Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:36

Needje schreef:
Mijn bekapper heeft iig aangegeven dat paardnatuurlijk zich niet aan de richtlijnen houdt die het AANHCP voorschrijft.

Vraag me af wat dan de grote verschillen zijn. Die zijn er volgens mij niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:39

nombrado schreef:
Ik ken hoefsmeden die erbij waren, bij de lezing door Jaime in Deurne.
Wat ik van hen begreep, is dat er zeker duidelijk raakvlakken waren betreffende Jamie en dat hij ook duidelijk aangaf, dat de voetas, beenstand zeker mee genomen horen te worden in het plaatje (wat de TS ook altijd al behoren te doen) Er werd nog geopperd aan Jaime, dat er hier cursesjes gegeven wordt om ook NB te worden, wat Jamie toch geen plezier deed, daar dit soort materie niet in een eenvoudig cursus bekappen te leren is. Daar is nog steeds een gedegen hoefsmeden opleiding voor nodig.
én daar ontstaan vermoedelijk ook de problemen. Hetgeen wat er nu op cursussen in zijn naam wordt uitgedragen , klopt niet meer met hoe hij het ooit bedoeld heeft.
Tenslotte is Jaime ook een TB . Wel heeft hij openlijk toegegeven dat zijn onderzoek te maken had met de paarden in hun natuurlijke omgeving in america en de hoeven die daarbij horen. En dit dus niet zomaar geldt voor wereldwijde rassen.

Ik ga hier geen welles nietes spelletje houden. Ik heb Jaime persoonlijk gesproken, samen met de mensen van paardnatuurlijk. We hebben verteld wat onze cursus inhield en zag daar geen enkele bezwaren in. Paardnatuurlijk zegt nergens uit zijn naam cursussen te geven, maar een cursus aan te bieden gebaseerd op de witte lijn methode, aangepast naar de omstandigheden in NL; zachte ondergrond etc.

Jaime heeft zelf overigens een handleiding geschreven voor paardenbezitters om zelf te gaan bekappen. Op basis van een boek dus nog zónder cursus, dus het kan nog erger :+

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:41

Quir schreef:
Alsof t natuurlijk bekappen op deurne zo natuurlijk gaat... Groot gedeelte wordt door traditionele smeden gegeven. ;)

Dus? Daar heb ik geen enkel bezwaar tegen. Hoe meer hoefsmeden dit kunnen hoe beter, er is nog steeds een groot tekort aan bekappers, zowel trad. als natuurlijk. Het is belangrijk dat hoefsmeden ook gaan wijzen op het belang van huisvesting en voeding in relatie tot hoefkwaliteit. Dat kan ik alleen maar toejuichen!

Overigens zijn hoefsmeden zeer positief over natuurlijk bekappen, op een enkele pisserd na die dit dan meteen breeeeeeeeeed uitmeet met een grote mond. En dat zijn de verhalen die rondgaan op internet, maar al die hoefsmeden die het naast hun gewone werk nu ook aanbieden die hoor je veel minder hard.

Diep respect voor diegenen die hun brood verdienen onder andermans (onopgevoede) paard, met je rug krom de hele dag %)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:02

Overigens heb ik niks tegen nb en zelf neem iii ook genoeg mee in mijn eigen bekappen. Maar t deurne verhaal.. er zit gewoon weinig verschil in en wat er 9van de 10 gezegd (negatieve) wordt over tb, is gewoon ook niet waar. Net zoals bij nb, en ik blijf er bij dat je na 1dag cursus gewoon niet kundig genoeg kunt zijn om een paard zelf te kunnen bekappen. Bijvijlen tot daar aan toe als de smid gewoon braaf elke 8weken op de stoep staat, maar dat gebeurt helaas weinig.

ik ben voor nieuwe ontwikkelingen, maar dat betekend niet dat t oude in eens slecht of verkeerd is en dus mar niet meer gedaan moet worden.

Eveneens gaat er bij tb net zoveel fout (en goed) als bij nb. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:27

Ik wil hier geen NB discussie van maken, maar ik durf al mijn dagcursisten zonder uitzondering mijn paarden te laten bekappen. Het is langer dan één dag, voordat ze hier komen hebben ze al 20 tot 40 uur zelfstudie erop zitten + dvd. De meesten laten hun werk controleren door een hs of bekapper.

Bij NB heb ik niet veel fout zien gaan, bij TB in principe ook niet, maar je ziet hier op bokt wel regelmatig voorbijkomen dat een paard slecht loopt na een bekapping, omdat er teveel uit de zool gehaald is.

