[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:22

margee...is die insuline resistent?
Mooi paard!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:35

Dankjewel!! Volgens kindertjes in het bos is het een koe!!! :+

Geen idee, hoe kom je daarachter??

Dit is het eerste jaar dat dit gebeurt en eigenlijk heb ik er wel een verklaring voor.
Vroeg en hard groeiend gras en dit jaar voor het eerst bemest. Bovendien dus het eerste jaar zonder masker, maar hopelijk is dit een oplossing.....
Ik raakte wel een beetje in paniek toen het gebeurde. Het viel samen met ernstige problemen met mijn vader en dan lijkt alles mis te gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:10

heb je een foto van je paard in zijn geheel?
Koe???Oh...maar wel een mooie!
Soms kun je zien of ze IR zijn.Uiterlijke kenmerken en HB=IR(vaak)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:06

Afbeelding

De voorste dus. Een hele compacte pony met een flinke aanleg tot kliko........

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:14

hij is prachtig!Hij zou IR kunnen hebben,ik dacht ook aan zijn nek op de vorige foto iets te zien.Zo een vetkam er op.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:06

Nou de nieuwe ijzertjes zitten eronder.
De nieuwe smid constateerde wel nog een actieve ontsteking in 1 voorhoef dus morgen maar de da bellen voor overleg ivm het afbouwen van de ontstekingsremmers.
Ze liep na het beslaan wel vlot weg en leek makkelijker te lopen nu maar afwachten of het bijdraagt aan een verbetering of dat het alleen mijn ijdele hoop is welke ik maar al te graag wil zien.

Zijn er overigens meer bokkers die hun hoefbevangen paardje op hoofcare break over ijzers hebben staan?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:08

geerke schreef:
hij is prachtig!Hij zou IR kunnen hebben,ik dacht ook aan zijn nek op de vorige foto iets te zien.Zo een vetkam er op.

Jij zegt het, en ik dacht het.....

De da kan middels bloedonderzoek dit achterhalen.

Succes met je prachtpaard!

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:24

Nou jannepauli, u heeft de wijsheid wel in pacht. Ben je dierenarts, nutritionist of is dit toch hobbymatig?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:58

Janouk heeft haar haf erop lopen, mijn shet heeft ze eenmalig gehad. Daarna ging het goed genoeg dat rob het zonder ijzer durfde te proberen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 06:56

cissie schreef:
Zijn er overigens meer bokkers die hun hoefbevangen paardje op hoofcare break over ijzers hebben staan?

Mijn beide paarden lopen op breakover ijzers van Hoofcare.
Image: het paard van de eerste pagina van dit topic: met een gekanteld hoefbeen, loopt sinds 2007 op breakovers.
Mijn haflinger mankeert niets, maar loopt ook op breakovers: ze rolt daar beter op af.
Tot volle tevredenheid.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:05

ossie76 schreef:
Nou jannepauli, u heeft de wijsheid wel in pacht. Ben je dierenarts, nutritionist of is dit toch hobbymatig?

Annette (neem ik aan :o ) van waar deze sarcastische reactie zo ineens in het topic?

Ik waardeer de kennis en inzet van JP waanzinnig in haar geweldige speurtocht naar de nieuwste inzichten en kennis over hoefbevangenheid in de hele wereld. _/-\o_

Maar ik weet zeker dat wij, paardeneigenaren met een (ex) hoefbevangen paard, jouw kennis en inbreng ook op prijs zouden stellen.
Omdat je reageert in dit topic, betekent dat dan dat je jouw kennis over paardenvoeding en contacten in de medische wereld met ons hier wil delen om de gezondheid van de hoefbevangen paarden te verbeteren?

In dit topic zit een aantal mensen met een schat aan praktijk ervaring met hoefbevangen paarden houden en voorkomen dat ze terugvallen. En iedere positieve inbreng van nieuwe inzichten is meegenomen en wordt gewaardeerd.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:42

@Janouk:
Hopelijk kan ik over een tijd ook zeggen dat dit beslag een goede keuze is geweest voor dr.
Fijn om te lezen dat jij er goede ervaringen mee hebt, dat geeft me wat hoop.

