Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:37

singasong schreef:
Gimli_ schreef:
Mijn paard staat 'gewoon' 24/7 buiten. :j

Dat is fijn!
Ik heb vandaag het topic wat beter doorgelezen en begrijp dat jouw paard al vanaf vorig jaar aan revalideren is?
Krijgt hij/zij ook nog medicatie?

Ik PB je straks even. :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:58

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:01

Mijn paard komt niet op de wei ( alleen als ik er bij ben, op boxgrootte), loopt alleen onder het zadel, aan de hand en aan de longe. Ze mag niet meer op de wei omdat ze zich daar blesseert. Gelukkig heeft ze zich er snel bij neer gelegd. :)

Richtje

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:09

Die van mij heeft 7 maanden op boxrust gestaan destijds. Uiteraard wel aan de hand gestapt in die periode.
Later nog een keer een maand op boxrust. Tussendoor (verspreid door die 2 jaar dat we bezig geweest zijn) liep hij wel op het land en liep hij onder het zadel.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:39

Yade heeft 2 maanden rust gehad met overdag in een grote paddock, ´s nachts op stal. In die tijd wist ik nog niet van deze blessure (al hadden we wel sterk het vermoeden dat het een band zou zijn). Van de veearts mag ik dit zo volhouden, omdat ze goed aan het herstellen was bleek op de echo.
Nu sinds 2 weken ben ik aan het opbouwen met 5 min. draf rechtuit op het harde.

Eind mei gaat ze als het goed is 24/7 het land op, afhankelijk van hoe de groepen worden ingedeeld en hoe groot het stuk land is dat ze krijgen.
Ik durf het alleen aan als ze in een rustige groep komt en niet te veel gras krijgt, ze heeft namelijk nogal veel aanleg om dik te worden, en dat is zeker met een blessure/niet kunnen trainen geen goed plan.. Andere optie is dat ze in de paddock blijft.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:54

Gimli, nog geen pb ontvangen hoor ;)

Flosje, jij bent dus al een poos bezig met Dioos. Kreeg ze steeds weer ergens anders een blessure?

Aukelizzy, dat is best heftig dat je paard niet op de wei mag! Staat ze dan alleen maar op stal of heeft ze een paddock ofzo waar ze overdag in staat?

Richtje, ook lang boxrust gehad dus.

Ireen, fijn dat het nu beter gaat met je paard. Hopelijk kun je het nu gaan opbouwen. Ook lekker dat ze straks het land op kan.

Ik kreeg vandaag te horen dat Niek aan het verzuren is. Zijn nieren doen het niet goed. De blessure die hij nu heeft kan daar een gevolg van zijn. Maar ja... wat was er eerder het kip of het ei? Zullen we niet achter komen denk ik. Zit nu op granules te wachten voor de nieren. Oorzaak is trouwens een e-coli bac.

Vanmorgen ben ik me echt rot geschrokken. Hij staat 's nachts in een paddock van 20x20 mtr. met bestraat stuk en kan zijn stal inlopen. Maar hij beweegt wss heel weinig en 's nachts slaapt hij in het zand. Vanmorgen was ik een beetje vroeg om hem in de wei te doen en meneer lag nog in het zand te slapen. Echt sporadisch dat ik dat zie. Toen hij op stond en weg wilde lopen kwam hij bijna niet vooruit ;( echt schuifeld ging hij met mij mee naar de wei. Eenmaal daar aangekomen liep hij na een kwartier al wel wat beter en toen ik hem een paar uur later er uit haalde liep hij weer aardig normaal. Maar ik schrok echt toen ik hem zo zag schuifelen. Hij heeft ook mega spierpijn nu denk ik door die verzuring?!
Ben benieuwd hoe hij morgen is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:30

@ Singasong, Zhuf staat idd alleen maar op stal. Helaas kan ze ook niet in de paddock. Ze blesseerd zich doordat ze gaat rennen en dan in een hoek gaat stoppen. Daardoor krijgt ze een te grote belasting op haar hoefbandjes waardoor het weer mis gaat. Het is heel jammer, maar het is niet anders. Ik heb eigenlijk twee optie's; dat is of de wei op maar dan kan ik zeker niet meer de sport in met haar, andere optie is dus op stal houden, en dan gaat het goed met haar blessure en is ze gewoon geschikt als sportpaard.

Wat vervelend dat Niek zo verzuurd is. Daardoor zal hij idd wel flink spierpijn hebben. Hopelijk knapt hij snel op!

