[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:36

het probleem met hoefbevangenheid is dat de hoeflederhuid ontstoken is....die ontsteking moet zo snel mogelijk gestopt worden,of iedergeval onderdrukt.
Paarden lopen tijdens HB niet door pijn heen,deze ziekte is zo pijnlijk dat ze namelijk helemaal niet lopen,en als het ernstig is lopen ze ook niet met pijnstillers.
Helemaal prima als iemand voor geen pijnstilling/ontstekingremmer kiest....maar vertel het mij niet,dan hoeft mijn maag ook niet om te draaien.

Iedere bijsluiter van ieder medicijn bevat een heel scala van aandoeningen die eventueel de bijwerkingen kunnen zijn,de fabrikant doet dit voornamelijk om zich in te dekken
Waarmee ik niet wil zeggen dat medicijnen geen bijwerkingen hebben!
Dat hebben ze ook!

Maar Flavlip...hoe zit dat met jezelf?Ooit wel eens geopereerd?En de narcose geweigert?
Ooit weleens ab geweigert?Je maakt mij niet wijs dat als jij knallende koppijn hebt niets slikt....nou,ik kan je vertellen dat HB heel wat pijnlijker is dan een fikse migraine aanval.

Maar goed...jouw keus...helemaal prima.
En denk vooral niet Flavlip@ en Nombrado@ dat alles wat uit de natuur komt per definitie veilig en goed is...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:01

Nee, ik slik geen pijnstillers als ik migraine aanval heb.
Neem wel rust als ik het voel aankomen en weet dat ik over een grens gegaan ben en te druk geweest ben.
Daarin luister ik naar mijn lichaam.
Hoe ernstig een HB voelt weet ik niet, en ik neem aan geen mens, alleen het paard zelf
Ik kan wel afgaan op de signalen die mijn paard afgeeft..., daar ga ik op af en ken hem goed genoeg om aan te voelen hoe erg het is en of het dragelijk is.
Stel dat ik pijn in mijn voeten heb, loop ik minder en zit of lig meer, als je teen gekneusd of gebroken is, kreupel je ook behoorlijk en loop je zo min mogelijk en als je loopt, loop je moeilijk.
Ik zou daarin ook geen pijnstillers nemen.

Als ik ernstig ziek ben, koorts heb, of een longontsteking neem ik zelf ab , eerder niet.
Ik probeer dat bij mijn dieren net zo te doen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:06

Ik denk dat je kunt zeggen dat als je je paard geen pijnstilling geeft, de pijn 'om aan te zien' is, leefbaar is om het maar zo te noemen. Zoals Indiana er de laatste dagen bij stond/liep zal er vast niemand zijn (met paardeliefde) die besluit om geen medicijnen te geven, want dit was werkelijk niet om aan te zien.
Ik ga er dus vanuit dat het paard van Nombrado en vlaflip niet zo heel erg veel pijn hadden of niet heel veel pijn lieten zien.

Verder heb ik ooit een artikel gelezen over het nut van pijnstilling ten aanzien van het genezingsproces. Hierin werd vermeld dat door pijn in stand te laten het genezingsproces van het lichaam duidelijk langzamer gaat.
Ik moet er wel bij vermelden dat dit over mensen ging, maar ik neem aan dat dit voor paarden en andere dieren ook zo is.
En bij pijn maakt het lichaam cortisol aan wat weer voor HB kan zorgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:13

Marcella schreef:
Zaterdag gelongeerd en ben benieuwd of er hier mensen zijn die wat kunnen zien. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=jihjN-QiaZk
http://www.youtube.com/watch?v=8mRI2ZuoFdM

Paar filmpje van vorig jaar vrijspringen en een lol dat die bolle van me had. :+
http://www.youtube.com/watch?v=BjHq2DRzE64
http://www.youtube.com/watch?v=Gb-p-1LAvZA

ik heb alleen het eerste filmpje gekeken....(duurt heeeel lang om te bufferen :o )
Ziet er goed uit hoor!
En wat luistert hij goed zeg!Wanneer kom je Pablo eens longeren? :D

