[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renate1970

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:35

Helaas geen goed teken dat het rustig is Bloos, Dawny heeft vrijdagavond een mega terugval gehad. Ze kon amper nog op eigen kracht van haar zandstukje af komen, haar hele achterkant zwabberde alsof ze straal bezopen was. Dus gelijk de veearts gebeld.
Ze staat nu op "bute". Tot nu toe lijkt het aan te slaan, maar hopen durf ik eigenlijk niet meer.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:01

Je moet wel hoop houden hoor. Indiana kreeg constant terugvallen zonder aanwijsbare reden. Op het laatst durfde ik haar niet meer van de bute te halen en toch is het goed gekomen.
We gaan hier heel hard duimen voor Dawny. Sterkte!

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:15

Hoelang heeft Indiana op de bute gestaan? Dawny heeft gisteren 1x2 en 1x1 zakje gehad, en vandaag mag ze 2x1 zakje. En hoe gaf jij het, want het was vanmorgen een waar gevecht om het binnen te krijgen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:36

Ik gaf het in een spuit met appelmoes.
Beterschap voor je paard! En sterkte voor jou Ach gut

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:42

Indiana heeft vele maanden aan de bute gestaan. Ik heb het los in een tupperware bakje van de dierenarts gekregen en ik moest in het begin 2x daags een theelepeltje geven en daarna afbouwen.
Dat afbouwen heb ik toen heel erg langzaam gedaan.
Indiana is een quarter van toen ca. 600 kilo, 1.53 hoog, dat maakt qua hoeveelheid bute een hoop verschil met kleine Dawny.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:23

Ik had eerst ook 'losse' bute maar vond het doseren zo moeilijk. Heb toen zakje Equipalazone gekregen van 1 gram. Ze mocht (paardje van 200 kg) daar 2x een halve gram (dus 1 zakje per dag) van hebben. Hier begon ik begin april mee vorig jaar en ze heeft in augustus het laatste beetje gehad (heb ook heel heel voorzichtig afgebouwd). Erg lang op bute gestaan dus.
Is niet goed voor darmen en nieren, maar ja moet wat he ...

Ook Isabella was vorig jaar heel slecht na een terugval. Net als wat jij schrijft, het zwabberen van de achterhand. Ik heb zelfs eens gedacht dat ze een beroerte of zo had gehad of een verlamming van de achterhand.

'Iets' in de achterhand zal toch wel niet goed zijn geweest, want ook nu gaat die achterhand gelijk 'op slot' als ze pijn aan de voorhoeven heeft, maar dat even terzijde.

Geef gerust de bute en hou de dosering van de DA aan.
Isabella vrat het trouwens zo op ... gewoon het poeder verstopt in een klein stukje appel en geen enkel probleem mee gehad.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:09

Renate1970 schreef:
Helaas geen goed teken dat het rustig is Bloos, Dawny heeft vrijdagavond een mega terugval gehad. Ze kon amper nog op eigen kracht van haar zandstukje af komen, haar hele achterkant zwabberde alsof ze straal bezopen was. Dus gelijk de veearts gebeld.
Ze staat nu op "bute". Tot nu toe lijkt het aan te slaan, maar hopen durf ik eigenlijk niet meer.

Heel veel sterkte!
Het is echt vreselijk om je pony zo te zien, maar hou idd hoop....hoe moeilijk het ook is! Ach gut

Met Mouse gaat het gelukkig alweer een heel stuk beter, hij heeft geen diarree meer en ook het rommelen van de buiken/darmen van beide is over. Het "graasseizoen" zal ook niet lang meer duren, de ene weide is de laatste tijd wel heel erg kaal geworden en de andere bewaar ik nog eventjes voor volgend jaar. Arme pony's... Knipoog

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:13

Isapaardje schreef:
Rustig hier ... goed teken Haha!

Heb ondertussen nog een foldertje van Havens paardenvoer binnengekregen (was nieuwsgierig; wie weet komt er ooit eens één voederfabrikant op het idee om een voer te maken dat laag zit in suiker EN zetmeel Bloos).
Wordt niet echt vrolijk van het lijstje met de gehaltes suiker en zetmeel ... geen enkel voer van hen zit onder de 30% en er zijn er zelfs bij die tegen de 50% aan gaan ....

Dat is niet alleen bij Havens. Van Pavo en Cavalor heb ik ook nog geen voer gevonden met een totaal zetmee/suikergehalte van minder dan 30%....

