Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:48

opala schreef:
Hoeftniet schreef:
Zekere humane hartkwalen zijn ook erfelijk, je wordt er mee geboren. In je jeugd (dus ook als baby) hoef je hier geen last van te hebben als je volwassen bent wel. Zo zijn er veel meer voorbeelden op te noemen.

Dus jij denkt echt dat er een bepaald gen is, waarin in aanleg zit dat op termijn de hoefzool zal verzwakken Clown

Het komt toch ook bij Arabische paarden voor dat er een ruggewervel en rib mist ?
Niet allemaal hebben ze het en ik weet ook niet of het met bep. bloedlijnen te maken heeft.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:58

Citaat:
Afwijkende hoeven - Steile en platte voeten

Onder het motto 'no feet no horse' zijn er een aantal afwijkingen te benoemen die in meerdere of mindere mate erfelijk zijn. Steile voeten is er eentje, die voor een deel erfelijk is. Denk bijvoorbeeld aan tuigpaarden waar je dit veelvuldig bij tegenkomt. Maar ook in de opfok gaat het hier nogal eens mis. Een goede hoefsmid en tijdig bekappen is de remedie om te voorkomen dat een paard steile voeten krijgt, of erger nog één steile voet krijgt. Een paard met steile voeten heeft op een harde ondergrond vaak problemen en buigt zich moeilijk in zijwaartse richting. Op de foto's ziet het er meestal niet goed uit en hoefgewrichtsartrose kan het gevolg zijn. Zeer erfelijk is de platte voet, eigenlijk het tegenovergestelde van steile voeten. Een platte voet heeft meestal een dunne hoefwand en een dunne zool, waardoor overbelasting van het hoefkatrolgebied inclusief aanhechting van de diepe buiger ontstaat. Platte voeten zie je veel bij volbloeden.

Bron:Paardenencyclopedie

Ik interpreteer bovenstaande als dat erfelijkheid zeker ook voorkomt bij de hoeven en dus inderdaad een dunnere hoefwand en dunnere zool als gevolg kan hebben.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:59

henny_w schreef:
Het komt toch ook bij Arabische paarden voor dat er een ruggewervel en rib mist ?
Niet allemaal hebben ze het en ik weet ook niet of het met bep. bloedlijnen te maken heeft.

Je kunt gerust wat missen, maar je zou toch niet willen dat er -bij wijze van spreken- doorgefokt wordt totdat een paard zonder zool wordt geboren

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:01

Lancome schreef:
Ik interpreteer bovenstaande als dat erfelijkheid zeker ook voorkomt bij de hoeven en dus inderdaad een dunnere hoefwand en dunnere zool als gevolg kan hebben.

Zie bovenstaande post

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:01

opala schreef:
NB is zaligmakend voor mijn paard gebleken.

Nou dat is toch zalig Tong uitsteken
Houden zo zou ik zeggen en niet veranderen.

Dit wil niet zeggen dat het bij alle paarden zaligmakend is.
Daar zul je je ook een beetje bij neer moeten leggen Clown

Ik vind het juist wel interessant steeds te lezen waarom het bij het ene paard zaligmakend is, en bij het andere niet (goed) werkt. Waar gaat het 'mis' en vooral waarom?
Het ligt beslist niet altijd aan de eigenaar, bekapper of de leefomstandigheden heb ik al ontdekt (ook door het 'gevalletje' bij mij thuis in de wei). Inwendige factoren, ziektegeschiedenis, maar ook erfelijke aanleg of mate/manier van gebruik spelen zeker mee waarom NB wel of niet (goed) 'werkt'.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:12

Waar NB ophoudt, zal TB verder gaan. Waar TB ophoudt, zal de slager verder gaan Sigaar

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:31

opala schreef:
Je kunt gerust wat missen, maar je zou toch niet willen dat er -bij wijze van spreken- doorgefokt wordt totdat een paard zonder zool wordt geboren

Nee, dat zou ik ook niet willen maar is daar sprake van dan op den duur ?
Volgens mij niet Verward

We hebben het hier in dit topic er alleen over dat er niet 1 standaardhoef bestaat en dat ook niet elke hoef tot een standaardhoef te bekappen is met welke methode dan ook.
We hebben het er over dat er paarden bestaan met TE dunne, normale en TE dikke zolen.
Mazzel als je paard normale zolen heeft, pech als het afwijkend is want dan heeft het meer aandacht nodig.
Zo simpel als wat.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 06:22

