[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:05

Gelukkig mogen wij het zelf bepalen van de veearts wat betreft buut .
Hij weet ook dat we eerlijk zijn tegen ons paard.
Dinsdag avond komt de hoefsmid weer dan willen we hem tot het weekend op 4 zakjes houden en dan kijken hoe hij reageerd op minder .
Nog even spannend dus .

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:41

marjoleinft schreef:
Gelukkig mogen wij het zelf bepalen van de veearts wat betreft buut .
Hij weet ook dat we eerlijk zijn tegen ons paard.
Dinsdag avond komt de hoefsmid weer dan willen we hem tot het weekend op 4 zakjes houden en dan kijken hoe hij reageerd op minder .
Nog even spannend dus .

Dat is zeker fijn, dat je dit zelf mag inschatten......

Succes aankomende dinsdag!!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:45

De nieuwe da heeft gereageerd de rongtenfotos en mijn bijbehorende verhaal.
Om een lang verhaal kort te maken.....hij ziet mogelijkheden mits het hoefbeslag een bijdrage leverd en zeer kundig uitgevoerd is en het verzorgingsmanegment op orde is.

Wat hij letterlijk zei " een haalbare situatie op herstel"

Ik was de laatste tijd al wat positiever gezien haar ontwikkeling, maar heb nu eindelijk een da die ook nog niet opgeeft en mogelijkheden ziet, jippie!!!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:53

Kan iemand me iets meer vertellen over de volgende opmerking?
r.v. kogel kleine P1 chip (dorsaal).

dit had Charly in 2006 op haar rapportage van de foto's staan, bij de keuring.
Na ongeveer een maand weer goed te hebben gelopen, is ze nu weer rechtsvoor kreupel.
Ik herinnerde me dit en heb het opgezocht... zou het mogelijk dit chipje kunnen zijn???

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:36

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:49

cissie schreef:
@ singsong, doe ik ook mijn best voor, ik ben voor mijn gevoel aan het vechten om dr er weer bovenop te krijgen, hopelijk denkt de nieuwe da er ook zo over.
En wil hij met me meedenken over een wat langdurige behandeling....zucht!

Bedankt voor je support!!!!

Heel fijn dat je nu een DA hebt gevonden die een stuk positiever is!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:58

janouk schreef:
http://www.ppidbijpaarden.nl/testen-op-ppid.html

Op faceboek hoefslag staat dat augustus, september en oktober weer gratis testen zijn op ppid (cushing)

Dankje voor de tip, ik twijfel al heel lang om Grietje te laten testen. Mooi moment dan.

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:44

Het is inderdaad fijn die cushing testen!
Gewoon doen, ik heb het ook meteen gedaan toen de veearts kwam.
Mijn paard had het niet maar een Shetlander op stal is 4 maanden doodziek geweest. Toen toch een cushing test gedaan en dit bleek hij te hebben.
Hij heeft er medicatie voor gekregen en met een aantal weken liep hij goed.
Hij krijgt nu wel nog elke dag medicatie voor de cushing maar is sindsdien niet meer bevangen geweest.

Nog even een vraagje, mijn paard zijn achterhoeven (waar hij ook meer last van had) brokkelen ontzettend. Hij houd hier ook iets meer digitale pols.
Heeft dit ook te maken met de hoefbevangenheid? Hij heeft dit hiervoor nooit gehad.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:11

GoGo schreef:
Het is inderdaad fijn die cushing testen!
Gewoon doen, ik heb het ook meteen gedaan toen de veearts kwam.
Mijn paard had het niet maar een Shetlander op stal is 4 maanden doodziek geweest. Toen toch een cushing test gedaan en dit bleek hij te hebben.
Hij heeft er medicatie voor gekregen en met een aantal weken liep hij goed.
Hij krijgt nu wel nog elke dag medicatie voor de cushing maar is sindsdien niet meer bevangen geweest.

Nog even een vraagje, mijn paard zijn achterhoeven (waar hij ook meer last van had) brokkelen ontzettend. Hij houd hier ook iets meer digitale pols.
Heeft dit ook te maken met de hoefbevangenheid? Hij heeft dit hiervoor nooit gehad.

Mijn pony zijn voorhoeven brokkelen/scheuren ook. Doordat de witte lijn blijvend iets verbreed is, is het een prettige plek voor schimmels (hoop dat ik het zo goed zeg) en dat zorgt voor slechte hoeven. Wellicht is dit bij jouw paardje ook het geval?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:10

Helaas is het met mijn paardje heel snel gegaan. Gekanteld en gedraaid hoefbeen. Ik heb hem 2 weken geleden in moeten laten slapen. Hierdoor heb ik hoefschoenen in de aanbieding speciaal voor hoefbevangen paarden. Hij liep hier super op. Hij heeft er 2 x 3 uur op gelopen.Misschien dat ik er een ander nog blij mee kan maken. http://www.bokt.nl/markt/ad/277739/hoef ... syboots-rx

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:16

Hoi allemaal,

Alweer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb. Ruim een maand geleden deed ik een update over mijn shetlander waarmee ik naar de DA was geweest voor foto's. Hieruit bleek dat haar hoefbeentjes al licht gekanteld waren.

