Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:S&S is beduidend lager in suikers dan Marstall Vito: 5% tegenover 9,7% ( en over dat laatste getal heb ik best twijfels gezien het aandeel mais|graan en wortel|appel). Een ander punt is dat S&S nauwelijks ijzer bevat en MV 255,00 mg per kg. Ijzer in hoge dosering is niet aan te bevelen voor paarden die bv Insuline Resistent zijn.
Ik ben overigens zelf helemaal van de S&S afgestapt - geef mijn paarden nu alleen nog Wiesenflakes, bietenpulp zonder melasse en vul dat aan met vitamin|mineralen product, gemalen geel lijnzaad, magnesium en zout. Dat heeft een overduidelijke verbetering gegeven.
WB graasmasker: ja.. je paard zal er aan moeten wennen maar dat gaat snel genoeg.
Ash_ schreef:Deden je paarden het dan niet goed op S&S?
Jannepauli schreef:Ik voer de Wiesenflakes nat - ze vinden het een heerlijk slobbertje!
Bietenpulp levert een aantal goede mineralen maar ook vezels ( kan zelfs een deel ruwvoer vervangen) met lage energie.
Zout: een paard heeft zout met jodium nodig, ook als hij niet zweet. In gras en hooi zit over het algemeen te weinig zout|jodium. In bijna alle paardenvoertjes is zout ( natrium) toegevoegd, kijk maar eens op de diverse voerspecificaties.
Nu dat Pauli van de S&S af is, is haar dikke nek weg.
Jannepauli schreef:Ash_ schreef:Deden je paarden het dan niet goed op S&S?
Toch wel hoor: S&S is prima, zeker in combinatie met F4F- Pauli's hoefproblemen zijn helemaal opgelost dus wat dat betreft heb ik niks te klagen.
Waar ik echter niet gelukkig mee was, was het feit dat Pauli niet goed in haar vel zat en dat dát niet verbeterde: constant opspelende oogproblemen, weinig energie, gewoon niet happy. Uit onderzoek is gebleken dat zij geen Cushing had, maar wel dat zij ernstig Insuline Resistent is. Ik herinnerde me dat Janouk (?) ooit in een vorig topic schreef dat haar paard niet goed reageerde op S&S dus dacht ik eens te proberen het roer radicaal om te gooien wat voeren betreft en heb ik haar op het 'emergency diet' dat door de ECIR groep gebruikt wordt te zetten. En dat heeft goed gewerkt: ze werd energieker, dikke nek is grotendeels verdwenen.
Dat dieet is overigens maar tijdelijk - ik moet nu op basis van de hooi-analyse precies uitvogelen welke stoffen ( vnl mineralen) in balans gebracht moeten worden om het optimale niveau te halen.
S*S is dus zeker goed voer, maar op de langere termijn ( ruim ná het herstel van de hoeven) en afhankelijk van de oorzaak van de HB moet er toch iets meer bijgespijkerd worden.