[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:12

Misschien kun je er wat mee in combinatie met de medicatie voor jou paard (geld alleen voor pijnstillers /ontstekingsremmers) niet voor bv ascal.

Fijn dat je paard vandaag weer wat beter loopt!!
Hopelijk blijft dat zo....

Na me suf te hebben gezocht voor hoefbeslag heb ik eindelijk gevonden wat ik wil. (break over van nassau)
Morgen komt de nieuwe smid en ik hoop dat het haar wat verlichting geeft.

Zijn hier overigens gebruikers van een greenquard graasmasker?
Zo ja hoe bevalt deze?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:35

nombrado schreef:
je zou niet zeggen dat ie bevangen is/was (overigens geen gekanteld hoefbeen) ;-)
Is ie te dik?
https://www.youtube.com/watch?v=ABbH0wR-MXM

Leuk filmpje *\o/*
Gaaf dat je paard zich zo goed kan vermaken met de bal.

Kan het niet zo goed zien op het filmpje, maar hij lijkt niet te dik volgens mij.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:50

cissie schreef:
Misschien kun je er wat mee in combinatie met de medicatie voor jou paard (geld alleen voor pijnstillers /ontstekingsremmers) niet voor bv ascal.

Fijn dat je paard vandaag weer wat beter loopt!!
Hopelijk blijft dat zo....

Na me suf te hebben gezocht voor hoefbeslag heb ik eindelijk gevonden wat ik wil. (break over van nassau)
Morgen komt de nieuwe smid en ik hoop dat het haar wat verlichting geeft.

Zijn hier overigens gebruikers van een greenquard graasmasker?
Zo ja hoe bevalt deze?

Ik heb een greenguard gehad, vond het niets.... Paard was zo slim om hem te verschuiven.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:48

@Margee,

Grrr... Dat is balen.
Wil hm aanschaffen voor mn haf zodat ze gedoseerd op de weide kan lopen.
Die heeft een graasmasker van pagony al eens gesloopt, had gehoopt dat de greenquard steviger zou zijn.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:01

Ik heb deze
http://www.paardendrogist.nl/zoek?fq=grasmasker
Sinds vorig jaar had ze door hoe ze hem afkreeg, liggen en schuren....
Gevolg, een dikke pony en dus voor het eerst bevangen.
Door een tip in een ander topic heb ik nu een halsband gekocht (voor een koe! ach... ze is toch bont) en daar gaat de band van het masker doorheen. Woest was ze!!!! Maar het werkt wel!!!
Ik heb een paar keer gehad dat ik er 2 per seizoen versleet, het gaatje sleet uit tot een flink gat. Dus het is wel opletten hoe snel dat gaat!!

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:27

Hoi allemaal,
Ik ga me hier helaas ook melden met een vraag. Eerst kort de achtergrond: mijn tinker was tot voor kort altijd flink te zwaar. Zo ook nog afgelopen winter en achteraf was hij toen waarschijnlijk al licht hoefbevangen. Eind april is hij verhuisd naar een stalling die veel geschikter is voor koudbloeden: beter hooi, Max 5 uurtjes (vaak korter) gras, 24/7 buiten in paddock met deels bestrating. Al snel liep hij gevoelig. Logisch, want de bestrating is even wennen, zeker na zo'n natte winter/ zachte hoeven. De ervaring leerde dat de meesten daar wel een paar maandjes nodig hadden. Dus ik zocht er niet veel achter want verder was hij opperbest. Viel ook netjes af. Tot hij afgelopen weekend wel heel kreupel was na een speelpartij op het verharde deel. Zondag had hij zichtbaar veel pijn, met name links. Dierenarts erbij en bleek dus hoefbevangen waarbij links erger was dan rechts. Aan de hoef kon hij zien dat er al langer sprake was van (lichte) hoefbevangenheid.

Nu staat hij een paar dagen op zooltjes (in verband, niet beslagen) om voorkant te ontlasten. Eind deze week komt smid voor bekappen. Verder pijnstilling, bloedverdunners en geen weidegang meer.

Mijn vraag/ dilemma: wat is nu de druppel geweest en wordt de oorzaak voldoende weg genomen? Wat extra's kan ik nu doen als hij bijv. te snel is afgevallen? En hij heeft nu de keuze: zand of bestrating (waar hij ook rond hinkt nu). Is dat wijs? Zo lastig.. Het zal ook een kwestie van tijd zijn, maar ik wil erger nu wel voorkomen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/ vergelijkbare gevallen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 07:49

Margee schreef:
Ik heb deze
Door een tip in een ander topic heb ik nu een halsband gekocht (voor een koe! ach... ze is toch bont) en daar gaat de band van het masker doorheen. Woest was ze!!!! Maar het werkt wel!!!
Ik heb een paar keer gehad dat ik er 2 per seizoen versleet, het gaatje sleet uit tot een flink gat. Dus het is wel opletten hoe snel dat gaat!!

