[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:24

tug schreef:
gezocht, wie kan even vlug een linkje plaatsen naar hoe je iemand onder de foeiknop kunt zetten, dan hoeft boosheid niet meer ontopic mee te doen.

Weer fijne post Tug, maar probleem is niet boosheid een foeiknop is om een iemand te negeren, is een goed idee, maar de foute info blijft wel voor de mensen die echt hulp zoeken en de foei niet inschakelen. Als je voor het eerst eerst een HB paard hebt is het zo levensreddend om goede info te vinden. Dit topic was zo meelevend, zo veel kennis aan het delen en er komt ineens iemand die alle kennis onderschoffelt. Als je als nieuw iemand in dit topic binnen komt kan het fataal zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:28

mysa schreef:
Een heel gelukkig hoewel zwaar pijnlijdend paard?

Ik vraag me hier ten zeerste af
of het hier "mensen met paarden" betreft waar ik mee communiceer?
of "paardenmensen"...

In hoeverre jij kan zien dat er ergens een "zwaar pijnlijdend paard" staat, is jou intepretatie
je hebt nl mijn paarden nooit gezien/ ook niet in die toestand
dus kán jij er echt niet over oordelen.
En nu stoppen met die veroordelingen! bah

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:29

EstherHegt schreef:
tug schreef:
gezocht, wie kan even vlug een linkje plaatsen naar hoe je iemand onder de foeiknop kunt zetten, dan hoeft boosheid niet meer ontopic mee te doen.

Weer fijne post Tug, maar probleem is niet boosheid een foeiknop is om een iemand te negeren, is een goed idee, maar de foute info blijft wel voor de mensen die echt hulp zoeken en de foei niet inschakelen. Als je voor het eerst eerst een HB paard hebt is het zo levensreddend om goede info te vinden. Dit topic was zo meelevend, zo veel kennis aan het delen en er komt ineens iemand die alle kennis onderschoffelt. Als je als nieuw iemand in dit topic binnen komt kan het fataal zijn.

Heb je helemaal gelijk in....maar ik denk even aan mijn eigen gezondheid..heb gefoeit!
De posten van anderen kun je wel gewoon lezen....mijn topic is 'schoon' :D HEERLIJK!!!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:31

EstherHegt schreef:
tug schreef:

denk je nou echt?
dat net lezers hier luisteren naar ene esther?
en niet naar hun hoefsmid of dierenarts?
Je kan nooit, op internet diagnose geven over een aandoening en wat te geven.............
Je doet net of mensen die hier komen dom zijn?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:32

Mens met paarden (sinds 1972, dat dan weer wel) Je zei toch dat je geen pijnstilling gaf, maar deze aandoening doet gruwelijk veel pijn, vandaar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:38

mysa schreef:
Mens met paarden (sinds 1972, dat dan weer wel) Je zei toch dat je geen pijnstilling gaf, maar deze aandoening doet gruwelijk veel pijn, vandaar.

Ligt aan de mate van! er zijn verschillende stadia toch?
maar iemand hier op bokt wordt voor dierenmishandelaar uitgemaakt omdat ze het niet deed.
dat vind ik echt niet kunnen, en wordt boos om een veroordeling omdat je het paard niet hebt gezien en de situatie niet kent.
Daar kan je als bokt lezer niet over oordelen over de situatie van dat betreffende paard.
Zowiezo vind ik dat niemand hier kan oordelen over de paarden van anderen!!!!
enige wat je hier kan doen, is je kennis en ervaring neerzetten
of dit nu regulier of een andere manier is, doet er niet toe!
Dat is voor elk paardeneigenaar zijn eigen keuze

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:44

Er zijn verschillende stadia, ja, maar als je weet dat in veel gevallen het hoefbeen binnen 24 uur kantelt, dan kun je nagaan dat er op grote schaal acuut lamellen ontstoken raken en loslaten. Waar weer uit volgt dat dat het dus vanaf het eerste moment niet geringe pijn oplevert. En ik ben het met je eens dat iedereen zijn eigen keuzes moet maken waar het hem- of haarzelf betreft, maar onafgewogen keuzens waar het dieren betreft, tja, die worden veroordeeld.
En nu ga ik het ook maar even laten voor wat het is, want ik heb inmiddels vierkante ogen en een punthoofd.

