Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:56

Oh ok ja denk dat ik wel weet welke je bedoelt.

Heb net een topicje geopend hier in de hoop dat ik tips krijg over wat te doen met de ijzers.

Vooral omdat er bij de mijne zooo veel zand tussen blijft zitten dattie er last van heeft.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:38

zit er geen kit in dan?
dan kan dat niet...

en kan je niet afbouwen naar een leren randje net als hiervoor vermeld werd?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:43

nee hij heeft makkelijk rotstraal dus mag niet dicht met kit ofzo...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:48

als je het maar niet tijden achter elkaar doet, gaat het meestal goed met kit toch? zonder kit lijkt het mij dat er meer vuil en water in kan?? maar dat kan aan mij liggen..

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:19

Ja dr kan meer in maar je kan het er ook veel makkelijk uithalen. Als het tussen de kit komt kan je het er niet uit halen en zit het daar zes weken.
Ik ben er namelijk zo bang voor doordat ik het bij een pony heb gezien op de manege. Die sloeg toevallig zijn ijzer eraf en daaronder was het niet best. Ze hebben toen ook een aardig stuk weg mogen snijden...

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:39

Als je smid de kit goed inspuit en laat harden dan kan er geen vuil tussen komen. let een op of hij wel echte de goede kit gebruikt, Mijn hoefsmid vertelde dat sommige smeden gewoon gamma kit gebruiken, dat is voor hun goedkoper en jij betaald de dure kit Knipoog Overigens heeft mijn paard 2 jaar met zooltje en kit gestaan en er is nooit wat mis met zijn straal geweest.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:56

er zijn 2 soorten.
ik heb er nu ook 1 gehad waar ik wat minder tevreden over was.
moest lang drogen en toen ik met haar naar de paddock liep spoot het er wat uit. maar mn smid zei dat er teveel inzat, er moest toen ook een dag tape omheen, de andere is iets beter, maar we gaan volgende keer waarschijnlijk naar alleen een leren randje over,dus voor een keer vind ik het niet erg.
deze moest gewoon lang drogen en tja een paard gaat echt niet stil staan wachten ofzo.
dus is het er wel wat uitgelopen.heb het idee dat de ene kant iets minder spul zit dan de ander, maar kan ook zo lijken.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:49

Ja de mijne heeft hele moeilijke hoeven wat dat betreft. Heel snel een zachte slechte straal. Daarom vond mn hoefsmid het ook geen goed idee. Er hoeft geen vuil tussen te komen maar het kan er ook al tussen zitten. De hoefsmid kan namelijk ook niet altijd alles wegsnijden waar vuil tussen kan zitten bij de straal.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:55

hoe zit dat eigelijk met sneeuwbeslag?
dan kan het vuil toch ook naar binnen trekken zeg maar? dan zit er geen kit in toch?
bij mijn pony kan er met dit vieze weer naar mijn idee in 1 hoef wel wat water/vuil inlopen. hoop niet dat dat erg is.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:12

Hoi!

Ik had even een paar vraagjes..
Mijn paard heeft ook HKO (klassering 4) maar loopt nog uitstekend, heeft ook nog nooit kreupel gelopen. Hij loopt zonder ijzers omdat hij altijd in de wei staat (aangeraden door de dierenarts voor zijn doorbloeding in de hoeven) en als ik er ijzers onderzet is de kans groot dat hij ze verliest.
Maar wanneer hebben jullie er ijzers onder gezet, op het moment dat ze onregelmatig begonnen te lopen? Of hebben ze altijd al ijzers?

Ik ken ook iemand die een paard heeft ook met HKO, en die in het bos af en toe nog een sprongetje maakt. De dierenarts zei tegen mij dat af en toe een sprongetje geen kwaad kan.. Maar zelf durf ik nu niet te springen, want ik ben extreem voorzichting met dit paard omdat ik zo bang ben dat hij na de sprong ineens kreupel gaat lopen? hoe zien jullie dit? Maken jullie af en toe nog een sprongetje of willen jullie dat 'risico' ook niet nemen?

En als jullie gaan buitenrijden, hoelang rijden jullie dan maximaal buiten?

Ik wou graag even andere meningen horen, want ik ken maar 1 iemand uit mijn omgeving die ook een paard heeft met HKO.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:16

ik denk dat niet ieder paard perse op ijzers moet hoor!
ik ga dus ook weer afbouwen, en er lopen nog genoeg paarden met HKO in de sport, en hoog ook, ik ken ook mensen die gewoon springen. zelf doe ik het niet, maar voor de rest wel alles, ook longeren e.d. doe ik gewoon.

ze staat nu op zooltjes maar volgende keer waarsch. met een leren randje en in de toekomst zonder, ik denk dat er veel meer zijn die zonder doen hoor!in ieder geval normaal beslag of zelfs zonder.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:29

De mijne heeft altijd op ijzers gestaan. Hij kan ook niet zonder want hij heeft gevoelige zolen. Springen doe ik niet meer omdat toen het ontdekt is bij mijn paard ik hem veel liet springen vooral aan de longe. Dus is dat misschien de oorzaak geweest dat het naar voren kwam. Longeren doe ik ook niet meer, voornamelijk omdat hij 3 jaar terug er een knieblessure er aan over heeft gehouden, die wel genezen is. Maar ik neem het risico niet meer. Hij is ook bijna 20 dus doe het toch allemaal wat rustiger aan.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:31

maar normale of speciale ijzers?

