[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:47

@Flavip
Weet je, ik heb persoonlijk gezien wat cytek (op den duur) kan aanrichten.
En nee, helaas niet bij 1 paardje, maar bij meerdere.
Ook zijn de paardenklinieken, waar ik geweest ben, absoluut geen voorstander van dit ijzer.
(zelfs eigenlijk absoluut tegen).

Elke hoefsmid zou zonder overleg met een DA niet moeten willen bekappen/beslaan (zeker bij de eerste x bevangen). Omdat ze van de voren niet weten wat de schade aan de binnenkant is (kanteling/sincker).

Het is te begrijpen dat een HB paardje in eerste instantie minder pijn heeft na het onder slaan van dit beslag, de pijnlijke hoefwand wordt hierdoor ontlast, het nadeel is dat na lang gebruik de natuurlijke vorm/stand van de hoef voor een groot deel veranderd.
Het paardje waar ik de tijdelijke zorg voor had, had na 1 jaar cytek gebruik, een veel kleinere hoef dan voor cytek. Dat gaf duidelijk problemen met het hoefmechanisme.

Ik weet dat er meerdere mensen zijn die anders denken over HB en ik heb hier in dit topic ook meer geleerd.
Mijn paardje was de 2de x bevangen in de winter... ik wist niet dat het fructaan in de winter ontzettend hoog kon zijn. Nu weet ik dat en houd daar dan ook absoluut rekening mee.
Zo ook met voeding, belasting en supplementen. Ik heb (na verhuizing) speciaal gezocht naar een hoefsmid die veel verstand heeft van HB paardjes. Ook toen mijn andere paardje in Wolvega stond heb ik daar HB besproken en hoe hun daar mee omgaan. Juist omdat ik er veel van wil weten. Mijn oude DA heeft ook de foto's doorgestuurd naar Wolvega, mocht mijn paardje weer problemen hebben, dan hebben hun vergelijkingsmateriaal.

Natuurlijk staan hier ook weleens dingen waarvan ik denk.... moet dat/heeft dat nut/is dat wat voor mijn paardje? Het ene pas ik toe en het andere niet, maar ik probeer het wel in mijn achterhoofd te houden.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:40

Direkt foto's maken, alvorens te bekappen heeft niet in alle gevallen zin. Hoefbeen kan direkt kantelen, maar dit kan ook na twee weken nog gebeuren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:59

Dat klopt.
Mijn DA maakt dan ook foto's "gelijk" en na 4 weken om te controleren of het erger is geworden.
Maar buiten dat wil mijn hoefsmid altijd samenwerken met de DA.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 14:22

Allemachtig... het was wel weer 'leuk' bijlezen.. :7

nombrado schreef:
Zouden er in de natuur ook pijnstillertjes en onstekkingsremmers groeien? :D

Voor iemand die als een soort bulldozer dit vriendelijke topic komt binnendenderen, blijk je toch over weinig toepasselijke kennis te beschikken.. want het antwoord op bovenstaande vraag is natuurlijk een volmondig 'ja'!! De natuur staat vol met medicijnen - iemand die reguliere medicatie afwijst zou dat dan toch moeten weten.
Nu wil ik geen olie op het vuur gooien, maar wil toch nog wel wat kwijt over dat thema.
Ten eerste: de "natuur" gaat voor de meeste van de gehouden paarden niet op - we hebben onze paarden in stallen, paddocks en weilanden. In die weilanden tref je over het algemeen niet veel meer aan dan een monocultuur van grassen (en een enkel "onkruid") en dan zijn het vaak nog grassoorten die zodanig gekweekt zijn dat vooral koeien er goed op functioneren en onze maatschappij leveren wat we er inmiddels van verwachten: een hoge productie (vlees| melk).
Ik denk dat ik er niet ver naast zit als ik zou stellen dat de enige paarden die in ons land nog min of meer natuurlijk leven, dat de zgn. 'wilde' paarden zijn - de Oostvaardersplassen en nog wat andere gebieden. Het feit dat er dan wel weer een hek omheen staat, laat ik maar even buiten beschouwing: feit is echter wel dat de variëteit van voedingsgewassen vele malen groter is dan onze gehouden paarden.
Maar, ondanks het feit dat gedomesticeerde paarden niet in moeder natuur's voorraadkast kunnen komen, wil niet zeggen dat ze bij bepaalde kwalen niet heel goed weten wat ze in voorkomende gevallen moeten eten om zich beter te voelen. Als een paard met pijn vrijheid van beweging zou hebben, dan zou hij echt wel op zoek gaan naar bomen, fruit, planten of struiken die hem helpen. Denk maar 's aan wilgentakken die salicylzuur bevatten (pijnstiller), frambozenblad (hengstigheidsproblemen, baarmoeder), wilde rozen (blad, bottels vanwege het hoge Vit.C-gehalte ontstekingsremmend danwel ondersteunend), berkentakken en bast....ik noem maar een paar van de duizenden mogelijkheden die voorhanden zijn in "de natuur".

