Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:23

De oude zool komt soms los, dat is normaal.
Je kunt hier iig nu goed zien wat er van het steunsel af mag.
Dat gat is een kwestie van door de smid even een stukje bloot laten leggen om te zien of het iets serieus is of alleen een oud-steentjes gat oid.
Eventuele bacterietroep erin zou je kunnen losweken/doden met een chloorbadje oid.

lastig

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:16

FLosje446: De hoeven zijn gewoon toe aan een bekapbeurt ;). Veel oud zoolmateriaal, mag wat van de steunsel af en de wand kan ook stuk korter.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:02

Ik wil graag even jullie mening.
Ik ben eergister een aardige rit gaan maken, 14 km. waarvan zeker 11km over gras/zand/bospad.
Maargoed, voordat we gingen had me haf al aardig korte hoeven, ik had ze helemaal bijgeveild, en rond gemaakt, want hij slijt erg scheef af.
Nu heeft die rit hem toch aardig genekt naar mijn idee, de hoeven zijn echt kort.
Volgende week komt de smit om hem te laten beslaan, maar ik weet niet of dat nog wel kan, zo kort.

Ik maak straks foto's, maar wat denken jullie?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:20

Ja, het kan. de smitd moet de nagels niet te strak aanhalen, dan heb je de minste kans op problemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:35

@Christyj138 : Ik ben benieuwd wat hij kort vindt :)
Ik kan me haast niet indenken dat hoeven van zand/bospad zó hard slijten. Dan zou die van mij allang door zijn hoeven heen zijn :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:13

Hier heb ik ook nog gevalletje; dringend hoefsmid nodig. Inclusief rotstraal :o :o Ik schaam me echt hoe de hoeven er nu uit zien, de rotstraal snap ik niet als het niet door nattigheid komt. Doro het natte weer staan ze de hele dag op nat zand, en in haar stal 'lekt' ze blijkbaar met drinken op de plaats waar ze het meeste met haar voorvoeten staat. Het is er elke dag weer zeiknat, maar het is geen pis (ze staat op vlas en best een laag gooi ik daar elke dag), dus naar mijn idee geen ranzige omgeving als ammoniak of mest waar ze op staat. Achter heeft ze gewoon nog nette stralen. Ik was de boel uit met betadine, droog het zo goed mogelijk, en behandel het met hipposol (nu 2x gedaan nog maar). Afspraak hoefsmid staat, hij komt deze week.

Linksvoor
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:47

Ik heb geen goede ervaringen met middelen helaas sorry....

Jongens! (dames) Het is zover :D :+

Als het goed is (de hoefsmid zei van wel) :):) heeft Zyalda straks 4 naakte voetjes! (ze had er al 2)

Als het afbrokkelt moet ik dat dan voorzichtig bijvijlen of moet ik het gewoon laten zitten?

Kan ik wel gewoon stappen op het harde? (ze stampt best wel...) of moet ik even voorzichtig doen?

Met achterijzers verwijderen heeft ze niet veel problemen gehad maar wat kan ik het beste doen als ze gevoelig reageert? Ik ga er vanuit dat ze al een aantal jaren voorijzers heeft..

Ik laat de hoefsmid gewoon op normale tijd komen overigens.. (+/- 8 wkn) als hij niet veel hoeft te bekappen dan vijlt hij maar bij.. ofzo.. misschien wel wat "duur" maar zelf durf ik het niet aan en wil ook niet dat ze erg scheef slijten..

Zijn er meerderen hier die dat zo doen..?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:54

S_en_Z schreef:
Ik laat de hoefsmid gewoon op normale tijd komen overigens.. (+/- 8 wkn) als hij niet veel hoeft te bekappen dan vijlt hij maar bij.. ofzo.. misschien wel wat "duur" maar zelf durf ik het niet aan en wil ook niet dat ze erg scheef slijten..

Zijn er meerderen hier die dat zo doen..?

Ja hoor :) Ik vijl niet aan mijn paard, hij wordt eens in de 6 weken bekapt door iemand die dat heel goed kan, kreeg gister nog te horen dat zijn hoeven er erg netjes uitzagen. Hoefde weinig van af. De reden dat ik niet zomaar zelf ga staan vijlen is dat ik veel te bang ben dat ik 'm scheef neerzet. Paard slijt z'n voorhoeven scheef af, al heel lang, en dat wordt gelukkig steeds minder.

Verder zou ik met jouw merrie het lopen over het harde zonder ijzers gewoon rustig opbouwen, ieder paard reageert er weer anders op natuurlijk. En wanneer het te hard slijt of wanneer ze gevoelig gaat lopen even overleggen met je smid.

