[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:28

tja, ik denk dat je haar meer gaat helpen door de darmflora te ondersteunen met probiotica, of officieel prebiotica. Zodra die op orde is en je onderhoud het kan je haflinger denk ik wel weer bij de kudde, zeker met een graasmasker.

Het gras produceert suikers overdag, die s'nacht worden omgezet tot fructaan (afhankelijk van de temperatuur). Nou kan een paard van de suikers nog wel een gedeelte opnemen (maar werkt weer insuline resistentie in de hand), maar het overschot in de darmen is net zo schadelijk als fructaan.

Dus zorgen dat de darmflora niet te zuur wordt.

cissie

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:35

Dus in de nacht is er momenteel ook een kans op hoge fructaan in het gras, Grrr dat is balen.

Ze krijgt momenteel een middel via de da om de stofwisseling en darmflora te verbeteren maar dat krijgt ze pas 6 dagen.

Ben bang dat het voorlopig dan bij wandelen aan de hand blijft, jammer.

Maar dank voor je uitleg!

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:38

Aan het begin van de nacht wellicht niet, maar aan het eind wel. Dus dat is dan weer lastig binnen halen om 3 uur s'nachts...

Kan je haar niet met een ander paard in een paddock zetten?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:43

ossie76 schreef:
Aan het begin van de nacht wellicht niet, maar aan het eind wel. Dus dat is dan weer lastig binnen halen om 3 uur s'nachts...

Kan je haar niet met een ander paard in een paddock zetten?

Haha nee dat wordt lastig, ik kan haar om 06:00 uu in de ochtend pas weer apart zetten.

Ik ga morgen met de staleigenaar overleggen of we niet een klein stukje weide kunnen afrasteren.
Er is een stuk wat helemaal kapot gelopen is en daar staat toch niks meer te eten voor dr.
Maar staat ze wel bij de kudde.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 01:40

Fructaan is een complexe materie!
Gras produceert fructaan door fotosynthese, dus voornamelijk overdag met zonlicht. Zodra het donker wordt, wordt fructaan door de plant ingezet om te groeien en dat betekent dat het gehalte aan fructaan daalt. Met de huidige temperaturen ( warm en zonnig overdag en warme nachten boven 15 graden) is het relatief veilig om de paarden in de vroege ochtend buiten te laten grazen, tot circa 11:00 uur vm.
Is het overdag warm , maar de nachten koud dan gaat dat niet meer op - het gras heeft dan te weinig fructaan verbruikt in de nacht.
Er zijn nog veel meer factoren die fructaangehaltes beïnvloeden - droogte is daar één van bijvoorbeeld. Maar ook het seizoen: voorjaar en herfst zijn bekende periodes waar het gras groeispurten maakt - dan izijn de fructaangehaltes ook het hoogst. Bij somber en bewolkt weer wordt minder fructaan aangemaakt. De zomer is relatief veilig maar het blijft oppassen met gevoelige paarden. Graasmaskers, stripbegrazing en graasbeperking blijven voor hen noodzakelijk.

Fructaan wordt niet als gewone suikers/zetmeel in het voortraject maag/ dunne darm omgezet - het stroomt door naar de dikke darm en daar gebeurt wat Ossie hierboven al beschreef ( verzuring) - is er teveel fructaan wat in de dikke darm terecht komt dan hebben de 'slechte bacteriën' een feestmaaltijd en door het afsterven dan de goede bacteriën kunnen toxinen door de darmwand lekken. En dát veroorzaakt dan uiteindelijk de HB.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 03:19

ossie76 schreef:
Cushing is een overmaat aan cortisol geproduceerd door bijnieren aangestuurd door meestal een tumor in de hypofyse/hersenen. Wat daar de oorzaak dan van is, is meestal onduidelijk. Maar chronische stress speelt zeker mee dan wordt er ook meer cortisol geproduceerd (overgestimuleerd), ook is de suikerstofwisseling nauw verbonden met dit hormoonsysteem.

