Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:21

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik moet wel zeggen dat ze er op de eerste foto wat vreemd bij staat, ze neemt daar meer gewicht op haar linker voorbeen. Op de 2e foto staat ze wat meer onderstandig dan normaal. Paard wordt gezien door een fysio/osteopaat, ze heeft van haar hele lijf wat last door de blessure. Laatste keer inderdaad wat problemen in haar onderrug en zere spieren rond de schouders.
Die lichte welving die je lijkt te zien, die is er inderdaad heel licht.
Lichte bevangenheid sluit ik niet uit.. Ze is enorm snel te dik en kan ook niet op een volle wei, ik heb afgelopen zomer 1 dag twijfels gehad omdat ik haar wat korter vond lopen dan anders. Daarna is de graaskorf omgegaan en was het weer weg, volgens de veearts was ze absoluut niet bevangen, maar ik vond het wel verdacht. Hoefbeentje op de rontgenfoto's was prima overigens, dat wel.
Geen van de smeden van hoofcare komt hier in de omgeving helaas, ik denk wel dat het een ijzer moet zijn waarmee ze over alle kanten af kan rollen, omdat ze haar linker voorvoetje ivm franse stand niet helemaal recht aan de voorkant afwikkelt.
Als dit met bekappen gecorrigeerd moet worden ipv een ijzer zal het wel langer duren denk ik? Eigenlijk wil ik zo snel mogelijk die overbelasting in haar kogel weg hebben, als haar gewricht echt lang geirriteerd blijft (ze heeft het al even natuurlijk) loop ik het risico dat ze daar artrose gaat ontwikkelen. Ze is 3 weken geleden ingespoten in haar kogelgewricht en ik mag nu deze week kijken hoe ze loopt, maar denk dat ik zeker ook wat met die hoeven moet.
CherokeeChum, jij komt zeker niet hier in de buurt? (omgeving Haarlem)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:42

Ben het helemaal eens met Cherokeechum.
Alleen zou ik het dan weer andersom doen, het beslag eronder om snel verlichting te brengen en het niet te lang te laten duren en aanraden om een verder onderzoek op de kliniek te laten doen, of nog beter een DA erbij die ook fysiotherapeut is. Zolang het paard er zo bij loopt kan je volgens mij het lichaam behandelen wat je wil.
Aan de stand van het been kan je verder niet veel veranderen. Maar als de kogel voldoende ondersteund wordt en het afwikkelpunt naar achteren verlegd is zie je wel dat de hoef al na twee, drie beslagbeurten positief veranderd is (qua stand).
Met bekappen kan dit inderdaad ook wel, als je maar genoeg materiaal in de toon hebt en ik denk zelf dat als je er een opzet in gaat vijlen dat er weer teveel druk op de zool komt. Met een breakover beslag wordt er weinig materiaal uit de voet zelf gehaald, meer uit het ijzer.
Een beetje smid kan dit gewoon smeden.
Ben benieuwd hoe CC het met bekappen op zou lossen! Is wel een aanrader natuurlijk, een bekapper die ook de rest van het lichaam aan kan pakken, dat kan ik dan weer niet :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:34

SpikyBlue schreef:
Ben het helemaal eens met Cherokeechum.
Alleen zou ik het dan weer andersom doen, het beslag eronder om snel verlichting te brengen en het niet te lang te laten duren en aanraden om een verder onderzoek op de kliniek te laten doen, of nog beter een DA erbij die ook fysiotherapeut is. Zolang het paard er zo bij loopt kan je volgens mij het lichaam behandelen wat je wil.

Op welk gebied zou je dan extra onderzoek laten doen op de kliniek?
Het been zelf is echt binnenstebuiten gekeerd, rest van het lichaam wordt ook steeds meegenomen (maar alleen van buitenaf, geen foto's/scans), daar zijn ze wel alert op in Bodegraven volgensmij, vooral omdat deze blessure nogal eens samen gaat met blessures in rug/hals. Haar voeten zijn alleen blijkbaar niet opgevallen in Bodegraven, terwijl ik van heel veel mensen hoor dat hun paard daar ook door de smid beslagen wordt als onderdeel van de behandeling. Misschien had ik daar zelf ook meer naar moeten vragen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:43

