Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:30

Adrian51 schreef:
@dollemina

Nee hoor, ik heb de wijsheid niet in pacht. Ik dram niet door, ik vertel alleen hoe ik erover denk, net als jullie. Ik denk echter dat mijn argumenten beter zijn dan die jij aanvoert. Is mijn verhaal dan echt zo moeilijk te bevatten? Feiten zijn vaak moeilijk te aanvaarden, als je een bepaalt geloof aanhangt. Zo heb ik nog van niemand uit de TB hoek gehoord, waarom TB nu echt beter is voor de hoef. Beetje gezwam over hoefassen, die de mens wel even zal bepalen voor het paard, op de hoefwand lopen(heb jij weleens op je nagels gelopen..ja?..voelt lekker he?)
Ga mij nou geen verwijten maken over, waar ik voor sta... Jullie hebben het over het grijze gebied. Nou dat bestaat niet volgens mij. Of je doet het goed of je doet het niet goed. Beetje goed of beetje fout mag niet voorkomen in het verzorgen van paarden. Over zwart/wit denken..de pot verwijt de ketel. Ik onderbouw mijn visie..jullie niet. HG.

inderdaad. Je kan het vergelijken met de discussie in vroeger tijden 'draait de zon om de aarde of andersom?'

Ze draaien niet een beetje om elkaar. Dankzij voortschrijdend inzicht, weten we inmiddels dat de zon niet meer om de aarde draait, maar omgekeerd.

Zo is het ook met NB.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:32

@dollemina

Beetje jammer dat je dit alleen maar kan zeggen. Die site ken ik al lang. Heb jij de site ook gelezen van hoefvriendelijk? Ga die ook maar eens lezen en spreek ik je wel weer als je het met mij eens bent. Het gaat je goed...

Op de valreep lees ik nog even je commentaar op het nagel verhaal...wat is er anders aan dan?
Ja.. nu moet je de boeken in. Je kan het ook vinden op voornoemde site. Scheelt een hoop zoeken.
Succes en het gaat je goed. HG.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:33

'A lifetime of soundness' van Dr. Strasser en 'Shoeing a necessary evil?'

Daarna hoef je echt geen ijzers en stal meer Misselijk Haha!

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:06

pjotrg schreef:
Mensen uit de randstad lezen wel degelijk mee! Wat mij opvalt is dat telkens als de discussie over natuurlijk versus niet-natuurlijk op één of ander topic weer oplaait er van beide kanten weer heel explicite meningen worden verkondigd waarbij de éne partij de andere partij probeert te overtuigen van zijn of haar gelijk. Dat schiet niet echt op zo en levert alleen irritatie.

Ja dat heb je nou eenmaal in discussies!

Iedere paardeneigenaar houdt van zijn/haar paard en probeert het beste voor zijn/haar paard te doen naar vermogen wat hij/zij kan. Wij zijn allemaal anders en onze paarden zijn allemaal anders.

Een beetje goed doen is niet goed. De basisverzorging van een paard moet je kunnen geven, anders moet je geen paard houden.

Natuurlijk paarden houden is eigenlijk al een tegenspraak in zichzelf. Een paard is een dier dat ergens op de steppen of zo in de vrije natuur thuis hoort (althans dat was ooit heel vroeger eens zo). Elke vorm van paardenhouderij is dan onnatuurlijk lijkt me. Onze huidige paarden zijn inmiddels zo gecultiveerd (lees doorgefokt, het ene ras erger dan het andere uiteraard) dat ik me nog sterk afvraag of zo'n paard het nog wel zou overleven in zijn oorspronkelijk natuurlijke omgeviing Knipoog

Hoe weet je dat? Heb je er op gestudeerd. Dit is beslist NIET waar !(daar is onderzoek naar gedaan)

En waarom hebben we een paard (of zelfs meerdere paarden). Simpelweg omdat wij dat graag willen! Uiteraard zijn er mensen die proberen de manier waarop zij met hun paarden omgaan zo dicht mogelijk bij de natuur te houden, maar voor sommige mensen die gek zijn van paarden lukt dat niet. Moet je die mensen dan dat plezier ontzeggen?

Als je in een flatje, 4 hoog achter zonder lift woont, neem je ook geen Deense Dog als huisdier !

