Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:39

Haha, ja ik ben een volhouder... ik heb in mijn ogen ook geen andere keuze. Zo ben ik normaal met trainen ook en zo ben ik nu ook met deze rotblessure. En als ik iets geleerd heb de afgelopen maanden is om heeeeeeeel veel geduld te hebben en jezelf niet te gek te maken.

Na de eerste scan waarin ik het nieuws kreeg dat hij een gat van 5 cm in zijn been had waar normaal zijn pees zat en dat de diagnose niet geweldig was, heb ik er letterlijk 5 maanden bovenop gezeten, ik ging smorgen om kwart over 6 naar stal, paarden voeren, stappen met Villie, werken, overdag kwam hij een uurtje of 4 op zijn postzegel, dan na het werk terug naar stal, weer stappen en dan was ik 's avonds thuis. Ik heb me wat afgesjouwd met zoutzakken in de winter om toch maar te kunnen blijven stappen, ik heb echt dagen gehad dat ik helemaal gek werd van mezelf.

En nadat ik 2 weken geleden de diagnose kreeg dat het been er echt heel erg goed uitzag, dat het weefsel heel sterk terug kwam, dat er geen littekenweefsel te zien was, ja dan weet ik waar ik het voor gedaan heb. Ik ben geen recreatieruiter, ik hou ervan om te trainen met een paard, mijn paard houdt ervan om te werken onder het zadel, hij is geen paard om de rest van zijn leven maar wat op de wei te lopen. In de tijd dat ik hem heb is hij helemaal opgebloeid. Ik moest er gewoon niet aan denken dat hij dadelijk een chronische peesblessure zou blijven houden, dat hij altijd last van zijn been zou blijven houden, en dat ik eventueel zelfs afscheid van mijn maatje zou moeten nemen.

Dat is voor mij de reden dat ik volhoudt.... ik heb gewoon geen andere keuze.

En wat ik gemerkt heb in al die maanden is dat vooral de mensen om je heen, die zelf nog nooit met een peesblessure te maken hebben gehad, het allemaal heel goed weten.... je moet dit of je moet dat... Ze menen het wel allemaal goed, maar de meeste adviezen voelden gewoon heel fout. Ik ben al die tijd bang geweest om iets fout te doen, dat ik door dingen niet goed te doen ervoor zou zorgen dat zijn blessure inderdaad chronisch zou worden. Het is gewoon een grote frustratie. Ik was dan ook super opgelucht (en van de andere kant ook heel verdrietig) dat ik hem na 6 maanden naar een stal heb gebracht die veel ervaring hebben met blessurepaarden en die 10 weken de zorg van mijn paard hebben overgenomen. Daar was hij in supergoeie handen, kon hij weer wennen aan de wei en hoefde ik me er niet de hele tijd meer zorgen over te maken.

Vanaf dat hij terug is zie ik het allemaal ook anders. Ik ben meer relaxter geworden. Bepaalde dingen kun je niet veranderen, je kunt alleen je best blijven doen en dat doen wat jij denkt dat goed is. Je leest andermans ervaringen, tips enz en daar haal je dat uit waarvan je denkt dat dat voor jouw paard zou werken. Verder om de zoveel tijd blijven scannen en er dan het beste van hopen :) .

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:05

Respect hoor Montyrulez! Hoop dat ik het ook zo vol kan houden, maar moet zeggen dat het me momenteel behoorlijk opbreekt.. stappen inderdaad om half 7 sochtends voor het werk, ´s avonds laat nog een keer, die eeuwige zorgen of ze zich wel rustig houdt, als de echo dan alsnog tegenvalt en de te verwachten hersteltijd wordt steeds langer.. vind het wel heel moeilijk hoor. Ik heb 5 a 6 jaar met alle liefde voor mijn bejaarde haflinger gezorgd die ik niet meer kon rijden, 1,5 jaar geleden heb ik haar in moeten laten slapen en uiteindelijk toch weer een jong en gezond paardje gekocht, nog net aan in kunnen rijden.. en toen was het alweer raak. Het is een schat van een dier, ik zou haar echt niet willen missen, maar de band met haar is niet zo sterk als met mijn haf die ik van kinds af aan 12 jaar lang heb gehad. Dat maakt het ook wel weer iets moeilijker om er echt voor te vechten... Ik heb er af en toe behoorlijke spijt van dat ik weer aan een paard begonnen ben, maar ik kan niet meer terug nu, er is geen andere keus dan er voor te gaan en te accepteren dat deze `pech` er bij hoort.

