[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:39

Bloos! Ingrid! Da's even schrikken.... Misschien moest je maar eens op het voorstel van Janouk ingaan, ik weet verder even niks te zeggen Ach gut .....

@Cowgirl; toen mijn paard allang niet meer stijfjes liep toen klopte nog steeds die ader in de kootholte. Ik heb toen meerdere dierenartsen gevraagd hoe dat nou kon en je raadt het waarschijnlijk al; geeneen van de dierenartsen kon me er antwoord op geven. Toen hij een paar weken goed liep heb ik hem op de kliniek klinisch laten keuren; ze hebben z'n voeten met de vistiteertang geknepen, hij moest op de straat zowel rechtuit als op de volte stappen en draven, buigproeven gedaan; alles was goed, 100% rad en geen pijn in de voeten maar nog steeds die kloppende koten..... Advies van de dierenarts; ga 'm maar langzaamaan weer rijden. Dat heb ik gedaan en na een dikke week was het kloppen weg. Heeeel soms komt het kloppen terug en da's vaak wanneer ik hem een paar dagen niet heb gereden. Als ik hem dan weer rijd dan is het kloppen na 1 a 2 dagen ook weer verdwenen.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:26

Kymalin: Maar na hoeveel tijd klopte het bij jouw paard dan niet meer? waar moet ik dan aan denken?

Ik ben nu dus in de 5e week van haar acute fase waar ik nog inzit, maar kan dit nog weken, of maanden duren?
Of is het zo dat als het kloppen weg is dat dan de onsteking is geremd?

Ik neem aan toen jij hem kon rijden dat daar wel een jaar ofzo overheen is gegaan?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:34

Even uitgebreider verslagje .. het is hier nu ook wat bezonken ondertussen Bloos

Isabella liep eigenlijk vrij vlot mee naar de wagen, alsof ze het leuk vond dat we op stap gingen. Ze liep ook zo de veewagen in. Stond een hoop bombarie te maken achterin, zodat de camera aanging om te zien wat ze deed. Zich enorm opfokken met veel gehinnik en gebries. Klep eenmaal open en touwtje los en weg was ze al ... ik kon haar nauwelijks houden. Hoewel ze op 3 benen liep, was ze heel rap .. hihi moest erg om haar lachen (en de rest erbij trouwens).
Onderzoek moest uiteraard zonder schoenen en ik vreesde voor haar linker hoef zo op de klinkers. Maar die zette ze keurig neer, ook op een volte weinig aan te zien. DA nr. 2 kwam ook even kijken en vond het er toch allemaal wel bevangenachtig uitzien, omdat hij dat gewip met de voeten niet vertrouwde. Niettemin ook hij moest zeggen dat ze links de hoef wel goed neerzette. Rechts zette ze eerst de hiel neer, dan de teen. Dat doen ze bij een hoefzweer niet ....
Toen onderzoek met de visiteertang. DA 1 (vrouwelijke) merkte op dat ze met haar duimen de zolen kon induwen; ja dat had ik thuis ook al opgemerkt en dat beviel me niets, vandaar dat ik foto's wilde laten maken. Op de tang reageerde Isabella heel heftig. Links reageerde ze niet, hoewel ook daar de zolen duidelijk indrukbaar waren (nog meer dan rechts).
Er was geen pulsatie in de kootholten te voelen.
De hoeven waren ook niet hoefzweer of bevangenachtig warm aldus de DA. De buigproeven doorstond ze goed.
Ook druk op de stralen. Evenals druk op de hoefballen en in de kootholten (hoefkraakbeenderen). Dat zag er dus allemaal goed uit en ik had toen nog alle hoop dat het alleen om een hoefzweer zou gaan.

Omdat we moesten wachten op een hond die op 'de foto' moest, heeft de DA nog even staan praten en verder nog even gekeken en gevoeld. Ze vond Isa wat aan de dunne kant Haha!, in ieder geval zeker niet te dik. Beetje dik hangbuikje, maar dat was niet erg. Haar flanken waren eigenlijk iets te dun voor een shet. Manenkam was mooi los. In vergelijking met andere shetlanders, zag Isa er volgens haar goed uit. Zeker niet dik overvoert. Ze vroeg me wel van alles over voeding, maar begreep volgens mij al snel dat ik wel het een en ander daarover wist Bloos ...
Afijn toen dus de foto's.
Die kantelingen waren het meest schrikken voor mij.
De dunne zolen, de hoefzweer en de slechte witte lijn had ik wel verwacht, dus daar schrok in niet van; was eerder bevestiging.

