[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:32

cissie schreef:
@ gogo

Met mijn haf gaat het niet zo best, of ze moet nog bijkomen van het beslaan of ze gaat achteruit.....dat is momenteel niet duidelijk voor mij.

Ze is bevangen geraakt door gras, 24 u p.d buiten en in de winter met slowfeeders.
Ze blijkt ir te hebben en dan is de keuze voor 24 u p.d in haar geval niet de beste, zo blijkt.
Veel hoefbevangen paarden kunnen na verloop van tijd best op de weide lopen er zit bij sommige wel een grote maar aan.......niet 24 u p.d, streepbegrazing of graasmasker is soms noodzakelijk.
Dit heeft met name met de oorzaak van de hb te maken, vooral bij paarden met ir is het oppassen geblazen, maar niet onmogelijk.

Het stabiliseren zo noem ik het tenminste want genezen komt eigenlijk niet voor, merrie met placenta verhaal schijnt een uitzondering te kunnen zijn..duurt over het algemeen best lang
Met name als er sprake is van een kanteling of sincker, dat kan maanden of langer in beslag nemen.
Belangrijk is dat je je paard goed in de gaten houdt, als hij achteruit gaat en duidelijk meer pijn krijgt is het raadzaam om de da erbij te halen voor een beoordeling.
Er zijn paarden die zoveel pijnklachten hebben zoals mijn haf helaas dat je wel realistisch moet blijven....ophogen van medicatie ipv afbouwen zonder verklaring is geen goed vooruitzicht bij hb paarden vind ik.
Als je paard gedurende de tijd steeds meer medicatie nodig heeft om het wat draagzaam te maken is er iets niet in de haak.

Op dat laatste punt zit ik momenteel met mijn haf, de da denkt dat het van het beslaan komt....ik heb mijn twijfels.
Omdat de hoefsmid duidelijk had gezegt dat dit ijzer op zeer korte termijn verlichting zou kunnen geven en in ieder geval een positueve bijdrage zou moeten zijn.
Misschien heeft het bijkomen van het beslaan ( ze was ook voor de hb altijd gevoelig na het beslaan) de tijd nodig?
Ik hoop het, maar begin steeds meer te twijfelen.....

Sterkte met je paardje

Iedereen trouwens met een hb paard!

Mijn Haflinger, met 2 gekantelde hoefbeentjes en een sincker heeft ruim een half jaar op de Buut gestaan. Het is al weer 3 jaar geleden en hij loopt weer als een tierelier, zonder ijzers vanaf het begin dat er HB bij hem werd geconstateerd.

Waarom zo ongeduldig? Paarden kunnen echt wel iets hebben hoor. Het zijn hele sterke dieren en als ze dan wat langer nodig hebben om er weer bovenop te komen, geef ze die tijd dan. En maak het zo draaglijk mogelijk voor ze, ook al is dat met pijnstillers en/of andere medicatie.

cissie

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:01

@ singasong

Dat kan ik deels met je eens zijn, wbt de medicatie.
Als mijn haf na verloop van tijd steeds meer bute nodig heeft om op de been te blijven, vind ik dat ik niet goed bezig ben.

Voor mij is dat een teken dat ze achteruit gaat en dat de kans op een positieve omschakeling erg klein zo dan niet kansloos maakt.

Dat betekent niet dat ik verwacht dat ze snel van de bute af is, in tegendeel ben ik bang.

Ik heb niet voor niets een hele discussie gehad onlangs met de da, die wilde me in eerste instantie geen bute meer geven.
Als ik niet aan bute kan komen sta je met je rug regen de muur.

Na mijn verhaal mocht ik dan nog wat langer doorgaan.

Als ik het helemaal zelf zou mogen bepalen zou ik de dosering die ze nu krijgt langer geven dan de week die ik van de da heb gekregen.
Maar die keuze heb ik niet meer....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:12

cissie schreef:
@ singasong

Dat kan ik deels met je eens zijn, wbt de medicatie.
Als mijn haf na verloop van tijd steeds meer bute nodig heeft om op de been te blijven, vind ik dat ik niet goed bezig ben.

Voor mij is dat een teken dat ze achteruit gaat en dat de kans op een positieve omschakeling erg klein zo dan niet kansloos maakt.

Dat betekent niet dat ik verwacht dat ze snel van de bute af is, in tegendeel ben ik bang.

