[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:37

Oh wat fijn Isapaardje.

Timbers: ik heb hier nog zat Bute. Als je wilt, stuur ik wat op.
Metacam was voor Indiana ook niet pijnstillend genoeg. Gister in het ziekenhuis heb ik weer gehoord dat herstel veel sneller gaat als de patient niet al te veel pijn heeft.
Ik heb de filmpjes in je onderschrift bekeken, wat geweldig!
Nu gaat het om het bruine paard Esther, neem ik aan.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:02

Toen ik net aankwam stond ze te schrapen van ongeduld....let wel ze loopt nog niet hoor maar ze is niet zo extreem pijnlijk meer als maandag en dinsdag. Ik wil ook niet te enthousiast zijn over dit maar het lijkt toch met iniminie stapjes iets vooruit te gaan. Ben eigenlijk ergens bang voor de dag van morgen dat ik weer teleurgesteld ben en haar pijnlijk aantreft....maar goed laat ik niet op de zaken vooruit lopen. Hoefzak met biotex had ze toch maar omgelaten....

Ik wil haar aan het lopen krijgen en daarna zien we wel weer verder! Misschien toch een hoefzweer maar daar is beweging juist goed voor en bij eventuele hoefbevangenheid kan ze lekker met haar pootjes in de blub.....vraag me nl. af of niet alles in een stroomversnelling is gekomen na het ontwormen. Zondag was ze pijnlijk maar liep ze nog wel, toen heb ik ontwormt met Moxedine (Equest) en de dag daarna was het helemaal mis.......

Het is inderdaad de bruine merrie en dat is de mams van die zwarte aap.....Bijna 18 jaar al mijn steun en toeverlaat.....het liefste paard van de wereld, doet geen vlieg kwaad en is gewoon de goedheid zelve Lovers Heb haar van mijn ouders gekregen, ze heeft me tot wanhoop gedreven en ik wilde haar verkopen, mocht niet van mijn pa....
Hij had een duur paard gekocht en daar moest ik het maar mee doen. Ik moest maar gewoon leren rijden vond hij Nagelbijten / Gniffelen en mijn pa is 14 jaar geleden al weer overleden dus dat maakt haar extra speciaal Bloos Want mijn pa heeft tot op de dag van vandaag gelijk gehad.....het is een wereld paard.

Mogen bevangen paarden trouwens komkommer??? Want ik zou haar toch graag iets geven....ze staat zo zielig te kijken als die zwarte aap wel wat krijgt en dat kan ik echt niet aanzien.....ben een watje

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:22

Moet het even kwijt maar wat ik echt top vindt is dat hier zoveel mensen zitten die je steunen, door je wanhoop heen trekken, meedenken en ondanks hun eigen misere ook nog de moeite nemen om vragen te beantwoorden enzo.
Wordt er bijna emotioneel van....wat geweldig!

Zo dat moest ik even kwijt....hoop dat ik vannacht wat kan slapen maar wat engeltjes op dit forum geven me in ieder geval weer hoop en hoop doet leven!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:33

Fijn dat het weer ietsje beter lijkt te gaan met je paard Timbers Lachen alle kleine stapjes vooruit zijn goed, en hopelijk zijn dat er meer dan de stapjes achteruit die er helaas te vaak toch zijn Ach gut
Inderdaad dit topic is voor een hoop mensen een steun, mooi zo!

Arme Isabella zo hard voor zichzelf Ach gut en dan toch weet ze altijd heel goed duidelijk te maken aan jou dat er wat mis is Ingrid Ach gut
Wat fijn dat haar bloed wel goed is trouwens!

Wat is Lachesis eigenlijk?

Ik heb zelf ook nog even jullie mening nodig. Sinds deze week is Aurora weer wat stijver, nu het zo vroeg donker is zie ik haar door de week alleen 's avonds op stal dus kan het niet echt goed beoordelen.
Op zich maak ik me niet heel veel zorgen. Haar voorbenen optillen om uit te krabben is geen enkel probleem, kan ze ook makkelijk een tijdje omhoog houden zonder dat ze daar raar van opkijkt.
Maar dus wel stijf met lopen (op gang komen).

Waar ik zelf aan zit te denken, is dat ze het gewoon te koud krijgt. Ze hebben wel een schuilstalletje, maar die is recentelijk fors kleiner geworden en niet meer winddicht. Bovendien staat Aurora meestal liever in de uitloop.
Ik heb nu zaagsel (houtkrullen) als bodembedekking, maar dat is na een dag of twee al erg nat. Niet ideaal dus met die koude nachten.

