Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:22

nee het zijn ook kleinigheidjes hoor, het is zeker niet extreem :n niet zoals bij mijn foto :D
maar je kan het net nog allemaal wat verbeteren, leuk toch juist :j

als je het afrolpunt op de juiste plek hebt worden ze sneller in het voorbeen en vaak mooier in de beweging,

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:23

Wat een prachthoeven, S_en_Z! Die zien er loeisterk uit.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:23

en even oftopic, hoe krijg je die manen zo mooi?? :) :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:27

geknipt := Eerst op handlengte alles op 1 maat en daarna het onderste randje aan de binnenkant van de hals ietsjes inkorten en dan her en der hapjes in de puntjes knippen.

Ik ben met 15 minuutjes klaar.. (ik hou van dikke volle manen dus ik weiger te trekken)

Heb ze vrij kort omdat ze een slag in haar manen heeft _O- vind ik er niet uitzien hahahaa
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 26-01-12 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:28

ja zo doe ik het ook altijd, maar het wordt nooit zo :D

ziet er echt heel mooi uit!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:30

SpikyBlue schreef:
Wat een prachthoeven, S_en_Z! Die zien er loeisterk uit.

dat was mijn allereerste eis aan een nieuw paard.... hoeven die niet aan alle kanten afbreken als je er met een hoevenkrabber op tikt.

In de zomer moet ik ze wat vaker natpappen omdat ze erg drogen. Maar in de winter heb ik er amper omkijken naar.

splinter.. ik ben vlechtfreak
http://6.media.hyves-static.net/1462162197/6/Kd57/0/img1462162197.jpeg :=

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:33

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:35

@ S en Z:

Misschien is het voor jou leuk om een cursus van PN te doen. Juist om je kennis wat uit te breiden. Naast theorie ga je ook in de praktijk een dode hoef bekappen. En het is natuurlijk vrijblijvend of je dan met je eigen paard aan de gang wilt of het aan de smid overlaat. De cursus duurt een dag met daarnaast enkele uren zelf studie en is betaalbaarder dan een langer durende bekap cursus.

Op youtube staan ook heel veel filmpjes over hoefbekappen en hoe een hoef werkt en er eigenlijk uit hoort te zien.

En een ijzer gaat scheefstand niet tegen hoor. Dan slijt het ijzer gewoon af ipv de hoef. ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:37

Ik ga eens googlen Cowgirl, weet alleen niet of ik er tijd voor heb naast mijn baan.. maar kijken kan geen kwaad :D

Nee dat weet ik. Maar liever een scheef ijzer dan een scheve hoef..ijzers slijten toch iets minder snel. (al moet ik zeggen dat dat me aan haar ijzers niet is opgevallen..)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:40

Splinter schreef:
:wow: jezus leer mij dat eens :D

http://i866.photobucket.com/albums/ab22 ... G_3461.jpg
:')

goed weer ontopic :Y)
moet je ze natpappen in de zomer? Zo zien ze er niet uit, maar wellicht hoeft het deze zomer niet

Afgelopen zomer wel op de wei, anders gingen de ijzers piepen := maar alleen toen het een tijdje (niet warm) maar heel droog was, toen was de ondergrond ook erg droog. (de weide was erg stoffig)

Misschien idd deze zomer niet.. (deze zomer komt ze toch op een ECHT weiland te staan.. waar ze afgelopen zomer in stond was het weiland na 2 weken "leeg" :( )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:20

Ziet er netjes uit s_en_z, en het is heel logisch dat je paard nu anders loopt. Ze voelt ineens veel meer. Maar dat went vanzelf. Hou er wel rekening mee dat de wanden kunnen gaan brokkelen zolang de nagelgaten nog niet zijn uitgegroeid.

Ik had niet begrepen dat je paard nu al van de ijzers af is. Mooi dat 't tot nu toe meevalt :)

Hier sleten de ijzers destijds wel scheef. De hoeven slijten nog steeds scheef, maar minder erg dan voorheen. Aangezien de frequentie van bekappen omhoog is gegaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:24

Hestejente je onderschrift _O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:27

Ja, sinds gisteren :) Had aan de hoefsmid gevraagd of het mogelijk was.. als hij twijfelde moest hij haar maar gewoon beslaan (er zat een scheur in de hoef LV aan de binnenzijde nadat ze haar ijzer een paar weken terug een x kwijt was geraakt)

Gisteravond smste hij was ze zonder ijzers kon en dat de scheur erg oppervlakkig was.. dat ze alleen bekapt was en dat ik even moest kijken hoe ze reageerde.. als ze TE heftig zou reageren dan kon ik er beter een ijzer onder zetten maar als ze gewoon lichtgevoelig was dan trok het wel weg.