We gaan overigens binnenkort bij Zhuf een bewegingsanalyse doen. Ik moet dan rijden met een sensor op mijn cap en in de beenbeschermers van Zhuf. Ze kunnen dan precies de paslengte, de tijd per pas en snelheid meten. Mijn hoefsmid mocht 1 paard uit zijn klantenkring kiezen om uit te laten meten, dus toen mochten Zhuf en ik. Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen. Hier kun je er meer over lezen:
http://www.rosmark.nl

We gaan het waarschijnlijk over een week of 3 doen, want dan laat ik Zhuf eerst nog 1 keertje kraken door Teun. :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 14:06

singasong schreef:

Komt eraan, drukdrukdruk. :D

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:04

Interessant AL :j Ben benieuwd :)
En doe Teun maar de groeten als je er bent!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:12

Zal ik doen! :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:15

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:18

Aukelizzy schreef:
@ Singasong, Zhuf staat idd alleen maar op stal. Helaas kan ze ook niet in de paddock. Ze blesseerd zich doordat ze gaat rennen en dan in een hoek gaat stoppen. Daardoor krijgt ze een te grote belasting op haar hoefbandjes waardoor het weer mis gaat. Het is heel jammer, maar het is niet anders. Ik heb eigenlijk twee optie's; dat is of de wei op maar dan kan ik zeker niet meer de sport in met haar, andere optie is dus op stal houden, en dan gaat het goed met haar blessure en is ze gewoon geschikt als sportpaard.

Wat vervelend dat Niek zo verzuurd is. Daardoor zal hij idd wel flink spierpijn hebben. Hopelijk knapt hij snel op!

We gaan overigens binnenkort bij Zhuf een bewegingsanalyse doen. Ik moet dan rijden met een sensor op mijn cap en in de beenbeschermers van Zhuf. Ze kunnen dan precies de paslengte, de tijd per pas en snelheid meten. Mijn hoefsmid mocht 1 paard uit zijn klantenkring kiezen om uit te laten meten, dus toen mochten Zhuf en ik. Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen. Hier kun je er meer over lezen:
http://www.rosmark.nl

We gaan het waarschijnlijk over een week of 3 doen, want dan laat ik Zhuf eerst nog 1 keertje kraken door Teun. :)

Ik schrik er best wel van dat jouw paard altijd op stal staat.

Ik hoop ook dat Niek snel opknapt. Ben benieuwd ook of hij idd met 3 dagen minder stijf zal zijn. We zullen zien.

Interessant zo'n bewegingsanalyse. Ga zo de link bekijken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:19

Gimli_ schreef:
singasong schreef:

Komt eraan, drukdrukdruk. :D

Gelezen hoor, was een hele lap tekst :D
Je hoort nog van me ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:22

Flosje446 schreef:
@Singasong: Wat ontzettend balen van Niek zeg. E.coli is niet zo fijn. Ik heb hem zelf gehad en kwam er bijna niet vanaf. Hopelijk knapt die snel op.
Het is een beetje moeilijk te zeggen wat nu precies de blessures zijn bij Diosa. Sowieso kootingband en diepe buiger RA en een stuk rugband (onder het zadel). Een paar maanden later na een behandeling van een manueel therapeut is ze op haar lendenen ook heel gevoelig geworden. Ze is ook gewoon heel gevoelig op haar spieren.
De paranormaal genezer komt dinsdag langs voor Diosa. Ik ben wel heel erg benieuwd. Hij was vorige week op stal voor een ander paard en ik ben naar hem toe gelopen met Diosa. Hij zei meteen die heeft last van haar buik en van het gewricht halverwege haar rechterachterbeen. Het is geen paardenman dus hij wist niet hoe het heette, maar hij bedoelde haar sprong. Beide klopt. Dus dat is best bizar.

@AL: Wat gaaf die bewegingsanalyse. Dan kan je dus ook echt zien of ze met haar benen tegelijk loopt (even grote pas en snelheid pas).

Ja e-coli is niet zo mooi. Maar het was een 'verse', zat er pas een dag of 18 in en gelukkig nog niet in z'n hele systeem, alleen in 1 nier.

Ellendig zeg dat Diosa zo veel blessures heeft. En die gevoeligheid op de spieren/pezen.... ze heeft toch geen Lyme hè?! Maar dat zal S. al wel hebben bekeken.

