[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:49

Dat kennen we hier allemaal Ach gut , die wanhoop en twijfel. Niet opgeven, ik heb nog steeds stiekum het vermoeden dat hij niet hoefbevangen is maar eerder een kneuzing of een zweer. Het enige wat ik van homeopathie weet is dat ik dan een kennis bel die homeopaat is en die schrijft me dan wat voor dus sorry, daar kan ik je niet bij helpen.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:52

Kymalin schreef:
Dat kennen we hier allemaal Ach gut , die wanhoop en twijfel. Niet opgeven, ik heb nog steeds stiekum het vermoeden dat hij niet hoefbevangen is maar eerder een kneuzing of een zweer. Het enige wat ik van homeopathie weet is dat ik dan een kennis bel die homeopaat is en die schrijft me dan wat voor dus sorry, daar kan ik je niet bij helpen.

Ik hoop echt dat je vermoeden bewaarheid wordt.......ik moet eigenlijk mijn computer uitgooien want ik ben maar aan het zoeken en zoeken en zoeken.. Het ene moment krijg je hoop en het andere moment zak alle hoop weer in je schoenen.....

Laat ik het maar per dag gaan bekijken....hopen dat ze morgen zich ook zo "goed" voelt als vandaag of liever nog beter.....straks nog even biotex halen of soda en dan toch maar weer weken....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:45

Timbers: je kunt eventueel iemand op stal laten komen met een mobiele rontgen. Heb ik een paar weken geleden gedaan en het is niet eens heel erg veel duurder en dan hoef je niet met je paard te slepen.

Het is heel erg als je weet dat je paard hoefbevangen is, maar het is nog veel erger/frusterender/beangstigender als je niet zeker weet wat je paard heeft.
Toch ga ik met Kymalin mee en twijfel ik aan hoefbevangenheid. Heb je toevallig nog op de knie gelet? Omdat je schrijft dat de voet niet warm is en niet pulseert, en het niet typisch hoefbevangenheid is, maar omdat je schrijft het niet meekomen van het been. Zou het dan niet logisch zijn dat het hoger zit? (ik denk maar wat)

edit: het paard Perdy had Yellowfish had last van haar knie, misschien kan ze hier nog weer meer over vertellen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:01

Mijn persoonlijke ervaring is dat Biotex groen beter werkt dan soda.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:12

Het zit echt in haar voet en niet hoger......
Biotex groen maar proberen dan eerst.

Mobiel röntgen heb ik al aan gedacht maar dan zou ze toch eerst iets moeten kunnen lopen want ze kan nu echt haar box niet uit Verdrietig

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:54

Net nog even gaan kijken met veel lood in mijn schoenen, maar ik was niet rouwig om wat ik aantrof.....ze is levendig en kijkt helder en nou ja een stukje lopen van de boxdeur en naar achteren gaan om bij het hooi te komen gaat beter!!! Langzaam en pijnlijk maar wel wat beter!!!

Maar goed dat zou kunnen dat de pijnstillers aanslaan wat voor het hebben van een hoefzweer weer goed teken is....maar het kan ook kunnen dat de rest van haar lijf zich door de pijnstillers beter voelt en dat het alsnog een hoefzweer blijkt te zijn. Moeilijk hoor want het kan vriezen of het kan dooien.

Maar goed als de pijnstillers aanslaan en ze kan weer wat lopen kan ik in ieder geval een foto laten maken......dat zou fijn zijn.

Ze had trouwens wel weer gelegen kon ik zien....is dat nou goed of slecht bij eventuele hoefbevangenheid??

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:00

Liggen kan geen kwaad bij hoefbevangenheid. Je ziet veel hb paarden veel liggen om de voeten te ontlasten. Even een gedachtenkronkel: misschien is de doorbloeding wel beter als ze liggen.
Indiana heeft trouwens toen ze hoefbevangen was niet meer gelegen als anders.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:27

Image lag ook veel toen ze hoefbevangen was. Juist fijn vond ik dat,omdat ze dan haar linkervoorbeen kon ontlasten. Image heeft maanden met haar rechterbeen omhoog gestaan.
Na de operatie zag ik wel dat na het liggen ze een paar minuten kreupel was. Ik heb dat toen verklaard: liggen: slechtere doorbloeding en bij het opstaan kwam de doorbloeding weer opgaan en kreeg ze een soort 'slapend' gevoel in die hoef. Net als wij te lang met één arm of been in een verkeerde houding hebben gelegen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:23

Dat klinkt toch als een heel klein stapje in de goede richting Timbers! Go jij! Go jij!

