natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hafgirl15

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:55

Arabesk schreef:
zie het als een naam om een bepaalde groep te duiden

we streven allen naar 24/7 buiten (ook al lukt het niet altijd) en we streven naar ijzerloos

onderling verschilt het nog weer of iemand ook biksloos, bitloos en boomloos werkt.

maar daar ligt dan het verschil.. want ik ken mensen die zich naturals noemen maar hun paard om elk buitje op stal zetten, en die gewoon onder dekens staan en een paar ook op ijzers. wanneer ben je dan een natural volgens jullie?
en qua rijden.. wanneer ben ej dan een natural? als je met halster in de bak rijd of als je lekker naar buiten gaat op je paard?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:57

Daar is volgens mij geen echte omschrijving voor te geven.
Wat mensen denken dat ze zijn en wat ze werkelijk zijn loopt blijkbaar nogal uiteen Clown

Ik weet wel dat er in het naturals huiskamertopic heel uiteenlopende mensen zitten die allemaal weer net wat anders doen met hun paard.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:57

Wendy schreef:
hafgirl15 schreef:
Maar ik blijf erbij dat veel naturals snel hun oordeel klaar hebben over mesnen die alles gewoon traditioneel doen.

Ik heb snel mijn oordeel klaar over mensen die niet nadenken over waarom ze alles traditioneel doen.

Omdat mijn paard gezond is en in mijn ogen ook gelukkig/tevreden. Op de traditionele manier,, waarom zou ik daar wat aan veranderen?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:59

omdat sommig mensen als streven hebben hun paard zo lang mogelijk mee te laten gaan? jouw haflinger is nu 10 jaar, maar hij moet nog 10 jaar mee neem ik aan?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:03

Sorry meiden. De straal is geen tastorgaan, de straal is een soort schokdemper en draagt bij aan het hoefmechanisme (en = doorbloeding). Bij TB worden de losse delen van de straal verwijderd, zodat er geen rotstraal onder kan gaan zitten. De straal mag (graag zelfs!) de grond raken zodat deze meewerkt. Het is niet zo bij TB dat de hele straal weg wordt gehaald ofzo of dat de hele zool wordt uitgehold, das nooit zo geweest! Dus ik weet niet wat voor voorbeeld van TB jullie hebben gezien, maar dat was dan geen goed voorbeeld! Sorry voor mijn snelle reactie, maar ik moest erg lachen want zo werkt het gewoon niet. Een tastorgaan is de bovenlip van het paard, en zijn huid, maar niet de straal. De straal geeft geen seintje af aan de hypofyse van: "maak groeihormoon aan! want de hoef is te kort!"
Verder wil ik graag iedereen in zijn waarde laten, we hebben immers allemaal het beste met onze paarden voor! Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:04

hafgirl15 schreef:
Omdat mijn paard gezond is en in mijn ogen ook gelukkig/tevreden. Op de traditionele manier,, waarom zou ik daar wat aan veranderen?

als 80% van de paarden die wordt afgemaakt, worden afgemaakt vanwege beenproblemen gaat er dan geen lichtje branden?

als de gemiddelde sterf-leeftijd van het huidige sportpaard 14 is en de paarden in het wild vaak wel 30 jaar worden, gaat er dan geen lichtje branden?

als urine de hoef aantast en de hoornkwaliteit achteruit gaat, waarom sluiten mensen hun paard dan nog steeds op in een ruimte ter grootte van wat voor ons een toilet is