Maar die kantelingen zitten me nu dwars, ondanks dat ze verder geen symptomen heeft op dit moment van bevangenheid, zelfs dus geen warme voeten, gevoelig lopen of kloppende kogels. Voor de zekerheid heb ik dus nog bloed laten afnemen en daarvan krijg ik over ca. 2 dagen de uitslag. Dus nog even spannend.

Foto's van de voorhoeven heb ik meegekregen. Zojuist op een lichtbak foto's van genomen. Niet zo duidelijk als de vorige keer, maar wel goed te zien van wat ik bovenstaand schrijf dat er te zien zou moeten zijn ; let vooral rechts (bovenste) op de zwarte punt die dus een hoefzweer is (normaal zijn die dingen niet op foto te zien, behalve als ze behoorlijk fors zijn ... dus dat zegt genoeg denk ik dan):

Afbeelding

Afbeelding

Of het nu gaat om een oude kanteling of nieuwe is inderdaad de vraag. Ik vermoed; zo te zien aan de groei van de hoef (geen ribbels aan de buitenzijde) dat dit 8 weken geleden na de bekapping is gebeurd. Ze liep toen wel bevangenachtig toen de hielen waren ingekort. Dit zou ook kunnen verklaren dat je bovenaan iets of niets een knik in de voet ziet.

@Janouk: dank voor je aanbod. Ik hou het zeker in gedachte. Op dit moment is echter de prioriteit de hoefzweer; die moet eruit. Ze kan niet te lang op haar slechte linkervoet hinken lijkt mij zo ...
Daarna moet ik inderdaad wel op zoek naar iets van beslag; liefst plakbeslag, maar zover ik het al heb opgezocht is dat er allemaal niet in shetlandformaat
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 28-10-08 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:35

Hoi Haha!
Ik wil even melden dat mijn haflinger nu al 3 weken helemaal zuiver loopt.
En ze rent zelfs weer uitzichzelf! Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:45

isapaardje...wel een fikse kanteling,het lijkt wel op de onderste foto of ze een losse wand heeft?
Ik zal je foto's eens vergelijken met de foto's van het paard van een vriendin van mij...het springpaard wat vorig jaar bevangen is geraakt door een bacterie,en sinds kort weer thuis is.
Hij is volledig afgekeurd,kantelingen,hoefkatrol 4 aan beide voorbenen en artrose....hij loopt absoluut niet kreupel....ik wil alleen maar zeggen dat de wonderen de wereld vooral nog niet uit zijn!
boterkoekje....Fijn!!!houden zo!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:49

Hihi, ben echt zo vreselijk blij.
Ze rende nl uitzichzelf Ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:53

geerke schreef:
isapaardje...wel een fikse kanteling,het lijkt wel op de onderste foto of ze een losse wand heeft?

Dat is de scheur in haar toon.
Het hoefbeen zit op de onderste foto heel dicht tegen de zool.
Gekke is dus wel dat ze op die voet op het harde perfect liep.
Zo'n zeikerd is het dus kennelijk niet, want volgens DA zou ieder steentje enorm zeer moeten doen aan dit soort voeten Bloos

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:59

INGRID: als je foto's bekijkt en je houdt de lijn van de hoornwand/hoefbeen aan dan zie je een flinke kanteling. Maar als je kijkt naar hoefbeen/zool dan staat het hoefbeen aardig grondparallel.
Het lijkt, vooral na aanleiding van jouw verhaal, toch niet van de afgelopen dagen. Ook omdat ze geen pulsatie heeft en geen warme voeten. Misschien heeft ze (heb jij) wat dat betreft het ergste een paar weken geleden al gehad.
En de zweer is inderdaad heel erg goed te zien. Die moet er dus eerst uit?
Verder nog tips meegekregen? En kun je geen pijnstilling krijgen, dus geen ontstekingsremmer, want dan overbelast ze tenminste het andere voetje niet teveel.