Ik heb niet voor niets een hele discussie gehad onlangs met de da, die wilde me in eerste instantie geen bute meer geven.
Als ik niet aan bute kan komen sta je met je rug regen de muur.

Na mijn verhaal mocht ik dan nog wat langer doorgaan.

Als ik het helemaal zelf zou mogen bepalen zou ik de dosering die ze nu krijgt langer geven dan de week die ik van de da heb gekregen.
Maar die keuze heb ik niet meer....

andere dierenarts is dan wellicht een optie.

soms moet een paard eerst door wat dalen heen voordat hij opknapt. Dat is met hb een veel voorkomend probleem. Maar het kan ook dat je da iets over het hoofd ziet en is er naast de hb nog een ander probleem.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:30

De da vind de bevindingen op de röntgen foto's zorgwekkend dat heeft ze vanaf het begin gezegt.
Het is dat ik het wilde proberen met de bute en diverse aanpassingen ect.
Maar de da was gelijk meer voorstander voor inslapen.

Ik snap niet zo goed hoe je kunt oordelen over hb bij een pony waarvan je de foto's niet hebt gezien en niet ziet lopen.
3 verschillende deskundige hebben de foto's gezien en 2 daarvan zijn van mening dat inslapen diervriendelijk is dan het uitproberen van een behandeling.
De andere wil het een kans geven, maar schrok ook van de sincker die op een paar mm na door de zool heen komt.

De hoefsmid kom niet voor niks regelmatig checken of er geen verkleuring aan de zool is.

Iedereen doet wat hem/haar goed dunkt, hoop ik.
De ene geeft eerder op dan de ander om welke reden dan ook.
Dat is een beslissing die ieder voor zich moet kunnen maken.

Ik geef het niet op daarvoor geef ik teveel om dr, maar ik laat haar niet oneindig lijden.

Wbt de da, daar ben ik momenteel mee bezig... Om een second opinion te krijgen.
Niet zozeer voor de beoordeling van de foto's maar wel voor het behandelplan met de medicatie.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 06:39

Heb je de foto's al naar van nassau gestuurd? Ik weet niet of het mogelijk is maar wellicht zou je eens daar naar de kliniek kunnen, mits vervoeren verantwoord is.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:16

capopjekop schreef:
Heb je de foto's al naar van nassau gestuurd? Ik weet niet of het mogelijk is maar wellicht zou je eens daar naar de kliniek kunnen, mits vervoeren verantwoord is.

De gebr van Nassau hebben de foto's al gezien.
En zij hebben mij advies hierin gegeven.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:23

Wil graag wat aangeven nav mijn eerdere posts met name de post waar singasong op reageerde.

Wbt de bute en het geven daarvan, wat ik probeerde te zeggen is dat een hb paard welke op bute staat en iedere keer meer bute nodig heeft geen goed teken is... Dat stond in mijn eerdere post.
Daarmee bedoelde ik niet dat je je paard in de minder goede periodes geen extra bute mag geven omdat hb paarden in de meeste gevallen goede, minder goede en slechte periodes hebben, het gaat met ups en downs.

Het kan misschien over zijn gekomen alsof ik bedoelde dat je altijd moet afbouwen en als dat niet gaat dat het einde oefening zou zijn voor een hb paard. .. Dat bedoelde ik juist niet.

Nog steeds vind ik dat een ieder dat voor zich moet bepalen, en iedereen staat daar waarschijnlijk anders in.

Hopelijk is dat na deze post wat duidelijker.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:38

Mag ik julie vragen op wat voor beslag jullie paarden staan ?
Wes mijn Haflinger staat nu voor op een dubbele lip met een 2 componenten zool er tussen.
Die zool is keihard, er zit tussen zijn ijzer en zijn hoef een matje, dus hij heeft geen losse zool er tussen wat die kit op zijn plek houd.
Ik zelf heb het idee dat het zooltje te hard is waardoor hij nog erg veel pijn houd.
Volgende week dinsdag komt mijn hoefsmid weer en dan kaart ik dit ook even aan .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:48

Nu blootvoets, maar daarvoor heeft ze eenmalig op het breakoverbeslag gestaan van van Nassau.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:19

Die van mij staat momenteel ook op het break over ijzer van Nassau.
Ze staat er pas op dus kan er nog niet veel over zeggen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:14