Nu neem ik maar aan dat jij, net zoals 99,9% van de mensen, je paarden zult houden op de al beschreven manier: stal, paddock en weiland. Het is helaas niet anders en hoe we ook soms leuk aan het experimenteren zijn met paddockparadijzen, je ontzegt hoe dan ook je paard de mogelijkheid er een 'natuurlijke' leefwijze op na te houden. Dat houdt niet per definitie in dat de paarden het dan slecht hebben, maar het legt bij ons als houders wél een extra verantwoordelijkheid neer.
Op een bepaald punt ben ik het wel deels met je eens, maar dat is meer een filosofisch thema dan een praktische.
In onze maatschappij is ziekte en dood bijna niet meer geaccepteerd. Wij streven meer en meer naar de 'maakbaarheid van het leven'. Daardoor hechten we ook zo aan wetenschap want dat lijkt de weg te zijn die ons wegvoert van wat we het meeste vrezen: het einde van ons bestaan. In sommige opzichten leidt dat tot zaken die niet écht nodig zijn -- als je bijvoorbeeld hoofdpijn hebt, kun je best een paar glazen water nemen om het lijf even door te spoelen,of wat rust te nemen, maar de meeste van ons pakken wel sneller een aspirientje want we moeten tenslotte dóór: werk, gezin, wat dan ook verwacht dat wij functioneren en met zo'n pil ben je er snel van af. De vraag is of het verstandig is: je negeert daarmee de zelfhelende krachten van je lichaam en je wijst een signaal van je lijf af. Mijn punt is hier, en misschien delen we die opvatting, dat bij het minste geringste onraad in je eigen lijf, of - en daar gaat het tenslotte om, het paard.. het niet altijdnodig is om meteen en alleen je heil te zoeken bij de hooggeprezen wetenschap. Er zijn ook momenten waar je het zelfherstellend vermogen misschien de kans zou moeten geven.
Dat gaat wat mij betreft overigens niet op bij HB (en talloze andere kwalen die we maar buiten beschouwing laten). Als jij je been breekt heb ik ook niks aan een koud compresje van weegbreeblaadjes: je wilt toch liever dat je pootje gezet wordt, je de juiste voeding tot je gaat nemen om het herstelproces te ondersteunen en ja, voor die pijn wil je dan wel een pilletje.

Kom ik nu aan punt twee van mijn lange verhaal....
Wat je wellicht over het hoofd ziet in je argumentatie tégen medicatie, is het feit dat uiteindelijk praktisch alle medicatie gebaseerd is op, of dezelfde scheikundige samenstelling heeft als de 'medicijnen uit de natuur' .. denk maar aan de wilgentakken en het aspirientje. Natuurlijk is er door de huidige stand van wetenschap er heel wat meer verfijning en effectiviteit gekomen en zijn er stoffen ontdekt uit andere stoffen, maar helemaal teruggaand naar de basis is de scheikundige effectiviteit en toepasbaarheid eigenlijk helemaal niet zoveel anders dan de 'natuurlijke' reactie op een stofje uit de natuur, dan het pilletje of drankje uit de chemische fabriek. En vergis je niet: met kruiden, aftrekseltjes en al dat soort zaken kun je net zo enorm de fout in gaan en bijwerkingen veroorzaken als dat zakje buut wat je veearts soms zal verstrekken. Het punt is daarbij wel dat door de huidige kennis, je met dat zakje buut betere en snellere resultaten bereikt én de dosering veel beter kunt sturen.

