De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:08

Ok, maar mij lijkt toch dat er geen enkele hoefsmid/TB de natuurlijke stand van de paardenhoeven (en dus ook de botten, pezen) gaat veranderen Verward
Zoals ik al eerder zei staat Liekie achter heel laag, en dat wordt een beetje gecorrigeerd ivm de sport en de ondergronden die hij tegenkomt. Hij wordt dus iets hoger gezet.

NB'ers hebben het altijd over de natuurlijke stand van de hoeven, maar paarden worden ook niet zo geboren in het wild zoals een NB de paarden wil hebben staan. Dat komt ook naarmate ze ouder worden en ze niet voldoende bijgehouden kunnen worden. Wilde paarden worden ook niet zo oud als ons 'huis'paard, misschien toch omdat ze beenproblemen krijgen?

Let wel, ik zeg niet dat dit zo is, maar alleen hoe ik er tegenaan kijk Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:16

Griebels, waarom denk je dat een hoefsmid/tb-er de natuurlijke stand niet verandert? (de hoefsmid die ik vroeger had heeft de stand van mijn paard wel eens zodanig verandert dat het arme dier bijna een week heeft rondgezwalkt alsof ze dronken was..)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:44

Daarom vraag ik het ook aan degene die bij NB zweren. Niet om ze af te kraken maar wil wel graag weten wat het antwoord hierop is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:50

griebels schreef:
Ok, maar mij lijkt toch dat er geen enkele hoefsmid/TB de natuurlijke stand van de paardenhoeven (en dus ook de botten, pezen) gaat veranderen Verward

Ik begrijp je vraag niet. Wil je het eens nader toelichten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:53

De hoeven van mijn paard en de stand van zijn benen zijn niet echt veranderd, hoor.
Hij heeft zijn hele leven buiten gestaan (nu dus al 3 jaar) en ik denk dat zijn hoefjes redelijk 'natuurlijk' zijn van zichzelf. Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:03

Dat heb ik me eigenlijk ook vaak afgevraagd.. naar mijn idee bekappen TB'ers ieder paard gewoon in de stand waarin ze "van nature" staan, tenzij er echt grote afwijkingen zijn.
Is dat dan niet veel natuurlijker dan alle paarden in de om het zo maar even te noemen "NB-stand" te zetten?

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:40

griebels schreef:
Maar waarom dan met NB de hoefstand (en beenstand) veranderen??

Die keren dat ik een hoefstand verander, doe ik dat omdat ik denk dat die hoefstand die ik aantref niet bij dat paard hoort. Ik probeer geenzins naar een bepaalde ideale NB-hoefstand toe te werken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:37

Mijn paard wordt nu NB bekapt, de stand van zijn benen en voeten wordt nu gerespecteerd.

Toen hij nog TB bekapt werd was de smid alleen maar bezig met corrigeren van de stand van de hoeven/benen. Dat gebeurde met allerlei soorten ijzers en ik heb het laten gebeuren omdat ik dacht dat het zo hoorde. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat dezelfde smid me aangeraden heeft de ijzers er onderuit te laten toen ik mijn paard verhuisd had en hij heel anders gestald staat. De enige keer TB, nadat de ijzers er onderuit waren, waarbij de straal ver terug gesneden was, liep Mega meer dan een week heel erg gevoelig.

Nu geen gefrutsel meer aan de hoeven, hij loopt blootsvoets en heeft nog nooit zo goed gelopen, ook gelijk nadat de NB smid is geweest.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:42

Ireentjuh schreef:
Dat heb ik me eigenlijk ook vaak afgevraagd.. naar mijn idee bekappen TB'ers ieder paard gewoon in de stand waarin ze "van nature" staan, tenzij er echt grote afwijkingen zijn.
Is dat dan niet veel natuurlijker dan alle paarden in de om het zo maar even te noemen "NB-stand" te zetten?

Dat bedoel ik dus JoviBan...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:44

Deighton schreef:
griebels schreef:

Die keren dat ik een hoefstand verander, doe ik dat omdat ik denk dat die hoefstand die ik aantref niet bij dat paard hoort. Ik probeer geenzins naar een bepaalde ideale NB-hoefstand toe te werken.

Ok, dat is dan goed naar mijn idee... Alhoewel ik nog steeds niet geloof in cm's veranderen, mm's kun je geleidelijk aan doen tot een max aantal mm's...
Maar als je NB'ers hoort praten over het algemeen moeten ze allemaal anders gaan staan. Ik scheer niemand over een kam hoor, maar dat is wat ik bijna overal tegenkom Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:46

Kinke schreef:
Griebels, waarom denk je dat een hoefsmid/tb-er de natuurlijke stand niet verandert? (de hoefsmid die ik vroeger had heeft de stand van mijn paard wel eens zodanig verandert dat het arme dier bijna een week heeft rondgezwalkt alsof ze dronken was..)

