Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:38

Kan t ook komen door de lijnen die nog op de voet zit dat t zo vertekend? Was gelijk even gaan kijken, maar zie niet heel veel verschil. Misschien dat de buiten kant wat langer is dan de binnen kant? Bedoel je dat misschien? Zal de hielen wat langer laten. Zou ze dan ook wat minder gevoelig op de stenen worden?

Morgen ochtend voor ze naar buite gaat pak ik haar rv voetje er nog eens goed bij, nu is t modderig. :+

Edit: ze ontlast eigenlijk nooit een voet. Op de stenen allebei haar voor voeten, in t zachte of op de verharde weg helemaal niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:07

Quir schreef:
Kan t ook komen door de lijnen die nog op de voet zit dat t zo vertekend? Was gelijk even gaan kijken, maar zie niet heel veel verschil. Misschien dat de buiten kant wat langer is dan de binnen kant? Bedoel je dat misschien? Zal de hielen wat langer laten. Zou ze dan ook wat minder gevoelig op de stenen worden?

.

ja, dan zal ze minder gevoelig worden op de stenen.
wb haar rechtervoorvoetje, kan je daar pas wat aan doen, als haar voetas goed is.
de achtervoeten (voetas) klopt nu ook niet helemaal.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:08

Hier even een update van de hoef van Fyanne,het paard met de hoefzweer die op de kroonrand was open gesprongen.Hij geneest aardig goed vind ik! het gat zit nu alweer bijna op het midden van haar hoef.
Afbeelding
http://i40.tinypic.com/2cp8if7.jpg
Op 13 januari komt de hoefsmid de boel weer bijwerken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:42

Dat ziet er goed uit Goyha.

HolyPope

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:14

Gohya, dan is mijn voorspelling toch een beetje uitgkomen? ;) Ziet er inderdaad prima uit, hier hoef je je niet echt meer zorgen over te maken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:38

Dank je 'Cowgirl ' en 'HolyPope ' je voorspelling gaat idd. uitkomen.
Dit zou pas na 1 jaar weer goed zijn,zei men hoefsmid, ik denk zelf veel eerder als ik dit zo zie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:16

gohya schreef:
Dank je 'Cowgirl ' en 'HolyPope ' je voorspelling gaat idd. uitkomen.
Dit zou pas na 1 jaar weer goed zijn,zei men hoefsmid, ik denk zelf veel eerder als ik dit zo zie.

mooi hé, zelfherstellend vermogen van een hoef (gezondheid paard eigenlijk)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:22

Zeker wel 'nombrado' ik heb er zelf niets aan gedaan,alleen af en toe wat modder eraf gehaald.En in het begin wat schoon gespoeld met zuiver water.Hoefsmid werkt het op zijn tijd iets bij,maar niet veel.
De natuur doet de rest!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:51

Maritje1991 schreef:
Vandaag kwam de hoefsmid, en Wonder heeft geen rotstraal, de smid vond dat mijn vijl-werk erg goed gedaan. Hij vond het knap ;)

Wonder staat weer mooi op de hoefjes, hoefde niet veel te gebeuren omdat ik het regelmatig bij houd. De laatste keer dat ik er een smid bij had was in juli. Hij vond het scheve niet zo erg, de benen lijden er niet onder.

Jij schrijft Wonder... Ik krijg een :)* moment, kijk in je profiel en jaaa!
Ik wist niet dat Wonder verkocht was, en je hebt haar al even zie ik, maar alsnog gefeliciteerd met haar! Ik heb haar vroegah bekapt toen ze nog op haar geboorte-stalletje stond. Kan me nog goed herinneren dat ik haar zo bijzonder vond, en respect had voor haar vroegere verzorgster die zo doortastend te werk met haar ging, zij heeft haar later overgekocht en verhuisd dus toen ben ik gestopt met haar te bekappen (was iets te ver uit de slinger voor mij voor één paard ;)).
Nu kan ik je vraag van een paar pagina's terug ook iets beter beantwoorden :)
Wonder heeft haar hoeven altijd al iets scheef afgesleten. Ze heeft (had iig) echt hoeven van beton en de vorige eigenaresse heeft haar zelf ingereden (en Wonder was pittige tante) en verkeersmak gemaakt en maakte lange ritten over het harde. Ik heb haar voorgedaan hoe ze het zelf tussendoor bij kon houden met de vijl en kwam zelf eens in de 3 maanden om haar te bekappen. Weet ook nog dat ze, toen ze jong was, soms wat wiebelig was met haar achterbenen met bekappen maar als je ze laag hield en rustig tegen haar sprak ontspande ze wel al gauw.
Die scheefheid komt eigenlijk voort uit haar beenstand en kan je niet veranderen, wel kan je het door tussendoor de boel bij te houden (of door haar vaak te laten bekappen) netjes houden. Niet teveel aan de zool (laten) prutsen. Zoals hieronder herken ik de hoeven ook.
Als je naar de witte lijn kijkt, zijn het prachtige ronde hoeven; het is de wànd die scheef wegslijt.

Even de foto's erbij:
Maritje1991 schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je dat de hoeven niet evenwijdig lopen. Aan de buitenkanten lopen ze meer naar buiten/wijd. Aan de binnenkant boven aan loopt het soort naar binnen. Dit was van de week erger heb het een beetje rond gevijld.

