Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:06

xLaura

wat voor blessure was het?
mijn paard heeft ook rechtsvoor zijn check ligament zwaar verrekt[ foto is ik dacht op blz 122? te zien ]
de pees is 3x zo dik en een klein gaatje van 0.5cm
deze blessure zit bij een oude blessure op de echo was goed te zien dat dat weefsel er anders uitzag

bij mijn paard is het een ernstige verrekking is langdurig om te genezen maar geneest van alle pees blessures het beste!

als er een gaatje in zit komt op die plaats bindweefsel terug wat stugger is dus minder rekbaar....daardoor heb je idd eerder kans dat de pees daar weer in kan scheuren

maar jeetje na 2jr pas weer stappen -O-

als je zekerheid wil zou ik opnieuw een echo laten maken :j

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:16

Het checkligament was ingescheurd. De voorspelling was destijds ook dat het wel zou genezen maar lang zou duren. Ik heb veel langer de tijd genomen dan wat de DA toen aangaf.
Ze heeft het afgelopen half jaar niet meer gekreupeld tijdens draf. Alleen de laatste paar weken telkens wat stijver, maar goed paard wordt ook ouder dus ik zocht daar niet teveel achter.
Maar nu dus weer echt kreupel.

Ik ga de foto even opzoeken Mirgino. Okido's echo foto heb ik ook nog wel ergens denk ik. Maar eens zoeken.

Ik ga morgenochtend even bellen om haar te laten scannen. Ik wil toch graag weten waar ik aan toe ben.

Ik herinner me ook dat de DA toen zei dat het wel zou genezen maar dat de pees door een simpele verstapping weer kon inscheuren. Maar omdat het nu al zo'n poos geleden is en eigenlijk allemaal goed ging maakte ik me er niet meer zo druk om.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:48

dat is DE ellende met pezen -O- ineens is de rek eruit en ben je weer bezig met revalideren...

bij mijn paard was de pees waarschijnlijk in mei al aan het opspelen.......maar niks gemerkt in juni liep hij op de weg met draven soms kichtjes onzuiver, maar hij is in 2011 geopereerd aan zelfde been en daar zit artrose , we dachten dat het daarvan was en er is toen een leertje tussen ijzers gezet
en 4 aug was het `raak`hij kwam met dik been uit de wei, hij moet ook altijd gek doen en keihard rennen van achterin naar voren en dan remt hij met gestrekte voorbenen :+ soms echt remsporen van 6a7 meter dat is bij hem funest geweest
maar ik mag me gelukkig prijzen dat het alleen een ernstige verrekking is met een klein gaatje....dit geneest wel met de tijd
maar een scheur is wel wat ernstiger :(:)

ik hoop dat het meevalt :j

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:27

xLaura schreef:
Sorry voor het binnen vallen!
Sinds anderhalve week speelt haar pees weer wat op, en vanochtend viste ik haar kreupel uit stal. Ik ben bang dat ik de pees overbelast heb (staprit van ruim 20 km) en dat de blessure weer terug is/of niet helemaal was genezen.

Ik moet eerlijk zeggen dat 20 kilometer behoorlijk belastend kan zijn dat is zo'n 4 uur stappen. Blessures ontstaan voornamelijk door een beweging die te vaak herhaalt wordt. 4 uur stappen klinkt niet zoveel en zeker niet zwaar, maar 4 uur lang dezelfde beweging is voor een pees heel belastend.
Ik zal hem een weekje rust geven en daarna weer wat gaan stappen, maar dan niet meer dan een uurtje met wat afwisseling met draf en galop. En ook niet dagelijks 3x week is genoeg wil je hem toch beweging op de "rustdagen" geven doe dat met een crosstraining b.v. 30 min wat dressuurwerk of lange lijnen. M.a.w doe wat anders die voorkomt dat hij dezelfde beweging moet maken.

Succes!

Wat ik ook zeker zal doen een afspraak maken met de VA voor een scan. Je moet echt weten wat de schade is. Een dikke been betekend dat er wat aan de hand is.

Succes en sterkte

Somebitch

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:29

20 KM na 2 jaar belastend? Nou ik mag toch hopen dat na 2 jaar de pees goed geheeld is en zo niet je paard gewoon altijd last van deze blessure zal blijven houden. :o

karin1994Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:56

Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen

maar, gister had ik springles, en toen ik ging aandraven, voelde ik al dat het niet klopte
instructrice ernaar laten kijken, en toen bleek dat hij rechtachter op slot leek te zitten?

ik heb alleen gestapt daarna, en toen ik hem in stal zette was hij nog wel zo fit om er van door te gaan :')

iemand hier ervaring mee?

ik heb hem die dag ervoor normaal kunnen rijden, en toen was er niks aan de hand?
en naar mijn idee heeft hij niet gek kunnen doen in de bak

hij staat 24/7 buiten en kan gewoon de stal in als hij wil, en het terrein is niet gek groot waar hij heen kan

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:15

Als zijn been op slot staat staat dat los van de peesblessure. Op slot slaan van de knie zou dit dan moeten zijn. Dit kan omdat de kniebanden slap geworden zijn. Of bedoel je niet dat het been op slot sloeg?

