[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 08:52

Overleg dan even met je DA of je bv Ascal en evt Tranquigel kunt bijgaven.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:28

Hier gaat het ook weer minder (de hitte ?) heeft duidelijk terug pijn, stapt terug voorzichtiger en ademt zwaar (pijn ?) ... pffff stomme "'é@#§ziekte ... :(

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:33

Jannepauli schreef:
Hoefbevangenheid een kneuzing????
.

Ik probeerde een begrijpelijk beeld te schetsen voor de wat minder onderlegde paardenhouder. Maar het effect van een kneuzing is dezelfde als een ontsteking, mbt alle daarbij vrijkomende ontstekingsmediatoren, alleen is er in de hoef geen ruimte voor zwelling en staat ook nog eens het hele gewicht van het paard erop.

Bloedverdunners is ook altijd verstandig te geven bij hoefbevangenheid om verergering te voorkomen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 09:50

Thirteen schreef:
Hier gaat het ook weer minder (de hitte ?) heeft duidelijk terug pijn, stapt terug voorzichtiger en ademt zwaar (pijn ?) ... pffff stomme "'é@#§ziekte ... :(

Onze cushies en hb-ers zijn kwetsbaar... nu heeft een gezond paard het al lastig met deze hoge temperaturen ( een paard voelt zich qua temperatuur het lekkerst als het zo'n 10-15 graden is), dus zal een niet-gezond dier zich waarschijnlijk al sneller slecht tonen. Zorg voor voldoende drinkwater en hou de hydratie van de huid in de gaten ( huidplooi trekken, moet meteen na loslaten weer glad zijn). Als het paard overdadig zweet denk dan aan een electrolyten product.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:34

@flavlip: Hij staat momenteel inderdaad enkel op het land met grasmasker en niets anders erbij (momenteel geen speedibeet en hooi meer). Hij was met het weekje op stal gaan goed vermagerd, en lijkt deze week ongeveer op hetzelfde gebleven te zijn, zijn buikje is misschien wel meer gevuld. (Hij heeft wel nog een beetje vet aan de staartwortel, zijn hals is wel mooi slank en zijn schouders hebben geen kussentjes meer. Bij het longeren kan ik zijn ribben een beetje zien) Ik denk dus dat hij wel genoeg (naar mijn gevoel mss zelfs teveel) gras binnenkrijgt (hij zeurt ook met het grasmasker: eet niet door het gaatje maar langs de nylon zijkant onderaan, die sabbelt hij tot een koord waardoor hij makkelijker aan het gras kan, heb het al tweemaal hernaaid, maar krijg het niet meer beter vast. Heb ondertussen een nieuwe gekocht als reserve, moest hij er echt door geraken)
Ik kijk het nog even aan, het warme weer nu zal hem ook wel wat sloomer maken (zeker icm zijn RSIH...) maar ik ga waarschijnlijk daarna ook een supplement geven, weet enkel nog niet wat...
(Hopelijk sta ik tegen augustus ook op een andere stal, waar ik zijn voer makkelijker kan aanpassen)

Wat lastig dat het bij jouw paard weer slechter gaat Thirteen, hopelijk is het enkel de hitte, en gaat het daarna weer over...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:38

Thirteen schreef:

Als het door de warmte komt dan hebben ze het nog even zwaar, ben ik bang.

Ik heb de zandbodem maar weer nat gemaakt, zelfs met 1 zakje pro dynam waar ze eergisteren nog goed op reageerde loopt ze momenteel nog bagger.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:38

@ Jp ik heb de da gebeld maar die neemt niet op, Grrr.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:17

Bedankt voor de tips, ga ze straks eens nat maken ook, mss voelt ze zich dan wat beter ... Sttat nu ins schuilhok met emmer water bij haar ... Warm weer is leuk, maar als je paardje er zo bijstaat ...

@cissie, wat stom dat je da niet opneemt ...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:29

De da heeft inmiddels terug gebeld.
Ze moet gelijk terug op 2 zakjes pd voor 1 week.
Mijn haf is 2 dagen geleden opnieuw beslagen met het break over ijzer, omdat de stand ietswat aangepast is ( heeft de hiefsmid erg voorzichtig gedaan) . Had ik nooit de dag erop mogen afbouwen......
Ze wist wel dat ik van plan was om haar op andere ijzers te zetten, maar wist niet dat dit inmiddels al gebeurd was en ik dacht dat ik het doorgegeven had.....maar ik ben bang dat ik mezelf daar in twijfel moet trekken.....shame on me!