Brainless

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:26

@Nombrado
Het gaat niet alleen om pijnstilling (hoewel is aangetoond dat pijn zorgt voor extra stress en het herstel flink tegenwerkt).
Maar ook om andere medicijnen die HB een halt toe roept. Hoe sneller de ontsteking onder controle is, hoe minder er kapot gaat in de hoef.
Jij neemt bij een longontsteking AB, een paard krijgt AB tegen ontstekingen in zijn hoeven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:37

Brainless schreef:
@Nombrado
Het gaat niet alleen om pijnstilling (hoewel is aangetoond dat pijn zorgt voor extra stress en het herstel flink tegenwerkt).
Maar ook om andere medicijnen die HB een halt toe roept. Hoe sneller de ontsteking onder controle is, hoe minder er kapot gaat in de hoef.
Jij neemt bij een longontsteking AB, een paard krijgt AB tegen ontstekingen in zijn hoeven.

als er sprake van koorts is wel
anders niet
ik neem bij een ontsteking in mijn voet ook geen ab
of er moet sprake zijn van koorts
wb antibiotica, heel vaak ontstaat er tegenwoordig al een resistentie tegen de ab door ontstekingen waarvoor het bedoeld is. Ik vind het dus heel belangrijk om verstandig om te gaan met AB.
Men zit er niet op te wachten, dat er een longontsteking komt, die resistentie heeft gekregen voor de betreffende AB.
Het lichaam zelf is ook zeer goed in staat het "vuil " uit het lichaam op te ruimen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:43

flavlip schreef:
Voor iemand die ernaar vroeg, hier foto's hoe de cytek hoefijzertjes 'staan' onder m'n pony, ook van opzij, heb geen vooraanzicht van dichtbij. Filmpje volgt nog! Hij loopt nog voorzichtig, maar maakt zijn passen mooi af.

Niet alleen het middenstuk draaggt, is alleen dat de hoefwand wordt ontlast.
Afbeelding

Dank je voor het plaatsen, interessant om te zien.
Als ik de hoeven van jouw pony bekijk is hij al geruime tijd bevangen, de eerste bevangenheidsring zit al op nagelhoogte (zie ook de knik in de streep op de hoef op die hoogte).
Als ik globaal even terugreken qua gemiddelde hoefgroei moet het rond mei 2010 geweest zijn dat hij bevangen is geraakt, heb je hier iets van gemerkt ?
Op een maand of twee geleden zit opnieuw een opflakkering en nu dus weer een.
Opflakkeringen vooral in de herfst/winter kunnen voorkomen als de oorzaak niet weggenomen is, dit kan betekenen dat jouw pony slecht tegen suikers/zetmeel kan en waarschijnlijk EMS of misschien zelfs PPID heeft.
Het lijkt me heel zinvol om hem hierop te laten testen.

Wat voor ruwvoer geef je de pony en krijgt hij verder nog krachtvoer oid ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:48

ElCamino schreef:
Chico is inmiddels 2x door Ronald beslagen en moet binnenkort weer.
Door sneeuw, ijs etc etc heb ik weken niks gedaan met ze en hebben ze alleen op kuilgras gestaan en een handje muesli.
Chico loopt echter prima op het zand en vandaag een begin-buitenritje op asfalt ging prima.
Ik moet Ronald bellen voor een afpraak en zal foto's plaatsen en zijn ervaring met Chico natuurlijk vermelden hier.

Sorry dat ik een tijdje niks gemeld heb, geen nieuws goed nieuws in mijn geval. Sorry, beetje Ego....
Verder wens ik iedereen veel sterkte met zijn paardjes en hopelijk knappen ze allemaal op....

