De dag erna stap ik aan de hand met beiden hooguit 20 minuten.
Dan de dag erna doen we weer een buitenrit van ongeveer een uurtje. En zo verder. Dit willen we paar weken doen en als dat goed gaat dan ga ik 2x 10 minuten stappen met haar ad hand en dan 30 minuten erop. Ze voelde hartstikke goed aan in stap en in draf. Weer net als vroeger.

Op dit moment geef ik devil relief, MSM en sinds kort ook de glucosamine. In de lente wil ik als het weer mooi is en zacht eens kijken wat ze doet zonder devil relief. Wij geven de 100% pure glucosamine sulfaat die zelfs voor mensen OK is en ook de MSM is puur.
Ik vind het altijd zo flauw dat gezeik over placebo effect bij de baasjes.
Enfin wij hebben 1 jaar zonder enige verbetering de peesblessure regulier behandeld van ons paard. Dus rust en weidegang op advies van de dierenarts. Na 1 jaar heb ik het roer zelf radicaal omgegooid en ben eerst begonnen met nogmaals (een andere) dierenarts erbij die gelijk de osteopaat (reguliere dierenarts hier in Frankrijk) belde. Dat gaf de 1ste verbetering maar nog te weinig. Toen na weer een half jaar begonnen met devil relief en kort daarna de MSM. Opeens zat er muziek in ons paardje en konden we nadat we de hoefschoenen hadden aangeschaft echt serieus gaan opbouwen. Nu raspen we zelf de hoefjes één keer in de twee weken die we ook iets langer hebben gelaten en rijden we al weer zonder de hoefschoenen en dat gaat goed. Elke dag een stukje verder trainen we. De glucosamine doe ik op advies van mijn (reguliere) dierenarts erbij. Zelf denk ik dat het alle beetjes bij elkaar is geweest dat haar helpt. Duidelijk was bij dit paard dat alleen rust haar niet hielp, integendeel. Ze werd slechter en slechter.
Zoals ik al eerder in dit topic heb opgemerkt denk ik dat pijnstilling heel erg belangrijk is geweest voor ons paard. Zij is zo gevoelig en al lang had ik het gevoel dat de pijn op de een of andere manier in haar hoofd was gaan zitten terwijl deze niet meer correspondeerde met dat wat er nu werkelijk aan de hand was (het viel volgens mij wel mee, maar de pijn had een heel angstig paardje van haar gemaakt die werkelijk alles voelde en zelfs de stervende zwaan speelde toen ze alleen maar de groene klei opgedaan kreeg toen de boel ook nog ontstoken was aan een been).
De Devil relief in dit proces, is voor haar heel belangrijk geweest.
Maar ook de osteopaat.
De MSM voorkwam op een gegeven ogenblik dat als ze eens struikelde of iets idioots deed dat ze weer een zware pees blessure erbij op liep want ik kreeg echt het idee nadat ik dat gebruikte dat ze sterker werd in de pezen en veel meer kon hebben.
Maar ook al het lopen was zeer belangrijk en ik zie ons de 1ste keer nog met een kats kreupel paard paar honderd meter op de weg lopen en dat opbouwend naar 2x per dag een half uur. Ik heb goed aangevoeld dat ze dit nodig had en ik ben heel blij dat de dierenarts/ osteopaat achter me stonden in deze.
Wat ik met deze post wil zeggen is, dat artrose en/ of peesproblemen moeilijk zijn om daar mee om te gaan en hier een oplossing voor te vinden. Ik denk dat de combinatie regulier en alternatief helemaal niet verkeerd is (wij zijn begonnen met buut na haar enorme smak in de wei) en gedegen onderzoek door de dierenarts die toen deze osteopaat heeft gebeld. Ik ben heel blij dat onze dierenarts hier wel openstaat voor MSM, devil relief, en glucosamine en dit zelfs geadviseerd heeft. Deze zoektocht en ervaringen van mensen af doen als placebo of niet helpend doet tekort aan de positieve ervaringen van verschillende mensen in dit topic.