[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:10

@JP: voer jij de Wiesenflakes nat of droog? Wat was ook al weer de toegevoegde waarde van de bietenpulp? Waarom extra zout? Je hebt het vast al ergens uiteen gezet maar ik ben het kwijt...
Overigens bestaat mijn mixje uit ruim 2/3 S&S aangevuld met Vito (en 1x in de 2 dagen wat force erbij). Maar het kan altijd beter..... Je schrijft dat er een overduidelijke verbetering is. In welk opzicht?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 17:24

Ik voer de Wiesenflakes nat - ze vinden het een heerlijk slobbertje!
Bietenpulp levert een aantal goede mineralen maar ook vezels ( kan zelfs een deel ruwvoer vervangen) met lage energie.
Zout: een paard heeft zout met jodium nodig, ook als hij niet zweet. In gras en hooi zit over het algemeen te weinig zout|jodium. In bijna alle paardenvoertjes is zout ( natrium) toegevoegd, kijk maar eens op de diverse voerspecificaties.

Nu dat Pauli van de S&S af is, is haar dikke nek weg.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:27

Dank. Ik zal me er opnieuw weer eens in verdiepen.
In ieder geval zijn de wiesenflakes wellicht een welkome afwisseling.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:41

ATTENTIE: wegens onvoorziene persoonlijke omstandigheden kan de meeting 5 februari NIET doorgaan.... Privé spelen er opeens zaken, mijn hoofd staat er niet naar, sorry meiden!!!!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:54

Ik hoop dat je alles overleeft, sterkte in ieder geval!

romeorowanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:58

Dat is jammer ElCamino, sterkte.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:05

Jannepauli schreef:
S&S is beduidend lager in suikers dan Marstall Vito: 5% tegenover 9,7% ( en over dat laatste getal heb ik best twijfels gezien het aandeel mais|graan en wortel|appel). Een ander punt is dat S&S nauwelijks ijzer bevat en MV 255,00 mg per kg. Ijzer in hoge dosering is niet aan te bevelen voor paarden die bv Insuline Resistent zijn.

Ik ben overigens zelf helemaal van de S&S afgestapt - geef mijn paarden nu alleen nog Wiesenflakes, bietenpulp zonder melasse en vul dat aan met vitamin|mineralen product, gemalen geel lijnzaad, magnesium en zout. Dat heeft een overduidelijke verbetering gegeven.

WB graasmasker: ja.. je paard zal er aan moeten wennen maar dat gaat snel genoeg.

Deden je paarden het dan niet goed op S&S?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:07

IK voer nu dus S&S adviseren jullie om daar vito bij te gaan voeren?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:21

Nee, hoeft niet maar mss wel een vitaminekorrel (bv Marstall Force).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 09:45

Ash_ schreef:

Toch wel hoor: S&S is prima, zeker in combinatie met F4F- Pauli's hoefproblemen zijn helemaal opgelost dus wat dat betreft heb ik niks te klagen.
Waar ik echter niet gelukkig mee was, was het feit dat Pauli niet goed in haar vel zat en dat dát niet verbeterde: constant opspelende oogproblemen, weinig energie, gewoon niet happy. Uit onderzoek is gebleken dat zij geen Cushing had, maar wel dat zij ernstig Insuline Resistent is. Ik herinnerde me dat Janouk (?) ooit in een vorig topic schreef dat haar paard niet goed reageerde op S&S dus dacht ik eens te proberen het roer radicaal om te gooien wat voeren betreft en heb ik haar op het 'emergency diet' dat door de ECIR groep gebruikt wordt te zetten. En dat heeft goed gewerkt: ze werd energieker, dikke nek is grotendeels verdwenen.
Dat dieet is overigens maar tijdelijk - ik moet nu op basis van de hooi-analyse precies uitvogelen welke stoffen ( vnl mineralen) in balans gebracht moeten worden om het optimale niveau te halen.