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:46

hoefbevangenheid is heel erg pijnlijk,msschien kun je er van uitgaan dat het waarschijnlijk geen hoefbevangenheid is als een paard nog fluitend in de rondte loopt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:59

tug schreef:
voor paarden(inclusief pony's) die al erg goed zijn in het benutten van hun rantsoen is het misschien minder op zijn plaats, daar is het vaak al een probleem om de grens tussen eettijd en vasten te bewaken en nog efficienter is daar misschien geen aanrader.een paard dat een flink bewegingsaanbod heeft is weer wat makjkelijker omdat je daar toch al vaak een aanvulling moet gaan geven op je ruwvoer voor voldoende energie.

Dit vind ik een hele interessante en is ook echt een lastige, je kunt rantsoen wel berekenen maar inderdaad de periode tussen vasten en eten is moeilijk. wij hebben zelf de mogelijkheid omdat we de paarden aan huis hebben om het ruwvoer over veel afgewogen porties per dag te geven. Onbeperkt ruwvoer is echt geen issue want dan heb je de poppen aan het dansen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:02

nombrado schreef:
Allemaal heel interessant misschien.
echter volg ik mijn eigen ervaring en weg

Prima !
Misschien is het een idee om dan ook een eigen topic te openen ?

nombrado schreef:
Mijn paard is bevangen geraakt door een ziekte in de straal die alleen bij koeien voorkomt.

Mortellaro is ontzettend zeldzaam bij paarden en zou alleen kunnen optreden als een paard in de stalgang op de roosters tussen de koeien wordt gehouden.
Er is 1 geval bekend en onderzocht in de USA, dit betrof een paard welke 24/7 gedurende maanden tot zijn kogels in de modder had gestaan, uiteindelijk bleek het niet eens Mortellaro te zijn maar een parasiet.
Je schreef dat jouw paard het heeft gekregen van opname van mest uit de kuil. Nou laat ik je uit de droom helpen, stinkpoot, rotstraal en zeker Mortellaro krijg je niet door opname van mest via de mond.
Helemaal in voordroog vraag ik me af of deze bacterien uit de mest uberhaupt wel zouden overleven tijdens het fermentatieproces !

nombrado schreef:
ja...die fantastische dierenartsen, die alles weten???
waarom weten zij dan niet, dat een paard een koeienaandoening in zijn voet heeft?
wetenschap weet ook niet alles.

Een DA heeft minstens 7 jaar studie achter de rug en in geen enkel boek is Mortellaro terug te vinden als aandoening bij het paard.
Daarnaast blijf ik het een sterk verhaal vinden dat jouw paard van een rotstraal of straalkanker hoefbevangen is geraakt.
Als een paard namenlijk ivm pijn de hielen gaat ontlasten en op de tenen gaat lopen verwacht je eerder problemen met de straalbenen of de pezen !

nombrado schreef:
ik kan alleen een voorbeeld zijn..., hoe ik het doe
diegene die het zien, willen het ook zo
diegene die het niet (willen)zien, gaan een andere weg.

Ik respecteer ieders mening maar nu ga je echt te ver !
je doet nu zelfs of je één of andere goeroe bent.
Ga alsjeblieft ergens anders een voorbeeld zijn voor anderen, richt je eigen sekte op ergens op een berg in niemandsland maar laat ons hier verder met rust !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:05

Bovenstaande discussie heb ik maar even doorgescrolled ;)

Ik had qua graasmasker idd kunnen kiezen voor een zwarte, maar ik hou wel van felle kleurtjes en deze zie ik tenminste snel liggen in de wei mocht ie eens af gaan :D
Kan ik zelfs een bord op het hek hangen dat als het paard géén rose 'neus' heeft dat ze mij even moeten bellen ;)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:12

ik vind het ook geen goede zaak als er te simpele en mogelijk onbruikbare aanpak tot meer paardenleed lijdt, maar als je denkt dat iets verkeerd is neergezet kun je daar misschien nog het beste serieus op reageren, ik ga er altijd vanuit dat domme vragen niet bestaan, je veel met wat zoekwerk ook zelf al kunt vinden en hoop dat ook te kunnen stimuleren, dus niet aannemen omdat wie dan ook het neerzet, maar er goed over nadenken, op zoek gaan naar de in en outs bij een bericht of tip en er zo zelf een duidelijker beeld bij kunt krijgen waarop je eigenlijk pas kunt beslissen of het iets van waarde bevat voor dat ene unieke paard waar je mee te maken hebt.

