[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 00:06

Jennyxx schreef:
Twister loopt onregelmatig met zijn spatbeen... Huilen

Na de behandeling met hylarulonzuur op 1 februari heeft hij niet meer kreupel gelopen, ondanks het spelen op de wei, bokken, los springen etc. Maar sinds gister loopt hij toch onregelmatig... Gelukkig alleen tijdens de overgangen en niet heel erg, maar het is toch een teken dat zijn spat toch nog actief is... Baal ontzettend!

Mijn oudste pony is ook kreupel Huilen en hij kan niet meer beter worden..(hoorde ik 2 weken terug). En ik denk dat hij wat sneller geïrriteerd is door de pijn en het afreageerd op Twister. Om hem te ontwijken, moet Twis wel eens krap draaien en ik denk dat het daardoor is gekomen, maar weet niet zeker.

Ik hoop dat Twis snel weer goed gaat lopen....want dit is wel een beetje te veel verdriet voor mij en mijn beide pony's...

Ach gut Ach gut Ach gut

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 09:01

Jenny wat balen zeg, ik hoop dat het snel weer beter gaat

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:54

Twister loopt nog steeds niet goed Verdrietig Op advies van de dierenarts smeer ik nu DMSO lotion op de spatbult die bij Twister aan de buitenkant zit. Dit is een onstekingsremmer die via de huid doordringt. Als dit niet helpt, wordt hij waarschijnlijk weer met hyaluronzuur ingespoten..

Als supplement voer ik glucosamine. Ik zit nu te denken om tijdelijk over te stappen op het (duurdere) cortaflex. Omdat daar naast glucosamine ook hyaluronzuur in zit. Maar ik kan nergens op internet vinden waar je dat kan bestellen. Weet iemand dat?

En ik had nog een vraagje. Ondanks dat veel paarden in dit topic uiteindelijk weer goed lopen, is de gemiddelde kans dat je paard goed blijft/gaat lopen ongeveer 70%. Waarom lopen die 30% niet goed? Groeit bij hun het gewricht niet dicht? Of groeit het 'verkeerd' dicht? Of... Weet iemand dat?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:37

Jennyxx schreef:
Als supplement voer ik glucosamine. Ik zit nu te denken om tijdelijk over te stappen op het (duurdere) cortaflex. Omdat daar naast glucosamine ook hyaluronzuur in zit. Maar ik kan nergens op internet vinden waar je dat kan bestellen. Weet iemand dat?

www.jordenshippo.nl heeft cortaflex van Equine Amerika.
Verschillende maten:
227 gram € 34.95
454 gram € 61.50
908 gram € 102.50
3.6 kg € 359.00

En ik denk dat de grotere ruitersportzaken het ook wel hebben...

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:02

Ons vorige paard liep als een zonnetje tot een maandag na een wedstrijd, wilde niet in de les, steigeren etc. Dinsdags de veearts erbij, woensdag in de kliniek, donderdag einde verhaal.
Nooit kreupel of stijf gelopen, conclusie spat 3/4 , 9 jaar oud.
Volgens DA was het over het was ook over.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:25

Sab1959: bedoel je met 'donderdag' einde verhaal. Dat je je paard hebt moeten laten inslapen?

Met Twister gaat het niet goed. De veearts is er bij geweest en de kans dat hij ooit weer (blijvend) goed gaat lopen zijn klein geworden Verdrietig Wat een pijn doet dat nieuws zeg... Het is zo'n vrolijk levenslustig beestje. De veearts baseert zijn conclusie op het feit dat hij nu erg kreupel is en ook maar een half jaar baat heeft gehad bij de Hyaluron injectie in zijn gewricht en de Adequan spuit in zijn spieren. Dat kan niet elke paar maanden herhaald worden namelijk. Hij krijgt vandaag wel de Adequan spuit. Heel soms is dat bij paarden genoeg om ze een paar maanden aan de gang te houden. Duimen jullie voor Twis!!!!

Ik heb nog over gevraagd of de gewrichten niet aan elkaar kunnen groeien, net zoals bij Leille's en Alani's paard. Maar het aan elkaar groeien gebeurd toch iets minder vaak dan ik gehoopt had. Het kan namelijk ook jaren en jaren duren en een paardenleven kan daar te kort voor zijn. Ook kan het zijn dat het gewricht helemaal niet aan elkaar groeit, omdat de botafbraak groter is dan de botaanmaak. Ook kan het zijn dat de onderste spleet wel dichtgroeit, maar dat de spat zich verplaatst naar de gewrichtspleten daarboven.

