[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:17

ik zal zo even kijken of ik een korte (nederlandse) samenvatting kan maken.
Plaats hem dan hier wel Lachen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:02

Nou hier komt de vertaling van het stuk. Het is het artikel niet, maar een soort reclame om naar het echte artikel te gaan kijken Knipoog

Hoefbevangenheid: Een nieuwe studie over suiker en zetmeel als oorzaak.

Een enorme doorbraak op het gebied van hoefbevangenheid werd gedaan door het onderoeksteam van de Universiteit van Qweensland, Australie en collega's en werd gepubliceerd in The veterinary Journal in augustus 2007. De studie legt een belangrijke link uit in suiker, zetmeel en de oorzaken van hoefbevangenheid.

Bij gezonde ponys werd hoefbevangenheid geinduceerd door ze insuline te geven. Glucose vergifting weerd tegen gegaan dppr de bloedgulcose niveau bij te houden tijdens de proef. Voor de proef was het insulineniveau normaal. In tegebstelling tot klinische observatie liet onderzoek naar het hoefweefsel zien dat de pony's hoefbevangen waren in alle 4 de voeten. Er was geen bewijs voor betrokkenheid van de darmen.

Terwijl insuline resistentie al lang wordt geassocieerd met hoefbevangenheid, hebben onderzoekers alleen nog maar gespeculeerd over de resistentie als veroorzakende factor. Sommige vermoedde dat stoffen die bij een onsteking door overgewicht vrijkomen verandwoordelijk zijn. Dit nieuwe onderzoekspunt legt de vinger op de giftige eigenschap van insuline, al is het mechanisme hoe het hoefbevanmgenheid veroorzaakt nog steeds niet begrepen. De pony's van dit onderzoek hadden geen overgewicht. Terwijl overgewicht soms( maar niet altijd) een consequentie is van insuline resistentie, laat dit onderzsoek zien dat het niet nodig is om hoefbevangenheid te ontwikkelen.

Deze studie maakt de rol van zetmeel en suiker belangrijk als oorzaak voor hoefbevangenheid. Dit zijn koolhydraten die een reactie opwekken met onder andere vrijlating van insuline. Veel van de data die wordt gebruikt om de fructaan theorie te bewijzen zijn in het echt water oplosbare koolhydraten, zoals suiker en fructaan in koel seizoens gras.

Deze studie legt uit waarom paarden hoefbevangen worden door het eten van warm seizoens gras zoals Bermuda, of legumes die geen fructaan bevatten. De suiker concentratie neemt toe in zowel warm als koud grass onder stress zals kou, droogte, of lage nutrientenconcentraties. Deze stress zorgt ervoor dat dat de koolhydraten in de plant worden opgeslagen als fructaan, zodat het later als de condities beter zijn voor de groei kan worden gebruikt. In koele seizoemns grassen, de opslagvorm in gras is hogg, suikers zijn ook bijna altijd in hoge concentratie aanwezig.

Vorig onderzoek concentreerde zich op de stal populaties van fermentatieve micro-organismen in de darm. Dit moet worden re-geevalueerd door het nieuwe licht van deze studie.

Eigenaren die bezorgt zijn over het voorkomen van hoefbevangenheid moeten kijken naar het minimaliseren van suiker en zetmeel concentraties in het dieet van de paarden en moeten het bewegingsprogramma regelmatig maken. Om te bepalen of een dier een hoog risico heeft op hoefbevangenheid, kan je de dierenarts vragen bloed af te nemen en te kijken naar de insuline en bloedglucode waarden. Hoge insuline waarden of erg lage glucose/insuline ratio moet zorgen voor een plan de campagne of hoefbevangenheid te voorkomen.

Zoals bij mensen, dieet en beweging zijn de enige manier om insulineresistentie, was hoge concntraties van circulerende insuline veroorzaakt, te beheersen.

De studie had als titel: Introductie van hoefbevangenheid door langdurige hoge insulinewaarden in klinisch gezonde pony's.