Ascal is ze geen voorstander van op dit moment ze wil eerst kijken of straks het afbouwen lukt.
Nu maar weer hopen dat het geen uitstel van executie is en of het daadwerkelijk met het beslaan te maken heeft, volgens de da was dit bijna zeker de oorzaak van haar terugval in combinatie met het afbouwen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:47

Ik denk niet dat je jezelf iets moet verwijten hoor Cissie, voor hetzelfde geld, hadden de ijzers misschien net voldoende verlichting kunnen bieden waardoor ze ook minder medicatie nodig zou kunnen hebben... Dat is bij elk paard wat aanzien denk ik he, andere paard met HB hier op stal liep meteen een stuk beter met (open, hartvormige-)ijzers en had dan ook geen medicatie meer (is twee dagen later wel weer pokkemank geworden door een zweer, waardoor het ijzer er weer af moest)

Hopelijk helpt het extra weekje medicatie goed en kan je daarna vlot afbouwen!

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 19:34

Even een vraag,
Mijn paard staat 24/7 buiten op de weide. Ze is nu 3 jaar eerder nooit een probleem geweest.
Ze staan al sinds begin juni 24/7 op de weide. Ze heeft wel een grasbuik, maar niet echt vet.
Had haar dikke ander halve week geleden gereden, niks aan de hand. Gisteravond leek ze iets stijfjes van achter, maar toen ik aandraafde leek ze van achter in te zakken (zo voelde het voor mij aan). Meteen gestopt en terug gewandeld. Verder wou ze niet naast me aandraven. Ook nergens een verdikking op de benen te zien. Vandaag op de weide, loopt ze wel gewoon. Maar heeft wel hete hoeven, dit kan toch niet van het super warme weer komen of? Ik wil haar morgenvroeg meteen naar huis halen. Helaas is mijn man werken, en heb ik geen oppas voor onze twee kleine kindjes. Anders was ze nu al thuis. Maak me een beetje zorgen. Zou ze misschien bevangen zijn?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:11

ireika schreef:
Ik denk niet dat je jezelf iets moet verwijten hoor Cissie, voor hetzelfde geld, hadden de ijzers misschien net voldoende verlichting kunnen bieden waardoor ze ook minder medicatie nodig zou kunnen hebben... Dat is bij elk paard wat aanzien denk ik he, andere paard met HB hier op stal liep meteen een stuk beter met (open, hartvormige-)ijzers en had dan ook geen medicatie meer (is twee dagen later wel weer pokkemank geworden door een zweer, waardoor het ijzer er weer af moest)

Hopelijk helpt het extra weekje medicatie goed en kan je daarna vlot afbouwen!

Misschien niet maar vind het wel stom van mezelf.
Gelukkig gaat ze weer de goede kant op, vanavond waren dr hoeven niet meer warm en telkens de hoefjes optillen om ze te ontlasten deed ze ook niet meer.
Ze was ook weer wat bijdehanter zoals ik van dr gewent ben, hihi.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:19

Hoi,

Helaas ga ik me hier ook maar melden -O-
Mijn 13-jarige shet is nu ook hoefbevangen sinds zondag...
Ze is nu ongeveer 2 jaar in mijn bezit, en vanaf begins af aan was ze al heel dik.
Voordat ze hoefbevangen werd, trainden we heel veel.
Ze liep ongeveer 5 dagen intensief. Denk daarbij aan fietsen, wandelen, longeren, en we waren bezig om haar voor de kar te beleren.
Wij hadden geen bak, maar we hebben nu een stukje op steen afgezet, en daar een lading zand geplaatst zodat het toch nog een beetje een bak lijkt.
Daar staat ze nu samen met mijn andere 2-jarige shet de hele dag op.
Deze bak staat in de schaduw, dus qua warmte valt het nog wel mee.
Ook wordt de bak voortdurend natgehouden en spuit ik haar hoefjes 6x daags af.
Verder krijgt ze samen met mijn andere shet 3x daags kleine plukjes hooi.
En 's nachts staat ze op stal.
Ze krijgt nu elke dag Novacam, dit helpt echt ontzettend goed!
Wanneer de pijnstiller werkt, gaat het echt heel goed!
Ze loopt dat weer helemaal normaal, en wil zelf steeds draven en zit dan heel goed in haar vel!
Maar als de pijnstiller is uitgewerkt, zoals net toen ik haar van stal haalde, dan loopt ze weer helemaal stijf :( :(:)
Zou ik met haar klein stukjes kunnen stappen in de berm als ze weer normaal loopt dmv de pijnstillers?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 10:54