Dit alles gezegd hebbende.... mijn insteek is dat als mijn paarden pijn hebben, ik het mijn verantwoordelijkheid vind om het dier zo goed mogelijk te helpen met de middelen die mij daarbij ten dienste staan. En natuurlijk stopt de weg niet bij de pijnstiller - vanaf dat punt ga je naturlijk alles doen wat je maar kunt om je dier weer gezond te krijgen. Maar, in de meeste gevallen is laten lijden niet nodig en de grootste fout die je kan maken is dat je eigen overtuigingen en geloof in de weg gaan staan als er betere opties zijn. Een dier onnodig laten lijden is mishandeling, iets anders kan ik er niet van maken.

Wat mij betreft Nombrado hoef jij je ( en al die anderen uit je overspoelde pb bak - waar ik overigens niks van geloof!) niet uit dit topic terug te trekken. Jouw mening, jouw ervaring is net zo veel waard als die van alle anderen. Zo is dit ook geen topic waar 'moeder's wil is wet'' geldt. Hier staan verschillende opvattingen, methodes en ervaringen - zowel die uit de traditionele hoek als van de alternatiefjes. Maar.. mocht je willen blijven meediscussiëren, dan zou ik je willen verzoeken om het hele topic eens op je gemak te gaan doorlezen: volgens mij kom je dan tot de ontdekking dat, ook al zijn we het lang niet altijd met elkaar eens, we wel vriendelijk blijven en respect hebben, ookk als er een keer 's een "stekeltje" doorheen loopt, het is hier leefbaar en prettig en we proberen elkaar te helpen. Woorden als "onderschoffelen", "afbranden" en "afkatten" kwamen hier niet voor, totdat jij ze introduceerde. Dat zou je te denken moeten geven.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:44

Het was hier weer gezellig. O:) :')
Hopelijk kunnen we nu weer gewoon normaal met elkaar omgaan.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:00

Jannepauli... _/-\o_

Vlaflip: Ook ik ben niet bepaald fan van het hele Cytek idee, maar ik hoop wel dat je hier blijft posten. Er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden en ik ben benieuwd hoe jouw paardje het gaat/blijft doen! :Y)

Juist omdat er zoveel verschillende behandelsmethoden zijn, die je oa terugziet in dit topic, is het interessant om mee te lezen.
Ik heb nu ruim 13 jaar zelf paarden en ben vanaf die tijd ook begonnen in de hoefsmederij en heb al veel HB paarden gezien/behandeld/gevolgd, en echt ik leer nog elke dag bij want met paarden raak je gewoon niet uitgeleerd!
Je hoeft het niet overal mee eens te zijn, dat soort dingen leg je gewoon naast je neer en andere dingen pik je weer mee. Want ook door ervaringen van anderen leert men!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:12

Boontje raakt al wat gewend aan haar rose neus :)
http://www.youtube.com/watch?v=8o6wLqx5M0s
Ze staat nog niet echt te juichen dat ze hem op mag, maar als het kwartje valt van 'neus = grazen' dan komt dat ook wel goed :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:24

Ja dat doet ze handig zeg!! Ik vind het roze toch ook echt wel wat hebben ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:28

Ze moeten gewoon even doorkrijgen dat ze het masker recht op het gras moet duwen en dan met de tanden de grasjes afhappen die door het gaatje komen.
Het ding werkt dus ook niet bij te lang gras.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:31

DubbelDun schreef:
Boontje raakt al wat gewend aan haar rose neus :)
http://www.youtube.com/watch?v=8o6wLqx5M0s
Ze staat nog niet echt te juichen dat ze hem op mag, maar als het kwartje valt van 'neus = grazen' dan komt dat ook wel goed :D

hier heeft het anderhalve week geduurd maar nu loopt die van mij ook niet meer weg als ik met dat ding aan kom. Ze moeten inderdaad even de link leggen.
Overigens liet Ulvy vandaag even zien dat ze ook best lang gras ermee kon eten. Ze hing over een draadje heen en aan de andere kant stonden lange grassprieten. Ik dacht dus ook dat ze die niet kon eten, maar vraag me niet hoe, ze kreeg het voor elkaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:35

Kwestie van goed mikken denk ik :D
Heb jij dezelfde als ik ??
Heb jij het gaatje ook iets groter gemaakt ??