S*S is dus zeker goed voer, maar op de langere termijn ( ruim ná het herstel van de hoeven) en afhankelijk van de oorzaak van de HB moet er toch iets meer bijgespijkerd worden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:11

Jannepauli schreef:
Ik voer de Wiesenflakes nat - ze vinden het een heerlijk slobbertje!
Bietenpulp levert een aantal goede mineralen maar ook vezels ( kan zelfs een deel ruwvoer vervangen) met lage energie.
Zout: een paard heeft zout met jodium nodig, ook als hij niet zweet. In gras en hooi zit over het algemeen te weinig zout|jodium. In bijna alle paardenvoertjes is zout ( natrium) toegevoegd, kijk maar eens op de diverse voerspecificaties.

Nu dat Pauli van de S&S af is, is haar dikke nek weg.

Hmm, dat klinkt wel weer interessant. Ik krijg de dikke nek niet echt weg ondanks dieet.
Maar is het zoveel beter als een 100 gram (in mijn geval Spillers Happy Hoof). Ik voer het met Marstall Force voor de vitaminen/mineralen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:41

Jannepauli schreef:
Ash_ schreef:

Toch wel hoor: S&S is prima, zeker in combinatie met F4F- Pauli's hoefproblemen zijn helemaal opgelost dus wat dat betreft heb ik niks te klagen.
Waar ik echter niet gelukkig mee was, was het feit dat Pauli niet goed in haar vel zat en dat dát niet verbeterde: constant opspelende oogproblemen, weinig energie, gewoon niet happy. Uit onderzoek is gebleken dat zij geen Cushing had, maar wel dat zij ernstig Insuline Resistent is. Ik herinnerde me dat Janouk (?) ooit in een vorig topic schreef dat haar paard niet goed reageerde op S&S dus dacht ik eens te proberen het roer radicaal om te gooien wat voeren betreft en heb ik haar op het 'emergency diet' dat door de ECIR groep gebruikt wordt te zetten. En dat heeft goed gewerkt: ze werd energieker, dikke nek is grotendeels verdwenen.
Dat dieet is overigens maar tijdelijk - ik moet nu op basis van de hooi-analyse precies uitvogelen welke stoffen ( vnl mineralen) in balans gebracht moeten worden om het optimale niveau te halen.

S*S is dus zeker goed voer, maar op de langere termijn ( ruim ná het herstel van de hoeven) en afhankelijk van de oorzaak van de HB moet er toch iets meer bijgespijkerd worden.

Die van mij is 1,5 jaar geleden bevangen geweest en doet het nu erg goed. (ondanks dat ik zijn gewicht niet omlaag krijg) Wat zouden jullie mij nu dan adviseren voor voer? Iets toevoegen of overstappen?
Sorry voor mijn vele vragen maar wil gewoon het beste voor hem. Ook afval tips zijn welkom.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:46

Bij mij heeft graszaadhooi vrijwel al het werk gedaan. Dat kregen ze onbeperkt. In het begin was het 80 procent graszaad en 20% weidehooi. En verder enkel een klein handje safe and sound om het supplement mee te mengen. Binnen een half jaar waren ze op goed gewicht. En verder heb ik veel gewandeld.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:02

@JP dat was inderdaad Janouk: ik had gemerkt dat Image een speknek kreeg van zowel S&S als van F4F.
Image doet het het best op 2x 1/2 basisbrok van Equiral en hooi. HEt verschilt volgens mij echt erg per paard wat werkt en wat niet werkt. Voor onze (ex) patienten is het altijd weer heel voorzichtig zoeken naar het evenwicht in voer/verzorging, etc.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:15

Ik geef nu ook al een jaar graszaad hooi met weide hooi. (85-15 procent) en safe and sound. Ik rijd hem regelmatig en wandel ook veel met hem.
Maar krijg er echt amper wat af :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 11:26

Graszaadhooi... inderdaad het beste om het afvallen te bewerkstelligen.Ik heb een keer een perfecte baal gehad die nog van 2010 was: mooi fijn hooi dat ik perfect met gewoon hooi kon mengen - dat was ideaal voor mijn veelvraten.
Ik wou dat het ergens leverbaar was (geweest) - ik heb dit jaar één 500 kg baal gehad en die bleek zo slecht te zijn dat ik 't nauwelijks durfde te voeren. Ik heb stad en land afgebeld maar kreeg overal nul op het rekest - niemand had goed graszaadhooi.

