Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:38

ja het begint er weer een beetje op te lijken :p

vanaf wanneer zou je weer met je paard strandritje kunnen gaan maken?

wil miss eind november richting strand gaan. heuvels /viaducten doen we al maanden rijden dat gaat goed moeten alleen dan paar meter door mul zand stappe

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:57

Poeh dat is een goeie vraag.. Niet toevallig nog een controle scan op het programma staan zodat je het kan vragen? Anders zou ik het gewoon doen als het een klein stukje alleen maar stappen is :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:05

nee het gat in zn pees is dicht controle was alleen nog nodig als er verandering kwam in zn been.

als trailer op tijd klaar is wil ik van te voren hier keertje naar een plas gaan hij is verzot op water en dat is toch ook redelijk goed voor zn been. zit alleen met het mulle zand

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:51

Mijne was in juli op de scan volledig goed, maar pas half augustus opgepakt en ben afgelopen zaterdag voor het eerst het strand op gegaan. Wel gestapt naar het harde zand en eerst een tijdje gestapt. Heen en terugweg beide gestapt. De duinen waren super mul. Hij heeft er niks onder geleden gelukkig.

Mijn oppakken was trouwens wel gelijk alles doen gericht op het sterker maken van zijn achterhand. Pak nu ook al oefeningen mee in mijn dressuur.

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:59

Ik heb net even gebeld met de dierenarts omdat het been van mijn paard dik blijft en zij was het eens met onze beslissing.. Omdat het been vorige keer na inspuiten met ontstekingsremmers gelijk heel dun werd zit er dus nog wel echt een irritatie was haar conclusie en doordat het been nu met de minste of geringste belasting weer vol loopt kan de pees echt nog niks hebben.. Een controle scan is volgens haar ook niet zinvol totdat het been aan de buitenkant stabiel blijft en niet meer telkens dik en warmer wordt. Het is opzich fijn dat hierdoor mijn gevoel bevestigd wordt, maar het betekent ook wel dat mijn gevoel klopte over de steeds slechter wordende prognose.. He wat zijn die blessures toch rot :(

Hopelijk kom ik toch snel weer met een wat positiever bericht! En ikke, ik zou het lekker doen, mijn paard is ook zo ontzettend gek op water! Daar doe je ze zo'n plezier mee, heerlijk om te zien en als je alles in stap doet kan er vrij weinig fout gaan denk ik :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:15

Balen Muriel, wordt de zwelling nu veroorzaakt door dat uitstekende stukje bot of door de peesblessure?

Ikke, als hij zich normaal kan gedragen op het strand zou ik het wel aandurven. Misschien als het heel mul is er even naast lopen en op het harde stuk pas opstappen? Ik pak nu ook kleine stukjes met muller zand mee om de pees daar langzaam maar zeker ook weer op voor te bereiden.
Momenteel rijd ik alleen nog maar buiten maar probeer wel wat de schakelen en nette overgangen te rijden. Zo wil ik het langzaam maar zeker verder uitbouwen, paard geeft nu zlef aan wel weer in de bak aan de slag te willen, Ze loopt zo uit zichzelf naar de bak :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:23

ook weer even een up-date
het stappen gaat goed, hij gaat binnenkort van de ijzers af
hij glijd er erg mee en ik stap nu in de berm, been blijft mooi dun
eerst wat het de bedoeling om een balkijzer te doen maar dan blijft hij glijden...........en heel kort lopen op straat
in de berm zijn zijn passen erg ruim en stapt hij lekker door
nu met deze wind heb ik wel een probleem, hij reageert er nogal heftig op :+
heb hem in de wei in het voorstuk laten grazen daar was weinig wind langs de berm gaat niet meer omdat het vandaag gemaaid is -O-

maar op stal net hoorde ik hem piepen :+ en ging hij ff uit zijn dak omhoog>bok omhoog>bok en vol uithalen tegen de tussenwand :oo
dat gaat wat worden de komende dagen met de aankomende storm :roll:
Afbeelding
hier zie je de verdikking erg mooi
Afbeelding

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:25

Wow ja dat is wel heel duidelijk een verdikking op 1 plek! Mijn paard heeft echt de gehele binnenkant van het been verdikt, apart dat dat zo kan verschillen he. Fijn dat het zo goed gaat! Mijn paard kan als het donker is nog wel is spoken zien en bij hem hielp het als ik snoepjes meenam en dan leidde ik hem daarmee een beetje af :) Gevolg was wel dat hij me daarna zowat opvrat als ik mijn hand in mijn jaszak deed :') Maar goed, hij bleef rustig stappen!

@fransje, of het van de blessure of van het stukje bot komt, of van de combinatie dat is moeilijk te zeggen.. Het een kan ook weer voor irritatie van het ander zorgen en zo kunnen ze elkaar versterken dus het is te hopen dat het met extra tijd weer mooi rustig wordt in het been en dan ben ik benieuwd hoe het er van binnen uit ziet :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:51

@liedjuh kijk dat is leuk om te horen. dus gewoon rustig doen in het mulle zand en gaan maar. wat voor dress oefeningen pak jij allemaal al mee voor de achterhand?

@muriel oef dat is wel weer beetje balen. de blessures zijn idd enorm rot maar he de prognoses willen niks zeggen he.

@fransje hij zal zich wel gaan gedragen. hij is al vaker op het strand geweest en is altijd lekker genieten met lange teugel(al willen we nou wel meerdere dagen gaan)
leuk is dat dat ze ook echt weer in de bak aan het werk willen he :d

@mirgino oef dat gaat nog wat worden de komende dagen dan. kan idd de verdikking mooi zien.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:18

Poeh muriel dat is toch wel balen. Ik hoop dat het mooi rustig weer wordt met wat extra tijd.

Ohh en strandritje! Dat zou echt te gek zijn! Rustig aan doen en lekker uitstappen op het harde en even extra koelen enzo voor de gemoedsrust dat zou ik doen. Geniet ervan ikke!

Oh das wel erg duidelijk idd mirgino die foto. Ben nu eigenlijk wel benieuwd naar foto's van andere blessure benen?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:32

jammer dat het nog even een paar weken gaat duren. nou moeten we nog lang wachten maar we gaan wel paar dagen daar blijven. neem idd mn ice vibe boots mee en hebben vriezertje bij dus kan goed koelen en naar stal is het ook nog eindje stappen.

heb even snel zitten zoeken maar kan zo snel niks vinden zal van de week mn foto's eens doorzoeken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:52

Dat is inderdaad een duidelijke verdikking, Mirgino :oo

Als hij rustig blijft zou ik gewoon lekker gaan, Ikke! Een echte natuurlijke eb en vloedbodem is perfect!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:44

:( nou vanmiddag met lopen 2x achterlijk gedaan naast me, gelukkig springt hij opzij en gaat dan in zijn achteruit, zodat het nog redelijk veilig is........

ben maar de helft gegaan het waaide te hard [ was maar wzw4 ] en hij reageerde nu ook ineens op de bussen :?
in het voorstuk van de wei laten grazen nou was geen succes :n
zijn ogen stonden al wat met wilde blik......en hij ging druk grazen en had steeds schrik reacties en 2x flink in de bokken/opzij springen en piepen :+
ben dus na korte tijd grazen maar naar stal gegaan

morgen als het te doen is gaat mijn stalhoudster met haar paardje mee lopen buiten ,misschien helpt het.
en dan kijk ik wel dan moet het hier storm worden met regen...

misschien kan ik in de kas wat stappen als de herrie niet teveel is, want alles wat beweegt is een trigger op dit moment ^)

ik zou hem zoooooo graag even los willen gooien....dat hij even zijn ei kwijt kan :j

ik ga met mijn DA overleggen of het misschien kan als zijn been goed in de bandage zit met 3in1 eromheen, wat zouden jullie doen??

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:13

Hmm ik zou het niet doen hoor! Toch wel erg risicovol..
Misschien kun je muisjes of tranquigel geven oid?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:17

Raamzicht schreef:
Hmm ik zou het niet doen hoor! Toch wel erg risicovol..
Misschien kun je muisjes of tranquigel geven oid?

hij moet nog zoveel maanden, kan toch niet elke dag dat spul gaan geven?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:22

Voor de storm morgen bedoelde ik..
Dacht dat de onrust van de wind kwam? Of sowieso onrustig?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:30

Raamzicht schreef:
Voor de storm morgen bedoelde ik..
Dacht dat de onrust van de wind kwam? Of sowieso onrustig?

het is nu een dag of 3 dat hij wat onrustiger is, misschien voelt hij dat er storm aankomt?
de komende dagen met wind en regen lukt buiten lopen zeker niet :n
dan loopt hij scheef of helemaal niet, en denk dat hij erg springerig is......

hij was erg rustig tot paar dagen terug, op stal komt het wel goed ze staan morgen allemaal binnen
maar gisteren ging hij in de stal ook ineens bokken/steigeren en piepen :+

lastig allemaal ^)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:36

Pfft misschien toch even een paar dagen muisjes proberen en kijken of hij rustiger wordt als het weer weer kalmeert?
Heb het denk ik gemist maar staat hij verder alleen op box? Of nog iets van wei/paddock? Hoe lang mag/moet je stappen..
Echt heel vervelend, succes!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:57