als iets vaststaat rond HB is dat er geen geval exact gelijk is, wel zijn er duidelijk gelijke processen die deel van de HB uitmaken. als we het puur op het klinisch beeld moeten behandelen, dan missen we het grootste deel, de wetenschap maakt heel veel van wat wij in grote lijnen zien duidelijk door inzichtelijk, bij HB ook vaak nog zichtbaar op moderne media, te maken wat voor onze zintuigen niet waarneembaar is. dat kun je afwijzen, maar je kunt er ook kennis van nemen en die theorie omzetten in praktische handelingen.

als je de twee rapportages over HB van chris pollitt bekijkt staat dat vol met foto's en andere opnamen die je laten zien wat er gebeurd, nog niet alles is ontraffeld, maar dat is een kwestie van tijd en je kunt niet tegen een paard met HB zeggen, sorry jochie, ik doe niets want we weten het nog niet allemaal, neem dan toch vooral de moeite om er goed over in te lezen en pas op basis van zoveel mogelijk materiaal te beoordelen of niets doen of iets doen iets zou kunnen opleveren. sommige dingen zijn al lang voor het hele plaatje compleet is te behandelen.

pijn stuurt bijvoorbeeld niet alleen de beweging in de war, maar ook een heel aantal processen in een lichaam, naast de zeer forse pijn bij de acute aanval zelf, ontstaat er vaak nog extra pijn puur door de ontlastende houding, als je zoals veel paarden bereid bent om dagen in de bekende HB houding te blijven staan petje af, ik was na 4 uur stilliggen in dezelfde houding toch al aan morfine toe, al is de pijn bij een paard maar de helft van wat ik ken aan pijn, dan nog is pijnstilling zeker te verantwoorden. pijn zeker ernstige pijn kan zowel mens als paard een totaal ander gedrag opleveren.

met vrijwel geen enkele pijnstiller die bij paarden gebruikt wordt is de pijn bij HB volledig weg, je kunt het redelijk terugbrengen naar voor even aanvaardbaar en een totale pijnblock is zeker niet aan te raden, maar is prima te sturen via de dosering, het pijnsignaal hoeft alleen actief te zijn als het paard wil gaan bewegen en ik heb in de praktijk nooit meegemaakt dat alle pijn verdwenen was. wel heel vaak dat pijnstilling het dragelijker maakte en zeker omdat er het risico bestaat dat de schade verder leven op een waardige manier onmogelijk maakt is het toch een prettiger idee dat zo'n paard daar dan niet onnodig bij heeft hoeven lijden tot we daar voldoende antwoord op kregen.

tijdens een behandeling is het zeker niet verkeerd de pijn te gebruiken, als pijnstilling lang nodig is, zul je ook op zoek moeten naar het waarom, daar proberen iets te verbeteren, zodat het paard zonder pijnstillers verder kan. een beetje pijn mag ook best om het paard een grens op te leggen, zodat er geen extra schade ontstaat, paarden kunnen zeker bij langdurig gebruik of langer gebruik van hoge dosa bijwerkingen ondervinden, maar ook dan blijft het afwegen wat het zwaarste weegt.

principes en leefregels zijn prima, maar besef wel dat daar voor jezelf vrije keuze in bestaat, maar niet voor je paard en realiseer je dat je daardoor dingen bij voorbaat over kunt slaan, die net wel voor jou paard de oplossing kunnen brengen naar beterschap. tijdelijk buiten je principes denken kost hooguit wat ego en juist door paarden leer je al hoe weinig dat eigenlijk van belang is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:19

Moderatoropmerking:
Al eerder heb ik een moderatoropmerking geplaatst dat dit een topic is wat al heel lang op een plezierige wijze verloopt en waar heel veel mensen veel steun en hulp kunnen vinden. Als je jezelf niet kan vinden in deze groep is de beste optie om dit topic te negeren, als dat niet kunt is de volgende optie op een normale, positieve manier discusseren met argumenten.
Als blijkt dat mensen het niet eens zijn met jouw mening heeft het weinig zin om die mening maar te blijven herhalen, dat zorgt voor een vervelende sfeer en mensen die zich uit het topic terug gaan trekken.

