[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renate1970

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:43

Of er prijsverschil is weet ik niet, heb de rekeningen nog niet binnen Bloos. Werd zojuist wel met een harde hinnik ontvangen op stal Haha!, de dames hadden wel trek in een portie hooi.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:55

@cowgirl
ik zou gewoon de kliniek bellen en vragen over afbouw ja of nee.
Image stond op een gegeven moment op 4 zakjes Equipalazone ( Huilen en kon nog niet pijnvrij lopen). Toen ze bij Visdonk in de kliniek kwam, hebben ze de hoeveelheid fors verminderd en over een periode van een aantal weken afgebouwd tot 0.
Ze waren zeker bang wat de forse hoeveelheid pijnstillers voor effect had op haar organen. Gelukkig heeft ze (zo als ik kan bekijken) daar geen last van gehad.

Ik duim verder dat je paardje hier goed doorheen komt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:54

Welshcobfan: volgens mij is de bute (los, zoals ik het heb gekregen) beduidend goedkoper dan metacam.
Ik kan met een flesje van volgens mij 100 ml metacam ongeveer 5 of 6 dagen doen.
Er is ook een goedkopere variant van metacam, dat is de flexicam en die heeft dezelfde werkzame stof. Of het ook al in 'paardedosering' te krijgen is weet ik niet.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:06

Metacam is inderdaad veel duurder. Flesje waar ik een week ofzo mee deed was 50 euro, zakjes Bute kosten haast niks.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:12

Equipalazone kostte 1,20 per zakje vorig jaar.
Losse 'bute' betaalde ik 1 euro per gram voor.
Dus ja, beduidend goedkoper.
Maar let wel ... bute mag eigenlijk niet verkocht worden omdat het een 'verboden' middel is (mag niet in slachtvlees terecht komen). Ik heb daarom een aantekening in mijn paspoort moeten plaatsen met stempel van de DA erbij ... geen probleem; wilde ik toch al geruime tijd laten doen.
Met deze aantekening heb je sowieso meer vrijheden wat medicijngebruik betreft, aldus onze DA.

Wat de schade aan de organen betreft na pijnstilling; ja dat is zeker aanwezig. Lever, nieren, darmen.
Daarom kun je na afloop best even een probiotica geven voor de darmen. Voor lever en nieren heb ik toen een homeopatisch middel gegeven op advies van de homeopaat.
Zelf kun je ook met bleekselderij (nieren) en gedroogde mariadistel (lever) alvast wat ondersteunen tijdens het gebruik van de medicijnen ... gezond en lekker.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:53

onze DA zei dat de metacam duurder is, omdat dat veel minder schadelijk is voor de organen. Bij andere pijnstiller is er bij langdurig gebruik meer kans op maagzweren enzo, bij metacam is dit niet.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:02

Indiana heeft eerst metacam gehad maar dat werkte voor haar niet afdoende.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:29

Victor had eerst Metacam gehad (wat niet werkte), toen Quadrisol (werkte ook niet) en daarna Equipalazone en Bute. Alles heel langzaam afgebouwd en met terugval gewoon weer een hogere dosering gegeven. Toen wiste ik nog niet dat de Equipalazone en Bute slecht waren voor de organen. Bloos
De laatste keer dat ie moeilijk liep (ongeveer een jaar geleden) kreeg ik een potje Bute en die heb ik nog altijd staan. Het bleek dat ik ook nog een grote pot Bute had staan waar nog ongeveer een kwart inzat. Momenteel heb ik dus nog voldoende voorraad Bute staan, alhoewel ik hoop dat ik ze nooit meer nodig zal hebben. Knipoog

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:53

Metacam werkt bij Nado gelukkig heel goed. En omdat hij maar ong. 280 kilo weegt ben ik een stuk goedkoper uit dan jullie, dus dat scheelt wat. Ik heb ook altijd metacam op voorraad, net als victory-boy, vind het een veilig idee en ben in het verleden ook meteen gestart als het mis ging, nog voor de DA kon komen, en heb daardoor behoorlijk wat ellende voorkomen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:10

Perdy heeft beide keren ook metacam gehad. Dit werkte voor haar prima, gelukkig maar.. want het kost handenvol geld!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:25

Mijn dierenarts vertelde laatst ook dat een nadeel van bute is dat de inwerktijd langer is dan bij metacam. Hij zei dat bute ca. 6 uur nodig heeft om te werken, terwijl metacam na een ca. een uur begint te werken.

Yellowfish: het was toch Perdy die last van haar knie had? Hoe gaat het daar nu mee?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:32

Perdy had inderdaad last van haar knie linksachter. Dat is met behulp van fysiotherapie gelukkig weer helemaal goedgekomen, maar het zit mevrouw niet mee.. nu heeft ze vermoedelijk weer een ontsteking in haar schouder linksvoor zitten.. Ach gut heb de DA al gebeld dus weer even afwachten..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:06

Yellowfish: Beterschap en sterkte. Zit inderdaad niet echt mee.