Ik wil dat wel eens zien! Heb je een foto?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 08:10

Jippie_G schreef:
Hoi allemaal,
Ik ga me hier helaas ook melden met een vraag. Eerst kort de achtergrond: mijn tinker was tot voor kort altijd flink te zwaar. Zo ook nog afgelopen winter en achteraf was hij toen waarschijnlijk al licht hoefbevangen. Eind april is hij verhuisd naar een stalling die veel geschikter is voor koudbloeden: beter hooi, Max 5 uurtjes (vaak korter) gras, 24/7 buiten in paddock met deels bestrating. Al snel liep hij gevoelig. Logisch, want de bestrating is even wennen, zeker na zo'n natte winter/ zachte hoeven. De ervaring leerde dat de meesten daar wel een paar maandjes nodig hadden. Dus ik zocht er niet veel achter want verder was hij opperbest. Viel ook netjes af. Tot hij afgelopen weekend wel heel kreupel was na een speelpartij op het verharde deel. Zondag had hij zichtbaar veel pijn, met name links. Dierenarts erbij en bleek dus hoefbevangen waarbij links erger was dan rechts. Aan de hoef kon hij zien dat er al langer sprake was van (lichte) hoefbevangenheid.

Nu staat hij een paar dagen op zooltjes (in verband, niet beslagen) om voorkant te ontlasten. Eind deze week komt smid voor bekappen. Verder pijnstilling, bloedverdunners en geen weidegang meer.

Mijn vraag/ dilemma: wat is nu de druppel geweest en wordt de oorzaak voldoende weg genomen? Wat extra's kan ik nu doen als hij bijv. te snel is afgevallen? En hij heeft nu de keuze: zand of bestrating (waar hij ook rond hinkt nu). Is dat wijs? Zo lastig.. Het zal ook een kwestie van tijd zijn, maar ik wil erger nu wel voorkomen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/ vergelijkbare gevallen!

De vraag waarom je paard bevangen is geraakt is niet zo eenvoudig te beantwoorden; snel afvallen is meestal niet het probleem maar levert wel andere problemen op zoals vervetting van het bloed (hyperlipemie). Langzaam afvallen is dus sowieso beter. Maar gezien de veranderde omstandigheden, kan er ook sprake zijn van belastings HB ( vaker op steen ondergrond). Ik denk dat het een combinatie is van 2 zaken: belasting en te veel gegeten - dat laatste met name omdat je DA aan de hoeven kan zien dat het al eerder gaande was zonder dat jij het merkte).Ideaal zou zijn als hij alleen op zand zou kunnen staan.

Mijn advies: helemaal stoppen met krachtvoer ( dus geen brok, muesli ed.) in de acute fase. Alleen hooi geven en dit in de eerste weken aanvullen met een kleine portie bietenpulp van Pavo ( Speedibeet).
Om het herstel te bevorderen moet je Omega 3/Vit E geven en dat roer je door de bietenpulp. Geen omega-olie gebruiken waar ook 6-9 in zit, deze zijn ontstekingsvorderend. Omega 3 is ontstekingsremmend. De beste bron voor Omega 3 is: https://www.vitaliday.nl/omega-3.html?g ... wwodKxsATg - is op Vit E basis. Je kunt ook bij de fourage handel linzaad halen en dit dagelijks door de bietenpulp doen: circa 40-50 gram, malen in een koffiemolentje en meteen door het voer om verlies van omega 3 te voorkomen. Je moet dan nog wel vit E poeder toevoegen. Daarnaast kun je ook dagelijks MSM geven.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:20

Jannepauli schreef:
Margee schreef:
Ik heb deze

Ik wil dat wel eens zien! Heb je een foto?

Ik ga een foto maken!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:58

Bedankt voor de tip wbt de omega. 3 vit e.
Dat lijkt me ook wel iets voor mn haf.

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:58

Hoi Allemaal,
Mogelijk kunnen jullie mij helpen. Mijn pony Binky is inmiddels de laatste 4 jaar bekend met hoefbevangenheid. Eigenlijk altijd goed te doen geweest en weer goed bovenop gekomen.
Nu de laatste 2-3 maanden is het weer acuut teruggekomen en leek hij er maar niet uit te komen. DA geweest, gelijk op de buut gezet en volgende konden ze al van Edigit foto's komen maken, waaruit blijkt dat zijn hoefbeen aan beide kanten voor 22 graden gekanteld is. Hij heeft al speciaal hoefbeslag, staat in de bak met alleen maar hooi en krijgt (afgezien van zijn pijnmedicatie) nu, niks extra's.
De DA heeft gezegd dat er niks meer aan te doen is, hij altijd pijn zal hebben en het eigenlijk alleen maar erger wordt. Maar als ik jullie verhalen hier lees, krijg ik toch nog een beetje hoop.
Hebben jullie nog suggesties of ideeën wat ik kan doen, behalve het laten inslapen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:28

