[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:19

hahaha ja, dat werkte voor hem helaas niet Nagelbijten / Gniffelen wortel werkte wel om hem te lokken om het halster om te doen en om de spuit te geven moest ik toch echt eerst even flink aan het halster hangen om het hoofd mijn kant op te krijgen Clown

Ik zal het morgen proberen: 2 stappen goed lopen? brokje! Klinkt goed Lachen bedankt voor de tip Lachen

Want ik weet dat hij niet voor niets zich losrukt... dus moet ik er nu wel voorzichtig mee omgaan om het niet erger te maken.
Als hij heel braaf mee loopt ga ik wel even een stukje met hem rijden, want dat vind hij leuk Lachen
Maar als het morgen met wandelen weer zo'n drama word... dan ga ik ook zeker niet rijden en probeer ik de volgende dag weer met halster bezig te zijn.
Ik kom nu wel in het land zonder iets te doen Lachen dus even aaitje geven, maar dan nog is hij wantrouwend Nagelbijten / Gniffelen
Kan mij het heel goed voorstellen Nagelbijten / Gniffelen 4 week medicatie is natuurlijk niet leuk... en hij wist nooit wie nou kwam om hem alleen een aai te geven en wie er kwam voor de medicijnen...
Ik zal morgen eens in de weer met brokjes Lachen

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:25

Ik kan ook zeker de clicker erbij aanraden Ja dan is het duidelijker waar hij die brokken voor verdiend heeft
(wel altijd click=brokje)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:29

Alleen kan ik daar voor morgen niet aankomen Nagelbijten / Gniffelen dus nu moet hij maar even brokje aan woord 'braaf' koppelen Lachen

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:38

Werkt inderdaad ook, je kunt evt ook met je tong klakken als "click" Lachen ik beloon ze trouwens ook altijd uitgebreid met mijn stem, je ziet ze groeien Lachen
Succes!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:48

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 00:00

prachtig filmpje Lachen Echt een goede afsluiting van de dag!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:32

Ik geloof dat ik nog even moet dooroefenen met de paarden.
Wat mij opvalt aan het filmpje dat de paarden erg veel de oren naar achteren hebben, dus niet oplettend, maar meer wat kwaad. En ook toen hij met het ene paard aan het rennen was, leek het er op alsof het paard hem wou 'pakken'.
Maar wel vreselijk knap.

Ik heb June nu 8 dagen aan de magnesiumchelaat en ik merk duidelijk verschil. Na 2 dagen zag ik al dat June soepel haar stal uit kwam, nou neem ik aan dat magnesium niet zo vlot werkt, maar het viel echt op. Nu na 8 dagen komt ze nog steeds zonder gevoelige stapjes haar stal uit.
Ook is ze minder geirriteerd lijkt het wel. Bijvoorbeeld gisteravond heb ik de paarden een beetje getoiletteerd. Ook even de sokken geschoren. Bij June hoef ik normaal gesproken niet eens met het scheerapparaat in de box te komen en gister kon ik haar been aaien terwijl ik in de andere hand het scheerapparaat (wat aan was) had.
Ook lijkt ze toleranter naar Romeo terwijl ze niet hengstig is. Zo zijn er nog wat kleine dingetjes die me opvallen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:43

Dat kan toch best aan het magnesium liggen wat je schrijft van June. Althans zeker dat 'rustiger' zijn (want daar is het spul eigenlijk voor bedoeld volgens onze DA Bloos).

Wat dat filmpje betreft; ja viel me ook op.
Maar als ik dan aan Isabella denk, dan doet zij dat ook zo met die oren naar achteren als we samen 'spelen' op de wei. Ook zij haalt wel eens speels zo een voorbeen uit. Ik neem ook zonder meer aan dat die man continu wat tegen die paarden zegt als hij erop staat. Hij moet er niet aan denken wat er gebeurd als een van de 2 ineens een halve meter op zij springt Clown ...
Ik vind het knap dat die paarden de hele tijd zo dicht bij elkaar blijven lopen, zelfs als ze rennen en springen, wisselen van positie enz. Ik rij zelf wel eens tweespan en zelfs als de paarden in het tuig staan, vast aan de kar, is het al moeilijk ze dicht naast elkaar te houden .. laat staan los.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:49

Romeorowan: ja, er staat op de doos ook dat ik de ‘kuur’ moet afmaken… nou dat was dus wel abrupt, eerst die 2 zakjes en dan naar niks. Maar het gaat gelukkig goed, ze heeft der been niet meer omhooggehouden. Gelukkig. Dus ik ben nu 5 dagen met het ene zakje bezig.

