Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:05

Buzzybee, ik heb eigenlijk vaak precies hetzelfde.. Mijn paard heeft 31 maart een blessure aan de tussenpees opgelopen. Het dikke been was volledig verdwenen en ik moest het stappen steeds verder uitbreiden, ik stap nu 30 minuten op het harde. Mijn paard heeft al de tijd in de wei gestaan (vorige scan zag er heel goed uit, gat was zo goed als weg) , maar als hij nu ook maar iets geks doet in de wei, al is het maar een rustig galopje, dan is het been 's avonds alweer wat dikker.. Heel vervelend. 'S ochtends als ik hem van stal haal heeft hij ook iets dikke benen, maar mijn paard heeft wel altijd stalbenen gehad dus ik denk dat het daar gewoon van komt. Tijdens het stappen zie ik overigens ook dat het niet blessure been al na praktisch 5 passen dun is, terwijl het blessure been veel langer de tijd nodig heeft..
Ik denk dus wel dat het stalbenen zijn, maar waarom het blessurebeen dan langer iets gevuld blijft weet ik ook niet.. Ik heb er overigens ook voor gekozen om wat rustiger aan te doen en langer te wachten met de volgende scan. Eigenlijk zou ik met 2,5 week weer gaan scannen, maar aangezien het been van mijn paard bij het minste of geringste alweer wat voller wordt wil ik nog wat langer wachten.

edit; de vorige scan was ook zo goed dat de da het heel raar vond dat ik destijds zei dat ik dacht dat na het stappen, in de tijd dat ik de koelpacks uit de diepvries haalde, het blessurebeen weer een fractie voller werd. Overigens had mijn paard op de scan nog wel duidelijk een gehele overbelaste pees, dus misschien dat het niet zozeer van de blessure zelf, maar van de overbelasting van de gehele pees komt..?

yarrah

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:53

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:49

Grappig dat artikel ja.
Ik ben ook aan opbouwen. Ik had vandaag dat het been wat dikker was, dus maar even rustig aan de hand gestapt, het werd al snel dunner. Hebben jullie dat het vaak wisselt? Dun en dik? En doen jullie dan meteen stap terug?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:10

Heeft iemand van jullie ervaring met koelen met coolpacks? Ik heb die van indra maar vind ze niet heel koelend werken? Worden de benen van de ice vibe boots wel koud?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:50

Raamzicht schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met koelen met coolpacks? Ik heb die van indra maar vind ze niet heel koelend werken? Worden de benen van de ice vibe boots wel koud?

ik koel al weken met coolpacks ,maar doe ze in een dun doekje wat ik vochtig maak en dan met een bandage
super koud been :j
ik heb ook de hoes ervan en idd koelt dat niet -O-

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:58

Bedankt voor de tip!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:28

Ik heb op beide manieren gekoeld. Met zo een speciale coolpack "houder" en zoals hier boven. Maar beide winnen het niet ten opzichte van de gewone tuinslang koud water.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:18

En heeft iemand ervaring met mijn andere vraag: been lijkt wat dikker, maar als ik loop op het harde wordt het weer dunner. Moet ik gewoon doorgaan met stappen op het harde dan of toch stapje terug? Wisselt het bij jullie veel? Been dikker/warmer en weer dunner? En wat doen jullie op de dag dat been dikker is?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:22

Bij de mijne is zijn blessure been een soort stalbeen geworden. Als ik een dagje aan wat minder beweging doe, dan loopt dat been op. Ik accepteer het maar, houd mij gewoon aan het schema wat ik nu heb.
4x rijden waarvan om de week 1x een buitenrit is. 1 longe dag en dan 2 dagen "vrij".

