Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:47

@FaberSmid:

We hebben zelf niet veel ervaring met wilde paarden, we hebben wel hoeven bekeken bij Konikjes in Nederland, maar die leven op zulke natte gebieden dat het niet vergelijkbaar is met de hoeven van paarden in de Rocky Mountains.

Ervaring met wilde paarden is wat mij betreft ook niet nodig om goed te kunnen bekappen. Het is bijvoorbeeld niet zo dat we de hoeven precies in de vorm van een wilde hoef snijden.

De plaatjes van wilde hoeven geven echter wel een duidelijke hint over waarvoor de verschillende delen bedoeld zijn, zodat we weten hoe een hoef hoort te functioneren. En dat we die hoeven niet zelf van dichtbij op een levend paard hebben gezien... tsja... is dat nodig?

Ben je soms bang dat Pete Ramey, Jaime Jackson, Strasser, K.C. La Pierre allemaal samen in een complot zitten en allemaal die plaatjes op dezelfde manier photoshoppen om ons lekker te misleiden? Ik zie niet in wat zij daarmee zouden opschieten.

Daarbij ondervinden we steeds weer dat de richtlijnen van de bekapping ontzettend goed uitpakken. Dus zelfs als wilde paarden totaal andere hoeven zouden hebben, dan zou het me niet veel uitmaken want deze manier van bekappen werkt gewoon.

We hebben genoeg ervaring met klanten die van de dierenarts hebben gehoord dat een spuitje de enige optie is, terwijl het paard na slechts een normale bekapping weer kon draven en binnen een paar maanden weer prima rondloopt. Niet om mezelf op de borst te kloppen want dit soort gevallen zijn vaak enorm simpel op te lossen. Het is vaak een simpele kwestie van een veel en veels te lange hoefwand goed inkorten.

Vroeg of laat moeten deze simpele inzichten doorsijpelen naar de gevestigde orde. In Amerika wordt een dvd-serie van Pete Ramey al aangeraden door de vereniging van hoefsmeden aldaar.

Het zou de hoefsmederij in Nederland goed doen om die serie (under the horse) ook eens te bekijken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:48

Ja, maar blijf je dat niet altijd hebben?? Je hebt natuurlijke prutsers, maar ook natuurlijke die weten wat ze doen. Je hebt super traditionele smeden, maar ook gigantische prutsers die beter konden gaan dammen... En het ene paard doet het SUPEr met natuurlijk bekappen, en het andere kan er niet mee weg komen. De ene loopt gigantisch gevoelig en wordt door een traditionele hoefsmid bekapt, en een ander kan geen steentjes verdragen maar wordt natuurlijk bekapt...

In mijn ogen is geen enkele 'methode' heilig. Je moet zoeken/vinden wat het beste bij jouwn wensen past maar vooral: wat bij je paard past.

Ik ben niet voor/tegen natuurlijk bekappen/tradioneel/blootvoets/ijzers. Het liefst zie ik paarden op blote voeten, kan dat niet anders kunnen er ijzers onder. Vind ik wel zonde, maar is geen zonde als het paard het daar veel beter op doet.

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:54

Een middle of the road antwoord om buiten de vuurlinie te blijven ;-)

"Standing in the middle of the road is very dangerous; you get knocked down by traffic from both sides"

:D

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:56

Als een paard niet zonder ijzers kan, dan moet er wel iets heel erg mis zijn in de hoeven en is het juist enorm belangrijk er geen ijzeren voorwerpen onder te slaan.

Daarbij bedoelt men over het algemeen met 'Mijn paard kan niet zonder ijzers' eigenlijk: "Mijn paard loopt in de wei prima zonder ijzers, maar IK wil per se veel buiten rijden en IK wil niet eerst een jaartje wachten totdat de voeten zijn hersteld dus IK laat er ijzers onder zetten."

Zonde, want in zulke gevallen zijn hoefschoenen een prima alternatief.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:02

En mijn paard kan niet zonder deken, die moet je zeker ook zonder deken zetten. Ik denk dat jullie het nog erg getroffen hebben met wat jullie gezien en meegemaakt hebben.
Ik ben van mening dat je eerst op zoek moet naar de oorzaak voor je zoiets ingrijpends gaat veranderen. Ligt het aan de stand, aan het bekappen, werking van de lever, voeding, werking van de darmen, gebit (een rotte kies kan een paard kreupel laten lopen) komt het uit de rug, het bekken, etc etc. En dan goed alles op een rijtje zetten en daaruit je beslissing gaan nemen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:07

Arabesk schreef:
Een middle of the road antwoord om buiten de vuurlinie te blijven ;-)

"Standing in the middle of the road is very dangerous; you get knocked down by traffic from both sides"

:D

Dus?

