Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:je zou niet zeggen dat ie bevangen is/was (overigens geen gekanteld hoefbeen)
Is ie te dik?
https://www.youtube.com/watch?v=ABbH0wR-MXM
cissie schreef:Misschien kun je er wat mee in combinatie met de medicatie voor jou paard (geld alleen voor pijnstillers /ontstekingsremmers) niet voor bv ascal.
Fijn dat je paard vandaag weer wat beter loopt!!
Hopelijk blijft dat zo....
Na me suf te hebben gezocht voor hoefbeslag heb ik eindelijk gevonden wat ik wil. (break over van nassau)
Morgen komt de nieuwe smid en ik hoop dat het haar wat verlichting geeft.
Zijn hier overigens gebruikers van een greenquard graasmasker?
Zo ja hoe bevalt deze?
Margee schreef:Ik heb deze
http://www.paardendrogist.nl/zoek?fq=grasmasker
Sinds vorig jaar had ze door hoe ze hem afkreeg, liggen en schuren....
Gevolg, een dikke pony en dus voor het eerst bevangen.
Door een tip in een ander topic heb ik nu een halsband gekocht (voor een koe! ach... ze is toch bont) en daar gaat de band van het masker doorheen. Woest was ze!!!! Maar het werkt wel!!!
Ik heb een paar keer gehad dat ik er 2 per seizoen versleet, het gaatje sleet uit tot een flink gat. Dus het is wel opletten hoe snel dat gaat!!
Jippie_G schreef:Hoi allemaal,
Ik ga me hier helaas ook melden met een vraag. Eerst kort de achtergrond: mijn tinker was tot voor kort altijd flink te zwaar. Zo ook nog afgelopen winter en achteraf was hij toen waarschijnlijk al licht hoefbevangen. Eind april is hij verhuisd naar een stalling die veel geschikter is voor koudbloeden: beter hooi, Max 5 uurtjes (vaak korter) gras, 24/7 buiten in paddock met deels bestrating. Al snel liep hij gevoelig. Logisch, want de bestrating is even wennen, zeker na zo'n natte winter/ zachte hoeven. De ervaring leerde dat de meesten daar wel een paar maandjes nodig hadden. Dus ik zocht er niet veel achter want verder was hij opperbest. Viel ook netjes af. Tot hij afgelopen weekend wel heel kreupel was na een speelpartij op het verharde deel. Zondag had hij zichtbaar veel pijn, met name links. Dierenarts erbij en bleek dus hoefbevangen waarbij links erger was dan rechts. Aan de hoef kon hij zien dat er al langer sprake was van (lichte) hoefbevangenheid.
Nu staat hij een paar dagen op zooltjes (in verband, niet beslagen) om voorkant te ontlasten. Eind deze week komt smid voor bekappen. Verder pijnstilling, bloedverdunners en geen weidegang meer.
Mijn vraag/ dilemma: wat is nu de druppel geweest en wordt de oorzaak voldoende weg genomen? Wat extra's kan ik nu doen als hij bijv. te snel is afgevallen? En hij heeft nu de keuze: zand of bestrating (waar hij ook rond hinkt nu). Is dat wijs? Zo lastig.. Het zal ook een kwestie van tijd zijn, maar ik wil erger nu wel voorkomen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/ vergelijkbare gevallen!
Jannepauli schreef:Margee schreef:Ik heb deze
http://www.paardendrogist.nl/zoek?fq=grasmasker
Sinds vorig jaar had ze door hoe ze hem afkreeg, liggen en schuren....
Gevolg, een dikke pony en dus voor het eerst bevangen.
Door een tip in een ander topic heb ik nu een halsband gekocht (voor een koe! ach... ze is toch bont) en daar gaat de band van het masker doorheen. Woest was ze!!!! Maar het werkt wel!!!
Ik heb een paar keer gehad dat ik er 2 per seizoen versleet, het gaatje sleet uit tot een flink gat. Dus het is wel opletten hoe snel dat gaat!!
Ik wil dat wel eens zien! Heb je een foto?
Jannepauli schreef:Jeetje.. een kanteling van 22 graden is wel heel veel....
Naast de medicatie die je al van je DA krijgt, zou je kunnen proberen het herstel, of liever gezegd: het controleren van de ontsteking te ondersteunen met her 'recept' Omega 3/Vit E en MSM dat ik hierboven gaf. En misschien kun je de X-foto's ook nog eens aan Rob van Nassau laten zien ( kun je per mail sturen) en hem vragen wat hij er van denkt..
cissie schreef:@ margee, mijn haflinger had een soortgelijke van pagony.
Zij heeft langs hekken en stukje stalwand dat dit kapot gekregen.
Die greenquard lijkt steviger maar met het gevaar dat je paard hem verschuift en er langsop kan eten, begrijp ik het zo goed?