Enne.... een dier past zich heel goed aan aan de omgeving waarin het leeft. Ik heb niet de indruk (maar ben uiteraard geen paardenpsycholoog Knipoog dat een paard dat niet 24 uur in de wei staat daar nou erg onder lijdt.

Doet een papegaai in een kooitje ook en die loopt ook niet te schelden.

Veel gebreken die ik gezien heb aan paarden komen eerder door onoordeelkundig gebruik (te veel, te snel naar een hoog dressuur niveau bijvoorbeeld), door slordigheid (ook bijvoorbeeld ondeugdelijke afrastering van weiden) of door simpelweg overvoeren.

Over dat laatste had ik het ook.

In de randstad heb je vaak de mogelijkheid niet, of heel beperkt, om je paard in de wei te zetten. Degene die dat (in de randstad) wel kunnen prijzen zich dan ook zeer gelukkig. Ik vind het niet juist om mensen die hun paard dat niet kunnen geven tussen de regels door af te schilderen als slechte paardeneigenaren

Hoe noem jij die dan? Beetje goed, beetje slecht?

Mijn paard staat zomers (als het land niet te nat is) halve dagen op de wei, in de winter kan het niet (mag het niet). Hij staat een uurtje per dag in de bak en wordt daarnaast één, anderhalf en met enige regelmaat 3 tot 5 uur per dag buiten gereden. En ja, hij heeft ijzers en die waren laatst na 6 weken zo afgesleten dat ik me er bijna mee kon scheren Haha!

Ja en? wat zegt dit dan over je bijdrage in de discussie over natuurlijk bekappen?

En ja, ik rijd met bit, puur vanwege de veiligheid: ik kan in het drukke terrein met relatief smalle paden niet garanderen dat ik 'm altijd zonder bit tijdig kan stoppen.

Ervaring met bitloos rijden ? Nee dus.!

Oh ja, hij staat zonder deken en is niet geschoren en ik rijd 'm geregeld zonder zadel. En het allerergste Knipoog : er rijden nog 3 andere mensen op 'm omdat: 1. ik niet iedere dag kan, 2. ik geen eenkennig paard wil en 3. anderen ook de lol van een bijna-eigen paard gun.

Een eenkennig paard is juist fijn !

Ben ik dan een foute paardeneigenaar?? Denk er het jouwe van, maar houd dat lekker voor je alstjeblieft! Ik ben er stellig van overtuigd dat mijn paard het goed naar zijn zin heeft en niks te kort komt.

Als je je geroepen voelt om iets op een forum te zetten, zonder adressering, vind ik, dat een ieder daar op mag reageren.
Dus ik houd het niet voor me. Bedankt voor je inbreng in dit topic. Waar haal je trouwens de overtuiging vandaan, dat jouw paard het zo goed naar zijn zin heeft ? Kan die van jou praten?
Nee hij zal niets te kort komen..vermoedelijk krijgt hij teveel ! Ga ook die verboden site maar eens lezen. Misschien gaan je ogen een klein beetje open.HG.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:18

Adrian51 schreef:
@dollemina

Beetje jammer dat je dit alleen maar kan zeggen. Die site ken ik al lang. Heb jij de site ook gelezen van hoefvriendelijk? Ga die ook maar eens lezen en spreek ik je wel weer als je het met mij eens bent. Het gaat je goed...

Op de valreep lees ik nog even je commentaar op het nagel verhaal...wat is er anders aan dan?
Ja.. nu moet je de boeken in. Je kan het ook vinden op voornoemde site. Scheelt een hoop zoeken.
Succes en het gaat je goed. HG.