Hee Chantal, ik vroeg me al af hoe het met Chico ging.
Staat hij nog op banana's ?
Ik ben heel benieuwd naar foto's... dus graag ;)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:57

bij HB heeft de pijn ook zeker een functie, maar eenmaal bekend is het toch nauwelijks aanvaardbaar om dat deel van de pijn dat geen functie heeft nog aan te moeten zien. meestal zit je de eerste dagen redelijk kort bij de maximaal veilige dosis, maar na de eerste acute fase kun je vaak al op zoek gaan naar de best werkzame dosis, paard heeft er eigenlijk niets aan om tijdens stilstaan of stilliggen nog ernstige pijn te hebben, maar je wilt ook niet dat pijnstilling de functie als signaal kwijtraakt. met heel voorzichtig afbouwen kun je vaak op een gulden middenweg uitkomen, dus comfort tijdens het stilstaan en een paar stappen en niet zoveel dat er teveel gedaan wordt.

als het paard uit zichzelf weer wat meer wil gaan bewegen omdat het ook kan, kun je de dosis steeds daarop iets verlagen, het pijnsignaal houdt dan een functie, maar de invloed van ernstige pijn blijft voldoende weg. is de HB erger dan is het vaak toch afwachten tot ze in de box pijnvrij lijken te bewegen, dan afbouwen en pas als het is afgebouwd kijken of ze in beweging ook pijnvrij zijn.

er zijn gevallen bekend waar bijvoorbeeld dmv een zenuwsnede de totale ondervoet ongevoelig werd. dit gaf een naar resultaat, paarden hadden geen rem meer omdat alle pijn ontbrak met ernstige schade aan de voet tot gevolg, doordat ze veel meer gingen bewegen dan de voet op dat moment vanwege de HB kon hebben.

maar er is een groot verschil tussen hoeveel pijn je met nsaid's kunt verdoven, er zijn nog sterkere middelen waarmee je wel alles kunt verdoven, maar vaak is een nsaid als bute ook, (andere keren kan metacam ook toereikend zijn) voldoende om meer ontspanning en rust in het hele paard te krijgen. pijn heeft niet alleen in het lijf nog invloed, maar kan dat ook hebben op eet en drinkgedrag, zelfs op volle dosis bute ben je de eerste dagen vaak nog aan het butler spelen, want ze hebben soms toch liever dorst of honger dan dat ze een stap verzetten. pijn levert ook op dat ze zoveel mogelijk een houding kiezen om zo min mogelijk pijn te hebben, dat kunnen ze uren vol houden en dat levert ook nadeel voor de spieren op, niet alleen op dat moment, maar vaak ook als je ze later in het hersteltraject weer hard nodig hebt.

veel paarden durven door de pijn zelfs niet te gaan liggen, als ze niet weten of ze op kunnen staan, wat vaak ook nog een nog pijnlijker moment op kan leveren, blijven ze meestal liever staan, terwijl liggen wel extra druk van de diepe buiger haalt.

hier trof mijn paard het niet, tijdens haar eerste en direct ernstige aanval mocht bute niet meer voorgeschreven worden, quadrisol was toen het enige en uitgerekend daar kreeg ze bijwerlingen van, ik heb haar tot ik een geschikter middel vond dagelijks 2 maal met injectie's finadyne laten inspuiten en dat was al nauwelijks genoeg, dat het zeer pijnlijk was kon iedereen direct zien, zelfs volslagen leken konden dat zien, toen we met het andere middel verder konden was het eigenlijk ook pas dat de kansen keerde, ik had zeker niet nog een paar dagen dat beeld willen zien van een paard dat alles probeerde om zo min mogelijk pijn te voelen.

bijwerkingen kunnen zeker voorkomen, maar gelukkig zeldzaam en tijdens de eerste acute fase kun je nooit inschatten hoe erg het is, hoeveel schade en of ze het halen, dus ook voor mijzelf vond ik het zeker een belangrijk iets dat ze in elk geval hoe en wat er verder ook zou gebeuren, geen ernstige pijn hoefde te hebben.