Interessante statistieken van PN. Verward Dé vraag is eigenlijk... Hoe lang geef je je paard om te 'herstellen', en hoe lang laat je je paard gevoelig zijn of zelfs pijn hebben?
De meeste paarden die ik van de ijzers haal zijn trouwens helemaal niet gevoelig... Die van mezelf ging gelijk overal door- en overheen uit zichzelf... Bij de gevallen die wél flink kreupel zijn is de vraag: is het dan nodig? Gaat het nut hebben voor het paard, of té lang duren? Heb je de middelen, en vooral het aanpassingsvermogen? Als één van deze vragen twijfelachtig is, wat is dan wijsheid..?
De hoeven die in de vriezer liggen zijn niet voor niks daar beland, er zitten erge tussen, maar vaak wordt er gezegd: "Ze zijn stuk voor stuk beslagen, de eerste NB hoef moet nog komen". Hm, waarom zouden ze beslagen zijn denk je?
Waarschijnlijk om wat Opala zegt Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:07

SpikyBlue schreef:
De hoeven die in de vriezer liggen zijn niet voor niks daar beland, er zitten erge tussen, maar vaak wordt er gezegd: "Ze zijn stuk voor stuk beslagen, de eerste NB hoef moet nog komen".

Of opmerkingen bij een 'bevangenhoef' dat de eigenaar kennelijk net te weinig geduld heeft gehad.

Ze vergeten daarbij dus echt wel dat er ook andere redenen zijn waarom een paard dood kan gaan. Neem een van onze huifbedpony's. Na een fikse bevangenheid een tijd geleden was ze redelijk goed hersteld, maar haar hoeven nog net niet ...
Ze leek weer bevangen een tijd geleden, maar onderzoek wees uit dat ze een stoornis in de hersenen had die nooit meer zou herstellen. Daarom is ze ingeslapen ... haar lichaam is verder (inwendig) onderzocht voor het 'hersenprobleem' ...
en haar 'nog niet geheel van bevangenheid herstellende hoeven' liggen vast ergens in de vriezer ....

Leuk projectje voor cursus PN om je weer dood te lachen ... weer zo'n eigenaar die net te weinig geduld had .......

Verdrietig

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:52

Isapaardje schreef:
Of opmerkingen bij een 'bevangenhoef' dat de eigenaar kennelijk net te weinig geduld heeft gehad.

Ze vergeten daarbij dus echt wel dat er ook andere redenen zijn waarom een paard dood kan gaan. Neem een van onze huifbedpony's. Na een fikse bevangenheid een tijd geleden was ze redelijk goed hersteld, maar haar hoeven nog net niet ...
Ze leek weer bevangen een tijd geleden, maar onderzoek wees uit dat ze een stoornis in de hersenen had die nooit meer zou herstellen. Daarom is ze ingeslapen ... haar lichaam is verder (inwendig) onderzocht voor het 'hersenprobleem' ...
en haar 'nog niet geheel van bevangenheid herstellende hoeven' liggen vast ergens in de vriezer ....

Leuk projectje voor cursus PN om je weer dood te lachen ... weer zo'n eigenaar die net te weinig geduld had ....... Verdrietig

Vergeet ook niet dat er nog een groot gebrek is aan kennis bij veel paardeneigenaren. En er gaan er inderdaad best een aantal naar de slacht die daar niet thuis horen. Maar ook bij sommige DA's en klinieken is er te weinig kennis van sommige kwalen. Zo word ik regelmatig gecontacteerd door mensen die horen of lezen dat ik een paard heb met KS op 5 wervels. Is dat dat paard waar je nu mee rijd en dat zo goed gaat? Vragen ze dan. Ja, ik doe nu alles met hem. Ik heb hem zo gekocht zelfs.

Maar dan komen er van de andere kant soms verhalen los waar de honden geen brood van lusten. Paarden die volgens DA en vele anderen maar naar de slager moeten wegens KS of andere problemen. Peesproblemen, enz enz enz. Vaak zijn die paarden gewoon verreden en kunnen ze dus ook weer beter gereden worden. Vaak is er aan zulke paarden al veel gedoktert, ander beslag, ander zadel, je kent het wel. Maar daar lag het probleem niet en dus ook de oplossing niet. En dat vind ik ook een probleem van het gehele NB gebeuren.