Ik vind het echt rot voor je, je helpt en steunt ons allemaal, maar zelf heb je een hoop tegenwind.

Trouwens Indiana kwam zomer 2005 ook achteruitrennend de trailer af, sleurde een vriendin over het erf van de dierenarts (vriendin had de handen helemaal open van het touw) en die bleek toen ook hoefbevangen. Dat soort dingen doet ze anders nooit. Wij zeiden toen ook dat ze er nooit heel veel last van kon hebben.
Zelfde verhaal als Isabella.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:09

Thuis was Isabella weer heel zielig Ach gut
Staat ook steeds met haar rechtervoet omhoog als ze me ziet alsof ze wil aangeven dat het daar zeer doet. Ja arm paard ik weet het, maar ik kan er niets aan doen.

Nee pijnstiller mag ze zeker niet hebben. Alle pijnstillers zijn ontstekersremmers en dat wil ik nu dus juist niet hebben (voorheen gaf ik altijd gelijk bute, dus ik vraag me nu ook af of die hoefzweer niet al langere tijd heeft zitten sluimeren en steeds door mij werd onderdrukt).
En de kanteling ... ja dat wil ik gaan uitzoeken bij die en gene ... hoe kan het dat het hoefbeen wel grondparallel zit. Vorig jaar had ik het omgekeerde; redelijk recht aan hoefwand, maar heel afwijkend van de bodem. Was ook niet goed. (tis ook nooit goed Bloos )

@Boterkoekje: gaaf filmpje ... lekker als ze weer zo rennen he .. alleen rent ze 'op zijn kant' Vingers aflikken
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 28-10-08 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:10

Ivm de kloppende koot, de DA vertelde me dat dit nooit meer echt volledig weg zou gaan en dat ik me daar ook minder op moest gaan fixeren. Ook de iets warmere kroonrand... zowel DA als hoefsmid vertelden me dat dit ook niet meer volledig weg zou gaan.

Ik ga voortaan meer af op haar gang. Als ik gewaar wordt dat ze sloom begint te lopen of trager, of moeilijk in draf wil gaan bij het longeren, dan neem ik maatregelen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:20

Lieke_M schreef:
Ivm de kloppende koot, de DA vertelde me dat dit nooit meer echt volledig weg zou gaan en dat ik me daar ook minder op moest gaan fixeren. Ook de iets warmere kroonrand... zowel DA als hoefsmid vertelden me dat dit ook niet meer volledig weg zou gaan.

Maar daar had Isabella dus geen last van vandaag ... ondanks haar duidelijk gekantelde hoefbenen wat toch op een bevangenheid duidt ... maw schiet mij maar lek Verdrietig

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:49

Een forse kanteling inderdaad Ingrid Ach gut . Maar aangezien ze linksvoor wel uit de voeten kan en geen pijnreactie gaf op de visiteertang mag je misschien aannemen dat wanneer de hoefzweer er rechtsvoor uit is ze daar niet persé gevoelig op hoeft te blijven toch? Even afgezien van geen pijnstillers willen geven enzo... Is biotine ivm met verbetering van de hoornkwaliteit geen optie?

@Cowgirl; het kloppen heeft denk ik een week of 6 a 7 geduurd. Toen ik weer ging rijden was net (dacht ik) na een week of 2 a 3 volledig verdwenen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:45

@isapaardje.
Inderdaad forse hoefbeen kantelingen. Wat mij vooral opvalt is het verschil tussen rv en lv: de ruimte in de gewrichten. rv is de ruimte 2,5 mm, terwijl dat lv 1 mm is. Ik weet niet wat dat betekent, maar ik vind het opvallend.
Bij Image was de hoefzweer ook zo duidelijk te zien en pas in een later stadium door Van Nassau uitgesneden, omdat eerst de zool te dun was.
Jammer genoeg weet ik veel te weinig om je goed te kunnen adviseren. Ik hoop dat je snel een soort beslag vindt waarmee Isa zich beter gaat voelen.
Ach gut

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:22

Gisteren heeft mijn hoefsmid ook het vermoeden van hoefbevangenheid bij mijn ouwetje uitgesproken.....alleen een hele aparte want het zit in haar linkerachterbeen Verdrietig De pijn is na zijn bekapping wel wat minder heb ik het idee, maar nog steeds wil ze niet lopen Verdrietig Of de pijnstillers iets doen vraag ik me af.....

