Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya198

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:39

De nagels,Het werk van de hoefsmid hoefijzers kosten ongeveer 7,- per stuk niet meer dacht ik! En het bekappen kost 33 euro ongeveer licht eraan !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:46

Nou ja, wat kosten nagels nou helemaal. Die zitten met honderden tegelijk in een doosje. Heb ooit eens een paard bijgereden dat op stal stond bij iemand die ook zelf besloeg, ik weet nog wel dat ze daar speciale nagels hadden maar niet meer wat die dingen kostten. Paar tientjes meen ik? Voor een heeeeleboel nagels.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-01-12 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:47

En vergeet de benzinekosten niet hestejente. :j (Die zijn ook niet meer leuk tegenwoordig, sjezus..)

Over de stralen, zo dacht ik ook, maar mijn paard loopt momenteel veel op beton (in de herfst/winter vooral) en dan heb ik 't idee dat de straal 'mee-slijt'.
Ik hoef er eigenlijk nooit iets aan te doen en hij steekt niet echt uit. Op 'n gegeven moment vernieuwt-ie zich en dan snij ik 'm wel iets bij omdat 't dan ook rommelig wordt met flapjes ed.
Dit voorjaar kan ik je vertellen of dat ook geldt als-ie meer in 't land staat. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:48

@hestejente: Maar je krijgt ze nog steeds niet gratis bij een bestelling van ijzers ;)

Maar ik ben met mijn hoefschoenen nog steeds goedkoper uit merk ik wel :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:49

Benzinekosten heb je sowieso, of je nou beslaat of niet.

DD: nou okee, even héél ruim geschat 5 euro voor nagels. Stel dat je smid een uurtje bezig is met beslaan a een tientje per uur. Dan blijft er 20 euro over die hij niet had gehad voor enkel bekappen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:54

hestejente schreef:
Benzinekosten heb je sowieso, of je nou beslaat of niet.

Nou, met zo'n berg ijzerwerk in je busje verbruik je wel meer hoor!

:D :D

Zonder gekheid, ik ben blij dat ik 't niet voor de kost hoef te doen (daar zou m'n rug ook niet blij van worden trouwens).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:58

En dan had die man met dat busje ook nog eens een ridgeback bij zich :D :P

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:00

Ja dat is vragen om verlies draaien natuurlijk.. :=

:D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:03

Maar over beslaan doen ze ruim 1,5 a 2 uur. Een beetje bekappen een half uurtje. dus 3(4)x 35 euro of 1x 85/90 euro.

Of zit ik nu fout? Mijn smid bekapte altijd liever want dan kon hij er meer doen.
Hij komt dinsdag een paard redelijk verwaarloosde paarden kappen...intresse in foto's?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:06

mijn hoefsmid is met die van mij langer bezig hoor.. als hij bij haar gaat staan haasten wordt ze :):)

Met rondom beslag was hij zo 2,5 uur bezig met gemak. Met alleen voor tegen de 2 uur. Betaalde voor rondom 90 en voor alleen voor 75 geloof ik.. weet het nieteens zeker.. al zou het 100 euro zijn zou ik het netjes betalen en geen vragen stellen. De man is mij veel te dierbaar.. nu was ik voor bekappen 35 euro kwijt..

Voor paardje wel beter, die vond die rook in haar neus maar niets.. (die staat al van "oh sjit niet weer" als ze een hoefsmid met een ander paard bezig ziet _O- )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:08

Cowgirl ja graag, ik ben wel nieuwsgierig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:10

Bij mij op stal staan er veel mensen hun paarden schandalig bij..

Jullie zouden die hoefsmid aan de schandpaal nagelen als je ziet hoe de hoeven eruit zien als ze net bekapt zijn + ijzers.. en die mensen zijn heel blij met hem he.... ongelofelijk.. willen ook niet luisteren.. helaas..

De paarden die hij doet hadden prachtige hoeven (ik ken er een aantal van vroeger)

dit plaatje is ge-googled.. maar zo staan ze erbij.. als ze net gekapt zijn... sommigen zelfs nog steiler.. tegen bokhoeven (4 stuks) aan.

Afbeelding

En dan komt hij om de 8 weken, als hij het druk heeft staan ze er zelfs 10 weken op......

sterker nog.. 1 van de paarden werd door mijn hoefsmid gedaan op de vorige stal.. paard had hoeven, echt.. prachtig.. wat had die hoefsmid ze wijs gemaakt?

Dat hij veeel te grote ijzers onder had en dat mijn hoefsmid platvoeten bij het paard had gecreeerd. Dat een hoef recht hoort te lopen, met een lichte kanteling naar voren..