Nu bijna 6 weken later mogen we weer heel langzaam opbouwen met weidegang. Je hoort men dan vaak zeggen: 'de eerste paar dagen een kwartiertje etc.....'. Echter vind ik nergens een beetje een verdere richtlijn van hoe zo'n opbouwschema eruit ziet. Wel schema's voor de beweging, maar dat is niet zo van belang in mijn geval.

Kan iemand mij helpen aan/met een opbouwschema of ervaringen voor de weidegang? :)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:28

Misschien flauw, maar persoonlijk zou ik voorlopig nog niet denken aan het opbouwen van weidegang, zeker als ze 6 weken geleden nog bevangen was en deze bevangenheid ernstig genoeg was om voor een kanteling te zorgen. Het risico op een terugval zou voor mij te groot zijn.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 01:04

Nado: Het bezoekje aan de dierenarts had niet als oorzaak een heftige aanval oid. ze was al vaker bevangen geweest en ik wilde graag weten hoe ze er eigenlijk voor stond en of er misschien redenen voor waren (cushing oid). Ik heb het advies gekregen van de DA om haar een maand volledig van het gras af te houden en daarna rustig op te bouwen. We gaan nu natuurlijk weer rustig aan naar het seizoen waar gras iets veiliger wordt voor de gevoelige paarden.

Ik vraag het dus eigenlijk na advies van de DA :) toch bedankt voor je input, het blijft een moeilijk iets!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 06:52

Ik zou weidegang ook nog niet asndurven. Ik ben misschien te voorzichtig, masr ik zou kosten wat het kost een volgende aanval willen voorkomen.
Mijn paard is pas na 1 jaar weer op de wei gegaan langzaam opgebouwd tot 1 uur per dag. Langer leidde tof harde manankam. Nu een paar jaar later staat ze met graasmadker 4 uur op de wei onder haviksogen.

@piecon veel sterkte met het verlies van jouw pony aan deze ÷=% £€¥ ziekte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:03

Ies_ schreef:
Hoi allemaal,

Alweer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb. Ruim een maand geleden deed ik een update over mijn shetlander waarmee ik naar de DA was geweest voor foto's. Hieruit bleek dat haar hoefbeentjes al licht gekanteld waren.

Nu bijna 6 weken later mogen we weer heel langzaam opbouwen met weidegang. Je hoort men dan vaak zeggen: 'de eerste paar dagen een kwartiertje etc.....'. Echter vind ik nergens een beetje een verdere richtlijn van hoe zo'n opbouwschema eruit ziet. Wel schema's voor de beweging, maar dat is niet zo van belang in mijn geval.

Kan iemand mij helpen aan/met een opbouwschema of ervaringen voor de weidegang? :)

ik zou hem niet eens naar gras laten kijken...laat staan hem er op zetten :7
6 weken is veel te kort om de te verwachten dat de stofwisseling weer normaal is.Als hij uberhaupt weer normaal word.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:39

piecon schreef:
Helaas is het met mijn paardje heel snel gegaan. Gekanteld en gedraaid hoefbeen. Ik heb hem 2 weken geleden in moeten laten slapen. Hierdoor heb ik hoefschoenen in de aanbieding speciaal voor hoefbevangen paarden. Hij liep hier super op. Hij heeft er 2 x 3 uur op gelopen.Misschien dat ik er een ander nog blij mee kan maken. http://www.bokt.nl/markt/ad/277739/hoef ... syboots-rx

Sterkte met het verlies.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:42

@ Piecon,
Sterkte met het verlies van je paardje!

@ Ies_:
Kan je pony geen graasmasker om? misschien niet ideaal maar wellicht iets veiliger dan zonder...

Een algemene vraag over begrazing en hb paarden (oorzaak fructaan)
Schuilt er altijd een gevaar tijdens begrazing voor dit soort paarden?
Ik bedoel momenteel is het fructaan in het gras laag ( bewolking, vochtig en gunstige temperatuur).
Wat ik me afvraag loopt een hb paard dan ook risico......

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:57

Ies_ schreef:
Hoi allemaal,

Hoe loopt je shet nu, draaft en gallopeerd ie of gaat het allemaal moeizaam??

