Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:Een middle of the road antwoord om buiten de vuurlinie te blijven
"Standing in the middle of the road is very dangerous; you get knocked down by traffic from both sides"
arno8 schreef:We hebben zelf niet veel ervaring met wilde paarden, we hebben wel hoeven bekeken bij Konikjes in Nederland, maar die leven op zulke natte gebieden dat het niet vergelijkbaar is met de hoeven van paarden in de Rocky Mountains.
Zijn de Konikjes in Nederland nu echt te vergelijken met wilde paarden? Te vergelijken met de wilde mustangs in Amerika? Er is ook een vaste omschrijving voor wilde en verwilderde paarden, laten we die niet door elkaar heen halen.
Ervaring met wilde paarden is wat mij betreft ook niet nodig om goed te kunnen bekappen. Het is bijvoorbeeld niet zo dat we de hoeven precies in de vorm van een wilde hoef snijden.
Daar had ik het ook niet over?
De plaatjes van wilde hoeven geven echter wel een duidelijke hint over waarvoor de verschillende delen bedoeld zijn, zodat we weten hoe een hoef hoort te functioneren. En dat we die hoeven niet zelf van dichtbij op een levend paard hebben gezien... tsja... is dat nodig?
Het observeren van wilde mustangs geeft toch echt een compleet beeld dan een foto? En als jullie met natuurlijk bekappen steeds op de wilde mustangs terug komen. En het over feiten willen hebben en niet over van horen en zeggen, lijkt me dat wel nodig. Dat is nou net de persoonlijke ervaring en niet van boeken, dvd's, horen en zeggen.
Ben je soms bang dat Pete Ramey, Jaime Jackson, Strasser, K.C. La Pierre allemaal samen in een complot zitten en allemaal die plaatjes op dezelfde manier photoshoppen om ons lekker te misleiden? Ik zie niet in wat zij daarmee zouden opschieten.
Van waar nu deze opmerking? Waarom zou ik bang zijn voor een complot en het bewerken van foto's om te misleiden? Zijn daar redenen toe dan, blijkbaar is dat wel jullie denkwijze omdat je anders niet deze gedachte gang zou hebben. Hierdoor zou je bijna gaan denken dat de natuurlijke bekappers bang zijn voor hoefsmeden.
Daarbij ondervinden we steeds weer dat de richtlijnen van de bekapping ontzettend goed uitpakken. Dus zelfs als wilde paarden totaal andere hoeven zouden hebben, dan zou het me niet veel uitmaken want deze manier van bekappen werkt gewoon.
Dat ondervinden ook vele met het bekappen, zoals jullie ervaren met de anderen manieren van bekappen. Met het overschrijven van heeft Arabesk het bekappen goed omschreven.
We hebben genoeg ervaring met klanten die van de dierenarts hebben gehoord dat een spuitje de enige optie is, terwijl het paard na slechts een normale bekapping weer kon draven en binnen een paar maanden weer prima rondloopt. Niet om mezelf op de borst te kloppen want dit soort gevallen zijn vaak enorm simpel op te lossen. Het is vaak een simpele kwestie van een veel en veels te lange hoefwand goed inkorten.
Zo kunnen vele voorbeelden en ervaringen uitwisselen? Het gaat er toch om de welzijn van de paarden en niet persoonlijke eer behalen? Maar een paar maanden pijnlijk rond laten lopen voor natuurlijk bekappen zou niet mijn keuze zijn. Er zijn manieren het paard die pijn te besparen, waarom die dan niet benutten?
Vroeg of laat moeten deze simpele inzichten doorsijpelen naar de gevestigde orde. In Amerika wordt een dvd-serie van Pete Ramey al aangeraden door de vereniging van hoefsmeden aldaar.
Het zou de hoefsmederij in Nederland goed doen om die serie (under the horse) ook eens te bekijken.
Als je mij die serie beschikbaar wil stellen, zal ik het in de groep gooien. Persoonlijk heb ik interesse in die serie.
arno8 schreef:Als een paard niet zonder ijzers kan, dan moet er wel iets heel erg mis zijn in de hoeven en is het juist enorm belangrijk er geen ijzeren voorwerpen onder te slaan.
Dus dan maar het paard laten lijden? Hoe lang het paard pijnlijk kreupel laten lopen?
Daarbij bedoelt men over het algemeen met 'Mijn paard kan niet zonder ijzers' eigenlijk: "Mijn paard loopt in de wei prima zonder ijzers, maar IK wil per se veel buiten rijden en IK wil niet eerst een jaartje wachten totdat de voeten zijn hersteld dus IK laat er ijzers onder zetten."
Zonde, want in zulke gevallen zijn hoefschoenen een prima alternatief.
En wat heb ik daar over beschreven?
FaberSmid schreef:Waarom een slotje plaatsen, als er niks aan de hand is? Als je bent uitgesproken, kun je dat ook gewoon
schrijven?
Dus mijn bijdrage is alleen interessant als ik opmerkingen en aanmerkingen over foto's geef?
Citaat:Als er interesse is de hoefsmeden de kans te geven die serie te zien, zal het beschikbaar stellen geen probleem zijn.
Zoals de Nederlandse Vereniging Van Hoefsmeden zich ook beschikbaar geeft met bijvoorbeeld de stand
Arabesk schreef:Nascholing doen jullie ook door dvd's te kopieeren? Dit hoort gewoon op de plank van elke hoefsmid, deze schat van info moet je niet stelen maar gewoon eerlijk kopenHet is het geld écht waard
Arabesk schreef:In dít topic wel ja. Als je over NB verder wil gaan zou ik zeggen open een nieuw topicen maak er meteen een sport van om te kijken hoe lang je ie zonder slot kan blijven
![]()
Een slotje is helemaal niet nodig, waarom zou het niet mogelijk zijn bij een nieuw topic niet normaal te praten over hoefsmeden en natuurlijke bekappers? Alleen de personen zelf kunnen dat mogelijk of onmogelijk maken?
Nascholing doen jullie ook door dvd's te kopieeren? Dit hoort gewoon op de plank van elke hoefsmid, deze schat van info moet je niet stelen maar gewoon eerlijk kopenHet is het geld écht waard
Er wordt wel wat meer gedaan aan de na scholing, hoe kom je er bij dat er alleen dvd's gecopiëerd worden? Jullie hebben zelf geschreven dat de na scholing van natuurlijk bekappen het herhalen van de cursus is?
En hoe kom je bij stelen, mijn vraag was of jij die serie beschikbaar wil stellen? Daar mee bedoel ik niet copiëeren.
lailapri schreef:Arabesk schreef:Nascholing doen jullie ook door dvd's te kopieeren? Dit hoort gewoon op de plank van elke hoefsmid, deze schat van info moet je niet stelen maar gewoon eerlijk kopenHet is het geld écht waard
in mijn ogen is beschikbaar stellen wat anders als kopieren. Uitlenen bijvoorbeeld, en als het ze wat lijkt kunnen ze toch altijd aanschaffen? Net als testzadels bijvoorbeeld.