de pijn zegt helaas ook nog weinig over de ernst van de schade, als teveel bloedvaatjes en zenuwen afgestorven zijn kan, wat nog mild lijkt toch nog een hele slechte prognose geven, daarvoor is tijd en verdere diagnose van belang, maar weinig pijn wil niet zeggen weinig schade en daarop dus besluiten dat het die keer is meegevallen en het paard zijn ding laten doen is toch iets waar je zeker de eerste weken voorzichtig mee moet zijn. zelfs bij de lichtste gevallen waar pijn niet eens opvallend zal zijn kun je pas op zijn vroegst na een 8 maanden tot een jaar zeggen dat je veel mazzel hebt gehad.

asperine, eigenlijk een merknaam van bayer is ooit ontwikkeld omdat het gebruik van wilgenbast juist ernstige bijwerkingen had, vooral op de maagwand, door wel de pijnstillende stof te isoleren en de andere stoffen weg te laten werd dit veel minder, vandaar dat het niet heel moeilijk was voor asperine om wilgenbast te vervangen. ongeacht de herkomst bestaan er geen onschuldige middelen, maar het blijft kans op bijwerkingen afwegen tegen het nut van het gebruik.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:04

Brainless schreef:
Dat klopt.
Mijn DA maakt dan ook foto's "gelijk" en na 4 weken om te controleren of het erger is geworden.
Maar buiten dat wil mijn hoefsmid altijd samenwerken met de DA.

Dit is inderdaad de beste methode, zo heb je een beginset met een referentiepunt.
mooier zelfs is als er ook foto's beschikbaar zijn uit de gezonde periode maar dit zal niet iedereen hebben.
Uit een serie van foto's is af te lijden of het hoefbeen nog steeds "actief" aan het kantelen of zinken is, of dat de HB inmiddels stabiel geworden is.
Daarnaast zijn rontgen belangrijk voor de hoefsmid, aan hem/haar ligt de schone taak om de hoef te corrigeren naar de nieuwe stand van het hoefbeen om zodoende de hoef en zoolgroei weer te kunnen bevorderen.
pas na een aantal weken is aan de buitenkant van de hoef te zien hoe het hoefbeen in de hoefcapsule staat, op dit moment is de nieuwe afgroei al begonnen en zal de dish zichtbaar worden.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:20

niet alleen voor de kanteling is een herhaalde rontgenfoto nuttig, je kunt er tegelijkertijd ook het hoefbeen op volgen, als er onherstelbare schade blijkt te zijn, zie je dat vaak als eerste terug op een rontgenfoto, je kunt dan gelijk eventueel verval van het hoefbeen zien, of er iets van een hoedenrand effect ontstaat waardoor later makkelijk botfragmentjes loskomen zeker als het om paarden gaat die weer volop in gebruik gaan, kun je daar vaak een betere prognose op maken.

als je nieuwe afgroei hebt is het zeker van buitenaf mogelijk om de correctie te doen, toch kan een hoefsmid toch wat nauwkeuriger beslissen op basis van een rontgenfoto, hier worden ze er stukken vrolijker van als je verse hebt.

het is alleen niet voor iedereen weggelegd om heel regelmatig zulke opnamen te laten maken en dan zul je ook met wat minder moeten werken. wel fijn dat het tegenwoordig ook gewoon op je eigen stal kan, stukje vlakke vloer en een stopcontact of een aggregaatje huren voor stroom en je hoeft niet op pad.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:48

geerke schreef:
Marcella schreef:
Zaterdag gelongeerd en ben benieuwd of er hier mensen zijn die wat kunnen zien. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=jihjN-QiaZk
http://www.youtube.com/watch?v=8mRI2ZuoFdM

Paar filmpje van vorig jaar vrijspringen en een lol dat die bolle van me had. :+
http://www.youtube.com/watch?v=BjHq2DRzE64
http://www.youtube.com/watch?v=Gb-p-1LAvZA

ik heb alleen het eerste filmpje gekeken....(duurt heeeel lang om te bufferen :o )
Ziet er goed uit hoor!
En wat luistert hij goed zeg!Wanneer kom je Pablo eens longeren? :D