Ben heel benieuwd wat die paranormaal genezer zegt! Doet hij aan handoplegging?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:35

Tja Singasong, mijn eerste keus is het ook zeker niet. Het liefste zou ik haar ook gewoon op de wei zetten maar dan weet ik dat het einde sport is. En het is een vreselijk goed paard en heb haar juist voor de sport gekocht. En wat ik al eerder zei, ze staat wel onder toezicht op een stuje gras van boxgrootte. Helaas dus wel klein en niet met soortgenoten maar het is helaas niet anders.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:07

Aukelizzy schreef:
Tja Singasong, mijn eerste keus is het ook zeker niet. Het liefste zou ik haar ook gewoon op de wei zetten maar dan weet ik dat het einde sport is. En het is een vreselijk goed paard en heb haar juist voor de sport gekocht. En wat ik al eerder zei, ze staat wel onder toezicht op een stuje gras van boxgrootte. Helaas dus wel klein en niet met soortgenoten maar het is helaas niet anders.

Maar als ze genezen is dan is er toch niets meer aan de hand? Ik weet niet welk niveau ze loopt in de sport maar dat lijkt mij meer belastend dan in de wei lopen? Of zie ik dat nu verkeerd?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:49

Nee...Genezen betekent bij deze blessure helaas niet dat het voor altijd weer goed is. Het blijft een zwakkere plek. Vergelijk het een beetje met een persoon met zwakke enkels bv. Bij een flinke misstap zwik je daar zomaar weer doorheen.. Als zhuf zich netjes zou gedragen op het land was er niets aan de hand, helaas is ze niet zo zuinig op zichzelf. Ze maakt vooral slidingstops en juist dat is ontzettend slecht voor die bandjes. Ik heb haar een hele periode 24/7 op het land gezet met het idee dat het wel zou wennen en ze rustiger zou worden. Jammer genoeg kwam ze slechter van het land dan dat ze erop ging..Ze had de blessures nog erger gemaakt.
Ze is heet en blijft heet. Zelfs tijdens het normale revalideren hebben we al de nodige avonturen mee gemaakt. Sommige paarden slopen hun lijf nu eenmaal (heb ik door schade en schande ontdekt) Ze komt wel op de weide maar alleen onder toezicht en op box grootte...Het is niet anders.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:19

Aukelizzy, ja dat begrijp ik wel van die 'zwakke plek'.
Wat je nog wel zou kunnen onderzoeken is waarom ze steeds zo uit haar dak gaat. Vaak speelt de schildklier op en kunnen paarden hierdoor erg heet worden. Zou een optie zijn om dat nog eens uit te zoeken. Wss krijg je dan een heel ander paard ;-)

Mijn paard is een headshaker. Zijn aangezichtszenuw is zijn zwakke plek. Hij hoeft maar iets te hebben in zijn lichaam en die zenuw wordt getriggerd. Gelukkig hebben we het wel voor 99% onder controle, eindelijk na 10 jr, maar het blijft opletten geblazen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:30

Ik heb destijds haar bloed op van alles en nog wat laten na kijken en daar kwam toen niets uit dat een aanleiding voor haar gedrag zou kunnen zijn. Die tip van de schildklier zal ik eens voorleggen in de kliniek. Ik denk dat het ook een stukje karakter/bloedlijn is. Achteraf gezien had ik het kunnen weten. Toen ik haar kocht als 3 jarige stond ze met droes en koorts op stal. Toen ze haar toch even losgooiden ging ze , ondanks haar ziekte, showend door de bak.. Toen we haar weer op stal wilden zetten was ze het er niet mee eens en stond alleen maar op haar achterbenen..Dus ja..Het is een aparte..Ze heeft door mijn stages al op verschillende bekende stallen gestaan en daar kwamen ze allemaal tot dezelfde conclusie... "paard is gek" :o .

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:11

Aukelizzy schreef:
Ik heb destijds haar bloed op van alles en nog wat laten na kijken en daar kwam toen niets uit dat een aanleiding voor haar gedrag zou kunnen zijn. Die tip van de schildklier zal ik eens voorleggen in de kliniek. Ik denk dat het ook een stukje karakter/bloedlijn is. Achteraf gezien had ik het kunnen weten. Toen ik haar kocht als 3 jarige stond ze met droes en koorts op stal. Toen ze haar toch even losgooiden ging ze , ondanks haar ziekte, showend door de bak.. Toen we haar weer op stal wilden zetten was ze het er niet mee eens en stond alleen maar op haar achterbenen..Dus ja..Het is een aparte..Ze heeft door mijn stages al op verschillende bekende stallen gestaan en daar kwamen ze allemaal tot dezelfde conclusie... "paard is gek" :o .