Zou ik hier ook nog wat advies mogen vragen? Mijn paard is sinds een ruime maand gehuisvestigt met een stalletje met een eigen uitloopje. Het uitloopje zijn tegels. Mijn paard is de enige die niet op ijzers staat. Hij loopt niet kreupel of gevoelig maar ik vind zijn straal zo klein.
Linksvoor
Afbeelding
rechtvoor
Afbeelding
achterhoeven

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:47

Zo te zien is er met de stralen niks mis, mooi groot en breed. Alleen de eerste foto vertekent waarschijnlijk want daar lijkt het alsof er een holle plek zit ipv een straal.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:03

Ik heb een vraag: in hoeverre gaat de regel op "hoefwand gelijk maken aan de zool'? Wegens verhuizing staat haflinger nu niet meer hele dagen in de blub/ natte padock. Hoog en droog in het stro, had hierdoor wondjes, maar zijn nu dicht en rustig, geen jeuk ook meer.
Het lijkt wel of daardoor de zool holler en harder wordt en de hoefwand is langer aan de zijkanten en hielen. Voorkant loopt hij er wel netjes zelf af op de stenen, vaak weinig aan te doen behalve afronden.
Ik ben bang dat als ik nu de zool aan hou, het echt te kort gaat worden. Voordeel huidige stal: hij staat droog, dus de rotstraal is eindelijk rustig. Ik ga proberen vanmiddag foto`s met gsm te maken, fototoestel heeft de geest gegeven.

capopjekop

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:32

Even een fototje van de hoef van mijnpony. Ik zie nu een soort gaatje, is dit een beginnende rotstraal? Het ruikt overigens niet oid.
Afbeelding

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:42

Als je die plek goed blijft schoon houden en behandelen komt dat wel goed.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:42

Hier een update van de hoef van fyanne [na de hoefzweer].
Het gat is nog best wel diep,maar wel alweer een stukje lager.
Afbeelding
Op deze foto zie je het gat wat beter,alleen is de foto minder scherp.
http://i44.tinypic.com/ehk6wz.jpg

A.s. Maandag komt de hoefsmid weer de hoef bijwerken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:46

Nog een maand of 5 dan zou het aan de onerkant moeten zitten.
Hoe herstelt de hoefwand er boven zich ??

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:53

De hoefwand erboven herstelt zich mooi,is mooi helemaal dicht.
Phoe 5 mnd. nog,en ze staat al zo lang stil.Ze loopt niet kreupel,maar ze mag zeker niet bereden worden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:16

steenbok1980 schreef:
Ik heb een vraag: in hoeverre gaat de regel op "hoefwand gelijk maken aan de zool'?

Het ligt er maar net aan welke methode je aanhoudt. Ook in dit topic zijn daar wijd verschillende meningen over. Gebrek aan fotos maakt 't sowieso moeilijk om er wat zinnigs over te zeggen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:24

@gohya; Als het paard er goed mee loopt kan je er gerust mee rijden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:18

Oke dank je "HolyPope" ze loopt verder goed en galopeerd door de wei.
Zal het eens langzaam gaan opbouwen dan.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:42

Ik lees eigenlijk altijd wel mee, interresant topic. Maar nu heb ik toch een vraag over mijn eigen viervoeter.
Mijn paard was net behandelt aan haar spieren, waar ze een paar aardige blokades had zitten. Ze liep na de behandeling veel beter door haar lichaam, maar nog wel onregelmatig hoe langer ze liep. Ik ben ook meteen weer gestopt met rijden en veel gewandelt. Maar nu zie ik toch wel wat vreemds. Ik ga morgen de DA bellen, maar mischien kunnen jullie al bevestigen wat ik denk. Ik dacht zelf dat deze 'bobbel' een schiefeltje is. Het is hard en niet warm, als ik erop druk geeft mijn paard geen pijn reactie maar ze heeft er wel last van tijdens het bewegen.
Wie oh wie.
Ook zie ik dat van voren er als het ware een knik zit in de hoef naar de kogel, omdat ze scheef afslijt. Maar hoe vaker ik haar laat bekappen, ze blijft scheef slijten, help?
Linkervoorbeen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(Goede hoef, rechtervoorbeen)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F6RUJC47.jpg

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:26

Mijn paard z'n voorhoeven slijten allebei scheef Dieke, ook als ik niet met 'm over het harde ga. Hoe vaak wordt je paard bekapt? En weet je waardoor het komt dat 't scheef slijt?

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:31

hestejente schreef:
Mijn paard z'n voorhoeven slijten allebei scheef Dieke, ook als ik niet met 'm over het harde ga. Hoe vaak wordt je paard bekapt? En weet je waardoor het komt dat 't scheef slijt?