ponyparadijs

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:12

Het scheelt voor mij dat ik 2 bijrijdsters heb. En deze dus ook 1x daags stappen. Heeft wel wat organisatie vermogen nodig. Maar dan stapt madam dus 3x daags. minimaal. En daarnaast komt ze dus nog even op het land. Meestal 2 uurtjes omdat ze daarna onrustig wordt.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 22:38

ponyparadijs schreef:
Tja voor mij is de eerste directe ervaring met een pees blessure. heb dit paard al 4 jaar. Daarvoor al 14 jaar een pony en nog nooit een pees blessure gehad. En nu ga ik gewoon met alles twijfelen. Been veranderd echt helemaal niets als ze weer eens over het draadje is gesprongen. Maar toch he. In mijn hoofd heb ik al allerlei verschrikkelijke scenario's voorbij zien gaan. Vindt dit echt verschrikkelijk! Moet ook nog even 3 weken wachten tot ik op controle kan. Zou eigenlijk al veel eerder willen. Maar ja wat heeft dat voor zin. Dan kan ik over 3 weken weer. O gut wat een ellende hahahaha. En wij zitten er nog maar net in. Maar gewoon de onzekerheid dat ik niet weet of er te licht over gedacht wordt.

Om deze redenen: springen over de draad of eronderdoor kruipen moest ik mn paard juist "normaal" in de grote wei laten van mijn DA.
En **afkloppen** het gaat goed zo, gelukkig. Vind het heel eng hoor, en ben bang voor gekke acties, maar ik denk inderdaad dat bij sommige paarden het beter is ze te laten in de toestand die ze gewend zijn omdat ze zo rustiger zijn,..
Gewoon proberen/kijken wat voor jouw paard werkt.

Dat verhaal over de humane therapie heb ik van mijn fysiotherapeute ook al gehoord, die zei ook al: bij mensen koelen ze nauwelijks meer en ze dacht dat dat bij paarden ook nog wel kwam. Ik mocht ook af en toe het been lichtjes masseren (doe ik soms als ik de traumeel erop doe. Niet te hard, en daarna even 2 dagen niet. Paard lijkt het prettig te vinden.

Stalruiters doen vaak savonds SRL gelei op het been,.. dat is niet zo duur,.. is misschien ook nog wel wat,..

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:56

Monty, echt respect hoor. Vind het echt getuigen van een enorm doorzettingsvermogen.
Ik zit inmiddels op 2x10 minuten per dag... Een aantal dagen heb ik proberen te koelen met de stubben kryo, maar dat is echt een levensgevaarlijk iets. Of de koelzak zakt eronderuit of het geheel glijdt naar beneden. Zelf met nog een andere bandage eromheen en tape! Ik ga nu dus iets anders zoeken, verder koel ik nog met water.

Wat ik soms vreemd vind is dat er de ene dag meer vocht in zit dan de andere dag. Hadden jullie dag ook?
M'n paard houdt zich echt nog rustig, soms zitten er aan de hand een paar draf passen tussen, maar dat is afhankelijk van de dag. Over het algemeen is hij erg rustig.
Maare serieus, het hele proces gaat niet in de koude kleren zitten; Ik woon eigenlijk in Tilburg, en m'n paard staat bij m'n ouders. Ik moet 4 dagen in de week naar school, dus dat betekent dat ik al die keren op en neer moet met over, wat me 1.5u per keer kost. Ik ben nu tijdelijk bij m'n ouders ingetrokken,maar heb nog erg veel verplichtingen in Tilburg. Lastig hoor!!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:29

Klopt. Mijn paard heeft ook de ene dag meer vocht dan de andere...

