Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Needje schreef:Tsja, ik weet niet waarom ze er nu zitten. Ik weet alleen dat het rond dezelfde tijd is gekomen.
Voorbenen zijn gewoon helemaal strak.
Foto in profiel is trouwens van 8-2008.
Needje schreef:Mijn bekapper is het daar niet mee eens. En ík ga daar geen discussie over aan. Als je zou willen discussiëren daar over zal je bij hem moeten zijn.
Overigens stond mijn paard op die foto nog op ijzers en werd ie traditioneel gedaan.
Even teruggezocht en de ijzers zijn er pas in oktober 2008 onder uit gegaan.
Citaat:maar als het er 1 is van standaard de hielen eraf? tja, dan valt er ook niet mee te praten.
nombrado schreef:de ijzers er wel of niet onder, maakt niet uit.
dat heeft met de stand niets te maken.
Vraag het maar eens na, bij hoefsmeden die de opleidingen geven (opleiding smid, en dan de ouderwetse van vroeguh) die zullen , als ze haar achtervoeten zien, je ook adviseren haar iets steiler te laten staan achter.
Ik weet niet wie je bekapper is, maar als het er 1 is van standaard de hielen eraf? tja, dan valt er ook niet mee te praten. Overigens zijn er net zo veel TB als NB , die geen kaas hebben gegeten van beenstanden en voetassen.
Daarom is die site van hoofcare zo leerzaam voor een leek.
Dat jij de discussie niet aanwil? is jou keuze...tenslotte is het jou paard.
Needje schreef:Net als een smid die geleerd heeft dat ie naar voetassen en andere standen moet kijken. Die neemt ook niet aan dat het anders kan. En zo gaat het heeeeen en weeeeeer.
Ik heb zelf gemerkt dat er over NB slechte verhalen de ronde gaan.
En ook door zulke verhalen wou ik zelf ver weg blijven van "die NBers"
Tot ik me er in ging verdiepen en het beek dat het helemaal niet zo extreem hóéft te zijn.
En eerlijk is eerlijk, mijn eerdere, traditionele smid was ook geen wonder ondanks z'n diploma.
Ook traditionele smeden kunnen er echt een gigantisch potje van maken waardoor paarden zelfs onbruikbaar kunnen worden.
Hoofcare is idd een leuke informatieve site.
Maar ook zij hebben imo last van het "wij weten hoe het moet en de rest niet" syndroom.
Terwijl ik ook gevallen weet waar zij volledig de plank hebben misgeslagen.
Needje schreef:Hoofcare is idd een leuke informatieve site.
Maar ook zij hebben imo last van het "wij weten hoe het moet en de rest niet" syndroom.
Terwijl ik ook gevallen weet waar zij volledig de plank hebben misgeslagen.
CherokeeChum schreef:@Nombrado
Je moet soms roeien met de riemen die je hebt,m.a.w soms kan je gewoon weg niet naar de stand die je zou willen omdat de voet het domweg niet toelaat. Je kunt er geen hielen of verzenen aanplakken of de toon terug blijven snoeien als je het materiaal niet hebt om mee te werken. Of het dier doet iet in zijn beweging waardoor het eenvoudig weg niet gaat gebeuren.
Ik vind de foto's uit Needje haar profiel zeker niet geschikt om een standcorrectie advies over te geven.
Persoonlijk zou ik bij een paard met een eventuele zeer kleine afwijking zoals de ruin van Needje alleen een opinie willen geven als ik de locomotie van het paard had gezien.
Het dier kan ook wat vervormde hoornschoenen hebben terwijl inwendig alles perfect in lijn en balans is.
Ga je dan alleen voor het plaatje cre-eer je een nieuw probleem,so don't fix what aint broken.
Als ik het bekap werk zo bekijk is hier zeker geen verzenenamputeerder aan het werk geweest.
In general,over die steunsels heb ik af en toe het idee dat er wat spastisch over gedaan word vooral uit de NB hoek.
Het is gewoon een voortzetting van de hoornschoen, De functie is, en een soort ,,windverband'' een soort uitslag beperking,zie het maar als de stop van een schokbreker.
Als hij overgroeit kan hij omklappen en als hij rechtop blijft, ongemak door druk op de zool geven.
I.m.o zie je vaker extreme steunselgroei bij een hoef die niet geheel in balans is.
Word er actie ondernomen om dit te verbeteren en is dit succesvol zie je de steunselaanwas vaak ook verminderen.