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:47

Nou ben weer bijgelezen, heb volgens mij niet super veel gemist. ;)

@ Janouk Hoe gaat het nu met Image?
@ Dubbeldun gaaf graasmasker!
@ Flavip / Nombrado Tuurlijk moet je helemaal zelf weten of je pijnstilling geeft of niet. Mijn keuze is het niet.
November 2009 liep Lucky stijf, kreupel. DA erbij en die heeft alles bekeken, gevoeld en aan de been staan trekken/draaien. Nu had ze zich verstapt of weggegleden in de sneeuw, na een paar dagen was het over.

Februari 2010 weer hetzelfde. Een paar dagen afgewacht en het werd totaal niet beter. DA erbij -> het arme beest was dus hoefbevangen. Kon mijzelf voor me kop slaan dat we zolang gewacht hadden voor de DA kwam. Pijnstillers erin en tante overgehaald om een goede hoefsmid erbij te halen en nu gaat het goed. Wat was ik blij dat het met pijnstilling "over" ging.

De stand van zaken nu: 4 feb komt de smid weer, dus altijd weer effe spannend
Gister ze met het lint gewogen. Luuk kwam op 137 kg en Sam op 144 - 147 kg. Vorig keer (november) waren ze beide 151 kg.
Ben benieuwd hoe ze eruit zien zonder die dikke wintervacht.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:50

WOW...ben een tijd weggegweest en de laatste pagina's is het er niet gezelliger op geworden!!!
Heb gauw doorgescrolled....

Chico is inmiddels 2x door Ronald beslagen en moet binnenkort weer.
Door sneeuw, ijs etc etc heb ik weken niks gedaan met ze en hebben ze alleen op kuilgras gestaan en een handje muesli.
Chico loopt echter prima op het zand en vandaag een begin-buitenritje op asfalt ging prima.
Ik moet Ronald bellen voor een afpraak en zal foto's plaatsen en zijn ervaring met Chico natuurlijk vermelden hier.

Sorry dat ik een tijdje niks gemeld heb, geen nieuws goed nieuws in mijn geval. Sorry, beetje Ego....
Verder wens ik iedereen veel sterkte met zijn paardjes en hopelijk knappen ze allemaal op....

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:10

DubbelDun schreef:
Kwestie van goed mikken denk ik :D
Heb jij dezelfde als ik ??
Heb jij het gaatje ook iets groter gemaakt ??

De mijne is van Imperial Riding dus geloof niet dat het dezelfde is, maar het principe is hetzelfde toch? Heb het gat niet groter gemaakt. Ik had al eerder een korf van IR en ze wilde maar niet eten met dat ding. Blijkbaar was hij toch wat te klein :o Nu een maat groter kan ze haar kaken toch iets beter bewegen :')

@Collineke hoe groot zijn die pony's? Ik heb Ulvy ook gewogen met zo'n lint en kwam namelijk veel hoger uit O:) :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:16

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:39

Nado schreef:
Y, en ? Hoe is het ritje gegaan ?

GOOOEEEED !!!! Na 5 maanden vandaag een uurtje gaan wandelen. Ze was wel wat fel en in het begin een beetje te 'vlot' :D en heel erg kijkerig , maar het was ook Bijna 6 maanden geleden dat ze op de weg kwam. Ze deed het dus prima en wat het belagrijkste was ze liep de hele tijd zuiver !
Ik had nooit durven dromen dat dit ooit nog zou lukken (ben echt euforisch :+ , ik wou het de hele wereld vertellen, zo blij was ik)

En wat betreft de graaskorf, ik heb het gaatje ook wat groter gemaakt en zo gaat het prima (maar nu alleen nog maar modder in de weide is heeft ze hem momenteel niet meer nodig)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:59

paars schreef:
nombrado schreef:
Bij mijn HB pony heeft dit dus wel in korte tijd een groot vitamine E tekort veroorzaakt.

Dat is dus ook mijn idee van tekort geven
tegenwoordig zit er in hooi niet meer de nodige vit en min. helaas, door alle eenzijdige grassen en kunstmest of drijfmest bemesting.
En die vitaminen E hebben ze nu juist hard nodig om hun lichaam weer op kracht te laten komen.
zeker ook voor de hoeven van belang.