Je ziet bijna nooit iemand schrijven 'NB-er is geweest en mijn paard loopt kreupel'. Als het TB is zegt iedereen 'ach dat is normaal en dat gaat wel over' zou er NB staan dan breekt meteen de pleuris los :+

Zelf tussentijds bijhouden is altijd beter voor de heoven dan dat ze elke zes weken in één keer van stand veranderd worden omdat er ineens een groot stuk afgaat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:43

mijn paard liep katskreupel op 4 voeten na een NB er.
en zo zie je nog wel meer verhalen op internet.
In beide stromingen komt dit voor!
een keer een TB er gehad, die kreeg het voor elkaar na het bekappen dat 2 van mijn paarden struikelde

Ik wil eigenlijk ook geen discussie over NB of TB. Alleen hier aangeven waar je als paardeneigenaar op moet letten.
Een eigen cursusje, of dit nu met dvd en eigen studie uren is of niet? het herkennen van problemen en de ervaring die een NB of TB (waarvan het hun werk is) met verschillende paarden op doen. In de leer gaan bij erkende smeden, (zoals vroeguh) dat is er niet meer bij.
Een beetje vijlen is niks mis mee, maar echt een hoef bekappen? nee, laat dat over aan de goede smeden.
Mijn ervaring (met hoe ik mijn paarden houd) is er altijd sprake van dat de teen harder groeit dan de hiel. Dat hoort dus bijgehouden te worden.
Ik geloof in nederland niet in Paddock paradise...., daar is nederland écht te klein voor! (en te nat) :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:04

Eerst even een correctie:

hestejente schreef:
Verder zijn er volgens mij geen cursussen die uit zijn naam worden gegeven behalve die van Needjes (en mijn) bekapper.

Ik heb het dan uiteraard over Nederland, voordat daar misverstanden over ontstaan :+ Er zijn er meer elders in Europa.

Arabesk schreef:
Paardnatuurlijk zegt nergens uit zijn naam cursussen te geven, maar een cursus aan te bieden gebaseerd op de witte lijn methode, aangepast naar de omstandigheden in NL; zachte ondergrond etc.

Wittelijnmethode is van Pete Ramey, niet van de AANHCP. Je hoeft ook niks aan te passen aan de omstandigheden in Nederland, en als jij vindt van wel wil ik wel eens weten waar jij zoal aan denkt.

Nombrado: mijn paard leeft in een PP-hybride en ook in Nederland werkt dat wél.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:44

Als je een beetje investeert in de ondergrond hoeft een NL-PP echt niet onder te doen voor en Amerikaanse PP. Niet iedereen zal dezelfde ruimte hebben, maar hier kan het prima hoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:48

Het is maar net wat je er zelf van maakt inderdaad. Wij hebben 3 verschillende soorten ondergrond (en dan reken ik beton even niet mee), niet mega-gevarieerd maar het is mij vooral te doen om het bewegingsaspect. Wat dat betreft maakt het geen donder uit waar je je PPtje bouwt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:55

PP-hybride _O-, die hou ik erin. Dat is wel een goede naam, mijn paardjes staan op een track én een weiland met gras (in de zomer dan, nu staat ze wel ook op het weiland maar er groeit geen barst)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:20

Precies, zo ziet dat er dus uit.

Wel jammer dat je mijn vraag negeert.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:31

DubbelDun schreef:
Als je een beetje investeert in de ondergrond hoeft een NL-PP echt niet onder te doen voor en Amerikaanse PP. Niet iedereen zal dezelfde ruimte hebben, maar hier kan het prima hoor.

Dan hoor ik graag hoe je het op kleigrond zou realiseren. Weiland valt dan namelijk zowiezo al af in de herfst/winter.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:36

ik neem aan dan men geen 60 km natuur kan nabootsen, wat een paard in het wild per dag aflegt om aan zijn voeding te komen.
Bovendien is het ook belangrijk te kijken wat je met je paard doet, maar ook wat voor een paard je hebt.
Ik doe veel spiertraining met mijn paarden, rijd ze dressuurmatig..., maar ik moet er niet aan denken ze dag en nacht buiten te hebben.
Als veulen hebben ze bij mij (tot hun 4 de jaar) wel een soort PP gehad. Rijbak, weiland en inloopstal met steen ervoor, strobed. Waar ze zelf tussen konden kiezen.
Toen vond ik dat ook al een drama, had ze liever in de spaanse campo laten opgroeien. (als ik weer voor die keuze sta) Bij de fokker, op 1200 ha .
Overigens staan ze nu al te mutsen bij het hek, als het flink regent. Dan willen ze echt binnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:45

@nombrado: een paard in het wild loopt alleen 60 km per dag omdat er zo weinig te eten staat, niet omdat ie dat zo graag wil :D
@singasong : hier valt veel weiland af in de winter, maar in Amerika in de zomer, simpelweg omdat daar dan niks groeit.
Sommige ondergronden zullen een hogere onkostenpost met zich mee brengen als andere (helaas), maar als er op klei wegen aangelegd kunnen worden voor zwaar verkeer, moet een verhard pad voor een paard toch ook mogelijk zijn :)

Overigens vind ik dat men eens moet ophouden paardenhouden te vergelijken met hoe wilde paarden leven. Onze paarden zijn NIET wild, maar gedomesticeerd en zouden het in het wild écht niet naar hun zin hebben.
Dat het beter kan als 23/7 op stal zal duidelijk zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:49

