Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PartoutZ

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:15

Dat snap ik zorro :(:) het is wel een beetje een kluns

Fransje.. Mijn gevoel is goed :) maar ben wel erg benieuwd!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:17

Whaa lees hier toch weer veel goed nieuws.

@zorro neeeeee wat is dat balen zeg.
fries had dit vorig jaar ook elke x na een misstap liep hij enorm kreupen(had ook chronische peesschede ontsteking)
Nou is sinds 4maanden z'n been heel dun en het vocht zo goed als weg.

Fries gaat nog steeds goed. Begint weer lekker gek te worden(winter is zijn favo tijd van het jaar) doe hem nou 40 min rijden met nog 2x5 min draf en paar keer per week lekker buitenritje. Been blijft keurig dun en hij begint al weer beetje spiertjes te krijgen al heeft hij nog veel moeite met de bochten in de bak te nemen in draf

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:33

Heb jij friesje toen gewoon in de wei laten lopen ikke? Of toch op stal?

Heb je verder nog iets aan medicijnen ofzo gegeven?

Ik heb ergens gewoon de neiging om zorro deze winter maar gewoon te laten lopen. Echt pijn heeft ze er niet aan, althans niet zo als toen het zo heftig was. Ik merk nu vrijwel niets aan haar.

En dan volgend jaar maar eens kijken of we wat kunnen revalideren zodat we 2x in de week ons geliefde buitenritje kunnen maken. En anders maar een volledig pensioen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:49

Probleem met boxrssu is natuurlijk ook dat de bespiering en coördinatie enorm afneemt en dat werkt struikelen weer in de hand. Ze verstapt zich misschien ook juist omdat het een niet in orde was.
Mijn paard ging toen ze net geblesseerd was ook ineens struikelen maar nu ze hersted is, is het struikelen ook verdwenen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:54

Heb hem tijdje op duivelsklauw gezet voor de ergste pijn en verder gewoon op de wei hij heeft eigenlijk nooit echt boxrust gehad altijd op klein verhard stukje met klein stukje zand. Maar omdat hij dan gek doet en korte draaien maakt is dat meer belastend dan een gekke sprong op een recht stuk.

Verder gebruik ik ook elke dag de ice vibe boots

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:54

gisteren is er thermografie op stal gedaan, ook bij mijn paard
er zijn wat dingen naar voren gekomen waar we aan gaan werken via osteopaat
op de foto was goed te zien dat hij een peesblessure heeft, wat opviel is dat je aan de binnenkant niks zag alleen aan de buitenkant van het been was een donkere spot zichtbaar
ook de artrose, de operatieplek van 2011 was goed zichtbaar
Afbeelding

wat ook erg mooi om te zien was [ nou ja mooi.....het is natuurlijk jammer dat hij dat heeft ] hij heeft vernauwde bloedvaten in het hoofd en dat deel lichtte erg op
Afbeelding

zijn been blijft er goed uitzien hij is lekker rustig op stal en met wandelen en grazen.
aankomende week is mijn DA terug eens overleggen hoe nu verder....misschien meer /langer stappen?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:06

Zo dat is interessant om te zien mirgino!! Bedankt voor het plaatsen! Wat betekent dat precies, vernauwde bloedvaten in het hoofd?

Daar zeg je me wat fransje.. zorro was nooit zo'n struikelaar. Zou idd best logisch zijn als dat van de boxrust komt!

Duivelsklauw is inderdaad ook een goede ikke! Dat gaf ik ook aan mijn pony toen die een ontschoening had..

ik twijfel nog over de ice vibes. Toen deze ellende begon was ik gelijk van plan om ze aan te schaffen, maar ik mocht van de DA niet koelen..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:17

@mirgino dat is idd eens heel interesant om te zien.

