Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:03

anne_bento schreef:
Hier helaas heel slecht nieuws.
Gisteren kwam de DA weer voor controle, we hebben 6 weken gestapt.
Eerst even laten zien hoe ze liep en daar schrok ze van, was ze afgelopen keren wat onregelmatig en stijf, is ze nu echt heel kreupel. Buigproef gedaan, waar ze vorige x aardig doorheen kwam en nu ronduit slecht. Alleen al door stapwerk wordt ze dus al zoveel slechter |(
Toch nog gescand en dat zag er ook weer slecht uit. In overleg met mijn DA hebben we besloten dat dit niet meer door kan gaan en ik afscheid moet nemen van mijn lieve gekke merrie |(
Ik moet vandaag contact opnemen met de verzekering, het zou kunnen dat ze nog moeilijk gaan doen, of willen dat we nog meer proberen, maar ik hoop dat me dat bespaart blijft want als ik ergens toch de energie niet meer voor heb is dat het wel. Ik vind dit echt verschrikkelijk, heb er enorm veel verdriet van maar weet ook dat we alles gedaan hebben en mijn pony zoveel slechter is geworden afgelopen tijd dat het klaar is.. |(

|(
wat een slecht nieuws zeg!

dit wil niemand van ons horen.......heel heel veel sterkte Y;(

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:19

Dank jullie wel.. ;(

yarrah

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:47

Tjee,... Meid. En hoe verdrietig het ook is het een wijs besluit.
Ik wens je de komende tijd heel veel sterkte

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:49

Jeetje ook van mijn kant ontzettend veel sterkte de komenden tijd :(:)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:10

Jeetje wat een rot nieuws Anne_bento ! heel veel sterkte! Y;(

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:35

Bedankt allemaal..
Ti's ook eigenlijk heel rot om in dit topic te noemen, want het liefst lees je hier natuurlijk de positieve verhalen en verbetering. Toch is het ook weer een wijze les, bij twijfel over je paard, meteen laten checken en je gevoel volgen. Misschien als ik hier eerder bij was geweest, en eerder had geweten wat er aan de hand was, waren we nog op tijd geweest.. Helaas wees geen enkele dierenarts me erop dat het een peesblessure kon zijn en hebben we zolang door getraind. Ik heb daar helemaal niks meer aan, maar ik hoop anderen wel..
Vanmiddag zijn er nog mooie foto's gemaakt van mijn lieve pony, dat was erg moeilijk maar achteraf denk ik dat die foto's me heel dierbaar gaan worden..

Tjonge. Zo denk je 3,5 jaar geleden een maatje voor het leven te kopen, zo is het ineens voorbij ;(

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:55

anne_bento schreef:
Bedankt allemaal..
Ti's ook eigenlijk heel rot om in dit topic te noemen, want het liefst lees je hier natuurlijk de positieve verhalen en verbetering. Toch is het ook weer een wijze les, bij twijfel over je paard, meteen laten checken en je gevoel volgen. Misschien als ik hier eerder bij was geweest, en eerder had geweten wat er aan de hand was, waren we nog op tijd geweest.. Helaas wees geen enkele dierenarts me erop dat het een peesblessure kon zijn en hebben we zolang door getraind. Ik heb daar helemaal niks meer aan, maar ik hoop anderen wel..
Vanmiddag zijn er nog mooie foto's gemaakt van mijn lieve pony, dat was erg moeilijk maar achteraf denk ik dat die foto's me heel dierbaar gaan worden..

Tjonge. Zo denk je 3,5 jaar geleden een maatje voor het leven te kopen, zo is het ineens voorbij ;(

:(:)

ik ken het gevoel helaas..........

en met Gringo is het natuurlijk ook afwachten hoe het gaat lopen...omdat het waarschijnlijk al langer speelt dan toen hij met dik been uit de wei kwam,en hij is ook al 14,ik weet niet of een ouder paard nog even goed geneest als een jongere.

maar wel fijn dat jij de mogelijkheid nog hebt gehad om mooie foto`s te maken :j

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:58

Ik kan me inderdaad voorstellen dat een pees van een jonger paard sneller geneest, maar mijn pony is 6 dus helaas zegt leeftijd ook niet alles..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:00

Doe foto's zullen zeker een mooie herinnering zijn , straks.