Dit is niet zoals hij hoort te lopen namelijk heb alleen geen pulsatie, maar wel de laatste tijd iedere keer na het rijden dat hij ineens kort en stijf word. :n

Beter vergelijkbaar filmpje en dit was met sneeuw en gladde bak. En ja kan op een volte longeren zonder lijn in een 20x40 bak.
http://www.youtube.com/watch?v=ztNYxyWtKYQ

Dat wil jij niet dat ik je paard longeer. Word namelijk nog wel eens de dril-instructor genoemd. En dan moet je vooral niet gaan rijden de dag erna terwijl ik ernaast staat te longeren. Durf te wedden dat je paard naar mij luistert. :+

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:01

Op 30 december 2010 heb ik na vier weken vechten waardig afscheid genomen van mijn trouwe en tedere vriendin die leed aan zware hoefbevangenheid. Wat een pijn doet dat, en wat sta je machteloos als mens.
Ondanks de zorg van de smeden, van Nassau en het team van drie geweldige dierenartsen hebben we het uiteindelijk niet gered. Het proces was onomkeerbaar en de enorme pijn die door het hele lijf was gaan zitten was niet meer te stillen. De schade van de sinckers zou onherstelbaar zijn. Slechte prognose dus, en drie DA die me adviseerden te stoppen.

Liefhebben is ook los kunnen laten, al is dat wel heel erg moeilijk als je helemaal zelf die beslissing mag/moet nemen. Aan de andere kant ook mooi, omdat paarden niet meer hoeven te lijden in 2010.

Rond 3 januari stortte ik zelf in, en lag ik met hoge koorts (40.4) op bed.
Ik heb heel veel gehad aan de verhalen van anderen, de informatie van anderen, van mensen die hun zake uitgezocht hadden en het doet me zoveel plezier dat andere paarden er doorheen komen dankzij hun fantastische mensen.
Mensen, echte paardenmensen, die er in eerste instantie voor hun paarden zijn, en daarna pas aan zichzelf denken.
Mijn bewondering voor jullie allemaal jongen, en mijn dank.
Mij gaven alle ervaringen en verhalen van anderen veel steun, je zoekt toch naar iets wat je zelf niet gevonden hebt. Ook al was de afloop nietwaar ik op hoopte.

Ik voel me dankbaar, nog steeds verdrietig maar zo dankbaar.
Wilde dit even kwijt aan jullie bokkers. Knokkers !
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 17-01-11 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:07

hoi paardentango ik wil je heel veel sterkte wensen,met het verlies van je trouwe vriend,het is en blijft een vreselijke ziekte,je bent eerlijk naar je paard geweest.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:11

En mijn bewondering voor jou, voor je beslissing en voor je genereuze instelling voor wat betreft de paarden die 't wel haalden. Als ze't bij v. Nassau en Visdonck niet meer weten, dan is 't idd waarschijnlijk hopeloos. Heel veel sterkte nog de komende tijd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 15:16

Oh ik voel zó met je mee... liefhebben is loslaten, maar mijn god, het doet zo'n pijn. Heel veel sterkte meid!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:19

Vreselijk nieuws paardentango...heel veel sterkte :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:27

paardetango...wat vreselijk |(
Heel veel sterkte :(:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:28

:(:) paardentango

Soms is 'houden van' ook laten gaan als het niet meer gaat.

Het is ook zo'n ongelooflijke &^^%$$#@!#$%& ziekte.

Heel veel sterkte.

Corinne

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:33

Wat??? Genovesje?????????

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:35

@paardentango
Heeel veel sterkte!!

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:35

Het is gewoon een hele trieste zaak, maar voor het paard is dit wel de beste keuze. Het zijn vooral onze menselijke emoties die het zo moeilijk maken... heel veel sterkte!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:39

Sterkte met het verlies van je paard, het valt nooit mee om afscheid te moeten nemen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:40

Jemig Paardentango, wat een ontzettend naar bericht. Ik wens je heel veel sterkte met de verwerking.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:48

Heel veel sterkte Paardentango! :(:)