Mensen uit de randstad lezen wel degelijk mee! Wat mij opvalt is dat telkens als de discussie over natuurlijk versus niet-natuurlijk op één of ander topic weer oplaait er van beide kanten weer heel explicite meningen worden verkondigd waarbij de éne partij de andere partij probeert te overtuigen van zijn of haar gelijk. Dat schiet niet echt op zo en levert alleen irritatie.
Ja dat heb je nou eenmaal in discussies!Iedere paardeneigenaar houdt van zijn/haar paard en probeert het beste voor zijn/haar paard te doen naar vermogen wat hij/zij kan. Wij zijn allemaal anders en onze paarden zijn allemaal anders.
Een beetje goed doen is niet goed. De basisverzorging van een paard moet je kunnen geven, anders moet je geen paard houden.Natuurlijk paarden houden is eigenlijk al een tegenspraak in zichzelf. Een paard is een dier dat ergens op de steppen of zo in de vrije natuur thuis hoort (althans dat was ooit heel vroeger eens zo). Elke vorm van paardenhouderij is dan onnatuurlijk lijkt me. Onze huidige paarden zijn inmiddels zo gecultiveerd (lees doorgefokt, het ene ras erger dan het andere uiteraard) dat ik me nog sterk afvraag of zo'n paard het nog wel zou overleven in zijn oorspronkelijk natuurlijke omgeviing
Hoe weet je dat? Heb je er op gestudeerd. Dit is beslist NIET waar !(daar is onderzoek naar gedaan)En waarom hebben we een paard (of zelfs meerdere paarden). Simpelweg omdat
wij dat graag willen! Uiteraard zijn er mensen die proberen de manier waarop zij met hun paarden omgaan zo dicht mogelijk bij de natuur te houden, maar voor sommige mensen die gek zijn van paarden lukt dat niet. Moet je die mensen dan dat plezier ontzeggen?
Als je in een flatje, 4 hoog achter zonder lift woont, neem je ook geen Deense Dog als huisdier !Enne.... een dier past zich heel goed aan aan de omgeving waarin het leeft. Ik heb niet de indruk (maar ben uiteraard geen paardenpsycholoog

dat een paard dat
niet 24 uur in de wei staat daar nou erg onder lijdt.
Doet een papegaai in een kooitje ook en die loopt ook niet te schelden.Veel gebreken die ik gezien heb aan paarden komen eerder door onoordeelkundig gebruik (te veel, te snel naar een hoog dressuur niveau bijvoorbeeld), door slordigheid (ook bijvoorbeeld ondeugdelijke afrastering van weiden) of door simpelweg overvoeren.
Over dat laatste had ik het ook.In de randstad heb je vaak de mogelijkheid niet, of heel beperkt, om je paard in de wei te zetten. Degene die dat (in de randstad) wel kunnen prijzen zich dan ook zeer gelukkig. Ik vind het niet juist om mensen die hun paard dat niet kunnen geven tussen de regels door af te schilderen als slechte paardeneigenaren
Hoe noem jij die dan? Beetje goed, beetje slecht?Mijn paard staat zomers (als het land niet te nat is) halve dagen op de wei, in de winter kan het niet (mag het niet). Hij staat een uurtje per dag in de bak en wordt daarnaast één, anderhalf en met enige regelmaat 3 tot 5 uur per dag buiten gereden. En ja, hij heeft ijzers en die waren laatst na 6 weken zo afgesleten dat ik me er bijna mee kon scheren
Ja en? wat zegt dit dan over je bijdrage in de discussie over natuurlijk bekappen? En ja, ik rijd met bit, puur vanwege de veiligheid: ik kan in het drukke terrein met relatief smalle paden niet garanderen dat ik 'm altijd zonder bit tijdig kan stoppen.
Ervaring met bitloos rijden ? Nee dus.! Oh ja, hij staat zonder deken en is niet geschoren en ik rijd 'm geregeld zonder zadel. En het allerergste

: er rijden nog 3 andere mensen op 'm omdat: 1. ik niet iedere dag kan, 2. ik geen eenkennig paard wil en 3. anderen ook de lol van een bijna-eigen paard gun.
Een eenkennig paard is juist fijn !Ben ik dan een foute paardeneigenaar?? Denk er het jouwe van, maar houd dat lekker voor je alstjeblieft! Ik ben er stellig van overtuigd dat mijn paard het goed naar zijn zin heeft en niks te kort komt.
Als je je geroepen voelt om iets op een forum te zetten, zonder adressering, vind ik, dat een ieder daar op mag reageren.
Dus ik houd het niet voor me. Bedankt voor je inbreng in dit topic. Waar haal je trouwens de overtuiging vandaan, dat jouw paard het zo goed naar zijn zin heeft ? Kan die van jou praten?
Nee hij zal niets te kort komen..vermoedelijk krijgt hij teveel ! Ga ook die verboden site maar eens lezen. Misschien gaan je ogen een klein beetje open.HG.