Wat zal de toekomst brengen voor Twister??? Verdrietig Ik ga nu eerst de Adequan proberen. En omdat hij echt te veel pijn heeft nu, probeer ik toch maar nog een keer een injectie in het gewricht als de Adequan niet helpt. Het is niet de bedoeling dat hij binnen een half jaar weer zo'n injectie krijgt, maar wat moeten we dan??? Tildren heeft bij Twister waarschijnlijk geen zin, omdat zijn gewrichtspleet nog schoon is of grotendeel schoon is. Tildren kan dat gat niet dichten. Twister is zo levenslustig en vrolijk...ik wil zoooooooo graag dat hij pijnvrij door het leven kan!!!!!!!

En het klinkt misschien egoistisch... maar ik mis het rijden zo... In 1993 kocht ik mijn oudste pony en hoopte lekker te kunnen rijden. Hij kreeg na een paar weken hoefkatrolontsteking. 14 jaar heb ik daarom niet kunnen rijden en ik miste het heel erg, maar voor geen goud dat Sammy weg zou gaan. Met Twister hoopte ik eindelijk te kunnen gaan rijden..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:54

He wat rot dat het niet goed gaat met Twister Verdrietig
Heeft Twister ook de vorm van spat waarbij de gewrichtsspleten mooi zijn maar aan de randen haakjes zitten? Bij Evita is ook gezegd dat haar gewrichtjes waarschijnlijk niet dicht zullen groeien, omdat de gewrichtsspleten zelf nog heel mooi zijn.
Veel sterkte in ieder geval!

Na mijn laatste berichtje over Evita heeft ze 5 dagen in de kliniek gestaan. Na een heleboel onderzoeken blijkt dat ze waarschijnlijk een artritis heeft in haar kootgewricht en een scheur in haar pijpbeen links achter Verdrietig Logisch dat ze zo kreupel liep! Waarschijnlijk heeft ze in het land een trap gehad of een misstap gemaakt. Ze hebben haar spatplaats nog uitverdoofd, maar gelukkig had dat er niks mee te maken. Haar kootgewricht is ingespoten en ze moet nu 6 weken op volledige boxrust (inmiddels bijna 2,5 week achter de rug). Arm paard Ach gut
Helaas is die boxrust natuurlijk heel slecht voor haar spat.. ik merkte het vaak al dat ze stijver was als ze 1 dag op stal had gestaan. Nagelbijten / Gniffelen Maar we moeten de boxrust toch even doorzetten, het scheurtje is nu belangrijker dan haar spat.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 19:47

Jenny echt enorm balen zeg, ik hoop dat hij er tcoh nog goed op reageerd.
Ik had jessie ff in de bak laten draven om te kijken hoe ze liep, maar ging niet zuiver, linksachter niet goed. Daar heeft ze 2 maanden geleden een trap gehad op sprong, paard met ijzer. Antibiotica gehad en alles, het is nu iets dunner, maar hier de foto. Zou ze dan nu alsnog spat hebben????

Afbeelding

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:10

Jeetje dames, dat klinkt toch niet zo goed allemaal Verdrietig .

Jenny, das wel een tegenvaller zeg. Door al die verhalen hier in dit topic kreeg je toch wel een beetje de hoop dat het allemaal wel goed zou komen met die spat. Er staan zoveel succes verhalen tussen. Hopenlijk komt alles nog goed met Twister en heb jij straks ook zo'n succes verhaal.

Succes allemaal!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:10

Jennyxx schreef:
Sab1959: bedoel je met 'donderdag' einde verhaal. Dat je je paard hebt moeten laten inslapen?

Dat vroeg ik mij dus ook af.

Jennyxx
wat erg zeg voor jou en je paardje, we duimen zeker voor Twis Ach gut dat het aanslaat.
Ik kan het wel begrijpen dat je het rijden mist zeg, als je met je andere paardje ook al zoveel pech hebt gehad en dan nu met Twis ook, dat gun je jezelf en je paardjes niet Boos!

Ireentjuh Dat is ook niet mis, hopen dat het dan maar goed geneesd en dat ze tijdens de boxrust niet nog meer last van haar spat gaat krijgen!

