Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:59

Bandida schreef:
pharagirlke schreef:
Dat ben ik met je eens, dat het niet zou mogen gebeuren. Maar ik durf ook verder te denken en te geloven dat het zo niet elke dag gaat. :)

Mij interesseert die hele discussie over wel of geen LDR, wel of geen teugelcontact, aanleuning blablabla geeneens. Al dat technisch gezemel doet niks anders dan de feiten ondersneeuwen. De feiten zijn dat wat de TS gepost heeft aantoont dat de huidige vorm van FEI competitie niet met paardenwelzijn te rijmen is. Als je het meeste punten krijgt met paarden die dat moeten ondergaan in het uur voor ze in de ring verschijnen dan kan ik daar maar één ding bij bedenken: fout bezig.

Dat filmpje kan je bovendien op iedere topwedstrijd gaan schieten, en wat daar op te zien is (al was het een film ipv foto's) is simpelweg om te kotsen. Als dat 'het beste' is wat we hebben aan ruiters, dan wil ik daar niets mee te maken hebben (en zo geschiedde).
Voor iedereen die daarover twijfelt: neem eens je vriend, vriendin, broertje..die niet in de paarden zitten mee naar zo'n inrijbak en vraag eens of ze denken dat die paarden 'happy athletes' zijn. Goeie kans dat ze de dierenbescherming willen bellen en niet begrijpen wat jouw fascinatie met zo'n zinloze beulerij met dieren is.

Oooh roepen de ruiters dan..maar zo'n leek weet helemaal niet waar het over gaat.
Helaas.. 't is omgekeerd, de leken zijn de enigen die nog onbevangen zien waar het over gaat.

Daar gaat dit topic over, de paardenwereld zelf is blind voor de waarheid. Met de kop vol aan hulpmiddelen (whats in a name) gelinkte info wordt onder het moto van rijkunst, verfijning en ontspanning weggeredeneerd wat iedere leek wél kan zien: dit is helemaal geen sport. Zo'n paard is niet meer of niet minder als een uiterst scherp afgerichte dansende beer.
Iemand post hier een fotoreeks met beelden waar werkelijk iedereen aan kan zien: dat hoort niet. En wat gebeurt er, in plaats van een oproep om de eigen stal nu eens uit te mesten worden de meest omslachtige pogingen ondernomen om het weg te redeneren, als onwaar te klasseren of zelfs goed te praten.

Geeft mij alleen maar het idee dat er nog veel werk aan de winkel is, en dat het in de paardenwereld grootschalig ontbreekt aan kennis over paarden. Nee niet over rijden, bitten, teugels, zadels en methodes, over paarden. Biologie en ethologie.

Ook hier sluit ik me volledig bij aan! Goed verwoord :j .
Dit valt gewoon niet goed te praten.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:15

_/-\o_ Amen Bandida. Je hebt de discussie netjes en goed samengevat, hiermee loopt voor mij ook een einde aan het meedoen met deze discussie.

Ondanks de aanvallen die je soms krijgt als je "toegeeft" het filmpje dierenkwelling te vinden hebben we toch een redelijk nette discussie gehad. Enigste wat ik aan Bandida wil toevoegen is een stukje conclusie die ik voor mezelf getrokken heb:
Ondanks dat veel mensen hier mij de indruk geven dat ik RK eens moet proberen blijf ik bij mijn eigen ding. RK is alleen maar voor happy few weggelegd en daar hoor ik niet bij. Gelukkig zitten die happy few wel op bokt en wens ik hun veel succes, wie weet zien we ze nog wel eens op de Olympische Spelen.

Edit: zinformulering :)

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 09:58

Bandida schreef:
pharagirlke schreef:
Dat ben ik met je eens, dat het niet zou mogen gebeuren. Maar ik durf ook verder te denken en te geloven dat het zo niet elke dag gaat. :)

Mij interesseert die hele discussie over wel of geen LDR, wel of geen teugelcontact, aanleuning blablabla geeneens. Al dat technisch gezemel doet niks anders dan de feiten ondersneeuwen. De feiten zijn dat wat de TS gepost heeft aantoont dat de huidige vorm van FEI competitie niet met paardenwelzijn te rijmen is. Als je het meeste punten krijgt met paarden die dat moeten ondergaan in het uur voor ze in de ring verschijnen dan kan ik daar maar één ding bij bedenken: fout bezig.

Dat filmpje kan je bovendien op iedere topwedstrijd gaan schieten, en wat daar op te zien is (al was het een film ipv foto's) is simpelweg om te kotsen. Als dat 'het beste' is wat we hebben aan ruiters, dan wil ik daar niets mee te maken hebben (en zo geschiedde).
Voor iedereen die daarover twijfelt: neem eens je vriend, vriendin, broertje..die niet in de paarden zitten mee naar zo'n inrijbak en vraag eens of ze denken dat die paarden 'happy athletes' zijn. Goeie kans dat ze de dierenbescherming willen bellen en niet begrijpen wat jouw fascinatie met zo'n zinloze beulerij met dieren is.

Oooh roepen de ruiters dan..maar zo'n leek weet helemaal niet waar het over gaat.
Helaas.. 't is omgekeerd, de leken zijn de enigen die nog onbevangen zien waar het over gaat.

Daar gaat dit topic over, de paardenwereld zelf is blind voor de waarheid. Met de kop vol aan hulpmiddelen (whats in a name) gelinkte info wordt onder het moto van rijkunst, verfijning en ontspanning weggeredeneerd wat iedere leek wél kan zien: dit is helemaal geen sport. Zo'n paard is niet meer of niet minder als een uiterst scherp afgerichte dansende beer.
Iemand post hier een fotoreeks met beelden waar werkelijk iedereen aan kan zien: dat hoort niet. En wat gebeurt er, in plaats van een oproep om de eigen stal nu eens uit te mesten worden de meest omslachtige pogingen ondernomen om het weg te redeneren, als onwaar te klasseren of zelfs goed te praten.

Geeft mij alleen maar het idee dat er nog veel werk aan de winkel is, en dat het in de paardenwereld grootschalig ontbreekt aan kennis over paarden. Nee niet over rijden, bitten, teugels, zadels en methodes, over paarden. Biologie en ethologie.

Wauw! Ik kreeg kippenvel bij het lezen... Wat een waarheid! Onwijs goed geschreven :oo

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:04

Whinnylando schreef:
Waarom zou ik uberhaubt nog de moeite nemen om serieus tegen jullie te doen Kiwiko en Phara als jullie vervolgens niet het levensverhaal van dat paard geloven? Geef mij eens 1 goede reden? Sluit je ogen niet voor wat er gebeurt in de wedstrijdport is mijn advies.

Het is jammergenoeg waar, geen pijnstillers (hoe denk je dat een paard door de dopingtest komt zo?), 3 chips in elke sprong. De huidige eigenaar heeft ze nog in een potje :) Het geeft maar weer eens aan hoe toegeeflijk paarden zijn. En hoe graag ze willen verbergen voor roofdieren dat ze zwak zijn. Want dat blijft de natuur van een paard. Zoals ik al eerder zei in dit topic, hij draaide zijn hakken weg bijv. in de wissels. Om de pijn te verdragen.

Rana schreef:
edit oh nee want alle foto's in het filmpje van de ts waren geen toevaltreffers.. ;(
Rana je hoeft niet zo onvriendelijk tegen me te doen hoor. Ik heb liever niet dat jij je eigen mening voor mij invuld, je hoeft hem niet op mij af te schrijven. Zo behandel ik jou ook niet.

Dan nu mn antwoord op je bericht:
Natuurlijk is er voor iedere foto een verklaring, dit paard heeft veel meegemaakt, is slecht getraind geweest, heeft zijn bouw niet mee, en dit is mijn "toevalstreffer" in een rij-uur. Jullie vinden hem nog niet eens zo schokkend.... Realiseer je nu wat je zelf zegt? Want al die paarden die wél alles mee hebben gehad geven namelijk behoorlijk wat toevalstreffers die wél schokkend zijn.

Voor de duidelijkheid, ik geef nog steeds niet af op RK met mijn commentaar het gaat mij om de soms dieronvriendelijke dingen die ik voorbij heb zien komen in het filmpje.

Winnylando het spijt me ten zeerste als in sarcastischer uit de hoek kom dan bedoeld, maar zo is er dit voor ieder rijtechnisch probleem op een foto een te plaatsen verklaring. Het is dus niet naar jou persoonlijk, het is enkel de foto welke ik voor de stelling aangrijp. Bij jou is het OCD bij een ander een vlucht reactie, nog een ander heeft als ruiter een dagje wat min der evenwicht of spierpijn en onafhankelijk van de methode welke gebruikt gaat worden of wordt...

Citaat:

Je hebt je mening mooi verwoord... Maar meningen zijn er om te verschillen... Ervaring maakt wijsheid en iedereen heeft andere ervaringen en waarheden, daarom is dit een nooit te stoppen discussie. En als hij stopt krijg je het weer over iets anders....

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:08

Bandida schreef:
pharagirlke schreef:

Juist! Ieder normaal denkend mens kan zien dat er iets niet goed gaat als het mogelijk is zoveel 'momentopnames' van onze toppers te schieten. Daarbij zijn lastige paarden en 'ze weten wat ze doen' geen argument. Ga naar een willekeurige webstrijd met B en L ruiters en je komt met hetzelfde resultaat thuis. (zonder stang, dat dan wel...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:13

Whinny, maak je geen zorgen op bokt zitten ook alleen maar wannabees die door hun paard diep te rijden hopen er iets uit te halen wat ze er nooit hebben ingereden en wat er van nature ook niet is :).

Een paar pagina's geleden ging het over uberstreichen. Dat is een prima oefening die maar een seconde duurt waarbij je controleert of de houding van je paard echt zelfhouding is. Je kunt het met twee teugels doen, maar de meeste ruiter hebben hun paard al van de binnenteugel af en dan weet je het eigenlijk ook al. Zodra je in het uberstreichen been geeft, verandert er wel degelijk iets in de houding van je paard en als je het moment te lang laat duren ook. Bij een paard dat achter het bit loopt, gebeurt dat allemaal niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:22

pharagirlke schreef:
Goed afgericht of niet, het zijn paarden, levende wezens die kunnen schrikken, heet kunnen zijn, nerveus kunnen zijn enz. Er van uit gaan dat je een goed afgericht paard ten alle tijden met je zit op de rem kan krijgen is naïef en onrealistisch. ;)

dan ben ik liever naief en onrealistisch :+
als je paard met zulke grote signalen zijn mening duidelijk moet maken, zit er iemand op z'n rug die niet zo goed luistert :)*
Ik snap nog steeds niet wat de lol is van constant een gevecht aangaan, ik haal toch echt meer lol uit samenwerking..

verder ga ik volledig met bandida mee, super verwoord +:)+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:37

Wat mij betreft had deze hele discussie kunnen stoppen nadat Whinnylando op pagina 9 een demonstratiefilmpje van de onvolprezen Dr.Rainer Klimke had geplaatst.
De voorstanders van LDR/RK hadden dan het schaamrood op de kaken gehad en de tegenstanders zien er hun gelijk in bevestigd. Zó hoort een paard te lopen zonder geweld aangedaan te worden. Je moet wel stekeblind zijn wil je het verschil in vrijheid, lossigheid, schwung in het éne en het andere voorbeeld, niet te zien..

Het is een tragisch feit dat men tegenwoordig steeds meer 'spektakel' wil zien en dat er in de jacht naar goud en punten, de grenzen van het betamelijke steeds verder verlegd worden. Het motto wordt dan 'training' en voor dát excuus moet alles wijken. Het filmpje van de TS wordt door sommigen afgedaan als 'moment-opnamen' .. tja, er zal altijd wel iets een keer fout gaan. Maar zo vaak? Het blijft een feit dat een moment er gewoon "is" - en ieder "moment" dat een paard er zo bij moet lopen, is er één teveel.

Ik wil geen kruistocht beginnen tegen bepaalde (top)ruiters: ik denk namelijk dat wij allemaal een bepaalde verantwoordelijkheid hebben. De pennies die hun helden proberen te imiteren, de lesgevers die in veel gevallen een gruwelijk gebrek aan kennis hebben (van zowel rijtechniek als simpele anatomie), de meepraters die een paard pas wat waard vinden als hij/zij tegen de klippen op gepresteerd heeft. Geld en succes is daarbij de spil.

Hier is-ie dan, de happy athlete: http://www.youtube.com/watch?v=vgI66FjZ_x8

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:02

Bandida schreef:
pharagirlke schreef:

Helemaal mee eens!!
En het kan me niet vaak genoeg gezegd worden, vandaar nogmaals in de herhaling!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:30

Rana

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:46

maar dit in mijn opinie is geen hyperflexie ldr en Rollkur...... De manier waarop het behoort te gaan lijkt hier niet op.....

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:54

Ik zit net met een pen een beetje in m'n mond te sjorren (alsof het een bit is). :D

1 Omhoog met m'n hoofd geeft een boel verlichting op de tong. Sterrenkijker?
2 Naar beneden met m'n hoofd, wil ik heel graag de kin op m'n borst, want m'n tong doet zeer.

Conclusie: je kan als paard maar het beste een ruiter hebben met een heeeele rustige/zachte hand, want er is niet zoveel kracht voor nodig om in je broek te plassen . :\
Laatst bijgewerkt door jolin op 09-06-09 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:56

jolin schreef:
Ik zit net met een pen een beetje in m'n mond te sjorren (alsof het een bit is).
1 Omhoog met m'n hoofd geeft een boel verlichting op de tong.Sterrenkijker?
2 Naar beneden met m'n hoofd, wil ik heel graag de kin op m'n borst, want m'n tong doet zeer.
Conclusie: je kan als paard maar het beste een ruiter hebben met een heeeele rustige/zachte hand, want er is niet zoveel kracht voor nodig om in je broek te plassen .

Vind ik zeker geen goede vergelijking. Een paard en jij zitten (als het goed is :+ ) compleet anders in mekaar qua bouw.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:57

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:01

@Bandida
heel mooi verwoord!!
_/-\o_

Ik heb het zelf gezien en het waren zeker geen momentopnames :n
en kan naar de meesten ook niet met plezier kijken :o

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:01

silfie35:

Lees het boek Basis rijkunst van Anne Muller maar eens door, of ga op handen en voeten over de grond kruipen en maak een mooie volte, goed gebogen! Er zijn meer overeenkomsten dan je denkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:08

hns schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=AExwzq33n1Q

Geen getrek en gesleur off course :)

Allemaal "momentopnames" achter elkaar geplakt.
En allemaal moesten ze op de noodrem.
:+
Dit filmpje geeft goed weer hoe gangbaar dit bitmisbruik blijkbaar is. ;(

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 12:12

JoviBan schreef:
hns schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=AExwzq33n1Q

Geen getrek en gesleur off course :)

Allemaal "momentopnames" achter elkaar geplakt.
En allemaal moesten ze op de noodrem.
:+
Dit filmpje geeft goed weer hoe gangbaar dit bitmisbruik blijkbaar is. ;(

Daar kijk ik ook niet meer zo verbaasd van op, zo ging het daar namelijk ook, heb echt spijt dat ik geen filmpjes gemaakt heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:16

jolin schreef:
silfie35:

Lees het boek Basis rijkunst van Anne Muller maar eens door, of ga op handen en voeten over de grond kruipen en maak een mooie volte, goed gebogen! Er zijn meer overeenkomsten dan je denkt!

Juist niet, als je een paardenskelet en dat van een mens naast elkaar ziet. Het verschil zit 'm namelijk al in de kern en daar wordt te vaak te makkelijk overeen gestapt in dit soort vergelijkingspogingen :).

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 12:17

Lovely schreef:
jolin schreef:
silfie35:

Juist niet, als je een paardenskelet en dat van een mens naast elkaar ziet. Het verschil zit 'm namelijk al in de kern en daar wordt te vaak te makkelijk overeen gestapt in dit soort vergelijkingspogingen :).

Mee eens, je kunt mensen niet altijd met paarden vergelijken..

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:20

Bedoelen jullie dan dat je aan een paard gerust meer mag sjorren ?
Omdat dat dan toch waarschijnlijk ook niet zo zeer doet?
Dit riekt naar een vrijbriefje.

Whinnylando

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:28

jolin schreef:

Misschien als je de discussie had gelezen, dat je had geweten hoe 'wij' tegenover LRD/Rollkur/Hyperflexie staan :). Dit even voordat je zelf gaat geloven wat je 'ons' in ons toetsenbord wilt schuiven :).

Een mensenskelet is op kernpunten anders dan dat van een paard, wij lopen op twee benen bijvoorbeeld en onze wervelkolom bestaat uit een ononderbroken lijn. Onze gewrichten verhouden zich anders tot onze botten en de lengte daarvan. Wat valt er eigenlijk te vergelijken?

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 12:35

Lovely schreef:
jolin schreef:

Misschien als je de discussie had gelezen, dat je had geweten hoe 'wij' tegenover LRD/Rollkur/Hyperflexie staan :). Dit even voordat je zelf gaat geloven wat je 'ons' in ons toetsenbord wilt schuiven :).

Een mensenskelet is op kernpunten anders dan dat van een paard, wij lopen op twee benen bijvoorbeeld en onze wervelkolom bestaat uit een ononderbroken lijn. Onze gewrichten verhouden zich anders tot onze botten en de lengte daarvan. Wat valt er eigenlijk te vergelijken?

Ik ben absoluut tegen rollkur en getrek enzovoort, maar ik kan het hier niet anders dan mee eens zijn :j

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:37

jolin schreef:
Ik zit net met een pen een beetje in m'n mond te sjorren (alsof het een bit is). :D

1 Omhoog met m'n hoofd geeft een boel verlichting op de tong. Sterrenkijker?

Conclusie: je kan als paard maar het beste een ruiter hebben met een heeeele rustige/zachte hand, want er is niet zoveel kracht voor nodig om in je broek te plassen . :\

Lovely :Ik begin er niet over dat we gelijk zijn? Waar lees je dat? Ik zeg wel dat er overeenkomsten zijn. En wat ik bedoel, is dat het verd. md gauw zeer doet in een mond.