[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 12:29

De oplossing lijkt mij bijzonder simpel:
- lees je in/kijk/bestudeer de goede hoefstand voor een PRE en het specifieke paard
- heb uitgebreid overleg met je smid ( van tevoren: wat voor ervaring heeft hij, kent hij het ras etc.)
- geef aanwijzingen hoe je het wilt hebben, bepaal samen de ideale hoefstand t.o. van het been en lichaam, demonstreer hoe het paard loopt in stap en draf
- sta er bij het bekappen met je neus bovenop en meteen ingrijpen als het niet goed gaat

Is de man daar niet voor in: zoek een ander!

Je paard scheef laten lopen lijkt me erg fout - je krijgt op allerlei plekken overbelasting ( met extra risico op belasting-HB. Als er werkelijk zo'n giga-verschil is in de hoefhoogte door het bekappen, dan is er tijdelijk maar één oplossing: een ijzer eronder om het verschil op te heffen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:44

Jannepauli schreef:
- lees je in/kijk/bestudeer de goede hoefstand voor een PRE en het specifieke paard
- heb uitgebreid overleg met je smid ( van tevoren: wat voor ervaring heeft hij, kent hij het ras etc.)
- geef aanwijzingen hoe je het wilt hebben, bepaal samen de ideale hoefstand t.o. van het been en lichaam, demonstreer hoe het paard loopt in stap en draf
- sta er bij het bekappen met je neus bovenop en meteen ingrijpen als het niet goed gaat

Je paard scheef laten lopen lijkt me erg fout - je krijgt op allerlei plekken overbelasting ( met extra risico op belasting-HB. Als er werkelijk zo'n giga-verschil is in de hoefhoogte door het bekappen, dan is er tijdelijk maar één oplossing: een ijzer eronder om het verschil op te heffen.

Ik sta er (bij alle 4) met mijn neus bovenop! Spreek ze aan , als het niet gaat zoals ik het zie, ervaar en voel met rijden (en ik voel het echt meteen)
Ze staan allemaal op ijzers....ingrijpen doe ik regelmatig, Hielen niet teveel eraf, tenen eraf en recht op de voeten en vooral gelijk! (hoe moeilijk kan het zijn!)
De hengst waar ik het nu over heb, is vanmorgen 1 ijzer verloren (2 weken geleden beslagen) Heb dus nu dringend een andere nodig...in deze drukke tijd
Ik kan echt wel weer janken. Waar zijn de échte hoefsmeden gebleven!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 13:15

Maar hoe kan dit dan gebeuren?
Citaat:
Mijn oudste hengst staat inmiddels, met veel te lage hielen achter, waardoor de sprongen in beide benen overvuld zijn. (en bedankt hoefsmid) en ongelijk op de voorvoeten. rechterhiel voorvoet korter dan linkervoorvoet (scheelt 1 cm!) paard loopt ongelijk en hierdoor onregelmatig

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:21

Jannepauli schreef:
Maar hoe kan dit dan gebeuren?
Citaat:
Mijn oudste hengst staat inmiddels, met veel te lage hielen achter, waardoor de sprongen in beide benen overvuld zijn. (en bedankt hoefsmid) en ongelijk op de voorvoeten. rechterhiel voorvoet korter dan linkervoorvoet (scheelt 1 cm!) paard loopt ongelijk en hierdoor onregelmatig

een hoefsmid die ja zegt en nee doet. En jij weet als hoefmid, dat je maar al te lastig de hielen er weer aan kan plakken toch? sorry te laat :(
gebroken voetassen vliegen je hier om de oren.
en dat heeft dan een opleiding gehad.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 13:25

Ik ben geen hoefsmid hoor...
Maar mijn smid en ik praten meer dan dat hij staat te bekappen; ieder voetje bespreken we en als hij z'n tang ergens in zet waar ik het niet mee eens ben, is het meteen 'ho'..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:32

Jannepauli schreef:
Ik ben geen hoefsmid hoor...
Maar mijn smid en ik praten meer dan dat hij staat te bekappen; ieder voetje bespreken we en als hij z'n tang ergens in zet waar ik het niet mee eens ben, is het meteen 'ho'..

Niet iedere hoefsmid kan daar mee omgaan!
Ik vind echt een hoop onkunde bij de smeden tot nu toe.
smid die 9 jaar mijn paarden top heeft laten bewegen, is er helaas niet meer. Nooit overvulde pezen, nooit scheve stand.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:49

nombrado schreef:
Jannepauli schreef:
??? ... zucht

Noem jij eens een goed middel wat bewezen , goed werkt tegen WLD
gezien jou kennis?