@ Ash: hoeveel hooi geef je? Om af te vallen kun je misschien met minder toe? 1,5% van het lichaamsgewicht en dan alleen gzh geven? ( wel vit|min supplement bijgeven)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:48

Hij woog (voor het laats gewogen 1,5 jaar geleden) SCHRIK NIET 500 Kg.

Daar is wel wat van af nu.
Hij krijgt onbeperkt dmv Slowfeeders. Enkel graszaadhooi kan helaas niet dan laat hij het liggen en gaat lopen etteren tot de boer wel wat anders geeft (ik weet het het is slecht meer het blijft een boer)
Kan het ook dat hij zijn dat hij iets te kort komt en daarom niet afvalt? Wanneer ik voel naar zijn ribben is wel alles goed te voelen overigens.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 11:57

Dan is het misschien toch beter om hem niet meer onbeperkt hooi te geven maar per dag de juiste hoeveelheid af te wegen ( 1,5-2% van het lichaamsgewicht, dus voor jouw paard maximaal 10 kg per dag) en echt niet meer dat dat te geven.
Overgewicht kan ook door ziektes veroorzaakt worden: Cushing, IR of EMS maar dan moet je laten testen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:00

Ja zit ook over een test te denken alleen veel DA in de buurt doen die test niet. Erg lastig :(

Omdat hij af moet vallen kan ik hem dan het beste (afbouwen) naar 7,5 kilo hooi per 24 uur? Of is dat dan te weinig?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:12

Ik zou van onbeperkt niet meteen naar 7,5 kg gaan - voorzichtig afbouwen naar 10 kg en dan zien hoe hij het erop doet. Als je in één keer veel minder gaat geven wordt het paard vast sikkeneurig. Het hooi uiteraard dan wel over de dag verdelen, niet in één keer voeren maar bv in drie x daags verdelen.

Als je op IR of EMS wil laten testen hoeft je DA alleen maar bloed af te nemen en naar de GD te sturen - hij test niet zelf. Cushing is ingewikkelder, dat moet onder bepaalde voorwaarden zeer snel getest worden in een lab. Dat is in NL niet altijd doenlijk- die test wordt meestal in de kliniek (Utrecht bv) afgenomen waar ze de mogelijkheid hebben om die test af te nemen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:30

Hij krijgt vier keer daags hooi indd dan.

Ga eerst wegen wat hij nu krijgt en ga langzaam afbouwen anders word hij gek :P

Heb indd gekeken voro de IR test maar verschillende DA hier kennen het niet en doen er niet aan. Ga toch maar eens verder zoeken. Wil het toch uitsluiten allemaal.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:33

Verwijs je DA dan naar de site van de GD Deventer - daar staat ( ook voor de professionals) precies omschreven hoe ze een testkit kunnen krijgen en hoe die dan na het afnemen weer door de GD afgehaald wordt om te laten testen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:44

Mijn dierenarts was er ook niet heel erg bekend mee, in eerste instantie vond ie het onzin. Maar ik hield aan en daarna heeft ie gewoon netjes bloed afgenomen en opgestuurd enz.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:18

Oke,
Ik ga dan mijn Da ook opnieuw contacten erover. Wil het toch uitsluiten allemaal.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:25

bij een kennis van me stemde de DA er gelijk mee in om te testen op IR. wat is dat andere?

en hebben jullie mijn andere bericht gelezen, over de hoge hielen? ik stelde een vraag maar heb nog geen antwoord gezien geloof ik :o