Veel paarden hebben last van stress in ons houderij systeem, vele uren alleen in een box met maar een paar uur per dag ruwvoer wat dan meestal veel te eiwit en suikerrijk is + daarboven op nog een hoop krachtvoer (= buikpijn/maagzweren). En ook is het zo dat als het rantsoen niet klopt, bijv door selenium en zink tekort, het immuunsysteem ook niet goed kan functioneren, dus ook het zelf elimineren van tumorcellen functioneert dan niet goed.

Kortom alles is met elkaar verbonden en het rantsoen speelt daarbij altijd een belangrijke rol, als dat niet klopt blijven problemen optreden. En uiteraard is het ene paard gevoeliger dan het andere en ook zijn onze eisen en verwachtingen verschillend bij de paarden.

Waarom paarden met Cushing of na een corticosteroiden spuit makkelijk hoefbevangenheid kunnen krijgen? Ik denk dat dat te maken heeft met het immuunsysteem dat hierdoor wordt platgelegd en waardoor bacteriën makkelijker endotoxinen in het lichaam kunnen afgeven (uit de darmen?), die dan uiteindelijk vastlopen in de hoefwand. Dus ook bij Cushing paarden zal je preventie beleid erop gericht moeten zijn in het minimaliseren van suikers, goede balans van de darmflora stimuleren, stress reguleren en het immuunsysteem optimaliseren, dit laatste door er in ieder geval voor te zorgen dat het paard voldoende mineralen binnen krijgt.

Hopelijk zo duidelijker... (mijn visie dan ;) )

Bedankt voor de uitleg,
Mijn haf is nu terug min of meer stabiel (na hb op 4hoeven en diagnose cusching gesteld na bloedafname) ze krijgt nu dagelijks prascend, maar wat nu met haar voeding ? (ze kreeg al 4j zetmeelarm dieet na een eerdere aanval)
ook haar bewegingspatroon wordt nu voorzichtig terug opgebouwd (vooral erg stijf nu ...)
Tips welkom!

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:36

Ook ik heb jullie advies even nodig wbt weide.
Mijn pony is nu 2 jaar stabiel en doet het super een aantal uur op het land met graasmakser, stripbegrazing, de rest van de dag in de paddock met hooi.
Nu huur ik een landje wat al jaren niet bemest is en dat gaat prima. Met stripbegrazing komen ze er niet doorheen zeg maar, dus het gras waar ze nu niet bij komen stond kniehoog lekker uit te bloeien. Stond dus, want eergisteren heeft de boer het gemaaid.

En dan zit je dus. Want hoe nu te doen? Het land is ongeveer 80x80m totaal. Kan ik ze straks 'gewoon' erop zetten, is het handig op stripbegrazing aan te houden (deed ik nu ook omdat er zoveel gras op stond en 1 al permanent te dik is, geen hb-er). Graaskorf omhouden en dan weer enkele uren (na opbouwen kan ze nu 10 uur achtereen op het land zonder problemen) of zonder graaskorf, korter erop.
En hoe zit het nu met de fructaan? Komt weer relatief meer in de grasspriet dan als het gras langer is toch?

Ik hoor graag jullie meningen/experstise

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:43

Mijn mening: je paard doet het nu goed, dus.....niets veranderen. Je doet het goed, waarom veranderen? Ik zou het risico niet nemen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:04

@JP : dank voor je uitleg dit in combinatie met de uitleg van Ossie76 maakt me weer een stukje wijzer.