De hoeven moeten wel bekapt worden trouwens.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:57

Hoi,

Mijn hoefsmid heeft ook toegezegd dat hij geen problemen voorziet en dat haar hoeven eigenlijk prachtig zijn.
En de scheur in het midden is echt al goed aan het uitgroeien nu ik haar zelf bij houdt. ik vijl de hoefwand rond af zeg maar. Hij heeft er amper wat aan hoeven doen omdat ik regelmatig vijl :)

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:02

hallo, ik ben al een tijdje aan het meelezen en ik vond het wel heel interesant al die hoefjes.
Mijn vz pony is vandaag precies 2 weken terug naar de hoefsmid geweest en ik dacht laat ik ze ook eens op de foto zetten.
Ze is een quarter merrie van 6 jaar en 1.48 groot. Ik rijd recreatief wedstrijden en soms een rondje om.
ik rijd nu 3 jaar op haar en ik dacht dat ze nog nooit eerder naar de hoefsmid is geweest maar haar eigenaar hield haar wel een beetje bij. de hoefsmid vond het mooie hoeven sterk ook.

hier de foto's. (ze verteken een beetje, maar zijn allemaal wel mooi rond)
rechts voor:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

links voor:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

rechts achter:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

links achter
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

wat vinden jullie van mijn vier witte wondertjes?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:28

In de voorhoeven zitten ultragrote steunsels, jemig je kan er zowat mee vliegen. Het is wel belangrlijk dat die bekapt worden, want steunsels zijn hard en buigen niet mee als het paard er op loopt en dit zorgt ervoor dat de diepe buigpees geirriteerd kan raken doordat de steunsels in dat gebied gaan duwen bij elke stap.

Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:35

Onze poging om mijn paard nu om de 6 weken te bekappen draaien we meteen maar weer terug na de eerste 6 weken tussenpoos. haha. Nu weer gewoon over 4 weken.
Steunsels groeien zo hard bij die van mij.
Hij vond de rotstraal wel redelijk gaan. Heb het zelf nu ook beter kunnen bekijken. (hij voet vasthouden) en het lijkt er op dat het al een stuk dichter is dan ik dacht. Dus we behandelen op zelfde voet (haha) door. Elimineren die bacteriën!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:36

Had trouwens nog nagevraagd of mijn paard ondergeschoven verzenen had nav een opmerking hier.
Maar hij zei dat dat absoluut niet zo was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:37

@Jessy_luna: Hier zit aan de linkerkant idd een mega steunsel met nog een soort van 'punt' er op ook. Daar mag minstens 2 cm af, zo lijkt het tenminste.
Verder vind ik tussen de beide voorhoeven de punt van de straal wel erg verschillend beginnen, vooral linksvoor ligt erg ver naar voren.
Overigens ligt ie bij de achterhoeven ook zo ver naar voren.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:38

Arabesk, kap je dan de steunsel weg tot het punt dat de zool die 'overschaduwd wordt' weer 'zichtbaar' is? Of gaat dat anders?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:39

Wendy_Chewie schreef:
Arabesk, kap je dan de steunsel weg tot het punt dat de zool die 'overschaduwd wordt' weer 'zichtbaar' is? Of gaat dat anders?

Dat kan ik niet zo uitleggen in tekst, maar in elk geval zoveel eraf dat ze de grond niet raken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:44

Niet ieder steunsel is gelijk. Bij mijn ene paard zie ik ze goed zitten, maar bij de andere zie ik echt het verschil tussen steunsel en zool niet.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:46

Arabesk en DubbelDun, dank jullie voor de uitleg :)

Voornemen voor komend jaar is een cursus NB. Vandaar mijn misschien niet zo snuggere maar wel geïnteresseerde vragen :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:35

Ik zou toch wat voorzichtig zijn met het volledig wegnemen van de steunsels. Ze zitten er namelijk niet voor niets!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:38

Wendy_Chewie schreef:
Arabesk en DubbelDun, dank jullie voor de uitleg :)

Voornemen voor komend jaar is een cursus NB. Vandaar mijn misschien niet zo snuggere maar wel geïnteresseerde vragen :D

Niet zo snuggere vragen bestaan niet. Iedereen moet leren, jij, ik, en de rest.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:49

singasong schreef:
Ik zou toch wat voorzichtig zijn met het volledig wegnemen van de steunsels. Ze zitten er namelijk niet voor niets!

ook mijn mening, niet zomaar de steunsels weghalen!
en wel bijzonder, dat er alleen beoordeeld wordt aan de onderzijde van de voet.
ik vraag mij af, of een orthopeed dat ook doet...
en niet het hele mens en de stand bekijkt.

overigens vind ik de hielen wel meevallen (die zijn echt niet zo hoog als er hier iemand schreef)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:50

Wat verstaan jullie onder 'volledige wegnemen van de steunsels' en wat is de reden dat je ze laat staan ??

Als voorbeeld even een foto van mij erbij
Afbeelding
Links staat het steunsel nog in zijn volle glorie en rechts is het weg op het stukje in de hoek na.
Valt het rechterdeel onder 'volledig wegnemen' of niet ??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:01

singasong schreef:

Welke functie hebben ze volgens jou?

Volledig wegnemen zou zijn als je ze helemaal uitsnijdt, maar dan zit je door de zool heen :+

Gewoon gelijk maken met de zool is prima en kan geen enkel kwaad een paar mm laten staan kan ook, zolang ze de grond maar niet raken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:02

nombrado schreef:
singasong schreef:

ook mijn mening, niet zomaar de steunsels weghalen!

Prima dat je iets roept, maar leg ook uit waaróm en onderbouw je stelling. Dit is los zand zo.