@zorro het is een ontsteking dan heeft het vaak wel nut om te koelen. Door middel van de trilling blijft het bloed goed doorstromen (vibes zijn bij ej te koop en hebben erg vaak 25%korting komt er een redelijk leuk prijsje uit)
Hier hebben 5 dierenartsen fries gezien en 3 zeiden dat koelen en de vibes geen zin zou hebben. Ben eerlijk gezegt blij dat ik eigenwijs ben.

fries had 3 jaar geleden al vocht in zn peesschede zitten het is nou voor het eerst in 3 jaar dat zn been al maanden dun is

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:19

zorro schreef:
Zo dat is interessant om te zien mirgino!! Bedankt voor het plaatsen! Wat betekent dat precies, vernauwde bloedvaten in het hoofd?

Daar zeg je me wat fransje.. zorro was nooit zo'n struikelaar. Zou idd best logisch zijn als dat van de boxrust komt!

Duivelsklauw is inderdaad ook een goede ikke! Dat gaf ik ook aan mijn pony toen die een ontschoening had..

ik twijfel nog over de ice vibes. Toen deze ellende begon was ik gelijk van plan om ze aan te schaffen, maar ik mocht van de DA niet koelen..

mijn paard schudde erg met het hoofd tijdens eten en zweet altijd heel erg boven ogen en neus[ loopt echt met straaltjes tijdens warm weer met rijden, daarom rijd ik hem niet boven 23gr ]
hij heeft toen ik hem net had waarschijnlijk erge hoofdpijn gehad
de doorbloeding is gewoon stukken minder.

over ice vibes.....de arts die de echo gemaakt heeft bij Gringo heeft deze getest en ik vroeg haar of ze voor mijn paard misschien goed zouden zijn , volgens haar werken ze niet echt en is het weggegooit geld, daarom heb ik ze niet gekocht
er stonden toen op bokt hier te koop.
wat wel zou helpen was [ ben de naam kwijt] een apparaat waar ijswater doorheen stroomt

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:25

Hey Mirgino, dat van dat hoofd, dat komt me bekend voor.... ;-). Hoop verder dat ie gauw weer opknapt!
Enne...ik ben niet gek van ijs; zou eerder andersom proberen met warmte.
Als je nog iets weten wil, kan je me altijd ff PBen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:13

pmagnetiseur schreef:
Hey Mirgino, dat van dat hoofd, dat komt me bekend voor.... ;-). Hoop verder dat ie gauw weer opknapt!
Enne...ik ben niet gek van ijs; zou eerder andersom proberen met warmte.
Als je nog iets weten wil, kan je me altijd ff PBen

je bent een schat :D :j

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:11

Dat is interessant mirgino!

Hier vandaag toch geen echo. De veearts is vanmorgen papa geworden. Volgende week een nieuwe kans!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:43

Fransje: van harte meis, blij voor je!
Zorro: mijn paard heeft een lange tijd een streepje Tranquigel gehad voor hij de wei opging. Daardoor bleef hij rustig. Uiteraard was dit in overleg met de veearts.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:25

Dat is het stomme, eigenlijk is ze heel rustig. Zelfs als ze even draaft of galoppeert gaat dat eigenlijk heel correct en beheerst. Alleen ze struikelt een keer en dat is al voldoende voor flinke overvulling van die peesschede.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:50

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:50

DA is vandaag geweest, Gringo moest zijn enting hebben
we hebben op het erf heen en weer gelopen en gedraafd, maar de draf was nog kreupel
deze ijzers zitten nu 5 weken de volgende keer [ over 3 weken ]krijgt hij een balkijzer voor tegendruk
omdat Gringo zijn hoef niet recht neerzet maar naar binnen draait[ toontreder] rolt hij niet goed af, dit werkt dus niet voor de pezen
bij een balkijzer gaat hij zijn hoef beter neerzetten,extra druk op de achterkant
nu 2x per dag 15 min stappen in de berm van het Kanaal, niet meer op de harde weg, zodat hij gelijk tegendruk van de ondergrond krijgt.
koelen na wandelen en grazen, hoef er s`avonds niet meer voor terug te komen om extra te koelen
de DA in de kliniek ging van 3 mnd uit na begin van de blessure 4 AUG en het maken van de echo [ 29 aug ] en dan in nov nieuwe echo maken, maar omdat Gringo op een weitje stond en daar flink gek gedaan heeft tellen we nu vanaf 1 okt 3 mnd dus in jan 2015 nieuwe echo
mits hij klinisch goed loopt.......
dus nog ff zo`n 3 mnd te gaan, liever te lang dan te snel weer wat gaan doen,
als de andere ijzers eronder zitten ,na 1 week komt DA weer kijken hoe het gaat.
nogmaals gevraagd wat de vooruitzichten zijn.....de peesblessure is geen ernstige blessure maar wel een langdurige! nou dat antwoord maakt me alleen maar blij en dubbel gemotiveerd ......we gaan er gewoon voor....en kijken uit naar januari 2015!!!!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:32