Ik weet niet hoe veel je over het harde rijdt? Ik heb geen bak tot mijn beschikking, als ik wil rijden moet ik dus de weg op. Hele lange ritten maak ik dan niet, en dit jaar heb ik maar liefst al 2 keer gereden :+ Op het harde stap en tölt ik met mijn paard, draven doen we in de berm. Als er wat is geeft hij dat aan en dan kan ik het tempo/gang/duur/frequentie daarop aanpassen. Heel af en toe heeft hij een brokkeltje, die zijn meestal na 1 of 2 dagen verdwenen, ragt 'ie er zelf wel af op de tegels.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:11

Ik maak geen buitenritten maar ik stap vaak in en uit om de stallen.. Zon 10 tot 15 min.

En als we niet werken gaan we meestal een uurtje over het terrein wandelen. Kan ook gewoon in de bak stappen hoor.

Ja achter slijt niet scheef en haar hoeven zijn mooi hard volgens hoefsmid na 8 weken achter vind ik haar netjes staan.. (korter dan voorhoeven iig)

Maar gewoon iets korter op t harde stappen en de rest in t zand en dat opbouwen dus?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:13

Ik zou gewoon kijken hoe het gaat als je een kwartiertje blijft aanhouden. Eventueel aan de hand uitstappen? Let goed op wat je paard aangeeft, dat lijkt me het belangrijkste.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:28

Waarom wil je ijzerloos s en z? ( vind ik interessant om te weten)

Verder idd opbouwen :j ze zal moeten wennen ken ook paarden die hetzelfde doorliepen anderen krabbelden meer in het begin :j

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:21

DubbelDun schreef:
De oude zool komt soms los, dat is normaal.
Je kunt hier iig nu goed zien wat er van het steunsel af mag.
Dat gat is een kwestie van door de smid even een stukje bloot laten leggen om te zien of het iets serieus is of alleen een oud-steentjes gat oid.
Eventuele bacterietroep erin zou je kunnen losweken/doden met een chloorbadje oid.

Kun je daar meer over vertellen? Misschien iets om te proberen bij mijn paard met chronische rotstraal / straalkanker, maar hoe doe je dat dan? Hoeveel chloor? En waar haal je dat (gewoon chloorbleekmiddel uit de super? :? )?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:24

Als je paard straalkanker heeft dan heb je proffesionele hulp nodig en zou ik niet met chloor aan de gang gaan.
Bij zwarte plekjes in de hoefwand gebruik ik een scheutje chloor met water aangelengd en doe dit in een hoefschoen met een vilten zooltje er in. Als ik dan ga rijden kan ze lekker 1 a 1,5 uur 'soppen' .

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:51

ik weet dat (ook uit eigen ervaringen) dat hipposol een heel erg fijn middeltje is tegen rotstraal...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 01:17

DubbelDun schreef:
Als je paard straalkanker heeft dan heb je proffesionele hulp nodig en zou ik niet met chloor aan de gang gaan.

Hij is uitgebreid behandeld, maar weggaan doet het niet en zal het ook niet. Het is onder controle en af en toe heeft het wat meer aandacht nodig. Hij heeft er geen last van, geen pijn. De vrouw van mijn eigen veearts heeft een paard dat al jaren straalkanker heeft en dat af en toe behandeld moet worden omdat het tijdelijk erger wordt.

Citaat:
Bij zwarte plekjes in de hoefwand gebruik ik een scheutje chloor met water aangelengd en doe dit in een hoefschoen met een vilten zooltje er in. Als ik dan ga rijden kan ze lekker 1 a 1,5 uur 'soppen' .

Maar is dat dan gewoon chloor zoals je dat ook voor de plee koopt zeg maar? :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:45

Splinter schreef:

Verder idd opbouwen :j ze zal moeten wennen ken ook paarden die hetzelfde doorliepen anderen krabbelden meer in het begin :j

Nouja..

voordelen ijzers voor (achter zijn er al een tijdje af op advies hoefsmid, had rondom beslag toen ik haar kocht)

*paard heeft neerwaartse romprichting dus als de hoef groeit lijkt paard "evenwichtiger" gebouwd
*staat mooi volgens eigenaresse (ik dus)
*bescherming tegen evt scheef slijten als er veel op het harde gestapt wordt (ik stap wel op het harde.. maar niet zo vreselijk veel...)

nadelen ijzers voor
*door hol-zijn (meer ruimte in de hoef met ijzer) blijft stro/mest en ammoniak in de voorhoeven zitten (hoef achterhoeven zelden uit te krabben.. stralen achter blijven ook mooier dan voor in voorhoeven zit altijd een "plakaat")
*paard blijft er toch enigzins onhandig mee.. op het harde moet ze de eerste passen altijd goed nadenken wanneer en waar ze haar voet neer zet omdat ze anders iets "glijdt"
*raakt in de longeerbak met enige regelmaat toch wel een ijzer kwijt als de bak nat en zwaarder is, wat betekend dat de hoefsmid weer moet komen, extra hoefnagelgaten.. kleine stukjes onderaan brokkelen wat af.. geen gezicht..
*met oog op vakantie op het weiland dit jaar zijn ijzers niet handig en als ik vlak ervoor de ijzers laat verwijderen en de grond mocht droog zijn brokkelen ze heel erg. Wil liever dat de hoef "genezen" is voor ze er op gaat.