@timokyana: De vraag is wel: hoe zeker weet je dat je pony dat tekort niet al had vóór hij HB werd en op dieet is gezet?

zoekfunctie gebruikt? Dat scheelt veel herhalen van zetten?[/quote]
erg late reactie,omdat mijn paard pas maanden na het dieet letterlijk ziek was van een tekort.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:08

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:26

geerke schreef:
Flavlip....ik heb niemand bij naam een dierenmishandelaar genoemd....ik vind in het algemeen een paard onthouden van pijnstilling/ontstekings remmers inderdaad dierenmishandeling....en dan mag je zelf invullen of dat van jou op toepassing is.

Ik vind je paard erg hoog op zijn hielen staan,maar goed....dit is het begin stadium toch?
Hij is vrij recent geleden hoefbevangen geweest?
Als jij het idee hebt dat deze methode goed werkt voor jouw paard en hij loopt goed ,is het toch in orde?
(voor het moment...je weet het op lange termijn niet natuurlijk)

@ geerke en @ jannepaulie Ik heb er voor gekozen mijn pony geen pijnstilling te geven terwijl hij HB is, dit vinden jullie dierenmishandeling, dus voel ik mij aangesproken. Daarom even erop gereageerd. Dan een vraagje : hoe zou ik kunnen voorkomen dat m'n pony gaat schrapen als hij aan de pijnstillers is? En dat doet hij echt met de punt van zijn hoef, wat mij onzettend slecht lijkt voor de genezing van de hoef. Ik heb weldoordacht gehandeld met mijn pony helpen als uitgangspunt, ik wil het beste voor mijn pony. Misschien heb ik hem laten lijden (een HB paard heeft pijn, dat is niet te ontkennen), dit alleen om hem zo snel mogelijk te laten genezen.

Wel heb ik m'n pony wilgentakjes aangeboden, deze werken ook licht pijnstillend (dus ja, pijnstillers uit de natuur ;) ) de eerste tijd kon hij er geen genoeg van krijgen en nu neemt hij af en toe een klein takje, voor mij een teken dat hij zelf goed weet wat hij nodig heeft.

Het is nu 3 weken dat hij HB is. Zou je dat 'hoog op de hielen' kunnen toelichten? Er zijn inderdaad ook andere medicijnen die de DA kan geven, o.a. ontstekingsremmers. Nogmaals : elk medicijn heeft bijwerkingen. Even gegoogled op NSAID, die in de openingspost worden genoemd.
Bijwerkingen:
- kans op bloedingen, maagdarmbeschadiging (maagulcera), braken, papilnecrose van de nier, ataxie en hyperventilatie
- anafylactische reacties werden waargenomen, soms met dodelijke afloop
- net als met andere NSAID's, is er een risico van zeldzame bijwerkingen aan de nier of idiosyncratische leverinsufficiëntie
- pony's zijn gevoeliger voor bijwerkingen van NSAID's, gebruik met voorzichtigheid
En bij bloedvat verwijdende medicijnen moet je o.a het hart in de gaten houden, mijn pony (is net als denk het grootste deel van de HB'ers) te dik, lijkt mij geen goede combinatie.

Ik heb ervoor gekozen het proberen op te lossen zonder medicijnen, als ik geen vooruitgang had gezien, of achteruitgang was het misschien noodzakelijk geweest, maar dit vond ik op dit moment niet. Natuurlijk heb ik begrip voor mensen die hier wel voor kiezen, ik ben niet principieel tegen pijnstillers, alleen liever niet. Ik ga ervanuit dat iedereen met een HB'er zijn paard/pony zsm wil genezen, zonder onnodig lijden, alleen zijn de afwegingen anders. De tegenstrijdheid die je overal leest helpt hier ook niet aan mee, ik ben op mijn gevoel afgegaan.

@ brainless Het is de 2e keer dat hij HB is, maar niet eerder zo ernstig. De hoefsmid heeft zijn hoeven echt veel beter gekregen, deze ijzers zijn ook echt tijdelijk en ik neem aan dat de hoefsmid het in de gaten houdt (en ikzelf natuurlijk ook). Fijn dat je uitlegt waar jouw reactie vandaan komt, uit ervaring. Mijn pony stond niet op het land, dus de enige reden die ik kan bedenken is het kuilgras. Wat zou de dierenarts kunnen toevoegen? (aangezien ik geen pijnstilling of andere medicijnen wil). Hoe wordt die kanteling/sincker vastgesteld?

@ nombrado Dat Cox compositum ga ik zeker onthouden! :)

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:27

deedee19 schreef:
@Collineke hoe groot zijn die pony's? Ik heb Ulvy ook gewogen met zo'n lint en kwam namelijk veel hoger uit O:) :o

Ze zijn allebei ongeveer 92 cm.
Qua Luuk lijkt nu wel een heel verschil maar volgens mij woog ze de vorige keer ipv 151 144 kg.
Ik weet niet of ik het goed doe? Maar ik leg het lint op de plek van de singel en trek hem strak maar wel dat ik het lint nog kan verschuiven. Kon hem bij Luuk gister tot 133 trekken maar dat was wel heel strak aan haar te merken, ze hield gelijk haar adem in.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:48

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:57

@Flavlip
Door foto's te maken van de hoef.
Mijn paardje is nu 3x bevangen geweest en bij de 2de keer was de kanteling meer verergerd (vergeleken met de 1ste keer). Bij de laatste bevangenheid is de kanteling gelukkig niet ernstiger geworden.

Je zou bv nu ook nog een foto kunnen laten maken, dan kun je zien hoe de hoef er nu voor staat.
En daar kan de hoefsmid dan rekening mee houden met het bekappen van de hoef.

Over dat schrapen: mijn paardje was zo ziek dat zij amper op de benen kon staan, dus schrapen deed ze niet.
Ook stond ze de eerste tijd op een flinke laag rivierzand (in de stal). Dus ook al was zij gaan schrapen dan was dat geen probleem geweest.
Pas toen de hoef stabiel was (en zij van de pijnstilling af was) mocht ze beperkt naar buiten (op het zand) en dat hebben we langzaam uit gebouwd tot 24/7 buiten op een gedeelte verhard en een gedeelte zand.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:17

colinneke schreef:
deedee19 schreef:

Ze zijn allebei ongeveer 92 cm.
Qua Luuk lijkt nu wel een heel verschil maar volgens mij woog ze de vorige keer ipv 151 144 kg.
Ik weet niet of ik het goed doe? Maar ik leg het lint op de plek van de singel en trek hem strak maar wel dat ik het lint nog kan verschuiven. Kon hem bij Luuk gister tot 133 trekken maar dat was wel heel strak aan haar te merken, ze hield gelijk haar adem in.

Ah oké toch een stukje kleiner dus. Ulvy is denk ik zo'n 1m05 (iig een grote shetter)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:18

@Flavlip: als je de bijsluiter leest van een willekeurig medicament schrik je je een hoedje, en zou je nooit of te nimmer meer iets durven innemen. De fabrikant dekt zich op deze manier in, ze moeten wel, zelfs de meest zeldzame bijwerkingen worden beschreven. Aspirine, en ook paracetamol geven in hun bijsluiters beschrijving van horrorscenario's, en toch slikt de halve mensheid ze, met grote regelmaat.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ze dus altijd veilig zijn, maar in verreweg de meeste gevallen is het middel niet erger dan de kwaal.

Mijn pony heeft maanden nsaid's gehad, zonder nadelige gevolgen, en zo ken ik er vele. Mijn d.a.,, die bijv. heel bewust is met het 'zomaar' toedienen van dingen en vaccinaties, die zegt: hoe minder hoe liever, heeft geen enkele bedenking waar het gaat om bute en hb.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:30

Klopt!
Ook aspirine (=Acetylsalicylzuur) wat in wilgentakken zit, heeft ook kans op bijwerkingen.
Citaat:
Aspirine is vrij sterk maagprikkelend. Bij gebruik kunnen maagklachten en zelfs maagbloedingen ontstaan. Aspirine heeft vooral in hoge doseringen ernstige bijwerkingen. Naast de al genoemde maagbloedingen kunnen ook oorsuizen en doofheid optreden.

Het voordeel als je de Acetylsalicylzuur van de DA gebruikt je preciezer kan doseren dan wanneer je (redelijk veel) wilgentakken voert.