Ik vind het leuk en interessant om te lezen beide kanten, maar getouwtrek wordt ik uiteindelijk een beetje moe. Het schiet nooit wat op, overhalen doe je elkaar toch niet. De ene vind zus, de andere zo. ERover hebben geeft wel boeiende dingen weer soms, leuk om te volgen, maar verder lekker laten leven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:09

arno8 schreef:
We hebben zelf niet veel ervaring met wilde paarden, we hebben wel hoeven bekeken bij Konikjes in Nederland, maar die leven op zulke natte gebieden dat het niet vergelijkbaar is met de hoeven van paarden in de Rocky Mountains.

Zijn de Konikjes in Nederland nu echt te vergelijken met wilde paarden? Te vergelijken met de wilde mustangs in Amerika? Er is ook een vaste omschrijving voor wilde en verwilderde paarden, laten we die niet door elkaar heen halen.

Ervaring met wilde paarden is wat mij betreft ook niet nodig om goed te kunnen bekappen. Het is bijvoorbeeld niet zo dat we de hoeven precies in de vorm van een wilde hoef snijden.

Daar had ik het ook niet over?

De plaatjes van wilde hoeven geven echter wel een duidelijke hint over waarvoor de verschillende delen bedoeld zijn, zodat we weten hoe een hoef hoort te functioneren. En dat we die hoeven niet zelf van dichtbij op een levend paard hebben gezien... tsja... is dat nodig?

Het observeren van wilde mustangs geeft toch echt een compleet beeld dan een foto? En als jullie met natuurlijk bekappen steeds op de wilde mustangs terug komen. En het over feiten willen hebben en niet over van horen en zeggen, lijkt me dat wel nodig. Dat is nou net de persoonlijke ervaring en niet van boeken, dvd's, horen en zeggen.

Ben je soms bang dat Pete Ramey, Jaime Jackson, Strasser, K.C. La Pierre allemaal samen in een complot zitten en allemaal die plaatjes op dezelfde manier photoshoppen om ons lekker te misleiden? Ik zie niet in wat zij daarmee zouden opschieten.

Van waar nu deze opmerking? Waarom zou ik bang zijn voor een complot en het bewerken van foto's om te misleiden? Zijn daar redenen toe dan, blijkbaar is dat wel jullie denkwijze omdat je anders niet deze gedachte gang zou hebben. Hierdoor zou je bijna gaan denken dat de natuurlijke bekappers bang zijn voor hoefsmeden.

Daarbij ondervinden we steeds weer dat de richtlijnen van de bekapping ontzettend goed uitpakken. Dus zelfs als wilde paarden totaal andere hoeven zouden hebben, dan zou het me niet veel uitmaken want deze manier van bekappen werkt gewoon.

Dat ondervinden ook vele met het bekappen, zoals jullie ervaren met de anderen manieren van bekappen. Met het overschrijven van heeft Arabesk het bekappen goed omschreven.

We hebben genoeg ervaring met klanten die van de dierenarts hebben gehoord dat een spuitje de enige optie is, terwijl het paard na slechts een normale bekapping weer kon draven en binnen een paar maanden weer prima rondloopt. Niet om mezelf op de borst te kloppen want dit soort gevallen zijn vaak enorm simpel op te lossen. Het is vaak een simpele kwestie van een veel en veels te lange hoefwand goed inkorten.

Zo kunnen vele voorbeelden en ervaringen uitwisselen? Het gaat er toch om de welzijn van de paarden en niet persoonlijke eer behalen? Maar een paar maanden pijnlijk rond laten lopen voor natuurlijk bekappen zou niet mijn keuze zijn. Er zijn manieren het paard die pijn te besparen, waarom die dan niet benutten?

Vroeg of laat moeten deze simpele inzichten doorsijpelen naar de gevestigde orde. In Amerika wordt een dvd-serie van Pete Ramey al aangeraden door de vereniging van hoefsmeden aldaar.

Het zou de hoefsmederij in Nederland goed doen om die serie (under the horse) ook eens te bekijken.

Als je mij die serie beschikbaar wil stellen, zal ik het in de groep gooien. Persoonlijk heb ik interesse in die serie.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:12

arno8 schreef:
Als een paard niet zonder ijzers kan, dan moet er wel iets heel erg mis zijn in de hoeven en is het juist enorm belangrijk er geen ijzeren voorwerpen onder te slaan.

Dus dan maar het paard laten lijden? Hoe lang het paard pijnlijk kreupel laten lopen?

Daarbij bedoelt men over het algemeen met 'Mijn paard kan niet zonder ijzers' eigenlijk: "Mijn paard loopt in de wei prima zonder ijzers, maar IK wil per se veel buiten rijden en IK wil niet eerst een jaartje wachten totdat de voeten zijn hersteld dus IK laat er ijzers onder zetten."

Zonde, want in zulke gevallen zijn hoefschoenen een prima alternatief.