Wauw super nieuws Fransje!! Gefeliciteerd

Idd beter langer rust dan te vlug aan de slag mirgino.

Zo ben ik weer, ff niet online geweest hier.
Dup is inmiddels verhuist van stal en gaat heel goed . Ik had hem toen we er net waren daar op de wei gezet en hij ging helemaal uit zijn plaat denk wel dat die 20 min alleen maar gerend en gebokt heeft en remsporen getrokken. Kon wel janken. Maar gelukkig zijn been bleef goed. En ook ben ik begonnen met fietsen en dat gaat echt mega goed. Gaat zo goed dat ik toch gewoon weer aan het rijden ben . Nu doe ik dus 3x in de week fietsen en 2x in de week rijden ( misschien 3x rijden 2x fietsen). En dit ga ik zo tot januari doen en dan wil ik hem hopelijk een laatste scan doen .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:46

Langzamer aan kan zeker geen kwaad Mirgino. Beter nu voorzichtig aan! Wanneer krijgt hij dat andere beslag?

Fietsen doe ik ook regelmatig :j Nu minder dan omdat ik er in het donker liever op zit dan haar naast de fiest heb.
Inmiddels al weer aardige rondjes aan het maken van 55 minuten met 6 minuten draf. Heb even langzamer aan gedaan met opbouwen omdat ze weer op het winterweiland in de grotere groep gekomen is en dat wat onrustig was, draafde ze al genoeg.. :roll:

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 06:44

gisteren is de osteopate geweest en heeft Gringo een eind losgemaakt en ook nog met dry-needling zijn spieren los gemaakt
hij zat goed vast in de borst en zijn rechter rugspier
ben benieuwd straks met wandelen of ik verschil merk :D

over 2 weken krijgt hij ander beslag dit zit nu bijna 6 weken

zijn been ziet er nu erg goed uit, mooi droog en je ziet nu goed de contouren van de pees zitten
Afbeelding
vooral op deze foto mooi te zien :j
Afbeelding

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:12

Ook ik ben gaan wandelen op het harde. We stappen ongeveer 3x in de week 15 min heel actief en dan draaien we om en laat ik hem lekker grazen en sukkelen we zo terug naar stal. We zijn dan 45 min onderweg. Het been blijft dun, maar warmt wel iets op.
Volgende week maken we een afspraak bij de kliniek voor een controlescan.

Buzzybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:05

Hallo,

Sorry dat ik zo kom binnenvallen maar ik zou graag wat meningen horen.
Sinds eind juni staat mijn paard met een blessure aan de sesambeenband bij de aanhechting v.d. kogel. De blessure ziet er weer zo goed als netjes uit en ik mocht weer rustig opbouwen.

Ik ben nu in een aantal weken opgebouwd naar 7 minuten draven. Na het rijden is het been helemaal netjes dun, de volgende dag is het been telkens gevuld. Het paard is wel volledig rad. Het andere been is vaak ook voller waardoor stalbenen voor de hand ligt. Verder staat hij nu namelijk 23 u p.d. binnen. Maar dat staat hij nu al maanden en eerder nooit last gehad van stalbenen dus dat is ook wel weer dubieus.
Het aparte is ook dat hij de ene dag 2 benen zonder vocht heeft en de andere dag vaak 2 met vocht, terwijl het werk de dag ervoor hetzelfde was. Het been zonder de blessure is wel sneller het vocht kwijt dan het blessure been. Na 10 min stappen is het niet blessurebeen het vocht kwijt, het blessurebeen nog niet.