Dan heb je gewoon een slechte gehad. Het is niet het uitgangspunt van een TB'er.. Zoals de NB'ers het wel bij mij zo laten overkomen...
Snap je wat ik bedoel?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:07

tja, het ging hier wel om een rijksgediplomeerde en ervaren smid, die altijd heel netjes bekapte....
Mijn paard wordt sinds eind 2004 NB bekapt maar er is nog nooit naar een of ander ideaal standaard plaatje bekapt, ze heeft nog nooit een seconde gevoelig gelopen en haar hoeven zijn van zeer goede kwaliteit Lachen
Misschien moet je een keer gaan kijken bij een NB bekapping Griebels? (en dan wel bij een goede NB-er, geen beunhaas oid)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:55

Waarom zou ik dat moeten doen? Ik heb een heel andere mening als een NB

BTW iedereen kan een keer een fout maken, ook artsen...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:58

griebels schreef:
BTW iedereen kan een keer een fout maken, ook artsen...

dat klopt.... zo dus ook een nb'er, maar als dat gebeurd... berg je dan maar Knipoog

maar goed.... iedereen moet gewoon lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
een tb'er kan in mijn ogen op dezelfde wijze bekappen als een nb'er, alleen verschilt vaak de manier van omgang en juist dáár ben ik zo blij mee.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:04

Ik denk dat beide manieren van bekappen goed kunnen zijn. Zelf geloof ik in het principe van natuurlijk bekappen.
Mijn pony's hebben jaren hoefkwaaltjes gehad (niet allemaal natuurlijk) en ik ben eeuwen de 'strijd tegen de schimmel' aangegaan. Sinds ik twee jaar geleden ben overgestapt zijn ze 100% vooruit gegaan. Geen brokkel/scheuren meer, geen pijn....voor ons werkt het fantastisch.

Mijn paard wordt wegens omstandigheden nog steeds traditioneel bekapt en dat is voor háár op dit moment weer de juist manier denk ik.

Ik ben het er niet mee eens dat alle NB'ers de hoefstand enorm willen veranderen. Je kijkt als Nb'er naar de stand die de hoeven van nature gehad (zouden) hebben, je volgt de zool. En daar werk je langzaam naartoe. Die stand is per paard verschillend en er wordt dus niet naar een 'ideale NB-stand' gewerkt.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:13

Kymalin schreef:
Ludora schreef:
Wat dit verhaal heel duidelijk naar voren brengt is dat je moet weten waar je mee bezig bent en er 100% achter staat. Esther, wist dit niet. Dit maak ik alleen al op uit haar eigen site. Lees je daarna het verhaal van de andere site wordt het slechts bevestigd. Ze heeft gewoon lopen aanmodderen.... Zonder iemand erbij met goed verstand. Toen er 1 persoon haar wees op dat ze zelf niet goed bezig was, heeft ze het roer wéér drastisch omgegooit.

Ik vindt het wel kan dat ze heeft geschreven dat ze zulke fouten heeft gemaakt. Maar om nu meteen het hele NB de schuld te geven vindt ik vrij overdreven. Ze was er zelf bij.

Maar ik vind wel dat dat soort mensen als Esther tegen zichzelf beschermd moet worden. Tuurlijk ging ze veel te rigoreus te werk, maar die mensen van de cursus waar ze geweest is hebben nooit tegen haar gezegd dat ze die cursus als algemene informatie bedoeld hadden en ook niet gezegd dat ze niet zelf met de voeten van haar paard moest gaan zitten snijden.

Ik vind dat als die mensen van die cursus het zo goed met paarden bedoelen ze hun cursisten duidelijk moeten maken dat je na 1 dag cursus niet zelf moet gaan lopen snijden. Natuurlijk weet het gros van de mensen dat wel, maar je weet tenslotte nooit wie je op cursus krijgt en daar heb je als cursusleider wel verantwoording voor.