Niemand wil een uitkomst als dit maar als het leven lijden wordt voor je paard moet je kiezen met verstand. Je bent niet de eerste met een paard waarbij het niet hersteld en ik vrees ook niet te laatste. -O-

mirgino schreef:
en met Gringo is het natuurlijk ook afwachten hoe het gaat lopen...omdat het waarschijnlijk al langer speelt dan toen hij met dik been uit de wei kwam,en hij is ook al 14,ik weet niet of een ouder paard nog even goed geneest als een jongere.

Mijne is 22 en goed hersteld, leeftijd kan een rol spelen maar dat is niet per definitie zo :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:06

fransje23

;) dat geeft weer hoop!! :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:11

Mijne is 16 en gaat ook super goed. :))

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:44

Mijne is 8 en als hij een paar jaar ouder geweest was, met alle voorgeschiedenis erbij, dan was hij er niet meer geweest. Echt het feit dat hij zo jong is, is dat hij behandeld is.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:41

Anne_bento, wat een verschrikkelijk nieuws.. ;(
Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd. Ik brand een lichtje voor jullie en duim dat de verzekering niet moeilijk gaat doen, dat is gedoe dat je er nu echt niet bij kunt hebben.

Leeftijd speelt denk ik mee in de duur van de genezing. Hoe ouder het paard hoe meer tijd het lichaam (over het algemeen) nodig heeft om te genezen, net zoals bij oude mensen. Ze zijn wat brozer. :)
Maar de mate van genezing hangt af van de blessure en omstandigheden denk ik.

Okido loopt de afgelopen twee dagen kreupel in stap. Dit deed ze voorheen niet, ze liep wat stijf, maar niet kreupel. En nu dus wel. Ik heb ook maar niet gestapt nu met haar, ik weet niet hoe bevordelijk dat nu is.
Ook heeft de DA me een warmtegel gegeven, maar als ik die er nu op wil smeren trekt ze haar been omhoog. (Terwijl ik er anders wel aan mag komen) Deze heb ik nu dus ook maar niet gesmeerd omdat het lijkt alsof ze daar ook last van heeft?!
Ik had de hoop dat ze wat beter liep na 15 min koelen, maar ook dat was niet.
Hopelijk is morgen beter.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:09

Dat ze na het koelen slechter weglopen is opzich logisch. Door het koeler wordt het toch stijver.
Wel balen dat hij slechter wordt. Enig idee waarom?

Hier gelukkig nog steeds alles positief. Ga mij straks inschrijven bij m'n vereniging en dan in december mijn startkaart aanvragen. Is weer zo een oudejaarsactie. Als je in december aanvraagt kan je in december "gratis" starten. Dan heeft je eerste jaar zeg maar 13 maanden. So excited!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:29

xLaura, als er ook artrose zit bij het gebied wat je aan het koelen bent kan ik mij voorstellen dat het na koude niet beter wordt. Maar wel sneu als ze in stap ook al kreupel loopt.

Goede berichtend Liedjuh!

In principe zou de genezing bij een iets ouder paard langzamer kunnen gaan maar buiten leeftijd zijn er natuurlijk meer factoren die de genezing beinvloeden.

Ik heb vandaag ruim een uur gereden tot aan de rand van de duinen! Heerlijk om weer steeds langer op pad te gaan. Vanaf volgend weekend mogen we een galopje mee gaan pakken! *\o/*
Rijd nu niet met beschermers maar denk dat ik haar voor die gelegenheid maar even ga voorzien van peesjes en strijklappen, verwacht wat overenthousiame ;)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 08:57

liedjuh2 schreef:
Dat ze na het koelen slechter weglopen is opzich logisch. Door het koeler wordt het toch stijver.
Wel balen dat hij slechter wordt. Enig idee waarom?

Maar koelen werkt ook pijnstillend....het blijft gewoon lastig.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:05

Wat heerlijk Liedjuh! :D

Pff wat een klote nieuws Anne :(:) heel veel sterkte!

Laura, ze zal de werking van de gel vreemd vinden, maar goed voor het been is het wel. Ik heb 4 maanden lang een warmte gel gesmeerd voor het (stap)werk, na het werk 10 min koelen en een groene leem erop. Voor Partout heeft het veel goeds gedaan in combinatie met iedere MSM door het voer.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:51

Stijver betekend niet per defenitie dat ze pijn hebben. Ze worden alleen gestremd in hun beweging dus het ziet eruit alsof ze slechter lopen, ze hoeven dus niet per defenitie pijn te hebben.