Mijn paard lag in het beginstadium ook meer dan normaal maar dat heeft niet lang geduurd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:31

Isabella lag vorig jaar veel toen ze 2 hoefzweren had.
Nu heb ik haar nog geen minuut zien liggen met haar hoefzweer.
Wel heeft ze meer pijn; ze is ook minder helder volgens mij. Maar ja is ook niet zo gek na dagen hinken en de kou. Ze kan zich nu niet lekker warm lopen zeg maar.

@Timbers: ik bedoelde bij de diagnose allebei; bevangenheid en hoefzweer.

Vorig jaar was Isabella bevangen ... oorzaak nog altijd onbekend (meerdere oorzaken dat wel). Maar ze bleef wat hene sukkelen. Na een paar goede weken, was het ineens klatsboem weer raak. Dus weer pijnstiller erin ... het leek echter weer niet te werken en ik raakte behoorlijk in paniek. Hoefsmid heeft haar toen nagekeken en kwam tot de conclusie dat het beestje zich gewoon aanstelde en om aandacht vroeg. Geen warme voeten, geen pulsatie, alleen op de straal reageerde ze licht. Bij bekapping kwam bloed mee bij de verzenen ... hij dacht toen toch aan iets van een zweer, maar die zou eruit moeten zijn ...
Het ging slechter, slechter, slechter ... Toen ze erbij was gaan liggen de DA er maar weer bij ... die constateerde een peesontsteking (been was helemaal dik geworden) icm hoefbevangenheid en misschien toch een hoefzweer aan de andere voet. Dus maar weer weken ... in lijnmeelpap. Ze was door injectie DA (finaldyne) weer gaan staan, dus weken ging wat makkelijker. De zweer kwam er toen na een dag uit (gelijk de waarschuwing erbij dat lijnmeelpap echt op het laatst pas gegeven mag worden, want je kunt de boel er ook mee verergeren). En ineens kwam ook aan de andere hoef een zweer door ... hoezo peesontsteking?, bevangen? 2 Hoefzweren dus en nog fikse ook ...
Maar ja; hierna is ze spierbevangen geraakt (ook niet zo vreemd) en heeft ze maandenlang gesukkeld met allerlei vage klachten.

Dit jaar leek het beter te gaan, maar ook nu weer steeds dat 'soort bevangen' zijn. Ik gaf haar steeds pijnstiller; waarschijnlijk ondrukte ik daar de zweer weer mee, gaf niet lang genoeg pijnstiller, waardoor hij niet helemaal weg ging en dus na een tijdje de kop weer opstak. Op foto's is nl. alleen een forse zweer te zien en hij was op onze foto echt wel duidelijk te zien op de foto (zelfs al met zijn weg naar boven zoekend) ... Maw, die heeft er al een tijdje gezeten. Vandaar nu dus GEEN pijnstiller ... de ontsteking mag niet geremd worden.
Ik geef nu kruiden voor inwendig opschonen (brandnetel en mariadistel en gisteren ook capsules gekocht van 3 kleurig viooltje en grote klis; wat die doen weet ik dus nog niet).

Diagnose van de week bij DA was (voor foto's maken) dus ook hoefbevangen wel/niet en hoefzweer wel/niet. Het lopen leek op beiden wel, het voelen met tang en handen op beide niet. Op foto bleek dus beide wel; en nog fors ook.
Kennelijk is die pony van mij dus geen aansteller, maar een keiharde ... Daar moet je ook altijd even rekening mee houden. Het ene paard piept al bij een kleinigheidje, het andere gaat pas wat zielig doen als het echt goed mis is.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:46

Es van mij is ook een bikkel helaas....
Ze ligt nog steeds wel veel volgens mij want toen ik om 12u ging kijken lag ze...opstaan doet ze naar opstandigheden nog redelijk. Daarna is ze erg pijnlijk maar dat trekt ook wel weer weg.

Ik blijf het moeilijk vinden want zoals ik van de DA begrijp zijn nu gewoon ook al haar andere gewrichten ontstoken en dat zou dus ook de heftige pijnen verklaren.......maar goed ze is niet verslechterd sinds gisteren dus daar ben ik al blij mee.