Vanaf hier wil ik dan ook gewoon dat het over is. Degene die zich aangesproken moeten voelen hebben een privébericht ontvangen.
De anderen wil ik vragen om het vanaf hier negatieve inbreng te negeren en eventueel te temmen.
Alvast bedankt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:21

Wederom veel dank ThePast03!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:31

ThePast03 mijn dank is groot!! Ik hoop dat het topic weer gewoon verder gaat waar het voor is bedoeld.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:00

Ik lees dit topic altijd met veel "plezier", niet omdat het leuk is, maar vooral heel leerzaam! Over deze nare ziekte lezen is absoluut niet leuk, maar zonder dit topic had ik heel veel niet geweten en was Shinouk waarschijnlijk alweer hoefbevangen geweest! Daarom is dit topic zo belangrijk!!! Laat dat alsjeblieft zo blijven!!!!!!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:13

volgens mij stond er nog ergens een vraag van alane hoe je je paard op gewicht kunt houden naast HB.

dat is best een gecompliceerde vraag, het hangt er een beetje vanaf wat er meespeelt op de achtergrond, is er IR door EMS of PPID(cushing) of niet, in die gevallen kun je niet zomaar de portie snel verterende suikers en zetmeel gaan verhogen, meestal kun je dan nog wel uitwijken naar bijvoorbeeld olie als energiebron, paarden verdragen een 15% van het totale rantsoen aan olie, verder kun je inderdaad bietenpulp uitproberen, daar komt de energie vooral vrij als vetzuren en ook die hebben niet direct invloed op insuline. bietenpulp mag tot een derde van het totale rantsoen innemen, ik kies zelf altijd voor eerst weken, niet zozeer vanwege de kans op verstoppingen, maar omdat het een flinke berg voer wordt zonder dat daarmee de hoeveelheid energie toeneemt, ze kunnen er dan langer mee bezig zijn en dat is bij een paard nooit verkeerd.

inlandse standaard bietenpulp heeft op het etiket een aanduiding voor het suikergehalte, voor paarden kies je dan liefst die waar <100 op staat, daar zit gemiddeld inclusief de melasse 9% aan suikers en zetmeel in. maar je kunt naar keuze ook gaan voor een soort waar verder geen melasse aan is toegevoegd. bij schaarste zie je vaker import bietenpulp en daar zijn we vaak veel hogere gehalten aan suikers in tegen gekomen, uitschieters naar 18 en 21% waren geen uitzondering. meeste paarden moeten er wel aan wennen en de standaard pulpbrok wordt vaak iets beter gegeten, soms kun je het ook eerst daar mee aanwennen en dan overstappen op een soort waar geen melasse in zit. geef je meer dan 1 kg bietenpulp(ongeweekt gewogen) dan zul je vaak iets moeten corrigeren in de calcium overmaat, dat geldt ook voor lucerne trouwens.

te weinig suikers of zetmeel en daarmee te weinig glucose in het bloed hoef je niet te snel bang voor te zijn, een paard kan uit een aantal soorten vetzuren en een aantal aminozuren via glucogenese in de lever zelf nog de glucose terugwinnen die ooit de basis was in die vetzuren en aminozuren. hierbij worden deze stoffen min of meer in stukjes geknipt, de stikstof eraf gehaald en de rest weer tot glucose opgebouwd.

is er niet zo'n extra complicatie dan kun je vaak ook nog best een redelijke portie van de suikers en zetmel benutten, zeker als je paard gebruikt wordt voor snelle of korte heftige inspanning gaat dat makkelijker op glucose als energiebron, voor meer duurwerk kun je prima toe met een rantsoen dat de energie vooral via vetzuren aanleverd.