(mijn vorige paard liep ernstig kreupel zonder ijzers.. die was niet "gevoelig" maar die ging echt om en om hinken... terwijl hij met een peesblessure gewoon stond te stuiteren.. maar die had ook echt verschrikkelijke hoeven om mee te werken.. Hoefsmid heeft altijd zijn uiterste best gedaan.. en tegen de tijd dat hij ingeslapen werd (11 jaar later) waren zijn hoeven eindelijk een beetje netjes en stabiel :') )

Daarom vond ik het ook best wel een beetje eng.. maar tot nu toe valt het me hartstikke mee, behalve dan dat ze vandaag wel ietsjes korter liep dan normaal en dat ze op het harde echt heel voorzichtig stapt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:33

Arabesk schreef:

Momenteel wordt er alleen even niet gepannekoekt, peerd is gewond en icm flubberbillen en -buik hebben we daardoor momenteel enkel flensjes.

s_en_v: logisch dat je je zorgen maakt. Dit is weer een ander paard, met andere hoeven... en als je smid zegt dat 't kan dan klopt dat ook vast. Goed dat je je erin verdiept en 't in de gaten houdt.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:01

Arabesk schreef:

Ja ik heb daar dus enorm lang naar zitten staren maarru, ik snap 'm niet? :')

Mooie voetjes S_en_Z, denk dat dat prima gaat lukken!
Je zou eventueel de smid kunnen vragen de straal niet teveel bij te snijden, zodat deze zijn functie ook naar behoren kan uitoefenen (grandioos uitgedrukt).
Hij zal sowieso grondcontact maken omdat je veel op zand rijd, maar dan krijgt-ie ook de kans zich te ontwikkelen tot 'n stevige schokdemper. :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:51

Achter heeft hij ze wel breder gelaten volgens mij (dat ze breder uitlopen bedoel je toch?) zal vanmiddag eens kijken. Vorige x waren de stralen achter wel mooi breed nl.

Zal het de volgende x aan hem vragen maar wbt witte lijn en tenen korter enz vind ik n btj gek om over te discussiëren.. Ik ben maar een leek := ik weet hoe ik ze uit moet krabben en dat ik moet oppassen dat de stralen niet soppig worden maar verder..... :p

Vind het wel erg interessant om mee te lezen. Je moet op zoveel dingen letten.. Kan het zijn dat hij haar tenen voor bewust iets langer heeft gelaten omdat ze anders TE onderstandig gaat staan voor? Daar heeft ze wel een handje van namelijk

Heb niet het idee dat ze onhandig afrolt, ze tilt haar benen op en stapt naar voren ze komt niet met haar teen langs de grond ofzo (ja als je op gaat letten hoe ze stappen vallen zulke dingen je op hahaha)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:02

Ik vind het nogal meevallen mbt de lange teen hoor, als je smid ze maar gewoon goed afrondt zodat ze lekker kan afrollen.
Witte lijn wordt vanzelf 'strakker' als de nagelgaten eruit zijn, daarom ziet 't er nu 'wat' rommelig uit.
Maarruh, maak je niet te druk, want ze heeft prachtige voeten verder, op ieder hoefje is wel het eea aan te merken, maar je hebt ook te maken met weersomstandigheden, voeding en nog 100 andere zaken.

Over de straal, hieronder een foto van 1 vd stralen van mijn paard, waar ik nauwelijks iets aan doe (is wel een achterhoef)

Afbeelding

Zoals je ziet is het een stevig dingetje, maakt goed grondcontact (zie het 'stof' op de straal) en paard loopt er prima mee rond zo.
De meeste smeden snijden de straal bij. Nu is de zijkant bijsnijden niet zo'n punt (zoals bij jouw paard gedaan is) maar in de meeste gevallen is het niet nodig, tenzij de straal over de straalgroeven (die dingen die je uitkrabt) groeit.
Mijn paard heeft een dun zooltje en wanneer ik zijn stralen een beetje bijsnijd (zoals mijn vroegere smid én natuurlijk bekapper me 'aanraden') loopt hij gevoeliger dan wanneer ik dit niet doe.
Het is per paard verschillend natuurlijk, en dat is ook iets waar je na verloop van tijd achter komt (hoe loopt het paard het prettigste), maar zeker in de overgangsfase van ijzers naar blootsvoets zou ik niet teveel aan de onderkant snijden, tenzij noodzakelijk natuurlijk. ;)

Ennu, super hoor dat je je zo verdiept in hoeven!
Er is onwijs veel te lezen, en zoals Cowgirl ook al zei, een cursus van PN is niet heul tijdrovend en erg interessant, alleen al om gewoon te leren hoe het eea werkt.
Verder is er op internet bergen aan literatuur te vinden, op youtube barst het van de filmpjes over bekappen etc etc.
Pete Ramey is, imho, een aanrader. Voormalig hoefsmid en daarna overgegaan op natuurlijk bekappen. Hij weet van beide 'kanten' hoe het werkt en richt zich ook op voeding, huisvesting etc.
Ik heb hier complete DVD series van hem liggen, maargoed, ik ben dan ook lichtelijk doorgeslagen. :')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:15

Op een paar schreeuwers na, zijn de meeste hoefsmeden gewoon heel erg geïnteresseerd in natuurlijk bekappen en nemen het op in hun 'assortiment'. Al veel smeden hier op cursus gehad, die ook dik tevreden waren over de cursus.