Wat denken jullie, zou het echt de kou zijn? En zo ja, wat kan ik doen, heb niet veel opties. Ik kan ruimer zaagsel in het hok doen, zodat dat droger blijft. Kan er toch weer stro bij gooien zodat de toplaag droog blijft (maar daar ging ze begin dit jaar van hoesten).
Of, en deze optie heeft eigenlijk niet zo mijn voorkeur, kan mijn schoonouders vragen om 's nachts het deurtje dicht te doen (is lastig voor hun). Dan staan ze redelijk winddicht, maar wel erg krap, en kunnen dan niks meer bekijken.

En hier zijn trouwens nog de filmpjes van afgelopen zaterdag, niet zo'n goede kwaliteit maar geeft toch een beeld van wat we gedaan hebben:
Saros zijn LL proef
Aurora haar LL proef

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:53

Moeillijk Gemske.......

Kon weer niet slapen en ben dus maar naar stal gereden......Essie lag toen ik kwam maar niet heel pijnlijk maar heel ontspannen eigenlijk. Toen ik de andere paarden ging buiten zetten stond ze op. Dan staat ze wel even moeilijk hoor, even wankelend tot ze haar evenwicht weer heeft gevonden.....Dan zie ik wel een soort hoefbevangen stand, maar als ze haar evenwicht heeft gevonden staat ze weer redelijk normaal. Dus dat ze zo gaat staan zou ook kunnen komen omdat de doorbloeding in voor nu zo slecht is door het stilstaan en dat de artrose opvlamt. Dus dat blijft moeilijk. Ze blijft linksachter gewoon het allermeest ontlasten....geen warme hoefjes behalve linksachter wat....*zucht*

Straks toch nog maar de DA bellen of hij dezelfde pijnstillers nog een keer wil komen spuiten en dan hoop ik het zaterdag op andere pijnstillers te kunnen overnemen......

Heb haar wat te knabbelen gegeven en toen ik wegging stond ze rustig te knabbelen.......dus ik ga nu weer wat proberen te slapen.

Zou ze trouwens lucerne van Subli mogen, zonder melasse en/of safe and sound van D&H....ik wil haar toch graag wat geven en dan heb ik ook iets om haar medicijnen door te geven...of zou dat nu nog teveel risico met zich meebrengen voor als ze wel hoefbevangen is?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:07

@gemske
Wat ziet dat er leuk uit met de lange lijnen. Weer wat geleerd, want ik wist niet dat je zo ook wedstrijden kon rijden. Ik vind die witte beentjes van Aurora zo schattig. Net kleine bandages.

Ik vind het lastig de gangen van een Shetlander te beoordelen: ik weet niets van Shetlanders. Maar het lijkt op het filmpje ook dat Aurora wat stijver is achter dan Saros in draf.
Image heeft ook last van de kou en is stijf in het begin, ik doe haar daarom buiten een regendeken op bij nat weer. Daar voelt ze zich veel beter bij.

@ Timbers
Ik weet hoe moelijk het is om niets lekkers te geven. Maar ik denk dat het toch beter is alleen maar hooi te geven voorlopig tot het lichaam weer een beetje tot rust is gekomen.
Als ik Janouk voerde, gaf ik Image een paar korreltjes biks, zodat ze iets te doen had. Maanden heb ik het er moeilijk mee gehad.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:26

@Janouk, dank je. Ja inderdaad Aurora liep niet zoals ze kan in de proef. Had er ook een opmerking over (maar geen aftrek trouwens).
Ik dacht zelf dat het kwam doordat ik niet lang genoeg had losgereden. De week daarvoor liep ze steeds prima, maar met oefenen heb ik toch wat meer tijd.
Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat als ik wat meer tijd voor d'r heb.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:18

@Gemske; ik zou eens een regendekentje proberen, als ze dan minder stijf is dan heb je je antwoord.

@Isapaardje; gelukkig is het bloed goed! Misschien, omdat haar gezondheid nu beter is dan vorig jaar, dat ze sneller hersteld... Ik blijf in ieder geval voor jullie duimen!

@Timbers; tuurlijk leven we met je mee! we hebben allemaal in dezelfde soort situatie gezeten, dus we weten hoe het voelt! Ik las dat Romeorowan eventueel Bute voor je heeft (paar posts terug).