Magnesium is onderweg en de DA ook weer.....
Paardje is inmiddels 22 en heeft rechtsachter artrose waardoor ze al langere tijd linksachter heeft overbelast dus wellicht is daarom te verklaren waarom ze het maar in een been heeft en achter Verdrietig

Ben er kapot van want ik vraag me af wat de prognose voor haar gaat zijn Verdrietig

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:07

Ik heb het in een ander topic ook al tegen timbers gezegd, maar misschien dat jullie hier een ander idee hebben. Als het geen hoefzweer is lijkt het mij mechanische/overbelastingsbevangenheid. Daar zou ik in principe geen magnesium voor geven omdat het niet vanuit een stofwisselingsprobleem komt.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:14

Ik ga straks even met de DA overleggen om een mobiel fotoapparaat langs te laten komen........dan kan ik kijken in hoeverre het hoefbeen gekanteld is.

Maar dan weet ik dat en wat is dan de prognose voor een ouwetje dat al jaren door artrose slecht loopt en vooral aan andere been vaak ontlast dan waar ze nu de hoefbevangenheid in heeft.

Nog geen week geleden liep ze nog te bokken en te rennen in de bak......twee dagen voor deze ellende rende ze nog zo naar stal, geen problemen.......nou ja ze loopt al jaren niet helemaal goed meer, maar voor haar doen liep ze gewoon normaal Verdrietig

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:18

Ze reageerde maandag overigens niet op de visiteertang....ja aan de buitenkant van haar voet een beetje maar aan de binnenkant en voor weer totaal niet.....DA heeft ook nog op de hoef geklopt met een hamertje maar daar gaf ze ook geen enkele reactie op

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:23

Jee Timbers, wat naar! Maar ik vind het wel raar dat je paard dan aan 1 achterbeen bevangen is terwijl zich het eigenlijk normaliter in 1 of beide voorbenen bevindt.
waar heeft de dierenarts de diagnose op gebaseerd, weet je dat?

Heb je maatregelegen getroffen qua voeding? (alleen hooi en liksteen en geen krachtvoer, wortels en appels e.d.).

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:32

Het begon begin september met af en toe een pas overslaan bij het lopen, alsof er een slag in d'r wiel zat. Niks hielp aan pijnstilling en de DA kon niks vinden na grondig onderzoek.......ik had toen al besloten om haar af te laten maken, breekt 3u voor het moment een hoefzweer uit. Opluchting alom uiteraard want het was "maar" een hoefzweer....binnen een week ging het super en na 3 weken ging het alleen maar beter en beter.

Tot afgelopen zaterdag toen ze ineens weer een slag in het wiel kreeg.....dus ik dacht weer aan een hoefzweer. Zaterdag en zondag kon ze nog gewoon lopen dus met haar poot in de soda om de zweer eruit te weken zodat de DA die weer makkelijker zou kunnen lokaliseren (gezien de vorige keer).....

Nou ja het werd dus alleen maar erger en ik heb eerst mijn hoefsmid gebeld om de zweer eruit te snijden....die kreeg ik niet te pakken, DA gebeld. De "oude" zweer zag er goed uit dus dat was het niet......ze heeft nog wat meer bloodgelegd en nog met de visiteertang geprikt en gedaan, geklopt met de hamer maar mijn ouwetje gaf weinig reactie. Het zat ook echt duidelijk linksachter...die wilde ze niet belasten.

Hoef was wel warm.....advies was de hoefsmid toch bellen....die kreeg ik eindelijk te pakken en die zag dat de witte lijn verbreed was dus vermoedde hoefbevangenheid *zucht*. Hij heeft haar bekapt en ik moest haar pootje koelen. In eerste instantie maar even in flinke watten met water in de hoefzak.

Helaas zag ik vanmorgen dat ze de hoefzak alweer afgewerkt had want ze schopt hem gewoon af.