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:33

Janouk & Geerke: Tja dat is wel een beetje moeilijk gezien het woord van de DA hihi :D . De dag dat we naar de da gingen kon ze al normaal stappen en draven, het is ook niet mijn bedoeling om haar zo snel mogelijk 24/7 op de wei te krijgen. Echter hebben wij in herfst en winter seizoen nergens last van en kan ze altijd 24/7 op het land staan. Het gaat hier altijd mis als we richting de lente gaan, leermomentje dus, want dat seizoen gaan we volgend jaar overslaan.
Het is eigenlijk mis gegaan door mijn eigen onkunde/onwetendheid. Ik wist niet dat het zolang duurde voordat alles van binnen 'hersteld' was en ging dus altijd meteen opbouwen nadat er van buiten niks te zien was. Gewoon heel dom dus, pas na mijn bezoekje aan de da weet ik beter.

Cissie: ze staat inderdaad meestal met een graasmasker :)

Jesito: als ze van haar paddock af mag om de benen te strekken doet ze enorme rodeo rondes, dus dat zit wel snor. Ze is verschrikkelijk actief en wil graag lopen.

Edit: lijkt nu net alsof ik niks aan wil nemen, maar ik neem jullie adviezen graag in ontvangst, echter weegt een DA advies ook wel erg zwaar..

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:42

Fijn dat je eindelijk een dierenarts hebt gevonden die je verder wilt helpen Cissie!

Sterkte Piecon met het verlies...

Ies_ ik denk dat het opbouwen van gras sterk afhankelijk is van paard tot paard, en van het soort/hoeveelheid gras op het land, de hoeveelheid beweging en dergelijke, en dat er dus daarom geen duidelijke richtlijnen zijn. Rustig opbouwen en je pony goed in de gaten houden is het beste wat je kunt doen denk ik, bij het minste dat ze wat minder goed loopt of een harde manenkam heeft dan weer minder gras.

Mijn ruin blijft het momenteel zeer goed doen, hij staat ondertussen sinds een paar dagen weer 24/7 op de weide zonder masker :) maar wel met elke dag flink werken. Hij voelt zich duidelijk weer beter, en is weer wat minder braaf aan de longe.
Nu houd ik wel mijn hart vast, deze namiddag komt er weer een nieuwe ruin bij hem op de weide, ik hoop dat hij rustig blijft... (1,5 maand geleden werd hij nl licht hoefbevangen (toevallig?) nadat er twee nieuwe paarden op zijn weide stonden waar hij het echt niet mee kon vinden (en dus veel galoppeerde op de harde weidegrond))

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:59

@ies
ik heb wel in dit topic gemerkt dat er een heel verschil is tussen medische kennis van de veeartsen en de praktische ervaring van de eigenaren met hoefbevangengevoelige paarden in de dagelijkse praktijk :D

De veeartsen zien de meeste paarden pas als het goed mis is gegaan (zwart wit gesteld), terwijl hier veel ervaring is met al die kleine alarmbellen die je kan waarnemen/voelen, voordat het mis gaat met paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.
Ervaring leert ook dat als een paard eenmaal een aanval heeft doorgemaakt; hij/zij gevoeliger is/lijkt voor de kleinste veranderingen in voer/omstandigheden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:57

Wie kan mij adviseren in een goedwerkend supplement oid bij een hb paard voor de stofwisseling?

Veroorzaakt door fructaan.

Ik heb van de da een potje chinese kruiden gehad om de stofwisseling te verbeteren, maar dit potje gaat maar 1,5 wk mee en kost 100,- met andere woorden dat kan ik op langere termijn niet betalen. ik had ook mn twijfels over de werking maar dat terzijde.

Als je gaat zoeken op inet staat het bol van dergelijke middelen maar ik ga ze niet stuk voor stuk uit proberen dat schiet niet op.

Ik las dat er verschillende goede recensies zijn over laminaze van NAF.

Wie kan mij helpen in het grote bos van supplementen en middelen op het gebied van de stofwisseling?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 13:01

Om de stofwisseling tot rust te krijgen is er niks beters dan alleen hooi en water.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:05

Gluco Balance van Phytonics

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:36

Jannepauli schreef:
Om de stofwisseling tot rust te krijgen is er niks beters dan alleen hooi en water.

Daar staat ze nu op, met een beetje care for life kruiden om dr medicijnen doorheen te mengen.

De da had het over de darmwand die het overtollige fructaan niet meer goed kon verwerken en daardoor is de fructaan gaan lekken in de bloedbaan.
Daarom moest ik toen die chinese kruiden geven.

Maar in principe zou een paardenlichaam dat op den duur ook zelf moeten kunnen lijkt mij. (?)

Zou het geven van een dergelijk supplement geen positieve bijdrage kunnen leveren?
Als het geen nut heeft, geef ik liever niks.