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:27

Jannepauli schreef:
Nee, Equilin is niet geschikt. Gewoon een neutrale basis zoals bietenpulp zonder suikers ( Pavo Speedibeet) en daar de Omega 3, MSM en Vit E doorheen mengen.

Edit: of bedoelde je als bijvoeding in het algemeen? Tja, dan zijn er goedkopere oplossingen. Bovendien zijn er veel paarden die Equilin niet lusten.

Die opmerking was bedoeld om bovenstaande.

Ik kan de discussie en de preventie rond hoefbevangenheid alleen maar onderschrijven. Maar ik waardeer het ook als deze onafhankelijk wordt gevoerd en op basis van de feiten. Zelf heb ik ook behoorlijk wat ervaring met het onderwerp en ben ik van mening dat een stabiele goede darmflora een zeer belangrijke rol speelt in de preventie. En dat is waar ik mede op inspeel bij de ontwikkeling van mijn producten met het doel het paard te ondersteunen in ons houderij systeem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 13:23

.... En dan nog is naar iemand uithalen niet helemaal op z'n plaats Ossie :) Tenslotte had ik mijn opmerking al enigszins genuanceerd. Daarbij: we spraken in eerste instantie over een acute situatie, en daarop was mijn advies ook gebaseerd. Zo snel mogelijk de 'hulptroepen' erbij om het genezingsproces in de hoef te ondersteunen.

Voor het overige ben ik het uiteraard met je eens dat een stabiele darmfunctie preventief uiterst belangrijk is en dat ook Equilin daar een goede aanvulling bij is. Ik denk sowieso dat Equilin een goed product is, maar het is aan de dure kant ( ook al snap ik dat je door zeer goede ingrediënten die goed opgenomen worden, eigenlijk niet duur uit bent!).

Nou nog wat minder ijzer in de producten, dan heb je een fan erbij! :))
(Voor de IR,PPID en EMS paarden. Je weet zelf wel waarom)

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:18

Jannepauli schreef:
Nou nog wat minder ijzer in de producten, dan heb je een fan erbij! :))
(Voor de IR,PPID en EMS paarden. Je weet zelf wel waarom)

Er is geen ijzer toegevoegd in mijn producten, dus weer een fan erbij *\o/* *\o/*

Ook in de acute fase is het herstel van de darmflora gewenst, want daar zit geregeld het lek vanwaar de gifstoffen (endotoxinen) gebonden aan eigen afweerstoffen vast gaan lopen in de hoefwand. De doorbloeding dient dan op allerlei manieren bevorderd te worden in de hoef, daar heeft magnesium ook een belangrijke rol.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 14:25

Ja, als vastgesteld is dat de HB ontstaan is door voedingsproblematiek dan ben ik het met je eens. Maar er is natuurlijk ook een hele groep HB patienten waar de oorzaak hormonaal is en dan neem je andere maatregelen.

Ik ga de analyses nog 's bekijken - ik had echt het idee dat jullie ijzer toevoegden. Als dat niet zo is, dan mijn excuus!

Edit: Hmmm.. even naar de balancer gekeken; da's wel een mooi product! Die zou ik zeker aanraden!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:38

Ossie
Ik voer de haflinger, die loopt in de sport, al jaren, Equilin basic. Die doet het er goed op.

Maar mijn KWPN, nu 24, Image, het paard van de voorpagina. Ze heeft Cushing, een gekanteld hoefbeen en is hoefbevangen geweest door overbelasting van het andere been.
Als ik haar maar een 1/2 bakje Equilin basic voer, dan krijgt ze binnen 2 dagen harde manenkam. Er moet dus iets in zitten, waar zij niet tegen kan.
Tijd gezocht naar een supplement waar ik haar mee kan helpen, omdat ik gevoelsmatig toch iets bij wil geven voor haar leeftijd, etc.
Maar uiteindelijk doet ze het het beste op hooi en 1 kg Equiral basisbrok.

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:59

Jannepauli schreef:
Ja, als vastgesteld is dat de HB ontstaan is door voedingsproblematiek dan ben ik het met je eens. Maar er is natuurlijk ook een hele groep HB patienten waar de oorzaak hormonaal is en dan neem je andere maatregelen.