(je kan het wel raden.. de helft van de paarden die door hem gedaan worden staan op spierbevorderende supplementen en een aantal daarvan zijn onder behandeling bij dierenartsen en osteopaten omdat ze zo stijf zijn in hun lijf + staken... 1 ervan wil aan de hand nog redelijk wandelen maar onder het zadel wil hij niets meer.. nu schijnt hij op 5 jarige leeftijd ook nog eens grove artrose in zijn hals te hebben.. maar over de hoeven hebben ze nog niets gehoord)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 27-01-12 21:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:11

Cowgirl schreef:
Hij komt dinsdag een paard redelijk verwaarloosde paarden kappen...intresse in foto's?

Zeker! :))

Wb bekappen en beslaan, nu weet ik 't ook niet meer. :')
Het is natuurlijk ook 'n beetje afhankelijk van hoe lang de smid er over doet inderdaad.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:13

S_en_Z schreef:
Bij mij op stal staan er veel mensen hun paarden schandalig bij..

Jullie zouden die hoefsmid aan de schandpaal nagelen als je ziet hoe de hoeven eruit zien als ze net bekapt zijn + ijzers.. en die mensen zijn heel blij met hem he.... ongelofelijk.. willen ook niet luisteren.. helaas..

Trust me, dat is bijna overal het geval, helaas.
Er zijn goede smeden, godzijdank :') maar ook zeer slechte.
Dankzij mijn laatste prutser-smid die mijn paard zelfs kreupel kreeg ben ik me gaan verdiepen in hoeven.
Het is dat-ie me zoveel ellende bezorgd heeft, anders zou ik 'm nu dankbaar zijn!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:13

Cowgirl idd wel intresse :j (voor en na is helemaal leuk!)

Mijn HS is niet zo lang met bekappen bezig, half uur idd.
Vandaag is hij geweest, en ze staan weer goed op de voetjes. Ik kwam terug van buitenrit en hij zei dat hij de hoeven kort vond ogen. Maar eenmaal aan het bekappen zei hij dat het harstikke mee vielt en het had vertekend, want hij kon er nog een hoop vanaf halen. Hij dacht dat ze het ook wel zonder hoefschoenen zou halen, maar ik heb voornamelijk hoefschoenen op de weg vanwege gevoeligheid; een los steentje doet pijn. De rotstraal waren diepe groeve, maar niet rottend. Het stonk vorige week nog erg, dus het is wel verminderd dus. Met Hipposol heb ik gebruikt. De HS is voorstander van teren, maar dan moeten de hoeven wel goed droog en schoon zijn. Vanwege onze rit waren ze nog vochtig, dus ik heb het niet geteerd.

Zal binnenkort even fotos maken van de voetjes. Hij snijdt overigens de stralen ook wat bij. Daar zaten ook best wat rommel flapjes aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:14

Die smid deed over bekappen ook redelijk lang... smijt-met-de-smid want paard vond 'm niet aardig := Nu issie wel braaf, je ziet 'm denken van: oliebol, deze wil dat ik luister ^) Élke keer weer :D Hij komt echt nog maar zelden omhoog terwijl hij met de smid standaard het erf afdweilde :o
Ik geloof dat beslaan destijds een uurtje extra in beslag nam.

Cowgirl: ja, leuk!

s_en_v: woww, als ze net bekapt zijn, serieus? Zo lang???
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-01-12 21:20, in het totaal 2 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:15

Mijn smid deed mijn 3 pony's in een uur. Mijn andere smid zal er denk ik ook iets van 20 minuten over doen? Ze zijn iig altijd snel klaar vind ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:26

Cowgirl schreef:

Graag, ben erg nieuwsgierig naar de voor en na fotoos :)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:28

Zooo jullie gaan ineens snel!
Wat betreft de kostprijsberekening van een hoefsmid (om het even wat duidelijker te maken):

-BTW 19%
-Verzekeringen (bedrijfsbus, bedrijfsongevallen, AOV, bedrijfsaansprakelijkheid)
-Brandstof (wordt er ook niet goedkoper op...)
-Materialen zoals vijlen, mesjes, schort, etc. (alles wat slijt)
-Bij beslaan: gas, ijzers, nagels, schuurbanden, bij stiftgaten boortjes
-Kosten bedrijfsbus (garage, APK, wegenbelasting, ANWB etc.)
-Lidmaatschap vakvereniging, bijscholing
-Bedrijfstelefoon
-Veel arbeidsloon blijft niet over.