Laten we wel wezen een paard van 22 jaar met al artrose, spat en lichte ataxie moet je net effe iets meer tijd voor uittrekken om weer alles op de rails te krijgen.

Lief van de mensen die steunende Pb-s sturen en voor alle andere steun.

Isapaardje ik vind je bewonderenswaardig sterk echt knap!!!! Heel veel sterkte met Isabella Ach gut en dat je daarnaast ook nog de moeite neemt om vragen te beantwoorden enzo, echt top!

Geef Essie trouwens nu Lachesis C200, traumeel en drainage bij de gewone medicijnen....ik zat te denken nog aan homeopatische Magnesium en Hypericum maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik moet mezelf een schop onder mijn hol geven en dit weekeind de boeken in duiken....ik ben per slot van rekening klassiek homeopaat Bloos Maar met mijn eigen beessies ben ik altijd zo in paniek....dan kan ik bijna niet meer nadenken.

Als ik homeopatische middelen heb gevonden zal ik dan hier het hoe, wat en waarom uitleggen of is daar geen behoefte aan??

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:53

Ik ben inderdaad erg benieuwd naar de homeopatische medicijnen die je geeft en ook vooral om de werking van die medicijnen.
Kunnen andere hoefbevangen paardjes hun voordeel misschien ook weer mee doen.

Heel begrijpelijk dat het met je eigen beestjes anders is. Bij anderen is het wat meer 'de ver van mijn bed show'.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:53

Ik ben ondanks alle ellende hier toch heel blij ...
Kreeg net de bloeduitslag; is GOED, of zelfs keurig volgens DA. Niets op te zien, zelfs geen ontstekingsprocessen.
Ook lever is goed !!!! (was vorig jaar verre van goed), evenals nieren, spieren (vorig jaar ook helemaal niet goed), pancreas goed, en nog wat meer dingen. Morgen kan ik de uitslag ophalen en zelf even rustig er naar kijken.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:57

@Isapaardje, want ontzettend sneu van Isabella! Het zit haar ook echt niet mee... Veel sterkte voor jullie allebei Ach gut Wel fijn dat het bloedonderzoek meevalt! Super dat haar leverwaarden nu goed zijn!!

@Timbers, jij en je paard ook veel sterkte! Ach gut
Ik ben ook erg beniewd naar de homeopatische medicijnen!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:03

Isapaardje schreef:
Kreeg net de bloeduitslag; is GOED, of zelfs keurig volgens DA. Niets op te zien, zelfs geen ontstekingsprocessen.
Ook lever is goed !!!! (was vorig jaar verre van goed), evenals nieren, spieren (vorig jaar ook helemaal niet goed), pancreas goed, en nog wat meer dingen. Morgen kan ik de uitslag ophalen en zelf even rustig er naar kijken.

Ben onwijs blij voor je!!!!!!!!!!!!!
Echt man o man dat jij hier de kracht voor hebt, echt volle bewondering.

Ik ga even slapen want ik doe 's nachts geen oog dicht zo'n beetje......maar goed stabiel zijn is ook vooruitgang zal ik maar positief zeggen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:07

@timbers
Ik ben wel nieuwsgierig waarom je uitgekomen bent met Lachesis. Op basis van het ziektebeeld zou ik niet direct bij lachesis uitkomen. Ik ken natuurlijk niet jouw paard en weet niet of hij zelf een Lachesis beeld geeft.

destijds bij Image uitgekomen op Aconitum in het acute stadium. Later nux-v op basis van algehele stuwing. en bryonia omdat ze niet graag wilde bewegen en het liefst zo stil mogelijk stond. Toen ook wel gedacht aan Hyper. ivm heftige pijn in vingertoppen.

Ik heb alleen een cursus homeopathie en ehbo voor honden en paarden gedaan. Dus ik leer graag bij, waarom jij op lachesis uitkomt.

@isapaardje
super dat in ieder geval alle bloeduitslagen volgens het boekje zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:22

hehe, toch nog iets positiefs Ingrid.
Ik zat nog eens te kijken naar de foto van rechtsvoor, en het lijk wel alsof er een soort "kanaaltje" loopt vanaf boven naar het zweertje?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:23

Isapaardje schreef:

goed nieuws!!!gelukkig maar,ik was bang dat het niet goed zou zijn....

