cissie schreef:@ gogo
Met mijn haf gaat het niet zo best, of ze moet nog bijkomen van het beslaan of ze gaat achteruit.....dat is momenteel niet duidelijk voor mij.
Ze is bevangen geraakt door gras, 24 u p.d buiten en in de winter met slowfeeders.
Ze blijkt ir te hebben en dan is de keuze voor 24 u p.d in haar geval niet de beste, zo blijkt.
Veel hoefbevangen paarden kunnen na verloop van tijd best op de weide lopen er zit bij sommige wel een grote maar aan.......niet 24 u p.d, streepbegrazing of graasmasker is soms noodzakelijk.
Dit heeft met name met de oorzaak van de hb te maken, vooral bij paarden met ir is het oppassen geblazen, maar niet onmogelijk.
Het stabiliseren zo noem ik het tenminste want genezen komt eigenlijk niet voor, merrie met placenta verhaal schijnt een uitzondering te kunnen zijn..duurt over het algemeen best lang
Met name als er sprake is van een kanteling of sincker, dat kan maanden of langer in beslag nemen.
Belangrijk is dat je je paard goed in de gaten houdt, als hij achteruit gaat en duidelijk meer pijn krijgt is het raadzaam om de da erbij te halen voor een beoordeling.
Er zijn paarden die zoveel pijnklachten hebben zoals mijn haf helaas dat je wel realistisch moet blijven....ophogen van medicatie ipv afbouwen zonder verklaring is geen goed vooruitzicht bij hb paarden vind ik.
Als je paard gedurende de tijd steeds meer medicatie nodig heeft om het wat draagzaam te maken is er iets niet in de haak.
Op dat laatste punt zit ik momenteel met mijn haf, de da denkt dat het van het beslaan komt....ik heb mijn twijfels.
Omdat de hoefsmid duidelijk had gezegt dat dit ijzer op zeer korte termijn verlichting zou kunnen geven en in ieder geval een positueve bijdrage zou moeten zijn.
Misschien heeft het bijkomen van het beslaan ( ze was ook voor de hb altijd gevoelig na het beslaan) de tijd nodig?
Ik hoop het, maar begin steeds meer te twijfelen.....
Sterkte met je paardje
Iedereen trouwens met een hb paard!
Mijn Haflinger, met 2 gekantelde hoefbeentjes en een sincker heeft ruim een half jaar op de Buut gestaan. Het is al weer 3 jaar geleden en hij loopt weer als een tierelier, zonder ijzers vanaf het begin dat er HB bij hem werd geconstateerd.
Waarom zo ongeduldig? Paarden kunnen echt wel iets hebben hoor. Het zijn hele sterke dieren en als ze dan wat langer nodig hebben om er weer bovenop te komen, geef ze die tijd dan. En maak het zo draaglijk mogelijk voor ze, ook al is dat met pijnstillers en/of andere medicatie.