Een paard is niet alleen zijn hoeven. En je zult dus vaak ook niet weten waarom hij bij de slager beland is. Ik wed 99 van de 100x niet vanwege de voeten, maar andere dingen. Niet dat die niet op te lossen waren geweest hoor, ik denk van wel, maar niet alleen maar met NB. Maar het verbeteren van het geheel van het paard. En dat begint toch vaak bij de arbeid die het verricht...

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:54

Helamaal mee eens ..
vind dit op zich wel een mooi stukje wat je getypt heb

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:21

Esperanza schreef:
Een paard is niet alleen zijn hoeven. En je zult dus vaak ook niet weten waarom hij bij de slager beland is. Ik wed 99 van de 100x niet vanwege de voeten, maar andere dingen. Niet dat die niet op te lossen waren geweest hoor, ik denk van wel, maar niet alleen maar met NB. Maar het verbeteren van het geheel van het paard. En dat begint toch vaak bij de arbeid die het verricht...

Helemaal mee eens Knipoog
En wat de arbeid betreft niet alleen DE arbeid die het paard verricht maar ook HOE !!! Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:48

Ha en mijn paardje heeft zelfs 'traditionele' voorhoeven en NB achterhoeven Haha!
Voor kan ze op dit moment nl. niet zonder bescherming, maar achter is alles zoals het volgens 'principe' NB zou moeten Clown

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:27

Zahlina schreef:
Ik heb laatst de proef op de som genomen en aan mijn smid gevraagt of deze mijn hengst meer richting het natuurlijke wilde bekappen, dikke pret alleen kan hij nu 3 weken laten nog steeds niet met goed fastoen over het grind terwijl dit nog nooit een probleem is geweest.
Na 4 jaar ijzerloos laat ik er nu toch wel weer even een ijzertje onderzetten omdat ik dit te sneu vind voor woorden.

Leuk hoor dat natuurlijke bekappen, alleen heeft mijn hengst toch wel wat diepte in de zool nodig en wat meer hoef wand en volgens de NB methode mag je niet aan de zool komen en moet de hoefwand gelijk zijn aan de zool.
heb mijn hengst al wel vertelt dat hij een slecht voorbeeld is als paard.
Of zou het niet aan hem liggen maar is NB misschien voor het paard geschikt wat van zichzelf al zulke hoefjes heeft?

sorry hoor, maar dan ben je toch dom bezig ?!
je paard loopt goed op blote voeten en je laat er een ander model in zetten door iemand (die alleen van horen zeggen weet wat hij doet ?)
blootvoets en functionele hoeven zou je ideaal moeten zijn, het moment dat dat niet lukt moet je op zoek wat er niet goed gaat.
zoals al eerder gezegd is NB niet een bepaalde vorm hoef, maar alle omstandigheden zo optimaal mogelijk maken dat de hoeven (en het lichaam) gezond en functioneel zijn.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:36

Ik hoor veel negatieve dingen over natuurlijk bekappen. Mijn hoefsmid is ook een natuurlijk bekapper, die ik niet speciaal daarom heb uitgekozen maar mijn vriendin raadde hem aan. Nu een paar jaar later doet hij ook mijn 4e paard en heb nooit wat te klagen gehad. Hij is heel rustig en lief met paarden, slaan oid zal je hem ook niet zien doen (wat een paard ook doet, ik had een mishandeld paard die echt doorgedraaid was) Dit vind ik toch wel belangrijk aangezien ik het ook anders zie gebeuren.
Ik loop veel buiten en mijn paard heeft nergens last van. Ik had een pony die kreupel liep op 't harde en na 3x bekappen ging het al stuk beter. Zal wel eerlijk zeggen dat ik naast hem mss niet snel een andere nb zal nemen.

Kijk eens op lingbeek hoofcare, dat is zijn site.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:10

Isapaardje schreef:
Ha en mijn paardje heeft zelfs 'traditionele' voorhoeven en NB achterhoeven Haha!
Voor kan ze op dit moment nl. niet zonder bescherming, maar achter is alles zoals het volgens 'principe' NB zou moeten Clown

hand in hand, kameraden! Klinkt best grappig, zo'n combi! Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:49

NB kan een alternatief voor paarden zijn maar je moet er dan wel consekwent bij met vijlen.
Leuk daar is een 1 dagscursus voor en voila je kan het zelf bijhouden, maar wat nou als je een beroerde rug hebt ?