Janouk: ik ga het nog wel overhebben over die afbouw dat ze daar op de kliniek niet over gehad hebben, maar ze zullen toch wel een antwoord klaar hebben … voor mijn gevoel was dat mijn nieuwe DA zei dat ik dat beter wel kon doen van 2 naar 1 zakje ook logischer en dan de laatste week afbouwen naar een half zakje, dus dat ben ik nu aan het doen. En het gaat gelukkig goed (na die ene dag met der been omhoog…)

Ik heb net de kliniek weer gebeld en ik moet donderdag 6 november om 3 uur weer daar naartoe, dan gaan we opnieuw foto’s maken en kijken of de kantelingen gestopt zijn. Ben blij dat de afspraak weer staat en dat ik dan meer weet, die 4 weken waar ik nu zit in die onzekerheid daar wordt je ook niet vrolijker van.

Isapaardje: wat een geweldig filmpje… zo mooi dat springen door mekaar heen en die man woont ook mooi… volop water met strand, geen kip te zien…. Wauwie!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:55

Gelukkig dat je paard weer met alle pootjes aan de grond staat Lachen Filmpje kan ik helaas niet kijken want op m'n werk hebben ze Youtube afgeschermd Boos!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:58

Kymalin: het filmpje was niet van youtube... misschien straks thuis kijken.... tis zo'n mooi filmpje Knipoog

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:02

Is er trouwens een periode dat de paarden wel gewoon rustig in de wei kunnen staan zonder hoefbevangen te worden?
Ik bedoel bv van oktober t/m..... februari of zo? als er toch bijna niks groeit?

Het zou fijn zijn als mijn paard een periode bij de rest van de kudde kan staan, dan dat ze der hele leven apart zou moeten staan...

Of kunnen ze altijd hoefbevangen worden? in elke maand van het jaar?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:12

Helaas, helaas, hoefbevangen kunnen ze het hele jaar door worden.
Juist in de winter is het gevaarlijk omdat de nachten te koud zijn voor het gras om te kunnen groeien.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:20

Echt waar, Romeorowan, het hele jaar door?
Dus zelfs als er sneeuw ligt en vriest dan is het gras wat er staat dus slecht?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:23

Dan is het juist gevaarlijker dan in hartje zomer. Heeft alles met fructaan te maken. Het is eigenlijk het meest veilig om te weiden wanneer de temperatuur 's nachts niet beneden de 10 graden daalt en het overdag bewolkt is. 's Nachts boven de 10 graden en overdag zonnig is ietsje minder maar nog wel aan de veilige kant. Ik heb ergens in m'n computer nog een heel verhaal over fructaan en hoe het werkt, zal eens kijken of ik het kan vinden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:25

En gevonden! Haha! Zie verhaal hieronder!

Fructaan
Fructaan wordt momenteel aangewezen als één van de belangrijkste veroorzakers van hoefbevangenheid. Fructaan is een soort suiker dat door de grasplant wordt gemaakt onder invloed van zonlicht.

Fructaan is zo gevaarlijk voor paarden omdat fructaan maar gedeeltelijk in de dunne darm wordt opgenomen en vooral in de blinde darm en dikke darm wordt verteerd. Hierdoor komen er te veel suikers in de blinde en in de dikke darm wat leidt tot een verstoring van de normale bacteriehuishouding in de darmen. Het gevolg is dat er vervolgens gifstoffen ontstaan die hoefbevangenheid kunnen veroorzaken.

Fructaan is een soort suiker dat door het gras wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht.Fructaan wordt door de plant gebruikt om te groeien, maar als dat groeien op dat moment niet mogelijk is, zal de grasplant het overtollige fructaan opslaan tot een moment waarop het fructaan wel weer kan worden gebruikt om te groeien.

