Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:32

Tsja, ik weet niet waarom ze er nu zitten. Ik weet alleen dat het rond dezelfde tijd is gekomen.
Voorbenen zijn gewoon helemaal strak.

Foto in profiel is trouwens van 8-2008.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:16

Needje schreef:
Tsja, ik weet niet waarom ze er nu zitten. Ik weet alleen dat het rond dezelfde tijd is gekomen.
Voorbenen zijn gewoon helemaal strak.

Foto in profiel is trouwens van 8-2008.

Mijn ervaring is, als je de stand iets zou aanpassen van de achtervoeten
in haar geval iets steiler (maar dat hoort je hoefsmid te weten) dan zijn de gallen een stuk minder, zo niet weg.

excuses...in zijn geval
ik lees net dat het een mannetje is :o
Laatst bijgewerkt door nombrado op 28-12-11 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:18

Mijn bekapper is het daar niet mee eens. En ík ga daar geen discussie over aan. Als je zou willen discussiëren daar over zal je bij hem moeten zijn. :D
Overigens stond mijn paard op die foto nog op ijzers en werd ie traditioneel gedaan.
Even teruggezocht en de ijzers zijn er pas in oktober 2008 onder uit gegaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:22

Needje schreef:
Mijn bekapper is het daar niet mee eens. En ík ga daar geen discussie over aan. Als je zou willen discussiëren daar over zal je bij hem moeten zijn. :D
Overigens stond mijn paard op die foto nog op ijzers en werd ie traditioneel gedaan.
Even teruggezocht en de ijzers zijn er pas in oktober 2008 onder uit gegaan.

de ijzers er wel of niet onder, maakt niet uit.
dat heeft met de stand niets te maken.
Vraag het maar eens na, bij hoefsmeden die de opleidingen geven (opleiding smid, en dan de ouderwetse van vroeguh) die zullen , als ze haar achtervoeten zien, je ook adviseren haar iets steiler te laten staan achter.

Ik weet niet wie je bekapper is, maar als het er 1 is van standaard de hielen eraf? tja, dan valt er ook niet mee te praten. Overigens zijn er net zo veel TB als NB , die geen kaas hebben gegeten van beenstanden en voetassen.
Daarom is die site van hoofcare zo leerzaam voor een leek.
Dat jij de discussie niet aanwil? is jou keuze...tenslotte is het jou paard. ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:54

Nogmaals, het is een hij. :+
En met mijn bekapper is heel goed te praten. Mits je zelf ook een open mind hebt. ;)
Makkelijk om een ander van kortzichtigheid te beschuldigen als je dat zelf ook bent. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:55

Needje schreef:
En met mijn bekapper is heel goed te praten. Mits je zelf ook een open mind hebt. ;)
Makkelijk om een ander van kortzichtigheid te beschuldigen als je dat zelf ook bent. :D

onderstaand heb je mij niet horen zeggen
dat is een aanname die je er zelf van hebt gemaakt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:04

Citaat:
maar als het er 1 is van standaard de hielen eraf? tja, dan valt er ook niet mee te praten.

Hoe moet dit anders opgevat worden?
(overigens zeg ik hiermee niet dat mijne standaard de hielen er af haalt)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:14

nombrado schreef:
de ijzers er wel of niet onder, maakt niet uit.
dat heeft met de stand niets te maken.
Vraag het maar eens na, bij hoefsmeden die de opleidingen geven (opleiding smid, en dan de ouderwetse van vroeguh) die zullen , als ze haar achtervoeten zien, je ook adviseren haar iets steiler te laten staan achter.