Ik ken mensen met een eigen paard bij wie paardrijden heel heilzaam is voor problemen in de rug maar die al moeite hebben met bijv. hoeven uitkrabben, laat staan hoeven vijlen.

Dan heb je dus een probleem als het perse NB moet. Of elke 2 weken een prof. bekapper laten komen of toch maar de traditionele bekapmethode ???

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:11

henny_w schreef:
Dan heb je dus een probleem als het perse NB moet. Of elke 2 weken een prof. bekapper laten komen of toch maar de traditionele bekapmethode ???

Of regelmatig over het harde rijden zodat de hoeven vanzelf worden 'bijgewerkt' ... dat is pas echt natuurlijk bekappen !! Tong uitsteken

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:23

henny_w schreef:
NB kan een alternatief voor paarden zijn maar je moet er dan wel consekwent bij met vijlen.
Leuk daar is een 1 dagscursus voor en voila je kan het zelf bijhouden, maar wat nou als je een beroerde rug hebt ?

Ik ken mensen met een eigen paard bij wie paardrijden heel heilzaam is voor problemen in de rug maar die al moeite hebben met bijv. hoeven uitkrabben, laat staan hoeven vijlen.

NB moet pas, wanneer de eigenaar na een periode heeft geconstateerd dat het eigen paard beter loopt dan ervoor tijdens TB. Ik heb gelezen dat een prof NB'er zelfs een vaste periode van zes weken hanteert, tenminste wanneer dat nog zo is, dus schijnbaar kan dat ook.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:03

wow wat een heerlijke discussie weer Haha! Zo lekker respectvol Haha! (wie de schoen past, trekke hem aan...)
Ik wilde me er niet mee bemoeien, ben een stiekeme meelezer maar kan even mn mond niet houden over de erfelijkheid. Aan de ene kant wordt heel netjes gezegd (door de meesten) dat zooldikte e.d. misschien ook wel erfelijk is. Aan de andere kant wordt dit onmiddelijk naar het land der fabelen verwezen want het is onzin. Eh, is dit bewezen? Wederom, ik vind dat je iets pas zo stellig mag zeggen als dit ook wetenschappelijk(!!) bewezen is. Is deze vermeende erfelijkheid/niet erfelijkheid (waar pas de afgelopen jaren echt veel mee wordt gedaan, het is nog niet zo lang geleden dat het genoom van paarden in kaart is gebracht) bewezen? Wie weet is er idd wel een of ander gen die zorgt voor dunne hoeven. Als dit niet is onderzocht, kan je het dus ook niet zeker weten! Er is nog veel over erfelijkheid wat nog niet bekend is. Eigenlijk kan je alleen met zekerheid zeggen dat bepaalde dingen (bijv vachtkleur) zeker erfelijk zijn aangezien het bewuste gen is gevonden. Zeggen dat iets zeker weten niet erfelijk is kan in mijn (wetenschappelijk getinte) ogen niet. Wel dat je het onwaarschijnlijk vind maar zeker kun je het nooit weten!

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 07:59

Zooldikte is uberhaupt weinig relevant. Een paard staat niet op zijn zool. Het hoefbeen hangt in de hoef, via de witte lijn aan de hoornschoen. Aan het hoefbeen zit de zool 'geplakt'. Het gaat pas mis, 'gevoelige zolen', als de witte lijn niet gezond is en het hoefbeen begint te drukken op de zool.

Een zool is niet gemaakt om het gewicht van een paard te dragen. Of een zool nou 1 of 3 cm is maakt niet uit: er staat in stilstand al snel zo'n 100 kg op. In draf of galop is dat al snel enkele duizenden kilo's wanneer het volledige gewicht op een of twee hoeven terecht komt, plus de impuls van het gewicht.

Elk weefsel zou direct geplet worden onder zo'n hoge druk.

Zooldikte is dus niet zo relevant, alswel een stevige binding tussen hoefbeen en hoefwand.

Als die niet stevig is begint het hoefbeen op de zool te drukken, die dus niet gemaakt is om dat gewicht te dragen. De zoollederhuid raakt ontstoken en dat is pijnlijk.

Te vaak wordt dat effect nog geinterpreteerd als zijnde 'dunne zolen'.