Ik wens jullie veel sterkte zeg, dat terwijl het allemaal weer aardig goed ging.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:49

Bedankt voor jullie medeleven en het duimen! Twister heeft het hard nodig! De veearts heeft inmiddels met andere veeartsen overlegd en ze raden toch af om die spuit in zijn gewricht weer te geven. De kosten wegen niet op tegen de baten. Twis heeft namelijk maar een half jaar goed gelopen. En je kan niet elk half jaar zo'n spuit in het gewricht spuiten. Wel heeft hij een spuit met Adequan in zijn hals gekregen. Dit middel verbetert het sinovia in het lichaam. Soms helpt het ook met paarden met spat. De kans is echter niet zo groot.. Ik moet het 3 weken aankijken. De veearts vroeg me om ondertussen na te gaan denken over het in laten slapen van Twister.. MAAR DAT MAG NIET HIJ IS NOG ZO JONG (4) EN VROLIJK! Ik blijf hopen dat hij op zijn minst nog pijnvrij in de wei kan blijven of licht recreatief gereden kan worden...

Ireentjuh: Twister heeft ook de botaanmaakvorm, maar geen haken op de randen (mijn andere pony trouwens wel, maar die heeft het in de voorknie). Twis heeft een bult aan de rand van het onderste gewrichtje aan de voorkant. En inderdaad denkt de veearts dat bij Twister de gewrichtsspleet niet dichtgroeit, omdat die nog helemaal in tact was. Tildren heeft dan ook geen zin. Maar Evita was niet kreupel aan haar spat toch? Twister wel. En het is dus een slecht teken dat het paard met lichte spat toch zo erg kreupel loopt. Dan heeft hij er dus veel last van.

Pollewops: Door de succesverhalen in dit topic, had ik inderdaad niet meer verwacht dat het zo slecht zou gaan met Twister. En ik dacht altijd, ach als hij kreupel wordt dan gaan we voor het dichtgroeien van het gewricht. Maar zo simpel ligt het dus niet..

Haf_Jessie: Balen dat het achterbeen van Jessie nog steeds niet goed is. Zou die trap iets inwendig beschadigd hebben? Spat kan ook door trauma komen, maar zit volgens mij meestal meer aan de voorkant. Sterkte!

Wat ik nog wil proberen uit te zoeken is of Twister kreupel is door de ontsteking of door de botwoekering (of beide)? En of bv de botwoekering niet met shockwave weg gehaald kan worden. En of er niet iets anders is dan die spuit in zijn gewricht om de ontsteking te stoppen. Ik bedenk me nu dat Twister alleen lokale ontstekingsremmers krijgt, maar niet inwendig. Misschien is dat nog een optie? Kregen jullie paarden ontstekingsremmers in poeder vorm? Al zei de veearts dat als Twis niet op die Adequan reageert, dat er geen andere opties meer waren...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:30

Jennyxx schreef:
Maar Evita was niet kreupel aan haar spat toch? Twister wel. En het is dus een slecht teken dat het paard met lichte spat toch zo erg kreupel loopt. Dan heeft hij er dus veel last van.

Ja helaas is Evita wel kreupel door de spat. Ze heeft het in allebei haar achterbenen in vrij lichte vorm (fase 2), maar daarnaast heeft ze ook een rugaandoening. Het is niet helemaal duidelijk bij haar welke van de twee aandoeningen voor de kreupelheid zorgen.. waarschijnlijk is het de combinatie. Mijn veearts vertelde dat juist de (kleine) haakjes pijnlijk zijn en dat dat best meer pijn doen dan spat waarbij de gewrichtjes vast gaan groeien, omdat het aan de rand van het gewricht zit.

Hopelijk helpt de spuit adequan in Twister zijn lichaam! Lijkt me heel rot als de veearts je vraagt om over zo'n beslissing na te gaan denken..
Evita krijgt overigens op dit moment homeopatische pilletjes om de botgenezing van het breukje te bevorderen.. Het was niet zo duur dus ik dacht, ik probeer het gewoon. Ze krijgt het nu 2,5 week en het viel me ineens op dat de schiefel aan haar voorbeen kleiner begint te worden. Verward In feite is dat ook een botwoekering, dus ik ben benieuwd of het ook wat doet in de rest van haar lichaam (spat/wervels). Het heet PuurOsteo en het is van de paardendrogist. OsteoCure is volgensmij een vergelijkbaar middeltje, maar daar staat ook bij dat het voor spat en botwoekeringen bedoeld is. Ik zou er absoluut niet te veel van verwachten (als het echt zo goed hielp was het wel bekender geweest, lijkt mij), maar misschien vind je zoiets nog het proberen waard?