De grootste reden dat paarden bij het hek staan te zeuren is omdat ze gewend zijn naar binnen gehaald te worden.
Op m'n vorige stal konden ze in de zomer 1 of 2 maandjes 24/7 naar buiten. De eerste 2 dagen stonden ze te wachten om opgehaald te worden. De 3e dag al niet meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:51

En binnenhalen is vaak eten krijgen, dus een extra reden om voor het hek te gaan staan dralen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:53

DubbelDun schreef:
@nombrado: een paard in het wild loopt alleen 60 km per dag omdat er zo weinig te eten staat, niet omdat ie dat zo graag wil :D

;) snap ik.
en die worden ook niet bereden
maar naar die hoeven wordt vaak wel teruggekeken bij sommige NB stromingen.
dat gaat dus niet op voor onze paarden (in nederland)
Dus, zullen de hoeven ook anders zijn, dan de wilde paarden die 60 km per dag lopen voor voedsel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:54

DubbelDun schreef:
En binnenhalen is vaak eten krijgen, dus een extra reden om voor het hek te gaan staan dralen.

Hier is binnenhalen "siesta in een vet dik strobed" *D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:56

Er wordt geen voet geboetseerd/nagemaakt. Er wordt een slijtingsproces nagebootst.
De voet reageert daar op.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:56

Needje schreef:
De grootste reden dat paarden bij het hek staan te zeuren is omdat ze gewend zijn naar binnen gehaald te worden.
Op m'n vorige stal konden ze in de zomer 1 of 2 maandjes 24/7 naar buiten. De eerste 2 dagen stonden ze te wachten om opgehaald te worden. De 3e dag al niet meer.

Is ook zo. Het is ook wat ze gewend zijn.
En ik heb ze zeker dag en nacht buiten gehad in de opgroei tijd. Szomers en swinters.
Maar nu rijd ik ze veel, houd ze zo dun mogelijk in het haar, en probeer de spieren sterk , soepel en warm te houden.
Bij een paard die dag en nacht buiten staat, merk je toch energie verlies in je rijden.

stel dat ik een tinker, fjord of ijslander zou hebben bijvoorbeeld. Zou ik ze zeker ook dag en nacht buiten willen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:59

Needje schreef:
Er wordt geen voet geboetseerd/nagemaakt. Er wordt een slijtingsproces nagebootst.
De voet reageert daar op.

ja, klopt, maar zo soepel en gevoelloos lopen die paarden daar als je sommige filmpjes daar ziet, of er eens gaat kijken.
Ik vind het belangrijker het paard zo gevoelloos mogelijk te laten bewegen op zijn voetjes.
dan wordt het namelijk wat makkelijker de spieren los te krijgen en minder krampachtig te bewegen in de dressuuroefeningen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:08

nombrado schreef:
ja, klopt, maar zo soepel en gevoelloos lopen die paarden daar als je sommige filmpjes daar ziet, of er eens gaat kijken.
Is dat zo of denken wij dat....vergeet niet dat een wild paard een vluchtdier is en dat zwakte laten zien gelijk staat aan gejaagd worden. Een paard laat sowieso al weinig pijn zien, of het moet echt onhoudbaar worden.

Let wel..ik bestrijd het niet, maar denk er om paarden geen dingen te gaan toe bedichten die er misschien niet zijn dan alleen in onze waan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:32

DubbelDun schreef:
nombrado schreef:
Is dat zo of denken wij dat....vergeet niet dat een wild paard een vluchtdier is en dat zwakte laten zien gelijk staat aan gejaagd worden. Een paard laat sowieso al weinig pijn zien, of het moet echt onhoudbaar worden.

Let wel..ik bestrijd het niet, maar denk er om paarden geen dingen te gaan toe bedichten die er misschien niet zijn dan alleen in onze waan.

Nee, dat is geen waan. Dat is wat je ziet.
Het op eieren lopen, is voor de meeste met wat paardenkennis toch duidelijk te zien.
Hier 1 van de voorbeelden.
http://www.youtube.com/watch?v=fTtusllpeM4

dit is niet , hoe je je paard graag wil laten bewegen onder het zadel.
ook de reden waardoor er ooit ijzers ontwikkeld zijn, om die gevoeligheid te voorkomen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:14

Maar waar het in dit filmpje over gaat is een ernstige vorm van rotstraal... als je daar een ijzer onder zet haal je de oorzaak niet weg maar verbloem je het, elk paard met een ge-infecteerde straal loopt gevoelig toch?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:19

ja, wat is de oorzaak van rotstraal? Hoe kan het dat bacterien de hoef inkomen?
dat is nog steeds de vraag.
Is de oorzaak van rotstraal een verkeerde druk in de hoef, waardoor er openingen ontstaan?
of is het een andere oorzaak.
Het ging in dit filmpje niet over de rotstraal trouwens, wel over het gevoelig lopen.
er zijn zat filmpjes, die je kan vinden, waarin je paarden gevoelig en op eieren ziet bewegen.
voor lekker buiten lopen is dat prima
maar een fijne dressuurproef op rijden, wordt al lastiger.
een dressuur oefening, zal je deze paarden niet zien doen ;-), vanuit zichzelf.