Deels wel mee eens, maar is er niet tegen haar gezegd in de mails dat ze er meer af moet halen. Bovendien denk ik niet dat het aan de cususleiders is om de verantwoordelijkheid op zich te nemen, het is haar paard en haar daad.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:19

Ja ok, maar die mensen van hoefnatuurlijk suggereren wel dat je na een cursus bij hun zelf met je paard aan de slag kan. En ik heb ze ook nergens horen zeggen/schrijven in die mailwisseling dat het niet de bedoeling was na 1 dag cursus dat je zelf met je paard aan de slag gaat.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:22

Nog even een aanvulling op verandering van hoefstand. Je kan op jonge leeftijd iets corrigeren. Bij een probleempaard kan je het proberen, maar het feit blijft dat als een paard goed loopt, via TB of NB, je geen voetstand moet corrigeren. Je treft namelijk niet een voetje dat je veranderd, je veranderd de pezen botten en spieren.

Dus nieuwe techniek of niet, als jou paard goed loopt, waarom iets willen veranderen. De voet van een paard is zoals ie is (als ie er goed op loopt)

Geen enkel paard heeft dezelfde hoeven, laat staan dat alle paarden dezelfde hoeven hebben.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:24

Kymalin schreef:
Ja ok, maar die mensen van hoefnatuurlijk suggereren wel dat je na een cursus bij hun zelf met je paard aan de slag kan. En ik heb ze ook nergens horen zeggen/schrijven in die mailwisseling dat het niet de bedoeling was na 1 dag cursus dat je zelf met je paard aan de slag gaat.

Ze zeggen idd niet dat je het niet moet doen, maar kom op we hebben het wel over de belangrijkste 'dingen' van een paard. Zonder voeten loopt ie niet. Je zou zelf kunnen bedenken dat je dat niet kan na een cusus van 1 dag. Dat is imo je eigen inzicht en verantwoordelijkheid. Dat Esther dat niet inziet is niet geheel de schuld van de cursus !

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:27

griebels schreef:

Ik verander niks ...... de hoef veranderd zelf, ik volg slechts de zool met mijn vijl. Kan de hoefwand korter omdat het boven de zool uitsteekt, dan rasp ik die korter, anders niet. Ik rasp de hoefwand tot zoolhoogte zodat altijd die delen van de hoef dragen welke moeten dragen en dat is niet alleen de hoefwand zoals eerder vermeld.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:29

Toch wil ik ze de kost niet geven die denken dat ze na 1 dag cursus zelf aan de slag kunnen, en bij hoefnatuurlijk worden ze niet uit de droom geholpen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:33

Ludora schreef:
Kymalin schreef:

Ze zeggen idd niet dat je het niet moet doen, maar kom op we hebben het wel over de belangrijkste 'dingen' van een paard. Zonder voeten loopt ie niet. Je zou zelf kunnen bedenken dat je dat niet kan na een cusus van 1 dag. Dat is imo je eigen inzicht en verantwoordelijkheid. Dat Esther dat niet inziet is niet geheel de schuld van de cursus !

Maar waarom wordt deze cursus dan wel gegeven en staat er op de site dat mensen dus wel na deze cursus zelf hun paarden kunnen "bekappen"?
Eigenlijk moet deze cursus gewoon worden afgeschaft zodat niet iedere leek dit kan gaan doen.

Dat Esther na het volgen van deze cursus overtuigd is van haar kunnen kan je niet zeggen, dat blijkt wel uit haar vragen die ze na afloop stelt.
Het feit is dat haar niet is afgeraden dit zelf te gaan doen, juist aangemoedigd, tja en waar ligt dan de verantwoording???

Ik zou mij als mens heel erg schuldig voelen als ik iemand uitleg gaf over hoe je moet bekappen en dat ik ze daarna aanmoedigde het zelf te doen, waarna het dus fout gaat...
Ik zou mezelf echt wel een paar keer over mijn hoofd krabben en het niet meer doen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:36

Ik raad iedereen een cursus te volgen bij Paardnatuurlijk ... al zou het alleen maar zijn om je nieuwsgierigheid te bevredigen wat ze daar nu aanleren Pling . Dan kun je misschien genuanceerder meepraten wat de gevaren zijn van het zelf bekappen. Nu komt het echt over van "ik ken het niet, dus het zal wel niet deugen".

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:38

Als ik bij 1 persoon genuanceerde opmerkingen mis dan is het wel bij jou Opala, grappig dat juist jij dan zo'n opmerking plaatst.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:39

Ik weet jammer genoeg maar al te goed wat de gevaren zijn...
En denk dat ik via mijn vriend een beter opleiding heb gekregen dan dat ik in 2 dagen cursus ga krijgen dus nee dank je.
Zie er ook geen nut in om de mensen van Paard Natuurlijk te gaan sponsoren en zij staan echt niet te springen om mijn aanwezig te hebben bij een cursus....