Ik vind het lastig wat dit betekent, de blessure was zo goed als genezen, maar toch loopt het been continu vol. Het opbouwen gebeurt heel rustig. Onschuldige stalbenen of toch weer een stap terug?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:36

Buzzybee schreef:
Hallo,

Sorry dat ik zo kom binnenvallen maar ik zou graag wat meningen horen.
Sinds eind juni staat mijn paard met een blessure aan de sesambeenband bij de aanhechting v.d. kogel. De blessure ziet er weer zo goed als netjes uit en ik mocht weer rustig opbouwen.

Ik ben nu in een aantal weken opgebouwd naar 7 minuten draven. Na het rijden is het been helemaal netjes dun, de volgende dag is het been telkens gevuld. Het paard is wel volledig rad. Het andere been is vaak ook voller waardoor stalbenen voor de hand ligt. Verder staat hij nu namelijk 23 u p.d. binnen. Maar dat staat hij nu al maanden en eerder nooit last gehad van stalbenen dus dat is ook wel weer dubieus.
Het aparte is ook dat hij de ene dag 2 benen zonder vocht heeft en de andere dag vaak 2 met vocht, terwijl het werk de dag ervoor hetzelfde was. Het been zonder de blessure is wel sneller het vocht kwijt dan het blessure been. Na 10 min stappen is het niet blessurebeen het vocht kwijt, het blessurebeen nog niet.

Ik vind het lastig wat dit betekent, de blessure was zo goed als genezen, maar toch loopt het been continu vol. Het opbouwen gebeurt heel rustig. Onschuldige stalbenen of toch weer een stap terug?

ik zou een stap terug doen , vocht lijkt me toch door belasting te komen.
ik neem ook meer tijd dan de DA voorschrijft
mijn paard haalde we op 4 aug met dik been uit de wei, hij is wel apart op een weitje blijven staan maar hij bewoog teveel waardoor het been dik bleef
nu staat hij binnen en ga ik vanaf okt rekenen, dan word het 3 mnd dus jan weer echo maken ipv half nov
hij loopt ook nog niet rad

maar liever langer de tijd dan te snel je paard geeft het zelf aan, misschien is de draf net teveel?
pezen zijn erg kwetsbaar en genezen duurt erg lang.

Buzzybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:09

Het aparte is alleen dat het gezonde been ook oploopt. Dat kan ik niet helemaal plaatsen, ook dat het na arbeid netjes is. Het lijkt mij dat wanneer het been overbelast is dat het ook direct na werk reageert.
Qua draven mag ik van de da al op 3x zoveel minuten zitten. Dus ik ga in principe al erg rustig. Een stap terug kan zeker geen kwaad maar de scan was al zo goed dat we in principe geen problemen meer zouden verwachten en dat hij juist moest bewegen zodat de vezels weer netjes gemodelleerd kwamen te liggen. Vandaar dat ik het nu zo lastig vind.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:46

Lastig maar aangezien beiden benen oplopen zijn stalbenen wel aannemelijk.
Is er wat veranderd in het rantsoen, bijvoorbeeld kuil ipv hooi ofzo? Of nu een deken op dat dat hij het daardoor wat warm heeft?
Anders even overleggen met je dierenarts?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:07

Kan het niet zijn dat het goede been ook wat oploopt omdat die de belasting ook niet meer gewend is (weet niet hoe lang boxrust je paard heeft gehad?) of zou dat dan idd meteen na de arbeid zichtbaar moeten zijn?

Hoe zit dat bij jullie eigenlijk? Als je een stapje te ver bent gegaan, loopt het been dan meteen op na arbeid, of pas de dag erna?