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:58

Is het been bij jou dan blijvend dik? Totdat je beweging geeft? Is het ook warm of alleen dik? Is het wel tijdens de blessuretijd ook nog dun geweest of dat niet? Lastig allemaal hoor

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:31

Is lastig uit te leggen, maar het been is blijvend dikker ten opzichte wat het was en al helemaal ten opzichte van zijn andere been.
Maar het been is wel "droog" zeg maar. Als ik hem niet 2x per dag uit zijn stal haal, dan heeft hij wat vocht om zijn kogel zitten. Dit is met nog geen 5 minuten stappen allemaal weer verdwenen.
Het is puur en alleen vocht rondom zijn kogel. Vandaar dat ik het een stalbeen noem.
Tijdens zijn rustperiode had hij ook wel eens een wisseling maar daar was altijd wel een rede voor. Niet zonder dat er een aanleiding was zeg maar....

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:33

Ja dat vraag ik mij ook af liedjuh, of het blessurebeen eerder ook dunner is geweest want dat is bij ons wel echt het geval.. Het been is een tijd echt superdun geweest, niet van het goeie been te onderscheiden, terwijl het been nu heel vaak net iets meer gevuld is.. Hoe het kan, mij een groot raadsel ..

Edit, oke dus met stappen is het vrijwel direct weg. Dat is bij mijn paard ook niet het geval, ik moet minstens zo'n 10 minuten stappen tot het been echt weer helemaal dun is en als ik hem dan vast zet om te koelen dan komt er direct weer wat vocht in..

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:59

Ja muriel dan is jouw verhaal vergelijkbaarder met de mijne. Been is echt dun geweest maar nu wat dikker en moet ook echt wel even stappen voor het dunner wordt.
Wat doe jij ermee? Ga je gewoon door met het schema?

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:40

Ja ik mag alleen nog maar stappen en dat kan mijn insziens nooit kwaad, dus ik stap gewoon volgens schema (30 min). Ik zou alleen wel met 2 weken weer gaan scannen maar dat ga ik nu nog maar even niet doen.. Nog een tijd stappen en dan blijft zijn been hopelijk wel dun :) Wel fijn dat jij hetzelfde hebt! Ik snap het écht niet, een paar maand geleden ging hij als een dolle stier het weiland door en zijn been bleef strak dun en nu heb ik het idee dat het been altijd iets voller is.. Daarom zijn wij naar een nieuw jong paard voor evt erbij aan het kijken want in eerste instantie wilde ik gewoon weer terug werken naar springen en eventing maar ik krijg er steeds meer twijfels bij.. Hoop dat mijn paard weer helemaal terugkeert naar zijn oude niveau met de tijd, maar ik ben wel bang dat het nog een hele tijd gaat duren.. En dat terwijl het de vorige scan zo goed leek, begrijpen doe ik het nog steeds niet..

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:51

Ja heel herkenbaar allemaal! Hier was het been ook echt mooi dun en mooie scan en nu dus dit.. Terwijl ik nog niks geks heb gedaan (alleen stappen). Ik blijf ook nog even doorstappen en hopen dat dit een fase is die ook weer voorbij gaat...
Hier geen springen of eventing fan gelukkig, ik ben al blij als ik weer lekker het bos inkan en een beetje dressuren.. Maar soms word ik er wel echt een beetje moedeloos van.. Moeilijk..

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:02

Dat is echt heel herkenbaar.. Ik zag het echt weer helemaal zitten, lekker vrolijk doorstappen en koelen en noem het maar op en nu dit.. Soms weet ik niet meer wat nou verstandig is, er wordt me vaak gevraagd waarom ik in vredesnaam nog al die tijd in het stappen etc steek en hem niet gewoon een jaar in de wei zet.. Maarja ik hoop nog steeds dat het inderdaad een periode is en dat het been op een gegeven moment dun wordt en blijft..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:19

Maar is het misschien juist niet goed om het been binnenkort te laten scannen? Kan je checken wat er binnen in aan de hand is? Misschien loopt het been wel op om een andere reden?
Is het echt vooral dik bij de plek van de blessure of loopt het verder door?