Wat betreft smeerseltjes heb ik geen idee. Ik heb alleen gekoeld met de slang en de eerste tijd compagel gesmeerd.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:56

Anne: wat afschuwelijk voor jullie. Sterkte, en ook met de verzekering :(:)

xLaura schreef:
Leeftijd speelt denk ik mee in de duur van de genezing. Hoe ouder het paard hoe meer tijd het lichaam (over het algemeen) nodig heeft om te genezen, net zoals bij oude mensen. Ze zijn wat brozer. :)
Maar de mate van genezing hangt af van de blessure en omstandigheden denk ik.

.

Over het algemeen klopt dat wel maar in ons geval was het juist de 24-jarige die met dezelfde blessure als de ruin binnen 7 maanden weer helemaal boven jan was. Er is wel een PRP behandeling gedaan maar haar been ziet er weer goed uit en ze is weer lekker aan het werk :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:12

@anne oef jeetje wat een verschrikkelijk nieuws. heel veel sterkte komende tijd.

@laura hopelijk loopt ze alweer wat beter
@liedjuh whaaa gaaf nieuws.

@fransje oww heerlijk is dat he. straks hoef je opeens nieteens meer op de tijd te letten.

hier alles rustig. weinig met fries gedaan en zn been blijft gelukkig redelijk ondanks dat hij nou veel op stal staat. als ik op stal ben mag hij ff buiten spelen maar rijden al vanaf donderdag niet gedaan. hij moet nou voornamelijk die andere rustig houden op stal

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:39

Bij mij liep het van de week ook even helemaal anders.
Gepland was om afgelopen vrijdag naar de kliniek te gaan voor een scan, echter
stond mijn pony donderdag met 40 graden koorts en zijn we direct naar de kliniek gereden.
Hij kwam daar aan en liep echt op drie benen, alle artsen hadden zoiets van hoe kan dit zo ineens??
Ze heeft wat gevoeld en zei meteen dit is niet goed. Gescand, één zwart gat op de plek van zijn
tussenpees vanaf de aanhechting aan zijn tot over de helft van zijn been. Ze dachten afgescheurde pees
dit is gewoon over. Metacam meegekregen en twee benen in het verband (rechts voor overbelasting).

Maar hij ging de dagen erna alleen maar beter lopen, hij stond weer op zijn linkerbeen, koorts heeft hij
sinds vrijdag niet meer gehad, been werd dunner en is weer lekker aan het klieren. Vandaag voor
controle geweest. En wat verbaasde iedereen zich over mijn kleine, dikke, harige haflingertje. Hij liep
en had een dunner been! Weer gescand en de zwarte vlek was kleiner geworden en als je dat ding op
zijn been bewoog zag je zelfs in de zwarte vlek wit verschijnen :D.

We denken nu dat er tijdens het verdoven een ader is geraakt. Hij heeft heel erg gereageerd op de
verdoving in de aanhechting en waarschijnlijk is daar een bloeduitstorting bij gekomen. Er kwam
namelijk ook veel bloed uit zijn been na de verdoving.

Nu drie weken boxrust en dan terug voor controle!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 00:26

:oo Zo dan schrik je wel ff.....

gelukkig gaat het weer wat beter :j

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:35

*\%/* helemaal blij na 7 maanden rust is Oz voor 95% genezen verklaard van zijn check ligament blessure. *\%/*
Ik mag weer rijden 3x in de week eerst heel rustig aan niet langer dan 30 minuten en dan uitbouwen galop mag ik nog niet aan denken. Ik moet hem nu echt meer laten doen om dat laaste beetje te laten genezen. Maar de echo zag er heel mooi uit met mooie lange structuren.
Het been is nog wat warm, maar de DA had de volste vertrouwen in dat het over moet zijn binnen drie maanden. Zo niet dan moet ik weer een afspraak maken.

Zaterdagmorgen gaan we er weer op! :D na 1 jaar en 2 maanden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:41

Wat goed! Geduld is een schone zaak maar heeft je wel wat opgeleverd *\o/*

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:49

yarrah

Super *\o/*

wat voor blessure was het [ ook alweer :o ]
maar dat het been nog warm is .....geeft dat niet??