Welnee, dat maak je mij niet wijs :n 9 van de 10 paarden die 'gek' worden verklaard hebben iets met hun hormonen. Ik weet ook niet of ze in de reguliere geneeskunde hier iets mee kunnen? Anders zou je eens advies kunnen vragen bij kliniek Den Hoek (Laarakker).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:09

Zhuf heeft niets met haar hormonen, dat hebben ze nagekeken ( bloed en echo ) en dat was helemaal oke. Het is gewoon echt een bloedpaardje. Ze heeft gewoon een heel lastig karakter, en ik durf met 99,9% zekerheid te zeggen dat het niets lichamelijks is. En om terug te komen op het drukke doen op de wei, het is nou eenmaal gewoon een paard met heel veel energie en helaas kan haar lichaam dat nu eenmaal niet hebben. Over het sportniveau, Zhuf was voor haar blessure Z1 klaar. Volgens de DA kan ze dit op den duur gewoon weer aan en zijn zijgangen etc niet te belastend voor haar. Juist de bewegingen waarbij ze uit volle galop een stop maakt, daar blesseert ze zich mee. Er komt dan een veel grotere kracht op haar benen te staan dan bij die paar zijgangen die ik rijd. Dus er zit helaas niets anders op voor haar dan op stal blijven...

En Laarakker, daar begin ik echt niet aan. Ik vertrouw voor de volle 100% op Bodegraven. :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:47

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:29

Sommige paarden hebben dat nu eenmaal inderdaad. Poon was exact zo, die spoorde ook gewoon niet.
Als je op de juiste manier met hem omging, was hij hanteerbaar en had je er (met voldoende geduld) een wereldpaard aan. Maar op wedstrijd kon je ook nooit zeggen wat er ging gebeuren. Hij kon thuis nog zo fijn zijn, als er iets was wat hem niet aanstond dan kon je het vergeten.
Ons geluk was dat ie soms heel vlug was. Heb hem wel eens in de proef gereden waarbij ik afwendde op de AC-lijn, hij ging recht overeind, landde en liep braaf de proef verder. Jury heeft waarschijnlijk net een andere kant op gekeken, want er stond niets op het protocol :D En als je zelf maar deed alsof er niets gebeurde, kon je weer verder rijden. Werd je boos op hem op zo'n moment, kon je beter afstappen en hem loslaten tot ie zelf weer bedacht wel te willen lopen want dan deed ie niets meer voor je.

Ook bij hem is wel gezegd dat hij misschien wel de blessures overleefd had als hij 'normaal' kon revalideren. Dat kon hij niet :n Die was ook knettergek op het land en sprong graag het land uit (en weer in en weer uit en weer in). Ik heb hem in verschillende groepen, op verschillende weides gehad maar dat maakte niets uit. Hij vond het springen gewoon leuk. Had hij het gered zonder in het land te lopen? Ik denk het niet uiteindelijk, maar hij maakte het revalideren niet makkelijker op deze manier.
Maar goed, hij maakte dezelfde sprongen aan de longe en onder het zadel, dus niet meer buiten doen was ook niet echt een oplossing.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:50

Zonde is dat he.. als je paard zich gewoon niet laat revalideren.

Yade is een volbloed, maar gelukkig heel gemakkelijk en relaxed als ze goed in haar vel zit. Zou ik haar op boxrust zetten dan zou ik wel een serieus probleem hebben ;) Dat gaat niet zonder sedatie lukken dus ik hoop dat het nooit hoeft. Ik hoef haar ook niet alleen in de bak te zetten nu, dan gaat ze ook rennen en slidingstops maken. Overdag in de groep is geen enkel probleem gelukkig. Helaas zit het snelle wenden, de slidingstops etc. heel erg in "haar natuur", is inderdaad niet goed voor de banden. Als ze binnen gehaald worden moet ze ook als eerste, laten ze haar staan dan gaat ze voor het hek heel hard van links naar rechts springen. Kan me ook zo voorstellen dat haar blessure zo ontstaan is.. Ze gaat nu een uurtje eerder naar binnen dan de rest en dan gaat het prima.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:56

Dat is mooi inderdaad als je het zo op kan lossen :)

Poon ging ook als laatste naar buiten en als eerste naar binnen, dat hielp alleen maar weinig :+ Tijdens zijn boxrust was hij op stal verbazingwekkend braaf gelukkig. Alleen als je hem uit de box haalde :=