[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:28

Heb ik niet ergens gelezen dat in kuil 'zo droog als hooi' niet de kans op een hoger fructaan aanwezig was juist omdat het zo droog is ??

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:34

Ik zou het niet weten en ga ook wel een klein beetje vanuit dat de DA weet waar hij over spreekt. Maar wil eventueel toch nog even praten met de boer over de hele oude baaltjes hooi. En had anders in gedachtte kwart plak voordroog en dan eventueel aanvullen met het oude hooi.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 07:55

@marcella
Heb je bloed laten prikken om de diagnose spierbevangen te laten controleren? Wat waren de waarden? En waren er tekorten in het bloed?
Dat maakt behandeling meer gericht als je deze waarden weet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 10:21

@ Janouk: Hoe gaat het nu met Image?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:51

Hallo allemaal, wat gaan jullie hard zeg. Bijna niet bij te lezen.

Als eerste: Veel sterkte Paardentango.

Hopelijk nemen jullie het mij niet kwalijk als ik nog eens op de pijnbestrijding terug kom: Ik heb nu 2 acuut bevangen paarden gehad en ik kan je wel vertellen dat ze stonden te rillen van de pijn. Die pijn is echt verschrikkelijk en ik zou me niet kunnen voorstellen dat ik er niet iets aan zou hebben gedaan qua pijnbestrijding. Ze hebben Metacam en Buut gehad en dat was ook echt nodig ook.

Mijn Nadja hebben we destijds in moeten laten slapen: die was bevangen geworden door een bloedvergiftiging en we hebben daarbij de oorzaak niet kunnen wegnemen, de koorts bleef boven de 40°C ondanks de antibiotica en de koortsverlagende middelen en de pijn was niet om aan te zien. In een korte tijd had ze al een zeer sterke kanteling (gezien op de röntgenfoto's) en we hebben toen op moeten geven. Dit is nu 4 jaar geleden denk ik en nog steeds vraag ik me af wat we anders hadden kunnen doen, maar ook nu ik een poosje met jullie meelees is het mij wel duidelijk dat we in dit geval geen kans hadden.

Met mijn Floor is het gelukkig tot nu toe beter afgelopen. De oorzaak is toch waarschijnlijk het gras geweest dat afgelopen voorjaar blijkbaar echt helemaal van slag was door de lage temperaturen van toen, hoewel mijn paarden altijd al beperkt op het gras staan en dat 's middags. Ook bij Floor was de pijn enorm. Ik heb in de eerste weken van de behandeling regelmatig gezegd dat als ik haar er niet doorheen kreeg, je je echt moet afvragen waar je in godsnaam mee bezig bent geweest. Ik wil niet weten hoe ze er zonder de buut bij had gestaan. Ook met de pijnstilling bewogen ze zich eigenlijk nauwelijks tot niet vrijwillig.

Ik ga er dan dus maar even vanuit dat de paarden die nu geen pijnbestrijding krijgen, er niet zo bij staan als die van mij erbij stonden, want als dat wel zo is, moet je je toch eigenlijk even heel goed af gaan vragen of je nou eigenlijk wel helemaal goed bezig bent...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:19

hier ook een die spierbevangen was door vitamine E tekort. Beterschap!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:26

Jannepauli schreef:
@ Janouk: Hoe gaat het nu met Image?

Wisselend. Hals is weer zacht gelukkig. Ze is nu 6 dagen zonder F4F.
Alleen blijft ze rechtsvoor gevoelig. Vooral in de korte wending haar box uit; op het harde. Die eerste pas is gevoelig. Als ze eenmaal stapt, gaat het wel. Sommige dagen draaft en galoppeert ze lekker rond. Andere dagen is ze gevoelig op de linkerhand rechtsvoor, als de rechterhoef een grotere pas moet maken.

Dus we zijn er nog niet, maar het is ook niet vreselijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:40

Oud hooi, ik weet niet hoor, van oude chocola word je ook dik. Ik bedoel maar. Oud hooi bevat ook veel minder vitamines dan normaal hooi.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:12

even een zijstapje: even laten zien hoe goed het gaat met onze Fjord, als tegenhanger van alle slechte verhalen van de laatste pagina's....manlief heeft gereden (wij zijn de boshobbelaars ;) ) Hij loopt onbeslagen en het pad waar hij over draaft is heel hard zand met steenslag er in...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 14:07

Geinig filmpje - het is wel een stevige Fjord!
De ster van de show is natuurlijk dat zwarte monster, geweldig!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:20

Dankje JP..ja hij is flink, maar al lang niet meer te dik... je voelt ribben (en vergis je niet in het pak haar!) Ja dat hondje...geweldig beestje, jammer dat ze zeer eigenwijs is!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:03

Heeft er hier iemand ervaring met het voeren van magnesium-chelaat ? En in combinatie met Equipalazone ?

