[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:21

:(:) Heel veel sterkte paardentango

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:22

@geerke. Ik weiger vaak antibiotica. Juist omdat het je weerstand afbreekt waardoor je weer vatbaarder bent voor andere dingen, dan zijn de bijwerkingen erger dan de kwaal. Op het moment dat ik medicijnen neem voor mijn migraine (als ik weer eens over m'n grens ben gegaan..) neem ik ook rust en dat is het stukje wat je bij paarden niet kunt doen, ik kan niet zeggen dat hij het rustig aan moet doen. Stalrust doe ik niet, zal ik verder niet over uitwijden en zelfs dan zou hij nog 'teveel' kunnen doen, waaronder het schrapen. Nu, na 3 weken, maakt hij eindelijk weer een puinzooi van zijn stal :) Goed teken, waar ik blij mee ben. Gelukkig voelt m'n pony zich vertrouwt genoeg in zijn omgeving en ging dan ook regelmatig helemaal uitgestrekt op zijn zij liggen (ja, verschrikkelijk om te zien, maar zo werden zijn pijnlijke voetjes wel ontlast).

@lolclub. Dankje voor de duidelijke uitleg. Ik denk dat dit dan rond april geweest moet zijn, maar weinig/niks van gemerkt. Het is nu dat jij het zegt, dat ik het in z'n hoef zie. M'n pony loopt in de zomer vaak wat stijver, dit is voor mij het eerste signaal, op dat moment zet ik hem iets harder aan het werk en merk ik verder niks. Dit is nu voor het eerst dat hij overduidelijk teveel pijn had om te kunnen lopen en harder werken geen optie was. Hij is er gevoelig voor, maar eigenlijk ben ik er (tot nu toe) altijd op tijd bijgeweest. Hoe kan EMS of PPID vastgesteld worden en wat heeft dit voor gevolgen (als hij dit heeft)? Eigenlijk kreeg hij altijd een handje biks voor het idee, dit krijgt hij nu niet meer, ipv daarvan een stukje pavokoek. Nu echt van het kuilgras af en dus alleen nog hooi.

@tug. Heel duidelijk verhaal over pijnstilling en ik vind wel dat het op deze manier goed gebruikt wordt. Ik heb er dus wel voor gekozen het 'nog even aan te zien'. Met pijn in m'n hart, maar wel met een limiet (als ik dan geen vooruitgang zie ga ik bellen). Ik zag vooral aan m'n pony z'n hoofd en manier van doen dat hij pijn had, gelukkig durfde hij wel te gaan liggen. Dat merkte ik al aan zijn vieze hals en hoofd.

In elk geval goed te horen dat foto's op locatie gemaakt kunnen worden, m'n pony heeft echt trailerangst. Is het nu nog zinvol foto's te laten maken? Ik snap dat ze dan alsnog de kanteling enz. kunnen zien, maar wat is de meerwaarde hiervan? Ik zie toch aan m'n pony wanneer het weer beter gaat en we langzaamaan weer iets kunnen doen?

@paardentango. Wat een ontzettend dapper en moeilijk besluit. Heel veel sterkte.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:08

Paardentango: heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van dit bijzondere paard. Genovesa is een dag later naar de eeuwige groene weide vertrokken dan mijn Indiana. Misschien staan deze bijzondere paarden nu wel met z'n tweeen te eten, te soezen en te krabbelen.

Ik weet precies wat je doormaakt. Raar genoeg heb ik het nu moeilijker dan toen we net afscheid hadden genomen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:51

@lolclub. Nog even teruggedacht en de periodes waar jij het over hebt is precies rond hoefsmidtijd (eind mei en half november). M'n pony heeft lastige hoeven (dit was z'n platvoet), waardoor de hoefsmid hem elke keer een stukje corrigeert, ook vijlt ze dan de hoefjes netjes bij, kan dit niet zijn wat je ziet? Het nieuwste deel van z'n hoeven is een beetje 'bulterig', ligt er echt op zeg maar en dit lijkt erin te zitten. Het lijkt mij dat de hoefsmid dit anders echt wel had gemeld.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:01

@Romeorowan: dat is vaak zo, als het net gebeurd is voel je toch ook een beetje opluchting dat het lijden voorbij is. En een tijdje later gaat juist het gemis je zo parten spelen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:07

@Romeorowan, dat is heel herkenbaar, je wilt je paard helemaal niet missen maar de pijn is niet meer om aan te zien en dat is een spagaat. De keuze maken is al moeilijk, maar daarna de leegte. Ik mis mijn Bret nog steeds en het is al anderhalf jaar geleden, toch sta ik nog steeds achterde hele moeilijke beslissing omdat het niet meer paardwaardig was.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:26

Het beloofde filmpje :) Al is het niet heel duidelijk te zien hoe hij z'n voorvoetjes neerzet. Geeft wel een indruk hoe hij nu loopt.