Mijn paard is ook blootvoets gebleven, enkel een beetje bijgekapt/afgerond vooraaan (had wel enkel een licht begin van hb)
Ijzer met dubbele lip lijkt me niet ideaal, men zegt altijd dat dat de hoef teveel samenknijpt waardoor het pompmechanisme minder goed werkt, maar ik ben natuurlijk geen hoefsmid/expert.
Het chronische HB paard hier op stal met een gekanteld hoefbeen heeft hartvormige ijzers die vanvoor open zijn, ik weet wel dat de meningen hierover sterk verdeeld zijn.
Persoonlijk heb ik de neiging om ijzers een beetje te vermijden, moest ik echt geen keuze meer hebben, denk ik dat ik eerst plakijzers zou proberen, zeker wanneer de onsteking en de pijn nog aanwezig zijn.
Heeft jouw paard gekantelde hoefbenen Marjolein?

Sterkte Cissie voor jouw haf die het nog steeds zo moeilijk heeft, fijn dat ze wel even bij de kudde mocht! Ik denk dat een blij paard uiteindelijk toch sneller zal genezen dan een depressief paard he...

De paarden pijn zien lijden is echt moeilijk he... Als ik jullie verhalen hoor, denk ik dat mijn ruin echt maar heel licht bevangen stond, en ik dus veel geluk heb, en zelfs zo heb ik de eerste dagen aan de ergste scenario's gedacht...

Mijn paard staat trouwens weer een week op gras, met masker, ik hoop het weer te kunnen opbouwen naar gewoon dag en nacht weide indien ik hem voldoende kan trainen.
Een andere pony hier op stal zou in het verleden al heel erg HB geweest zijn, en staat nu dag en nacht op de weide, momenteel zelfs een weide met veel gras, lijkt er vreemd genoeg geen last van te hebben (ondanks dat hij erg dik is), nog een andere staat elke dag maar een paar uur op gras, de rest van de tijd op een paddock met een beetje hooi. Ik denk dus dat het erg afhangt van paard tot paard... (en wellicht van de onderliggende reden waarom ze HB geworden zijn)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:58

cissie schreef:
Wil graag wat aangeven nav mijn eerdere posts met name de post waar singasong op reageerde.

Wbt de bute en het geven daarvan, wat ik probeerde te zeggen is dat een hb paard welke op bute staat en iedere keer meer bute nodig heeft geen goed teken is... Dat stond in mijn eerdere post.
Daarmee bedoelde ik niet dat je je paard in de minder goede periodes geen extra bute mag geven omdat hb paarden in de meeste gevallen goede, minder goede en slechte periodes hebben, het gaat met ups en downs.

Het kan misschien over zijn gekomen alsof ik bedoelde dat je altijd moet afbouwen en als dat niet gaat dat het einde oefening zou zijn voor een hb paard. .. Dat bedoelde ik juist niet.

Nog steeds vind ik dat een ieder dat voor zich moet bepalen, en iedereen staat daar waarschijnlijk anders in.

Hopelijk is dat na deze post wat duidelijker.

Ik denk dat ze probeerde te benadrukken dat Bute niet ongevaarlijk is! Ze kunnen er zelfs maagbloeding van krijgen en belast dus de maag en darm stelsel. Als de hb heid nu juist gerelateerd is aan een stofwisselingsprobleem, zie ik daarin niet de oplossing. (mijn persoonlijke mening)
Ik heb overigens op advies van natuurlijke artsen de tip gekregen traumeel druppel, en de gel op de hoeven en kroonrand smeren. Daar zit namelijk een natuurlijke pijnstiller in. En is niet belastend voor het systeem.
Ik heb erg veel baat bij Den Hoek (erik laarakker) heb destijds mest opgestuurd en ben met complete reiniging begonnen. (zonder enig pijnstiller) Gelukkig hoefde ik niet te reizen. Die manier bevalt mij uitstekend.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:20

Ja die van mij heeft een gekanteld hoefbeen aan beide benen voor,
Rechts 9 graden en links 10 graden.
Hij staat al voor hij bevangen werd op een ijzer, omdat hij vaak op straat liep en erg gevoelige voeten had .

Hierbij heb ik nog 2 filmpjes hoe hij liep dat hij net gedaan was en nog 1 van vorige week dinsdag.