Ik meld mij ook weer even,
Mijn Haflinger loopt nog steeds zwaar beroerd en houd mega veel vocht vast in zijn koker en onder zijn buik net achter de voorbenen,
Nu ben ik met mijn andere paard afgelopen donderdag op de kliniek geweest.
Haar verhaal kun je hier lezen,
[MD] Al 3 jaar van het kastje naar de muur, maar nu niet meer.
Ook daar gelijk een filmpje laten zien hoe hij loopt en vertelt wat voor beslag er nu onder zit .
Hij kon mij daar vertellen dat er een verkeerd zooltje onder zit.
Er zit nu een ijzer onder met een zwart 2 componenten spul wat keihard is.
Hij staat nu op 4 zakjes buut per dag wat natuurlijk erg veel is .
Over 1,5 week komt de smid weer en ga ik het er over hebben.
Komen we er samen niet uit rij ik ook met wes naar Utrecht, voor een laatste beslagbeurd, loopt hij dan nog niet beter stoppen we er mee .

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 07:41

Hi bokkers

Even snel een vraagje.
is het verstandig om een licht hoefbevange paard te vervoeren?
Het is met spoed en een ritje van ong 10 a 15 minute per veewagen.

alvast bedankt.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:50

Nood breekt wet toch? Volgens mij is het alleen niet toegestaan stokkreupele dieren te vervoeren.

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:43

Wat is het toch rot die hoefbevangenheid.
Ik lees ook zo vaak dat paarden die niet op gras staan en niet te dik zijn toch bevangen worden.
Ti's zo iets ongrijpbaars omdat voor elk paard een andere behandeling beter werkt.
Cissie, hoe is het nu met jou Haf?
Ik heb altijd gehoord dat ze na bevangenheid nooit meer op gras mogen, maar dat is dus niet perse zo?
Ik vond het ook al vreemd, omdat sommige paarden bevangen worden op hooi, en gras dan dus niet de boosdoener is.

Met mijn aap gaat het redelijk, ik vind het ook zo lastig om beoordelen omdat ik er echt nul verstand van heb.
De eerste paar passen uit de paddock dus van zacht op hard loopt jij achter nog heel gevoelig, loopt dan in de paddock flink mee en stopt op het harde.
Na een paar passen hersteld hij zich en gaat dan beter, ook de bochten draait hij.
Ik vind hem wel echt slechter als het zo heet is als nu. Ervaren jullie dat ook?
Ik neem hem nu steeds mee naar de spuitplaats, dat is een klein stukje over het harde, en dan spuit ik hem helemaal af. Als hij dan van de spuitplaats komt loopt hij duidelijk beter.
Gister even laten stappen in de longeerkraal, omdat ik dan ook goed kan zien hoe hij loopt, toen ik hem van hand liet veranderen wilde hij zelfs uit zichzelf wat draven.
Dit heb ik toe gelaten. Mag dat?
Op de ene hand deed hij dat wel, andere niet. Daar vond ik hem ook wat stijfer, is dat normaal bij HB? Dat ze ook een slechte en goede kant hebben?
Daarnaast rolt hij niet meer om met rollen wat hij eerder wel deed. Dit vind ik ook vreemd.
Ik spuit de paddock elke dag nat, dus hij staat veel in de blubber, en toch brokkelen zijn achterhoeven ineens zo af.
Hoort dat ook bij HB of zou het door de blubber komen?
Voor staat hij op eizers.
Verder duurt dit hele gebeuren nu al 3 weken. Mag zoiets zolang duren?
Hij is wel beter dan de eerste dag, maar nog niet helemaal zoals het hoort.
Mijn excuses voor de vragenstroom.
Ik hoop dat ik er straks ook een beetje meer vanaf weet en dan ook iets zinnigs kan antwoorden op de andere vragen hier

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:15

@ manuela Goed dat je zo alert bent, het zou inderdaad HB kunnen zijn. Als ze nog wel wil lopen zou ik aanraden veel met haar te stappen. Beweging is goed, wel erop letten dat je haar niet dwingt.