Raamzicht schreef:
Pfft misschien toch even een paar dagen muisjes proberen en kijken of hij rustiger wordt als het weer weer kalmeert?
Heb het denk ik gemist maar staat hij verder alleen op box? Of nog iets van wei/paddock? Hoe lang mag/moet je stappen..
Echt heel vervelend, succes!!

hij heeft eerst nog 2 mnd in de wei gestaan, eerst in de kudde van 4 en later apart ernaast
maar hij gaat rennen/bokken en sliden met de voorbenen echt sporen van 5/6 meter echt funest voor de pees
het is 4 aug gebeurd dat hij met dik been uit de wei kwam en 29 sept is hij op stal gegaan
2x 10 min stappen en ik liet hem 3x per dag klein uurtje aan de hand grazen

als hij de paddock op gaat gaat hij uit zijn dak, dat hebben we de eerste dagen geprobeerd
hij gaat na mesten de grote box [ 3 x 5 m ] met buitenluik en open zijkant in met slowfeeder en er staat een shetje naast hem
heel de dag door komen er mensen
en ik ben er zelf van 9.00u tot 12.30u en van 15.00u tot 17.00u
ik wandel ,poets,graas met hem

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:04

Wat jammer dat hij zich niet rustig houdt in paddock/wei!
Maar je hebt wel de best mogelijke optie daarna gekozen iig: fijne grote stal met gezelschap en veel aandacht..
Ik weet eigenlijk ook even niet meer war je kunt doen nog (behalve de muisjes).
Hoop dat het gezelschap van het paard van de staleigenaar tijdens het wandelen helpt.. Houd ons op de hoogte. Hopelijk hebben anderen nog tips.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:07

Raamzicht schreef:
Wat jammer dat hij zich niet rustig houdt in paddock/wei!
Maar je hebt wel de best mogelijke optie daarna gekozen iig: fijne grote stal met gezelschap en veel aandacht..
Ik weet eigenlijk ook even niet meer war je kunt doen nog (behalve de muisjes).
Hoop dat het gezelschap van het paard van de staleigenaar tijdens het wandelen helpt.. Houd ons op de hoogte. Hopelijk hebben anderen nog tips.

Thanks! :D

dit is zijn stal overdag
s`nachts staat hij in 3x4

Afbeelding

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:38

Niet verkeerd! :wow:

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:04

Raamzicht schreef:
Niet verkeerd! :wow:

:D
dit is de grootste stal, hij heeft ruim 5 jr de box links naast hem gehad die was 2.35x5 met buitenluik

Afbeelding

nu staat hij in een losse box rechts van 3x4 boven de deur open maar geen luik
hij kan daar veel meer zien, kijkt over het erf en de weg
hij heeft nu meer rust, met paarden aan beide zijden ging hij met zijn tanden langs het gaas,hij likte ook nooit aan zijn zoutblok of himalaya steen en nu likt hij wel :j
en hij kan makkelijker bewegen loopt nu rondjes dat ging in 2.35 niet.

nu is dit zijn stal :D
Afbeelding

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:57

Prachtige stallen hoor! Lekker ruim en open. Hoe is het vandaag gegaan?
Ik ben in de ochtend geweest, nog geen storm, alleen wat regen. Been was weer een stukje dunner vandaag, dus ik denk dat het echt even een optater/irritatie heeft gehad, ik blijf lekker even stappen op het harde voor nu.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:12

Raamzicht schreef:
Prachtige stallen hoor! Lekker ruim en open. Hoe is het vandaag gegaan?
Ik ben in de ochtend geweest, nog geen storm, alleen wat regen. Been was weer een stukje dunner vandaag, dus ik denk dat het echt even een optater/irritatie heeft gehad, ik blijf lekker even stappen op het harde voor nu.

nou hij stond al te piepen en te springen voordat ik kwam vertelde de stalhoudster
ik heb hem in de grote box gezet tijdens mesten [ de anderen stonden even op de wei ] en hij is zijn eigen box in gegaan ,durfde het niet aan veel regen en windvlagen dat werkt niet bij hem
ik heb zijn oefeningen gedaan en zijn been ingesmeerd
ga nu ook niet .....morgen weer :j
rij nu niet graag naast het water :n met deze windvlagen
hij kan beter 2 dagen binnen staan dan met wandelen zijn pees opnieuw verrekken............

wel fijn dat het beter gaat en dunner blijft, en ook koelen na stappen dat helpt de afval stoffen weg te voeren