Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ossie76 schreef:Aan het begin van de nacht wellicht niet, maar aan het eind wel. Dus dat is dan weer lastig binnen halen om 3 uur s'nachts...
Kan je haar niet met een ander paard in een paddock zetten?
ossie76 schreef:Cushing is een overmaat aan cortisol geproduceerd door bijnieren aangestuurd door meestal een tumor in de hypofyse/hersenen. Wat daar de oorzaak dan van is, is meestal onduidelijk. Maar chronische stress speelt zeker mee dan wordt er ook meer cortisol geproduceerd (overgestimuleerd), ook is de suikerstofwisseling nauw verbonden met dit hormoonsysteem.
Veel paarden hebben last van stress in ons houderij systeem, vele uren alleen in een box met maar een paar uur per dag ruwvoer wat dan meestal veel te eiwit en suikerrijk is + daarboven op nog een hoop krachtvoer (= buikpijn/maagzweren). En ook is het zo dat als het rantsoen niet klopt, bijv door selenium en zink tekort, het immuunsysteem ook niet goed kan functioneren, dus ook het zelf elimineren van tumorcellen functioneert dan niet goed.
Kortom alles is met elkaar verbonden en het rantsoen speelt daarbij altijd een belangrijke rol, als dat niet klopt blijven problemen optreden. En uiteraard is het ene paard gevoeliger dan het andere en ook zijn onze eisen en verwachtingen verschillend bij de paarden.
Waarom paarden met Cushing of na een corticosteroiden spuit makkelijk hoefbevangenheid kunnen krijgen? Ik denk dat dat te maken heeft met het immuunsysteem dat hierdoor wordt platgelegd en waardoor bacteriën makkelijker endotoxinen in het lichaam kunnen afgeven (uit de darmen?), die dan uiteindelijk vastlopen in de hoefwand. Dus ook bij Cushing paarden zal je preventie beleid erop gericht moeten zijn in het minimaliseren van suikers, goede balans van de darmflora stimuleren, stress reguleren en het immuunsysteem optimaliseren, dit laatste door er in ieder geval voor te zorgen dat het paard voldoende mineralen binnen krijgt.
Hopelijk zo duidelijker... (mijn visie dan)
Jannepauli schreef:Lees je goed Engels? De website van Kathy Watts "Safer Grass" geeft heel veel informatie.
Wel rekening houden met het feit dat wij in NL het zgn 'cool season grass' hebben. Sommige delen van haar site betreffen 'warm season grass' dwz landen waar de gemiddelde temperatuur nogal veel hoger is dan in West-Europa en ze daar ook andere grassoorten hebben met andere suiker/zetmeel/fructaan percentages.
janouk schreef:Mijn mening: je paard doet het nu goed, dus.....niets veranderen. Je doet het goed, waarom veranderen? Ik zou het risico niet nemen
cissie schreef:Ze staat weer bij de kudde, naja met een schrikdraadje ertussen.
Kan nu goed merken dat het gras op de weide op begint te raken, mijn hafje staat op hooi en druk dat het is als ze wat krijgt.
Wel gezellig voor haar want ze kan snuffelen en een beetje kroelen met haar maatje.
Op de site van savergrass wordt gesproken over chromium, weet iemand of dit zink , ijzer betekent?
Google translate vertaald het als chroom.
Pandora2 schreef:In biergist zit voldoende chroom...een kilo kost een tientje en je doet er lang mee ! En 't is nog smakelijk en gezond ook !
Ik had 'm vroeger van de veevoeder handel, wordt veel verkocht voor de duiven ookMaar bestel nu altijd de zuivere biergist bij Makana ( http://www.makana.de).
cissie schreef:oliebol, het gaat weer slechter met dr.
Ze krijgt vanaf vandaag 1 1/2 zakje bute ipv 2 zakjes en ze kan gewoon niet lopen met een half zakje.
Ze heeft vanmorgen een half zakje gehad en net een hele.
Dit om overdag te bekijken hoe ze het daarop doet... Nou bagger dus.
Ze ontlast dr hoeven weer door ze regelmatig op te tillen en komt bijna niet van dr plek.
Dit geeft weinig hoop ben ik bang, ze mag van de da geen 2 zakjes meer dat duurde anders telang, maar minder gaat blijkbaar niet.
Zucht!