@ eline10 Als ze zonder pijnstillers ook wil lopen (al is het stijf), dan zou ik voorzichtig stukjes gaan lopen. Beter zonder pijnstilling, dan met, want dan kun je goed zien wanneer het teveel voor haar is. En inderdaad op zachte ondergrond.

@ GoGo Vragen stellen mag altijd, genoeg ervaringsdeskundigen hier (helaas...). Mijn pony staat gewoon weer op het gras. Hij is niet HB geworden van gras, maar van kuil. Hoe dan ook blijft het oppassen, ook met gras. Ik persoonlijk vind het voor mijn pony niet paardwaardig als hij niet op het land kan lopen.

Krijgt jouw paard medicijnen? Als dat zo is, dan moet je hem toch wat afremmen... Ik heb gekozen voor geen medicijnen en kon dus volledig afgaan op wat mijn pony aangaf en zelfs dan ging hij nog weleens over zijn grens heen en kreeg hij een terugval. Met medicijnen heb je hier nog meer kans op.

Een goede en een slechte kant is volgens mij ook normaal, het ene hoefje kan meer schade hebben dan het andere hoefje. Mijn pony was aan 4 benen HB, voor erger dan achter en 1 voetje het allerergst. Ik zag en merkte daar ook duidelijk verschil in.

De gevoeligheid op het harde kan nog wel heel lang aanhouden. Tijd is weinig over te zeggen, verschilt per paard en ook aan hoe ernstig het is. Dat hij niet rolt om het rollen vind ik niet heel raar, bij het opstaan komt er ontzettend veel druk op die voorvoetjes, dus het is logisch dat hij dit nu even niet wil.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:40

@ gogo

Met mijn haf gaat het niet zo best, of ze moet nog bijkomen van het beslaan of ze gaat achteruit.....dat is momenteel niet duidelijk voor mij.

Ze is bevangen geraakt door gras, 24 u p.d buiten en in de winter met slowfeeders.
Ze blijkt ir te hebben en dan is de keuze voor 24 u p.d in haar geval niet de beste, zo blijkt.
Veel hoefbevangen paarden kunnen na verloop van tijd best op de weide lopen er zit bij sommige wel een grote maar aan.......niet 24 u p.d, streepbegrazing of graasmasker is soms noodzakelijk.
Dit heeft met name met de oorzaak van de hb te maken, vooral bij paarden met ir is het oppassen geblazen, maar niet onmogelijk.

Het stabiliseren zo noem ik het tenminste want genezen komt eigenlijk niet voor, merrie met placenta verhaal schijnt een uitzondering te kunnen zijn..duurt over het algemeen best lang
Met name als er sprake is van een kanteling of sincker, dat kan maanden of langer in beslag nemen.
Belangrijk is dat je je paard goed in de gaten houdt, als hij achteruit gaat en duidelijk meer pijn krijgt is het raadzaam om de da erbij te halen voor een beoordeling.
Er zijn paarden die zoveel pijnklachten hebben zoals mijn haf helaas dat je wel realistisch moet blijven....ophogen van medicatie ipv afbouwen zonder verklaring is geen goed vooruitzicht bij hb paarden vind ik.
Als je paard gedurende de tijd steeds meer medicatie nodig heeft om het wat draagzaam te maken is er iets niet in de haak.

Op dat laatste punt zit ik momenteel met mijn haf, de da denkt dat het van het beslaan komt....ik heb mijn twijfels.
Omdat de hoefsmid duidelijk had gezegt dat dit ijzer op zeer korte termijn verlichting zou kunnen geven en in ieder geval een positueve bijdrage zou moeten zijn.
Misschien heeft het bijkomen van het beslaan ( ze was ook voor de hb altijd gevoelig na het beslaan) de tijd nodig?
Ik hoop het, maar begin steeds meer te twijfelen.....

Sterkte met je paardje

Iedereen trouwens met een hb paard!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:49

Vervelend Cissy, hopelijk knapt ze snel op. Mijn shet heeft na haar ijzers ook eerst een terugval gehad. De eerste paar dagen wilde ze alleen maar in haar stal staan of liggen en leek de fut eruit. Na een paar dagen ging het gelukkig wat beter, maar het heeft toch wel 1,5 a 2 weken geduurd voordat ik echt durfde af te gaan bouwen met de buut. Vanaf dat moment ging het wel snel voorwaarts met haar.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:58

capopjekop schreef:
Vervelend Cissy, hopelijk knapt ze snel op. Mijn shet heeft na haar ijzers ook eerst een terugval gehad. De eerste paar dagen wilde ze alleen maar in haar stal staan of liggen en leek de fut eruit. Na een paar dagen ging het gelukkig wat beter, maar het heeft toch wel 1,5 a 2 weken geduurd voordat ik echt durfde af te gaan bouwen met de buut. Vanaf dat moment ging het wel snel voorwaarts met haar.

