[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:29

Ja, ik bedoel dat sommige dingen niet goed voelen. Bijv. toen Indiana hoefbevangen werd was het suikerverhaal nog niet zo in beeld. Mijn dierenarts had het over 'de eiwitten'. Op eigen houtje op ik toen bedacht, dat een levend wezen voor herstel van cellen eiwitten nodig heeft want eiwitten zijn bouwstenen. Krijgt het hoefbevangen paard geen eiwitten dan zouden dus de lamellen in hoef ook niet kunnen herstellen.
Als jij een goed gevoel hebt bij de MaxH (oid) dan moet je het gewoon geven. Persoonlijk denk ik dat het ook geen kwaad kan in de hoeveelheid waarin je het moet geven. En ook al zit er dan redelijk suikers/zetmeel in, de rest aan suikers sluit je al uit, dus heel veel krijgt je paard niet binnen.
Daar komt nog bij dat het een volledig supplement is wat in dit geval prima is om de algehele conditie op te krikken.

Deze fase is voor ons allemaal erg herkenbaar. Je wilt het zo ontzettend goed doen, maar hoe en wat en waar? Ik weet zeker dat als je op deze voet doorgaat, het allemaal goed kan komen.
Je zet je er volledig voor in en meer kun je niet doen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:31

Isapaardje: wat spannend morgen. Heel veel succes en laat het direct weten, ok?

Gemske: gefeliciteerd met de successen!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:16

Succes vandaag Isapaardje! Hopen dat het allemaal een beetje meevalt!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:00

Succes vandaag Ingrid!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:16

cow_girl schreef:
Ben ook benieuwd hoe de hoefjes van Isabella eruit zien na een jaar, hoe de stand is, loopt ze nu verder weer goed?

Ze liep een tijd geleden perfect ... afgelopen dinsdag nog een heerlijk maffe wandeling gemaakt, had haar al weer een keertje ingespannen en ineens ... het ging een beetje minder.
Na paar dagen hoefschoenen weer aan en dus besloten gisteren om vandaag eens foto's te laten maken ... tref ik vanochtend dit aan: http://nl.youtube.com/watch?v=ud6W1q-LRHg

Ik vermoed dus hoefzweer rechtsvoor.
Nu even zien of en hoe ik haar op de trailer ga krijgen, want ze heeft niet veel looplust op dit moment (en kan trailer niet in de wei rijden).
Dan nog de vraag of ze wel links foto's kunnen maken, nu ze niet op rechts kan en wil staan.
Maar dat zien we vanmiddag wel. Moet er half 4 zijn.
Degene die mij haalt wil desnoods wel doorrijden naar Kesteren.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:27

Sh*t Ingrid, wat een pech weer! Ziet er echt heel sneu uit. Ik hoop dat ze haar ook mbt de hoefzweer goed kunnen helpen vandaag. Sterkte!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:30

Ja en waar heeft ze dit van?
Dat zou ik wel eens willen weten.

En heeft ze dit niet vaker gehad? Ik heb haar bewust geen bute gegeven deze keer toen ze minder ging lopen; dit omdat een hoefzweer met bute wordt onderdrukt.
Hoefzweren kunnen ontstaan uit kneuzingen door te dunne zolen. Ik hoop eigenlijk dat het toch zoiets is, dan is het op te lossen door hoefbescherming aan te brengen.
Maar ze heeft ook nog altijd die toonscheur, hoewel ... die zit links .. nee heeft er niets mee te maken dus Bloos

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:30

Balen Ingrid, ik hoop dat ze iets voor haar kunnen doen vandaag Ach gut

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:37

Jeetje wat balen weer zeg Ach gut duidelijk alleen haar rechterbeen inderdaad.
Hopelijk kunnen ze de zweer vinden, en het zo snel oplossen.