Mijn paard heeft nu een beetje mok op de voorbenen, zou dat getriggerd kunnen zijn door de bevangenheid (het komt natuurlijk wel van in koude modder te staan) aangezien hij dat nog nooit heeft gehad (en wat modder wel gewoon is) ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:14

In het verleden heeft een DA mij wel eens magnesium voorgeschreven, maar dat was voor een paard waar ná bloedonderzoek, vastgesteld was dat deze een tekort had. Het staat me niet zo bij hoe goed dat werkte - het had overigens niet met HB van doen.

Dat een paard mok zou kunnen krijgen met de huidige natte omstandigheden, dat kan ik me wel voorstellen. De weerstand van jouw paard zal door bevangenheid wellicht achteruit gegaan zijn. Of mok met magnesium geholpen is? Ik heb het idee van niet..

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:34

Jannapauli, ik denk ook niet dat mok verholpen wordt met magnesium. Waren twee aparte vraagjes, ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:44

Het schijnt dat heel veel paarden tekort aan magnesium hebben. Magnesium is nodig in de stofwisseling (maar er zijn hier mensen die dat veel beter kunnen uitleggen) alleen lijkt Magnesium voor het lichaam erg op calcium. Dat laatste is ruim voldoende aanwezig in de meeste voersoorten (en supplementen)...het lichaam neemt op wat het nodig heeft en "ziet daarbij de magnesium over het hoofd" zodat er uiteindelijk een magnesium tekort ontstaat. Het geven van Magnesium chelaat of citraat lost niet in zijn eentje de HB op. maar kan er wel aan bijdragen. Het is niet zo dat alle paarden met een tekort aan Magnesium ook HB hebben en vermoedelijk is het omgekeerde evenmin het geval.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:21

janouk schreef:
@marcella
Heb je bloed laten prikken om de diagnose spierbevangen te laten controleren? Wat waren de waarden? En waren er tekorten in het bloed?
Dat maakt behandeling meer gericht als je deze waarden weet.

Daar was het niet erg genoeg voor vond de DA.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:17

@ Buitenzinnig, leuk filmpje lekker muziekkie erbij, ben benieuwd wat er onder de wintervacht vandaan gaat komen!! Mijn PPID paard lijkt nu ook enorm, maar er is nergens een pocket te voelen.

Over magnesium. Magnesium zal alleen wat doen als er daadwerkelijk een tekort is, het is een beetje zoals het verhaal van vitamine C wat al lang is weerlegd. Vroeger dachten ze dat je griep kon voorkomen en genezen door hoge doses vitamine C. Dr David W. Ramey betwijfelt in dit boekje medications, herbs and supplements for the horse pagina 63 http://www.amazon.com/David-W.-Ramey/e/ ... dp_epwbk_0 of de "magnesium chelaat echt wel bewezen kan worden, hij zegt dat er een aminozuur aan de magnesium is vast gemaakt, maar dat aminozuur wordt er in de maag en darm al afgeknipt en dat deze vorm net zo lastig wordt opgenomen als de andere magnesiumvormen.'
Proberen kan geen kwaad natuurlijk, maar magnesium is dus geen geneesmiddel en zal enkel iets ondersteunen als er daadwerkelijk een tekort is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:24

Heb Vash ook op advies van de DA magnesium gegeven, de eerste maanden. Hij vertelde dat het zou helpen om de vetpockets te mobiliseren. Toen hij een flink stuk was afgevallen ben ik er weer mee gestopt. Gebruikte er geen bute bij. Door mengen met water (ik spoot een hele medicijnmix naar binnen via zijn mond) werd het warm! Chemische reactie. Misschien handig om te weten ;-) . Op zich logisch, maar ik schrok ervan en voelde me een gifmenger :D . Aspirine, Neutradex, Magnesium, Appelmoes en water. Wow. Pastte precies in een 60 ml blaasspuit.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:36

Daar moet je nog mee uitkijken paars! Sommige medicijnen mogen niet tegelijk en weer andere breken de werking van de ene af... (bij mensen, zal bij paarden niet veel anders zijn) sommige pijnstillers mogen niet samen met grapefruitsap, wel met sinaasappelsap, waarom precies ben ik vergeten....