Eens je een vol ingerichte bedrijfsbus hebt, ligt er al gauw honderden kilo's aan materiaal achterin. Ik heb een zware werkbank met boren, slijpmachine, het aambeeld, gastank, oventje, kasten met ijzers, nagels en zolen etc. Dan verbruik je ook wel flink wat meer diesel als dat de bus leeg is.
Hoefsmeden hanteren allemaal hun eigen prijs, afhankelijk van in welke regio ze zitten. Hier in de randstad ligt de gemiddelde prijs voor rondom beslaan rond de 90 euro. De prijs komt tot stand door een combinatie van kostprijsberekening en concurrentie, wat vragen de collega's. Ik heb toen ik na 8 jaar stage, school en werken eindelijk voor mezelf begon in 2005 besloten om mijn prijs niet lager te maken dan mijn collega's hier in de buurt omdat de prijs dan steeds verder omlaag gebracht wordt en dat zou een erg slechte zaak zijn als je uitrekent dat het bedrag wat een smid zelf verdient (als alle overige kosten er af zijn) per paard rondom beslaan rond de 20 euro (!!) ligt...
Voor dat bedrag komt de DA of de wasmachinemonteur het erf nog niet eens op en de smid staat zijn lichaam daarvoor de vernieling in te helpen ;)
En dan zijn alle uren aan administratie, zelfstudie, telefoontjes aannemen etc. natuurlijk nog niet meegerekend...

Maar ja euh dan had ik maar een normale baan moeten nemen :Y)

Je kan eigenlijk alleen goed geld verdienen als je meerdere paarden op één stal, achter elkaar door staat te bekappen of als je heel snel kunt beslaan en er flink wat achter elkaar doet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:33

Verhelderend SB, danku voor de uitleg :) De meeste kosten die je noemt heeft een bekapper denk ik ook, behalve dan de materialen voor beslaan en idd wat extra brandstof.

SpikyBlue schreef:
Maar ja euh dan had ik maar een normale baan moeten nemen :Y)

Je kan eigenlijk alleen goed geld verdienen als je meerdere paarden op één stal, achter elkaar door staat te bekappen of als je heel snel kunt beslaan en er flink wat achter elkaar doet.

Mja... dan kun je er een stuk of 15 op een dag doen. Ik weet niet of je dat moet willen? Lijkt me beter voor de smid om af en toe stukje te rijden of vergis ik me daarin?

Brandstofkosten zijn natuurlijk ook afhankelijk van hoe groot je gebied is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:36

hestejente schreef:
Die smid deed over bekappen ook redelijk lang... smijt-met-de-smid want paard vond 'm niet aardig := Nu issie wel braaf, je ziet 'm denken van: oliebol, deze wil dat ik luister ^) Élke keer weer :D Hij komt echt nog maar zelden omhoog terwijl hij met de smid standaard het erf afdweilde :o
Ik geloof dat beslaan destijds een uurtje extra in beslag nam.

Cowgirl: ja, leuk!

s_en_v: woww, als ze net bekapt zijn, serieus? Zo lang???

Echt waar, ja.. Zo lang... En niemand die zich bedenkt hey... Dit kan toch niet normaal zijn?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:39

@Hestejente: Precies, ik hoor wel eens dat smeden van heinde en verre komen rijden, dat hoef ik gelukkig niet. Al mijn klanten zitten dichtbij. Maar al die kleine stukjes rijden, dan gaat een tank ook zo leeg hoor! Haha.
Ik weet niet hoe dat zit met bekappers, heb mezelf gewoon goed verzekerd en voorbereid en ik denk dat alle fulltime smeden dat wel gedaan hebben.
Bekappers vragen over het algemeen ook wat meer voor bekappen, ten minste ik hoor wel eens 40 of zelfs 50 euro per paard voorbijkomen.
Het is zeker voor je rug beter om regelmatig 'pauze' te hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:42

Hestejente: ook geen braaf paard :o Of ben je er zelf niet bij met bekappen? Dan lijkt het mij lastiger om paarden netjes en braaf te houden met beslaan en bekappen. Ik ben er eigenlijk altijd bij, heb ze altijd vast (of een andere persoon). Mijn shet kan er nog wel een feestje van maken, dat is wel een ettertje :o (maar die kan ook slecht tegen druk en vastgehouden worden soms). Maar was vandaag heel braaf.