Er is nog steeds een enorm tekort aan bekappers, dus van broodroof zal er geen sprake zijn ;-). En niet iedereen die de bekapcursus heeft gedaan, heeft ook zin om elke keer voorovergebukt te staan onder z'n eigen paard. Zeker als je er meer hebt, is het best wel fijn als je af en toe gewoon de smid kan bellen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:17

Ik ben ook gek op Pete :D

Maar S & Z, ze heeft echt hele mooie hoeven hoor, ik wilde dat de mijne toendertijd zo van de ijzers afkwam! Als ze goed afrolt, rolt ze goed af :j

schuif mn opmerkinkjes maar opzij hoor :Y) wat ik al zei het zijn echt kleinigheidjes, ietepeuterige snap je.

Samenvatting :D
paard heeft mooie hoeven en loopt er goed op, wat wil je nog meer :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:25

Arabesk schreef:
Op een paar schreeuwers na, zijn de meeste hoefsmeden gewoon heel erg geïnteresseerd in natuurlijk bekappen en nemen het op in hun 'assortiment'. Al veel smeden hier op cursus gehad, die ook dik tevreden waren over de cursus.

Absoluut!
Mijn toenmalig traditioneel smid gaf me zelfs 'n vijl van hem mee toen ik zei dat ik op cursus ging, zodat ik me 'niets liet aansmeren'. :+

Overigens denk ik (geen idee van de financiële kant van het vak) dat de meeste hoefsmeden het sowieso moeten hebben van beslaan en niet zozeer van bekappen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:48

Splinter schreef:
Ik ben ook gek op Pete :D

Maar S & Z, ze heeft echt hele mooie hoeven hoor, ik wilde dat de mijne toendertijd zo van de ijzers afkwam! Als ze goed afrolt, rolt ze goed af :j

schuif mn opmerkinkjes maar opzij hoor :Y) wat ik al zei het zijn echt kleinigheidjes, ietepeuterige snap je.

Samenvatting :D
paard heeft mooie hoeven en loopt er goed op, wat wil je nog meer :)

Haha ik snap het wel voel me ook niet aangevallen of denk niet dat snufje het slecht doet heb volle vertrouwen in de man anders had ik allang een ander gehad.

Maar ik leer graag, zie wat je bedoeld en ik zie ook de nadelen die het zou kunnen hebben dus ik let er op. Meerdere kijken zijn altijd fijn!

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:02

hallo allemaal wat een interesant topic donderdag komt mijn hoefsmidt waar ik erg blij mee ben hij is heel vriendelijk en rustig hij komt dan voor mjin 4 jarige pony hij loopt 24-7 op de wie en daar laten wij express de stenen in liggen zodat de hoeven hard worden en ze natuurlijk slijten. donderdag zal ik proberen voor en na het bekappen foto's te maken

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:58

Leuk rowanda, ben benieuwd naar de foto's. :)

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:20

@ Gimli_ ja ik vind het spannend wat andere er van vinden.
ik vind zelf dat ze er altijd mooi uitzien maar ik ben geen expert ;) hij doet het op een manier wat ze roll noemen ik zal t nog eens vragen maar ik ben blij dat ik zo'n fijne smidt heb kunnen vinden aangezien ik in hongarije woon.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:36

Gimli_ schreef:
Overigens denk ik (geen idee van de financiële kant van het vak) dat de meeste hoefsmeden het sowieso moeten hebben van beslaan en niet zozeer van bekappen.

Rondom beslaan kostte mij anno najaar 2009 80 euro. 1 ijzer kost rond de 5 euro meen ik. Heb je verder nog de kosten van... de nagels, en natuurlijk de tijd die je smid bezig is. Peerd werd koud beslagen, al had mijn toenmalige smid wel een oven bij zich.

Beslaan min de kosten van de ijzers min de kosten van bekappen kom je uit op 35 euro. Dus ik denk wel dat je zomaar eens gelijk zou kunnen hebben. Mijn huidige bekapper rekent tweemaal zoveel voor bekappen als de smid destijds, da's wel inclusief wortels.

Gimli, over het snijden aan de stralen: als het paard bekapt wordt gaat er een stukje van de hoefwand af. Als je logisch nadenkt steekt de straal dan toch uit als die niet ook wordt bijgesneden, -geknipt of gelijk wordt gevijld aan de wand?
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-01-12 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt