[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renate1970

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:54

Een beetje positief nieuws vanaf deze kant, Dawny lijkt het ook op 1 zakje goed te doen. Ze was vanmiddag sneller de stal uit dan mij Bloos, mag eigenlijk wel niet Tong uitsteken maargoed op zo'n moment vergeef ik het haar maar Knipoog.
Vandaag 2x 10 minuten gewandeld, en ze hield het tempo er goed in.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:49

Dat klinkt goed Renate! hou vast die stijgende lijn!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:59

Altijd fijn om te horen dat het de goede kant opgaat!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:51

Fijn zeg Lachen Hopelijk gaat het zo door met dawny! Lachen

Ik heb vandaag voor het eerst weer gesprongen met gwyn! Haha! Niet hoog hoor, 3de gaatje. Hij vond het fantastisch! en belangrijkste: nergens last van! Totaal niet gevoelig meer!
Gister is hij op een lange buitenrit geweest met bijrijdster en hij koos er zelf voor om op het harde pad te lopen Lachen
Dus nu weet ik zeker dat hij geen speciale hoefijzers nodig heeft, ongeacht wat de hoefsmid vindt Knipoog

Enne de tip met biks en belonen heeft gewerkt Lachen heb eerst rustig in de wei gewandeld met hem totdat hij zelfs zonder touw meeliep en rustig een weiland verder (weer aan het touw) en daar weer hele tijd gewandeld en hem structureel laten stilstaan en daarna naar het hek gewandeld.
In 1 woord fantastisch! Hij heeft geen 1 keer aan het touw getrokken, is er dus ook niet vandoor gegaan en hij vond het voor het eerst weer heerlijk om met halster bezig te zijn!
Dus dat houden wij er even in Lachen Dus niet halster om doen en in rechte lijn naar het hek/stal lopen, maar eerst tijd besteden in de wei met halster Lachen zodat hij het halster toch kan koppelen aan: leuk! ipv dierenarts/medicijnen/ellende.

Dus het was een toffe middag! Nieuwe bijrijdster is ook tof! en super lief en goed voor hem Lachen Het is helemaal vertrouwd Lachen

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:57

Fijn om te horen OK dan! leuk zo'n berichtje met allemaal blije smileys Lachen
Renate ook fijn te lezen dat het bij jou weer wat beter gaat.

Aankomende zaterdag ga ik op wedstrijd met Saros en Aurora, vanavond hebben we bij de plaatselijke rijvereniging in de bak geoefend Ja Mijn voorleesster verwacht dat Aurora het zelfs beter kan doen dan Saros Wow!
Had ik een jaar geleden ook niet durven dromen dat ze hieraan mee kon doen, en dan in een rubriek die niet alleen maar voor de lol is Haha!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:58

hier ook goed nieuws! pony loopt weer zuiver! ze ging helemaal uit haar dak vandaag. Haha!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:12

Fijn dat er verbetering zit in Dawny en Gwyn.

Succes met de wedstrijd met Saros en Aurora zaterdag.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:06

Hallo,

ik kom hier even binnenvallen met enkel vragen over hoefbevangenheid. ik heb het nog nooit meegemaakt en weet dus niet goed wat kan en niet kan.

mijn verhaal:

ik heb een grote pony (1.51m) van nu geschat ongeveer 22 jaar oud.Hij is al 10 jaar van mij en betekent dus erg veel voor me.

vorige donderdag krijg ik telefoon van de staleigenaar, 'dat mijn paard precies wat mank is'.
vreemd, de dag ervoor kwam hij nog op een vrolijk drafje naar me toe gelopen. aangekomen zag ik metteen dat dit goed fout was, mank op 3 benen precies, amper beweging in te krijgen, zwaar ademen, kortom heel veel pijn. metteen de DA gebeld, verdict: hoefbevangen.

hij heeft 2 dagen Finadyne gekregen in het bloed, moest op een honger dieet en ik had metteen een intensive care unit opgestart: een paddock van 3 op 5 meter volledig onder water gezet, zodat hij met zijn 4 benen in de modder/water stond, koelen koelen koelen. zijn benen ook opgeschoren (hij heeft 3 witte benen die heel gevoelig zijn aan mok) en ingesmeerd met vasiline. verder een stal met zaagsel, heel dik. de vrijdag leek het amper beter te zijn. dus terug een spuit finadyne. ondertussen had hij koeienmestdiarree.

de zaterdag leek het veel beter te gaan, toen heeft hij een spuit metacam gekregen tegen de pijn, die finadyne was te zwaar voor zijn nieren gezien zijn leeftijd. vanaf zondag gestart met acetylsalicylzuur. zondag was hij eigenlijk weer goed mank, maar alleen links voor. vreemd dacht ik, maar ik bleef er niet bij stilstaan.

maandag terug linksvoor héél erg mank. terug de DA gebeld, verdict:hoefblein. door in de vochtigheid te staan is deze doorgebroken en dit verklaarde zijn mank zijn op één hoef. hij was vernageld en de blein zat op 2 nagelgaten. deze uitgesneden en ontsmet, en op stal. geen modderbaden meer met deze hoef. spuit tegen de klem en terug een pijnstiller.

nu zijn we donderdag, hij mag vandaag terug op een schare korte weide, hij mag terug rondlopen. dat hij nog goed mank is (wel niet meer zo erg als maandag) is normaal naar het schijnt.maar is dit door de blein of de bevangeheid?

maargoed dat weet ik niet want ik heb noch ervaring met hoefbevangeheid,noch met hoefbleinen.

zijn linkerhoef staat wel nog warm. is dit van de bevangenheid of de blein?

hoe pak ik het nu aan voor de winter? tzit namelijk zo dat mijn paard allergisch is aan hooi, hij wordt er metteen dempig van (dubbele ademhaling enzo) hij krijgt al 3 winters geen hooi meer; nu uitzonderlijk wel omdat hij gewoon niks anders mag.

zijn normale winterdieet bestaat uit nog wat weidegang, veel bietenpulp en wat recreatiemengeling als krachtvoer, 2 keer 2 scheppen per dag.
dit vooral omdat hij als oudje moeite heeft met dik blijven in de winter, en nu is hij al pakken vermagerd met ziek te zijn dus ik vraag me af hoe en wat ik best voer aan hem, hoe ik het aanpak omtrend weidegang nu en in het voorjaar... kan ik nog op hem rijden? hoelang moet ik wachten?

ik zit met heel veel vragen maar ik ken niemand rondom mij die ervaringen heeft met dit soort ziekte.
hopelijk kunnen jullie mij geruststellen, tips geven...

alvast bedankt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:37

Hallo Acilon. Geruststellen kan ik je wel een beetje, het komt in veel gevallen een heel eind weer goed.
Als ik je verhaal lees, dan denk ik toch meer aan een hoefzweer dan aan hoefbevangenheid. Een hoefzweer is hartstikke pijnlijk, maar lang niet zo erg als hoefbevangenheid. Als de zweer eruit komt, de druk eraf is, is een groot gedeelte van de pijn over.

Om je paard op gewicht te houden zou je heel erg goed Subli Seniores Priores kunnen geven. Dit is een speciaal voer voor oudere paarden en kan indien nodig helemaal ruwvoer vervangen. Hier op bokt hoor je er goede verhalen over. Een nadeel is dat het minimaal 6 uur moet weken.
Mocht het wel hoefbevangenheid zijn, dan is dit een veilig voer voor je paard. Zolang je nog geen zekerheid hebt zou ik hem niet op gras zetten, maar gewoon in de paddock (zoals je al had) met geweekt hooi. Met geweekt hooi speel je ook op safe, je spoelt het fructaan er voor een gedeelte uit en hij zal minder last hebben van zijn allergie.

Succes!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:05

Acilon:
Ik dacht al gelijk aan hoefzweer toen je schreef dat de pijnstiller niet hielp, dus nog voordat je het zelf schreef.
Heb zelf vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Eerst was pony bevangen, na een tijdje liep ze beter en daarna ineens op 3 benen. Omdat ze al snel daarna helemaal niet meer liep en veel lag, dacht DA en hoefsmid dat ze echt toch weer bevangen was; het leek er ook wel op, maar uiteindelijk bleek toen ik ging weken, dat ze 2 hoefzweren had; aan beide voorhoeven tegelijk dus. Dit komt niet vaak voor, maar het kan wel en het geeft hetzelfde beeld als bevangenheid, met dat grote verschil dat pijnstiller nauwelijks schijnen te werken.

Wat de voeding betreft; inderdaad Seniores Priores dacht ik ook aan (oa met grasbrok en bietenpulp) of anders Pre Alpin van Hippolyt of Agrobs; dat zijn enkel grasbrokken die je moet weken en die geschikt zijn voor oude bejaarden paarden zonder tanden om ze toch op gewicht te houden. Het is vrijwel suiker/fructaan vrij en bevat ook zoveel kruiden, waardoor het dus een complete ruwvoer vervanger is, ook wat mineralen e.d. betreft.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:59

Hoii,

Bij mijn paard is gister helaas ook hoefbevangenheid ontdekt.
DA is gister geweest en heeft hem een spuit gegeven.
Hij zei dat het na 4 dagen beter zou moeten zijn,
zo niet zou hij weer komen om hem nog een keer medicijnen te geven.
hij zij dat als het over 4 dagen over was je weer rustig kon beginnen met rijden,
maar ik lees hier nou ook dat het wel een maand duurt of een half jaar voordat mensen er weer op kunnen rijden.
hoe denken jullie daarover???

groetjes myrthe

ps. jahoor de kachel doet het weer eens niet goed en de hele kamer staat onder rook. Ik zit hier met een sjaal voor me mond om fatsoenlijk te kunne ademen.. stomme kachel:S

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:33

Acilon, ik denk ook dat het manken door de hoefzweer is gekomen, hopelijk voelt je paard zich snel beter Ja

Myrthe, wat naar voor je pony! Het ligt er natuurlijk aan hoe erg de hoefbevangenheid is, maar over 4 dagen weer rijden lijkt me bijzonder snel. Ik denk dat je eerder op een week of 2-3 moet rekenen bij hele lichte hoefbevangenheid, bij zwaardere langer. Als hij flink overgewicht heeft is het natuurlijk belangrijk dat hij gaat afvallen (misschien dat je DA het daarom zei), maar in het begin is het echt belangrijk dat je pony alleen maar vrijwillig beweegt.

Wat fijn om te horen dat het hier zoveel beter gaat met een hoop paarden!

Ik heb ook een vraagje. Mijn 'voorgraas'arabier van 25, met nog 3 kiezen, staat nu ruim 3 maanden bij mij op het land. Toen hij kwam was hij behoorlijk mager, zo zelfs dat zijn baasje niet zeker was of hij de winter wel zou halen. Nu is hij heel mooi bijgetrokken en zelfs lichtelijk aan de dikke kant. Zijn baasje zij eergisteren, goh, hij heeft wel een dikke manenkam, ik heb gevoeld en jeetje, dat was niet mis. Als Nado dat zou hebben dan zouden alle alarmbellen afgaan. Hoeven verder mooi koud en geen pols gevonden. Hij loopt ook niet anders dan normaal. Maar ik weet dat hij op z'n 3e ooit een keer bevangen is geweest. Dus... is mijn vraag: is die dikke hals altijd een teken van naderende bevangenheid ? Zou ik haar aanraden om haar paard de helft van de tijd maar op het gras te laten ? Met deze weersomstandigheden overdag erop en 's nachts eraf, toch ? Ik heb hem sinds eergisteren ook maar op de probiotica gezet van Nado, om hem te ondersteunen mocht het nodig blijken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:51

Nee een dikke manenkam kan ook op wat anders duiden, maar in ieder geval wel altijd op een gebrek ...
Dus het is niet goed.
Ik ken nog 2 paarden die een zeer dikke manenkam hebben, en dan bedoel ik echt zo'n kwab, zonder ook maar 1 dag hoefbevangen te hebben gestaan. Een ervan is wel zomereczemer. Maar beiden hebben een grote overeenkomst ... magnesiumtekort (in bloed aangetoond).

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:15

Hier baasje van voorgraas-arabier!! Hé Nado!!
Ik snap er niet zo veel van, van mijn paardje dus... hij is verder gewoon kip-lekker!! Gisteren nog een klein rondje bos gedaan in de hoop dat een beetje extra beweging goed zou doen ook! Hij is altijd wel gevoelig op zijn hoeven ivm eerdere hoefbevangenheid (met 3 en circa 12 jaar) maar hij was bijna niet gevoelig gisteren. Hij eet als een dijker, alhoewel ik wel zijn rantsoen een beetje heb ingedamd nu... Had ook wel het idee dat het al een tikkeltje minder was vanochtend... ben benieuwd wat jij vind Nado!!
Exceem heeft ie totaal niet, nooit gehad ook! Bloos

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:00

Iemand bekend met: Maxh Hippo

Afbeelding

MAXH Hippo is een aanvullend diervoeder voor paarden, samengesteld uit alle benodigde vitaminen, mineralen en aminozuren (zie achterzijde), die onderling samenwerken en elkaars werking versterken. Door de veelheid van stoffen, die nodig is voor de juiste balans in het lichaam van het paard, onderscheidt MAXH Hippo zich. Door de complete samenstelling van MAXH Hippo voert u alle aanvullende voedingsstoffen in één product.

MAXH Hippo heeft een positief effect op de stofwisseling en de spijsvertering van uw paard. Dit is o.a. merkbaar aan:

sneller herstel
verhoogde weerstand
betere prestaties
een vacht die glanst en sneller verhaart
goede hoeven
betere concentratie

Ingrediënten MAXH Hippo

Maltodextrine, Soja eiwit hydrolysaat, Fructose, Dextrose, Erwteneiwit, Wortelpoeder, Lecithine, Koolzaad olie, Zeewierpoeder, Mineralen, Alfalfa

Inhoud
72,0 glucose, 16,0% ruwe eiwit, 6,5% ruwe as, 3,2% ruw vet, 0,5% ruwe vezel, 2,3% calcium, 0,4% fosfor, 0,5% magnesium, 1,0% kalium, 0,6% natrium, 0,9% chloor

Vitaminen Vitamine A 14.398,0 IE Vitamine E 3.255,0 IE
Vitamine B1 32,0 mg Vitamine K 1,2 mg
Vitamine B2 32,0 mg Niacine 216,0 mg
Vitamine B6 34,0 mg Foliumzuur 4,5 mg
Vitamine B12 720,0 µg Panotheenzuur 180,0 mg
Vitamine C 5.200,0 mg Biotine (Vit. H) 2.400,0 µg
Vitamine D3 4.800,0 IE

Sporenelementen IJzer 1.000,0 mg Selenium 300 µg
Mangaan 515,0 mg Zink 1.000,0 mg

Aminozuren
alanine, arginine, asparaginezuur, cysteine, glutaminezuur, glycine, histidine, isoleucine, leusine, lysine, methionine, hydroxylysine, hydroxyproline, phenylalanine, proline, serine, threonine, tyrosine, tryptophaan, valine.

Dosering
Een lage dosering van 25 gram per dag leidt in gemiddeld 3 weken al tot grote verbetering. Eén maatschepje is goed voor 25 gram MAXH Hippo (afgestreken). Bij het aanhouden van deze dosering zult u 40 dagen met 1 kg blik MAXH Hippo kunnen doen.

Functies
Biotine (Vit. H) Vetgebruik, huid, hoeven, spiercellen, bloedsuikerspiegel.
Calcium Botten, gebit, zenuwen, bloedstolling, spieren.
Chloride Zuren-basen evenwicht, maagzuur, ontgifting.
Choline Vetgebruik, lever, galblaas, zenuwen.
Fluor Botten, gebit, vruchtbaarheid, groei.
Foliumzuur Eiwitstofwisseling, rode bloedlichaampjes, celkernen.
Fosfor Stofwisseling van de cellen, celenergie, gespierdheid, botten, tanden, nierfuncties, zenuwreactie, hersencellen.
Jodium Celenergie, vetverbranding, vitaliteit.
Kalium Vochthuishouding, zenuwreactie, groei, ontgifting van de hersenen.
Koper Benutten van ijzer, enzymen, kleur van de huid.
Magnesium Immuniteit, vorming van enzymen, zenuwen.
Mangaan Vorming van enzymen, benutten van vitaminen en vet.
Myo-Inositol Zenuwen, Huid, vertering, beenmerg, spieren.
Natrium Vochthuishouding, zuren-basen evenwicht.
Niacine Bloedsomloop, vet-, stofwisseling van eiwit- en koolhydraten.
Selenium Immuniteit, groei, zuurstofvoorziening, gezichtsvermogen.
Vitamine A Slijmvlies, ogen, bloed, spijsverteringssappen, celkernen.
Vitamine B1 Zenuwen, groei, darmwerking.
Vitamine B2 Stofwisseling van vet-, eiwit- en koolhydraten, ademen van de cellen.
Vitamine B6 Eiwitstofwisseling, rode bloedlichaampjes, afweersysteem.
Vitamine B12 Zenuwen, stofwisseling van vet-, eiwit- en koolhydraten.
Vitamine C Immuniteit, vorming van hormonen, bindweefsel, calcium en ijzer stofwisseling, herstel van wonden.
Vitamine D Botten, tanden, zenuwen, hartspier, doorbloeding.
Vitamine E Immuniteit van de cellen, hartspier, doorbloeding.
Vitamine K Stollen van het bloed, opbouw van botten.
IJzer Aanmaak van bloedkleurstof, zuurstof transport, ademen van de cellen.
Zink Enzymen, bindweefsel, koolhydraten stofwisseling, immuniteit.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:11

Een vriendin van mij heeft dit eens aan haar fjordenruin gegeven en die dacht spontaan dat die weer hengst was.

Wat mij als supplement voor EMS/hoefbevangenpaarden heel erg goed is bevallen is Equilife, Formula4Feet. Speciaal ontwikkeld voor ons soort paardjes.
Ik heb het besteld bij de hoefijzerfabriek Werkman in Groningen. Super service, ik had het steeds de volgende dag in huis.
Bijkomend voordeel: het zijn brokjes die door de paarden smakelijk worden opgegeten, dus het hoeft niet perse door het voer gemengd te worden.
Een echte aanrader.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:16

BaiNar schreef:
Hier baasje van voorgraas-arabier!!
Ik snap er niet zo veel van, van mijn paardje dus... hij is verder gewoon kip-lekker!!

Ik vergat in mijn vorige bericht te zetten dat de andere met die dikke manenkam een wedstrijdpony is ... super gezond in feite, goed op gewicht, geen eczemer of bevangenheidskandidaat ... Maar een manenkam daar zeg je echt U tegen ... vreselijk gewoon.
Onderzoek wees uit dat hij wel een enorm magnesiumtekort had; hij was ook altijd erg hyper; dat is na het geven van magnesium afgenomen.
Note: ik ben zelf geen magnesiumfan, maar ingeval van die pony zag ik echt duidelijk verbetering, zeker in gedrag (maar ook in slinken manenkam, hoewel hij nog wel erg dik is hoor, zeker in vergelijking met de rest van zijn verder slanke lichaam).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:47

Myrte:
Wat vervelend voor je paardje! Hopelijk is ie er weel snel bovenop.
Wat betreft rijden: mijn pony was licht hoefbevangen en na een maand kon ik hem uberhaupt weer uit de wei/paddock halen. Eerste 3 week moest hij op een klein stukje staan en mocht hij absoluut niet rennen en de laatste week mocht hij weer op een groot stuk staan (met zijn vriend ) maar hij moest nog wel een week rust.

Na 2 week beweging kan ik alweer dit:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3WIVIZLR.jpg

met mijn pony Tong uitsteken
(lijkt een wilde sprong, maar was uit stap Nagelbijten / Gniffelen)

en ja, hij vindt een buitenrit zalig!
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DWRSO6RX.jpg

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:06

Even een vooraanzicht om te kunnen laten zien dat zijn buik niet meer zo uitsteekt! Haha!
Dus mensen zullen nu iig niet meer zeggen: wat leuk dat je paard zwanger is Clown

(en hij is daarmee niet meer de dikste pony van de omgeving Haha! hoera! Ik heb meerdere paarden gevonden die nu nog wel zo'n zwangere buik hebben ) Knipoog
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RJBYPYLS.jpg
Hij moet alleen nog zijn spieren terug krijgen, zodat de nek wat meer vorm krijgt Lachen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:36

Eerst even: jullie zien me niet zoveel op het moment, en ook weinig pb'tjes want m'n pc is toetsbevangen en is nu bij de c.a.

Zit nu op pc van m'n jongste zoon, maar wat die nou allemaal gedaan heeft, heb b.v. 5 taakbalken, hi,hi.

Maar goed, ik lees wel regelmatig snel even bij. Hier gaat alles goed, Tyrtje super, m'n nieuwe heeft ook zo'n enorme manenkam, nooit bevangen geweest! Ze was ook veel te zwaar, is nu een week of 6 hier en wordt al wat slanker, behalve dan die manenkam.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:40

Hoi Mysa, heerlijk dat het bij jou zo goed gaat. Houden zo!!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:49

Krijg er steeds meer vertrouwen in ja. Heb laatst zelfs een kwartiertje gestapt, maar vind het nog steeds doodeng. Moet toch wachten tot de hoef helemaal is uitgegroeid, denk ik. Ben bang dat het hoefbeen in de onderste helft van de hoef nog niet weer vast zit.

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:35

Hoi allemaal,

Even over de bute en metacam

Mijn shetje Nicole was in februari ernstig bevangen er werd metacam voorgeschreven,dit hielp niet nog een flesje metacam dan maar (dieet ook etc natuurlijk)deed niets.
Het advies van de dierenarts LAAT MAAR INSLAPEN Huilen .voor hem was het helemaal duidelijk want als metacam niet helpt dan helpt er niets.

Via tips en adviezen van hier op zoek gegaan naar bute wat mijn dierenarts niet wilde geven.
Shetje heeft drie weken lang zich niet verplaatst kon alleen met pijn en moeite beetje staan en veel liggen,ze had zoveel pijn,erg zweten bijna niets meer eten.
Na veel moeite van een dierenarts bute gekregen,en na een paar uur ging ze al lopen
En ze loopt nog steeds(nu zonder bute natuurlijk)
Het kan misschien heel slecht zijn voor de pony die bute te geven maar inslapen is dodelijker!!

Ze is nu weer de ondeugende pony die ze was en vrolijk,
wat wel is dat ze waarschijnlijk nooit meer kan werken,maar we zien wel wat de toekomst brengt..
Zolang zij maar plezier heeft in haar leventje

Groetjes van mij en Nicole Lovers

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 01:22

xxmyrtheexx: Ik mocht van mijn dierenarts, zodra de medicijnen op waren (de eerste keer na 2 weken en de tweede keer al na een week) alweer rijden. Wel in de bak omdat ze daar niet gevoelig liep. Ze was dan ook licht bevangen... Het ligt er ook maar net aan welke dierenarts en hoe je paard is. Bij is het op die manier allemaal goed gegaan!

Ik lees hier bij Welshcobfan dat mensen zeggen wat leuk dat je paard zwanger is. 9 jaar geleden, toen Shinouk nog niet van mij was, maar mijn verzorgpony, 2 jaar was ze toen. Had ze al heel erg veel last van overgewicht! Ze stond toen te koop, maar ik wilde natuurlijk niet dat ze weg ging, dus wanneer er kopers kwamen kijken, dan zei ik gewoon dat ze drachtig was, zodat ze haar niet meer wilde hebben. Wat heb ik daar toch goed aan gedaan, anders was ze nu niet van mij geweest!!
(vond ik ff leuk om te vertellen Lachen )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:34

En nu maar hopen dat de vorige eigenaar niet meeleest ; )