Over dat piepischuim; dat was ik. Toen mijn paard bevangen was stond hij op ijzers, ik heb toen wel de voorste lip eraf laten halen om de druk op de toon weg te nemen. Ik had om eerste instantie de ijzers er helemaal onder weg laten halen maar toen liep hij echt beduidend gevoeliger dus na een week er toen toch maar weer onder laten zetten (met een zwaar schuldgevoel omdat hij dat getimmer van het nagelen ook nog eens moest verdragen aan z'n zere voetjes). Op advies van de dierenarts ben ik toen lagen piepschuim op elkaar gaan plakken tot ik een soort blok had van ongeveer 4 tot 6 centimeter. Toen zijn voet erop laten rusten en nav de afdruk die achterbleef een soort mal gemaakt. Die mal heb ik steeds opnieuw gebruikt om nieuwe blokjes te maken. De blokjes pastten precies in het ijzer. dus het piepschuim raakt het ijzer niet, maar viel er in zodat het piepschuim tegen de zool en de straal drukte om een soort tegedruk te geven. Iedere avond als hij op stal kwam tapete ik met ducktape nieuwe blokjes onder z'n zolen, 's ochtends waren ze dan wel helemaal plat maar het ging ook met name om het tegendruk te geven tegen de zool om eventuele zoolperforatie van het hoefbeen tegen te gaan. 's Ochtends gingen de blokjes er dan weer onder weg en stond hij de hele dag in een paddock met nat zand (zeg maar rustig modder) en 's avonds als hij dan weer naar binnen gingen dan plakten we er weer nieuwe blokjes pieschuim onder.

Ik hoop dat m'n verhaal een beetje te volgen is! Anders moet je maar vragen hoor!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:30

Kinke schreef:
hehe, toch nog iets positiefs Ingrid.
Ik zat nog eens te kijken naar de foto van rechtsvoor, en het lijk wel alsof er een soort "kanaaltje" loopt vanaf boven naar het zweertje?

Ja had ik ook gezien ... kan ook zijn dat de zweer zijn uitweg naar boven aan het zoeken is, had ik zo bedacht.
Maar het lijkt erop dat hij een andere uitweg heeft gevonden ... nl. via de toonscheur.
De hoef is daar viesvochtig en daarbij is ze wat beter aan het lopen (ze belast de hoef weer).
Verder uitslagen op papier binnen. Er is op veel waarden getest.
Samen met de DA net nog het lijstje doorgenomen; Super service !!!
Glucosegehalte is goed, evenals magnesium. Ze heeft alleen een laag eiwitgehalte, maar volgens DA is dat juist prima; teken dat ik haar goed schraal voer. Spierwaarden waren wel wat te hoog, maar dat was volgens de DA ook logisch en niet abnormaal hoog.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:54

Essie gaat ook een heel klein stapje vooruit....ze is nog steeds helder en alert en ze beweegt zich al iets makkelijker. Nog niet te veel van voorstellen hoor, maar ze is in ieder geval niet achteruit gegaan.

Ze heeft nu Ascal van de DA gekregen.....ze wil het alleen niet eten tutje...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:08

timbers..gelukkig!!!niet achteruitgaan is ook een beetje vooruitgang toch?
Isapaardje....zou die scheur niet uitgevlakt moeten worden?
ook raar dat die hoefsmid dat de vorige bekapbeurt niet heeft gedaan,je weet nooit wat voor eigen leven het lijd achter die scheur....ook al is hij dun,op de foto lijkt het eronder toch niet zo dun....Ik ben blij dat ze weer op haar voetje staat!
het is normaal dat de spierwaarden wat afwijken,ik denk dat het komt door het krampachtige staan van de pijn.
Dan verstijfd ze dus als het ware.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:13

Hallo,
Ik wou hier ook even iets plaatsen als jullie het niet erg vinden Knipoog
Mijn verzorgpaard was vorig jaar ook ineens hoefbevangen.. Ik zag het meteen aan de stand en heb meteen de dierenarts laten komen. Die gaf van alles en nog wat en het wou maar niet helpen, werd alleen maar erger.
Toen kregen wij als tip van een hoefsmid om haar (jaja je zult het niet geloven) ZWARTE KOFFIE, TIQUILA, EN DRUIVENSUIKER te geven. Dit gemengd zodat het een fatsoenlijk op te eten prutje was (wij hebben het door een klein beetje muesli gedaan en het heeft nog geholpen ook nog! Misschien dat jullie dat eens kunnen uitproberen? Het zijn vaak die "oma's recepten" die kunnen helpen? Wie weet hebben jullie er iets aan.
Heb overigens niet het hele topic doorgelezen en weet ook niet in wat voor stadium jullie paarden zijn met hoefbevangenheid maar wellicht hebben jullie er iets aan voor als je het even niet meer weet! Knipoog