Succes vanmiddag, trailerrit zal niet fijn zijn voor Isabella, maar dan kun je het tenminster beter opsporen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:55

Ach gut veel succes vandaag! Mijn eerste idee is ook een forse hoefzweer. Arme Aurora. Ik hoop dat je vanmiddag meer weet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:03

janouk schreef:
Arme Aurora

Aurora is de superatleet van Gemske Knipoog
Isabella is nu de patiënt.
En ja Gemske die trailerrit zal niet fijn zijn.
Aan de andere kant heb ik super vervoer; het is een luxe kleine vrachtwagen, met videocamera achterin; dus controle tijdens de rit Haha!.
En de rit is kort, omdat ik gewoon naar de eigen DA ga en dat is maar 15 minuten rijden. In feite te lopen, maar ja dat zullen we nu maar niet doen Tong uitsteken

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:05

Balen Isapaardje, hopen dat het allemaal mee valt Ach gut

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:05

Aahhh isapaardje... wat balen Ach gut . En dat ze dat beentje weer zo omhoog houd Huilen ... echt balen hoor, nu net... je weer op pad moet met de trailer, khoop dat ze er zelf in wil lopen, veel sterkte vandaag.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:20

Komt vast goed die trailerrit, ik bedoelde te zeggen beter een korte ongemakkelijke trailerrit dan nog dagen doorsukkelen omdat je niet goed weet wat het is Lachen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:44

Gosh, ziet er sneu uit. Maar als het een hoefzweer is, waar het zeker heel erg veel op lijkt, dan is dat toch altijd nog een betere diagnose als hoefbevangenheid.
Heel veel succes straks.
Wat is er in Kesteren?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:04

Isapaardje schreef:
janouk schreef:
Arme Aurora

Aurora is de superatleet van Gemske Knipoog
Isabella is nu de patiënt.

Niet alleen mijn pony is blond hoor. Blond

Arme Isabella. Ach gut

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:16

janouk schreef:
Niet alleen mijn pony is blond hoor. Blond

Haha! Ach gut

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:03

romeorowan schreef:
Wat is er in Kesteren?

Paardenkliniek de Lingehoeve zit daar. Huifbedpony Wendy is daar geweest en Cow_girl is daar meen ik ook onder behandeling (althans haar paard Haha!).
Nu ga ik naar de 'gewone' plaatselijke vee-arts. Maar ze maken wel super scherpe digitale foto's ... en daar ging ik eigenlijk voor. Gister was nl. nog niet zo duidelijk wat er nu te zien is.
Nou ga nu rennen; uitslag volgt.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:58

Kymalin schreef:
Ik denk dat Romeorowan bedoeld met op je eigen gevoel afgaan, is dat jijzelf je paard het beste kent en hem het vaakst ziet. En dat je dus zelf goed naar je paard moet kijken waar hij het beste op reageert. Probeer globale regels voor jezelf aan te houden zoals bijvoorbeeld met de fructaanindex, voer met zo weinig mogelijk, eiwit, zetmeel en suikers en ga zo maar door.

Ja, maar je zal waarschijnlijk na een maand ofzo iets zien of je paard goed reageert op de suplementen... maar ja, dan kan het ook weer te laat zijn... snapje. Uitproberen is dus best gevaarlijk bij bevangen paarden als ik zo lees. Voor je het weet begint de hartslag weer te kloppen in hun koot.

Hoelang blijft dat kloppen eigenlijk van de hartslag? bij mijn paard is dat nog steeds (in beide voeten), we zitten nu wel in de 5e week, maar wanneer zou zoiets overgaan?

romeorowan schreef:
Ja, ik bedoel dat sommige dingen niet goed voelen. Bijv. toen Indiana hoefbevangen werd was het suikerverhaal nog niet zo in beeld. Mijn dierenarts had het over 'de eiwitten'. Op eigen houtje op ik toen bedacht, dat een levend wezen voor herstel van cellen eiwitten nodig heeft want eiwitten zijn bouwstenen. Krijgt het hoefbevangen paard geen eiwitten dan zouden dus de lamellen in hoef ook niet kunnen herstellen.
Als jij een goed gevoel hebt bij de MaxH (oid) dan moet je het gewoon geven. Persoonlijk denk ik dat het ook geen kwaad kan in de hoeveelheid waarin je het moet geven. En ook al zit er dan redelijk suikers/zetmeel in, de rest aan suikers sluit je al uit, dus heel veel krijgt je paard niet binnen.
Daar komt nog bij dat het een volledig supplement is wat in dit geval prima is om de algehele conditie op te krikken.