Dit is 7 weken terug.
http://youtu.be/BT3reGqVtjA

Dit is vorige week dinsdag.
http://youtu.be/dvYP6MgWlHs

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:49

nombrado schreef:
Als de hb heid nu juist gerelateerd is aan een stofwisselingsprobleem, zie ik daarin niet de oplossing. (mijn persoonlijke mening)
Ik heb overigens op advies van natuurlijke artsen de tip gekregen traumeel druppel, en de gel op de hoeven en kroonrand smeren. Daar zit namelijk een natuurlijke pijnstiller in. En is niet belastend voor het systeem.
Ik heb erg veel baat bij Den Hoek (erik laarakker) heb destijds mest opgestuurd en ben met complete reiniging begonnen. (zonder enig pijnstiller) Gelukkig hoefde ik niet te reizen. Die manier bevalt mij uitstekend.

Het lost idd het probleem niet op, het is voor mijn haf momenteel een middel om de pijn te dragen en de onsteking te remmen.
Zo'n reinigingskuur vind ik wel interessant in de zin van het helpt het lichaam wellicht sneller te herstellen?

Ze loopt sinds gisteren gelukkig een stuk beter.
Ze mag sinds 2 dagen in de weide bij de kudde als ik dr paddock en stalletje aan het schoonmaken ben en dr hooi klaar leg ect.
Vandaag riep ik haar omdat ik klaar was en ze weer terug moest, het is een tijd geleden dat ik dr heb zien galopperen maar vandaag heb ik even een traantje moeten laten... Wat was ik intens gelukkig met haar houterige doch enthousiaste galopje.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:56

Ik heb helaas ook heel wat pijn ervaring achter de rug met mijn beide pony's.
En heel wat medicatie gebruikt, die voor beide pony's anders was.

Isa bleek veel beter te reageren op metacam dan op buut, terwijl Yoob direct last kreeg van zijn maag toen hij 1x metacam kreeg. Hij moest acuut op de buut.

Maar goed, bij hem werd het ook alleen maar erger en erger en zelfs een volledige overdosering verlichte bij hem de pijn niet en vele dierenartsen hadden er geen verklaring voor.
Tot er 1 slimmerik tussen zat die gelijk zag dat het niet zijn hoeven waren, maar dat het hoger in het been zat. Röntgenfoto wees toen een breuk in het ellebooggewricht uit.
Wat niet wil zeggen dat hij niet bevangen was hoor, want dat is hij wel geworden van al die medicatie en verkeerde belasting door de pijn.

En verder ben ik toen ook volledig overtuigd geraakt van homeopathie en bloesemremedies.
Die hebben hem in 14 dagen meer opgeleverd dan maanden dokteren bij de reguliere arts.

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:38

Daar wil ik ook even op inhaken.
Ik durf nog geen gat in de lucht te springen, maar vorige week is bij mij ook de homeophaat geweest.

Omdat hij van de reguliere medicijnen met afbouwen toch weer slecht ging lopen en de cushing test negatief was wilde ik toch weten wat dan de oorzaak was.

Hij bleek een afwijking te hebben aan zijn pancreas.
Ze raadde mij aan door te gaan met de ascal en de buut iets te minderen maar niet te stoppen.
Hij krijgt nu verschillende soorten druppels.
De eerste dagen merkte ik geen verschil, maar nu na iets meer als een week zie ik hem echt opknappen.
Hij gaat weer bokkend de paddock door, en als ik hem laat stappen in de longeerkraal gaat hij uit zichzelf draven.
Hij mag nog maar weinig ivm peesblessure maar hier ben ik al heel blij mee..
We gaan het zien, en en zijn vast mensen bij wie de nekharen omhoog gaan staan van dit verhaal maar ik zie duidelijk verbetering.

Ik ben heel benieuwd of er nog meer hier zijn die ook homeopathie gebruiken als ondersteuning of ipv reguliere medicatie.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:59

Kom hier nog eens effe voorbij.
Fijn gogo dat je paardje beter gaat, gewoon doen wat goed voelt.
Wat voor de een helpt hoeft voor de ander niet te gaan helpen.