Ik weet niet wie je bekapper is, maar als het er 1 is van standaard de hielen eraf? tja, dan valt er ook niet mee te praten. Overigens zijn er net zo veel TB als NB , die geen kaas hebben gegeten van beenstanden en voetassen.
Daarom is die site van hoofcare zo leerzaam voor een leek.
Dat jij de discussie niet aanwil? is jou keuze...tenslotte is het jou paard. ;)

Als er een bekapper op zijn opleiding heeft geleerd, dat de hielen er standaard af moeten?
Dan kan je als eigenaar echt de discussie niet aangaan met een bekapper betreffende de hoogte van de hiel nee.
Je zal zelf moeten kijken, hoe je hetgeen ik schrijf opvat.
Hetgeen ik schrijf , is vanuit eigen ervaring en onderzoeken.
Ben je het eens met hoe je hoefsmid het doet, dan is het toch goed?
Maar je vroeg een beoordeling betreffende de voeten.
En die heb ik gewoon gegeven....mijn inzicht en hetgeen ik zie en van mijn ervaring in al die jaren (en paarden)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:39

Net als een smid die geleerd heeft dat ie naar voetassen en andere standen moet kijken. Die neemt ook niet aan dat het anders kan. En zo gaat het heeeeen en weeeeeer. :D
Ik heb zelf gemerkt dat er over NB slechte verhalen de ronde gaan.
En ook door zulke verhalen wou ik zelf ver weg blijven van "die NBers"
Tot ik me er in ging verdiepen en het beek dat het helemaal niet zo extreem hóéft te zijn.
En eerlijk is eerlijk, mijn eerdere, traditionele smid was ook geen wonder ondanks z'n diploma.
Ook traditionele smeden kunnen er echt een gigantisch potje van maken waardoor paarden zelfs onbruikbaar kunnen worden.
Hoofcare is idd een leuke informatieve site.
Maar ook zij hebben imo last van het "wij weten hoe het moet en de rest niet" syndroom.
Terwijl ik ook gevallen weet waar zij volledig de plank hebben misgeslagen.

Overigens neem ik opmerkingen over de voeten van mijn paard altijd mee naar m'n bekapper. :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:43

nee, die ervaring heb ik net zo met TB....maar ook met NB, dus beide.,
Verplicht moet je je er zelf dan in verdiepen.
Zo heb ik mijn paarden nu 10 jaar (2 ervan, 1 6 jaar en 1 3 jaar) en weet HOE ze kunnen bewegen als ze goed bekapt of beslagen zijn.
Daaraan herken ik een goede smid.
Wel of geen TS of NB interesseert me weinig ;-) , als ze de essentie, de beweging en hetgeen je doet met je paard maar snappen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:00

Needje schreef:
Net als een smid die geleerd heeft dat ie naar voetassen en andere standen moet kijken. Die neemt ook niet aan dat het anders kan. En zo gaat het heeeeen en weeeeeer. :D
Ik heb zelf gemerkt dat er over NB slechte verhalen de ronde gaan.
En ook door zulke verhalen wou ik zelf ver weg blijven van "die NBers"
Tot ik me er in ging verdiepen en het beek dat het helemaal niet zo extreem hóéft te zijn.
En eerlijk is eerlijk, mijn eerdere, traditionele smid was ook geen wonder ondanks z'n diploma.
Ook traditionele smeden kunnen er echt een gigantisch potje van maken waardoor paarden zelfs onbruikbaar kunnen worden.
Maar ook zij hebben imo last van het "wij weten hoe het moet en de rest niet" syndroom.

_/-\o_

Met Needjes bekapper valt heel goed te praten en ik heb er totaal geen last van dat de hielen gesnoeid worden. Mijn paard heeft hoge hielen en die laat Needjes bekapper lekker zo.

@ Needje: valt me op dat hij 3 hoeven aan de toon verder heeft gevijld. Waarom is dat?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:03

Dat is niet zijn werk, maar dat van Need zelf. :roll:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:05

Huh?? Na 1 dag al?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:10

Nee denk dat ie daar gewoon buiten het afronden vd wand verder niets aan gedaan heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:13

Dat zou me ook verbazen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:36

@nombrado:
ik heb nou al verschillende keren het advies van jou voorbij zien komen, om de hielen hoger te laten (groeien). hoe wil je dat bijvoorbeeld bewerkstelligen bij een paard waarvan de hielen ipv omhoog, naar voren groeien?

het werkt gewoon niet altijd zo als je het graag zou willen.

ik heb bijvoorbeeld een ouder paard (vroeger beslagen geweest), die LV ondergeschoven hielen had. die voet was bij alle hoefsmeden/bekappers die eraan gewerkt hebben, altijd een platte pannenkoek. die hielen groeien wel, maar niet in de richting waar je ze naartoe wilt hebben.

vroeger heeft mijn smid er een wig onder getimmerd. heeft ook niks geholpen. de hoef werd er nog slechter van

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:22

Needje schreef:

Het is jammer dat ze de deur blijven dichthouden. Deurne, waar ook een hoefsmedenopleiding zit, heeft natuurlijk bekappen inmiddels gewoon opgenomen in het curriculum. Jaime Jackson is daar ook uitgenodigd geweest om te vertellen over de nieuwste inzichten.