Een zwakke witte lijn is evenmin erfelijk, de oorzaken van een zwakke binding tussen hoefbeen en hoefwand zijn:

Snelle koolhydraten (krachtvoer)
Van nature eten paarden praktisch alleen maar stengelig, vrij dor gras dat voornamelijk uit langere koolhydraatketens bestaat, zoals cellulose. Gedomesticeerde paarden krijgen echter een heel ander menu: Wij mensen voeren paarden echter krachtvoer en speciaal gekweekt gras, dat vaak concentraties korte koolhydraatketens bevat. Nu moeten alle koolhydraten door het spijsverteringssysteem worden omgezet in glucose, maar de tijd die hiervoor nodig is varieert per koolhydraat. Korte koolhydraatketens worden veel sneller omgezet dan de langere koolhydraatketens die paarden van nature eten. In plaats van een gestage stroom aan koolhydraten die langzaam door het spijsverteringssysteem worden losgelaten krijgt het paard dan te maken met een plotselinge stoot koolhydraten die vrij abrupt weer ophoudt. De witte lijn is echter erg gevoelig voor hoge bloedsuikerwaarden.

Portiegewijs voeren
Paarden eten van nature praktisch voortdurend. Het spijsverteringssysteem levert dan ook een voortdurende stroom aan koolhydraten af. Wij mensen voeren de paarden echter portiegewijs. De wisselingen in het glucose-aanbod zijn nu veel groter dan van nature de bedoeling was, en dat probleem wordt ook nog eens verergerd als we de paarden snel verteerbare kost geven, zoals helaas algemeen gebruikelijk is.

Dag- en nachtritme
Wij mensen dringen de paarden echter vaak een verschil tussen dag en nacht op: de tijdsspanne tussen de maaltijden is 's nachts dan groter dan overdag, of de paarden mogen overdag in de wei maar moeten 's nachts binnen staan, waarbij ze dan geen, of ander voedsel krijgen. Ook dit werkt grote schommelingen in het glucose-aanbod in de hand. Verder is dan vaak de beweging die het dier krijgt (en daarmee het glucose-verbruik) 's nachts anders dan overdag.

Stalarrest
Door gebrek aan beweging krijgen de hoeven geen doorbloeding meer, en door gebrek aan beweging verbruikt het paard minder energie waardoor het glucosepeil hoog op kan lopen. Deze twee effecten zijn voldoende om menig paard zelfs in staat van hoefbevangenheid te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 29-09-08 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:10

Dat een paard niet op z'n zolen loopt, oke, maar als er kiezelstenen in de hoef komen dan maakt de dikte van de zool wel degelijk uit, daarvoor hoeft de zool nog niet de grond te raken.

Daarbij wordt het hoefbeen op z'n plaats gehouden door de zogenaamde lamellen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:11

Mijn jonge paard heeft dunne zolen en loopt op eieren als hij over steentjes heen loopt. Hij loopt er nog NB bij maar krijgt straks gelukkig ijzers...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:32

Maar waarom heeft mijn paard dan nog gevoelige zolen? Hij staat 24/7 buiten, met harde paddocks en zachte bak en weiland tot zijn beschikking. Hij heeft 24/7 ruwvoer tot zijn beschikking dus er is geen sprake van een dag nacht ritme, niet in voedsel, niet in beweging.

Ja, ik rijd hem overdag, dat dan weer wel Haha! En overdag krijgt hij in drie porties wat krachtvoer bij, maar anders houd ik hem niet op gewicht. Hij krijgt geweekte bietenpulp (1x) en een bix-musliemengsel(2x).

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:34

detour schreef:
Mijn jonge paard heeft dunne zolen en loopt op eieren als hij over steentjes heen loopt. Hij loopt er nog NB bij maar krijgt straks gelukkig ijzers...

Ik denk dat je mijn uitgebreide post hebt gemist

Arabesk @ [BEH] Natuurlijk hoefbekappen.

@ Esperanza, paarden zijn ook dikker te krijgen met alleen ruwvoer. Mijn paard was afgelopen voorjaar te mager door een dikke vette skischans in zijn gebit. (De veearts moest er drie keer aan te pas komen om het weg te werken Zij zijn groot en ik is klein!.) Onze paarden hebben geen gras, maar krijgen alleen hooi, wel 24/7 en hij is evengoed weer dikker geworden.