Wat vervelend dat Jessie weer kreupel loopt.. rotplek om een trap op te krijgen Scheve mond Helaas ken ik wel een paard dat spat heeft gekregen door een trap op zijn spronggewricht, al zit de spatplek wel wat verder aan de voorkant dan waar Jessie het wondje heeft zitten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:18

Jeetje Jennyxx, wat een verschrikkelijk nieuws! Wat een moeilijke beslissing om over na te gaan denken, zeg! Veel succes/ sterkte!

Ik ken helaas ook een paard dat door trauma spat heeft: Moon. En dan zit rechtsachter...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:55

Ik zit er aan te denken om een secund opion te vragen over Twister zijn spat, als de Adequan injectie niet helpt (net liep hij iig nog erg kreupel..). Zouden jullie dat doen? Kan bv vragen of hij naar de kliniek in mag Bodegraven ofzo.

Ireentjuh: bedankt voor de tip! Mijn andere pony krijgt Puur druppels tegen zomereczeem en dat helpt voor geen meter. Maar ik allicht die Osteo druppels proberen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:00

Jennyxx schreef:
Ik zit er aan te denken om een secund opion te vragen over Twister zijn spat, als de Adequan injectie niet helpt (net liep hij iig nog erg kreupel..). Zouden jullie dat doen? Kan bv vragen of hij naar de kliniek in mag Bodegraven ofzo.

Ik denk dat het aan mijn paard zou liggen. Jij kent je paard beter dan welke dierenarts dan ook. Ik zou zelf, als ik maar een beetje het idee heb dat het nog goed zou komen, zeker een second opinion aanvragen.
Hoewel het je aan de andere kant ook ontzettend kan laten twijfelen.

Doe waar jij je het beste bij voelt, Twister zal denk ik ook wel aangeven in hoeverre hij nog kan..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:14

Ik heb ook geen idee of die homeopatische druppels echt iets doen.. Eigenlijk geloof ik niet zo dat botwoekeringen minder kunnen worden door zoiets, maar ik sta wel te kijken van de schieffel die ineens kleiner lijkt te worden!

Mocht je veearts je straks aanraden om hem in te laten slapen, dan zou ik denk ik nog wel een second opinion laten doen. Al is het alleen ter beoordeling van de rontgenfoto's, misschien heeft een andere dierenarts er toch weer een ander zicht op. Maar dat kan je ook weer erg aan het twijfelen brengen natuurlijk..
Ik weet niet of je Steffi van der Laarse kent? Zij is holistisch dierenarts (dus ook gewoon dierenarts!) en heeft soms nog andere behandelmogelijkheden. Ik heb persoonlijk erg goede ervaringen met haar.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:36

Jennyxx Ik zou in jou plaats toch ook wel kiezen voor een second opinion, want als ze zeggen dat je er over na moet denken om hem uit zijn leiden te verlossen.
Terwijl jij het gevoel hebt alsof hij nog niet lijd, zou ik op je gevoel afgaan Knipoog

Veel sterkte met je beslissing!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:30

Bedankt voor jullie reacties!

Zamero: Helaas heb ik wel het gevoel dat hij lijdt. Of eigenlijk weet ik het zeker, want ondanks dat hij vrolijk is loopt hij echt megakreupel. En gisteren wilde hij in de wei naar me toerennen. Normaal doet hij dat in een (show)drafje. Nu zag ik dat hij eerst probeerde te blijven stappen. Dat duurde hem toch te lang. Toen ging hij draven en hij liep megakreupel en hij legde zijn oren echt plat in zijn nek. Toen ging hij maar over in galop. En dat ging gelukkig wel beter..

Ireentjuh: Balen dat Evita ook last heeft van haar spat. Wat is haar prognose ook al weer en wat voor behandeling heeft zij gehad? Steffi Laarse zou ook nog een optie zijn. Alleen is Twister door een andere zeer bekende holist behandeld. Zijn bekken stond scheef en zijn si gewricht. Dit kan zo zijn geweest en door de behandeling goed zijn gekomen. Maar hij bleef kreupel. Zij hadden 'gemist' met pendelen enzo dat hij (ook) spat heeft.

Heeft iemand ervaring met shockwave?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:29

Jennyxx Dat is dan zeker niet fijn nee als je paardje lijd. Maar je hoopt natuurlijk nooit dat je daarover hoeft te beslissen bij je paardje en dat hij gewoon met ouderdom dood kan gaan.