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:33

Maar springen kan toch helemaal niet meer met een paard met HKO of ben ik nou gek? Dat geeft toch een harde pijnlijke klap?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:35

het kan wel, maar niet giga veel, ik doe het helemaal niet maar er zijn echt HKO paarden die wel springen..

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:56

Zo nu en dan eens een sprongetje kan wel als ze het niet te zwaar hebben.
Ik kreeg te horen dat ik nooit meer mocht springen. Mijne heeft dan ook een 2a3 en een 4 en liep ook in de middendraf onregelmatig.
Hij staat nu op speciaal beslag maar ben daar ook niet helemaal tevreden over. Wel omdat hij nu recht loopt maar niet omdat er veel vuil in blijft zitten waar hij last van krijgt. Vind het dus heel moeilijk.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:47

ja hoe zit dat met jou paardje nu met nat weer?
bij mijn pony kan er in 1 wel vuil komen denk ik,
hoop dat het goed gaat, maar het kan wel weer drogen vanavond.

mag jij niet afbouwen van speciaal naar normaal beslag? overleg dat eens, mijn smid zei dit meteen. een paard hoort niet op speciaal beslag.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:54

Ja ik wil dat ook gaan doen. Ik ben er alleen meestal niet bij als de smid komt. Is onder werktijd omdat hij op een manege staat en de smid komt voor de hele manege. Maar moet weer eens proberen hem te pakken te krijgen om het te vragen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:18

@Bonny4life: De mijne staat na 2 jaar op balkijzers gestaan te hebben weer op gewone ijzers. Dit na overleg met mijn hoefsmid. Hij stelde het zelf voor. Hij loopt nu al weer 2,5 jaar op gewone ijzers en het gaat nog steeds goed. Er zitten alleen geen lippen aan de voorijzers zodat hij beter kan afrollen.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:59

Ik had nog een paar vraagjes!

Vaak hoor je verhalen dat iemand een paard had met HKO, en dat hij het 10 jaar had volgehouden maar dat het daarna echt niet meer kon.. Nu vraag ik me af waardoor het dan erger is geworden? Want als je goed voor je paard zorgt met HKO (beweging etc, niet doorgaan met de oorzaak waardoor het paard HKo kreeg) kan hij toch heel zijn leven toch nog doorgaan met weinig achteruitgang?

En wat moet je absoluut niét doen met een paard met HKO?

Alvast bedankt. Knipoog

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:53

Alle vormen van beweging brengen slijtage met zich mee. Maar stilstaan ook. Het is een kwestie van alles juist toe te passen. En iets wat al zwak is wordt sneller zwakker.
Daarnaast zijn niet alle oorzaken weg te nemen. Er speelt namelijk ook een erfelijkheids-factor mee.
Daarnaast heeft een jong paard minder last doordat de rest nog goed functioneerd. Een ouder paard wordt vaak stijver etc en dan komt de HKO ook nog meer naar voren. Als de rest niet makkelijk meewerkt is het moeilijk de HKO te ontlasten.

Volgens mij zit het zo. Als ik ernaast zit hoor ik het graag.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:00

Helemaal mee eens laulau...
Mijn paard is nu 19 en heeft hko fase 4...na een periode van bijscholing bij mij en hem( goed rechtrichten ect) loopt hij de laatste maanden echt super. Haha!
Wel moet ik er voor zorgen dat hij overal in zijn lichaam goed los is en wat bij hem vooral het belangrijkste is dat hij zijn rug goed los laat. Doet hij dat niet gaat hij onregelmatig lopen en voel ik dat ik verder moet werken aan "hem losmaken".
Als hij goed ontspannen is loopt hij echt super.
Rij nu regelmatig buiten en heb alweer een rit van 2uur gedaan.
Ook het strand hebben we gedaan en hij was echt als van ouds.

Kortom met een hko paard kan je nog heel veel mits je rekening houd met leeftijd enz..

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:03

Mijn paard is 5, heeft voor zover ik weet heel zijn leven al HKO, maar heeft nog nooit echt kreupel gelopen. Waar moet ik mee rekening houden? Tong uitsteken

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:07

Uuuhm heb je even:
Mijn paard is nu 11 en ik ben er pas een paar maanden achter maar hij heeft het waarschijnlijk al heel lang. (een 4 en een 2 a3 )

Wat ik als advies van de DA meekreeg was niet meer springen. Proberen de voorhand zoveel mogelijk te ontlasten. Dus echt van achteruit rijden. En zorgen dat ze niet op een kant lopen maar beide benen gelijk belasten.
Daarnaast niet in te rul zand of een te zware bak.

Ik geef mijn paard daarnaast voedingsupplementen om zijn gewrichten soepel te houden.

Verder heb ik heel langzaam opgebouwd. Doen nu bijna alles weer maar zijn dan ook al bijna een vijf maanden verder.

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:08

Hoe ben je er achter gekomen dan? Die van mij is ook nooit kreupel geweest en van de een op andere dag was hij ineens kreupel. Van galop naar draf en toen ging het mis. 12 weken stok kreupel en toen na foto's nemen kwamen we erachter.