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:26

Da's wel een heel bijzonder recept! Ik vraag me af waar de h.s. dat vandaan heeft. En bij zulke samengestelde brouwsels vraag ik me altijd af: wat zou dan, als het echt zou werken, het werkzame bestanddeel zijn? Vast niet de druivensuiker, ha,ha. Tja, misschien maar eens experimenteren met z'n allen...........

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:35

Timbers schreef:
Essie gaat ook een heel klein stapje vooruit....ze is nog steeds helder en alert en ze beweegt zich al iets makkelijker. Nog niet te veel van voorstellen hoor, maar ze is in ieder geval niet achteruit gegaan.

Ze heeft nu Ascal van de DA gekregen.....ze wil het alleen niet eten tutje...

Ik doe het voor mijn draakje en een spuit met iets water, dan heeft mevrouw niets te willen Duivel. Zelfde met de druppels podocomplex, 20 druppels opzuigen met het spuitje en huppakee niks geen gezeur Haha!.
Verder heeft mevrouw ondekt dat ze de boel prima kan manipuleren Bloos, wandelen wil ze wel maar dan wel alleen mee, of er moet iemand anders met zuslief meelopen Clown. Want stel je voor dat vrouwtje 2 pony's aandacht moet geven onder het lopen, dat kan niet hoor Koe dan ga je gewoon heel langzaam meesjokken (zodat ik dan weer denk dat er iets aan de hand is) maar nee hoor, als zus op stal is gezet dan wandel je vrolijk mee, en kan ze ineens prima lopen Boos!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:51

mysa schreef:
Da's wel een heel bijzonder recept! Ik vraag me af waar de h.s. dat vandaan heeft. En bij zulke samengestelde brouwsels vraag ik me altijd af: wat zou dan, als het echt zou werken, het werkzame bestanddeel zijn? Vast niet de druivensuiker, ha,ha. Tja, misschien maar eens experimenteren met z'n allen...........

Tequila = alcohol = bloedverdunnend Haha! maar of je paard er vaster van op zijn benen gaat staan Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:14

geerke schreef:
Isapaardje....zou die scheur niet uitgevlakt moeten worden?
ook raar dat die hoefsmid dat de vorige bekapbeurt niet heeft gedaan,je weet nooit wat voor eigen leven het lijd achter die scheur....ook al is hij dun,op de foto lijkt het eronder toch niet zo dun....Ik ben blij dat ze weer op haar voetje staat!

Sterker nog .. ik zette net de wei weer open (het kort afgegraasde stuk dat ik had dichtgezet om de bewegingsruimte wat te beperken ivm haar goede hoef) en ze wilde er in draf op gaan; bedacht zich toen dat dat niet lukte en ging enorm boos met het hoofd draaien om toch haar energie maar te uitten Knipoog
Hoefsmid komt straks; heb al een verslag gemaakt van alle misere van voorgaande jaren, incl. waarom ze van de ijzers is gekomen. Helaas heeft mijn pc kuren en kan ik alleen de foto's bij die ik ooit eens ergens op internet heb gezet (niet dus van op mijn eigen pc). Maar het is voldoende om die man te kunnen laten zien, waarom ik zo huiverig ben geworden voor hoefsmeden Haha! ...

Verder over dat piepschuim; ik heb inmiddels goede ervaringen met vilten ondertapijt zolen en easyboots. Je kunt er alle kanten mee uit op die manier. Met schaar, naald en draad kun je daar waar nodig ondersteunende stukjes maken en met de schoen blijft alles mooi op zijn plek zitten.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:44

Es is nog steeds stabiel te noemen....en ik mag nu haar voorbenen al optillen. Dat wilde ze eergisteren nog zeker niet!
Nu hopen dat de bloedverdunners van de DA nog wat kunnen betekenen voor d'r!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:42

janouk schreef:
Ik vind het lastig de gangen van een Shetlander te beoordelen: ik weet niets van Shetlanders. Maar het lijkt op het filmpje ook dat Aurora wat stijver is achter dan Saros in draf.