En daarbij heeft dit topic me ook de ogen wel geopend dat de druk veel beter over de hoef verdeeld wordt als het paard op de gehele hoef staat (dus ook op de stralen) en niet alleen steun heeft op de hoefwanden.

Dat klinkt heel logisch..

Daarbij ga ik niet veel op buitenrit, als ik zal gaan zal het met de trailer naar het bos zijn en daar uitladen.. echt vreselijk veel stappen op het harde doe ik ook niet.. wel met enige regelmaat maar niet doorlopend. Ik ben ook niet van plan te gaan starten in het gras maar enkel op zandbodems omdat ik zelf een schijtluis ben die het eng vind om een middendrafje te laten zien op gras...

Dus op het moment wegen de voordelen niet op tegen de nadelen :)

Gister stapte ze haar stal uit.. heel voorzichtig.. want ze dacht dat ze de eerste pas door zou schuiven.. maar ze stond stabiel.. stond ze even gek van te kijken :=

Stapte wel heel voorzichtig in het begin. Lekker lang ingestapt in de bak, met lange teugel lekker gedraafd en gegalopeerd. In het begin voelde ze een beetje voorzichtig/korter maar denk dat ik er ook aan moest wennen :P (je gaat heel erg zitten voelen of je iets merkt) in stap liep ze heel mooi ruim dus het viel me allemaal erg mee.

Hoeven leken me wel heel erg kort :') maar dat zal wel wennen zijn. Achter lopen haar tenen iets naar buiten en ze is wat recht in de achterbenen dus dan oogt het iets langer denk ik _O- en daarbij ben ik nu de hoefijzers "kwijt" natuurlijk _O-

Als het droog is vanmiddag zal ik even een kiekje maken :)

Mocht ze uiteindelijk toch echt heel erg op eieren gaan lopen of dat de hoeven scheef slijten komt of de hoefsmid vaker of er gaat wel weer een ijzertje onder. Wil het iig een kans geven omdat ik denk dat het voor paard wat "makkelijker" is zonder ijzers. :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 26-01-12 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:16

@Isegrim : idd die ja. simpel, goedkoop en effectief.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:00

LV zonder ijzer vandaag
Afbeelding
LV met ijzer 7-12
Afbeelding

RV
Afbeelding

achter: (ra zit een kleine inkeping omdat daar een scheurtje zat, la lijkt dat ook te hebben maar is niet zo)
Afbeelding

RV: (foto is iets schuin)
Afbeelding

LV: (zit nog wat zand in, had de voetjes even snel afgespoten)
Afbeelding

standfoto met ijzers 7 dec:
Afbeelding
standfoto zonder ijzers vandaag: (had haar naar achteren laten stappen maar daardoor staat ze een beetje raar.. vdweek even andere standfoto maken) Achterijzers zijn al een tijdje af :)
Afbeelding

Ik vind haar nog wel een beetje onwennig ogen zo zonder ijzertjes hoor _O- Ze stapt ook heeeel voorzichtig.. met rijden gaat het wel aardig, al liep ze gister wat ruimer dan vandaag had ik het idee :=

Vind het maar een vreemd gezicht zo zonder ijzers...
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 26-01-12 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:02

:wow: wat een uitgebreid antwoord, leuk!
S_en_Z schreef:
Splinter schreef:

Nouja..

voordelen ijzers voor (achter zijn er al een tijdje af op advies hoefsmid, had rondom beslag toen ik haar kocht)

*paard heeft neerwaartse romprichting dus als de hoef groeit lijkt paard "evenwichtiger" gebouwd
*staat mooi volgens eigenaresse (ik dus)
*bescherming tegen evt scheef slijten als er veel op het harde gestapt wordt (ik stap wel op het harde.. maar niet zo vreselijk veel...)

nadelen ijzers voor
*door hol-zijn (meer ruimte in de hoef met ijzer) blijft stro/mest en ammoniak in de voorhoeven zitten (hoef achterhoeven zelden uit te krabben.. stralen achter blijven ook mooier dan voor in voorhoeven zit altijd een "plakaat")

hoeven horen wel hol te zijn he? :) moet een soort kommetje maken van de straal naar buiten
S_en_Z schreef:
*paard blijft er toch enigzins onhandig mee.. op het harde moet ze de eerste passen altijd goed nadenken wanneer en waar ze haar voet neer zet omdat ze anders iets "glijdt"

bekend probleem, mijne gleed ook alle kanten op :j
S_en_Z schreef:
*raakt in de longeerbak met enige regelmaat toch wel een ijzer kwijt als de bak nat en zwaarder is, wat betekend dat de hoefsmid weer moet komen, extra hoefnagelgaten.. kleine stukjes onderaan brokkelen wat af.. geen gezicht..