Bij mijn paard lopen de benen soms ook wat op, vooral als ze het toch wat warm heeft met een dek en dit mooie weer. Dat zijn dan wel 4 benen en je ziet het vooral boven de kogel niet de plaats waar de blessure zat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:21

Over coolpacks, ik heb van die losse packs en die wikkel in in een oude theedoek en dan op de te koelen plek. :)

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 10:19

Ja, ik denk wel dat ik binnenkort even ga bellen met de dierenarts. De vorige keer zijn er wel foto's gemaakt van zijn been adhv een overvulde kogel en ze dacht op de scan te zien dat er wellicht een los stukje bot zat. Dit bleek geen los stukje bot te zijn, maar een uitstekend stukje bot waardoor de zwelling ontstond. Hierna zijn er ontstekingsremmers ingespoten met als doel de vicieuze cirkel te doorbreken. Hierop werd zijn been echt strak dun, wat ook een tijd zo gebleven is, maar nadat hij toen een keer gek had gedaan in de wei was de overvulde kogel weer terug en ik heb het idee dat daardoor zijn been ook helemaal wat meer vol loopt.. We hadden toen afgesproken dat de injectie met ontstekingsremmers zou moeten helpen en daarna was het eigenlijk afwachten wat belasting ermee zou doen, maar goed nu heb ik dus het idee dat het vocht in het been blijvend is en nu is met name de vraag in hoeverre dat gevolgen/nadelen heeft.. Dus ik ga zeker binnenkort even bellen voor overleg :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:29

Ok ben benieuwd wat de DA ervan zegt. Het kan wellicht ook blijvend vocht zijn?
Bij mij was het been vandaag weer echt veel droger.. Ik doe nog maar even rustig aan voorlopig kijken of het been zich rustig houdt.
Hoeveel uur loopt de jouwe buiten muriel?
Heeft er nog iemand een echo op de agenda staan?

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:48

Ja dat kan wel.. Fijn dat bij jouw paard het been vandaag weer wat dunner was! Mijn paard heeft gisteren een ijzer eraf getrapt in de wei, precies zijn blessurebeen dus ik stap maar even niet tot het ijzer er weer onder zit. Mijn paard loopt overigens de hele dag buiten van 's ochtends vroeg tot een uur of half 6 want op de een of andere manier gaan ze tegenwoordig rond 6 uur- half 7 standaard klieren, dus dan maar preventief iets eerder binnen zetten ;)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:07

Oh wat balen zeg, en ook net dat been. Mijn paard gaat sinds kort ook wat eerder naar binnen, precies om die reden. (Andere paarden gaan rennen: zij dus ook). Dacht dat het misschien ook te maken had met minder uren buiten lopen maar ja zoveel scheelt het ook weer niet..
We gaan het maar weer even aankijken.
Komt de hoefsmid snel? Succes!

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:56

Denk niet dat die tijd die ze nu iets langer op stal staan maakt dat de benen direct voller zijn, hoewel wel meer kans op stalbenen natuurlijk.. Ik heb vandaag de hoefsmid gesproken, nu het ijzer nog zien terug te vinden.. Hele weide al uitgekamd maar soms zijn ze écht niet terug te vinden he.. En het ijzer was nog heel nieuw eigenlijk, dus morgen als het licht is maar weer verder zoeken haha :')

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:27

bij de ice vibe voelt het been ook echt koud aan. kan ook als de trilling klaar is de pack nog tijdje om het been laten zitten.

hier blijft het been redelijk dun. ben steeds enorm langzaam aan het uitbouwen. buitenritjes zijn we al ruim een uur onderweg. dress matig een 45 minuten waarvan 2 x 6 min draf.

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:03

Wat fijn ikke! Jullie mogen dus echt alweer iets doen, heerlijk! Ik heb overigens ook de ice vibes en deze blijven echt ijskoud :)