Bij Image, die WLD heeft gekregen in de mega verbrede witte lijn, heeft Van Nassau na het uitsnijden honing voorgeschreven dagelijks insmeren. En ik moet zeggen................helemaal weg. Propolis in de honing schijnt een prima natuurlijke manier te zijn van de bijen om hun eigen verblijf schimmel- en bacterie vrij te houden.
En het werkte voor Image ook goed.

En ik luister heeeeeeel goed naar mijn hoefsmid :o anders wordt hij boos :D haha en dat wil ik natuurlijk niet. :D :D

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:37

Margee schreef:
A.s. dinsdag heb ik een afspraak in Utrecht, rechtsvoor is weer kreupel.......

Nee toch, jeetje wat ontzettend balen!!!
Veel sterkte aankomende dinsdag, hopelijk kunnen ze in utrecht iets voor je paard betekenen.........

Ik zal voor je duimen!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:06

cissie schreef:
Margee schreef:
A.s. dinsdag heb ik een afspraak in Utrecht, rechtsvoor is weer kreupel.......

Nee toch, jeetje wat ontzettend balen!!!
Veel sterkte aankomende dinsdag, hopelijk kunnen ze in utrecht iets voor je paard betekenen.........

Ik zal voor je duimen!

Dankjewel... stiekem hoop ik op iets anders, wat te genezen is.....

cissie

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:14

@ Margee,

Dat hoop ik ook voor jullie, denk je aan hoefbevangeheid?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:12

nombrado schreef:
Jannepauli schreef:

Ik sta er (bij alle 4) met mijn neus bovenop! Spreek ze aan , als het niet gaat zoals ik het zie, ervaar en voel met rijden (en ik voel het echt meteen)
Ze staan allemaal op ijzers....ingrijpen doe ik regelmatig, Hielen niet teveel eraf, tenen eraf en recht op de voeten en vooral gelijk! (hoe moeilijk kan het zijn!)
De hengst waar ik het nu over heb, is vanmorgen 1 ijzer verloren (2 weken geleden beslagen) Heb dus nu dringend een andere nodig...in deze drukke tijd
Ik kan echt wel weer janken. Waar zijn de échte hoefsmeden gebleven!

Echt rot voor je! Dit is de reden dat ik ook gisteren weer de hele dag met de paarden op pad ben geweest naar de hoefsmid die een uur en drie kwartier rijden verderop woont. Mensen hier in de buurt verklaren me voor gek, maar dankzij haar loopt Nado überhaupt nog en ook Durinn die vorig jaar door een hoefsmid zo slecht bekapt is (ook hielen eraf idd) dat zijn hoeven zo klein waren geworden dat hij Nado zijn hoefschoenen paste (IJslander van 1,35 en Hackney/shet kruising van 1,18) is ze nu weer aardig op de rit aan het helpen. Ik hoop voor je dat je ook zo'n zeldzaam goede hoefsmid tegen komt.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:17

cissie schreef:
@ Margee,

Nee eigenlijk niet meer.... Mijn DA twijfelde nu ook erg en heeft me gelijk doorverwezen.
Als het wel hoefbevangenheid is, zal dat ook blijken maar ik kan niet tegen die onzekerheid.
Als ik weet wat het precies is, kan ik maatregelen nemen die echt helpen.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:33

Voor de liefhebber heb ik nog een nieuwe pot hippo-ex laminitis staan. Heeft erg goed geholpen, maar ik heb het niet meer nodig. Voor de helft van de nieuwprijs over te nemen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:24

piecon schreef:
Voor de liefhebber heb ik nog een nieuwe pot hippo-ex laminitis staan. Heeft erg goed geholpen, maar ik heb het niet meer nodig. Voor de helft van de nieuwprijs over te nemen.

Heb je een pb gestuurd!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:26

Margee schreef:
cissie schreef:
@ Margee,

Nee eigenlijk niet meer.... Mijn DA twijfelde nu ook erg en heeft me gelijk doorverwezen.
Als het wel hoefbevangenheid is, zal dat ook blijken maar ik kan niet tegen die onzekerheid.
Als ik weet wat het precies is, kan ik maatregelen nemen die echt helpen.