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:07

SpikyBlue schreef:
Sorry meiden. De straal is geen tastorgaan, de straal is een soort schokdemper en draagt bij aan het hoefmechanisme (en = doorbloeding). Bij TB worden de losse delen van de straal verwijderd, zodat er geen rotstraal onder kan gaan zitten. De straal mag (graag zelfs!) de grond raken zodat deze meewerkt. Het is niet zo bij TB dat de hele straal weg wordt gehaald ofzo of dat de hele zool wordt uitgehold, das nooit zo geweest! Dus ik weet niet wat voor voorbeeld van TB jullie hebben gezien, maar dat was dan geen goed voorbeeld! Sorry voor mijn snelle reactie, maar ik moest erg lachen want zo werkt het gewoon niet. Een tastorgaan is de bovenlip van het paard, en zijn huid, maar niet de straal. De straal geeft geen seintje af aan de hypofyse van: "maak groeihormoon aan! want de hoef is te kort!"
Verder wil ik graag iedereen in zijn waarde laten, we hebben immers allemaal het beste met onze paarden voor! Bloos

een paard voelt wel degelijk de ondergrond met zijn hoef en met name met de straal
net zo goed als jij dat doet met je voet en met schoenen of erger nog klompen voel je dat toch een stuk minder goed

ik zeg niet dat TB erg verschilt van NB alleen dat het belangrijk is dat er NIET in de straal en zool gesneden wordt

of iemand zijn paard NB of TB doet maakt me geen ruk uit, ijzers eronder slaan wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:07

SpikyBlue schreef:
Sorry meiden. De straal is geen tastorgaan,

Sorry SpikyBlue Knipoog , maar de straal is wèl een tastorgaan. Hiermee voelt het paard op wat voor ondergrond hij loopt. En daarnaast is de straal idd ook een schokdemper en draagt hij ook voor een groot deel bij aan het pompmechanisme.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:10

Arabesk schreef:
[
als de gemiddelde sterf-leeftijd van het huidige sportpaard 14 is en de paarden in het wild vaak wel 30 jaar worden, gaat er dan geen lichtje branden?
[/quote]

Ik blijf erg benieuwd waar je die 30 jaar vandaan hebt.... Ik kan er niets over vinden maar jij blijft er mee schermen.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:10

dan hebben jullie een groot toilet Lachen
Mijn pony komt genoeg buiten. In de zomer gewoon dag en nacht. in de winter staat ie van 9 tot 4-5 uur buiten. Daarnaast rijd of longeer ik ook nog. ik ken genoeg oude paarden die op de traditonele manier uit zijn en zijn geworden. Je gaat me toch niet vertellen dat eem paard met ijzers eerder overlijd dan zonder ijzers?? wat een onzin. Bij ons is pas nog een paard overleden, ijzerloos. Niet dat dat ook maar de reden was van het overlijden van dit paard maar goed. ik ken genoeg paarden met beenproblemen die niet op ijzers staan. Dat hangt helemaal van het paard af, de leefomstandigheden, de regelmaat van het bekappen en misschien wat er mee gedaan is???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:16

hafgirl15 schreef:

Hoe voelt het voor jòu? Dàt is de vraag.
Voelt het bijv. goed dat je je paard naar z'n stal brengt, waar hij nog net een rondje om z'n eigen as kan draaien, tussen vier muren en/of tralies afgezonderd staat van z'n soortgenoten. Binnen staat terwijl het een buitendier is, stilstaat terwijl het een bewegingsdier is, geïsoleerd terwijl het een kuddedier is, urenlang geen eten krijgt en dan opeens een hoeveelheid fastfood terwijl het een graasdier is etc?
Dit bedoel ik absoluut niet als een aanval en het zegt ook niets over jou, maar ik stel dit gewoon als een vraag voor jezelf, als inzakkertje... Knipoog

Dit soort dingen (onder andere) voelden voor mij in ieder geval niet goed. En als ik nu naar m'n paard kijk, dan weet ik dat deze meer natuurlijke leefomstandigheden veel beter zijn voor haar. Dat zie ik, dat voel ik en dat weet ik heel diep van binnen.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:16

knolliepower schreef:
omdat sommig mensen als streven hebben hun paard zo lang mogelijk mee te laten gaan? jouw haflinger is nu 10 jaar, maar hij moet nog 10 jaar mee neem ik aan?