Hij wordt al wat meer z'n bazige zelf. Meneertje is graag de baas, staat eigenlijk altijd onderaan, maar nu is er een nieuw maatje waar het hem wel bij gelukt is (nog wel..)! En dat met z'n zere voetjes, eerst was het vooral heel boos kijken ('blijf uit mijn buurt') nu is het soms ook echt wegjagen.

Dit vind ik een heel leuk filmpje. Hij zoekt z'n maatjes af en toe zelf op, soms gaan ze ook echt weer stoeien en anders loopt hij weg en laten ze hem met rust (ze hebben dan elkaar). Dat achterbeentje :D

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:56

hee allemaal,
ik weet niet of sommigen mij en aaanouk nog kennen maar wij hadden 2 pony's waar 1 daarvan toen hoefbevangen was en dat de eigenaar niet mee wou werken enzo.
maar nu hebben we weer een probleem dit keer met andere pony
het hele verhaal staat hier; [BEH] hoefbeenkanteling of anders??
zouden jullie misschien kunnen helpen :'(

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:02

@daraxhester, is deze pony van dezelfde eigenaar van de toen hoefbevangen pony? Het beste is altijd met de eigenaar te gaan overleggen en foto's en filmpjes te maken. Nu kan eigenlijk niemand zien hoe de pony loopt en of de pony misschien veel te dik is.
Was je er bij met de hoefsmid of weet je wie de hoefsmid is? Misschien kun je hem/haar ook even vragen. Zie je ook ribbels op de hoef? Dat hoeft niet altijd hoor, maar als de pony eerder bevangen is geweest kun je het ook vaak zien aan de ribbels.
Waren even zomaar wat vraagjes voor er iemand echt wat kan zeggen. Een ding is zeker als een pony kreupel loopt heeft de pony pijn.

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:16

@ estherhegt.
ja het is dezelfde, waar zou ik die fotos en filmpjes van moeten maken ?van de hoef en lopen en zo ?
ik was er niet bij met de hoefsmid maar ken hem wel. ik kan wel even mailen.
ribbels zijn mij niet opgevallen.
de pony heeft zeker pijn dat kon ik wel mergen :( :( :(

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:24

daraxhester schreef:
@ estherhegt.
ja het is dezelfde, waar zou ik die fotos en filmpjes van moeten maken ?van de hoef en lopen en zo ?
ik was er niet bij met de hoefsmid maar ken hem wel. ik kan wel even mailen.
ribbels zijn mij niet opgevallen.
de pony heeft zeker pijn dat kon ik wel mergen :( :( :(

Ai lastig dat het dezelfde eigenaar is, maar goed dat je de hoefsmid kent, mail hem maar even en vertel je verhaal.
Hoeffoto's van de buitenkant zijn eigenlijk niet voldoende maar als je in dit topic meer foto s bekijkt kom je er misschien achter wat er precies met de ribbels bedoeld wordt. Ook kan je vaak aan een foto zien of een pony te vet is en aan een filmpje hoe ie loopt.
Rontgenfoto s zijn heel belangrijk als er echt aan hoefbevangenheid wordt gedacht. Maar jij hebt een erg lastig probleem het is niet jouw pony. Heb je het al met de eigenaar opgenomen? Ik zou tegen de eigenaar zeggen als ik jou was wat de instructrice je heeft verteld, en adviseren om de dierenarts ook even te laten kijken omdat de pony pijn laat zien. Bij echt bevangenhied moet je er heel snel bij zijn om schade te zien voorkomen. kun je eigenlijk geen dag mee wachten. Sterkte!!!

PS van de vorige keer weet je toch nog wel dat ze gelijk van het gras afmoeten he?
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 17-01-11 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:28

Paardentango heel sterkte. :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:31

Paardentango

Heel veel sterkte met dit vreselijke verlies, wat moet het een heftige tijd geweest zijn voor je...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:43

flavlip schreef:
@lolclub. Dankje voor de duidelijke uitleg. Ik denk dat dit dan rond april geweest moet zijn, maar weinig/niks van gemerkt. Het is nu dat jij het zegt, dat ik het in z'n hoef zie. M'n pony loopt in de zomer vaak wat stijver, dit is voor mij het eerste signaal, op dat moment zet ik hem iets harder aan het werk en merk ik verder niks. Dit is nu voor het eerst dat hij overduidelijk teveel pijn had om te kunnen lopen en harder werken geen optie was. Hij is er gevoelig voor, maar eigenlijk ben ik er (tot nu toe) altijd op tijd bijgeweest. Hoe kan EMS of PPID vastgesteld worden en wat heeft dit voor gevolgen (als hij dit heeft)? Eigenlijk kreeg hij altijd een handje biks voor het idee, dit krijgt hij nu niet meer, ipv daarvan een stukje pavokoek. Nu echt van het kuilgras af en dus alleen nog hooi.

Ik ben even zo vrij geweest om je foto te bewerken om je te laten zien wat ik bedoel.