Maar ik zou hier nog niet aan denken en toch een second opinion aanvragen, en rond kijken.
Toch zou ik wel een bepaalde tijd voor mij houden met hoelang je wilt zoeken en wilt proberen, zodat je toch een grens hebt voor jou en je paardje Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:55

Jennyxx schreef:
Ireentjuh: Balen dat Evita ook last heeft van haar spat. Wat is haar prognose ook al weer en wat voor behandeling heeft zij gehad?

De prognose bij Evita wbt haar spat is niet heel slecht. Het enige wat ik wil bereiken is dat ze pijnloos in de wei en haar uitloop kan staan, misschien af en toe nog voor de wagen of een stapritje. (ze is al 21). Als er meer in zit is dat mooi meegenomen, maar anders ben ik ook al blij. Helaas zijn er nu alleen wat meer problemen bijgekomen die de prognose stukken minder goed maken.
Ze is dit voorjaar, na de diagnose spat, behandeld voor haar rug door de dierenarts/osteopaat. Verder doe ik zelf oefeningen met haar voor haar rug en heb ik een trainingsschema gekregen. Evita heeft een voedingssupplement gekregen (met onder andere glucosamine en duivelsklauw) en ze staat op speciaal beslag achter (geen echt spatbeslag, eerder vergelijkbaar met het beslag op hoofcare.nl). De bedoeling was om hier een aantal maanden mee aan de gang te gaan en dan aan het eind van de zomer de situatie opnieuw te bekijken. Dan zouden we nog de optie Tildren en inspuiten met hyaluronzuur hebben.. maar de veearts vond dat in eerste instantie nog niet nodig. Het ging op deze manier ook erg goed moet ik zeggen! De laatste week voordat ze het botscheurtje kreeg liep ze op het harde zelfs zo goed als helemaal zuiver.

Met shockwave heb ik geen ervaring. Ik heb het er over gehad met de veearts om dit toe te passen op het breukje in haar pijpbeen, maar heb besloten om eerst even af te wachten hoe haar been vanzelf hersteld. De behandeling met shockwave zou ook richting de 1000 euro gaan, en aangezien het bot ook zelf zou moeten kunnen herstellen.. wacht ik daar nog even mee.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:05

Jennyxx, Ik vind het zo akelig voor je. Heb zelf een tijdje niet meer gekeken op bokt; was te druk bezig met mijn paard (lees spat). Als je er een sec. opinion wil moet je dat doen. Bel Hofland in Bodegraven eens. Hij is wel heel eerlijk, als het niet vooruit zal gaan zegt hij het ook.

De mijne is drie geworden een paar weekjes geleden. Heb die concentrate vitaminen, zie geen direct verschil maar blijf het maar een tijdje volhouden en de homeopathie. Met de homeopathie zie ik wel heel duidelijk verschil, maar de ene dag wisselt nog wel sterk met de andere hoor. Zo gaat het lekker en zo niet. Ik vind het zo jammer dat ik steeds met een akelig gevoel naar stal ga. Kijk eerst naar de sprong en dan pas naar hem... I

In Bodegraven willen ze waarschijnlijk wel opereren, dus daar zijn we ook nog mee bezig.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:48

Ireentjuh: tjee wat is shockwave duur. Maar als het helpt! Maar ja, dan moet het wel helpen.. Weet je waarom ze bij Evita wel evt Tildren willen geven? Want dat middel helpt de botgroei in het gewricht, maar haar gewricht is ook nog helemaal schoon?

Less: Ik heb precies hetzelfde. Als Twister aan komt lopen/rennen kijk ik eerst of hij kreupel loopt en dan pas naar hem en zijn orenspel enzo. Elke dag inderdaad die angst. Zelfs toen hij al een half jaar goed liep. Want je ziet het..het kan in ene gebeurd zijn. Jouw paard heeft ongeveer hetzelfde als die van Ireentjuh toch? Willen ze dan met de operatie de haken weg halen ofzo? Zijn ze dan niet bang dat er toch weer opnieuw een ontsteking komt met botwoekering, omdat hij toch spat blijft houden? En bij jouw adviseerde ook om Tildren niet te geven toch? Was dat omdat de gewrichtsspleet nog te veel in takt was? Heeft jouw paard wel de hyraluronspuit gehad?