Jeetje.. een kanteling van 22 graden is wel heel veel....
Naast de medicatie die je al van je DA krijgt, zou je kunnen proberen het herstel, of liever gezegd: het controleren van de ontsteking te ondersteunen met her 'recept' Omega 3/Vit E en MSM dat ik hierboven gaf. En misschien kun je de X-foto's ook nog eens aan Rob van Nassau laten zien ( kun je per mail sturen) en hem vragen wat hij er van denkt..

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:34

Jannepauli schreef:
Jeetje.. een kanteling van 22 graden is wel heel veel....
Naast de medicatie die je al van je DA krijgt, zou je kunnen proberen het herstel, of liever gezegd: het controleren van de ontsteking te ondersteunen met her 'recept' Omega 3/Vit E en MSM dat ik hierboven gaf. En misschien kun je de X-foto's ook nog eens aan Rob van Nassau laten zien ( kun je per mail sturen) en hem vragen wat hij er van denkt..

Ja het is ook allemaal erg heftig en wil echt alles nog proberen als het voor hem nog een paardwaardig leven kan geven.
Ik zal zeker even de foto's door mailen.
Dank je wel.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:06

Tjee Koss, wat sneu! Heel veel sterkte!

Wat betreft omega3 enzo: is equilin basic een geschikt product? Hier lijkt alles in te zitten, maar ook luzerne en gerst. Al zijn dit maar kleine hoeveelheden natuurlijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 12:54

Nee, Equilin is niet geschikt. Gewoon een neutrale basis zoals bietenpulp zonder suikers ( Pavo Speedibeet) en daar de Omega 3, MSM en Vit E doorheen mengen.

Edit: of bedoelde je als bijvoeding in het algemeen? Tja, dan zijn er goedkopere oplossingen. Bovendien zijn er veel paarden die Equilin niet lusten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:23

Misschien een stomme vraag, maar ik zie bietenpulp regelmatig voorbij komen... Waar dient dat voor?

Ik ben nog een beetje aan het zoeken wat een goed dieet is voor mn haf vandaar mijn vraag.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:27

@ margee, mijn haflinger had een soortgelijke van pagony.
Zij heeft langs hekken en stukje stalwand dat dit kapot gekregen.
Die greenquard lijkt steviger maar met het gevaar dat je paard hem verschuift en er langsop kan eten, begrijp ik het zo goed?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 13:48

Bietenpulp is een ruwvoer alternatief - vergelijkbaar met hooi. Voor bevangen paarden, of paarden met stofwisselingsproblemen ( IR, PPID, EMS) wel zonder melasse: Pavo Speedibeet. In 10 minuten klaar.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:57

Worden ze daar niet dikker van?
Aangezien mijn haf mooi op gewicht is momenteel en niet mag aankomen.
Met de suikers valt het mee, las ik net.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 14:06

Ja, dat kan maar het idee is dat als je bietenpulp geeft, je dan ook minder hooi geeft.
Steel je geeft 500 gr BP, dan geef je 500 gr hooi minder.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:27

Op die manier, oké.
Bedankt voor je uitleg.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:31

Bedankt voor de tips! Ik ga eens kijken naar de suppletie en hij krijgt een eigen stukje zand samen met zijn vriendje. Heeft hij ook wat meer rust en kunnen we het voer (hooi) beter managen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:10

cissie schreef:
@ margee, mijn haflinger had een soortgelijke van pagony.
Zij heeft langs hekken en stukje stalwand dat dit kapot gekregen.
Die greenquard lijkt steviger maar met het gevaar dat je paard hem verschuift en er langsop kan eten, begrijp ik het zo goed?

Klopt, ze is echt heel handig en een doorzetter. Ze at er "langs". Bovendien vond ik het erg hard plastic..... maar misschien moet dat ook wel. Een paard is natuurlijk oersterk.

Foto is nog niet gelukt, het klittenband van het halster worden slechter en ze had hem weer af.
Even een ander masker met beter klittenband opzoeken...... Af en toe kan ik er wel wat!!!!! _-:(

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:22

Dan bestel ik hm wel bij de paardendrogist met proefweek om te kijken of ze ook zo bijdehand is om er langsop te eten, hihi.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:47

De band alleen

Afbeelding

en met het masker erbij, de band van het masker is om de nekband geslagen

Afbeelding

Het vliegenmasker komt er nog overheen, we hebben hele wolken!