Ik ga de analyses nog 's bekijken - ik had echt het idee dat jullie ijzer toevoegden. Als dat niet zo is, dan mijn excuus!

Edit: Hmmm.. even naar de balancer gekeken; da's wel een mooi product! Die zou ik zeker aanraden!

Bedankt! De BASIC is ook een mooi product en bevat alle stoffen die jij adviseert in de acute fase + magnesium en probiotica.

Janouk, je zou de basic nog een keer kunnen proberen bij je oudere merrie (ben ik ook wel benieuwd naar), er is het laatste jaar wel het een en ander veranderd aan grondstoffen om het nog natuurlijker en smakelijker te krijgen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:55

Jannepauli schreef:

ik heb altijd het idee dat na een voedingsprobleem het hormonaal is geworden...

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:05

Is HB bij cusching en insuline resitentie dan hormonaal of toch ook een voedingsprobleem ... ?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:03

Hoi Allemaal , ik moet mij helaas hier ook in het topic melden..mijn a welshje is licht hoefbevangen ..
Vijf jaar geleden heb ik onze vorige welsh moeten laten inslapen ivm HB dus met deze pony ben ik heel voorzichtig.

Hij loopt samen met mijn fries op een stukje gras van 50 m bij 25 m eigenlijk is het gras ver te zoeken het is alleen heel geel..dus gaf ik ze hooi bij.

Ook kregen ze metazoa voor de vitaminen maar mijn fries lust dat niet dus nu op de dieet voeding van subli dat lusten ze beiden ( puur voor de vitaminen).

Maar de pony werd dikker en de manenkam was keihard ik was zo bang en helaas vorig weekend kwam hij op eieren lopend de stal uit , meteen de dierenarts gebeld dus op de metacam gezet en zakjes ascal.

Nu komen we er achter dat ze nu na een dikke week niet op het land hebben gestaan onze perenbomen die er staan erg veel peertjes laten vallen dus mede oorzaak ,ook is ons hooi te goed ( van eigen land , koeien) dus ben op zoek naar "vogeltjesland hooi " ..

Hij is nu van de medicatie af en het lijkt goed te gaan ook heb ik hem nu op de podocure druppels en magnesium.

Maar wat ben ik bang hem ook te verliezen de va heeft aangeraden hem niet meer op het land te zetten.

Verder heeft hij nooit wat gehad is nu 5 jaar en een clown.

Ik hoop in dit topic wat raad te vinden en te krijgen.

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:15

Cushing is een overmaat aan cortisol geproduceerd door bijnieren aangestuurd door meestal een tumor in de hypofyse/hersenen. Wat daar de oorzaak dan van is, is meestal onduidelijk. Maar chronische stress speelt zeker mee dan wordt er ook meer cortisol geproduceerd (overgestimuleerd), ook is de suikerstofwisseling nauw verbonden met dit hormoonsysteem.

Veel paarden hebben last van stress in ons houderij systeem, vele uren alleen in een box met maar een paar uur per dag ruwvoer wat dan meestal veel te eiwit en suikerrijk is + daarboven op nog een hoop krachtvoer (= buikpijn/maagzweren). En ook is het zo dat als het rantsoen niet klopt, bijv door selenium en zink tekort, het immuunsysteem ook niet goed kan functioneren, dus ook het zelf elimineren van tumorcellen functioneert dan niet goed.

Kortom alles is met elkaar verbonden en het rantsoen speelt daarbij altijd een belangrijke rol, als dat niet klopt blijven problemen optreden. En uiteraard is het ene paard gevoeliger dan het andere en ook zijn onze eisen en verwachtingen verschillend bij de paarden.

Waarom paarden met Cushing of na een corticosteroiden spuit makkelijk hoefbevangenheid kunnen krijgen? Ik denk dat dat te maken heeft met het immuunsysteem dat hierdoor wordt platgelegd en waardoor bacteriën makkelijker endotoxinen in het lichaam kunnen afgeven (uit de darmen?), die dan uiteindelijk vastlopen in de hoefwand. Dus ook bij Cushing paarden zal je preventie beleid erop gericht moeten zijn in het minimaliseren van suikers, goede balans van de darmflora stimuleren, stress reguleren en het immuunsysteem optimaliseren, dit laatste door er in ieder geval voor te zorgen dat het paard voldoende mineralen binnen krijgt.