IK weet zeker dat als ie gewoon gezond blijft dat ie nog evel langer meegaat!
Dat wilde paarden 30 worden geloof ik niet. vergelijk het met ons mensen, wij worden veel ouder dan de mensen vroeger onder primitieve omstandigheden. Of vergelijk ons met de Natuurlijke stammen uit india, afrika en indonesie. Die mensen worden vaak niet ouder dan 35-40 jaar. Volgens mij is er een veel hoger percentage tamme paarden die de 30 halen ( en dat zijn ook echt geen uitzonderingen meer ) dan wilde paarden die voor zichzelf moeten zorgen, overleven, ziektes, voedsel tekort, vijanden etc..

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:20

Jovarna schreef:
hafgirl15 schreef:

Voelt het bijv. goed dat je je paard naar z'n stal brengt, waar hij nog net een rondje om z'n eigen as kan draaien, tussen vier muren en/of tralies afgezonderd staat van z'n soortgenoten. Binnen staat terwijl het een buitendier is, stilstaat terwijl het een bewegingsdier is, geïsoleerd terwijl het een kuddedier is, urenlang geen eten krijgt en dan opeens een hoeveelheid fastfood terwijl het een graasdier is etc?
Dit bedoel ik absoluut niet als een aanval en het zegt ook niets over jou, maar ik stel dit gewoon als een vraag voor jezelf, als inzakkertje... Knipoog

Dit soort dingen (onder andere) voelden voor mij in ieder geval niet goed. En als ik nu naar m'n paard kijk, dan weet ik dat deze meer natuurlijke leefomstandigheden veel beter zijn voor haar. Dat zie ik, dat voel ik en dat weet ik heel diep van binnen.

hij staat van mei tot oktober dag en nacht buiten dus in mijn geval hebben we het dan over de winterperiode. als ze de paarden aan het eind van de dag binnen halen willen ze allemaal heel snel naar hun boks... waarom dat dan? ik zeg niet dat ze het oo zo geweldig vinden hoor, maar je hoeft ze er echt niet in te trekken. Bij mij op stal staan ze dan ook vrijwel de hele dag buiten. En dat vind ik ook heel belangrijk! maar in de winter wil ik hem wel snacht op stal hebben. Ik heb er zeker geen slecht gevoel bij om mijn dan geschoren pony op stal te zetten. Ze krijgen op verschillende tijdstippen voer. Dus niet alles in een keer.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:20

Jullie begrijpen me verkeerd;
een paard heeft wel GEVOEL in zijn straal zitten, (als hij met de hoornige straal de grond of een steentje raakt, drukt dat door op het onderliggend straalkussen, waar zenuwen en bloedvaten inzitten). Maar de straal regelt NIET de hoefgroei, zoals knolliepower suggereert. Lees het stukje nog maar eens. Zo bedoel ik het.. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:23

hafgirl15 schreef:
Dat hangt helemaal van het paard af, de leefomstandigheden, de regelmaat van het bekappen en misschien wat er mee gedaan is???

Hier noem je iets! Hoe vaak worden de meeste paarden bekapt die traditioneel bekapt worden? vaak als het eigelijk net te laat is, als de hoef te lang wordt.
Ik bekap om de 2 weken.

Gedomesticeerde paarden hebben vrijwel geen vijanden meer (behalve de mens, zowel direct als indirect), mede daardoor kunnen ze veel ouder worden.