Wat denk je van het totaal oppervlakte van hoorn?
Ook een heel ander draagvlak lijkt me die van een paardevoet of de nagels van je vinger.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:25

@ Adrian51: Beetje jammer dat je voor de tweede keer een serieuze vraag van mijn kant negeert/ontwijkt .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:18

@Dollemina: de hoef van het paard is vergelijkbaar met het topje van je vinger. Paarden lopen als het ware op wat bij ons de vingertoppen en nagels zijn.
Als je bijv. het voor-onderbeen van het paard bekijkt, is de voorknie/pols vergelijkbaar met onze pols. Het pijpbeen is vergelijkbaar met ons derde middenhadsbeentje (de 2e en 3e middenhandsbeentjes zijn onontwikkeld aanwezig is de vorm van griffelbeentjes). Het kogelgewricht is vergelijkbaar met onze knokkel van de middelvinger. Het kootbeen is vergelijkbaar met onze eerste/bovenste vingerkoot. Het kroonbeen is vergelijkbaar met ons tweede/middelste vingerkootje. Het hoefbeen is vergelijkbaar met onze derde vingerkoot; het vingertopje. Het hoefbeen (en nog andere elementen) zit in de hoef, waarbij je de hoefwand als soort van 'nagel' kunt vergelijken.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:33

Beste Adrian51,

Je doet nu een uitspraak over iets wat jij niet weet. Ik heb wel degelijk ervaring met bitloos rijden! Ik vond (en vind) ook altijd dat
veel ontspannener rijdt. Heb helaas anderhalf jaar geleden een stevig ongeluk daarmee gehad. Mijn paard ging door onbekende oorzaak (waarschijnlijk gestoken door een insect) aan de kletter en was niet meer te stoppen (kan daar geen volte of niks maken). Paard uitgegleden in een haakse bocht op het asfalt en onder de schaafplekken en ik 3 maanden met een dikke knie waardoor ik in ieder geval niet kon rijden. En dan nog maar niet te spreken over wat er zou zijn gebeurd als daar toevallig iemand met een kinderwagen had gelopen!! Dat bedoel ik met (on)veligheid. Kijk dus effe uit met dit soort uitspraken ajb!

Jouw mening, niet de mijne en dus niet algemeen geldend

Ik houd maar op om in discussie te gaan met NB'ers. Ze zijn nog erger dan ...ach laat ook maar...

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:37

pjotrg schreef:
Beste Adrian51,

Je doet nu een uitspraak over iets wat jij niet weet. Ik heb wel degelijk ervaring met bitloos rijden! Ik vond (en vind) ook altijd dat
veel ontspannener rijdt. Heb helaas anderhalf jaar geleden een stevig ongeluk daarmee gehad. Mijn paard ging door onbekende oorzaak (waarschijnlijk gestoken door een insect) aan de kletter en was niet meer te stoppen (kan daar geen volte of niks maken). Paard uitgegleden in een haakse bocht op het asfalt en onder de schaafplekken en ik 3 maanden met een dikke knie waardoor ik in ieder geval niet kon rijden. En dan nog maar niet te spreken over wat er zou zijn gebeurd als daar toevallig iemand met een kinderwagen had gelopen!! Dat bedoel ik met (on)veligheid. Kijk dus effe uit met dit soort uitspraken ajb!

Ik houd maar op om in discussie te gaan met NB'ers. Ze zijn nog erger dan ...ach laat ook maar...

ach tjah heeft ook geen zin om met NBers te discuseren nee en helemaal niet met adrian51 want die
dote net of Tbers dierenbeulen zijn ofzo hahaha,terwijl hij zelf heel stom bezig is maar hij loopt
wel tegen de lamp.

en bitloos rijden is oke maar dan wel zonder gevaren,rij buiten ook zeker met Knipoog

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:19

pjotrg schreef:
Beste Adrian51,

Sorry hoor, wist niet dat je een ongeluk hebt gehad. Denk je dat je het paard wel had gehouden met een enkel- of een gebroken trensje? Uitglijden in een bocht is heel naar als je bedenkt dat paarden zonder ijzers nooit uitglijden, zelfs niet in de sneeuw ! Wel eens gehoord van de One Rain Stop?
Kijk op de verboden site !

[i]Een eenkennig paard is juist fijn ![/i]

Wat is er fijner dan een paard, die elke hulp van jou, hoe subtiel ook, meteen begrijpt ? Meerdere berijders werken dit niet in de hand.

Het is je goed recht..en ik ben niet erg hoor !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:44

Ik vind het wel iets voor een nieuw topic Haha! . Vind je het fijn of juist niet fijn dat je paard eenkennig is of wordt of zou zijn? Wat zijn de voor- en nadelen? Pling

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:45

Craignethan schreef:
@ Adrian51: Beetje jammer dat je voor de tweede keer een serieuze vraag van mijn kant negeert/ontwijkt .....