Victory-Boy: Equipalazone IS bute. Phenylbutazone is het werkend bestand deel in Equipalazone. Je hebt nog wat andere merken waar dat in zit, maar in de wandelgangen heet alles 'bute'.
Wel moet je wat opletten, heb ik vorig jaar ontdekt. DA's mogen het dus eigenlijk niet hebben; maar bijna iedereen heeft het wel. Echter hebben ze allemaal een 'eigen' leverancier. De ene kan zakjes aankomen, de andere het losse poeder.
Maar er zijn ook DA's die zelf wat gaan experimenteren en tabletten voorschrijven die eigenlijk of voor honden/katten zijn of voor mensen. In de praktijk blijkt dat juist de vulmiddelen van dit soort tabletten, voor nare bijwerkingen kunnen zorgen. Pure bute (het losse witte poeder dus) of Equipalazone (wel met vulmiddel, maar speciaal voor paarden ontwikkeld) schijnen het veiligst te zijn mbt bijwerkingen (dit is mij verteld vorig jaar door 2 DA's hier uit de buurt).
Ook werd het gebruik van bute icm bloedverdunners afgeraden door mijn DA's (terwijl ik hier vaak lees dat het bij anderen wel wordt voorgeschreven).

Quadrisol hielp bij Isabella trouwens vorig jaar ook niet. Terwijl het daarvoor altijd perfect hielp. 1x spuiten gaf gelijk resultaat. Vorig jaar zeer zeker niet.

Als je paard licht bevangen is, en je wilt liever geen zware pijnstilling geven, dan zijn er ook natuurlijke alternatieven.
Wilgentakken bevatten dezelfde stof als aspirine. Lekker laten knabbelen dus.
Goudsbloem (calendula) als kruid voeren werkt genezend van binnenuit. Arnica (homeopatisch middel) wil ook wel verlichting brengen (raadde mijn DA mij trouwens ook aan in de beginfase).
Brandnetel en kleefkruid voor goede afvalstoffen afvoer.
Of Nobute ... een kruidendrankje op basis van duivelsklauw (bij de paardendrogist heet het Devils Relief). Je kunt duivelsklauw ook als kruid kopen en er zelf thee van trekken. Let wel op aangegeven (juiste) dosering !

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:27

Isapaardje schreef:
Yellowfish: Beterschap en sterkte. Zit inderdaad niet echt mee.

Victory-Boy: Equipalazone IS bute. Phenylbutazone is het werkend bestand deel in Equipalazone. Je hebt nog wat andere merken waar dat in zit, maar in de wandelgangen heet alles 'bute'.

Ja, dat weet ik, maar ik bedoelde eigenlijk dat ik eerst de zakjes Equipalazone kreeg en later gewoon het losse poeder Phenylbutazomum. Knipoog
Dat losse poeder heb ik nog op voorraad, de zakjes Equipalazone zijn op.

@Yellowfish: Beterschap met je paardje! Als ze eenmaal aan het kwakkelen zijn lijkt het wel of het nooit meer op houdt. Verdrietig

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:41

Ach zo Bloos ... ik vatte het op alsof je dacht twee verschillende dingen gevoerd te hebben.
Bij mij was het trouwens omgekeerd. Ik had eerst los spul, maar kon zo moeilijk doseren, dat ik over ben gestapt op die 1 grams zakje. Zakje op het eind van de dag leeg, was 1 gram gevoerd. Die zakjes heb ik toen gewoon een hele rits afgenomen in die tijd. Was geen probleem trouwens.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:39

Yellowfish: wat zei de dierenarts?
Cow_girl: hoe gaat het nu met je paard?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:45

DA komt vandeweek pas, ik update wel even als hij geweet is Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:38

Beterschap maar met je paard Yellowfish! Vaak lijkt er geen einde aan te komen aan dat gekwakkel!

En over de Bute: mocht gwyn weer hoefbevangen worden, zal om bute vragen. Kijken of dat ook werkt Lachen
Want die metacam is zo vreselijk duur! 57 euro voor 100 ml! 5 dagen inderdaad... gelukkig hoefde gwyn 'maar' 2 flesjes, maar dat is toch wel ruim 100 euro!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:39

Isapaardje schreef:
Ach zo Bloos ... ik vatte het op alsof je dacht twee verschillende dingen gevoerd te hebben.
Bij mij was het trouwens omgekeerd. Ik had eerst los spul, maar kon zo moeilijk doseren, dat ik over ben gestapt op die 1 grams zakje. Zakje op het eind van de dag leeg, was 1 gram gevoerd. Die zakjes heb ik toen gewoon een hele rits afgenomen in die tijd. Was geen probleem trouwens.

Die zakjes vond ik ook veel makkelijker, maar daar kon m'n eigen DA niet aan komen...helaas. Met dat losse poeder heb je al gauw teveel, gelukkig had ik wel een heel goede digitale weegschaal. Knipoog
Ik hoop het ook nooit meer te hoeven gebruiken, maar ja.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:16

Vraagje:
Sinds gwyn van de medicijnen af is, is hij nogal afwezig... Normaal stond hij mij al op te wachten in de wei, nu zondert hij zich af en komt niet naar mij toe.
Als ik hem uit de wei wil halen met halster of hoofdstel trekt hij zich los.
Kan het zijn dat hij mij (en andere mensen die voor hem komen) nog steeds koppelt aan de medicijnen? Dat hij nog steeds bang is dat ik weer met een spuit erop af kom lopen? En omdat ik altijd met halster zijn spuit moest geven... trekt hij zich daarom nu los?
Ik heb hem nu 7 jaar en ik voel dat hij zichzelf niet is...
(hij was ook zo 'onhandelbaar' toen hij een tumor had, alleen toen viel hij ons zelfs aan in de wei omdat het zo'n pijn deed en wij dat niet doorhadden. Wij dachten: hij is gewoon aan het etteren).

Wat moet ik nu met hem doen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:34

Welshcobfan ... ja ik herken dat; die link leggen tussen medicijnen en halster.
Isabella is een hele goede in dat soort dingen.
Ik heb een donker (paars/zwart) "wandelhalster" en gebruikte een wit stalhalster als ze medicijnen kreeg. En of ze het door had. Voor het witte halster liep ze op den duur weg, het donkere halster kon ik gewoon om doen ...
Oplossing was; altijd een donker halster om doen ... dan wist ze niet meer of het leuk of niet leuk was wat ik ging doen Haha!

Maar echt veranderd gedrag, zeker als het mat of suf gedrag is, is niet goed en kun je beter even in de gaten houden.

Wat de zakjes bute betreft ... ja was hier ook zo. Ene DA waar ik het los kocht zei dat hij liever zakjes had, maar die niet aan kon komen, en waar ik de zakjes haalde, werd mij verteld dat het los helaas voor hem niet meer verkrijgbaar was. Ik denk dat DA's maar eens met elkaar moeten gaan praten wie hun 'dealer' is van dat witte poeder (het is overigens een drugsachtige ... DA van het losse poeder wees mij er ook op dat ik geen politie tegen moest komen onderweg, want dan heel wat uit te leggen had, als hij dat spul in een plastic zakje voor in het dashboard kastje zou vinden Clown)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:38

Weet ik dat in het vervolg, dat ik 2 verschillende halsters moet gebruiken! Lachen
Maar ja dat is nu te laat Nagelbijten / Gniffelen
Hij is sja... gewoon afwezig... erg teruggetrokken... Hij ziet er kerngezond uit, geen last van de benen en eet en drinkt goed zeg maar Clown Trekt met liefde ook wel een sprintje en onder het zadel (eenmaal bij de stal is paard weer vriendelijk... maar naar de stal krijgen is iets anders Boos! ) is hij opeens een heel ander paard!
Maar ja... in de wei als er iemand voor hem komt? nee dan is hij niet thuis... helemaal als je ook nog met halster of hoofdstel hem uit de wei wil vissen...

pfff... Hij is helemaal gezond en nu ook nog hier over heen weten te krijgen..
Iemand een tip?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:43

Als hij het eerst niet deed, en het dus echt aan de medicijnen koppelt, zou het dan niet snel over gaan? Als hij nu geen vervelende dingen hoeft te doen als je hem haalt komt de oude routine misschien weer bovendrijven.

Misschien kun je dat versterken door hem iets lekkers te geven als je hem gaat halen. Of ook af en toe alleen iets lekkers gaan brengen, zonder werk/medicijnen erbij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:47

Hij krijgt nu helemaal geen medicijnen meer, maar het is net of hij bang is dat ik á la minute weer eraan kom met een spuit. Heb hem bewust een aantal dagen met rust gelaten... zonder succes. Hij is het niet vergeten helaas.
en hoe vaker hij losttrekt, des te minder leuk het word natuurlijk.
Is het een idee om hem pas uit de wei weer te halen als hij in de wei weer het leuk vind om met een halster bezig te zijn? Dus door de wei waar hij nu in staat lekker wandelen etc? Zonder direct door te gaan naar de stal?

Gwyn is een zeer gevoelig paardje Lachen

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:08

Ja zou ik zeker proberen. Of alleen lekker poetsen in de wei met halster.
Veel positieve aandacht geven in ieder geval. Misschien kun je er zelfs mee clickeren -> halster aanraken =click=brokje?

*edit... nu te laat, maar misschien voor een volgende keer (hoop dat het niet nodig is natuurlijk)
Toen Aurora medicijnen kreeg, ook met een spuit in de mond, kregen beide pony's daarna een stuk boterham/wortel als beloning.
Ik moet ze nu van me af slaan als ik met een spuit aan kom zetten. Clown