De straal regelt wel degelijk de hoefgroei. Sinds mijn paard op z'n straal loopt groeien de hoeven als een speer. Ruim een cm in twee weken. Hoe snel groeien de hoeven van paarden waarbij de straal niet op de grond komt? Er wordt gezegt dat de hoef er een jaar over doet om zich helemaal te vernieuwen, dat is dus niet ruim een cm in twee weken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:27

hafgirl15 schreef:
hij staat van mei tot oktober dag en nacht buiten dus in mijn geval hebben we het dan over de winterperiode. als ze de paarden aan het eind van de dag binnen halen willen ze allemaal heel snel naar hun boks... waarom dat dan? ik zeg niet dat ze het oo zo geweldig vinden hoor, maar je hoeft ze er echt niet in te trekken. Bij mij op stal staan ze dan ook vrijwel de hele dag buiten. En dat vind ik ook heel belangrijk! maar in de winter wil ik hem wel snacht op stal hebben. Ik heb er zeker geen slecht gevoel bij om mijn dan geschoren pony op stal te zetten. Ze krijgen op verschillende tijdstippen voer. Dus niet alles in een keer.

Als jouw gevoel goed is, dan is het toch prima?
Dan kun je - als 't goed is - ook glimlachen en je schouders ophalen wanneer je leest of hoort dat iemand anders dat zielig of slecht vindt voor je pony. Knipoog

Paarden die in de winter graag naar stal gaan: Ja dat is een bekend verschijnsel. Vaak omdat er op stal allerlei lekkers klaar ligt (hooi, brokkies, winterpeen, voederbiet). Een paard went ook heel snel aan een terugkomend ritueel. Wanneer ze in het voorjaar weer buiten mogen blijven, is het na zo'n twee avonden ook meteen gebeurd met 'voor het hek staan en graag naar stal willen'.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:27

hafgirl15 schreef:

Krijgen ze eten op stal? Dan is het niet zo gek dat ze graag naar binnen willen.
Paarden zijn gewoontedieren.
Anouar wilde ook altijd naar binnen. Het is een tijdje zo erg geweest dat hij gewoon weigerde de wei in te gaan, hij werd dan maar weer op stal gezet met een pluk hooi (door de staleigenaresse, die zette ze buiten)
Na een tijdje heb ik hem eens een een schop onder z'n kont gegeven (spreekwoordelijk hoor), buiten gezet, omgedraaid en niet meer om gekeken (om geen medeleiden te krijgen) Na twee dagen zeuren was het over, nu wil hij helemaal niet meer in z'n stal.
Misschien niet de beste methode, maar uiteindelijk beter voor hem. Hij moest gewoon even uit dat patroon.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:34

@arabesk,
Het kan wel zo zijn dat de gemiddelde leeftijd van een sportpaard 14 jaar is maar dat is niet alléén toe te schrijven aan de hoefijzers.
Het is zijn meerdere factoren. Wat te denken van 23 uur op stal? En weet je hoeveel mensen niet op de juiste manier trainen met hun paard. Peesblessures zijn een grote doodsoorzaak bij sportpaarden. Al is het alleen maar omdat veel paarden als ze niet meer voor de sport geschikt zijn worden afgemaakt.
Ik ben er van overtuigd dat een paard goed gemanaged moet worden.
Veel frisse lucht, voldoende beweging, goede voeding en verzorging.
ook een goede hoefverzorging hoort daar bij.
ik ben zeker niet tegen blootvoets lopen en niet per definitie voor ijzers. Maar mijn paarden( op mijn pony na) staan op een ijzertje voor en dat alleen maar om wat meer grip te hebben op de wedstrijden.
Ik heb in mijnleven 3 paarden verloren.
de eerste van ouderdom, 28 jaar.
En 2 verongelukt op de wei. 9 jaar en 7 jaar.
Mijn oudste paard is nu 22 jaar en geniet al 4 jaar van haar welverdiende pensioen.
Juist de laatste 2 jaar heeft zij een peesblessure opgelopen aan een onbeslagen achterbeen.
En s'nachts durf ik mijn paarden niet meer buiten te laten staan.
Eén omdat er s'nachts van mij een paard is verongelukt in de wei en
Twee omdat er een keer een paard van me gestolen is.
Laatst bijgewerkt door Masada op 26-07-06 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:35

Jovarna schreef:
hafgirl15 schreef:

Ik voel me prima bij de wijze waarop ik mijn paard hou, omdat ik een gelukkig en tevreden paard heb (met af en toe een iets mindere "hormonale" dag, maar daar heb ik zelf ook weleens last van Haha!)

