Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:15

opala schreef:
suleilitha schreef:
Ik heb ook wat filmpjes gezien....
Opala, hoe lang loopt jouw paard al zo?

Verklaar je nader. Ik heb een luisterend oor.

Ik zal me even nader verklaren. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt door één en ander op youtube. Daar staat ook jouw paard op. Ik schrok ervan hoe week de koten zijn en dat wordt nog even versterkt doordat het dier veel te lage hielen heeft. Ze landt bij elke stap nog net niet met de kogels tegen de ondergrond. Ik ben erg verbaasd, dat jij altijd zegt dat ze goed loopt. Duidelijk is mij nu, dat je alleen maar naar de hoef kijkt en niet ziet, dat het plaatje bij lange na niet klopt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:44

suleilitha schreef:
Ik zal me even nader verklaren. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt door één en ander op youtube. Daar staat ook jouw paard op. Ik schrok ervan hoe week de koten zijn en dat wordt nog even versterkt doordat het dier veel te lage hielen heeft. Ze landt bij elke stap nog net niet met de kogels tegen de ondergrond. Ik ben erg verbaasd, dat jij altijd zegt dat ze goed loopt. Duidelijk is mij nu, dat je alleen maar naar de hoef kijkt en niet ziet, dat het plaatje bij lange na niet klopt.

Ik zou liegen wanneer ik zou beweren dat ze er niet goed mee loopt Sigaar . Inderdaad ik kijk slechts en uitsluitend naar de hoef. Neemt niet weg dat elk commentaar welkom is, misschien zie ik wat over het hoofd, waar ik wellicht wel wat mee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:50

Het is normaal dat een kogel van een paard natuurlijk iets doorbuigt maar zo erg als die van jouw paard, dat zie je eigenlijk alleen maar bij dieren die de twintig levensjaren al ver voorbij zijn. Nu heb ik geen goede foto's gezien van het paard in stand, maar deze manier van lopen zie je alleen maar bij paarden die week gekoot zijn. Deze stand is niet wenselijk omdat een paard met deze afwijking veel meer slijtage te verduren.

N.B. Ik zie dat iemand op Youtube ongeveer hetzelfde naar voren brengt, als wat ik waarneem...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:54

suleilitha schreef:
Het is normaal dat een kogel van een paard natuurlijk iets doorbuigt maar zo erg als die van jouw paard, dat zie je eigenlijk alleen maar bij dieren die de twintig levensjaren al ver voorbij zijn. Nu heb ik geen goede foto's gezien van het paard in stand, maar deze manier van lopen zie je alleen maar bij paarden die week gekoot zijn. Deze stand is niet wenselijk omdat een paard met deze afwijking veel meer slijtage te verduren.

N.B. Ik zie dat iemand op Youtube ongeveer hetzelfde naar voren brengt, als wat ik waarneem...

Zal ik haar nu maar te koop zetten en inruilen voor een ander Clown Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:57

Dat lijkt me ook wel weer wat overdreven.
Maar ik zou een paard met een dergelijke stand en mate van doorbuigen in de kogels, niet eens aanschaffen. Het is maar net waar je naar kijkt, bij de aanschaf van een paard. De één is daar kritischer in dan de ander. En ja, ik ben erg kritisch.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:02

suleilitha schreef:
Dat lijkt me ook wel weer wat overdreven.
Maar ik zou een paard met een dergelijke stand en mate van doorbuigen in de kogels, niet eens aanschaffen. Het is maar net waar je naar kijkt, bij de aanschaf van een paard. De één is daar kritischer in dan de ander. En ja, ik ben erg kritisch.