Redenen waarom de grasplant niet kan groeien en het fructaangehalte dus oploopt, zijn een te lage temperatuur, onvoldoende vocht en een gebrek aan voedingsstoffen in de bodem. Als er dus veel zonlicht is maar de plant kan niet groeien door bijvoorbeeld droogte of kou dan stijgt het fructaangehalte en is het risico op hoefbevangenheid groot. Als het dan bijvoorbeeld gaat regenen of warmer wordt kan de plant wel groeien en wordt het fructaangehalte minder, zeker als de zon niet schijnt.

Het fructaangehalte kan in korte tijd vrij snel veranderen. Het is ook bekend dat fructaan wordt opgeslagen in grasstoppels waardoor zeer kort afgegraasde weitjes extra gevaarlijk kunnen zijn! Uiteraard spelen ook andere factoren een rol bij de hoogte van het fructaangehalte van gras, hierbij moet u o.a. denken aan de grassoort, de ondergrond, de beschikbaarheid van voedingsstoffen (meer is in dit opzicht gunstiger) en het jaargetijde.

Planten gebruiken fructaan om zichzelf tegen bevriezing te beschermen. Zodra de temperatuur onder de 5 graden Celsius komt, loopt het fructaangehalte van de plant dan ook erg op. Onderstaande tabel geeft de invloed van het weer aan op het fructaangehalte van het gras.

Weertype & Risico
Koud vriesweer, geen zon; Gemiddeld
Koud vriesweer, stralende zon; Extreem hoog
Nachtvorst, overdag onder de 15 graden Celsius; 's Ochtends extreem hoog, overdag afnemend naar hoog
's Nachts en overdag tussen de 5 en 15 graden Celsius, stralende zon; 's Ochtends laag, overdag toenemend naar hoog
's Nachts en overdag boven de 15 graden Celsius, stralende zon; 's Ochtends laag, 's middags iets toenemend
's Nachts en overdag boven de 15 graden Celsius, bewolkt; Laag

Samengevat:
- Bij een temperatuur rond of onder het vriespunt blijft het risico de hele dag hoog, vooral bij zonnig weer.
- Bij warm zonnig weer is de beste graastijd ’s nachts en ‘s ochtends.
- Bij warm bewolkt weer is de beste graastijd ’s middags en ’s avonds.

Gevaarlijk is het grazen:
- In de namiddag of vroege avond op een zonnige dag.
- Op een zonnige dag waarbij de temperatuur onder de 15 graden Celsius blijft.
- De hele dag na een nacht waarbij de temperatuur onder de 5 graden Celsius is gekomen.
- Wanneer het gras een gebrek aan water of voedingsstoffen heeft.
- Wanneer het gras kort is afgemaaid of afgegraasd.

Veilig is het grazen:
- Vroeg in de ochtend als de temperatuur ’s nachts niet onder de 5 graden Celsius is gekomen.
- Tijdens een bewolkte dag wanneer het warmer is dan 15 graden Celsius.
- Uitsluitend wanneer het gras genoeg water en voedingsstoffen ter beschikking heeft.

Fructaangehalte in hooi en kuil.
Het fructaan dat zich tijdens het maaien in het gras bevindt en niet meer wordt opgemaakt, komt ook in het hooi of kuil terecht. Onder invloed van zonlicht is gemaaid gras tevens nog een poosje in staat om fructaan te maken. Omdat over het algemeen hooi gemaakt wordt wanneer het warm is, zal het fructaangehalte van hooi over het algemeen laag zal zijn. Kuil wordt daarentegen vaak al in het vroege voorjaar gemaakt en omdat het niet helemaal droog hoeft te worden kan dit bij koud weer worden gemaaid. Het fructaangehalte in gras kan erg hoog zijn bij koud weer, vooral als er sprake is van zonnig weer. Met het geven van kuil aan paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid moet dus ook voorzichtig worden omgegaan.

