Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:De oplossing lijkt mij bijzonder simpel:
- lees je in/kijk/bestudeer de goede hoefstand voor een PRE en het specifieke paard
- heb uitgebreid overleg met je smid ( van tevoren: wat voor ervaring heeft hij, kent hij het ras etc.)
- geef aanwijzingen hoe je het wilt hebben, bepaal samen de ideale hoefstand t.o. van het been en lichaam, demonstreer hoe het paard loopt in stap en draf
- sta er bij het bekappen met je neus bovenop en meteen ingrijpen als het niet goed gaat
Is de man daar niet voor in: zoek een ander!
Je paard scheef laten lopen lijkt me erg fout - je krijgt op allerlei plekken overbelasting ( met extra risico op belasting-HB. Als er werkelijk zo'n giga-verschil is in de hoefhoogte door het bekappen, dan is er tijdelijk maar één oplossing: een ijzer eronder om het verschil op te heffen.
Citaat:Mijn oudste hengst staat inmiddels, met veel te lage hielen achter, waardoor de sprongen in beide benen overvuld zijn. (en bedankt hoefsmid) en ongelijk op de voorvoeten. rechterhiel voorvoet korter dan linkervoorvoet (scheelt 1 cm!) paard loopt ongelijk en hierdoor onregelmatig
Jannepauli schreef:Maar hoe kan dit dan gebeuren?Citaat:Mijn oudste hengst staat inmiddels, met veel te lage hielen achter, waardoor de sprongen in beide benen overvuld zijn. (en bedankt hoefsmid) en ongelijk op de voorvoeten. rechterhiel voorvoet korter dan linkervoorvoet (scheelt 1 cm!) paard loopt ongelijk en hierdoor onregelmatig
Jannepauli schreef:Ik ben geen hoefsmid hoor...
Maar mijn smid en ik praten meer dan dat hij staat te bekappen; ieder voetje bespreken we en als hij z'n tang ergens in zet waar ik het niet mee eens ben, is het meteen 'ho'..
nombrado schreef:Jannepauli schreef:??? ... zucht
Noem jij eens een goed middel wat bewezen , goed werkt tegen WLD
gezien jou kennis?
cissie schreef:Margee schreef:A.s. dinsdag heb ik een afspraak in Utrecht, rechtsvoor is weer kreupel.......
Nee toch, jeetje wat ontzettend balen!!!
Veel sterkte aankomende dinsdag, hopelijk kunnen ze in utrecht iets voor je paard betekenen.........
Ik zal voor je duimen!
nombrado schreef:Jannepauli schreef:De oplossing lijkt mij bijzonder simpel:
- lees je in/kijk/bestudeer de goede hoefstand voor een PRE en het specifieke paard
- heb uitgebreid overleg met je smid ( van tevoren: wat voor ervaring heeft hij, kent hij het ras etc.)
- geef aanwijzingen hoe je het wilt hebben, bepaal samen de ideale hoefstand t.o. van het been en lichaam, demonstreer hoe het paard loopt in stap en draf
- sta er bij het bekappen met je neus bovenop en meteen ingrijpen als het niet goed gaat
Is de man daar niet voor in: zoek een ander!
Je paard scheef laten lopen lijkt me erg fout - je krijgt op allerlei plekken overbelasting ( met extra risico op belasting-HB. Als er werkelijk zo'n giga-verschil is in de hoefhoogte door het bekappen, dan is er tijdelijk maar één oplossing: een ijzer eronder om het verschil op te heffen.
Ik sta er (bij alle 4) met mijn neus bovenop! Spreek ze aan , als het niet gaat zoals ik het zie, ervaar en voel met rijden (en ik voel het echt meteen)
Ze staan allemaal op ijzers....ingrijpen doe ik regelmatig, Hielen niet teveel eraf, tenen eraf en recht op de voeten en vooral gelijk! (hoe moeilijk kan het zijn!)
De hengst waar ik het nu over heb, is vanmorgen 1 ijzer verloren (2 weken geleden beslagen) Heb dus nu dringend een andere nodig...in deze drukke tijd
Ik kan echt wel weer janken. Waar zijn de échte hoefsmeden gebleven!
cissie schreef:@ Margee,
Dat hoop ik ook voor jullie, denk je aan hoefbevangeheid?
Margee schreef:cissie schreef:@ Margee,
Dat hoop ik ook voor jullie, denk je aan hoefbevangeheid?
Nee eigenlijk niet meer.... Mijn DA twijfelde nu ook erg en heeft me gelijk doorverwezen.
Als het wel hoefbevangenheid is, zal dat ook blijken maar ik kan niet tegen die onzekerheid.
Als ik weet wat het precies is, kan ik maatregelen nemen die echt helpen.