Ik ben blij dat ze bij mij beland is, helaas hoor ik nooit van haar dat ze blij met mij is Clown en niemand die het lukt om ertussen te komen Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:04

Scoxxx, soms zie ik foto's van endurance paarden waar ik bij bedenk dat ik mijn paard nooit zo zou willen hebben lopen en al helemaal geen 30 kilometer lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:05

Citaat:
Safino, (kwpnxarabier), 4 jaar, sinds twee weken 2x natuurlijk bekapt
Zie hoe krap de achterhoef op de voorhoef aankomt zeilen, een fractie van een seconde láter zou betekenen dat ie zichzelf zou aantikken. (daarom is het van belang om de toon goed af te ronden, paarden die zichzelf aantikken zijn niet snel genoeg weg met de voorhoef omdat het afrollen te lang duurt)

Heeft niks met het afrollen te maken helaas Arabesk, dit is een stuk van je beginpost, overigens.
Paarden die zoals je zegt niet snel genoeg weg zijn met de voorhoef doen niet te lang over afrollen, maar maken taktfouten. Dit is trainbaar. Actiever maken in de voorhand. Een paard met een te traag voorbeen loopt te veel op de voorhand. Naarmate het paard door trainen sterker wordt, zal het ook actiever worden in de achterhand waardoor het gewicht van het paard beter wordt verdeeld en daardoor zichzelf niet meer aanraakt. Dit probleem aanpakken met bekappen is niet de manier want daarmee neem je wel het gevolg tijdelijk weg, maar de oorzaak niet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:18

suleilitha schreef:

Wanneer jij nu een filmpje laat maken van jouw paard, kan ik misschien zien wat wel gewenst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:22

Ik ben bang dat je daar slapeloze nachten van krijgt Haha!
Hij staat namelijk op ijzers...
Ik kan wel kijken of bij de eerstvolgende wedstrijd even iemand een filmpje wil maken. Ik heb zelf namelijk geen deugdelijke camera.
Ik kan je wel vertellen dat hij een correcte beenstand heeft, een normale voetas en mooie compacte hoefjes, mét hielen!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:59

suleilitha schreef:
Ik ben bang dat je daar slapeloze nachten van krijgt Haha!
Hij staat namelijk op ijzers...
Ik kan wel kijken of bij de eerstvolgende wedstrijd even iemand een filmpje wil maken. Ik heb zelf namelijk geen deugdelijke camera.
Ik kan je wel vertellen dat hij een correcte beenstand heeft, een normale voetas en mooie compacte hoefjes, mét hielen!

Slapeloze nachten heb ik niet zo snel. Wel een slowmotionfilmpje graag, anders heb ik nog niks te vergelijken Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:13

Je moet even een week geduld oefenen...
Verder valt het mij op dat jouw paard erg lange tonen heeft?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:21

opala schreef:
Ik zou liegen wanneer ik zou beweren dat ze er niet goed mee loopt Sigaar . Inderdaad ik kijk slechts en uitsluitend naar de hoef. Neemt niet weg dat elk commentaar welkom is, misschien zie ik wat over het hoofd, waar ik wellicht wel wat mee kan.

Ik heb beide filmpjes ook bekeken en heb een paar opmerkingen.
Opala, begrijp me goed, niet om je af te z**ken maar wellicht kun je naar e.e.a. nog 's wat kritischer kijken of een keer iemand anders ernaar laten kijken.

Ook ik vind dat jouw paard behoorlijk doorzakt in de kogels maar nog lang niet zo erg als bijv. Jack van PN.
Die is voor mij nog steeds de ergste die ik gezien heb.
Ik weet niet of het door het behoorlijk doorzakken komt maar heb je al gezien wat voor een flinke 'schokgolf' er door de ondervoeten gaat.
Dat is meer dan bijv. bij andere voorbeelden van blootsvoetse paarden die ik eerder gezien heb.

Jammer dat er geen opname bij zit van jouw paard in stilstand want in het filmpje lijken de tonen vrij lang en de hielen vrij laag.

Ook zie ik dat hij/zij erg op de voorhand hangt, zie de voorhoef die al helemaal land en dan pas de achterhoef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:24

Doordat het dier zo enorm op de voorhand loopt, ook hier taktfouten. Dit is voor het hele lijf van het dier niet echt gezond, laten we wel wezen.
Opala, ik zeg het ook niet om af te kraken, laten we wel wezen.
Uiteindelijk wil iedereen het beste voor zijn dier en niemand wil dat het slecht gaat met andersmans paard.
De manier waarop dit paard zich beweegt, zorgt voor voortijdige slijtage en dat is gewoon zonde!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:40

opala schreef:
Slapeloze nachten heb ik niet zo snel. Wel een slowmotionfilmpje graag, anders heb ik nog niks te vergelijken Clown

Wij hebben alleen niet allemaal zo´n camera op de plank ligggen Haha!