@Renate1970, hoe gaat het nu met Dawny?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:20

jeetje wat geven jullie dat lang, mijn pony heeft het deze keer maar 8 dagen gehad, meer krijg ik niet van de DA, ook equipalazone. eerste 4 dagen 2 zakjes per dag, laatste 4 dagen 1 zakje per dag.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:36

Eerste keer dat Isa bevangen raakte gaf ik slechts 5 dagen Quadrisol, een lichte pijnstiller.
Maar vorig jaar bleef ze steeds als ik wilde stoppen een terugval houden; soms ging het een week goed, en dan hoppa, weer mis. Wat er nu steeds gebeurde zal altijd een raadsel blijven; en ja dan krijg je dat je op den duur niet meer durft te stoppen als het eenmaal goed gaat. Dus ze heeft heel lang op een soort van onderhoudsdosis bute gestaan (was op den duur maar een mespuntje, ik meen een zakje per week !, maar het was wel pijnstiller).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:47

Zoals Isapaardje omschrijft zo ging het bij Indiana ook.
Renate: je vroeg nog hoe ik de bute naar binnen kreeg. In appelmoes light in een spuit rechtstreeks in de mond.

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 07:32

De appelmoes truc heb ik dus maar gelijk toegepast, en mevrouw likt zelfs de lepel er bij af Duivel. Ze lijkt te reageren op de bute, alhoewel ik haar gisteravond weer wat "afweziger" vond, (geen aandacht voor het gras langs de bak) en dan zie ik dus gelijk weer spoken Bloos

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:31

Hm, iets te vroeg gejuicht wbt. de appelmoes Clown, vanmorgen trapte mevrouw er niet in, toen in een stukje appel, 1e stukje ging goed, 2e kon ik wat haar betreft zelf opeten Duivel . Dus nu maar een spuit bij de da gehaald, en het daarin gestopt Whoosh! .

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:35

bij mijn pony werkt ook alles 1 keer en dan niet meer *LOL* maar trukje dat het blijft doen is een boterham, honing ertussen smeren, poeder ertussen en nog een boterham met honing erop doen, goed pletten Tong uitsteken dat het goed tegen elkaar plakt en dan in stukjes scheuren zodat ze het ineens opeet en niet zelf de boterham in stukken moet gaan doen, want dan heeft ze het door en dan werkt het niemeer Clown

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:53

Oei, wat lees ik nu.. Indiana en Isabella waren dus toch weer aan het kwakkelen, bah.. gelukkig bleek het met Isabella mee te vallen.. is het trouwens geen idee om haar week op - week af psylliumhuskzaadjes te voeren?

Welshcobfan, wat heerlijk dat je alweer kunt rijden en dat het zo goed met Gwyn gaat Lachen !

Rietveld, fijn dat het met Indy weer beter gaat!

Renate1970, altijd naar als er weer een terugval op komt zetten Ach gut enne, altijd hoop houden!! ik gaf Perdy haar pijnstilling en bloedverdunners gewoon zo in een spuit met een beetje (suiker)water, werkte voor haar perfect..

Met Perdy gaat het wat betreft de bevangenheid helemaal goed, maar helaas gaat het daarnaast minder.. niets met bevangenheid te maken maar toch erg vervelend..

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:41

Hier ben ik weer ff, ik heb het allemaal een beetje kunnen laten bezinken, ik weet dat niemand iets kwetsend wil zeggen, maar ik vind het soms erg moelijk om dingen te lezen en ik vat het dan misschien anders op dan iemand het bedoelt, hoe het echt met mijn paard gaat weet ik nog niet... zodra de foto’s zijn gemaakt kan ik meer vertellen, dat is het frustrerende eraan… ik weet niet of het goed gaat….

Ik zal in het kort nog vertellen waar we nu zijn: van de kliniek mag ze dus niet naar buiten, ze staat dus op stal, sochtends in haar eigen strostal, smiddags in de modder/zandstal en savonds weer in haar eigen strostal. En ze mag maar 5 minuten per dag lopen.

Bloedonderzoek gedaan, alles was verder goed, behalve haar spierenzymen die waren hoog, maar dat kon kloppen zei de DA omdat ze stijf heeft gelopen door haar bevangenheid.

Afgelopen zaterdag had ik geen Pro-Dynam meer, de kuur was afgelopen, toevallig dat de nieuwe DA is geweest en vroeg hoe en wat ze kreeg als medicijn, ik zei Pro-Dynam en dat het zaterdag haar laatste was, ze vond het raar dat ik dat niet moest afbouwen. Ze raadde aan om toch echt nog een week 1 zakje te geven en die week erop een half zakje, en dan zou ik weer terug moeten naar de kliniek. Ze zei dat als ik niks meer zou geven dat ze dan vast weer kreupel ging staan want dit waren zware pijnstillers.

Dus ben zaterdag begonnen met afbouwen, 1 zakje gegeven en zondag en vandaag ook, maar vandaag stond ze weer met haar rechterbeen omhoog, het been wat het ergste gekanteld was omhoog.