Die van mij gaf overigens echt super makkelijk haar achterhoefjes naar voren op die standaard!!! Dat heeft ze altijd enorm moeiljik gevonden vanwege blokkades etc in haar lendenen, maar het ging vandaag zo makkelijk dat we het niet eens doorhadden! We zijn op de goede weg dus wat dat betreft :D

De voetjes van mijn dame
Vorige week
Linksvoor
Afbeelding

Rechtsvoor
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... 020444.jpg

- na bekappen. Oh, dat gele is hipposol :o
Linksvoor
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

Linksachter Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding

Afbeelding

Voor zijn scheve voetjes. Beiden waaieren naar binnen uit, waardoor de wand aan de binnenkant dunner is dan de buitenkant. Dit probeerd hij elke keer wat te corrigeren. Maar het zal altijd zo blijven denk ik. Ik merkte wel op dat rechtsvoor stijler lijkt te zijn geworden aan de buitenkant, en meer uitwaaierend naar binnen. Dat is nu weer iets gecorrigeerd, maar lijkt of het erger is gewroden (gaat materiaal vergelijken). De merrie is ook scheef in haar lichaam overigens.

Verder wat betreft goede smeden betreft. Ik ga van de kundigheid van mijn smid uit. Ik ben nu weer terug bij de smid waar ik bij ben begonnen (die als eerste bij mijn paard kwam als jonkie). Hij is naar mijn idee een 'ijzer' man, toen ik blootvoets ging een paar jaar terug ben ik ook overgestapt van Hoefsmid omdat ik vond dat hij haar te lang liet. Maar de nieuwe hoefsmid, een heel kundig en fijne man, is helaas enorm moeilijk te bereiken. Die zette haar overigens ook korter, waardoor ze snel wat gevoelig liep. Dat blijf ik spannend vinden, kijken hoe ze de komende dagen loopt, haar voorvoeten zijn vrij gevoelig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:37

Tancreda4 schreef:
Hestejente: ook geen braaf paard :o Of ben je er zelf niet bij met bekappen? Dan lijkt het mij lastiger om paarden netjes en braaf te houden met beslaan en bekappen. Ik ben er eigenlijk altijd bij, heb ze altijd vast (of een andere persoon). Mijn shet kan er nog wel een feestje van maken, dat is wel een ettertje :o (maar die kan ook slecht tegen druk en vastgehouden worden soms). Maar was vandaag heel braaf.

Hij is superbraaf, áls hij je aardig vindt. Schijnt dat zijn vader en broers dat net zo hebben. Mensen die hij niet leuk vindt kunnen er helemaal niets mee, zelfs niet aan een touwtje van wei A naar wei B brengen.
Mijn huidige bekapper had ik een paar jaar geleden al eens aan het werk gezien, en wist dat hij ook met bijvoorbeeld nerveuze paarden heel goed is. Nou is het puur toeval dat ik uiteindelijk bij hem ben uitgekomen maar ik was wel heel blij om 'm weer tegen te komen, en paard ook. Mijn paard is erg op mij gericht, omdat er behalve ik eigenlijk niemand wat met 'm doet en omdat ik veel te lief voor 'm ben. Als ik er niet bij ben gaat bekappen daarom beter dan als ik er wel bij ben: als ik er naast sta kruipt hij in m'n zak of onder m'n oksel en let niet meer op bekapper. Dus ik lever paard in en blijf op afstand tot paard netjes naar bekapper luistert en dan kan ik weer dichterbij komen. Overigens staat hij altijd los wanneer er bekapt wordt, met touwtje over z'n hals.

SB: geen idee, ik ken alleen maar bekappers die niet alleen bekappen maar ook nog andere werkzaamheden hebben. Van twee ervan weet ik niet eens wat die werkzaamheden zijn, en gaat me natuurlijk ook niet aan.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-01-12 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:45

Tancreda :
Citaat:
Beiden waaieren naar binnen uit, waardoor de wand aan de binnenkant dunner is dan de buitenkant. Dit probeerd hij elke keer wat te corrigeren. Maar het zal altijd zo blijven denk ik.

Dat noemen ze flares. Mijn fjord had ze ook heel erg. na het bekappen liep hij pakweg 4 weken goed en toen de flares meer werden ging hij gevoeliger lopen.
Sinds ik ze zelf bekap, nu bijna 3/4 jaar zijn de flares weg en is de verbinding tussen de hoefwand en binnenkant veel beter geworden. Over een paar maanden zal alles weer vast zitten en zijn de flares ook verleden tijd. Paard loopt nu dus al stukken beter op blote voeten.

Voor de rest: Zal eens kijken wat ik op de foto krijg van de ' verwaarloosde' voeten.