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:15

Hey mensen..sorry ben dr even uit geweest en heb vele verhalen gemist merk ik al...
Maar tot nu toe lees ik opzich alleen maar vooruitgangen..toppie!!

Mag met de mijne ook alweer voor de 2e keer gaan opbouwen..nu nog maar een stapje langzamer dan eerst en hopen dat meneer door zn lompigheid soms niet weer in een dik beentje werkt..:p
De sukkel kwam gister op zn knieën de stal in gekropen...omdat ie zn voeten vergat op te tillen voor t opstapje..haha

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:10

Die van mij heeft dat dus absoluut niet. Of ze nu lief rustig staat of over een draadje springt ze heeft niet meer vocht in de benen. Er zit nog wel wat vulling bij de kogel. Maar ze had dan ook echt prachtig droge benen.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:47

Ireen_ schreef:
Respect hoor Montyrulez! Hoop dat ik het ook zo vol kan houden, maar moet zeggen dat het me momenteel behoorlijk opbreekt.. stappen inderdaad om half 7 sochtends voor het werk, ´s avonds laat nog een keer, die eeuwige zorgen of ze zich wel rustig houdt, als de echo dan alsnog tegenvalt en de te verwachten hersteltijd wordt steeds langer.. vind het wel heel moeilijk hoor. Ik heb 5 a 6 jaar met alle liefde voor mijn bejaarde haflinger gezorgd die ik niet meer kon rijden, 1,5 jaar geleden heb ik haar in moeten laten slapen en uiteindelijk toch weer een jong en gezond paardje gekocht, nog net aan in kunnen rijden.. en toen was het alweer raak. Het is een schat van een dier, ik zou haar echt niet willen missen, maar de band met haar is niet zo sterk als met mijn haf die ik van kinds af aan 12 jaar lang heb gehad. Dat maakt het ook wel weer iets moeilijker om er echt voor te vechten... Ik heb er af en toe behoorlijke spijt van dat ik weer aan een paard begonnen ben, maar ik kan niet meer terug nu, er is geen andere keus dan er voor te gaan en te accepteren dat deze `pech` er bij hoort.

Ik begrijp je zo goed! Ik heb ca. 10-12 weken met mijn ruin met peesblessure gestapt. I.c.m. voltijdsbaan met reistijd echt zwaaaaaar: 's ochtends om 5.45uur wekker, ongedoucht en met lege maag naar paard, stappen, koelen, 7.00 uur thuis en douchen, 7.30uur trein en begin werkdag rond 8.30uur... ca. 18.30 uur thuis, meteen door naar paard, stappen, koelen, stal uitmesten, dan ca. 20.00 uur thuis, nog koken, eten en de hele avondriedel... dan is de dag alweer praktisch om!

Mijn bijrijders hebben geholpen, gelukkig maar, en enkele stalgenoten sprongen ook bij, anders had ik het al eerder 'opgegeven'. Uiteindelijk heb ik het overigens zeker niet hierom opgegeven. Combinatie van factoren heeft me doen besluiten dat mijn ruin met pensioen mocht (zijn leeftijd, aard van de blessure, verloop van herstel, vooruitzichten na herstel die niet matchen met mijn ambities...). Nu staat hij heerlijk 24/7 gras te happen in een rusthuis! En ben ik heel rustig aan op zoek naar een nieuw paardje. Kan me idd. voorstellen dat je je daar nooit zo aan hecht als aan het paard dat je eerste, echte eigen paard was...

Veel sterkte dus!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 19:04

Inderdaad heel herkenbaar..... Het is gewoon zwaar. Veel mensen hebben het er dan ook niet voor over of redden het simpelweg niet ivm werk, huishouding, kids etc...