Toevallig dat de DA net belde voor de uitslag van het bloed en zei dat ik moest kijken hoe het ging anders toch maar weer 2 zakjes gaan geven en dat ff 2 dagen doen en dan weer proberen met 1 zakje en dan maar kijken hoe het ging….

Mijn vraag is nu, hebben jullie ook moeten afbouwen met medicijnen (vind het zo raar dat de kliniek dat niet heeft gezegd… ik moest gewoon de kuur afmaken en dan stoppen met 2 zakjes….) en kan je paard dus weer gevoelig worden als je overgaat van 2 zakjes naar 1 zakje….?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:23

Hoi Cow_Girl: fijn dat je er weer bent.
We snappen je frustratie wel.
Zoals hierboven ook al geschreven: ik durfde niet op te houden met de bute. Ik heb ook nooit te horen gekregen van de dierenarts dat het een kuur zou zijn. Elke keer als ik minderde met de pijnstilling dan ging Indiana weer slechter, dus ging ik maar weer terug naar de normale dosis.
Indiana had zeker al een maand op de volle dosis bute gestaan voordat ze naar de kliniek verhuisde. Daar hebben ze ook gewoon de bute door gegeven, samen met de acetylsalicilzuur (bloedverdunning).
Het afbouwen wat ik later heb gedaan is heel, heel, heel erg langzaam gegaan. Ik durfde gewoon niet.
Ook ben ik van mening dat bute niet zo gezond is, maar hoefbevangenheid is ook geen pretje, dus dan toch maar aan de bute.
Ik geloof dat ik kan zeggen dat Indiana van de maandenlange bute geen nadelige gevolgen heeft ondervonden.

Nog even over de koliek van Indiana: gelukkig was het de volgende ochtend helemaal weer ok. Ze is momenteel heel erg in haar element. Ze loopt goed, eet als een bootwerker, ontlasting goed. Gister trok ze zelfs een paar keer een sprintje in de wei en dat doet ze niet zo snel. Zij blij, vrouwtje blij!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:28

cow_girl, ikzelf heb nooit hoeven afbouwen, maar mijn pony is dan ook alleen tweemaal in lichte mate hoefbevangen geweest.. wel erg naar zeg, dat ze nu weer met haar been omhoog stond! bah.. Ach gut

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:02

Metacam moest ik ook afbouwen.

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:38

Ik moet de Pro-Dynam ook afbouwen, vanaf morgen 1 zakje per dag. Het lijkt de goede kant op te gaan, we hebben vanmiddag een klein stukje langs de weg gewandeld (mijn man met de andere pony ook mee) en ze was lekker fris Bloos.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:11

Renate1970: je kunt nog langzamer afbouwen, 3/4 zakje, 1/2 zakje, 1/4 zakje. Volgens mij speel je dan op safe. Je kunt dan ook weer makkelijk de dosis verhogen als het toch niet zo goed gaat.

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:40

Ik zat er idd. aan te denken om eind van de week nog een aantal zakjes te bestellen. Vooral omdat ze zaterdag het laatste zou krijgen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:51

Ik had zakjes Equipalazone (bute). Inderdaad ook op het laatst gewoon een hele rits op voorraad in huis genomen ...
Op het acute moment kreeg ze een zakje per dag (maximum voor een kleine pony) en na vele weken, had ik het afbouwd tot een klein theelepelpuntje (zakje per 5 dagen ongeveer).
Dat laatste heb ik lang volgehouden trouwens; mede ook omdat ik het zelf niet meer goed aandurfde het 'los te laten'; bang voor een terugval. Bloos

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:59

ik krijg niet meer van de DA Clown maar ik snap hem ook wel, liefst zo weinig mogelijk medicijnen en zoveel mogelijk op eigen kracht herstellen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:05

Weet je wat ik altijd deed met de tranquigel om dat te voeren?
Wortel uithollen en dan erin spuiten Lachen
Appelmoes trapte mijn paard dus ook niet in Nagelbijten / Gniffelen

Maar voor de grotere hoeveelheden zoals de metacam en Ascal gingen in de spuit. Kon moeilijk 20 cc in een wortel verwerken Nagelbijten / Gniffelen

Scheelt de Bute ook in prijs met de metacam?

Gwyn is de hele week al chagie Boos! Dus heb hem maar vanaf woensdag met rust gelaten. Morgen gaat hij op (klein) buitenrit met zijn vriendje, dus dat zal hem wel opvrolijken Tong uitsteken
Hebben jullie paarden ook een dip gehad na stoppen met medicijnen qua vrolijkheid zeg maar?