En wat heb ik daar over beschreven?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:16

Dit gaat weer helemaal de verkeerde kant uit. Veel van jouw argumenten zijn onderhand FAQ's geworden. Ze zijn vijf jaar geleden al uitgelegd, drie jaar geleden, een half jaar geleden en allemaal terug te vinden in bijv:

[BEH] Natuurlijk bekappen
[BEH] beslaan? bekappen? of natuurlijk bekappen
[BEH] natuurlijk bekappen... goed of fout ?!
[BEH] Natuurlijk bekappen....
[BEH] natuurlijk bekappen ik geloof het!!!!
[BEH] natuurlijk bekappen?
[BEH] Natuurlijk bekappen
[BEH] Natuurlijk bekappen ??????????????????
[BEH] Naam Natuurlijk bekappen misleidend?
[BEH] Meningen/ervaringen met Natuurlijk Bekappen
[BEH] Wat is het verschil tussen bekappen en natuurlijk bekappen?
[BEH] Op ijzers houden of gewoon natuurlijk bekappen
[BEH] Natuurlijk of klassiek bekappen...

Het komt er telkens weer op neer dat topics op slot gaan en dat steeds hetzelfde kleine groepje mensen tegen elkaar discussieert zonder succes. Wie oprecht geïnteresseerd is kan genoeg antwoorden vinden buiten bokt en hoeft het hier niet voorgekauwd te krijgen.

Als we er HIER over doorgaan krijgen we dit topic ook nog wel op slot. Dus ik wilde het hierbij laten :-)

Wellicht kun je hier interessante bijdragen geven in op en aanmerkingen over hoevenfoto's

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:18

@FaberSmid: als je interesse in de DVD series van Pete Ramey hebt, wat let je? de DVD's van Pete zijn te bestellen op zijn site,
http://www.hoofrehab.com.

erg leerzaam kan ik je vertellen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:21

Waarom een slotje plaatsen, als er niks aan de hand is? Als je bent uitgesproken, kun je dat ook gewoon
schrijven?
Dus mijn bijdrage is alleen interessant als ik opmerkingen en aanmerkingen over foto's geef?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:23

Als er interesse is de hoefsmeden de kans te geven die serie te zien, zal het beschikbaar stellen geen probleem zijn.
Zoals de Nederlandse Vereniging Van Hoefsmeden zich ook beschikbaar geeft met bijvoorbeeld de stand.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:25

FaberSmid schreef:
Waarom een slotje plaatsen, als er niks aan de hand is? Als je bent uitgesproken, kun je dat ook gewoon
schrijven?
Dus mijn bijdrage is alleen interessant als ik opmerkingen en aanmerkingen over foto's geef?

In dít topic wel ja. Als je over NB verder wil gaan zou ik zeggen open een nieuw topic :)* en maak er meteen een sport van om te kijken hoe lang je ie zonder slot kan blijven :+ _O-

Citaat:
Als er interesse is de hoefsmeden de kans te geven die serie te zien, zal het beschikbaar stellen geen probleem zijn.
Zoals de Nederlandse Vereniging Van Hoefsmeden zich ook beschikbaar geeft met bijvoorbeeld de stand

Nascholing doen jullie ook door dvd's te kopieeren? Dit hoort gewoon op de plank van elke hoefsmid, deze schat van info moet je niet stelen maar gewoon eerlijk kopen :Y) Het is het geld écht waard :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:31

weten jullie wat ik fijn vind aan natuurlijk bekappers? De meeste nemen de tijd voor je paard, ook als ze minder makkelijk zijn. Daarbij wil ik een smid die voor en na het bekappen kijkt hoe het dier loopt en blijbaar heb ik het daarmee met traditionele bekappers niet getroffen.

Op school een voorproefje van beide gehad, en wil daarom ook altijd weten waarom een smid wat doet.

Daarbij is alle stromingen die ik aan bekappers gehad heb goed en slecht werk gezien, de perfecte bekapper dus nog niet gevonden, gelukkig kan ik heel wat zelf.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:32

Arabesk schreef:
Nascholing doen jullie ook door dvd's te kopieeren? Dit hoort gewoon op de plank van elke hoefsmid, deze schat van info moet je niet stelen maar gewoon eerlijk kopen :Y) Het is het geld écht waard :j

in mijn ogen is beschikbaar stellen wat anders als kopieren. Uitlenen bijvoorbeeld, en als het ze wat lijkt kunnen ze toch altijd aanschaffen? Net als testzadels bijvoorbeeld.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:34

Arabesk schreef:
In dít topic wel ja. Als je over NB verder wil gaan zou ik zeggen open een nieuw topic :)* en maak er meteen een sport van om te kijken hoe lang je ie zonder slot kan blijven :+ _O-

Een slotje is helemaal niet nodig, waarom zou het niet mogelijk zijn bij een nieuw topic niet normaal te praten over hoefsmeden en natuurlijke bekappers? Alleen de personen zelf kunnen dat mogelijk of onmogelijk maken?