Zelf probeer ik ook alles goed te doen maar ik heb ook echt wel eens zoiets van: moeeeee. Zooooo moe. Heel vaak zelfs. Ga regelmatig om 20.30 naar bed. 2 uur reistijd werk per dag. Vorige week een dag met ruim 6 uur reistijd en dinsdag weer zo.n dag. Dan loop je echt op de automatische piloot.

Maar... Allemaal voor t goeie doel. Ik ga nu naar mn paardje. Sterkte allemaal...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:57

Zo ziet mijn dagindeling er ook ongeveer uit ester, ik reis ook drie uur per dag voor mijn werk en zit nu ook weer terug in de trein om zo nog een stapronde met paardje te doen. In oktober begint ook nig mijn avondopleiding weer en weet ook niet hoe ik het dan allemaal ga redden, bijrijder heb ik helaas niet om bij te springen. Ik heb er laatst ook wel over gedacht om haar bijvoorbeeld een half jaar naar een rusthuis te brengen, maar ben zo bang voor weer een winter met vorst en sneeuw, heb er dan zo weinig controle op.. vind het toch heel moeilijk om dat los te laten.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 21:00

ik kan de mijne ook slecht uit handen geven... Maar zie ook op tegen de winter. Als het weer zo slecht is kan ik bij ons op stal niks,.. niet met de trailer weg daar in de rimboe/zand/blubber/gladde ijspaden en ook niet daar op het terrein omdat het zo glad is en hij er weinig aan doet. De bak is super ongelijk. Heel dilemma wordt dat nog.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:05

Dat probleem heb ik gelukkig niet. Wij staan op een stal met binnenbak. En die heeft echt een super bodem waar we nu ook op stappen. En dat kunnen we van de winter dus ook doen!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:49

MontyRulezz schreef:
Vanaf dat hij terug is zie ik het allemaal ook anders. Ik ben meer relaxter geworden. Bepaalde dingen kun je niet veranderen, je kunt alleen je best blijven doen en dat doen wat jij denkt dat goed is. Je leest andermans ervaringen, tips enz en daar haal je dat uit waarvan je denkt dat dat voor jouw paard zou werken. Verder om de zoveel tijd blijven scannen en er dan het beste van hopen :) .

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Iemand hier zei overigens dat ze pas weer wilde/ging draven/opbouwen op het moment dat het been qua scan echt goed genezen was. Die tip heb ik meegenomen en gevraagd aan mijn eigen VA wat zij daarvan vond. Dan maar 8 maanden langer stappen/op de wei, maar dna weet ik ZEKER dat ik een betere basis heb om te gaan draven.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 21:56

Vond je VA dat dus ook een goed plan? Lijkt mij ook een strak plan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:59

Ik doe ook afwachten tot de volgende scan. En we gaan pas opbouwen met draf als ik zeker weet dat het goed is.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:18

Oh ja, handig om er even bij te zetten dat de VA het daar ook mee eens was :)
Wij gaan pas eind oktober terug. Met een beetje mazzel kan hij tot die tijd op de wei lanterfanten.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:20

Ireen_ schreef:
Zo ziet mijn dagindeling er ook ongeveer uit ester, ik reis ook drie uur per dag voor mijn werk en zit nu ook weer terug in de trein om zo nog een stapronde met paardje te doen. In oktober begint ook nig mijn avondopleiding weer en weet ook niet hoe ik het dan allemaal ga redden, bijrijder heb ik helaas niet om bij te springen. Ik heb er laatst ook wel over gedacht om haar bijvoorbeeld een half jaar naar een rusthuis te brengen, maar ben zo bang voor weer een winter met vorst en sneeuw, heb er dan zo weinig controle op.. vind het toch heel moeilijk om dat los te laten.