Het is idd een complexe materie, ik wordt er zo nu en dan een beetje suf van, hihi.
Ik lees het complete stuk van hoefnatuurlijk iedere dag in de hoop dat ik het volledig ga begrijpen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 11:06

Lees je goed Engels? De website van Kathy Watts "Safer Grass" geeft heel veel informatie.
Wel rekening houden met het feit dat wij in NL het zgn 'cool season grass' hebben. Sommige delen van haar site betreffen 'warm season grass' dwz landen waar de gemiddelde temperatuur nogal veel hoger is dan in West-Europa en ze daar ook andere grassoorten hebben met andere suiker/zetmeel/fructaan percentages.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:39

Jannepauli schreef:
Lees je goed Engels? De website van Kathy Watts "Safer Grass" geeft heel veel informatie.
Wel rekening houden met het feit dat wij in NL het zgn 'cool season grass' hebben. Sommige delen van haar site betreffen 'warm season grass' dwz landen waar de gemiddelde temperatuur nogal veel hoger is dan in West-Europa en ze daar ook andere grassoorten hebben met andere suiker/zetmeel/fructaan percentages.

Uhmm....redelijk, zolang er niet teveel ingewikkelde termen worden gebruikt kan ik het goed volgen hihi.
Zal eens googlen....bedankt!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:25

Ik ben al begonnen met lezen, jeetje wat interessant, met name het stuk van 8 pagina`s waarin omschreven staat hoe je als eigenaar er mee om kunt gaan. Ik ben zon type die van gekkigheid niet meer weet wat ze allemaal kan doen om het onder controle te krijgen en heb me suf gelezen over mineralen, vitaminen, supplementen ect ect.
Nou daar wordt uitvoerig aandacht aan besteed op deze site, heel goed in mijn geval want ik ga er vanaf nu anders mee om.

Ben nog lang niet uitgelezen, want engels lezen gaat bij mij niet zo snel.

Www.savergrass.org

Bedankt voor de tip, ik ben er erg blij mee!!!!

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:54

janouk schreef:
Mijn mening: je paard doet het nu goed, dus.....niets veranderen. Je doet het goed, waarom veranderen? Ik zou het risico niet nemen

dank je voor je reactie. :)

Zat er zelf wat mee dat het nu gemaaid is,(was ook al jaren geleden dat dat gedaan was) dan is het weer gestresst gras toch? Hoe lang duurt het voordat het weer 'onstresst' is? en ze er dus redelijk veilig op kan?
Blijf het maar wel afzetten, kan dat weer mooi groeien en uitbloeien, want met stripbegrazing komen ze er niet doorheen in een jaar.
pfff blijft een hele studie altijd...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:54

Ze staat weer bij de kudde, naja met een schrikdraadje ertussen.
Kan nu goed merken dat het gras op de weide op begint te raken, mijn hafje staat op hooi en druk dat het is als ze wat krijgt.
Wel gezellig voor haar want ze kan snuffelen en een beetje kroelen met haar maatje.

Op de site van savergrass wordt gesproken over chromium, weet iemand of dit zink , ijzer betekent?
Google translate vertaald het als chroom.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:05

Fijn dat je Hafje zo wat dichter bij de kudde kan zijn!

Lijkt me inderdaad een moeilijke situatie Pony33, ik denk dat verder gaan met strookbegrazing inderdaad een goed idee is.

De discussie over probiotica, mineralen en vitaminen vind ik erg interessant! Heb de indruk dat mijn ruin ook bevangen is geraakt door een verkeerde balans of door vergiftiging van onkruid ofzo, maar ik geraak er niet aan uit of ik hem nu wat moet geven en zo ja, wat... (Vind de supplementen vaak erg duur...) Daarnaast heeft hij ook zomerexceem, hoeven die snel scheurtjes hebben en spieren die wisselend slap en stram zijn, dus mij lijkt het dat er iets fout is in zijn lijf.