Mijn shet gaat goed, al blijft hij soms nog wat stram en op de harde loopt hij al jaren niet goed.
Ik wil m niet perse op ijzers zetten omdat ik liever heb dat zijn hoeven goed bijgehouden worden.
Dat betekend dus iedere 3 a 4 weken de smid erbij en dat gaat niet met ijzers.
Het is dan ook echt nodig en als hij op ijzers zou staan moet ik het dubbele aantal weken doen en dat zou bij een kapbeurt de stand weer teveel veranderen.
Als hij meer last heeft krijgt hij buut, heb ik altijd op voorraad liggen en als de smid is geweest krijgt hij een half zakje.
Maar de laatste keer had ook zonder gekunt volgens mij.
Ik zie wel dat er veel schade is vooral linksvoor, de een na laatste kapbeurt kwamen er drie ontstekingen met kappen uit.
Die hoef blijft onrustig.
Helemaal opknappen zal nooit gaan gebeuren, daar is helaas de schade te groot voor.
Zolang hij plezier heeft en paard kan zijn, laat ik m lekker lopen.
Het blijft gewoon heel moeilijk ook omdat ieder paard weer anders reageerd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:10

Gogo
Ik ben voorstander van het gebruik van alles dat mij en mijn paarden helpt. Welk labeltje er ook op zit. Regulier met ondersteuning van homeopathie, reiki, ostepathie, etc
Als het maar helpt :j en mij kan het niets schelen wat anderen daarvan vinden :D

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:50

Ik deel jou mening Janouk, als 'het' maar helpt

Cissie een galopje ? Hoop dat hier ook ooit terug te zien ... maar momenteel ben ik al blij als ze wil stappen ... |( (pijnstilling terug verlengd vandaag, zonder gaat het niet ... :( maar als het moet, dan moet het maar, als die pijn nu als eens zou weggaan ... )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:54

Mee eens Janouk.
Het kan ook prima naast elkaar, zolang je maar niet zelf gaat experimenteren, want homeopathie is niet 'baadt het niet dan schaadt het niet' wat sommigen soms denken en soms kunnen ze regulieren middelen versterken of juist afzwakken.

Gelukkig heb ik ondertussen een paar goede dierenartsen zowel alternatief als regulier die elkaar niet aanvallen of afkraken, maar samen werken.
Na gevalletje Yoob konden ze ook bijna niet anders, want niemand had gedacht (ik zelf ook niet) dat hij met wat hem was overkomen ooit nog voor de wagen zou lopen :)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:36

@marjoleinft wat fijn om de vooruitgang te zien! Je haf is op de goede weg.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:26

Fijn om te lezen dat het met sommige paarden momenteel wat beter gaat.
Helaas nog niet met allemaal... Thirteen sterkte al loopt je hafje al een stuk beter op het tweede filmpje!!!

Homeopathie of niet als je paard er positief op reageert gewoon er erg blij mee zijn.
Ik hoop voor mijn haf ook op het gebied van natuurgeneeskunde een goed alternatief te vinden.
Tot op heden nog niet gevonden daarom lees ik graag jullie ervaringen daarmee.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:34

marjoleinft schreef:
Mag ik julie vragen op wat voor beslag jullie paarden staan ?
Wes mijn Haflinger staat nu voor op een dubbele lip met een 2 componenten zool er tussen.
Die zool is keihard, er zit tussen zijn ijzer en zijn hoef een matje, dus hij heeft geen losse zool er tussen wat die kit op zijn plek houd.
Ik zelf heb het idee dat het zooltje te hard is waardoor hij nog erg veel pijn houd.
Volgende week dinsdag komt mijn hoefsmid weer en dan kaart ik dit ook even aan .

Hier had mijn merrie dubbellips ijzers. Ja, er zijn tegenstanders van, maar het is net hoe je hoefsmid het eronder legt.
Ze heeft er zes jaren goed op gelopen. Laatste tijd ging het minder, toen hebben we oa ook nog hoefpad geprobeerd (zooltje met 2 componenten), maar dat hielp niets. De sneeuwzolen leek ze wel prettiger te vinden. Maar verder dus altijd zonder zooltje. (De laatste tijd werd ze minder door haar rugproblemen, stond los van de HB).

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:39

@ vlaflip, vind je hem goed lopen ? Ik zelf vind het nog steeds slecht gelukkig hebben jullie hier andere kijk op dat geeft me weer moed.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:19

marjoleinft schreef:
@ vlaflip, vind je hem goed lopen ? Ik zelf vind het nog steeds slecht gelukkig hebben jullie hier andere kijk op dat geeft me weer moed.

Ik vind haar ook minder stijf ogen dan 7 weken eerder en ze oogt wat vrolijker. Ze is dus wel aan de beterende hand, denk ik! Staat ze nog op pijnstillers? Houd moed! Ik weet dat het heel moeilijk is :(:)