nog scherper op gaan letten dat je ook echt op het werk kunt voeren is wel aan te raden, wil je voor toch wat meer rust bij jezelf, liever niet terug naar voer met veel suikers en zetmeel geef je paard dan ruim de tijd om te leren omgaan met de vetzuurverbranding, ze moeten vaak een paar weken tot een maand leren ipv om glucose te vragen, genoegen nemen met vetzuren. meeste paarden zijn dan in het begin wat lauw , sommige zweten even iets meer, maar met een rustige opbouw kan er heel veel zonder standaard krachtvoer te voeren.

let wel op dat als je omzet van een krachtvoer en hooi rantsoen dat je extra aandacht besteed aan eiwitkwaliteit, mineralen en vitaminen, bij olie opletten dat er voldoende vitamine E bijgegeven wordt, er is extra nodig vanaf zo'n 250 ml. ook aan olie moet vaak langzaam gewend worden en sommige krijgen er platte mest van of zelfs diaree.

verder kun je ook verder kijken naar andere ruwvoersoorten dan van gras, lucerne kan vaak, er is inmiddels wel een vermoeden waarom lucerne bij sommige paarden met HB problremen geeft, in europa kwam dit veel minder voor en uit een stevig debat tussen wat engelsen en amerikanen kwam het verschil mogelijk boven water, amerikanen winnen vaak de hele plant in een droger klimaat wat een hoger NSC gehalte opleverd(geen fructaan, maar zetmeel), in europa gebeurd dat veel minder plus dat de lucerne hier meestal eerder geoogst wordt. zelfde geldt voor stro, oppassen met stro is vooral wat van amerikaanse websites komt, maar daar wordt er veel graan gewonnen op de manier van ons hooi, dus met aar en zaden in een groen stadium, hier is stro eigenlijk standaard een restproduct zonder graankorrels. wil je zeker zijn van wat je voert dan is testen aangeraden, dan kun je specifiek op je eigen hooi kiezen wat erbij moet of kan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:29

een paard op goed gewicht houden is heel belangrijk...niet te dik ,niet te mager.
Dat is het beste voor de hormoonbalans.
Ik merk trouwens bij Pablo dat hij niet zo heel goed reageert op olie...ook niet op een scheutje.
Wel op gekookt lijnzaad.
Maar Pablo heeft IR en het schijnt dat IR paarden niet goed olie verdragen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:07

Als enige wil ik hier graag nog neerzetten, dat ik overspoeld wordt met PB's van mensen die niet hun eigen andere manier hier te durven ventileren of ervaringen durven neer te zetten, door de eenzijdige kijk hier op dit topic door sommige en het afbranden of veroordelen van mensen als je het anders gedaan hebt of ziet.
Ik wens jullie heel veel sterkte met jullie paarden en hoop dat jullie een snelle genezing zien bij jullie paarden.
grz

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:14

nombrado schreef:
Als enige wil ik hier graag nog neerzetten, dat ik overspoeld wordt met PB's van mensen die niet hun eigen andere manier hier te durven ventileren of ervaringen durven neer te zetten, door de eenzijdige kijk hier op dit topic door sommige en het afbranden of veroordelen van mensen als je het anders gedaan hebt of ziet.

Ik zou het jammer vinden als er mensen zijn die hier niet in het topic durven hun ervaringen te delen. Juist ik ervaar hier hoe mensen openstaan voor alles wat ze kunnen leren, helpen, etc. En al helemaal ervaar ik hier geen eenzijdige kijk op HB. Juist al die verschillende visies helpen mij/ons uit te zoeken wat werkt voor jouw paard. Want ieder geval is weer anders.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:57

nombrado schreef:
Ik wens jullie heel veel sterkte met jullie paarden en hoop dat jullie een snelle genezing zien bij jullie paarden.
grz