Misschien moeten de heren Van Nassau weer eens even naar een opfriscursus van Deurne om zich de laatste inzichten te laten bijspijkeren. :Y) ipv zo halstarrig alle nieuwigheden af te schieten. En als ze het nou met onderbouwde argumenten deden... Nee ze nemen één enkele mislukking als HET argument dat hoefschoenen, natuurlijk bekappen etc niet werken.

Als ik één enkele mislukkig mag aandragen van hoefijzers of traditioneel bekappen op de verkeerde manier, dan heb ik aan één website niet genoeg. ~~}>

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:43

@Nombrado
Je moet soms roeien met de riemen die je hebt,m.a.w soms kan je gewoon weg niet naar de stand die je zou willen omdat de voet het domweg niet toelaat. Je kunt er geen hielen of verzenen aanplakken of de toon terug blijven snoeien als je het materiaal niet hebt om mee te werken. Of het dier doet iet in zijn beweging waardoor het eenvoudig weg niet gaat gebeuren.
Ik vind de foto's uit Needje haar profiel zeker niet geschikt om een standcorrectie advies over te geven.
Persoonlijk zou ik bij een paard met een eventuele zeer kleine afwijking zoals de ruin van Needje alleen een opinie willen geven als ik de locomotie van het paard had gezien.
Het dier kan ook wat vervormde hoornschoenen hebben terwijl inwendig alles perfect in lijn en balans is.
Ga je dan alleen voor het plaatje cre-eer je een nieuw probleem,so don't fix what aint broken.
Als ik het bekap werk zo bekijk is hier zeker geen verzenenamputeerder aan het werk geweest.
In general,over die steunsels heb ik af en toe het idee dat er wat spastisch over gedaan word vooral uit de NB hoek.
Het is gewoon een voortzetting van de hoornschoen, De functie is, en een soort ,,windverband'' een soort uitslag beperking,zie het maar als de stop van een schokbreker.
Als hij overgroeit kan hij omklappen en als hij rechtop blijft, ongemak door druk op de zool geven.
I.m.o zie je vaker extreme steunselgroei bij een hoef die niet geheel in balans is.
Word er actie ondernomen om dit te verbeteren en is dit succesvol zie je de steunselaanwas vaak ook verminderen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:55

Alsof t natuurlijk bekappen op deurne zo natuurlijk gaat... Groot gedeelte wordt door traditionele smeden gegeven. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:38

Ik ken hoefsmeden die erbij waren, bij de lezing door Jaime in Deurne.
Wat ik van hen begreep, is dat er zeker duidelijk raakvlakken waren betreffende Jamie en dat hij ook duidelijk aangaf, dat de voetas, beenstand zeker mee genomen horen te worden in het plaatje (wat de TS ook altijd al behoren te doen) Er werd nog geopperd aan Jaime, dat er hier cursesjes gegeven wordt om ook NB te worden, wat Jamie toch geen plezier deed, daar dit soort materie niet in een eenvoudig cursus bekappen te leren is. Daar is nog steeds een gedegen hoefsmeden opleiding voor nodig.
én daar ontstaan vermoedelijk ook de problemen. Hetgeen wat er nu op cursussen in zijn naam wordt uitgedragen , klopt niet meer met hoe hij het ooit bedoeld heeft.
Tenslotte is Jaime ook een TB . Wel heeft hij openlijk toegegeven dat zijn onderzoek te maken had met de paarden in hun natuurlijke omgeving in america en de hoeven die daarbij horen. En dit dus niet zomaar geldt voor wereldwijde rassen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:45

