buurt?
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 20-01-11 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:09

Wat moet ik me bij een baal hooi van 400 of 600kg voorstellen? Hoe groot is die? En die is niet in folie verpakt, of wel?

Hier de Marstall Vito binnengekregen vandaag, gratis thuisbezorgd, handig! En lekker blijkbaar, ze hebben nog 10 minuten de emmers na staan likken, ha,ha.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:10

mysta waar is hier?
ik zoek nog steeds een leverancier :-)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:11

Ja zeg, Esther, dat is ook lekker vaag, 'wat ouder', ik ben ook 'wat ouder', maar bij mij vragen ze gelukkig niet van voor welke oorlog, oh naja, de koude, zou ik dan antwoorden ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:12

Timokyana, hier is de noord Veluwe, maar volgens mij bezorgt hij door het hele land, mag ik een naam hier neer zetten, of moet dat per pb?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:19

mysa schreef:
Ja zeg, Esther, dat is ook lekker vaag, 'wat ouder', ik ben ook 'wat ouder', maar bij mij vragen ze gelukkig niet van voor welke oorlog, oh naja, de koude, zou ik dan antwoorden ;)

Erg off topic maar wel grappig, mijn zoon is inmiddels afgestudeerd maar die 'krengen' vroegen dat wel aan leerkrachten als die leerkracht zei houd effe rekening met mijn leeftijd he, ik ben nog van voor de oorlog, standaardvraag was dan welke oorlog de eerste of de tweede wereldoorlog of de golfoorlog.
Ik ben ook van de koude oorlog generatie, daarom zijn sommige muziekkies ook zo leuk. Ik ben niet zo oud als Beethoven.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:19

EstherHegt schreef:
BZ over het muziekkie, ja ik ben wel wat ouder, mijn zoon vraagt wel is van voor welke oorlog ik ben :D ( dat is iets na de tweede wereldoorlog dus, en gelukkig nog niet van die eerste)

ah... mijn oprichtingsjaar 10 jaar na nr 2 ;)

Citaat:
Over dat hele dure hooi, ik ben geen rekenwonder, dat kan door de leeftijd komen natuurlijk, maar hoe zou het zitten als je compactgras aanschaft?
Zitten er in Bladel niet veel koeienboeren of is het daar veel varkenshouderij en kippenhouderij?

Ik ga er eens met de rekenmachine achteraan (ben ook geen rekenwonder) -:)
Er zit hier veel van alles in de buurt...koe, paard, varken. Het gaat mij er om dat ik de Fjord niet in een klap van graszaad op weidehooi wil zetten. Dat is zoiets als een weight watcher van sla op Bossche Bollen zetten.... (die heb ik geleend van iemand, te leuk om te laten gaan :) )

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:21

mysa schreef:
Timokyana, hier is de noord Veluwe, maar volgens mij bezorgt hij door het hele land, mag ik een naam hier neer zetten, of moet dat per pb?

Als hij een website heeft en reclame maakt kan het zo openbaar met link naar website. Als het een particulier is zonder reclame en website dan mag het niet en is PB verstandiger.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:22

EstherHegt schreef:

Bedoel je dan compact gras van hartog? Is dat ook geschikt voor een (ex)hoefbevangen paard?