Ze staat ook overduidelijk linksachter te ontlasten en wil niet lopen.......voor staat ze af en toe wel naar voren met haar benen, maar dat is als ze wil gaan lopen en dan achter niet mee kan krijgen zeg maar.

DA is al weer gebeld en die komt vandaag......en ik weet het effe niet meer Verdrietig

Paard is 22 jaar heeft al flinke artrose en herstel van hoefbevangenheid gaat toch een langdurig proces worden, kan ze dat nog aan????

Voeding op dit moment alleen maar oud hooi en water uiteraard....dat is alles wat ze krijgt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:47

Heb je de mogelijkheid om je paard met de pootjes in de modder te zetten? Dat koelt ook en een hoefzak wordt ook warm op een gegeven moment en kan je inderdaad verliezen. Of heeft ie nog een zweer in de hoef? Dan is in de modder zetten namelijk niet wenselijk...

Nog niet opgeven hoor, eerst maar eens uitvogelen wat er nu precies aan de hand is Ach gut

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:52

Isabella staat nu met haar voet in de zuurkool. Tip van een medebokker. Bodempje zuurkool in de schoen en pappen maar. Het zuur schijnt de zool weker te maken en de zweer eventueel eruit te kunnen trekken.
Ook denk ik een goede hoefsmid in de buurt gevonden te hebben. Hij werkt niet alleen met normaal beslag, maar ook met Equibuild (gelpad onder de hoef) en plakbeslag.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:53

Kymalin schreef:
Nog niet opgeven hoor, eerst maar eens uitvogelen wat er nu precies aan de hand is Ach gut

Ik sta wel bijna op het punt hoor.......ze is de laatste 5 jaar zo aan het kwakkelen Verdrietig

Ik wilde haar vanmorgen vroeg naar de bak brengen, het had geregend dus nat zand....maar ze wil echt niet lopen.
Toen pootje in een emmer water, wil ze ook niet.....ik zat er al aan te denken om maar zand naar haar stalletje te gaan slepen.....maar dat moet ik dan ook nat blijven houden.

Eerst de DA maar weer even afwachten en dan toch kijken of ik op een of andere manier aan een goedkopere pijnstiller dan Metacam kan komen want Metacam maanden geven is financieel zowat niet haalbaar. 125 euro voor 4 dagen Bloos!. Heb alles voor mijn paardje over, maar dat is financieel gezien gewoon niet te doen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:56

timbers...alleen linksachter bevangen?
heel vreemd,ik zit meer te denken dat de artrose verergerd of opspeelt....niet aan bevangenheid door een stofwisseling probleem..

isapaardje...ik hoop dat de zweer snel doorbreekt....enne..een goede smid is het halve werk.
als ex-bevangers goed bekapt/beslagen worden kunnen ze weer prima uit de voeten!
Daarintegen kan een slechte smid ook heel veel verknallen,zoals we weten...

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:00

Als ik de witte lijn vergelijk met de witte lijn van bevangen paarden dan lijkt het toch echt wel op hoefbevangenheid......de ergste artrose zit rechtsachter en niet links. Maar het is en blijft moeilijk....eerst de DA maar even afwachten en dan proberen toch een foto DA langs te laten komen dan is er duidelijkheid....maar ik ben bang dat door haar leeftijd en de artose e.d. de voet er sowieso verschrikkelijk uitziet en dat de DA op basis daarvan zegt dat ik haar toch beter af kan laten maken.

Ze is al jaren aan het kwakkelen en loopt al vanaf haar 9e zo'n beetje met de artrose te klooien dus die ondervoet is sowieso helemaal aangetast. Zo lang ze nog zo happy rennend en bokkend door de wei sjeesde mocht ze van mij blijven lopen maar de laatste jaren vallen we van het een in het ander Verdrietig

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:11

TOCH zou ik even proberen om nog geen conclusies te trekken. Het is, afgezien van de verbrede witte lijn, zo atypisch voor hoefbevangenheid dat het misschien toch wat anders is. Hoe laat komt de dierenarts?

Je kunt trouwens om de Metacam te vervangen eens vragen naar Bute, da's veel goedkoper en een sterkere pijnstiller.