karin1994Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:30

hij sloeg idd niet op slot, stappen ging goed maar toen ik ging aandraven deed hij erg raar, en mn instructrice dacht dat het R. achterbeen op slot zat, hij kon wel stappen en draven, we hebben niet gegaloppeerd

hij word elke week voldoende gereden, ik spring ook met hem zouden de kniebanden alsnog slap kunnen zijn?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:32

karin1994 schreef:
hij sloeg idd niet op slot, stappen ging goed maar toen ik ging aandraven deed hij erg raar, en mn instructrice dacht dat het R. achterbeen op slot zat, hij kon wel stappen en draven, we hebben niet gegaloppeerd

hij word elke week voldoende gereden, ik spring ook met hem zouden de kniebanden alsnog slap kunnen zijn?

Ja dat kan, die van mij heeft een keer verrekte banden gehad en dat blijft een zwak punt. :j
Maar dat is niet iets wat zegmaar blijft, dus na een paar passen moet het goed zijn. Als je zoiets voelt zou je hem eens in zijn achteruit moeten zetten als je daarna weer vooruit gaat moet het goed zijn. En verder trainen, balkjes lopen, heuvels, schijnovergangen.
Maar als hij echt niet rad bleef lopen dan denk ik niet dat het een slappe band is....

karin1994Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:37

oke wat gek, dat wist ik niet, hij is al 8 jaar en heeft hier nooit last van gehad

bedankt voor je uitleg en voor de tips! daar kan ik wat mee!
ik hoop dat hij straks weer normaal loopt als ik thuis ben :=

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:39

Als hij niet rad zal lopen dan zou het dus kunnen dat die van jou ook verrekte banden heeft (hoeft niet hoor kan ook wat anders zijn) maar belangrijk om er dan wel even door een DA naar te laten kijken. Bij verrekte banden moeten ze namelijk lang op rust...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:43

Ik heb trouwens gisteren voor het eerst sinds 5-6 maanden in de bak gereden :D Ging goed. En vanochtend was zijn been nog helemaal goed! :)

karin1994Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:47

ah dat is echt super fijn na zo'n lange tijd, gefeliciteerd +:)+

hopen dat het zo blijft

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:50

Ik kom ook weer even binnenvallen.
Die van mij is in augustus behandeld aan "losse knieeen" kortom slappe kniebanden. Die liep niet rad en bleef niet rad tot hij ingespoten is. Nu merk ik pas dat hij er wrss al heel veel langer last van gehad heeft dan dat hij daadwerkelijk getoond heeft. Dus zou best kunnen dat het bij jou paard ook slappe kniebanden zijn. Maar echt op slot denk ik niet als ik het verhaal zo hoor. Als ze daadwerkelijk op slot geschoten zijn, zal je het paard eerst een pas achteruit moeten zetten om het daarna weer vooruit te krijgen.

Fijn wendyke dat je paard er weer mooi uit ziet op de scan!!

@xlaura: klote dat ze nu weer kreupel is. Ook ik zou haar op de scan laten zetten. Toch een stukje zekerheid.

@mirgino: gelukkig was het alleen de wind en is je paard nu weer braaf. Wat een luxe box heeft hij trouwens! Heerlijk.

@kalmeringsmiddelen: mijn paard heeft tijdens zijn vorige blessure 3 maanden 2x per dag muisjes gehad. Ik moest langs de weg stappen en dat ging ik echt niet zonder muisjes doen.

@ikke: ik pak nu stukjes appuyeren mee voor er lossigheid. Verder maak ik veel overgangen en laat hem klein/gesloten draven. Galoperen doe ik nu vooral voorwaarts dat hij weer sprong gaat maken. Maar zodra hij dan sprong maakt, sluit ik hem hier wel in. Overgang naar galop doe ik vanuit stap en dus echt vanuit zijn achterhand.

Verder gaat het hier echt super. Better than ever.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:02

:D gisteren was hij best rustig en om 1230u was de smid er en zijn de ijzers eraf gehaald
s`middags gelopen zonder ijzers,hij is nog even aan het `zoeken`hoe hij lopen moet :+
we hebben in de wei 20 min gegraasd hij was redelijk relaxt
ben benieuwd hoe zijn benen en hoeven nu zijn, misschien warm? door de betere doorbloeding?
ik ga zo naar stal ben benieuwd :j

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:19

Yarrah, bedankt voor je reactie en uitleg! We hebben over die 20 km 7 uur gedaan. Meer dan voldoende gepauzeerd dus. Normaal liep ze 10-15 km zonder pauze. Ik heb haar niet 'zomaar' 20 km laten lopen. ;)
Daarna heeft ze een week rust gehad en daarna kreupelde ze in draf. In stap zie je er nu weinig aan, stijf maar niet kreupel.
DA heb ik gebeld, en die komt waarschijnlijk dinsdag scannen. Tot die tijd doe ik niets anders dan koelen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:23

