Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
S_en_Z schreef:Ik laat de hoefsmid gewoon op normale tijd komen overigens.. (+/- 8 wkn) als hij niet veel hoeft te bekappen dan vijlt hij maar bij.. ofzo.. misschien wel wat "duur" maar zelf durf ik het niet aan en wil ook niet dat ze erg scheef slijten..
Zijn er meerderen hier die dat zo doen..?
DubbelDun schreef:De oude zool komt soms los, dat is normaal.
Je kunt hier iig nu goed zien wat er van het steunsel af mag.
Dat gat is een kwestie van door de smid even een stukje bloot laten leggen om te zien of het iets serieus is of alleen een oud-steentjes gat oid.
Eventuele bacterietroep erin zou je kunnen losweken/doden met een chloorbadje oid.
DubbelDun schreef:Als je paard straalkanker heeft dan heb je proffesionele hulp nodig en zou ik niet met chloor aan de gang gaan.
Citaat:Bij zwarte plekjes in de hoefwand gebruik ik een scheutje chloor met water aangelengd en doe dit in een hoefschoen met een vilten zooltje er in. Als ik dan ga rijden kan ze lekker 1 a 1,5 uur 'soppen' .
Splinter schreef:Waarom wil je ijzerloos s en z? ( vind ik interessant om te weten)
Verder idd opbouwenze zal moeten wennen ken ook paarden die hetzelfde doorliepen anderen krabbelden meer in het begin
S_en_Z schreef:Splinter schreef:Waarom wil je ijzerloos s en z? ( vind ik interessant om te weten)
Verder idd opbouwenze zal moeten wennen ken ook paarden die hetzelfde doorliepen anderen krabbelden meer in het begin
Nouja..
voordelen ijzers voor (achter zijn er al een tijdje af op advies hoefsmid, had rondom beslag toen ik haar kocht)
*paard heeft neerwaartse romprichting dus als de hoef groeit lijkt paard "evenwichtiger" gebouwd
*staat mooi volgens eigenaresse (ik dus)
*bescherming tegen evt scheef slijten als er veel op het harde gestapt wordt (ik stap wel op het harde.. maar niet zo vreselijk veel...)
nadelen ijzers voor
*door hol-zijn (meer ruimte in de hoef met ijzer) blijft stro/mest en ammoniak in de voorhoeven zitten (hoef achterhoeven zelden uit te krabben.. stralen achter blijven ook mooier dan voor in voorhoeven zit altijd een "plakaat")
S_en_Z schreef:*paard blijft er toch enigzins onhandig mee.. op het harde moet ze de eerste passen altijd goed nadenken wanneer en waar ze haar voet neer zet omdat ze anders iets "glijdt"
S_en_Z schreef:*raakt in de longeerbak met enige regelmaat toch wel een ijzer kwijt als de bak nat en zwaarder is, wat betekend dat de hoefsmid weer moet komen, extra hoefnagelgaten.. kleine stukjes onderaan brokkelen wat af.. geen gezicht..
S_en_Z schreef:*met oog op vakantie op het weiland dit jaar zijn ijzers niet handig en als ik vlak ervoor de ijzers laat verwijderen en de grond mocht droog zijn brokkelen ze heel erg. Wil liever dat de hoef "genezen" is voor ze er op gaat.
S_en_Z schreef:En daarbij heeft dit topic me ook de ogen wel geopend dat de druk veel beter over de hoef verdeeld wordt als het paard op de gehele hoef staat (dus ook op de stralen) en niet alleen steun heeft op de hoefwanden.
S_en_Z schreef:Daarbij ga ik niet veel op buitenrit, als ik zal gaan zal het met de trailer naar het bos zijn en daar uitladen.. echt vreselijk veel stappen op het harde doe ik ook niet.. wel met enige regelmaat maar niet doorlopend. Ik ben ook niet van plan te gaan starten in het gras maar enkel op zandbodems omdat ik zelf een schijtluis ben die het eng vind om een middendrafje te laten zien op gras...
S_en_Z schreef:Gister stapte ze haar stal uit.. heel voorzichtig.. want ze dacht dat ze de eerste pas door zou schuiven.. maar ze stond stabiel.. stond ze even gek van te kijken
Stapte wel heel voorzichtig in het begin. Lekker lang ingestapt in de bak, met lange teugel lekker gedraafd en gegalopeerd. In het begin voelde ze een beetje voorzichtig/korter maar denk dat ik er ook aan moest wennen(je gaat heel erg zitten voelen of je iets merkt) in stap liep ze heel mooi ruim dus het viel me allemaal erg mee.
S_en_Z schreef:Hoeven leken me wel heel erg kortmaar dat zal wel wennen zijn. Achter lopen haar tenen iets naar buiten en ze is wat recht in de achterbenen dus dan oogt het iets langer denk ik
en daarbij ben ik nu de hoefijzers "kwijt" natuurlijk
S_en_Z schreef:Mocht ze uiteindelijk toch echt heel erg op eieren gaan lopen of dat de hoeven scheef slijten komt of de hoefsmid vaker of er gaat wel weer een ijzertje onder. Wil het iig een kans geven omdat ik denk dat het voor paard wat "makkelijker" is zonder ijzers.