Bron: http://www.hoefnatuurlijk.nl. Op deze site vindt u nog meer informatie over o.a. fructaan en een dagelijkse fructaanindex.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:03

Isabella staat juist in de winter meer op gras dan in de zomer.
Ik weet dat het tegenstrijdig is, zelfs niet zou kunnen als je bovenstaand verhaal leest, maar het is echt zo.
Waarom? Geen idee ... heb dat nooit kunnen uitvogelen (want als dat wel zo zou zijn, wist ik waarschijnlijk ook eindelijk eens waar ze nou daadwerkelijk gevoelig voor is)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:16

Ik geloof ook niet 100% in het verhaal van PN maar gebruik het meer als een soort leidraad voor wat ongeveer wel, en wat beslist niet kan. Daarnaast vind ik het wel nuttig om te weten hoe fructaan nou precies reageert op temperatuur en zonlicht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:17

Hmm lastig hoor!
Mij is door de direnarts vooral geleerd om op het gras te letten qua uiterlijk: kort, stevig = slecht (dus in de zomer) dun, strengelig: goed (zoals nu).
Hoe strengeliger het gras, des te beter (denk aan hooi, is ook strengelig)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:40

Zou iemand mij hier een prijsindicatie kunnen geven voor het doen van een algemeen bloedonderzoek? ik heb de kliniek waar mijn dierenarts werkt al gebeld maar wie zeggen dat dat afhankelijk is van wat ik laat prikken, en dat ik dat maandag maar met de dierenarts zelf moet bespreken..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:03

Het is wat afhankelijk van het lab waar ze het naar toe sturen.
Vorig jaar was ik 80 euro kwijt voor een simpel bloed onderzoek. Dit omdat de DA die kwam (niet mijn eigen DA trouwens) een vrij hoge voorrijkostenpost had, een hoge visite hanteerde en nog eens behoorlijk wat rekende voor het afnemen en opsturen van het bloed. De laboratoriumkosten zou ik nog apart moeten betalen, maar omdat er wat fout was gegaan daar (ze waren het bloed kwijt) zijn die kosten mij uiteindelijk kwijtgescholden toen het bloed eenmaal bovenwater was ... lekker handig, maar niet heus.
Mijn eigen DA rekent 60 euro voor een uitgebreid bloedonderzoek (afnemen, opsturen, laboratoriumkosten en uitdraai). Dat is op de kliniek zelf. Aan huis zouden er voorrijkosten bijkomen.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:00

Kymalin: jeetje… wat een verhaal over fructaan… daar wordt je toch besjokke van…. Als je dat precies zo moet bijhouden….

Ik lees dit stukje dus net op hoefnatuurlijk: op die link die jij erbij zette, Kymalin.

=================================

Antivries
Fructaan is oplosbaar in water, en net zoals alle opgeloste stoffen zorgt het dat het vriespunt omlaag gaat. Planten gebruiken fructaan dan ook om zichzelf tegen bevriezing te beschermen. Daarom loopt het fructaangehalte fors op zodra de temperatuur onder de 5 graden Celcius komt.

==================================

Dus als je het hooi altijd goed weekt, dan zijn die gevaarlijke stoffen (fructaan dus) er dus uitgewassen? dan zit er dus niks meer in...

=====================

ja.... gelezen:

Fructaan is wateroplosbaar, dus door hooi een uur lang te weken kun je het overschot aan fructaan uitspoelen

Tong uitsteken

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:28

En nou lees ik weer dit:

Naschrift: We zijn er op gewezen dat dit laatste punt wel eens onjuist kan zijn omdat fructaan niet in staat is door de celwanden naar buiten te dringen. Uitspoelen zou dus geen nut hebben. We onderzoeken dit verder.

Boos! Boos!