Er wordt wel wat meer gedaan aan de na scholing, hoe kom je er bij dat er alleen dvd's gecopiëerd worden? Jullie hebben zelf geschreven dat de na scholing van natuurlijk bekappen het herhalen van de cursus is?
En hoe kom je bij stelen, mijn vraag was of jij die serie beschikbaar wil stellen? Daar mee bedoel ik niet copiëeren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 00:49

lailapri schreef:
Arabesk schreef:

in mijn ogen is beschikbaar stellen wat anders als kopieren. Uitlenen bijvoorbeeld, en als het ze wat lijkt kunnen ze toch altijd aanschaffen? Net als testzadels bijvoorbeeld.

Nee daar begin ik niet aan, het materiaal is erg duur en ik ben er erg zuinig op. Bovendien, is het het geld echt waard en de moeite waard, ook voor hoefsmeden om aan te schaffen. Misschien is er iemand anders die het uit wil lenen.

Dat zelfde gezeur is ook altijd met de parelli pakketten, iedereen is te krenterig om er wat aan uit te geven (terwijl je heel veel info en kennis opdoet) en iedereen wil altijd maar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ^)

Stel je maakt zelf een dvd, er gaat erg veel tijd, moeite en geld inzitten, hoe zou jij het vinden als iedereen de dvd maar aan elkaar uitleent en kopieert (want dat gebeurt met uitlenen al snel).

Op de sneakpreview is genoeg te zien om te kunnen beoordelen om iets wel of niet aan te schaffen ;-) Trouwens iets dat aanbevolen wordt door de hoefsmedenvakbladen en veeartsenbladen in Amerika zou ik als hoefsmid zéker op de plank willen hebben.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 01:43

Zow. Als jullie klaar zijn met je discusie, dan ga ik ff verder met waar het topic voor bedoeld is... ;)

Het gaat om deze dikkerd! (beetje rare foto, vreemde positie, zo'n dikke buik heeft ie nou ook weer niet, 't staat normaal gesproken wel enigzins in verhouding zeg maar :D ):
Afbeelding

LV
Afbeelding
Afbeelding

RV
Afbeelding
Afbeelding

LA
Afbeelding
Afbeelding

RA
Afbeelding
Afbeelding

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 07:48

Sanne, ik doe met je mee, want ik wil nog steeds heel graag weten wat de ervaren mensen hiervan vinden:
Kan helaas niks over jouw foto's zeggen, heb er helaas de ervaring niet voor.
(en dan gaat het dus om de gleuf in de toon)

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 07:58

Mijn paard had laatst ook zoiets, maar in heel mindere maten. BIj haar was de wand gewoon weer wat te lang geworden, waardoor zo'n stukje ging scheuren en ging omklappen bij haar. Maar dat waren wel kleinere oppervlakten dan die snee hierboven. Ziet er vaag uit.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:24

@Myour
Ik vind dat hij een heleeee mooie opzet heeft hoor!
Erg netjes!

@Sannesep
Ik mis de gehele vorming van de hoefballen van jou pony!
Voor de de rest zie ik nog wel wat kleine dingen, maar wacht (ik) maar even op scoxxx wat die te zeggen heeft

@Kriebel..
ik zou het echt niet durvern zeggen.
Moeten we maar even wachten op scoxxx denk ik maar :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:32

Ik zou zeggen dat het een verwijding is tussen de gepigmenteerde en de ongepigmenteerde hoefwand? Maar zoveel verstand heb ik hier niet van.. misschien een bacterie?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:42

Hier nog fotos van het linker voetje.
Ik heb mijn smid nog steeds niet gesproken, baal ik heel erg van want vind de hoeven eigenlijk te lang als ik ze zo zie.
En ik zit in dubbio om hem van zijn ijzers af te halen.
Voor de kar gaat hij bijna niet meer (vakantie is afgelopen en de dagen worden gewoonweg weer korter) dus dat zal niet denderend veel meer voorkomen.
Maar..
Nu heeft hij aan de achterkant van die ontzettende waaiers die nu eindelijk minder worden dankzij de ijzers.
Daardoor loopt hij zelf ook fijner want hij gaat rechter staan.

Nu is dat zonder ijzers bijna niet te corrigeren (lees: zn hoeven zijn altijd te kort om het goed te vijlen of te knippen etc)
Ik zit dus een beetje in een dubbio..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:45

Die waaiers (flares) kun je prima oplossen door een kwartierboogje te maken.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:48

Explain?
Mijn smid zou dat nooit doen aangezien hij geen NHer is.
Maar Qua informatie sta ik voor alles open!