brokkelen zal je nu ook hebben/ krijgen, niet van schrikken hoor groeit er wel uit :j
S_en_Z schreef:
*met oog op vakantie op het weiland dit jaar zijn ijzers niet handig en als ik vlak ervoor de ijzers laat verwijderen en de grond mocht droog zijn brokkelen ze heel erg. Wil liever dat de hoef "genezen" is voor ze er op gaat.

als je de hoefwand niet te lang laat worden brokkelen ze niet, dus goed bijhouden :)
S_en_Z schreef:
En daarbij heeft dit topic me ook de ogen wel geopend dat de druk veel beter over de hoef verdeeld wordt als het paard op de gehele hoef staat (dus ook op de stralen) en niet alleen steun heeft op de hoefwanden.

ja idd, ook raar idee dat iets wat naar de grond groeit een heel paard moet dragen volgens sommige, goed dat je er zo mee bezig bent!

S_en_Z schreef:
Daarbij ga ik niet veel op buitenrit, als ik zal gaan zal het met de trailer naar het bos zijn en daar uitladen.. echt vreselijk veel stappen op het harde doe ik ook niet.. wel met enige regelmaat maar niet doorlopend. Ik ben ook niet van plan te gaan starten in het gras maar enkel op zandbodems omdat ik zelf een schijtluis ben die het eng vind om een middendrafje te laten zien op gras...

gewoon gaan starten op gras, als je paard zelfverzekerd zn voeten wegzet kan je prima op gras starten. Ik ga kijken hoever ik kan gaan met de klasses op gras, ben benieuwd :)

S_en_Z schreef:
Gister stapte ze haar stal uit.. heel voorzichtig.. want ze dacht dat ze de eerste pas door zou schuiven.. maar ze stond stabiel.. stond ze even gek van te kijken :=

Stapte wel heel voorzichtig in het begin. Lekker lang ingestapt in de bak, met lange teugel lekker gedraafd en gegalopeerd. In het begin voelde ze een beetje voorzichtig/korter maar denk dat ik er ook aan moest wennen :P (je gaat heel erg zitten voelen of je iets merkt) in stap liep ze heel mooi ruim dus het viel me allemaal erg mee.

o wat super *\o/*
S_en_Z schreef:
Hoeven leken me wel heel erg kort :') maar dat zal wel wennen zijn. Achter lopen haar tenen iets naar buiten en ze is wat recht in de achterbenen dus dan oogt het iets langer denk ik _O- en daarbij ben ik nu de hoefijzers "kwijt" natuurlijk _O-

ja is wennen :j mijne had met ijzers te lange hoeven, hierdoor tikte ze aan, zette ze sneller haar achterbeen naast de massa omdat voorbeen niet snel genoeg weg kon, dat is helemaal weg.
S_en_Z schreef:
Mocht ze uiteindelijk toch echt heel erg op eieren gaan lopen of dat de hoeven scheef slijten komt of de hoefsmid vaker of er gaat wel weer een ijzertje onder. Wil het iig een kans geven omdat ik denk dat het voor paard wat "makkelijker" is zonder ijzers. :j

scheef slijten betekend gewoon meer bijhouden, ik zie vaak zat dat het steeds minder wordt het scheef afslijten :j wellicht gaat het niet helemaal weg, maar het wordt echt vaak minder!

Nou ben benieuwd hoe het verder zal gaan, hou ons op de hoogte en plaats foto's!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:04

Net gedaan :P

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:05

:D vind de hoeven vooral voor nog te lang :D zo zie je maar hoe je het bekijkt, RV lijkt een langere toon te hebben,

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:08

hoeven zien er verder netjes uit hoor, toon mag wat korter, witte lijn mag wat strakker, maar al met al mooi uitgangspunt om blootsvoets te gaan
als je naar de kroonrand kijkt en dan de eerste ongeveer1,5 cm dan zie je hoe de hoef naar beneden wilt groeien,

bij RV en RA zie je dat een beetje op de foto ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:14

wat is de toon? De teen? (voorkant in de lengte?) (paard is iets onderstandig van zichzelf met de voorbenen, deze foto is vanaf kniehoogte genomen.)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 26-01-12 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:18

ja teen :j dus niet zozeer de 'hoogte' van de hoef maar idd in hoever de voorkant in de lengte gaat :j

op deze foto zie je dat goed
Afbeelding
veelste lange teen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:20