Citaat:
@ Buitenzinnig, leuk filmpje lekker muziekkie erbij, ben benieuwd wat er onder de wintervacht vandaan gaat komen!! Mijn PPID paard lijkt nu ook enorm, maar er is nergens een pocket te voelen
Als je dat een lekker muziekje vindt, ben je geen 20 meer :D :o

Ik ben ook benieuwd wat het straks wordt als ik er een vuilniszak aan haar per dag af kan trekken, maar een ranke volbloed zal het nooit worden :) Zijn vader is evenmin een dun geval. Robuust is toch wel een eigenschap van Fjorden. Ik kan geen pockets voelen, buikje is nog wel wat bol, maar dat schijnt ook door veel ruwvoer te komen. En we hebben uiteraard niet veel gedaan, dus de spieren zijn ook wat slappig.

Ik geef nog steeds ca. 4-5 gram magnesium citraat per dag, daar blijft maar 20% van hangen...(zegt de DA) het gaat nu goed en ben bang om te stoppen. Ik zie waarschijnlijk spoken, maar zolang de omstandigheden nog niet ideaal zijn (koude nachten, vandaag een zonnetje en nu en dan een grasje) ga ik er maar mee door. Ik vraag me ook af, kan je als probioticum (ik hoop dat ik de benaming goed heb) ook kwark of bio yoghurt geven?
Citaat:
Bifidobacterium infantis, Bifidobacterium lactis, Bifidobacterium longum, Enterococcus faecium, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus paracasei, Lactobacillus plantarum, Lactococcus lactis

Klinkt me in de oren als een zuivelproduct met een beetje mest er in??? (enterococcus faecium)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:38

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:44

Dan gaan wij voor de reep chocola ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:50

paars schreef:
Heb Vash ook op advies van de DA magnesium gegeven, de eerste maanden. Hij vertelde dat het zou helpen om de vetpockets te mobiliseren. Toen hij een flink stuk was afgevallen ben ik er weer mee gestopt. Gebruikte er geen bute bij. Door mengen met water (ik spoot een hele medicijnmix naar binnen via zijn mond) werd het warm! Chemische reactie. Misschien handig om te weten ;-) . Op zich logisch, maar ik schrok ervan en voelde me een gifmenger :D . Aspirine, Neutradex, Magnesium, Appelmoes en water. Wow. Pastte precies in een 60 ml blaasspuit.

Als het warm wordt betekend dat er een chemische reactie plaatsvindt. Dit houdt in de samenstelling veranderd, en kunnen er zelfs giftige stoffen gevormd worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:54

Buitenzinnig schreef:

Hè weer een excuus om niet te stoppen met snoepen :)

Overigens ... met wat een paard dagelijks drinkt (mits kraanwater) zouden ze toch ook genoeg binnen moeten krijgen ??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:02

Buitenzinnig schreef:
DubbelDun schreef:
Hè weer een excuus om niet te stoppen met snoepen :)

Overigens ... met wat een paard dagelijks drinkt (mits kraanwater) zouden ze toch ook genoeg binnen moeten krijgen ??

Een paard zou inderdaad genoeg binnen moten krijgen met alles wat hij eet, maar ik heb me het volgende laten uitleggen (ik quote even mezelf)
Citaat:
alleen lijkt Magnesium voor het lichaam erg op calcium. Dat laatste is ruim voldoende aanwezig in de meeste voersoorten (en supplementen)...het lichaam neemt op wat het nodig heeft en "ziet daarbij de magnesium over het hoofd" zodat er uiteindelijk een magnesium tekort ontstaat

Ik neem wel aan dat het lichaam daarvoor wat in de war moet zijn en bovendien de aangeboden hoeveelheid calcium groter dan normaal... maar op die manier zou een magnesiumtekort kunnen ontstaan/verklaarbaar zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:08

Met de laatste bloedtest zat Boon op
Calcium 3.12 (2.3 - 3.4 mmol/l )
Magnesium 0.88 ( 0.7 - 0.9 mmol/l )
Neem aan dat dit wel goed zit dus :D