Hopelijk zo duidelijker... (mijn visie dan ;) )

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:53

Vraagje over de fructaan index, welke onder andere op hoefnatuurlijk staat.
Er staat uitvoerig beschreven hoe de index werkt en tot stand komt evenals de factoren waar rekening mee gehouden dient te worden, tot dusver snap ik het nog... Geloof ik.

Met mooie dagen zoals vandaag merk ik op dat de index ( dus hoogstwaarschijnlijk ook het fructaan) met hevige zonneschijn stijgt.
Als een weer bewolking is daalt deze weer.

Nu vraag ik mij af of het dan niet handiger zou zijn om mijn haf snachts in de weide te zetten met graasmasker?
Ik kan erg weinig vinden over begrazing in de nachtelijke uren, behalve over de temperatuur... Maar die is momenteel snachts gunstig.

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:56

Cissie,

Wat betreft fructaan, dat is een suikersoort dat door de spijsverteringsenzymen van het paard niet kan worden afgebroken tot enkelvoudig suiker (glucose) waardoor het kan worden opgenomen in het lichaam. Het wordt door de slechte suikerverterede bacteriën omgezet tot lactaat(melkzuur), dit gebeurt ook bij gewone suikers. En veel lactaat zorgt voor een verzuring van de darminhoud, met als gevolg dat de gunstige energie uit het ruwvoer (vetzuren) niet meer benut kan worden, omdat de goede bacteriën die dit omzetten, niet goed functioneren in een zuur milieu.

En wordt het nu heel erg zuur in de darmen dan gaan de goede bacteriën dood, komen er gifstoffen vrij uit deze bacteriën (endotoxinen) en kan een paard hoefbevangen raken. Maar normale suikers hebben dus ook dit effect (als ook antibiotica, uitdroging, beschimmeld voer etc).

Dus ook hier weer, suiker en ook de fructaanopname beperken. door bijv een graasmasker, stripbeweiding niet in de ochtend na een koude nacht onbeperkt laten grazen. En de darmflora optimaliseren, dat kan je doen met levende gisten, die houden de pH hoog.
Laatst bijgewerkt door ossie76 op 16-07-14 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:06

ossie76 schreef:
Cissie,

Wat betreft fructaan, dat is een suikersoort dat door de spijsverteringsenzymen van het paard niet kan worden afgebroken tot enkelvoudig suiker (glucose) waardoor het kan worden opgenomen in het lichaam. Het wordt door de slechte suikerverterede bacteriën omgezet tot lactaat(melkzuur), dit gebeurt ook bij gewone suikers. En veel lactaat zorgt voor een verzuring van de darminhoud, met als gevolg dat de gunstige energie uit het ruwvoer (vetzuren) niet meer benut kan worden, omdat de goede bacteriën niet goed functioneren in een zuur milieu.

En wordt het nu heel erg zuur in de darmen dan gaan de goede bacteriën dood, komen er gifstoffen vrij uit deze bacteriën (endotoxinen) en kan een paard hoefbevangen raken. Maar normale suikers hebben dus ook dit effect (als ook antibiotica, uitdroging, beschimmeld voer etc).

Dus ook hier weer, suiker en ook de fructaanopname beperken. door bijv een graasmasker, stripbeweiding niet in de ochtend na een koude nacht onbeperkt laten grazen. En de darmflora optimaliseren, dat kan je doen met levende gisten, die houden de pH hoog.

Dank voor je uitleg, dat kan ik logischerwijs volgen.

Mijn hafje staat momenteel apart van de kudde die 24 pd buiten staat ivm hoefbevangenheid.
Ik merk aan haar dat ze de kudde mist en ik zoek een oplossing om haar toch op het meest gunstige moment erbij te zetten met graasmasker.
Daarom vroeg ik mij af of het momenteel en met het oog op de aankomende warme dagen , (fructaan schijnt te stijgen bij een droge bodem met veel zonlicht) om haar evt in de nacht erbij te zetten.????