Antwoord geven op vragen, waarvan het antwoord al bekent is, heeft geen zin ! Wat me opvalt is dat niemand uit de TB hoek iets zinvols aandraagt. Jullie hebben alleen maar commentaar op iets dat door ons aangedragen wordt, zonder te weerleggen WAAROM het niet juist is wat wij beweren.
Ik laat dmv foto's zien hoe hoeven opgeknapt zijn. Ik laat zien hoe ik mijn paarden huisvest, anderen laten zien hoe de voetas moet lopen. Iedereen van onze groep heeft positieve ervaringen met NB, maar ik spreek hier niemand die negatieve ervaringen heeft met NB. Alleen de TB/hoefsmeden lopen hier te kankeren op alles wat NB is. Laat al jullie klanten die slechte ervaringen hebben met NB op dit topic hun klachten spuien.... daar hebben we wat aan en daar kunnen we van leren. Kom maar op...zou ik zeggen ! HG.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:03

Kun je misschien even normaal blijven doen? Ik vraag iets en nee, daarop is niet het antwoord bekend. Blijkbaar wil je het antwoord dus niet geven en dan is het dus duidelijk nietwaar.

Juist door mensen zoals jij blijft dit een kwestie van hunnie tegen zunnie, wij en zij, jammer ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:10

@Craignethan, wat was je vraag? Of was ie echt aan Adrian gericht?

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:19

Craignethan schreef:
Kun je misschien even normaal blijven doen? Ik vraag iets en nee, daarop is niet het antwoord bekend. Blijkbaar wil je het antwoord dus niet geven en dan is het dus duidelijk nietwaar.

Hoi,

Volgens mij ben ik hier een van de weinigen, die normaal blijft doen.
Ik ben op dit topic gekomen met een verhaal(antwoord op vraag 1)
Ik vertel en laat zien dat mijn paarden 24/7 buiten staan (antwoord op vraag 2)

Ik ontwijk en negeer niemand..ook jou niet. Waarom zou ik? HG.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:28

Adrian51 schreef:
Craignethan schreef:

Antwoord geven op vragen, waarvan het antwoord al bekent is, heeft geen zin ! Wat me opvalt is dat niemand uit de TB hoek iets zinvols aandraagt. Jullie hebben alleen maar commentaar op iets dat door ons aangedragen wordt, zonder te weerleggen WAAROM het niet juist is wat wij beweren.
Ik laat dmv foto's zien hoe hoeven opgeknapt zijn. Ik laat zien hoe ik mijn paarden huisvest, anderen laten zien hoe de voetas moet lopen. Iedereen van onze groep heeft positieve ervaringen met NB, maar ik spreek hier niemand die negatieve ervaringen heeft met NB. Alleen de TB/hoefsmeden lopen hier te kankeren op alles wat NB is. Laat al jullie klanten die slechte ervaringen hebben met NB op dit topic hun klachten spuien.... daar hebben we wat aan en daar kunnen we van leren. Kom maar op...zou ik zeggen ! HG.

Vindt je?
Wat vindt je dan van dit antwoord:
Adrian51 schreef:
@dollemina

Nee hoor, ik heb de wijsheid niet in pacht. Ik dram niet door, ik vertel alleen hoe ik erover denk, net als jullie. Ik denk echter dat mijn argumenten beter zijn dan die jij aanvoert. Is mijn verhaal dan echt zo moeilijk te bevatten? Feiten zijn vaak moeilijk te aanvaarden, als je een bepaalt geloof aanhangt. Zo heb ik nog van niemand uit de TB hoek gehoord, waarom TB nu echt beter is voor de hoef. Beetje gezwam over hoefassen, die de mens wel even zal bepalen voor het paard, op de hoefwand lopen(heb jij weleens op je nagels gelopen..ja?..voelt lekker he?)
Ga mij nou geen verwijten maken over, waar ik voor sta... Jullie hebben het over het grijze gebied. Nou dat bestaat niet volgens mij. Of je doet het goed of je doet het niet goed. Beetje goed of beetje fout mag niet voorkomen in het verzorgen van paarden. Over zwart/wit denken..de pot verwijt de ketel. Ik onderbouw mijn visie..jullie niet. HG.