Herkenbaar hoor, dat MOE ZO MOE ook van Qizz...
Ik kreeg toen wel tips over revalidatiestallen die iets meer zijn dan rust + wei. O.a. paardenzwemmen, of specifieke therapie. Heeft Monty niet ook zoiets gedaan? Vond dat trouwens nog niet eens zo heel duur, maar het wordt een ander verhaal als je de maanden dat je paard daar is, ook je eigen stal/box nog moet aanhouden. Dubbele kosten... maar dan dus wel tijdelijk iets meer rust in je eigen leven.
I.i.g. goed voor jezelf blijven zorgen! (Slaap, gezond eten, af en toe iets voor jezelf doen! etc.)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:04

Ook dat moe zijn herken ik helemaal. Na 5 maanden had ik het helemaal gehad. Mijn bijrijdster gaf er na 1 maand al de brui aan dus vanaf die tijd heb ik het helemaal alleen gedaan. Als mensen me niet vanuit zichzelf willen helpen dan hoeft het voor mij niet, dan doe ik het liever zelf dan dat ik erom moet gaan vragen. Het was voor mij een hele opluchting dat Villie toen 10 weken weg is gegaan. Ik ging er 1 x per week naartoe om hem onder het zadel te stappen en verder werd er goed voor hem gezorgd. Toen hij terug kwam waren we al bijna 9 maanden bezig, en toen maakte ik me niet meer om het minste of geringste druk. Plus ik ga nu ook niet meer elke dag, zo'n 5 x per week, ipv 7 dagen in de week 2x per dag. Dus dan valt er ook een grote last van je af.

Trouwens die echte revalidatiestallen met paardenzwemmen enzo kosten rond de 1000 euro per maand, en dat kon ik ook niet betalen. De stal waar ik Vilie naartoe heb gebracht heeft met hem de wei opgebouwd, daar werd hij constant in de gaten gehouden, als hij te gek deed werd hij weer op stal gezet, ze smeerde 2 x per dag zijn been in met traumeelgel en was gewoon heel kundig. Ze heeft niet zoveel stallen en wil ook niet teveel vaste pensionklanten, zodat ze stallen overhoud om geblesseerde paarden op te vangen, veelal koerspaarden met beenproblemen.

Gulpje, die tip van pas gaan draven als het been goed is heb ik van de betreffende stalhoudster meegekregen. Die zei tegen mij dat je gewoon moest blijven stappen tot het been goed was en daarna pas op gaan bouwen met draven. Ik heb dus in totaal bijna 11 maanden gestapt met hem en jullie weten het resultaat. Trouwens zijn been heeft nog niet een keer opgespeeld nu dat ik met draven ben begonnen en dat zegt mij ook genoeg.

Quiz, wat ik vorige winter gedaan heb is een stuk pad gemaakt door er elke keer zeil overheen te leggen, dat haalde ik bij de boerenbond. Van dat zeil wat ze gebruiken als vloerbedekking als je gaat schilderen ofzo. Dan haalde ik dat weg als het gesneeuwd had, strooide er eerst nog wat zout overheen en ging over dat pad stappen. Is wel wat werk maar zo kun je wel blijven stappen als je verder geen opties hebt.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 15:10

Goeie tip Monty. Het enige vervelende is dat ie dan helemaal op stal moet maar die bevroren grond is zo ongelijk. Doodeng. Straks gaat het weer mis.

Dubbele stalkosten trek ik echt niet...

Mail maar even kort zit op t werk via mn telefoon stiekem ff ;-)

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:05

Hee meiden! Even een sneller, korte vraag! Hoe is de indra koeler? Blijft deze echt goed op de plek zitten?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 18:58

Ken ik helaas niet,..

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:17

Indra koeler vind ik niet fijn.....
Maar dat komt omdat ik goeie ervaringen heb met Equi-N-icE.... (daarom verkopen we het ook)
Ik wil geen produkt wat kou van buitenaf inbrengt....
Toen mijn paard met pasen met een kapotte pees uit de wei kwam, had ik ook geen vriezer bij de hand....
Maar ieder moet gebruiken wat hij/zij zelf fijn vind...
Laatst bijgewerkt door Rascha op 16-09-11 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:29

Wat bedoel jij met een product wat warmte van buiteaf in brengt?

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:52

Pony, ik heb je even een pb gestuurd, dan vervuil ik het topic niet, hihihihi!!