Dat precies wat mijn da ook zegt wbt het beslaan, maar ik wil zo ontzettend graag dat ze opknapt dat ik wellicht wat ongeduldig ben.....
Daarnaast is het ook een stukje zelfbescherming denk ik, de laatste tijd heb ik gemerkt hoeveel ik om dr geef en dan houd ik het slechtste senario ook constant in mijn achterhoofd....in de hoop dat ik mezelf geen illusies maak.

Vind het erg fijn om te lezen dat deze situatie niet vreemd is, bedankt voor je reactie...doet me erg goed!!

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:31

Hier gaat het ook weer minder, kon kwartiertje met haar stappen (op zachte ondergrond) de laatste 2 dagen moet ik haar weer meeslepen, vandaag dan maar de spaptraining gestopt, is gewoon niet te doen ... :( snap het niet, alle triggers zijn weg (denk ik ... ?) maar toch gaat het op en af ...
Vreselijk je paard zoveel pijn te zien hebben (staat nog op 1zakjebuut per dag !) en dan vraag ik me ook af, hoelang ga je ermee door ? (da blijft zeggen dat ik geduld moet hebben, haar tijd geven, maar haar zo zien afzien ... :'( )

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:42

Herkenbaar in dit topic. Op en af. Soms redelijk, dan weer slecht.

Ik zou voorlopig alleen zelf de beweging laten kiezen, niet gedwongen laten lopen. Alleen maar koelen en rust. En geduld, meer kan je nu niet doen,

Na de hoefsmid hebben ze lang op 1 been moeten staan, dat kost tijd om weer tot rust te komen. Alles leidt tot irritatie heb ik bij image toen wel gemerkt. Die moest dan ook nog 5 uur op de trailer.
Geduld en rust en afwachten of ze het redden. Je moet ook geluk hebben,
Duim duim duim

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:15

Het koele temperatuurtje doet dr vandaag goed, ze was nog wel behoorlijk sip.
In het begin toen ze apart stond gingen de meeste paarden van de kudde nog bij haar staan.
Maar dat doen ze al een tijdje niet meer viel mij op.
En als mijn haf ergens niet tegen kan is het geen contact met andere paarden ze stond naar mijn idee gewoon aleen.

Ik ga nu vloeken in de kerk en iedereen zal me voor gek verklaren maar ik heb dr erbij gezet.
Met de regen en bewolking zat het vandaag wel goed...maar toch
Ze mocht even een half uurtje socialisen.
Het eerste wat ze ging doen is uitgebreid rollen met dr pootjes in de lucht daarna bij dr maatjes snuffelen en alles een beetje bekijken.
Toen begon ze natuurlijk aan het gras en heb ik ze weer apart gezet.

Ze ontspande vrij snel nadat ze even dr momentje had gehad.
Een bepaalde vorm van ontspanning die ik al een tijd niet bij dr gezien had.
Na een uur ben ik weer bij dr gaan kijken en ze liep een stuk beter.

Vanavond komt de hoefsmid weer om dr te checken en dr beenstand te bekijken.
Hopelijk ben ik dan nog steeds zo optimistisch als nu.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:21

Thirteen schreef:
Hier gaat het ook weer minder, kon kwartiertje met haar stappen (op zachte ondergrond) de laatste 2 dagen moet ik haar weer meeslepen, vandaag dan maar de spaptraining gestopt, is gewoon niet te doen ... :( snap het niet, alle triggers zijn weg (denk ik ... ?) maar toch gaat het op en af ...
Vreselijk je paard zoveel pijn te zien hebben (staat nog op 1zakjebuut per dag !) en dan vraag ik me ook af, hoelang ga je ermee door ? (da blijft zeggen dat ik geduld moet hebben, haar tijd geven, maar haar zo zien afzien ... :'( )

Dat is het moeilijke eraan, je weet dat het veel tijd kost maar het doet zo'n pijn om je paard zo te zien.
Het is zwaar voor het paard maar ook voor de eigenaar.
Hopelijk komt de periode dat je paard zich wat beter gaat voelen snel!

Sterkte!