Heb even een overzicht gemaakt voor mezelf mbt de mogelijke behandelingen (in willekeurige volgorde):
In alle gevallen begint de verandering van botstructuur door beschadigingen (van het botvlies) die een ontstekingsreactie van het lichaam veroorzaken (bijv bij een verstuiking, overbelasting en/of verkeerde beenstand ed). Deze ontstekingsreactie beinvloed de normale botaanmaak en botafbraak door het lichaam.
1- ontstekingsremmers: inwendig of uitwendig (lotion)
2- hyaluronzuur: ter verbetering van het synovia (door de ontsteking is het synovia waterig en daardoor vindt er
botwoekering plaats)
3- tidren: remt de botafbraak, oorzaak ontsteking moet ook weggenomen worden door bv rust, aangepast beslag of ontstekingsremmers
4- operatie: waarbij de spatplaats in verschillende richtingen wordt doorboord om meer botaanmaak te krijgen, zodat de spleet dichtgroeit (50% kans op slagen)
5- spatbeslag: binnenkant hoef lager dan buitenkant, zodat het 'spat'gewrichtje ontlast wordt of een achterklapijzer dat het afrollen naar binnenvoorover gestimuleerd wordt
6- shockwave: hoge geluidsgolven botsen op bot en zorgen dat het energieniveau stijgt, dit stimuleert de doorbloeding en de celdeling,2 tot 4 behandelingen nodig (wat het precies bij spat doet, kon ik nog niet vinden op internet)
7-rechtrichten (maar ja kan alleen als paard niet (te) kreupel is)
8-diverse suplementen zoals cortaflex, glucosamine met teunisbloemolie of duivenklauw, omega olie, primeval, puur ostoe

Hebben jullie nog aanvullingen cq verbeteringen?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:29

Jennyxx schreef:
Ireentjuh: tjee wat is shockwave duur. Maar als het helpt! Maar ja, dan moet het wel helpen.. Weet je waarom ze bij Evita wel evt Tildren willen geven? Want dat middel helpt de botgroei in het gewricht, maar haar gewricht is ook nog helemaal schoon?

De haakjes zijn bij Evita voornamelijk ontstaan door botoplossing. Volgensmij houdt Tildren dat tegen.. Wat ik begreep zou tildren bij Evita voorkomen dat dat proces verder gaat. Toen ik vroeg of de haakjes die ze nu heeft met tildren zouden verdwijnen, zei hij dat de bestaande haakjes niet meer weg zullen gaan. Ik heb dus zelf ook een beetje mijn twijfels of tildren voor Evita echt zou helpen.

Ik weet trouwens niet of shockwave altijd zo duur is, misschien hebben ze voor een botwoekering een andere behandeling dan een botscheurtje. De kliniek waar ik op dit moment kom met Evita is denk ik ook niet een van de goedkoopsten (Raaphorst).

Ik heb vandaag ook nog goed nieuws over Evita Lachen De veearts is geweest voor controle.. en Evita liep zo goed als zuiver!! Ze was erg braaf na 3 weken op stal te hebben gestaan. De 6 weken complete boxrust zijn verkort naar 3, want vanaf morgen mag ik 10 minuutjes per dag met haar gaan stappen! De veearts was heel tevreden, en mijn dag kan ook niet meer stuk Haha!

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:58

Hallo allemaal, hier een actieve meelezer. Maar ik kom toch ook maar even posten.

Al heel lang liep mijn paard met vage klachten, ik mocht L2 gaan starten met hem en we waren B springen en dit ging erg goed! Maar in juni merkte ik toch dat het slechter werd en heb ik de stap naar de kliniek genomen.

3 juli is er bij mijn L.A. paard spat en kissing spines geconstateerd. Meteen die dag heeft hij een infuus tildren gehad en hij moet nu 2,5 maand weiderust. 26/9 heb ik weer een afspraak staan voor een kreupelheidsonderzoek.

Ik probeer mezelf een beetje wegwijs te maken in deze medische wereld van vooral spat, maar dat valt me nog niet mee... KS zal rijtechnisch aangepakt moeten worden, maar daarvoor moet eerst de spat aangepakt worden.

Jenny jouw lijstje vind ik echt super duidelijk! Vooral omdat ik het allemaal niet echt snap, geeft het een hoop opheldering.

Een maandje voor de diagnose:
Afbeelding
3 juli:
Afbeelding

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:11

Jouw paard heeft dan dezelfde combinatie als mijn haflinger Tessie1981 (spat en kissing spines). Bij welke kliniek ben jij geweest?