Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:24

Oz had een checkligament blessure.
Die warmte is een teken dat het nog niet helemaal klaar was. Toch gaf de echo aan dat de pees klaar was voor wat meer beweging (rijden). Alleen in het middan was de pees nog niet helemaal klaar. Om dat voorelkaar te krijgen moet hij weer aan het werk, de pees dan. Het moet wel heel gecontroleerd gebeuren een half urtje stappen in de bak met een beetje draf of lekker stappen buiten op het harde. Draf mag de eerste maand niet langer dan 5 minuten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:14

@yarrah waaaaaaiuuuuuuwww wat gaaf zeg.

@lisey hopelijk knapt hij snel op

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:22

yarrah schreef:
Die warmte is een teken dat het nog niet helemaal klaar was. Toch gaf de echo aan dat de pees klaar was voor wat meer beweging (rijden). Alleen in het middan was de pees nog niet helemaal klaar. Om dat voorelkaar te krijgen moet hij weer aan het werk, de pees dan. Het moet wel heel gecontroleerd gebeuren een half urtje stappen in de bak met een beetje draf of lekker stappen buiten op het harde. Draf mag de eerste maand niet langer dan 5 minuten.

was hij verrekt of zat er een gaatje in?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 08:18

Er zat een joekel van een gat in! De DA en ik hadden er een hard hoofd in, maar ik moest Oz de kans gunnen. De verhuizing naar een andere stal met veel beter voerbeleid en de mooie gladde weilanden hebben hem goed gedaan. Op de vorige stal werd er veel en veel gevoerd (hij was moddervet zie mijn profiel) daarnaast waren de weilanden heel vet, tevens waren ze ook heel nat en stonden de paarden vaak tot de enkels in de zware grond.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 08:32

yarrah schreef:
Er zat een joekel van een gat in! De DA en ik hadden er een hard hoofd in, maar ik moest Oz de kans gunnen. De verhuizing naar een andere stal met veel beter voerbeleid en de mooie gladde weilanden hebben hem goed gedaan. Op de vorige stal werd er veel en veel gevoerd (hij was moddervet zie mijn profiel) daarnaast waren de weilanden heel vet, tevens waren ze ook heel nat en stonden de paarden vaak tot de enkels in de zware grond.

:D dat schept hoop voor mijn paard :j
en idd een joekel van paard zeg!!

mijn paard had dit jaar ook in een andere groep gestaan in een wei die zacht was en erg ongelijk ik baalde daar vreselijk van
volgend jaar gaat hij nu samen met 1 paard op een kleinere en vlakkere wei

maar 2 blessures aan verschillende pezen, dat geeft echt hoop op genezing!!!!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:49

http://youtu.be/XH8bXLRbPpE
Even een filmpje van gistermiddag.

Maar het blijft een joekel van een paard :-). Het is een groninger... vandaar :-).

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:07

yarrah schreef:

Dat is heel interessant om te lezen Yarrah! Mijn paard heeft een blessure aan zijn annulair ligament waar we vanaf mei vorig jaar mee bezig zijn, en tot juni/juli dit jaar was zijn kogel ook nog steeds warm. Nu ik hem 24-7 bandageer is het been weer normaal qua temperatuur dus dat zou betekenen dat wij op de goede weg zijn :)

Fijn dat je er bijna bent!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:58

Gisteren 20 minuten gereden :-) Wat is het toch een superpaard. Na 14 maanden zadel erop en naar buiten. Gewoon gestapt ik had het gevoel dat hij het weer schitterend vond om aan het werk te zijn. Na 10 minuten moesten we helaas alweer omdraaien. Hij voelt super, niet stijf o.i.d. gewoon mijn oude vertrouwde Oz......

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:05

yarrah schreef:
Gisteren 20 minuten gereden :-) Wat is het toch een superpaard. Na 14 maanden zadel erop en naar buiten. Gewoon gestapt ik had het gevoel dat hij het weer schitterend vond om aan het werk te zijn. Na 10 minuten moesten we helaas alweer omdraaien. Hij voelt super, niet stijf o.i.d. gewoon mijn oude vertrouwde Oz......

ohhh wat een lekker gevoel moet dat geweest zijn *\%/*

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:40

yarrah schreef:

Super! Heerlijk gevoel om weer op je paard te zitten, toch?!