Op deze foto is de knik te zien in de streep op de hoefwand, hieruit kun je al ongeveer afleiden hoeveel kanteling het hoefbeen heeft gemaakt tijdens de eerste bevangenheid in april/mei.
Afbeelding

Op deze foto heb ik even strepen getrokken over de diepste ringen die zichtbaar waren, Helaas is mijn tekenprogramma niet goed genoeg om de strepen rond mee te laten lopen met de werkelijkheid maar het geeft een indicatie van wanneer de opflakkeringen geweest moeten zijn.
Afbeelding

Over PPID kan Esther je heel veel vertellen, het kan iig vastgesteld worden uit bloed en urine testen.

Ik heb een link voor je naar een website die veel uitlegd over IR,EMS, PPID en HB, deze is wel in het Engels maar goed leesbaar verder.
http://www.ecirhorse.com/ , rechts vind je de informatieknoppen waar alles onder te vinden is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:46

Mag ik even wat goed nieuws tussendoor brengen: mijn d.a. verkoopt PLOS Supplier!
Ik mailde om te vragen of ze speciaal voer wilde klaarleggen en om te melden dat ik aan plos lijd, waarop ze terugmailde dat ze naast het voer ook PLOS Supplier voor mij klaar zal leggen ;)

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:47

Veel sterkte paardentango!! :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:50

Flavlip
Ik kan je eerste filmpje niet bekijken, kan dat kloppen ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:51

Bovenste filmpje is prive en word dan ook niet openbaar getoond op internet. De andere filmpjes kan ik gewoon zien.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 17-01-11 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:52

@daraxhester, ik bedacht me nog dat de boer koeien heeft, en de pony's misschien ook koeienkuil krijgen, heel vaak hebben koeienboeren ook pensprik liggen dat is graszaadhooi, het lijkt wat op stro. zolang jullie niet weten wat er mis is met de pon zou ik dat voeren.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:53

mysa schreef:
waarop ze terugmailde dat ze naast het voer ook PLOS Supplier voor mij klaar zal leggen ;)

:D :D doe mij ook zo'n voerboer :-)

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:58

@esterhegt
ja ik heb het de eigenaar vanavond allemaal verteld.
en hij zou ze sowieso op stal laten staan.
ik weet dat ze echt moeten afvallen en alles maar dat gaat zo moeilijk als het niet je eigen is en de eigenaar niet mee wilt werken.
morgen gaat mijn moeder naar de eigenaar toe te praten en hoopt hem over te halen de DA of hoefsmid er naar de laten kijken..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:58

Pensprik is niet precies graszaadhooi, dacht ik, juist nog grover,en weer niet geschikt voor paarden vanwege kans op koliek. Althans dat las ik laatst ergens. Gewoon graszaadhooi zal misschien beter zijn.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:00

Marcella,
Nog even terugkomende op de door jou geplaatste filmpjes van het longeren.
Ik begrijp uit jouw woorden dat je bang bent dat hij weer tegen de bevangenheid aanzit, heb ik dat goed ?

Als ik de filmpjes bekijk en vergelijk met de beweging die hij maakt op het filmpje in de sneeuw, zie ik weliswaar dat je paard anders en korter is gaan lopen maar ik zie geen specifieke bevangenheids beweging,
integendeel zelfs, ik zie dat hij meer knieactie heeft van voren en wel wat korter loopt van achter.
Dit zou kunnen betekenen dat je het hogerop moet zoeken en dan denk ik in eerste instantie aan verzuring.
Zou het kunnen dat hij momenteel teveel eiwitten opneemt (voordroog oid) en daardoor wat verzuurt is in de spieren ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:02

mysa schreef:
Mag ik even wat goed nieuws tussendoor brengen: mijn d.a. verkoopt PLOS Supplier!
Ik mailde om te vragen of ze speciaal voer wilde klaarleggen en om te melden dat ik aan plos lijd, waarop ze terugmailde dat ze naast het voer ook PLOS Supplier voor mij klaar zal leggen ;)

Ha ! stuur mij ook maar een pot, altijd handig om op voorraad te hebben :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:08

mysa schreef:
Pensprik is niet precies graszaadhooi, dacht ik, juist nog grover,en weer niet geschikt voor paarden vanwege kans op koliek. Althans dat las ik laatst ergens. Gewoon graszaadhooi zal misschien beter zijn.

Roodzwenk wordt pensprik genoemt omdat het in de mengwagen wordt gebruikt bij de boeren.
Roodzwenk neemt nauwelijks vocht op en als het vermalen wordt zijn het net kleine naaldjes, deze naaldjes prikkelen dus de pens van de koe.

Roodzwenk is wel een grassoort dus en dit is ook de soort die ik hier bijvoer.
het is net heel fijn stro en goudgeel van kleur.
Volgens Hittie is het behoorlijk smakeloos :o

dit is roodzwenk als graszaadhooi :
Afbeelding