Laatste stuk hebben jullie niet veel aan behalve:

De data laten zien dat hoefbevangenheid kan worden geinduceerd in jonge gezonde pony's, met geen eerdere geschiedenis van hoefbevangenheid, door blijvende langduruge hoge insulinewaarden met hyperglykemie vermoed dat de rol van insuline, onafhankelijk van hyperglykemie, of factoren in de darm fermatatie. Voor de artsen, vroege detectie en controle van hoge insuline waarden kan zorgen voor een beleid tegen hoefbevangenheid.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:09

Ik heb na wat zoeken het gehele artikel kunnen bemachtigen. Mensen die zich kunnen redden met medisch engelse termen en geintereseerd zijn kunnen mij een mail sturen Knipoog

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:16

mijn shetlander is chronisch hoefbevangen, dus weinig gras veel oud hooi en lekker veel peen zijn een ideale voeding voor hoefbevangenheid bij mij werkt het prima ze loopt weer als een kieviet zodra ze te veel gras eet of rijk hooi kan ze niet meer lopen Huilen

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:53

hahah dat is grappig! mijn pony krijgt precies hetzelfde te eten Ja ook veel peen (wortels dus) en je hoort van zoveel mensen dat wortels juist niet goed zijn!!!! maar idd mijn pony loopt er ook prima op,, hij krijgt nu zelfs een halve kilo muslie en het gaat prima Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:57

Ligt er ook aan wat voor muesli.
Tegenwoordig zijn er tal van voeders speciaal ontwikkeld voor paarden die vaak bevangen (hoef/spier) zijn. Hier zitten verminderd suikers en koolhydraten in en dragen zelfs bij aan een goede gezonde stofwisseling.

Over wortels zijn de meningen inderdaad verdeeld. Ik geef ook per dag 1 kleine winterpeen en een klein handje druiven.

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:16

Hallo!

Ik wil graag dat mijn pony weer wordt, zoals ze altijd was! Hoe kan ik mijn pony weer terug in conditie brengen?

Mijn pony is nu al ruim een jaar chronisch hoefbevangen, staat nu zeer schraal en krijgt alleen hooi. Nu is de hoefsmid gisteren geweest; en die heeft haar bekapt. Hij zei dat de hoeven er goed uitzagen; en er geen ontstekingen meer te zien waren, prima!
Daarnaast is haar beenstand weer normaal, ze staat niet meer in de 'hoefbevangen houding'. Wel loopt ze nog wat stijf op harde bodem, in de bak loopt ze goed!

Nu is het zo dat ze na een jaar 'dieet' ofwel, weinig tot geen eten heeft gehad; ze er erg futloos uitziet. Ze is niet te dun,maar wel zijn al haar spieren weggevallen en is ze erg sloom. Wat voor voeding kan ik haar geven waar ze weer energie van krijgt, maar niet hoefbevangen van raakt?

Ook heeft de hoefsmid haar op 'hakjes' gezet, wat volgens hem een goed idee was, maar ik daar aan twijfel. Nu staat ze juist op haar teen, doet dit geen pijn? Hoe worden jullie pony's bekapt? Is beslaan een idee? Of hoefschoenen?

Wanneer kan ze weer bereden worden/ voor het karretje?

Graag zoveel mogelijk tips en ideeen, dan wordt ze hopelijk snel weer de oude!
Alvast bedankt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:36

een paard dat meer op de teen gezet wordt, zal in een vicieuze cirkel terecht komen, waarbij straks de kans op hoefbevangenheid alleen maar weer meer vergroot wordt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:19

Trisca: Ik heb je een mailtje gestuurd, want ik heb veel interesse in het hele artikel. Mijn merrie is dus hoefbevangen geworden door insuline resistentie.
Mijn mail: m.lolkama@orange.nl
Alvast bedankt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:51

@ Trisca; dank voor het vertalen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:59

Mijn shetter wordt gewoon bekapt als voor haar bevangenheid, vraag wel steeds of de smid ietswat bij haar teen wil afveilen en daar loopt ze goed op.

Grietje loopt ook op het harde weer perfect, dus zogauw laura2span tijd heeft, gaat ze weer voor de kar.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:48

Lage hielen wordt gedaan om het hoefbeen grondparallel te krijgen, bij een hoefbeenkanteling.

Op dat moment komt er wel wat meer druk op de diepe buigpees te staan. bij een gezonde hoef geen probleem, maar bij een zwakke verbinding hoorn/witte lijn, kan daardoor juist het hoefbeen wat verder naar beneden gaan. Ik weet dat het als "broodje aap" in natuurlijk bekapland wordt omschreven, maar ik heb helaas zelf de ervaring dat dit dus serieus kan gebeuren en daar wordt je niet vrolijker van. Ik kies dus tijdens de bevangenheid liever voor wat hogere hielen als de pony zich daar prettiger bij voelt. Dan bedoel ik "wat" hoger, geen naaldhakken.

Verder zijn hoefschoenen inderdaad prettig om mee naar buiten te gaan (zachte ondergrond ook op harde weg). Ik heb slechte ervaringen met hoefijzers, dus zou ik niet aanraden.