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:23

janouk schreef:
@timbers
Ik ben wel nieuwsgierig waarom je uitgekomen bent met Lachesis. Op basis van het ziektebeeld zou ik niet direct bij lachesis uitkomen. Ik ken natuurlijk niet jouw paard en weet niet of hij zelf een Lachesis beeld geeft.

Lachesis kan ik ook niet zo goed plaatsen maar daar kwam mijn hoefsmid mee Bloos omdat ik zelf eerst de chaos in mijn kop moest zien te temmen heb ik maar braaf gedaan wat hij zei.

Nou zag ik vandaag bij het omdoen van de hoefzak wel een beetje Lachesis.......want ze wil niks om haar been.
Lachesis kan ook niet tegen "strakke" kleding vooral niet om de nek en Essie heeft ook in andere dingen ruimte nodig wat wel weet wat bij lachesis past. Bovendien zijn de klachten nu linkszijdig en dat is ook de lachesis kant.
Dus misschien heeft hij wel gelijk....

Het juiste beeld bepalen van je eigen paard blijf ik moeilijk vinden overigens.....

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:33

janouk schreef:
destijds bij Image uitgekomen op Aconitum in het acute stadium.

Kan ik me iets bij voorstellen.....stom stom stom niet aan gedacht.

Citaat:
Later nux-v op basis van algehele stuwing. en bryonia omdat ze niet graag wilde bewegen en het liefst zo stil mogelijk stond.
Je Bryonia tip ga ik ook eens even uitpluizen....dank je!

Citaat:
Toen ook wel gedacht aan Hyper. ivm heftige pijn in vingertoppen.

Daarom dacht ik daar ook aan......ik heb wel al hypercal watten gemaakt, de oertinctuur van hypericum en van calendula om dat vanavond om haar kroonrand te doen. Wellicht verlicht het de pijn wat......

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:03

Ingrid, gelukkig toch posief nieuws Ach gut

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:43

Bij mijn DA is ab-so-luut geen Bute te krijgen......hij is dan strafbaar en doet dat echt niet
Wel balen want ik had haar dat deze week graag gegeven....de Metacam doet volgens mij echt geen moer, alleen de door hem ingespoten pijnstiller heeft blijkbaar gewerkt. Al had ik alleen maar iets om haar op de meest pijnlijke momenten iets te verlichten.

Morgen misschien toch een andere DA bellen voor een second opinion...en nu zit ik te twijfelen tussen iemand die haar vroeger heeft behandeld en gewoon een fijne eerlijke DA is of iemand die een mobiel röntgenapparaat heeft......maar best een botte l*l en ook zal zeggen dat ze hoe dan ook beter afgemaakt kan worden omdat er 100% zeker iets uit de foto's gaat komen.
Ze is 14 jaar geleden al afgekeurd op haar benen.....

Maar als ik dan weer denk dat bij een hoefzweer geen pijnstiller gegeven mag worden....moeilijk hoor Scheve mond

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:39

Zat nog even verder in dit topic terug te bladeren maar ik las van piepschuim onder de voet of verbandrolletjes....kan iemand me dat nog iets beter uitleggen. Want vooral dat piepschuim is misschien een idee....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:23

daar heb ik ook weleens van gehoord,verbandrolletjes in de stralen....dat zou verlichting moeten geven.
geen idee,mijn paard heeft bij de eerste hoefbevangenheid,z'on 12 jaar geleden,drie weken op de grond gelegen
(hij stond wel af en toe op)....en later,na twee maanden, kwamen we er pas achter dat de hoefbeentjes voor zeker gekanteld waren.
Toen was hij pas stabiel genoeg om foto's van te maken.
(achter zijn nooit foto's gemaakt,hij was ook achter bevangen...)
wat een aandoenlijk filmpje van jou en je paard!
nu begrijp ik je wanhoop des te meer....je hebt een hele sterke band met je paard!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:31

3 weken gelegen Bloos! nou dan kan ik me dus op nog wat voorbereiden......maar goed dan weet ik wat ik kan verwachten.
We zijn vanaf zaterdag een week aan het kwakkelen....Zo maar weer terug naar mijn kanjer!

Misschien wel een oplossing gevonden voor de pijnstillers......dat zou erg fijn zijn!

Het paard waar het hier om gaat in mijn filmpjes is de bruine merrie, die zwarte aap is haar dochter....ben knettergek op allebei Lovers

Maar ik hoor nog graag van mensen hoe dat werkt met de verbandrolletjes of piepschuim, desnoods per PB als dat mogelijk is.