Bandida schreef:pharagirlke schreef:Dat ben ik met je eens, dat het niet zou mogen gebeuren. Maar ik durf ook verder te denken en te geloven dat het zo niet elke dag gaat.
Mij interesseert die hele discussie over wel of geen LDR, wel of geen teugelcontact, aanleuning blablabla geeneens. Al dat technisch gezemel doet niks anders dan de feiten ondersneeuwen. De feiten zijn dat wat de TS gepost heeft aantoont dat de huidige vorm van FEI competitie niet met paardenwelzijn te rijmen is. Als je het meeste punten krijgt met paarden die dat moeten ondergaan in het uur voor ze in de ring verschijnen dan kan ik daar maar één ding bij bedenken: fout bezig.
Dat filmpje kan je bovendien op iedere topwedstrijd gaan schieten, en wat daar op te zien is (al was het een film ipv foto's) is simpelweg om te kotsen. Als dat 'het beste' is wat we hebben aan ruiters, dan wil ik daar niets mee te maken hebben (en zo geschiedde).
Voor iedereen die daarover twijfelt: neem eens je vriend, vriendin, broertje..die niet in de paarden zitten mee naar zo'n inrijbak en vraag eens of ze denken dat die paarden 'happy athletes' zijn. Goeie kans dat ze de dierenbescherming willen bellen en niet begrijpen wat jouw fascinatie met zo'n zinloze beulerij met dieren is.
Oooh roepen de ruiters dan..maar zo'n leek weet helemaal niet waar het over gaat.
Helaas.. 't is omgekeerd, de leken zijn de enigen die nog onbevangen zien waar het over gaat.
Daar gaat dit topic over, de paardenwereld zelf is blind voor de waarheid. Met de kop vol aan hulpmiddelen (whats in a name) gelinkte info wordt onder het moto van rijkunst, verfijning en ontspanning weggeredeneerd wat iedere leek wél kan zien: dit is helemaal geen sport. Zo'n paard is niet meer of niet minder als een uiterst scherp afgerichte dansende beer.
Iemand post hier een fotoreeks met beelden waar werkelijk iedereen aan kan zien: dat hoort niet. En wat gebeurt er, in plaats van een oproep om de eigen stal nu eens uit te mesten worden de meest omslachtige pogingen ondernomen om het weg te redeneren, als onwaar te klasseren of zelfs goed te praten.
Geeft mij alleen maar het idee dat er nog veel werk aan de winkel is, en dat het in de paardenwereld grootschalig ontbreekt aan kennis over paarden. Nee niet over rijden, bitten, teugels, zadels en methodes, over paarden. Biologie en ethologie.
Ook hier sluit ik me volledig bij aan! Goed verwoord
.Dit valt gewoon niet goed te praten.

Amen Bandida. Je hebt de discussie netjes en goed samengevat, hiermee loopt voor mij ook een einde aan het meedoen met deze discussie.