Momenteel gaat het wel vrij goed met hem, hij staat sinds zondag weer 24/7 op de weide met graasmasker (niet mijn voorkeur, maar van de stalbazin mag hij niet wisselend binnen en buiten) en krijgt momenteel niets anders bij. Elke dag longeren, ik merk wel dat hij heel weinig energie heeft, hij loopt goed en correct, maar lijkt wat depressief, hij is ook extreem braaf (eerste keer zadel op na een paar weken niet rijden is bij hem normaal gezien standaard rodeo, nu niet één bokje...)
Iemand die dit ook heeft meegemaakt na HB?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:13

@ireika ook mijn pony was na zn hb soms wat futloos, niet vooruit te branden enz... Klinkt bekend wat jij verteld. Ik had het idee dat hij toch iets te kort kwam, of soms toch net wat te weinig voer. Ik vond het moeilijk de balans te vinden. Van minder eten viel hij goed af en kreeg in eerste instantie meer energie, maar op een gegeven moment ook weer meer werken en hem op gewicht houden vond ik lastig (nog steeds!). Kritisch kijken naar de hoeveelheid hooi die je voert, is dat toch weinig? Dan voorzichtig iets meer. Is dit echt genoeg? Dan een vitaminebrok oid erbij geven.

Ik lees nu dat hij op t land loopt. Blijft hij netjes op gewicht? Dan zou ik voor een vitaminebrok gaan. Ik denk dat t ook lastig wordt hem hooi bij te gaan geven..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:04

cissie schreef:
Ze staat weer bij de kudde, naja met een schrikdraadje ertussen.
Kan nu goed merken dat het gras op de weide op begint te raken, mijn hafje staat op hooi en druk dat het is als ze wat krijgt.
Wel gezellig voor haar want ze kan snuffelen en een beetje kroelen met haar maatje.

Op de site van savergrass wordt gesproken over chromium, weet iemand of dit zink , ijzer betekent?
Google translate vertaald het als chroom.

Chromium is inderdaad chroom :j Een mineraal, en alhoewel een paard er niet veel van nodig heeft, vervult het toch belangrijke functies.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:07

@pandora: owww, is dat in nl verkrijgbaar voor paarden?
Niet dat ik dat gelijk moet hebben :o vraag het me gewoon af....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:09

In biergist zit voldoende chroom...een kilo kost een tientje en je doet er lang mee ! En 't is nog smakelijk en gezond ook ! :D
Ik had 'm vroeger van de veevoeder handel, wordt veel verkocht voor de duiven ook :P Maar bestel nu altijd de zuivere biergist bij Makana ( www.makana.de).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:51

Pandora2 schreef:
In biergist zit voldoende chroom...een kilo kost een tientje en je doet er lang mee ! En 't is nog smakelijk en gezond ook ! :D
Ik had 'm vroeger van de veevoeder handel, wordt veel verkocht voor de duiven ook :P Maar bestel nu altijd de zuivere biergist bij Makana ( http://www.makana.de).

Oké interessant, bedankt voor je uitleg en link.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:53

oliebol, het gaat weer slechter met dr.
Ze krijgt vanaf vandaag 1 1/2 zakje bute ipv 2 zakjes en ze kan gewoon niet lopen met een half zakje.

Ze heeft vanmorgen een half zakje gehad en net een hele.
Dit om overdag te bekijken hoe ze het daarop doet... Nou bagger dus.

Ze ontlast dr hoeven weer door ze regelmatig op te tillen en komt bijna niet van dr plek.

Dit geeft weinig hoop ben ik bang, ze mag van de da geen 2 zakjes meer dat duurde anders telang, maar minder gaat blijkbaar niet.

Zucht!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:39

cissie schreef:
oliebol, het gaat weer slechter met dr.
Ze krijgt vanaf vandaag 1 1/2 zakje bute ipv 2 zakjes en ze kan gewoon niet lopen met een half zakje.

Ze heeft vanmorgen een half zakje gehad en net een hele.
Dit om overdag te bekijken hoe ze het daarop doet... Nou bagger dus.

Ze ontlast dr hoeven weer door ze regelmatig op te tillen en komt bijna niet van dr plek.