Ik heb dit weekend weer voor het eerste gegaloppeerd en wat was ze braaf. Had een sprint of spurt verwacht maar niets van dat alles gewoon keurig handgalopje en ook netjes terug te nemen :)
Heb ook weer een piepklein stukje duin gereden, paard helemaal blij, en moest toch even slikken en bijna een traantje wegpinken. Voelt nu alsof we de blessure echt achter ons gelaten hebben en van revalideren weer overgaan naar echt trainen :j Zo fijn aangezien bij de diagnose de beste optie: rustige ritjes volgend jaar was. Nu zijn de ruim 7 maanden verder en is de optie; gewoon weer rijden zoals voorheen :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:47

Zo gaat het bij ons nu ook Fransje. :D Super fijn gevoel he! :D

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:47

Fijn hier even mee te kunnen lezen. Veel tips voorbij zien komen en dat is erg prettig!

Mijn jonge merrie had al enkele dagen een bult wat ik aan zag voor een gal (Groninger dus forse benen en dan zie je het toch minder snel). Sinds zaterdag echt een dik been linksachter. Vandaag de veearts laten komen en waarschijnlijk peesschedeontsteking.

Eigenlijk boxrust maar dat is met een jonge merrie van 5 (met een pittig karakter) bijna niet te doen. Alle andere paarden op stal gaan ook naar buiten. Gelukkig wel een rustige kudde en toch van 17:00 tot 07:30 op stal dus hopelijk is dat voldoende. Nu tweemaal daags koelen, metacam en compagel smeren. Over tien dagen echo maken.

Gekke is dat ze echt geen stap kreupel loopt terwijl ze normaal best kleinzerig is. Helaas hoeft dat volgens de veearts weinig te zeggen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:18

Paarden met peesblessures zijn toch beter af in het land. Door beweging geneest de pees veel beter. Dus boxrust zou ik niet doen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:38

Die van mij heeft anders de eerste periode wel echt boxrust gehad. :j Maar die maakt zich verder ook niet druk daarom. Als je een paard heb wat heel druk wordt en constant blijft bewegen in de stal lijkt het me ook niet erg goed voor de pees.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:01

Paarden in het land bewegen wel heel gedoceerd beetje grazen af en toe een sprintje. Dat is natuurlijk veel beter dan nerveus rondlopen in een box van 3x3.

Maar in de humane geneeskunde wordt rust ook niet meer aangeraden. Mensen met nieuwe heupen of knieeen, moeten ook gelijk weer bewegen terwijl 20 jaar geleden je 6 weken plat moest liggen. Waarom zou je dan een paard, bewegings dier pursang opsluiten in een box?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:04

Omdat dat bij die van mij zeker wel geholpen heeft. Die van mij liep niet meer, stond op drie benen daarnaast blijft hij gewoon rustig op boxrust. :j Waarom zou ik het risico nemen dat die van mij een glijder maakt op de wei. Zodra er een trekker voorbij komt racet hij weg dus liever schade beperken.

Maargoed ik vind dat dat dus ook per paard afhankelijk is en je dus ook per paard moet kijken wat je doet. :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:09

yarrah schreef:
Paarden met peesblessures zijn toch beter af in het land. Door beweging geneest de pees veel beter. Dus boxrust zou ik niet doen.

zo dacht ik dus ook, en mijn paard heeft bijna 2 mnd in de wei gestaan
eerst nog in de groep en later eigen kleiner weitje...

maar zijn been bleef dik en mijn paard trok zeker zijn sprintjes :+ -O-
van 4 aug tot 29sept op de wei[tje] gestaan en toen naar binnen :j
nu blijft zijn been dun en is het eindelijk aan het genezen

nu achteraf denk ik ,had ik hem nu maar wel gelijk binnen gezet dan waren we nu 2 mnd verder geweest :(

je kan je paard helaas niet vertellen dat hij niet gek mag doen....geen slidings met de voorbenen van 4meter of langer mag maken.....niet keihard rennen en bokken en schijnbewegingen maken......
ik had hem moeten behoeden nu staat hij nog de hele winter binnen en mag soms even in de kleine paddock om te rollen en snel eruit zodat hij niet ontploft.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:42

