Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cissie schreef:Zijn er overigens meer bokkers die hun hoefbevangen paardje op hoofcare break over ijzers hebben staan?
ossie76 schreef:Nou jannepauli, u heeft de wijsheid wel in pacht. Ben je dierenarts, nutritionist of is dit toch hobbymatig?
Jannepauli schreef:Nee, Equilin is niet geschikt. Gewoon een neutrale basis zoals bietenpulp zonder suikers ( Pavo Speedibeet) en daar de Omega 3, MSM en Vit E doorheen mengen.
Edit: of bedoelde je als bijvoeding in het algemeen? Tja, dan zijn er goedkopere oplossingen. Bovendien zijn er veel paarden die Equilin niet lusten.
Jannepauli schreef:Nou nog wat minder ijzer in de producten, dan heb je een fan erbij!
(Voor de IR,PPID en EMS paarden. Je weet zelf wel waarom)
Jannepauli schreef:Ja, als vastgesteld is dat de HB ontstaan is door voedingsproblematiek dan ben ik het met je eens. Maar er is natuurlijk ook een hele groep HB patienten waar de oorzaak hormonaal is en dan neem je andere maatregelen.
Ik ga de analyses nog 's bekijken - ik had echt het idee dat jullie ijzer toevoegden. Als dat niet zo is, dan mijn excuus!
Edit: Hmmm.. even naar de balancer gekeken; da's wel een mooi product! Die zou ik zeker aanraden!
Jannepauli schreef:Ja, als vastgesteld is dat de HB ontstaan is door voedingsproblematiek dan ben ik het met je eens. Maar er is natuurlijk ook een hele groep HB patienten waar de oorzaak hormonaal is en dan neem je andere maatregelen.
Ik ga de analyses nog 's bekijken - ik had echt het idee dat jullie ijzer toevoegden. Als dat niet zo is, dan mijn excuus!
Edit: Hmmm.. even naar de balancer gekeken; da's wel een mooi product! Die zou ik zeker aanraden!
ossie76 schreef:Cissie,
Wat betreft fructaan, dat is een suikersoort dat door de spijsverteringsenzymen van het paard niet kan worden afgebroken tot enkelvoudig suiker (glucose) waardoor het kan worden opgenomen in het lichaam. Het wordt door de slechte suikerverterede bacteriën omgezet tot lactaat(melkzuur), dit gebeurt ook bij gewone suikers. En veel lactaat zorgt voor een verzuring van de darminhoud, met als gevolg dat de gunstige energie uit het ruwvoer (vetzuren) niet meer benut kan worden, omdat de goede bacteriën niet goed functioneren in een zuur milieu.
En wordt het nu heel erg zuur in de darmen dan gaan de goede bacteriën dood, komen er gifstoffen vrij uit deze bacteriën (endotoxinen) en kan een paard hoefbevangen raken. Maar normale suikers hebben dus ook dit effect (als ook antibiotica, uitdroging, beschimmeld voer etc).
Dus ook hier weer, suiker en ook de fructaanopname beperken. door bijv een graasmasker, stripbeweiding niet in de ochtend na een koude nacht onbeperkt laten grazen. En de darmflora optimaliseren, dat kan je doen met levende gisten, die houden de pH hoog.