Mijn paard staat op dit moment dag en nacht in de wei. Ik voer haar na het werken altijd bij, op de poetsplaats of in de paddock. Als ik haar terug naar de wei breng, neigt ze ondanks dat ze nu alweer vanaf april buitenstaat, nog steeds richting haar (buiten)box. Als ik haar los mee laat lopen gaat ze voor haar box staan en wil graag naar binnen. Volgens mij is ze dus niet zo ongelukkig op stal. Weiland vindt ze heerlijk, maar ze wil dus nog steeds haar box inlopen. Macht der gewoonte? Toen ze verhuisd was van stal had ze na 1 week door wat haar box was. Na al die maanden wei loopt ze nog steeds naar de box.

Ik merk aan mijn paard dat ze niet ongelukkig is op stal. Bij ons is het niet zo dat de paarden urenlang geen eten krijgen, het wordt in porties verdeeld.

Over haar boxdeur heen kan ze de andere paarden zien, overdag en 's avonds loopt ze in de winter veel los met andere paarden in de bak. Ze wil als ik kom altijd graag naar binnnen.

Mijn paard is heel erg veranderd in de meer dan 2 jaar tijd dat ze nu bij mij is. Ze is vrolijker, makkelijker te werken en zekerder in haar gedrag. Ze glimt als een spiegel, als ik haar roep komt ze altijd naar me toe (soms al bokkend in volle rengalop).

Dus ongelukkig met de niet-natuurlijke manier van houden, ik denk het niet.

Misschien intrepreteer ik het verkeerd, maar sommige mensen komen op mij over alsof het niet mogelijk is dat een paard gelukkig is als hij traditioneel gehouden wordt. Ik vind dat onzin. Iedereen heeft het beste voor met zijn paard en als ik voor mezelf spreek, ik verdiep me wel in wat mijn paard gelukkig maakt en wat niet en als ik dan merk dat mijn paard gelukkig is zoals ik haar nu hou, waarom zou ik het dan anders doen.

Ik denk dat het er niet aan ligt of een paard natuurlijk of traditioneel gehouden wordt of hij gelukkig is, ik denk dat het ligt aan de eigenaar van het paard.

Wel denk ik dat mensen die hun paard natuurlijk zijn gaan houden zich verdiept hebben in het geluk van hun paard, want hoe kom je anders op een andere manier van paard houden en dat het traditioneel inderdaad mensen lopen die "het doen omdat het zo hoort"

Maar wat is het bezwaar tegen je paard traditioneel houden als je merkt dat het paard gelukkig is en het goed met hem gaat?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:39

Arabesk schreef:

ja en onze grote vriend jamie jackson dan?? Die WAS hoefsmid en nu niet meer Clown

leg me dat maar eens uit. Heeft die last gekregen van een verstandsverbijstering??

Btw; onze (natuurlijk) bekapper was vroeger ook een 'normale' hoefsmid.
Dus Jackson is de enige niet hoor! Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:40

even een stukje van hoefnatuurlijk.nl over de straal:

Citaat:
Onderaan de hoef vinden we de straal. De straal heeft drie functies:

Schokabsorptie
Gevoel met de grond
Hoefgroei-sensor

Bij wilde paarden maakt de straal contact met de grond. Deze paarden landen met de hiel als eerste op de grond; de straal werkt hierbij als een stootkussen.