En ik denk echt niet dat Arabesk onze paarden komt filmen Tong uitsteken Daaruit kon nog wel eens blijken dat ijzers niet zo slecht zijn Haha!

Maar Opala, ik heb ook even de filmpjes van jouw paard opgezocht en dat doorzakken is vrij heftig vind ik ook. Dat paard op Hippoflex doet het ook. Weet zo niet meer van wie die is....

En die schokgolf hoort toch ook niet in blootvoetse paarden? Aldus PN?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:44

Ik had van iemand gehoord, dat Arno komt filmen op wedstrijden, nu we het er toch over hebben. Wie weet loop ik hem tegen het lijf, dan hoef ik verder niks te regelen en geen camera te lenen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:02

Ik begrijp dat jullie mij niet willen afzeiken, maar de beste bedoelingen hebben Cool .
Tegen beter weten in Schijnheilig , laat ik mij toch leiden door het gedrag van mijn paard en wat ik zelf onder het zadel voel. Ik heb geen reden om verontrust te zijn of raken.
Hoe iets moet of hoort te zijn, is ook al niet aan mij besteed, de natuur laat zich niet dwingen. Ik wil het sturen, maar daar blijft het bij.
Evengoed bedankt voor jullie medeleven Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:05

Als je geen vergelijkingsmateriaal hebt, hoe kun je dan weten of het paard goed of niet goed loopt, vraag ik me dan weer af...
En hoe verklaar je de taktfouten, die in de filmpjes heel duidelijk te zien zijn?
Ik ben niet nieuwsgierig, maar wil wel graag alles weten Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:15

suleilitha schreef:
Als je geen vergelijkingsmateriaal hebt, hoe kun je dan weten of het paard goed of niet goed loopt, vraag ik me dan weer af...
En hoe verklaar je de taktfouten, die in de filmpjes heel duidelijk te zien zijn?
Ik ben niet nieuwsgierig, maar wil wel graag alles weten Haha!

Verklaren van fouten, laat ik met een gerust hart aan Bokt over Haha! . Brandt maar los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:15

Zie je zelf dan niet dat je paard taktfouten maakt?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:20

suleilitha schreef:
Zie je zelf dan niet dat je paard taktfouten maakt?

Nee Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:23

Dan raad ik je toch aan om je eens nader te verdiepen in de verschillen, n.l. hoe een paard met zuivere gangen loopt en hoe een paard met taktfouten loopt....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:36

opala schreef:
Ik begrijp dat jullie mij niet willen afzeiken, maar de beste bedoelingen hebben Cool .
Tegen beter weten in Schijnheilig , laat ik mij toch leiden door het gedrag van mijn paard en wat ik zelf onder het zadel voel. Ik heb geen reden om verontrust te zijn of raken.
Hoe iets moet of hoort te zijn, is ook al niet aan mij besteed, de natuur laat zich niet dwingen. Ik wil het sturen, maar daar blijft het bij.
Evengoed bedankt voor jullie medeleven Pling

Opala, niet om het een of het ander, maar mag ik vragen hoe lang jij paardrijd.
Heb je les gehad of heb je jezelf het aangeleerd?

Ik kom wel eens mensen tegen die al 20 jaar of langer rijden en totaal niet in de gaten hebben dat hun paard niet goed loopt.
Daar wil ik jou niet van beschuldigen hoor, maar als je altijd 1 en hetzelfde paard rijd en bijv. geen les hebt dan kunnen er heel makkelijk dingen insluipen die goed aanvoelen terwijl het toch niet oke blijkt te zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:40

Ik vind het nu wel erg persoonlijk worden allemaal.
Of ligt dat aan mij?!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:41

Needje schreef:
Ik vind het nu wel erg persoonlijk worden allemaal.
Of ligt dat aan mij?!

Tja ik kan me ook niet geheel aan die indruk onttrekken Sigaar.

Het is een kwestie van willen slaan, alleen de stok moest nog even gevonden worden. Dat die stok niet meer dan een uitgedroogd twijgje is dat bij de eerste beste beweging al afbreekt, schijnt niet tot iedereen door te dringen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 23-10-08 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt