Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:49

jodi schreef:
Inderdaad niet erg duidelijk,maar er zit toch een zekere 'leegte' in de hoek tussen hoefwand en steunsel.Deze hoek is echter van beton en slijt(of raspt)er niet vanzelf vanaf.

enkele mm's is geen probleem, sommige mensen laten enkele mm's staan om bijv. meer grip te hebben op gras

Onze paarden staan op beton en rondom de ruiven liggen grindtegels, we rijden ook veel op de weg. Toch slijten de hielen (en steunsels) niet genoeg, die werken we met de rasp en de renetten bij.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 23:16

Arabesk schreef:
jodi schreef:
Toch denk ik dat als je op de zool van de 2.5 jarige afgaat,dat je dan de hielen korter zou maken,of niet?

in een foto zit niet zoveel diepte Clown, maar het lijkt erop dat de zool aan de achterkant omhoog loopt en dus de hielen níet korter zouden kunnen

Zo denk ik ook ja.
Ik persoonlijk zou de hielen zeker niet lager maken. De "lege" hoek lijkt weinig/geen flakey material te bevatten, hetgeen voor mij altijd een duidelijke aanwijzing is.
Ik kap geen "gezond" hoefmateriaal weg.
Flakey material is het beste te ontdekken via de staalborstel trouwens.... levert zo makkelijk "leesbare" hoeven op.

Steilere voetjes kunnen over het algemeen wat beter over grind en stenen... zo zie ik bij mijn eigen paarden. Vandaar mijn eerdere gedachte-gang c.q. stelling. Clown De platvoetigen van mij, moet ik er wat eerder een ijzertje ondertimmeren namelijk.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:09

scoxxx schreef:
Mijn stelling is "de paardjes van Jodi en de shet van Geerke hebben hoge(re) hielen ontwikkelt om zo nog concaver te kunnen worden a.g.v. hun zeer stenige omgeving. En zo is een (zeer?) goede balans hoeven-omgeving ontstaan... zeg maar."

Ik denk dat je met die stelling wel eens heel erg gelijk kunt hebben.
Nog niet zo lang geleden hoorde ik van iemand die wist van een groep Andalusiers die leefden op de stenige ondergrond, dat die ook behoorlijke hoge hielen ontwikkelden in hun natuurlijke omgeving.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:45

klopt, andalusische paarden hebben over het algemeen steilere hoeven en hogere hielen dan in NL gemiddeld is. dit heeft inderdaad te maken met hun achtergrond van het leven in het bergachtige gebied daar. veel paarden lopen daar overigens nog steeds 'vrij' rond.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 02:11

SpikyBlue schreef:
scoxxx schreef:
Als je iets niet weet of niet kan vinden, betekent het niet gelijk dat het er niet ís... Knipoog
De Nederlandse Vereniging van Hoefsmeden organiseert minstens vier bijscholingsdagen per jaar Pling
Volgende week, as the matter of fact, heb ik weer een bijscholingsdag.
Verder zijn er nog symposia in het buitenland waar je bericht over krijgt en heen kan gaan. Ook is er jaarlijks een groot congres voor dierenartsen en hoefsmeden in Maastricht. Verder ligt er tweemaandelijks een vakblad over hoeven op de mat.
Tegenwoordig moet je als (gediplomeerd) lid van de vereniging zijnde ook je studiepunten halen.

Als ik een TV koop en ik kom in de winkel, verwacht ik dat de verkoper mij advies kan geven, dat hij meer weet als ik. Dat is zijn toegevoegde waarde, daar betaal ik dan ook graag voor. Natuurlijk kan je niet altijd alles beter weten als je klant, maar je zal er op zijn minst je best voor moeten doen.
Als je dan simpelweg redeneert dat alles eerst op het internet staat voor het uberhaupt in boekvorm uitkomt, doe je jezelf zwaar tekort als je die informatiebron links laat liggen.
Ik was enkele weken geleden in Frankrijk op vakantie. De buurman van het gehuurde huisje was toevallig smid en was de paarden van zijn vrouw aan het beslaan. Nou heb ik geen verstand van beslaan, maar in mijn optiek was het echt wel een vakman. De beste man had nog nooit van hoefschoenen gehoord.
Ik had aardig wat spullekes in de auto, dus ook hoefschoenen.....alsof hij water zag branden. Toen ik begon over bevangen ponies in een gipsverband met zooltje zetten.....was hij me al helemaal kwijt. Ik vind dat zo enorm zonde, want deze man verstond op zich echt wel zijn vak. Uiteindelijk wilde ik hem verwijzen naar een aantal site's en je raadt het al.....geen internet. Das allemaal moderne flauwekul.

Kortom, deze man deed zichzelf echt tekort.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:08

Had je het gezicht moeten zien van mijn smid toen ik hem vertelde dat de ijzers eraf moesten Haha!
Ik heb hem het boek van Strasser(het enige in Frans vertaalde op dat moment)in handen geduwd + wat artikeltjes.Nu is hij natuurlijk bekapper Clown ,helaas heeft hij blijkbaar geen tijd meer om nog langs te komen Huilen
Maar goed,hij was geen goede smid,gezien de rampzalige resultaten van zijn werk bij mijn paarden..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:32

Arabesk schreef:
*auw*

Waarom vijlen sommige smeden de héle hoefwand? Zo beschadig je de beschermlaag en maak je de hoefwand onnodig dun Ziek

elke keer een halve mm eraf vijlen betekent toch al snel dat de hoefwant een halve cm dunner is geworden tegen de tijd dat ie beneden is gekomen met uitgroeien.

Arabesk, ik heb je nu een paar keer gevraagd om een uitleg maar tot op heden niet gehad.
Kennelijk maak ik een denkfout want ik kom niet aan die halve cm. dunner onderaan.

Jij weet er ongetwijfeld meer van anders zou je zo'n opmerking niet plaatsen, toch ??? Knipoog

Dus alsnog graag jouw beredenering ?
Laatst bijgewerkt door henny_w op 20-11-08 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:34

Arabesk had een filmpje geplaats waar het vrij duidelijk in werd uitgelegd (volgens mij Nagelbijten / Gniffelen )

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:35

Visconti schreef:
Arabesk had een filmpje geplaats waar het vrij duidelijk in werd uitgelegd (volgens mij Nagelbijten / Gniffelen )

Heb ik wat gemist? Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:08

henny_w schreef:
Arabesk, ik heb je nu een paar keer gevraagd om een uitleg maar tot op heden niet gehad.

voortaan eerst zelf even goed zoeken voor je begint te bleren, je lijkt wel een leerling

Citaat:
Kennelijk maak ik een denkfout want ik kom niet aan die halve cm. dunner onderaan.

Jij weet er ongetwijfeld meer van anders zou je zo'n opmerking niet plaatsen, toch ??? Knipoog

Arabesk @ [BEH] Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

ik ga er nog een apart topic over maken, waarbij we een hoef uit onze vriezer doormidden gaan zagen, maar dan niet zoals gebruikelijk verticaal maar horizontaal.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 20-11-08 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:10

Deighton schreef:
De beste man had nog nooit van hoefschoenen gehoord.
Ik had aardig wat spullekes in de auto, dus ook hoefschoenen.....alsof hij water zag branden.

Onze veearts had ook nog nooit van hoefschoenen gehoord. No Cheer
Maar hij staat er wel voor open, toevallig hadden we twee merken achterin de auto liggen.

Niet alle informatie is te vinden op internet, wel steeds meer. Wel is het zo dat informatie die vroeger alleen beschikbaar was voor een klein clubje mensen nu wel beschikbaar is in begrijpelijk taal voor iedereen. Dat heeft er ook voor gezorgd dat de 'barefoot movement' nu vooral opkomt vanuit de paardeneigenaren zelf.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:48

Arabesk schreef:
henny_w schreef:

voortaan eerst zelf even goed zoeken voor je begint te bleren, je lijkt wel een leerling

Citaat:

Wat verhiptes vervelend voor je Arabesk dat jij met zulke 'leerlingen' van doen hebt op Bokt Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb DAT filmpje wel gezien maar ik mis nog steeds de logica vandaar mijn verdere doorvragen.

Ten eerste de halve cm. dunner onderaan die naar mijn mening zwaar overdreven is van de getoonde en opgevijlde foto's eerder in dit topic.
Ten tweede maakt of de mevrouw van het filmpje een denkfout OF moeder Natuur gaat de fout in.

Ik heb nl. op mijn PC 2 foto's van Jaime Jackson van natuurhoeven op rotsbodem waarbij de hoefwand naar onderen toe enorm terug loopt door natuurlijke 'polijsting'.
Dat zou dus betekenen dat OF de hoefwand een enorm herstellend vermogen heeft en in notime een nieuwe harde buitenlaag aanmaakt OF de natuurhoeven hebben per definitie een probleem door constante beschadiging van de opperste hoefwand.
Of mijn logica klopt van geen meter.

Ik krijg de foto's niet hier geplaatst. Is er iemand waar ik ze naar toe kan sturen die ze hier wel kan plaatsen?
Anders moet ik even wachten tot vanavond en het mijn echtgenoot vragen Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:39

En de foto's:
Afbeelding
Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:40

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:46

@ henny_w ik bedoelde een leerling in de zin van middelbare scholier

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:03

Ffkes een onderzoekje gedaan om mijn eerdere opmerkingen inzake mijn twijfels over de geleverde kwaliteit van sommige gediplomeerde hoefsmeden...
Kleine rectificatie Knipoog min of meer.

Van de 16 hoefsmeden die ik ken hier uit de omgeving (buiten 3 Belgische smeden om) man, dan ken ik er 19 gediplomeerde hoefsmeden hiero in de omgeving Bloos ... zijn er 11 aangesloten bij de Vereniging van Hoefsmeden.
Tuurlijk ken ik ze niet allemaal persoonlijk. De meeste van naam. Van 6 hoefsmeden ken ik het werk; paard X, beslagen door hoefsmid Y.
Van deze 6 hoefsmeden, heb ik bij 2 mijn twijfels en leveren mijns inziens slecht werk. 1 hoefsmid van deze 2 twijfelgevallen is lid van de Vereniging van Hoefsmeden.

Dat is in mijn directe omgeving. In het endurance-wereldje ken ik meer schrijnende hoef-gevalletjes (lees slecht bekapt en beslagen).
Drie zijn "hoefsmid" zonder diploma's en de anderen weet ik te weinig van... tja, behalve dan dat ze slecht werk leveren.
In het endurance-wereldje ken ik het werk van voor mij onbekende hoefsmeden (buiten deze 3 diploma-loze hoefsmeden) op 5 paarden.

Maakt 10 hoefsmeden (waarvan 3 dus diploma-loos) waarvan ik het werk persoonlijk heb beoordeelt tot slecht.

Mmm, buiten de schrijnende fotootjes hier van sommige paarden om.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 20-11-08 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:10

Het zijn niet de meest briljante foto's, maar hier wat plaatjes - ben benieuwd naar het commentaar!
Roept u maar!

voorhoeven

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
achter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:10

scoxxx schreef:
Ffkes een onderzoekje gedaan om mijn eerdere opmerkingen inzake mijn twijfels over de geleverde kwaliteit van sommige gediplomeerde hoefsmeden...

Valt nog wel mee Haha!
Van de 5 smeden die ik in deze omgeving ken, wil ik er 5 niet bij mijn paard hebben Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:11

@Jannepauli: heb je ook foto's van de onderkant?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:12

scoxxx schreef:
Maakt 10 hoefsmeden (waarvan 3 dus diploma-loos) waarvan ik het werk persoonlijk heb beoordeelt tot slecht.
Mmm, buiten de schrijnende fotootjes hier van sommige paarden om.

Ik was nog niet helemaal uitge-analyseerd Knipoog

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:19

Jannepauli schreef:
Het zijn niet de meest briljante foto's, maar hier wat plaatjes - ben benieuwd naar het commentaar!
Roept u maar!

voorhoeven

Afbeelding

Ik zie flare's. Met een verticaal "breekpunt" op het laatste 1/3de punt van de hoef.... over de gehele verticale lijn.
Voetas lijkt op de foto wel OK... voor zover ik kan zien op de foto's van een redelijk bewegend/scharrelend paardje Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:23

scoxxx schreef:
Ik was nog niet helemaal uitge-analyseerd Knipoog

Haha!

Het blijft een moeilijk verhaal.
Een goede smid, een goede dierenarts, een goede fysio, goede instructie..... Probeer het maar te vinden en dan ook nog in de eigen regio.
Het jammere is dat je de kwaliteit pas weet als je het uitgeprobeerd hebt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:25

@ scoxx - ja flares, dat zeker!
Een goed scharrelend paardje? Nou nee.. ze is rondom bevangen! (maak maar even een uitstapje naar het centrale topic hoefbevangenheid, daar staan ook de röntgenfoto's)

En nu de vraag: het hoefbeen is niet of nauwelijks gekanteld. Het advies van DA en smid: flares weghalen ( voor en achter) - daar zit een bepaalde logica in. Maar... het kan zijn dat het hoefbeen in z'n geheel gezakt is, waardoor dus pijnlijke druk op de zool ontstaat en het paard kreupel laat lopen. Vraag: stel je haalt de flares weg - wordt de druk op de zool dan niet nog erger, met evntueel een verder risico op zoolbeschadiging?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:26

Aimee schreef:
scoxxx schreef:

Valt nog wel mee Haha!
Van de 5 smeden die ik in deze omgeving ken, wil ik er 5 niet bij mijn paard hebben Clown

Dan kennen Aimee en ik saampjes 15 hoefsmeden die we niet bij onze paarden willen hebben.
Dat is best veel... Verdrietig

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:31

Ik ook even een stipje, zit op mijn werk en kan nu niet alles lezen.
Ik zal ook zeker foto's plaatsen....