Ook shetlanders horen niet stijf te lopen, ondanks dat het bij mij inmiddels ook een bekend in de oren klinkende uitspraak is van een aantal hoefsmeden; shetlanders zijn altijd wat stijver. Tja ... stijver als wat? 11 Oktober maakte ik dit filmpje van Isabella: http://nl.youtube.com/watch?v=DI0XvNR6sPg
Ik vond haar hier nl. niet helemaal goed lopen, maar ook niet verkeerd. Het was net na de periode dat ze weken op hoefschoenen had gestaan.
Maar als ik dat dan weer vergelijk met Aurora, loopt Isabella best ruim.
Nu is het ook wel zo dat het per paard/pony verschilt, ook hoelang de benen zijn en zo. Maar een stijve korte gang is toch een teken dat er wat loos is.

Wel leuk filmpje Gemske; weer een idee voor als Isa straks beter is om zo 'dressuur' te gaan lopen. Ik hoop voor je dat Aurora snel minder stijf is. Hoewel ik niet denk dat ze last van de kou heeft (dikke vacht die shetten), kun je het makkelijk controleren ... met een winterdeken op zou het snel beter moeten gaan.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:23

Echt koud heeft ze het niet natuurlijk, haar vacht is zeker dik genoeg.
Maar ik vroeg me af of ze misschien last van de tocht heeft in haar stal en daar spierpijn van krijgt.
Deken zonder toezicht lijkt me trouwens niet zo'n goed plan met Aurora ten eerste denk ik dat ze gaat flippen als het ook maar iets scheef zakt, ten tweede zal Saros het ding binnen vijf minuten van haar rug getrokken hebben Clown

Shetjes moeten inderdaad niet stijf lopen, ben ik met je eens Ja denk wel dat ze kortere pasjes maken.
Wat ik op mijn filmpje zelf vooral zie is dat ze af en toe "doorzakt" vooral in de bochten een soort van kreupel pasje maakt.
En Isabella maakt inderdaad ruimere passen dan Aurora, als ik jouw filmpje vergelijk.

Fijn dat de hoefzweer eruit lijkt te komen trouwens. Hoe is je experiment met de zuurkool trouwens bevallen?
Ik ben benieuwd wat je hoefsmid zei. Heb je nu weer een andere?

Timbers fijn dat je paard vooruit gaat OK dan!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:44

romeorowan schreef:
edit: het paard Perdy had Yellowfish had last van haar knie, misschien kan ze hier nog weer meer over vertellen

Ja mocht iemand daar meer over weten of denken hetzelfde probleem te hebben (patella fixatie of luxatie), pb gerust! nu ga ik even verderlezen hier, er is weer een hoop bijgeschreven, en dat zijn niet de meest positieve berichten.. later verdere reactie!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:24

gemske schreef:
Wat ik op mijn filmpje zelf vooral zie is dat ze af en toe "doorzakt" vooral in de bochten een soort van kreupel pasje maakt.

Dat doet Isabella dus ook. Vorige hoefsmid (is niet bij te houden bij mij, zoals ik die lui 'verslijt' hihi), dacht aan hoefkraakbeenverbening, maar volgens DA is daar geen sprake van. Ook op foto's wijst dat niet direct uit. Ook geen artrose. Dus zal het toch wel wat met de dunne zolen en hoefbeenkanteling te maken hebben. Weet je hoe Aurora's hoefbenen zitten?

Hoefsmid is net geweest (nieuwe dus Tong uitsteken ). Hij heeft gekeken en denkt dat de zweer er inderdaad een heel eind uit is, maar nog niet helemaal. Hij voelde de ader in de koot nog kloppen; teken dat er een ontsteking zit. Links klopt niets. Dus nog even aanzien en verder gaan met hoe ik bezig ben. Betadine en/of soda in het ontstane gat laten lopen en de schoen met watten aan. Verdere zool liefst inspuiten met zoolhardener. Niet meer weken in ieder geval. De rechter zool was echt eng dun volgens die man. Ze reageerde trouwens nauwelijks nog op de visiteertang, dat was van de week wel anders. Maar ze reageerde rechts wel; links niet.
Hij gaat nu alvast voor me kijken voor de 'toekomst'. Hij heeft wel wat ideeën, maar als ik zelf nog wat wist, wilde hij zeker meedenken en er naar gaan kijken. Nagelen vond hij inderdaad gezien de staat van de witte lijn, geen goed idee. Het moet dus iets te plakken zijn. Nadeel is alleen volgens hem dat het erg weer gebonden is. Beetje regen is geen probleem, maar dagenlang regen en modder doet de lijm snel verweken en loslaten. Tja ... en hier in dit kikkerlandje, regent het nog wel eens Bloos
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 31-10-08 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:33