Zou het nou ECHT onderzocht zijn, zou dit weken dus echt helpen? ik weet dat veel van jullie het doen, maar staat er ergens dat het serieus echt... nut zou hebben...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:15

Ik wil niet "banketstaaf" doen, maar je moet niet alles geloven wat op die site staat. Veel is wel onderzocht, maar niet alles. Ze nemen vaak over van andere sites (meestal engelsen) en doen zelf weinig onderzoek. Als ze dus geen andere onderzoeken naar zoiets kunnen vinden, verschijnt er alleen een regeltje als wat jij vond onder dat 'naschrift'.
Er staat bijv. ook dat hoefbevangenheid in alle gevallen op te lossen is door natuurlijk bekappen ... kan je uit ervaring vertellen dat dit niet opgaat; het is niet alleen het bekappen, of alleen het fructaan dat voor problemen zorgt. Er zijn legio meer voorbeelden.

Maar dat je wat rekening houdt met het fructaangehalte is prima. Er zijn periodes door de dag - het jaar heen dat het echt gevaarlijker is om je paard in het gras te zetten. Maar als je paard gevoelig is voor zetmeel, zijn er net zo veel periodes in het jaar dat het gevaarlijk is je paard in de wei te zetten, ook als de fructaanindex laag staat. Kan zo nog wel even doorgaan. Als je alles erop naslaat (heb ik eens gedaan en werd kierewiet), dan kun je beter je paard op zand houden ... nadeel daarvan is dat een zandkoliek op de loer ligt ...

Doe gewoon wat je nu doet en kijk vooral wat voor je paard het beste is. Zolang je in de acute fase zit, moet je sowieso nog niet aan gras denken; je paard zijn lijf kan nog vrij weinig schommelingen in voeding verwerken zolang het nog 'ergens' ziek is. Als het over een tijd beter gaat en ook beter blijft gaan (stabiel is) dan kun je best op druilerige dagen (geen fructaanaanmaak e.d.) je paard een paar minuten tot een half uur op de wei zetten. Bouw langzaam op en kijk hoe het gaat. Droog helder vriesweer, het gras vermijden is het best. Dan zit je altijd wel safe.

En dat hooi ... meningen blijven verdeeld. Je hebt zelfs fructaanarm hooi, dan hoef je helemaal niet te weken. Maar als leek weet je niet of je dat hebt, dan moet je weten welke grassoort het is, en het exacte tijdstip van maaien en de weerstomstandigheden ... onbegonnen werk dus.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:57

Isapaardje; je slaat de spijker op z'n kop! Aan ieder verhaal hangt z'n mits en maren, je wordt er echt gek van. De beste tip heb je dan ook al gegeven; kijk naar je paard; als je merkt dat hij ergens op reageert, stop er dan mee of verminder dat in ieder geval drastisch.

Paard natuurlijk is inderdaad goed in gejat knip en plakwerk en hun filosofie; daar sta ik al helemaal niet achter, maar het verhaal over de fructaan had ik geplaatst om een beeld te geven van wat fructaan is, en hoe het ongeveer werkt. Dan moet je daarna gaan bedenken hoe je dat in je eigen situatie het beste kunt inpassen.

Wat dat betreft zit je direct na de acute fase in een goede positie. Je voert dan namelijk alleen maar hooi met eventueel als aanvulling een mineralenliksteen. Dan na de acute fase begin je heel voorzichtig met weidegang (met de fructaanindex in je achterhoofd), en ga je op zoek naar voer waar je paard geen reactie op geeft. Krijg je dan weer pulsatie in de kogels of andere verschijnselen wat duidt op hoefbevangenheid dan daar accuut weer mee stoppen en dan weet je dus wel waar hij in ieder geval niet tegen kan...

Voor wat betreft dat hooi weken, daar verschillen inderdaad de meningen over. Eerst riep iedereen dat je dat met water eruit kon weken en toen zeiden anderen inderdaad weer dat het niet door de celwand heen kon. Waarop anderen weer reageerden door te zeggen dat bij het maaien, hooien en persen de celwanden sowieso beschadigden en dus op die manier de fructaan er wel uitgespoeld kan worden....

Tja.... zeg het maar..... Mijn persoonlijke ervaring is dat wanneer ik het hooi niet week, mijn paard binnen een week weer pulsatie in z'n kogel krijgt en wanneer ik het wel week hij nergens last van heeft. Da's natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek maar mijn paard geeft dus wat dat betreft wel aan wat hij in ieder geval verdraagt en wat hij niet verdraagt.