Met haar achterbenen is ze koehakkig, maar haar voorbenen zijn qua stand helemaal goed. Ik wandel 3/4 keer per week met haar over het harde, ongeveer 20 minuutjes, omdat haar hoeven zo snel groeien. Maar op een of andere manier zet ze de ene kant van de hoef eerder op het asfalt. (ik heb een keer iemand anders met haar laten lopen, terwijl ik keek hoe ze van voren liep.) Maar vanuit waar komt dat dan? Zou ik de smid ergens op kunnen wijzen?
Ze gaat trouwens volgende week weer naar de smid, en meestal gaat ze rond de 8 weken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:17

O zijn het de achterbenen? Dat had ik niet begrepen.

Bij mijn paard kun je duidelijk zien dat 't vanuit de schouder komt. Hij heeft een fiks spierprobleem opgelopen een paar jaar geleden en dat is nog steeds niet helemaal over. Fysio en chiropractie hebben wel geholpen. Hij wordt stipt om de 6 weken bekapt en dan is 't ook wel echt nodig. Niet vanwege de lengte maar vanwege het scheve, aan de binnenkant gaat er altijd veel meer af.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:31

Het zijn de voorbenen waarvan ik de foto heb gemaakt, en daarbij is de stand goed. Bij de achterbenen loopt ze koehakkig maar slijt minder scheef af. Sorry, ik was een beetje onduidelijk. :o
Ik denk dat ik dan ook maar moet proberen om de hoefsmid in kortere periodes te laten komen. Ik zou het liefst zelf bij houden, maar ik ga niet zomaar zonder begeleiding vijlen. :')

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:53

Als ik het zelf bijhoud doe ik ook niet meer dan een beetje vijlen... Heb er ook geen corsus oid voor gevolgd, maar wel mijn HS om advies gevraagd. Gelukkig stond deze er voor open :)
Het enige dat ik er aan doe is af en toe plat over de onderkant vijlen. Gewoon 1-2 mm er af per keer, absoluut niet veel en alleen waar ze natuurlijk ook zouden slijten door lopen op asfalt. Zo worden ze niet zo snel te lang, en voorkom ik scheuren.

In de zomer heb ik het elke 2 weken gedaan ongeveer, nu al een hele tijd niet. We hebben tegels in de wei liggen wat enorm helpt. Daarnaast lijkt het met het voer dat ze nu krijgen ook verbeterd te zijn. (oa Pavo vital) Een keer drastisch bekappen en veel bijhouden later zijn de witte lijnen bij onze pony's bijvoorbeeld bijna perfect strak geworden.

In dit topic postte ik toen, omdat ik me zorgen maakte om die bekapping. Nu zie ik het resultaat pas echt, en ben er toch erg blij mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:00

Als je paard zijn hoeven netjes recht afslijt is zelf vijlen geen probleem, maar als ze net als DiekeC scheef slijten moet je wel goed weten hoe en hoeveel te korrigeren. Niet iets om zonder begeleiding te doen, maar een smid kan je wel wat handvatten geven als leidraad en je het verschil laten zien vóór en nadat hij de hoeven gedaan heeft.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:22

DubbelDun schreef:
Als je paard zijn hoeven netjes recht afslijt is zelf vijlen geen probleem, maar als ze net als DiekeC scheef slijten moet je wel goed weten hoe en hoeveel te korrigeren. Niet iets om zonder begeleiding te doen, maar een smid kan je wel wat handvatten geven als leidraad en je het verschil laten zien vóór en nadat hij de hoeven gedaan heeft.

Dit was dus ook mijn gedachte... Volgende week komt de smid. Ik zal dan even vragen hoe we het het beste kunnen aanpakken.
Verder heeft ze trouwens hele mooie hoeven. Goed stevig, gezonde straal, geen scheurtjes oid. Alleen dat scheef slijten, waardoor de dus ook verkeerd haar hoeven neer zet op ondergrond die niet mee veerd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:10

Precies DD, dat is dus ook mijn dilemma. Ik zie 'm elke week schever worden maar kan er zelf zo weinig aan doen :+

Dieke, ben benieuwd wat je smid zal zeggen :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:40

Mijn paardje slijt voor scheef af, maar ik vijl wel wekelijks en in zomer 2 wekelijks.

De hoefsmid had er geen klachten over, die vond de hoeven erg mooi.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:18