Kan ze zich dan niet in de wei verstapt hebben? Verstandig dat je een scan laat maken. :) Misschien valt het wel mee of is het gewoon een 'simpele' verstapping en staat het los van de oude blessure. :j

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:26

Ik kom ook weer binnenvallen. 5 januari 2013 was mijn pony kreupel, peesblessure
aan de aanhechting van de tussenpees aan de knie. Na een allergie die opspeelde toen
we weer zo goed als alles mochten zijn we sinds mei 2014 weer redelijk op niveau en doen we
weer alles wat we voor zijn blessure deden. Helaas loopt hij sinds 5 oktober weer kreupel.
Week stil gestaan en gestapt, toen liep hij aan de hand goed maar onder het zadel voelde het anders
Afgelopen vrijdag naar de kliniek geweest, uiverdoofd en uiteindelijk liep hij goed na dezelfde
aanhechting uitverdoofd te hebben. Volgende week gaan we terug voor foto's en een scan.

Nu heb ik alleen een vraag. Ze hebben na het verdoven een verband om zijn been gedaan, deze mocht
er na een dag af en heb ik er dus zaterdagavond afgehaald. Toen vond ik hem al niet helemaal lekker
lopen, maar ik dacht misschien nog last van de verdoving.
Nu kwam ik vanmiddag op stal, was heel zijn been dik en warm. Hij wilt er niet op staan en houd hem dus de
hele tijd naar voren of omhoog. Nu kan ik me niet herinneren dat hij dit in 2013 ook had, heeft
iemand dit vaker gehad??
Ik wilde morgen sowieso de kliniek hier even voor bellen.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:06

Wat naar!
Ik weet dat mijn merrie destijds een dik en warm been had. DA was geweest voor pijnstilling en vochtafdrijvers, de afspraak voor foto's en een scan stond al. Twee dagen laten was het been nog veel dikker en hield ze hem ook omhoog. Toen heb ik direct de DA gebeld, die is gekomen voor nog meer pijnstilling en vochtafdrijvers en heeft toen ook een een verband/bandage omgedaan.
Maar zij stond dus ook na even met een veel dikker been dan voorheen.

Somebitch, dat zou zeker kunnen. Als het een ander been was geweest dan dit been had ik het waarschijnlijk ook niet laten scannen. Maar een gewone verstapping moet na een week rust wel weg zijn. Dat is nu niet. Bovendien loopt ze nog steeds stijf, en draven weigert ze.
Het is gewoon lastig, ik kan wel speculeren over wat het is, maar ik weet het toch pas als het gescand is. Natuurlijk hoop ik op iets simpels of dat ze niets zien, maar ik bereid me er wel op voor dat ze de winter gewoon op de wei gaat.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:25

Hoeft niet altijd, bij die van mij duurde het twee weken destijds met een verstapping.
Maar inderdaad even de scan afwachten. Hoop dat het meevalt voor jullie. :(:)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:08

Was dat ook na het verdoven xLaura? of werd het gewoon steeds dikker?
En wat vervelend dat die van jou ook weer niet goed loopt! Ik snap dat je voorzichtig
bent omdat het hetzelfde been is. Ik heb deze keer ook geen risico genomen terwijl ik hem
waarschijnlijk als het zijn andere been was gewoon op de wei had gezet de eerste week.

Zijn been is sinds de dag dat hij kreupel loopt helemaal niet dik geweest (vorige x ook niet).
Warm was lastig in te schatten omdat ik gelijk zijn been heb geschoren ivm koelen (haflinger met teddy vacht :') )
dus daarom voelde deze sowieso warmer aan, maar nu gloeit hij gewoon.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:14

@liedjuh oww klinkt als het super gaat nou na het inspuiten :D
en die oefeningen ga ik onthouden. is het niet te belastend voor de pees dat soort oefeningen?
nadeel als ik hem gesloten laat draven gaat hij al snel naar passage en veert hij teveel ben bang dat dat nog funest is voor zn pees.

@miringo ow spannend enenenenen?
@laura oef hopelijk valt het mee.

@lindsey zou voor de zekerheid ook even bellen kan altijd ontsteking bij zijn gekomen.

gisteravond heb ik hem aan de longe aan het werk gezet. wat verzamelen en verruimen enz. gewoon even lekker aan het werk zonder dat ik erop zat. maar hij vind longeren nooit leuk dus moest em echt aan het werk zetten. been bleef mooi dun en was vanochtend ook nog mooi dun. vandaag maar buiten stapritje gedaan kan de pees weer tot rust komen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:17

Ik mag mij hier in dit topic af gaan melden :D (al een poos niet gereageerd, wel meegelezen)
Partout is helemaal herstelt! Veearts was erg tevreden en ik kreeg de complimenten dat hij er zo goed uitziet.

Ik hoop dat jullie allemaal hetzelfde kunnen zeggen binnenkort!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:19

whaaaaaa wat gaaaaaaaffff gefeliciteerd zeg :D

hoop wel dat je heeel af en toe nog eens reageerd dat het goed gaat :D

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:36

Thanx :D! Zal ik doen :j