Juist in dit topic is gebleken dat de diverse stromen en denkwijzen binnen de paardenwereld geheel vreedzaam naast elkaar kunnen leven, schrijven en discussieren over een ziekte die alle paarden van Shetlander tot Shire kan treffen.
En of je je paard nu wilgentakken of phenylbutazone verstrekt, overtuigd bent van de werking van natuurlijk bekappen of banana-ijzers en van boshoppers tot grand-prix dressuurmiepen, alles en iedereen vindt je terug in dit topic en ieder respecteert elkaar en elkaars denkwijze.
Dat juist jouw pb box overspoeld wordt met berichten van mensen die zich hier niet durven te melden betwijfel ik ten zeerste, maar mocht het wel zo zijn wil ik deze mensen uitnodigen om zich in dit topic te melden en hun ervaringen met ons te delen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:14

Sjonge... :roll:

Lolclub, ik zit op zand met een portie "aarde" er door. Ik denk dat het zand een beetje is dichtgeslagen en wanneer dat op een lage plek is blijft er water op staan...en de paarden kliederen er doorheen...resultaat; een beetje modder met een harde ondergrond en een hoop water er op. Meestal is het met 2-3 droge dagen al een eind weg. Ik heb uiteraard opnames gemaakt van de ergste stukjes :o , maar dit is slechts 1/3 van de track. De rest varieert van licht sponzig tot hard.

Overigens val ik qua HB bestrijding onder de catagorie natuurlijk bekappen, wilgentakken en paddock paradijzen en ben een boshopper in hart en nieren (en heb een eigenwijze drol van een pony die voedsel mèt pijnstillers weigerde :o ) Bij ONS heeft deze aanpak gewerkt, dat veel mensen daar hun vraagtekens bij zetten, prima... Ik laat me niet meer gek maken....

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:22

@nombrado bedankt dat je in elk geval probeert voor mij op te komen, dit waardeer ik.

Ik heb alles even snel doorgelezen, nombrado springt er nogal uit, maar verder vind ik het ten eerste jammer dat ik meteen een dierenmishandelaar wordt genoem. Ik heb een weloverwogen besluit genomen, deze ook kort beargumenteerd en mag het duidelijk zijn dat ik absoluut het beste voor heb met mijn pony!

Nog een puntje : m'n pony heeft van de winter niet op het land gestaan (winter paddock/zomer land).

Voor iemand die ernaar vroeg, hier foto's hoe de cytek hoefijzertjes 'staan' onder m'n pony, ook van opzij, heb geen vooraanzicht van dichtbij. Filmpje volgt nog! Hij loopt nog voorzichtig, maar maakt zijn passen mooi af.

Hier stond m'n pony net op ijzers, hij staat nog wel naar achter, maar direct na het beslaan al een stuk minder.
Afbeelding

Lijkt me duidelijk dat hij hier beter staat, gewoon lekker op 4 benen en niet z'n voorbenen ontlastend. Dit is ongeveer 2 weken later.
Afbeelding

Niet alleen het middenstuk draaggt, is alleen dat de hoefwand wordt ontlast.
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:33

Flavlip....ik heb niemand bij naam een dierenmishandelaar genoemd....ik vind in het algemeen een paard onthouden van pijnstilling/ontstekings remmers inderdaad dierenmishandeling....en dan mag je zelf invullen of dat van jou op toepassing is.

Ik vind je paard erg hoog op zijn hielen staan,maar goed....dit is het begin stadium toch?
Hij is vrij recent geleden hoefbevangen geweest?
Als jij het idee hebt dat deze methode goed werkt voor jouw paard en hij loopt goed ,is het toch in orde?
(voor het moment...je weet het op lange termijn niet natuurlijk)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:35

Flaflip
Ik vind in vergelijk met de foto's op die andere sites
dat jou hoefsmid een mooi ruim ijzer eronder heeft gezet met lange takken
ik zelf heb de keuze gemaakt, niet te beslaan, het paard te ondersteunen van binnenuit
met Spleen van Phytonics , Cox compositum (voorheen pijncompositum) en probiotica.

Bij pijnbestrijdingmiddelen zal mijn paard idd, wat jij eerder noemt, door de pijn heenlopen en meer schade veroorzaken dan nodig is.
Cox comp. is een milde pijnbestrijding, die het randje er even af haalt en verder het lichaam niet extreem overbelast.
In feite stimuleer ik op deze manier het lichaam, om zelf de troep op te ruimen.