Dat lijkt me ook moeilijk en frustrerend als je niet weet wat er precies aan de hand is idd.
Hopelijk komt er een diagnose uit waarmee je wat kunt en een gerichte behandeling kunt starten.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:06

Het lijkt me inderdaad heel vervelend dat er geen duidelijkheid en zekerheid is, Margee! Dan kan je ook niet echt actie ondernemen... :(

Heeft er iemand hier ervaring met Puur Podo?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:54

Ik meld me ook weer even,
Vandaag is de smid geweest voor wes,
Zijn hoefbeen is helaas verder gekanteld en zijn zool staat duidelijk bol.
Wij zelf zien het eigenlijk niet erg positief in.
De hoefsmid wil er nog steeds voor gaan maar moeten nu wel snel verbetering gaan zien.
Hij houd ook erg veel vocht vast onder zijn buik en in zijn koker.
Weet hier iemand wat voor ?
Ik kan wel wat gaan halen bij de veearts maar hij krijgt al zoveel medicijnen, daarom liever eerst wat natuurlijks.
Hij krijgt al magnesium.
Selderij lust hij niet krijg het er niet in.
Gr Marjolein

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 06:21

:(:) dat is geen best nieuws, Marjolein. Balen dat er maar geen verbetering in zit.

Heb je recent nog een rontgenfoto laten maken van de hoeven?
Voor de vocht weet ik zo snel geen oplossing. Bijwerking van de een van de medicijnen? Hartproblemen?Heb je al met je veearts overlegd?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:39

Ja mijn veearts zegt beweging, wat een doos, ze hebben er zakjes voor.
We hebben 8 weken terug foto's laten maken, de smid zegt dat dat nu geen nut heeft om nieuwe te laten maken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:00

Wat rot voor Wes zeg marjolein.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:57

ik wil me hier ook graag melden.

ik heb een fjorden merrie van 17 die al een tijdje kreupel liep, dierenarts erbij geweest (foto's, echo etc) en bleek ze een blessure aan haar hoefbandjes te hebben. advies, 3maanden stalrust. omdat ze een buitenpaard is en op stal alles afbreekt heb ik haar al die tijd op een paddock gehad (zand!) met hooi erbij.

gisteren moest ik met haar op controle voor de blessure, eerst even klinisch kijken hoe ze loopt en ze liep erg voorzichtig. nog even verder gekeken. conclusie, zit tegen het hoefbevangen aan terwijl ze dus op zand staat met alleen water en hooi. nu dus hooi aan het minder (ze moet echt afvallen en mag vanwege haar blessure niet te veel lopen) maar ik zit er wel een beetje mee in mijn maag wat ik daar verder nog aan kan doen..

iemand die nog tips voor me heeft wat ik kan proberen?

ze krijgt nu in de ochtend een half hooi net en in de avond een volle, ik kan haar hier toch niet nog veel verder in gaan minderen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:01

:(:) balen
Je kan kijken of je in de buurt graszaadhooi kan vinden: daar zit bijna niets aan voedingstoffen in en kan ze meer van eten; heeft ze meer te doen. Bijv. half half voeren.
Het zand nat maken rondom de hooiplaats helpt om de hoeven te koelen.
verder voel je je machteloos, heel herkenbaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 14:08

Hoeveel hooi geef je? (In kilo's, en hoe zwaar is je paard?)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:20

het gaat om een fjordenmerrie rond de 425kg en ze krijgt in de ochtend ong 3kg en in de avond een kg of 6 a 7 gok ik. zand in de paddock is al nat gemaakt. hooi gifte heb ik nooit gewogen, misschien maar eens gaan doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 15:05

Als ze wat zou moeten afvallen, zou ze op basis van haar gewicht circa 7 kg hooi mogen hebben ( zolang je niet met haar werkt). Jij geeft dus kennelijk meer. Ik zou zeker de hooigift eens nawegen..

Ik zou ook liever het totale rantsoen in meerdere porties verdelen: op de manier waarop jij het doet is
erg belastend voor de stofwisseling en ook dat kan tot hoefbevangenheid leiden.
De paarden die bij ons op de paddock moeten blijven, krijgen over de hele dag verdeeld wel 6 keer gevoerd - ik snap dat dat alleen kan als je ze aan huis hebt staan, of "personeel" hebt!

Wij voeren in kleine hooinetten waar per keer zo'n 2-2,5 kg ik kan, maar wij hebben dan ook hele grote paarden.

Als je geen graszaadhooi kunt krijgen dan is hooi weken ook een goed plan: per portie een uurtje in koud water laten weken - dan raak je al heel wat suikers kwijt ( het week-water wel weggooien, niet laten drinken!)