Mijn paard heeft ook gewoon buiten gestaan, later zelfs 24/7. Boxrust was voor mij geen optie. Paard wordt ook erg onrustig en gaat tegen de deur trappen. Op het weiland in de kudde is ze vrij rustig en de beweging is goed.
Dus als je paard rustig is in een stabiele kudde hoeft weidegang geen probleem te zijn.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:59

Bedankt voor jullie reacties. Je probeert het beste te doen, maar ondertussen maak je je toch een beetje zorgen. :( Ik denk dat op dit moment weidegang de beste optie is. Helemaal op boxrust (in haar geval) lijkt me niet het beste. Gelukkig heb ik ook nog de mogelijkheid om haar op een klein stukje te zetten in de wei zodat ze niet teveel beweegt. Ze staat echter bij haar moeder in de wei en daar is ze heel erg aan gehecht. Ik ben bang dat als ze niet bij haar in de buurt kan staan ze nog steeds amok gaat maken. Naja, maar kijken hoe dit gaat.

Stalgenootjes hebben haar gisteren in de gaten gehouden en ze stond gewoon rustig te grazen. Gelukkig niet anders dan normaal dus. Ik ga nu wel elke dag heen om haar zelf binnen te zetten. Met binnen zetten trekt ze namelijk wel een sprintje. Dan ga ik liever zelf even heen om haar aan een halstertje binnen te zetten.

Nu maar afwachten tot maandag. Kan niet veel anders doen, maar blijf er toch veel mee bezig. Ik heb heel erg de hoop dat het maandag bij de echo mee zal vallen, mijn gevoel zegt alleen iets anders...

Hoe lang zijn jullie zoet geweest met de blessures?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:13

Nathalie02 schreef:

13 maanden: 6 maanden tussenpees (die genezen is) daarna.... 7 maanden checkligament die nu 98% genezen is. de Laatste beetje moet genezen door hem aan het werk te zetten.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:02

Vervelend zeg Nathalie02! Hopelijk valt het toch allemaal mee met de echo... spannend!!
Mijn pony heeft dan een dubbele blessure, die heeft afgelopen 7 maanden eerst 10 weken op stal gestaan (wat dus inderdaad echt niet meer ging, die brak de boel zo'n beetje af), daarna op de wei gegaan waar ze veel gerend heeft, daarna terug de paddock in waar ze ook maf gedaan heeft. En toch is 1 van de blessures goed aan het genezen gek genoeg. Haar 2e blessure niet waardoor het evengoed einde verhaal is, maar als de andere blessure de enige was geweest was het goed gekomen.

Ik denk dat het ook moeilijk te bepalen is hoelang je bezig bent met zo'n blessure, ligt bij ieder paard en iedere blessure weer anders... afwachten dus! Sterkte in ieder geval!

Ik hoor einde van de dag van mijn verzekering of ik goedkeuring heb om mijn pony in te laten slapen, hoop op weinig gezeur zodat ik dit voor mezelf kan geen verwerken en afsluiten. :(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:45

anne_bento schreef:
Ik hoor einde van de dag van mijn verzekering of ik goedkeuring heb om mijn pony in te laten slapen, hoop op weinig gezeur zodat ik dit voor mezelf kan geen verwerken en afsluiten. :(

:(:)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:53

Nathalie02 schreef:
Nu maar afwachten tot maandag. Kan niet veel anders doen, maar blijf er toch veel mee bezig. Ik heb heel erg de hoop dat het maandag bij de echo mee zal vallen, mijn gevoel zegt alleen iets anders...

Ga er gewoon open in maandag, teveel doemdenken heeft geen zin en kost nu veel energie. Pas als je beelden hebt weet je wat er aan de hand is. Sommige dingen zien er van buiten ernstig uit en vallen er mee en v.v.

Iedere blessure en paard is anders maar reken als het werkelijk een peesblessure is maar op een paar maanden tot een jaar.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:55

Precies wat mijn vriend ook zegt Fransje! :D Ik wacht het gewoon af! Maar vind het wel heel fijn om hier in ieder geval wat ervaringen mee te lezen.

Sterkte anne-bento! Lijkt me zo ontzettend moeilijk. ;(

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:21

anne_bento |( :(:)

heel veel sterkte, wat jammer dat het niet goed gekomen is ;(

ik heb dat ook in mijn achterhoofd zitten .....stel dat de echo niet goed is in januari....brrr nog maar ff ver wegstoppen!!