Dit getuigd niet echt van een flexibele opstelling. Beetje goed of beetje fout mag niet.... Nou definieer dan goed en fout eens, zodat duidelijk is WAT dan wel en niet kan, in jouw opvatting.

Het lijkt me niet dat de situatie bij jouw thuis DE IDEALE situatie is, afgaand op je foto's. Maar mogelijk is het wel de beste situatie die op die plek te creëren is. Dan kan het dus zomaar zijn dat ik hier een hele andere situatie heb, die ook niet ideaal is, maar waarbij ik het beste heb gemaakt van MIJN omstandigheden.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:33

JoviBan schreef:

Hoi,

Vraag 1 was of de slechte hoeven op stal zijn ontstaan
Vraag 2 of mijn paarden dag en nacht buiten lopen

Thats all. Omdat ik niet direct antwoord geef..is het dus duidelijk niet waar ! Jezus wat een mentaliteit ! HG.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:34

Nou Adrian, ik vind jouw mentaliteit nu ook niet echt je-van-het zeg maar.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:41

Adrian51 schreef:
Sorry hoor, wist niet dat je een ongeluk hebt gehad. Denk je dat je het paard wel had gehouden met een enkel- of een gebroken trensje? Uitglijden in een bocht is heel naar als je bedenkt dat paarden zonder ijzers nooit uitglijden, zelfs niet in de sneeuw ! Wel eens gehoord van de One Rain Stop?
Kijk op de verboden site !

Paarden zonder ijzers niet uitglijden?? Wat ging die Haf dan op z'n zijkant doen, toen ie de bocht niet kon halen, laatst bij mijn werk? Dat was een twee-jarige, ECHT zonder ijzers en die ging een partij ongezond plat op z'n zijkant, dat wil je echt niet weten! En nee, dit was geen zielig binnen-veulen of wat ook, dit dier wordt 24/7 buiten gehouden, op een goed onderhouden weiland, met maatje en schuilstal............

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:42

@Cer;Ik voel me ook enigzins bejegend,heb het idee dat de beste man,
niet zo goed lezen kan... Koe

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:46

@CC: In een rijmelarijmodus? Haha!
Als ik goed zou weten wat 'bejegend' betekent, had ik misschien wat nuttigs kunnen melden Bloos

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:48

Adrian51 schreef:
JoviBan schreef:

Hoi,

Vraag 1 was of de slechte hoeven op stal zijn ontstaan
Vraag 2 of mijn paarden dag en nacht buiten lopen

Thats all. Omdat ik niet direct antwoord geef..is het dus duidelijk niet waar ! Jezus wat een mentaliteit ! HG.

Nee, mijn vragen waren:
1) Of je paarden toen ze nog traditioneel bekapt werden ook zo gehouden werden zoals nu of dat ze toen 23/7 binnen stonden.
2) Of jouw paarden 24/7 op dat pleintje staan.

En antwoord heb ik daar nog niet op gekregen.

Overigens:

Citaat:
Adrian51 schreef:
@Janne 19

Waarom beantwoord je mijn vraag niet, over het NODIG zijn van beslag? HG

Ik heb nog geen hoofdletters gebruikt.

Overigens twee: ik begin het vage vermoeden te krijgen dat jij een SA bent Cool

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:51

Trouwens die one -reinstop vind ik de ideale methode om echt te verongelukken,dwz als je paard echt aan de kletter gaat,en je trekt hem op deze manier uit balans.
Beter is je paard te leren stoppen ,paar sliders eronder(antiblokkeersysteem) en hatjsee,whooa! Vork Clown

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:54

*zit even te denken hoe je van natuurlijk bekappen belandt bij een one-rein-stop*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:55

CherokeeChum schreef:
Trouwens die one -reinstop vind ik de ideale methode om echt te verongelukken,dwz als je paard echt aan de kletter gaat,en je trekt hem op deze manier uit balans.
Beter is je paard te leren stoppen ,paar sliders eronder(antiblokkeersysteem) en hatjsee,whooa! Vork Clown

Verroest, had ik dan TOCH ijzers onder Morris moeten meppen, om zijn wegloop-reacties in de hand te houden........ Extreme duivel Alleen, hoe krijg ik die smid erbij om ze eronder te meppen..................