CherokeeChum schreef:
@Nombrado
Je moet soms roeien met de riemen die je hebt,m.a.w soms kan je gewoon weg niet naar de stand die je zou willen omdat de voet het domweg niet toelaat. Je kunt er geen hielen of verzenen aanplakken of de toon terug blijven snoeien als je het materiaal niet hebt om mee te werken. Of het dier doet iet in zijn beweging waardoor het eenvoudig weg niet gaat gebeuren.
Ik vind de foto's uit Needje haar profiel zeker niet geschikt om een standcorrectie advies over te geven.
Persoonlijk zou ik bij een paard met een eventuele zeer kleine afwijking zoals de ruin van Needje alleen een opinie willen geven als ik de locomotie van het paard had gezien.
Het dier kan ook wat vervormde hoornschoenen hebben terwijl inwendig alles perfect in lijn en balans is.
Ga je dan alleen voor het plaatje cre-eer je een nieuw probleem,so don't fix what aint broken.
Als ik het bekap werk zo bekijk is hier zeker geen verzenenamputeerder aan het werk geweest.
In general,over die steunsels heb ik af en toe het idee dat er wat spastisch over gedaan word vooral uit de NB hoek.
Het is gewoon een voortzetting van de hoornschoen, De functie is, en een soort ,,windverband'' een soort uitslag beperking,zie het maar als de stop van een schokbreker.
Als hij overgroeit kan hij omklappen en als hij rechtop blijft, ongemak door druk op de zool geven.
I.m.o zie je vaker extreme steunselgroei bij een hoef die niet geheel in balans is.
Word er actie ondernomen om dit te verbeteren en is dit succesvol zie je de steunselaanwas vaak ook verminderen.

Het woord verzenenamputeerder vind ik wel een veel voorkomend probleem, wat ik om me heen zie. Zowel van de TB als de NB hoek.
Wat ik zo op de plaatjes kan zien op de foto's van Needje, is vooral de stand van het been niet goed is (achterbeen op de stand foto's) er is daar sprake van een iets gebroken lijn. Dit kan zeker niet in 1 keer hersteld worden, maar ik zie wel dat onder de voet de hoefballen 'te zwaar' belast worden, wat je met een paar keer kleine aanpassingen perfecter kan krijgen. En hierdoor minder belasting veroorzaakt op de pezen rond de kogel.

Wat betreft je uitleg over de steunsel, kan ik me helemaal in vinden, en volgens mij heb je dit probleem ook nauwelijks als de hoef mooi in balans staat.
Het vergroeien , of doorgroeien van de verzenen ben ik tegen gekomen bij paarden die niet goed, in het middelpunt in balans op de voeten staan, waardoor het lijkt om op deze wijze de druk gecompenseerd wordt door extra aanmaak van steunsels (en omklappen)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:20

Mijn bekapper werkt rechtstreeks met Jamie, en geeft ook les tijdens de opfriscursissen van Jamie in het buitenland. Dus ik denk dat ik redelijk safe zit met hem.
Ben ook niet voor niets bij hem uitgekomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:24

Hihi, ik wel :P

Maar nombrado, het is toch al een paar jaar geleden dat JJ in Nederland was, en inmiddels zijn er weer nieuwe inzichten bij gekomen. Verder zijn er volgens mij geen cursussen die uit zijn naam worden gegeven behalve die van Needjes (en mijn) bekapper. JJ is dan de grondlegger van het barefootgebeuren maar dat betekent niet dat iedereen die bekapcursusjes geeft dat doet zoals hij bedoeld heeft. Daar gaat 't naar mijn idee ook fout, en dat is geloof ik ook wat jij bedoelt?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:28

Mijn bekapper heeft iig aangegeven dat paardnatuurlijk zich niet aan de richtlijnen houdt die het AANHCP voorschrijft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:31

k ben trouwens volgens mij een van de weinigen mensen waar m'n bekapper komt waar het paard niet natuurlijk gehouden wordt.
Mijne staat op stal en heeft een deken op. In de zomer overdag weidegang en in de winter 4 uur paddock.