Het is heel erg goed dat je nu een hoefsmid hebt die meedenkt. Dan heb je niet het gevoel dat het allemaal op de eigen schouders neer komt.
Ik denk dat je bedoeld dat de zool echt eng DUN is i.p.v. dik, of ben ik nu helemaal in de war?
Wanneer komt hij nu weer, of hebben jullie nog geen nieuwe afspraak gemaakt?
Super dat de bloedwaarden goed zijn. Houd wel in de gaten dat de eiwitten niet meer dalen, want eiwitten hebben ze nodig voor het herstel van de cellen.

Timbers: 't Spul is onderweg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:39

ach die regen....daar dacht ik ook al aan....wil isabella bij mij wonen soms?
hoewel....gisteren kwam het met bakken uit de lucht hier,en toen was het maar 3 graden....paarden binnen dus.

Vandaag weer 13 graden,hoezo verschil....

Het rare is dat pablo vroeger ook vaak kreupel liep,onverklaarbaar.
De da is een keer geweest en heeft toen stapsgewijs verdooft,niets te vinden....dat wil zeggen,hij bleef dus kreupel lopen,niet te lokaliseren.

Toen foto's laten maken,ook niets te zien,behalve dan een hoefbeenkanteling,maar niet dramatisch.

De jaren daarna,ook soms kreupel en de volgende dag weer rad,daar raak je aangewend....
Nu loopt hij gelukkig al 4 jaar rad,op een verstapping na ,een tijdje terug,die de volgende dag alweer weg was....

Wat een gedoe toch met die paarden....zolang ze niets mankeren is het leuk....zodra ze iets mankeren doe je geen oog meer dicht,je brein staat niet stil met bedenken wat er mis kan zijn......zucht....
ik ben iedergeval blij met positief nieuws over isabella en essie !!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:42

Ja ik bedoelde dun... heb het ook even ge-editted (wat een raar woord).

Het plakspul kan wel tegen regen, maar niet tegen dagenlange drassigheid. Ze staan tenslotte toch met de voetjes als eerste in de nattigheid; vacht is vaak sneller droog dan voeten op natte ondergrond. Zeker in deze periode droogt het land niet zo snel op. En we zien wel; schoenen gaat anders ook wel; die heeft ze nu al zolang aan, daar raken we bijna aan gewend samen. Als de zool weer dikker wordt, zal ze ook meer kunnen hebben. Over een week zou ik hem terugbellen.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:57

Romeorowan bedankt! Ik mag het alleen nu nog even niet geven ivm de bloedverdunners maar het gaat vast nog van pas komen!

Even een kleine update...vandaag Senior Priores gehaald van subli om de medicijnen in te verstoppen, 6u geweekt en gekeken of ze het lust. Nou Est eet mijn vingers er bij op, ze vrat nog net het bakje niet op. Dus als we hier uit gaan komen ga ik haar daar lekker op laten staan!

Ik kon zien dat ze weer gelegen had....ze loopt nog heel moeilijk, maar ik heb het idee dat ze eerder pijn in haar achterbenen heeft dan in haar voorbenen en dat ze daarom soms in een rare spreidstand staat. Als ze haar voorbenen iets naar achteren wil zetten moet ze dat met haar achterbenen opvangen en dat dat pijn is moeilijk volgens mij....bovendien had mijn ook wat ouder wordende mams het over de spieren van Essie. En dat zal ook wel meespelen....

En ik voelde bij haar linkerachterbeen een hele kleine uitstulping (dacht ik en hoop ik!!!!!!!!maar nou weet ik niet of ik het voelde omdat ik het wilde voelen of omdat ik het echt voelde snappen jullie het nog) bij de kroonrand, maar precies aan de andere kant van waar de DA en de hoefsmid hebben zitten wroeten......nu dus duimen, bidden en smeken dat er dit weekeind toch iets gaat doorbreken en dat dat het "maar" is. Duimen jullie met me mee?????

Ik heb haar een wat wilgentakken gegeven die ze lekker op stond te smikkelen, die vind ze gelukkig zalig.