Voer:
Kies een goed voer dat ook de darmwerking ondersteunt, laag in koolhydraten en suikers zit, en natuurlijke ingredienten bevat, niet alleen de granen, maar zeker de vitaminen en andere grondstoffen. In veel voer worden kunstmatige producten gestoken. allemaal balaststoffen voor het zieke paard. Er zijn hier al enkele voeders genoemd, van Dodson & Horrell, Hippolyt, Spillers.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:21

Is er nog hoop voor een paard wat al een paar weken geen stap kan verzetten..?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:29

Is er al eens met magnesium geprobeert bij het paard?

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:36

Magnesium? Ik zou het eerlijk gezgd niet weten, mijn spaans is niet al te best en momenteel kan mijn vader niks voor mij vertalen. Hoe kan magnesium precies helpen?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:41

kijk even op www.paardnatuurlijk.nl en dan even zoeken naar magnesium, dan moet je op magnesium celaat klikken en dat even lezen Lachen
het heeft mijn pony iig gered en misschien die van jou ook!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:50

Idd kijk eens op paard natuurlijk. Mijn pony heeft maanden slecht gelopen met tussendoor weer aanvallen dat de DA weer moest komen. Sinds de magnesium loopt ze weer goed!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:57

Hartstikke bedankt!
Ik heb het daarnet even in grote lijnen doorgelezen, maar ik zit met het probleem dat ik niet kan vragen of Ringo dit al krijgt. Zo niet, zou ik het meteen kopen, 30 euro meer of minder is nou niet bepaald beduidend meer als er kans is dat het hem helpt. En daar komt bij, dat hij het dan pas over een paar weken zou krijgen, of het moet in Spanje verkrijgbaar zijn?
Oh waarom zit ik niet gewoon zelf even op dat poedersuiker eiland, dan zou het allemaal zoveel makkelijker zijn!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:57

ja het is echt wonder middel!!!
weinig dierenartsen weten er van af maar het is zeker het proberen waard!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:59

Idd mijn DA vond het onzin, die zei dat ze altijd te dik was en dat het daar aan lag. Hoefsmid wist het ook niet maar die vond het ook goed werken, haar hoeven zagen er de laatste keer weer perfect uit.
Of het in spanje te koop is weet ik niet, ik had het trouwens binnen een dag binnen, ze zijn daar vrij snel, ik weet alleen niet hoe lang de post van nl naar jullie erover doet

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:02

Weinig dierenartsen weten ervan? In dat geval die van ons zeker niet, dat is namelijk een achterlijke vent. Maar er is geen andere. Als ik het nu bestel bij paard natuurlijk, opstuur naar Ibiza, we een paar weken verder zijn en ik uitleg hoe het gebruikt moet worden, kan het dan nog zin hebben? Ik wil zo graag iets doen, want dat gevoel van machteloosheid wordt steeds erger!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:04

Mijn shet was in februari bevangen geworden en liep kreupel. Het heeft toen een paar maanden geduurt waarin ik vanalles geprobeert had maar het hielp niet, toen pas dat bestelt en gaan voeren en ze knapte meteen op.

Het is heel makkelijk toe te dienen als je hooi hebt? Gewoon oplossen in water en daar het hooi in laten weken

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:19

ja maar niet alle paarden eten dat op he!
marco gooit sowieso zn hooi door de stal heen, anders kun je het met grasbrokjes proberen maar dat luste marco ook niet dus hij krijgt het nu gewoon in een spuit met appelmoes
het is dus even proberen wat het beste werkt.
maar let wel op het andere voer wat hij krijgt he, hij mag zo min mogelijk calcium zodat het magnesium optimaal kan werken.

ik hoop dat het allemaal gaat lukken!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:20

Ja we hebben hooi en anders verzin ik wel wat anders, ik ga dat spul nú bestellen en dan doe ik het op de post met een heel duidelijk briefje waar in staat wat er mee gedaan moet worden.
Edit: Het is besteld, hopelijk wordt het voor ons ook een wondermiddel. Morgen ga ik de site nauwkeurig doorlezen, nu ben ik een beetje erg gaar moet ik zeggen. Iig hartstikke bedankt, jullie hebben mijn nachtrust gered. Tong uitsteken
Ringo krijgt zemelen, zouden die tegen kunnen werken?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:29

ik heb even gegoogled maar volgens mij bevatten zemelen niet zoveel calcium dus ik denk dat je de magnesium gewoon door de zemelen kunt mengen in de hoop dat ie het op eet Lachen