Kort geleden is ontdekt dat de straal een belangrijk tast-orgaan is waarmee het paard niet alleen kan voelen wanneer hij contact heeft met de grond maar wat ook de hoefgroei reguleert.
Paarden lopen van nature namelijk op wisselende ondergronden, de ene keer op rotsbodem, de andere keer op moerasgronden. Als de hoeven altijd even hard zouden groeien dan zouden de hoeven de ene keer te kort, de andere keer te lang worden. De natuur heeft echter voor een fraai reguleringsmechanisme gezorgd:
Stel dat de hoeven harder slijten dan dat ze groeien (bijvoorbeeld op rotsgrond). De hoef slijt af en de straal krijgt tijdens het lopen steeds meer druk te verduren. Zodra de druk op de straal toeneemt is dat voor de hoef een seintje om de hoef sneller te laten groeien.
Wanneer de hoef te snel groeit wordt de straal als het ware opgetild, de druk neemt af, en dit is voor de hoef een seintje dat de hoefgroei wel wat minder mag.
Op deze manier ontstaat er een evenwicht waarbij de hoefgroei wordt aangepast aan de mate van slijtage en de hoeven nooit te ver van de ideale lengte afwijken.

De gangbare traditie is echter om de straal bij te snijden zodat hij geen contact meer maakt met de grond. En wat heeft dat voor gevolg voor de hoefgroei? Juist ja, de hoef "denkt" dat ze te lang is want de straal voelt geen druk meer, en de hoefgroei neemt dus af... Voor veel mensen is het langzame groeien van de hoef een reden om te denken dat er toch maar hoefijzers onder moeten. En dat terwijl de hoef best snel kan groeien, mits ze maar op de juiste wijze bekapt wordt...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:43

Ik denk dat er nogal wat verschillen zitten in wat mensen traditioneel noemen. Daar gaat deze discussie denk ik ook een beetje de verkeerde kant op.

Voor mij is traditioneel, full time op stal, alleen eruit om te rijden, ijzers onder, dekens op, veel krachtvoer... noem maar op.

Dan heb je een hele groep mensen die ertussen in zit

en dan de naturals, 24/7 buiten, natuurlijk bekappen, geen dekens, zo min mogelijk krachtvoer, bitloos...

Zo bekijk ik het. Het allerbelangrijkste vind ik dat een paard niet full time op stal staat, maar minimaal de hele dag in de wei of grote paddock mag met een groepje paarden.
Full time op stal maakt een paard niet gelukkig, natuurlijk bekappen of hoefijzers maken hem niet direct gelukkig of ongelukkig.

Mijn mening

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:51

Lenneke, jij noemt bij jouw visie van traditioneel wel het meest extreme. Voor mij is traditioneel als je het hebt over een particulier met 1 of 2 paarden iets heel anders:
- overdag weidegang, `s nachts op stal
- ijzers in het wedstrijdseizoen of alleen onder de voorhoeven
- deken op maar paard niet geschoren

Jouw visie van traditioneel zou ik eerder gebruiken bij spring- en dressuurpaarden op hoog niveau (lichte tour ed). Die staan meestal veel op stal, alleen stapmolen en rijden als beweging, geschoren, ijzers, 4 kg krachtvoer pd, enz.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:56

Ik ken genoeg paarden (hele pensionstallen vol) die nooit buiten komen zonder ruiter, allemaal van particulieren.

Wat jij onder traditioneel verstaat valt bij mij onder de grote groep die ertussen in zit.

Het ging mij er eigelijk meer om dat ik niet vond dat de paarden die jij als voorbeeld noemt niet ongelukkig hoeven te zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:01

Dat snap ik, maar zo zie je maar dat mensen bij het woord traditioneel al een heel ander beeld kunnen hebben vanuit een andere achtergrond en er zo onnodig onduidelijkheden kunnen ontstaan in een discussie. Puur en alleen omdat we een andere beeld hebben bij een bepaald begrip.

Ik heb, op mijn tijd als groom bij een grote springstal na, nooit in de buurt van stallen vertoeft waar paarden werden gehouden zoals jij omschrijft. Daarom is mijn opvatting dus anders. Daarom is het misschien goed als mensen aangeven wat ze bedoelen met traditioneel ed als ze zich in een discussie mengen. Dan weet je vanuit welk kader men praat.