Deze fase is voor ons allemaal erg herkenbaar. Je wilt het zo ontzettend goed doen, maar hoe en wat en waar? Ik weet zeker dat als je op deze voet doorgaat, het allemaal goed kan komen.
Je zet je er volledig voor in en meer kun je niet doen.

Ik dacht dus ook dat het misschien goed was om haar conditie op te krikken of iig aan te vullen met tekorten. Maar aan de andere kant toen ik hoorde van die suikers.... dan denk ik weer, nu ben ik haar zeg maar aan het reinigen van haar gifstoffen, omdat ze alleen maar water en hooi krijgt. En als ik dat dan weer aanvul met suikers enz. dan begin ik weer te denken zou ik het nu dan weer gaan aanvullen.... dan is misschien bijna al die troep uit haar lichaam en dan vul ik het nu opnieuw aan... dat is zo dubbel.

Isapaardje schreef:
romeorowan schreef:
Wat is er in Kesteren?

Paardenkliniek de Lingehoeve zit daar. Huifbedpony Wendy is daar geweest en Cow_girl is daar meen ik ook onder behandeling (althans haar paard Haha!).
Nu ga ik naar de 'gewone' plaatselijke vee-arts. Maar ze maken wel super scherpe digitale foto's ... en daar ging ik eigenlijk voor. Gister was nl. nog niet zo duidelijk wat er nu te zien is.
Nou ga nu rennen; uitslag volgt.

Ja, mijn paard is in behandeling bij de Lingenhoeve. Ben benieuwd Isapaardje of het een hoefzweer is en natuurlijk naar de foto's hoe de stand van der hoefjes nu zijn... we wachten met spanning op de uitslag.

====================================

Kreeg iemand trouwens de foto's/echo's die van je paard gemaakt zijn (bij de Lingenhoeve) mee naar huis?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:45

Ben weer terug ... verre van goed.
Forse hoefbeenkanteling (beide kanten), te dunne zolen (beide kanten), witte lijn ondermijnd (links meer dan rechts), zwarte plek voor punt rechter hoefbeen is waarschijnlijk een hoefzweer.

Nou en daar kon ik het mee doen ... uitsnijden ging niet omdat de zolen zo dun zijn.
Advies was hoefzweer eruit zien te weken en dan laten beslaan, hoewel ze wel problemen zag in het beslaan omdat de wanden zo dun zijn en de witte lijnen zo slecht. Ik kreeg daarom het advies plakbeslag te laten aanbrengen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:13

Ach gut dat is geen fijne uitslag zeg...
Is die kanteling nou nieuw of is dat nog overgebleven?
Laat je je eigen hoefsmid ook nog naar de foto's kijken, we hebben hier al zo vaak de discussie gehad dat verschillende mensen andere dingen zien op foto's. Heb je zelf ook mee mogen kijken?

Succes ermee, en knuffel voor Isabella Ach gut

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:15

Jeetje, hoe kan dat nou? weer hoefbeenkantelingen? en dan in beide voeten?
Hier zat je dus ook niet op te wachten, afspraak voor een foto om te kijken hoe het er nu uitziet en dan krijg je dit Boos!

Heb je weleens plakbeslag gehad?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:29

Jeetje Ingrid, wat een naar bericht. Ik weet niet wat ik moet zeggen, 'k laat het even bezinken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:59

romeorowan schreef:
Jeetje Ingrid, wat een naar bericht. Ik weet niet wat ik moet zeggen, 'k laat het even bezinken.

@isapaardje
Precies mijn woorden. Jemig. Even helemaal uit het lood geslagen.
Ach gut Ach gut Ach gut

1e reactie: als je de foto's digitaal heb gekregen, dan zou je ze aan Rob van Nassau (hoofcare) kunnen sturen met het verzoek een second opinion te geven. Dan wil ik Rob wel bellen om te vragen of hij dat voor je wil doen. In mijn ogen is Rob echt een tovenaar op het gebied van hoefbevangen hoeven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:06

Jeetje Ingrid, wat een uitslag. Succes, hopelijk valt er iets te doen waardoor ze zich weer beter gaat voelen.