Dit geeft weinig hoop ben ik bang, ze mag van de da geen 2 zakjes meer dat duurde anders telang, maar minder gaat blijkbaar niet.

Zucht!

Ik quote mezelf maar, want ik kon het bericht niet meer aanpassen.

Ik heb een meningsverschil met de da, deze vind dat ik nu moet stoppen met 2 zakjes pro dynam pd. Dit vanwege de bijwerkingen waar ze overgens gelijk in heeft.
Gevoelsmatig zit het me niet lekker, omdat mijn haf aan 1 hoef een normale hoefbevangenheid heeft en de andere een actieve sincker.
Het is momenteel erop of eronder voor haar, mijn voorstel was om haar nog wat langer 2 zakjes bute te geven pd en niet na een week te gaan afbouwen.
Als ik nu verder ga afbouwen is het einde oefening voor dr, ik zou graag de onsteking iets langer behandelen met een hogere dosering.

Wat is jullie ervaring met een sincker en het geven van bute?

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 07:56

Cissie

Vervelend voor je paard dat ze verslechterd. Hoefbevangenheid kan je zien als een kneuzing in de hoef en door de druk en het ruimtegebrek laat de hoefwand gedeeltelijk los. Belangrijk is dat haar voeten gecorrigeerd worden wat betreft de kanteling van het hoefbeen en evt blijvende schade.

Maar verder duurt het zowiezo wel een behoorlijke tijd voordat de voeten weer hersteld zijn. Pijnstillers zijn dan noodzakelijk om verergering te voorkomen, maar maskeren ook de pijn waardoor je paard wellicht weer haar voeten meer gaat belasten dan goed voor haar is.

De bijwerkingen van de pijnstiller die je nu geeft zijn voornamelijk maagzweren en dat treed na 3 tot 5 dagen op. Beleid daarvoor is haar continu ruwvoer te laten eten (heel arm graszaadhooi met een slowfeeder) en evt medicatie. En verder is nat zand, de ideale bodem voor haar voeten nu. Pijnstiller zou ik wel zo laag mogelijk houden maar wel blijven geven.

Sterkte ermee!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 08:27

Hoefbevangenheid een kneuzing????

Hoe lang geef je al ProDynam Cissie?
En kreeg je naast de buut ook nog andere medicatie voorgeschreven ( Tranquigel, Ascal oid)?

Jouw gedachtegang is wel begrijpelijk Cissie, maar niet helemaal terecht. Buut is dan wel ( ook in combo met andere medicatie) een ontstekingsremmer, maar - nog afgezien van het feit dat bij langdurig gebruik maagzweren kunnen ontstaan - werkt het op den duur zelfs ook enigszins contraproductief bij het genezingsproces.

Om pijn te controleren zijn er wel alternatieven, maar het risico is inderdaad dat als het paard geen pijn voelt, hij zich gaat overbelasten . Daardoor is de kans dat de kwetsbare lamellen die nu ontstoken zijn, nog verder beschadigen en - zoals bij de sincker - loslaten. Ik vind het advies om de buut te verminderen, met name om die reden, wel juist. Jouw paard staat nu toch ook op de break-over ijzers?
Die moeten in principe al een hoop van de drukpijn wegnemen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:34

Dank voor jullie reacties

Ze krijgt dr pro dynam nu 7 dagen in de dosis van 2 zakjes pd. in de ochtend 1 en in de avond 1.
Sinds gisteren krijgt ze in de ochtend een half zakje en in de avond 1 zakje.

Dat halve zakje geeft onvoldoende verlichting zo blijkt.

Ze staat sinds dinsdagavond op break over ijzers.

Wbt de medicatie krijgt ze verder niks van de da.
Is zit te twijfelen of ik het afbouwen door ga zetten met 2 keer pd.
Misschien is het wel beter om haar 1 keer pd alles te geven?
Met het risico dat er teveel tijd zit tussen de toedieningen namelijk 24 uur.